damn.. had je het maar een week eerder gezegd.. had ik ook mee gedaan...
niet gevreest, d'r komt nog een deel 2 aan geloof ik
Verwijderd
Hallo,
Ik was toevalligerwijs ook bezig om een controller voor mijn lcd scherm te ontwikkelen. Ik heb de lm12S402 van sharp (http://www.zlcd.com/downloads/lm12s402.pdf). Alleen is dat best lastig omdat de controller het bovenste gedeelte en het onderste gedeelte tegelijkertijd moet vol schrijven (lijnen Du en DL). Waardoor de oplossing met de vgakaart niet mogelijk is.
Nu heb ik op internet gezocht naar lcdcontroller maar die zijn lastig te vinden. Zijn er hier mensen die voor dit soort type lcdschermen een controller in elkaar geflanst hebben? Want ik zou best wat meer informatie kunnen gebruiken.
Ik was toevalligerwijs ook bezig om een controller voor mijn lcd scherm te ontwikkelen. Ik heb de lm12S402 van sharp (http://www.zlcd.com/downloads/lm12s402.pdf). Alleen is dat best lastig omdat de controller het bovenste gedeelte en het onderste gedeelte tegelijkertijd moet vol schrijven (lijnen Du en DL). Waardoor de oplossing met de vgakaart niet mogelijk is.
Nu heb ik op internet gezocht naar lcdcontroller maar die zijn lastig te vinden. Zijn er hier mensen die voor dit soort type lcdschermen een controller in elkaar geflanst hebben? Want ik zou best wat meer informatie kunnen gebruiken.
Instellingen? Pins, hoe aangesloten?Vuikie schreef op 09 december 2003 @ 23:05:
YEAH! Hij doet het LOL:
[afbeelding]
De kleuren zijn nog niet helemaal goed maar da's een kwestie van wat draadjes om prikken maar dit is wel leuk.![]()
Ik heb dit gedaan met een S3 trio64V2 vga kaartje... Ik ga morgen kijken hoe hij plaatjes enzo doet
Edit: Voortaan niet meer in scherm flitsen SVP, is nu amper te zien!
[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 10-12-2003 16:09 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Hey vuikie, Goed werk manVuikie schreef op 09 december 2003 @ 23:05:
YEAH! Hij doet het LOL:
[afbeelding]
De kleuren zijn nog niet helemaal goed maar da's een kwestie van wat draadjes om prikken maar dit is wel leuk.![]()
Ik heb dit gedaan met een S3 trio64V2 vga kaartje... Ik ga morgen kijken hoe hij plaatjes enzo doet
Als Iemand nou nog ff een 256 kleuren driver schrijft
wat voor schermpje heb je nu, en waar uit?
[ Voor 24% gewijzigd door msentinelb op 10-12-2003 16:27 ]
Specs van mijn bak Hier!
Goedzo Vuikie! Ook veel lol @ de draden die ernaasthangen
Kreeg je die videokaart zo aan de praat of moest je eerst de VESA-feature-connector enablen?
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
nog iemand ergens een schermpje over die wel werkt?
ik wil ook!
ik wil ook!
Ik heb hier een ibm thinkpad 240 liggen.. maar het lcdtje wilt geen beeld geven
de backlight gaat wel aan.. maar verder zie ik helemaal nix..
ik ga em nog verder uitslopen... ik wee alleen nog niet of ik em als extra lcd scherm wilt modden of naar een fotolijst mod.
[AMD XP 2400@2.0GhZ | Asus A7V8X-X | 512 DDR-RAM | Sapphire Ati Radeon 9800 Pro 128 MB | 80GB Maxtor 5400] && [AMD DURON 800@800 | MSI KT266A Pro2 | 256 DDR-RAM | GeForce2 MX/MX400 64MB | 20GB Maxtor 5400]
Hier staan de specs van dat ding:Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 02:22:
[...]
