Dr. Strangelove schreef op 01 September 2003 @ 21:28:
[...]
Kost wat, heb je wat. Het is maar wat je over hebt voor je hobby, en al ben ik met je eens dat het zeker mooiere speakers zijn, was en is het verschil in kwaliteit en de aesthetiek dat ze leveren voor mij het geld niet waard. Voor de prijs van een set 804s heb ik een set CDMs plus een hele mooie versterker; dan was ik nu nog niet op het niveau van genieten aangekomen waar ik nu toch al een tijd op zit, maar dan zat ik nog te sparen en andere dingen te laten die ik eigenlijk ook wil doen
Overigens ben ik ook van mening dat een hoop mensen (waarmee ik niemand in het bijzonder en jou vooral niet bedoel, als er iemand uitvoerig getest heeft dan ben jij het wel) een hoop uitgeven alleen maar vanwege het uiterlijk; ik herinner me een verhaal van een stel dat bij een dure audiozaak kwam, de Nautilus 800 zag staan en zei: doe die maar, die zien er wel mooi uit. Dat soort mensen verdienen die kwaliteit eigenlijk niet

Extreem voorbeeld, maar het komt in mindere mate veel voor. Beetje zielig eigenlijk als je zo je geld uitgeeft.
Tuurlijk is er een beperkende factor in je hobby, meestal geld (en dan vooral common sense

). Maar ik geef je gelijk dat je voor het geld van een set 804's ook een mooie set hebt met een amp (even zonder beschouwing van merk en types). Daarentegen vind ik het werken voor de set ook erg leuk, je weet waar je het voor doet en het houdt je gemotiveerd. Ik heb gekozen voor de 800 serie, omdat ik daar echt op gevallen ben, en de CDM serie had ik niet gehoord, maar vond ik gewoon niet mooi. Die heb ik dus voor esthetische redenen overgeslagen. Niet heel netjes, maar toch is het wel een belangrijke factor. Ik vind een N800 luidspreker echt mooi (met als uitzondering de 801, die is gewoon te breed). Er zullen zat mensen zijn die dat niet met me eens zijn. Hun goed recht zou ik zeggen

. En ik kan me ook goed vinden in mensen die me voor gek verklaren, maar dat kun je ook tegenwerpen door ze te wijzen op het feit dat ze zelf geld uitgeven aan een hobby die mij helemaal niet trekt (voorbeeld: hengels van 1200E per stuk

. Excuses aan de fanatieke vissers onder ons

).
Mensen die op uiterlijk alleen kopen, of kopen op prijs moeten ze afschieten

. Maar het is in 'mijn' topic ook al eens gezegd: Je wilt een speaker waar je van A tot Z tevreden mee bent en uiterlijk staat toch bij de U

.
En wat uitvoerig getest betreft, valt het nog wel mee. Ik heb eigenlijk nog maar weinig gehoord, maar ik blijf toch op een of andere manier hangen bij de N800's, evenals Naim. Het geluid klikt bij me, en dat is denk ik net wat je nodig hebt, net als jij en Arcam+CDM7 NT dat hebben. Ook heb ik Rotel nog steeds niet geprobeerd (schaam me voor Scarp

) en eigenlijk wil ik dat uit nieuwsgierigheid toch wel doen, al geloof ik toch dat de 'grote boze' verkopers wel eens gelijk zouden kunnen hebben. Ze kunnen vaak goed zien waar je naar op zoek bent, en als je op iets valt, weten ze wel een beetje welke richting ze moeten hebben qua apparatuur. Ze hebben immers wel meer kennis dan velen van ons qua sound. Ook is er de kans om dingen uitvoeriger te testen (ze doen het dag in, dag uit). Wij doen het een aantal dagen (niet vlak ervoor, maar dagen lang over een lange periode

) voordat we wat kopen, horen eens een demo op een beurs, overpriced en wel heel netjes opgesteld zoals het je thuis nooit lukt, of juist compleet bagger zodat een set N800 sigs minder klinkt dan de CDM7 NT's bij jouw thuis

. Dat is toch de reden waarom ik verkopers niet wantrouw, en ik wil toch ook graag geloven dat er echt eerlijke mensen zijn.