Ze staan voor 199 op marktplaats.nl
12" touchscreen tft met vga aansluiting.
http://home.hccnet.nl/rob.tiebie/touch/specificaties.pdf
Weet iemand of dit een goeie of een minder goeie TFT is?
Edit: Leverancier Linkje
http://www.actkern.info/D...ustry/ChassisOverview.pdf
[ Voor 14% gewijzigd door FragNeck op 11-12-2003 09:35 ]
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958
Hmm, dat gepruts met digitale lijntjes en dan maar 16 kleuren hebben is eigenlijk best onzin. Er zijn toch best wel goedkope flash A/D converters te krijgen. Het moet toch een niet al te moeilijk schema'tje zijn om op zo'n manier het VGA signaal om te bakken naar iets voor die TFT schermpjes? Drie 6- of 8-bits A/D converters zouden in feite al genoeg moeten zijn.
Hiermee heb je natuurlijk nog steeds niet de schermpjes met DU en DL lijntjes aan de praat. Daar zul je toch echt voor moeten bufferen of om-en-om halfbeelden tonen waardoor je schermupdatesnelheid in feite halveert (toch kan dat genoeg zijn voor bepaalde doeleinden).
Kleurechtheid wordt natuurlijk ook moeilijk met goedkope ADC's, maar alla
.
Hiermee heb je natuurlijk nog steeds niet de schermpjes met DU en DL lijntjes aan de praat. Daar zul je toch echt voor moeten bufferen of om-en-om halfbeelden tonen waardoor je schermupdatesnelheid in feite halveert (toch kan dat genoeg zijn voor bepaalde doeleinden).
Kleurechtheid wordt natuurlijk ook moeilijk met goedkope ADC's, maar alla
Macbook Pro
Repost: kan iemand mij een ouwe kapotte (B/W?) laptop doneren? Ik wil ook met LCD's prutsen
Ok ik quote de vragen niet, maar ik zal ze wel proberen te beantwoorden. 
Wat de flits op het scerm betreft kan ik nu ff nix aan doen, ik heb een oud digitaal cameraatje(4 jaar oud) en die wil nu een maal een flits hebben als het te donker word. Morgen ben ik vroeg thuis... kan proberen een foto te maken met genoeg light.
Wat het feature connector betreft: nee ik hoefde hem niet te activeren, hij deed het gewoon toen ik een maal de juiste aansluitingen gevonden had. Ik ben er trouwend achter dat de feature connector bij sommige video kaarten anders is dan bij andere. Bij m'n ouwe S3trioV2/DX PCI doet ie het, maar bij m'n (iets) jongere ATI Rage2c doet ie het niet... de aansluiting blijkt anders. Ik heb geprobeert die te vinden want de Rage heeft er ook een AMC(???) connector op zitten, mischien is dat het probleem.
Op de S3 heb ik h'm zo aan gesloten:
2: Pixel Data (PD) 0 (R?)
4: PD 1 (G?)
6: PD 2 (B?)
8: PD 3
10: PD 4
12: PD 5
14: PD 6
16: PD 7
18: Clock
20: Blanking (ALANK) <- heb ik niet aan gesloten
22: Hsync
24: Vsync
26: Ground
7: External Pixel Data enable
9: External Hsync, Vsync & Blank enable
11: External Clock enable
7,9 en 11 gebruik ik ook niet.
De (Data) Enable heb ik aan de Vsync gehangen anders deed ie het niet.
Pixel Data is dus een kleur maar er zitten ook 2 interleave signalen bij(Vandaar 8 signaal draden IPV. 6. Ik ben er alleen nog niet uit wat nu precies wat is. Ik heb nu PD 0,1 en 2 aan resp. R0, G0, B0, maar ik mijn kleuren zijn niet echt wat ze moeten zijn. WinXP laad en het schermpje laat een leuk beeldje zien(Geen dither
), maar de kleuren kloppen nog van geen kant LOL. Wel een adviesje: laat geen blanke draden los hangen, want die pikken signalen op (Proc, Geheugen enz) en probeer alle ground zoveel mogelijk aan ze sluiten... daar wordt je beeld ook stabieler van.
Het schermpje is een NEC NL6448AC30-06 maar heeft dezelfde aansluiting als de NEC NL6448AC30-10. Ik heb dit uit een ouwe topline laptop... ik weet alleen het type niet meer... ik weet wel dat het een P1-133MHZ bakje was... hij heeft/had een donker grijze kleur... meer weet ik niet meer
Het schermpje is (helaas ) 640X480 16 bit kleur. Maar ik zit te aas-en op een ouwe Compaq Armada bij mij op werk... die is namelijk 1024X768 32 bit kleur
Wat de flits op het scerm betreft kan ik nu ff nix aan doen, ik heb een oud digitaal cameraatje(4 jaar oud) en die wil nu een maal een flits hebben als het te donker word. Morgen ben ik vroeg thuis... kan proberen een foto te maken met genoeg light.
Wat het feature connector betreft: nee ik hoefde hem niet te activeren, hij deed het gewoon toen ik een maal de juiste aansluitingen gevonden had. Ik ben er trouwend achter dat de feature connector bij sommige video kaarten anders is dan bij andere. Bij m'n ouwe S3trioV2/DX PCI doet ie het, maar bij m'n (iets) jongere ATI Rage2c doet ie het niet... de aansluiting blijkt anders. Ik heb geprobeert die te vinden want de Rage heeft er ook een AMC(???) connector op zitten, mischien is dat het probleem.
Pixel Data is dus een kleur maar er zitten ook 2 interleave signalen bij(Vandaar 8 signaal draden IPV. 6. Ik ben er alleen nog niet uit wat nu precies wat is. Ik heb nu PD 0,1 en 2 aan resp. R0, G0, B0, maar ik mijn kleuren zijn niet echt wat ze moeten zijn. WinXP laad en het schermpje laat een leuk beeldje zien(Geen dither
Het schermpje is een NEC NL6448AC30-06 maar heeft dezelfde aansluiting als de NEC NL6448AC30-10. Ik heb dit uit een ouwe topline laptop... ik weet alleen het type niet meer... ik weet wel dat het een P1-133MHZ bakje was... hij heeft/had een donker grijze kleur... meer weet ik niet meer
Het schermpje is (helaas ) 640X480 16 bit kleur. Maar ik zit te aas-en op een ouwe Compaq Armada bij mij op werk... die is namelijk 1024X768 32 bit kleur
[ Voor 8% gewijzigd door Vuikie op 11-12-2003 22:04 ]
Als je die Armada vindt, schuif je ouwe screen dan door naar mij hèVuikie schreef op 11 december 2003 @ 21:55:
Het schermpje is (helaas ) 640X480 16 bit kleur. Maar ik zit te aas-en op een ouwe Compaq Armada bij mij op werk... die is namelijk 1024X768 32 bit kleur![]()
Nee maar 1024x768x32 is een beetje errug ruig... heel goed kans dat daar intern een DVI connector op zit. Is dat scherm 14"? Moet groot genoeg zijn voor dagelijks tikwerk, is jammer om 'm in een side window te verstoppen
Zo'n VGA LCD'tje kun je prima gebruiken in een side window, voor stats/temperatuur/VU meter/simpele Winamp visualisation.
LOL misschien, wat heb ie er voor overStoney3K schreef op 11 december 2003 @ 22:00:
[...]
Als je die Armada vindt, schuif je ouwe screen dan door naar mij hè
13"Nee maar 1024x768x32 is een beetje errug ruig... heel goed kans dat daar intern een DVI connector op zit. Is dat scherm 14"? Moet groot genoeg zijn voor dagelijks tikwerk, is jammer om 'm in een side window te verstoppen
Ik ga dit kleine scherm gebruiken voor m'n Linux bak denk ik... als ik die groote kan krijgen... moe'k nog ff kijken... mischien is ie helemaal niet geschikt.Zo'n VGA LCD'tje kun je prima gebruiken in een side window, voor stats/temperatuur/VU meter/simpele Winamp visualisation.
[ Voor 17% gewijzigd door Vuikie op 11-12-2003 22:17 ]
Bedenk allemaal wel voordat je te hard van stapel loopt dat het maximum aan kleuren wat je tot nu toe met deze techniek kan krijgen 16 is (4 bit dus). Dat blijft ook zo totdat iemand zo geniaal is om een driver te schrijven, dan kunnen we misschien omhoog naar 256 kleuren (maar met een brak palette, verwacht dus nog steeds niet veel).
Dat je rare kleuren in WinXP krijgt kan best, als je 't op 16 kleuren instelt zou het wat beter moeten gaan. 256 kleuren geeft idd weirde beelden (omdat we de palette-hardware bypassen met deze hack).
Dat je rare kleuren in WinXP krijgt kan best, als je 't op 16 kleuren instelt zou het wat beter moeten gaan. 256 kleuren geeft idd weirde beelden (omdat we de palette-hardware bypassen met deze hack).
Op mijn TNT2 is de pinout ook totaal anders, alleen geen pinout gevonden anders had ik het daar ff op geprobeerd
.
Specs van mijn bak Hier!
Heb jij de datasheet van een armada dan???Stoney3K schreef op 11 december 2003 @ 22:00:
[...]
Als je die Armada vindt, schuif je ouwe screen dan door naar mij hè
Nee maar 1024x768x32 is een beetje errug ruig... heel goed kans dat daar intern een DVI connector op zit. Is dat scherm 14"? Moet groot genoeg zijn voor dagelijks tikwerk, is jammer om 'm in een side window te verstoppen
Zo'n VGA LCD'tje kun je prima gebruiken in een side window, voor stats/temperatuur/VU meter/simpele Winamp visualisation.
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958
Verwijderd
Ja idem, ik heb ook een oude monochrome LCD liggen die UL/DL lijnen heeft, ik vraag me af hoe je zoiets aanstuurt maar het lijkt me echt bijzonder moeilijk.Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 14:13:
Het enige dat ik gevonen heb zijn losse chips en CPUs die dit ingebouwd kunnen, en een pci kaart van 200 euro
Verwijderd
zou het niet mogelijk zijn om met behulp van een stukje hard/software de lijnen te tellen en na 320 lijnen om te schakelen naar het onderste gedeelte?een soort choppersignaal?of moeten beide tegelijk bechreven worden?dan wordt het natuurlijk een stuk lastiger want dan zou je met geheugen moeten werken en eerst de pagina's erin moeten zetten. en dan de beide signalen moeten splitsen en plaatsen.met een snelle microcontroller zou het toch mogelijk moeten zijn?
Ja, het moet inderdaad tegelijk, en daar is een vrij groot stuk hardware voor nodig, of een stuk software. Als iemand een thread hierover start wil ik wel mijn verhaal hierover doen, ik heb echter liever niet dat dit soort displays in dit topic besproken worden in verband met het welbekende bomen en bosverhaal.
Verwijderd
Gedaan!! LCD controllerSprite_tm schreef op 12 december 2003 @ 13:56:
Ja, het moet inderdaad tegelijk, en daar is een vrij groot stuk hardware voor nodig, of een stuk software. Als iemand een thread hierover start wil ik wel mijn verhaal hierover doen, ik heb echter liever niet dat dit soort displays in dit topic besproken worden in verband met het welbekende bomen en bosverhaal.
Verwijderd
Wat heb jij gedaan met PD4 t/m PD7?? Omdat je niet vermeld dat je ze niet hebt aangesloten.. Ik wil het namelijk ook gaan proberen: Test kaart S3 Virge/DX en uiteindelijk komt ie op een S3 trio64v2/GX.. Maar jij zegt dat het direct lekker liep( Op kleur na). Geen last van te ver naar links of rechts??Vuikie schreef op 11 december 2003 @ 21:55:
Pixel Data is dus een kleur maar er zitten ook 2 interleave signalen bij(Vandaar 8 signaal draden IPV. 6. Ik ben er alleen nog niet uit wat nu precies wat is. Ik heb nu PD 0,1 en 2 aan resp. R0, G0, B0, maar ik mijn kleuren zijn niet echt wat ze moeten zijn. WinXP laad en het schermpje laat een leuk beeldje zien(Geen dither), maar de kleuren kloppen nog van geen kant LOL. Wel een adviesje: laat geen blanke draden los hangen, want die pikken signalen op (Proc, Geheugen enz) en probeer alle ground zoveel mogelijk aan ze sluiten... daar wordt je beeld ook stabieler van.
Ja hij is inderdaad wel te ver naar rechts, maar dat is met hard/software wel op te lossen... ik zit nu alleen nog met het probleem van de kleuren... als ik alleen PD0 t/m 2 aan sluit krijg ik redelijk beeld, maar ik mis dan kleuren in windows(achter grond en halve pictogrammen) plus wat grijs moet zijn is dan rood, ik heb al zitten knoeien met PD 3 t/m 7 maar het is mij tot dusver niet gelukt.Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 15:44:
[...]
Wat heb jij gedaan met PD4 t/m PD7?? Omdat je niet vermeld dat je ze niet hebt aangesloten.. Ik wil het namelijk ook gaan proberen: Test kaart S3 Virge/DX en uiteindelijk komt ie op een S3 trio64v2/GX.. Maar jij zegt dat het direct lekker liep( Op kleur na). Geen last van te ver naar links of rechts??
Nog een adviesje: als je in Windows (XP) je beeldscherm op op een digitaal TFT scherm zet kan je windows op 16 kleuren zetten. (bij: Beeldscherm adapter 'alle modi' selecteren.)
Op de hcc dagen heb ik precies dezelfde laptop gekocht als Sprite_tm in zijn openings post. En ik trof dus ook een Sharp LQ9D011 aan in die laptop. Ik heb ook wat gesoldeert, maar nu doet hij het nog steeds niet. Ik krijg alleen maar wat witte vlekken op het scherm die schieten zo nu en dan eens voorbij. Ik heb tijdens het solderen ook 1 keertje een foutje gemaakt waardoor er op verkeerde punten spanning kwam te staan (5v.). misschien dat ik daarbij het scherm wel heb opgeblazen want de voedingsdraaden waarmee het was verbonden begonnen te roken 
Als ik het hele zaakje inschakel hoor ik vanachter het lcd op de printplaat dus een zacht geluid dat klinkt als een fannetje. Het is heel zacht maar ik zou graag duidelijkheid willen hebben of dit normaal is.
Voor de rest ben ik ook nog even wat gaan zoeken over de vesa feature connector en ik kwam verschillende pin layouts tegen deze kwam ik heel vaak tegen en deze kwam ik ook een keer tegen. Welke moet ik nu gebruiken, want er blijkt dus verschil in te zitten maar van mijn video kaart is niks te vinden (diamond SpeedstarPro vlb).
Als ik het hele zaakje inschakel hoor ik vanachter het lcd op de printplaat dus een zacht geluid dat klinkt als een fannetje. Het is heel zacht maar ik zou graag duidelijkheid willen hebben of dit normaal is.
Voor de rest ben ik ook nog even wat gaan zoeken over de vesa feature connector en ik kwam verschillende pin layouts tegen deze kwam ik heel vaak tegen en deze kwam ik ook een keer tegen. Welke moet ik nu gebruiken, want er blijkt dus verschil in te zitten maar van mijn video kaart is niks te vinden (diamond SpeedstarPro vlb).
Verwijderd
Okee vandaag mijn scherm klaar gemaakt en inverter en voeding. Maar nu aan het experimenteren. Ik gebruik een S3 trio64V als videokaart. Als ik hier nix op de VESA heb hangen boot hij gewoon op een monitor. Maar als ik iets aan de VESA hang gaat er nix aan op het LCD en de sincronisatie van het CRT is helemaal in de soep.. Enig idee wat dit kan zijn??
Ook al een andere videokaart geprobeert (S3virge) maar daar gebeurt helemaal nix..
[EDIT]: Ben nog wat verder aan het experimenteren gegaan. nu zelfs op de onboard video kaart : S3 trio64v2/GX in de bios de vesa connector op enable gezet dus als het goed is zou die ook werken.. maar bij het booten zie ik nix. Helaas kan ik nog niet in windows komen door een schijf error.. Dus mischien dat het daar aan ligt?? Maar normaal zou ik verwachten dat ie direct kan booten op een tft op vesa.. Correct me if wrong
Iemand sugestie's?? behalve dat het lcd mischien verkeerd is aangesloten... Al zou ik toch minstens een en ander verwachten.. Mischien toch nog wat gaan klooien met die enable lijn?? hangt nu aan Vsync zoals ergens boven door iemand vermeld met zelfde soort kaart... (of ligt dat enable aan het display??
)
Ook al een andere videokaart geprobeert (S3virge) maar daar gebeurt helemaal nix..
[EDIT]: Ben nog wat verder aan het experimenteren gegaan. nu zelfs op de onboard video kaart : S3 trio64v2/GX in de bios de vesa connector op enable gezet dus als het goed is zou die ook werken.. maar bij het booten zie ik nix. Helaas kan ik nog niet in windows komen door een schijf error.. Dus mischien dat het daar aan ligt?? Maar normaal zou ik verwachten dat ie direct kan booten op een tft op vesa.. Correct me if wrong
Iemand sugestie's?? behalve dat het lcd mischien verkeerd is aangesloten... Al zou ik toch minstens een en ander verwachten.. Mischien toch nog wat gaan klooien met die enable lijn?? hangt nu aan Vsync zoals ergens boven door iemand vermeld met zelfde soort kaart... (of ligt dat enable aan het display??

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 22:21 ]
DJD XTREEM: Probeer de enable van jouw'n LCD eens aan de +5V of aan de GND te hangen, ik vermoed dat jouw'n LCD z'n enable niet van de Hsync af haalt, aangezien jouw'n CRT over z'n nek gaat als jij de LCD aan de FC hangt
. In principe moet je (het zelfde) beeld zien op een CRT(VGA) en een LCD(FC) als je ze tegelijk op dezelfde VGA kaart aansluit.
Pnhers: De eerste FC pinout kom ik ook heel veel tegen, maar die werkt niet bij mijn VGA kaart (S3 Trio64V2) de tweede aan de andere kant werkt we bij mijn VGA kaart. Maar ook bij dit plaatje staat er niet bij wat nu z'n R, B en G lijnen zijn
Ik vermoed trouwens dat jij hetzelfde probleem hebt als DJD, probeer de (Data) Enable ook eens aan de Hsync, +5V of de Gnd te hangen.
Ik was trouwens benieuwd: er was iemand die het erover had om het analoge VGA met A/D converters om te zetten naar een digitaal signaal. Zit daar wat in of is dat onbegonnen werk.
Ik heb zelf al gekeken naar DVI, maar dat gaat niet lukken. Is iets te moeilijk, dat signaal wordt namelijk gecodeert, moet dus gedecodeert worden
Pnhers: De eerste FC pinout kom ik ook heel veel tegen, maar die werkt niet bij mijn VGA kaart (S3 Trio64V2) de tweede aan de andere kant werkt we bij mijn VGA kaart. Maar ook bij dit plaatje staat er niet bij wat nu z'n R, B en G lijnen zijn
Ik was trouwens benieuwd: er was iemand die het erover had om het analoge VGA met A/D converters om te zetten naar een digitaal signaal. Zit daar wat in of is dat onbegonnen werk.
Ik heb zelf al gekeken naar DVI, maar dat gaat niet lukken. Is iets te moeilijk, dat signaal wordt namelijk gecodeert, moet dus gedecodeert worden
Verwijderd
hmm heb nu de enable aan +5, gnd, hsync en vsync gehad maar het maakt allemaal nix uit.. De kaart gaat steeds over zijn nek.. Pas als ik de vesa eraf haal gaat het goed.. Kwa pinout heb ik ook van de 2 bovenste beschreven de onderste genomen. Dat is dus nu ism een S3 Trio64V aan de gang.. alleen draait het niet.. Het lcd heft schijnbaar wel spaning want ik ze soms een loos gekluert lijntje door in het beeld staan..
Hoe an ik eventueel de VESA aanschakelen van de kaart?? mocht het geval dat ie om de een of andere reden uitstaat..
Ik denk dat ik toch het breadbord er maar bij ga pakken om op die manier snel lijnen uit te kunnen wisselen.. zodat ik wat makkelijker kan experimenteren..
En toch eens even zien dat ik een goed werkende boot schijf fix..
Hoe an ik eventueel de VESA aanschakelen van de kaart?? mocht het geval dat ie om de een of andere reden uitstaat..
Ik denk dat ik toch het breadbord er maar bij ga pakken om op die manier snel lijnen uit te kunnen wisselen.. zodat ik wat makkelijker kan experimenteren..
En toch eens even zien dat ik een goed werkende boot schijf fix..
Hoe zit zo'n feature connector eigenlijk in elkaar? Gewoon het signaal dat de kaart uitspuugt maar dan niet door de DAC's gestuurd? Waar is het oorspronkelijk voor bedoeld geweest? Voor dit soort LCD-toepassingen?
Verwijderd
ik heb net eens even tussen de onderdelen gegraven hier en kwam het scherm van mijn Compaq Contura 4/33C weer tegen (heb 1 los scherm, 1 compleet in laptopje)
nu heb ik na enig zoeken wel wat gevonden op het internet maar dit gaat volgens mij niet lukkken met de VESA feature connector (lijkt eerder alsof deze aangesloten moet worden op de printerpoort) (net zoals toendertijd de 256*128 schermpjes waren)
het is Trouwens ook geen TFT maar een STN scherm met de volgende gegevens:SANYO LM-BE53-22NEK
als iemand weet of ik deze op de VESA feature connector aan kan sluiten of niet hoor ik het graag.
voor de grap ga ik de gegevens van het LCD op LPT project weer eens opzoeken
........
nu heb ik na enig zoeken wel wat gevonden op het internet maar dit gaat volgens mij niet lukkken met de VESA feature connector (lijkt eerder alsof deze aangesloten moet worden op de printerpoort) (net zoals toendertijd de 256*128 schermpjes waren)
het is Trouwens ook geen TFT maar een STN scherm met de volgende gegevens:SANYO LM-BE53-22NEK
als iemand weet of ik deze op de VESA feature connector aan kan sluiten of niet hoor ik het graag.
voor de grap ga ik de gegevens van het LCD op LPT project weer eens opzoeken
@joepspee:
Wanneer je dat schermpje gaat gebruiken, zou ik dan het keyboard van die contura over kunnen nemen en heel mischien ook de accu?
* TD-er heeft er hier namelijk eentje liggen met een gebroken kabeltje vanaf het keyboard.
Wanneer je dat schermpje gaat gebruiken, zou ik dan het keyboard van die contura over kunnen nemen en heel mischien ook de accu?
* TD-er heeft er hier namelijk eentje liggen met een gebroken kabeltje vanaf het keyboard.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
dat kan wel hoor, ik heb namelijk 2X deze laptop liggen en 1 is nog helemaal heel en Compleet.
de andere is van mijn broertje geweest en hij krijgt het dus altijd voor elkaar om alles te slopen.
bij de 2e laptop is het kabeltje vanaf het moederbord naar het tft gebroken.
ik ehb de rest van de laptop hier nog liggen en het toetsenbordje en de accu heb ik ook nog. mocht je nog meer nodig hebben dan hoor ik het wel
de andere is van mijn broertje geweest en hij krijgt het dus altijd voor elkaar om alles te slopen.
ik ehb de rest van de laptop hier nog liggen en het toetsenbordje en de accu heb ik ook nog. mocht je nog meer nodig hebben dan hoor ik het wel
Nou bij deze... zou je kunnen mailen naar gijs <at> fmf <punt> nl?Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 22:09:
dat kan wel hoor, ik heb namelijk 2X deze laptop liggen en 1 is nog helemaal heel en Compleet.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
@stoney3K
Ehm, die feature connector is eigenlijk niet bedoeld om LCD beeldschermen op aan te sluiten maar eigenlijk meer om MPEG/dvd decoders op aan te sluiten en die signalen de ramdac in te sturen, dan de video signalen direct naar een scherm te sturen.
@JoopSpee
Je LCD aan sluiten op de paralelle poort? Hmmm da's wel iets om uit te proberen, maar wat ik er van begrijp is dit meer bedoeld voor van die kleine LCD schermpjes die 1,2,3 of 4 regels hebben en niet voor een full graphic display. Maar ik kan het fout hebben.
@DJDxtreem
Het kan zijn dat jouw'n FC uit staat, er staat hiervoor ergens een link met een programmaatje om die te activeren. moe je dat eens proberen.
Ehm, die feature connector is eigenlijk niet bedoeld om LCD beeldschermen op aan te sluiten maar eigenlijk meer om MPEG/dvd decoders op aan te sluiten en die signalen de ramdac in te sturen, dan de video signalen direct naar een scherm te sturen.
@JoopSpee
Je LCD aan sluiten op de paralelle poort? Hmmm da's wel iets om uit te proberen, maar wat ik er van begrijp is dit meer bedoeld voor van die kleine LCD schermpjes die 1,2,3 of 4 regels hebben en niet voor een full graphic display. Maar ik kan het fout hebben.
@DJDxtreem
Het kan zijn dat jouw'n FC uit staat, er staat hiervoor ergens een link met een programmaatje om die te activeren. moe je dat eens proberen.
[ Voor 5% gewijzigd door Vuikie op 17-12-2003 17:56 ]
Verwijderd
nee je hebt inderdaad deze LCD die jij bedoelt maar er zijn ook een paar projecten geweest met Grafische displays
ik heb toendertijd ook zo'n scher, gehad en het werkt prima.
deze grafische schermen hebben een T6963C chip.
er is toendertijd ook software voor geschreven en er zijn winamp plugins
zo kon ik op dat scherm (256*128) zien wel nummer er werd gespeeld welke artiest en er stond een graphic equalizer bij.
dit alles werkte via de parallelle poort
Groetjes Joep
ik heb toendertijd ook zo'n scher, gehad en het werkt prima.
deze grafische schermen hebben een T6963C chip.
er is toendertijd ook software voor geschreven en er zijn winamp plugins
zo kon ik op dat scherm (256*128) zien wel nummer er werd gespeeld welke artiest en er stond een graphic equalizer bij.
dit alles werkte via de parallelle poort
Groetjes Joep
Hmm interesant, heb je daar links/info/whatever van?
Ow, da kan goed zijn, heb nog een mobo met een ATI Rage II+DVD beeldkaart erop. Dus met ingebouwde MPEG encoder vermoed ik. De feature connector op mijn mobo lijkt wel verdacht veel op een IDE/ATAPI plug (40-pens 2-rij header)... Heb geen DVD-ROM bij maar ik denk dat je daar je DVD-ROM direct op aan kunt sluiten. Da's pech voor mij sinds er geen RAMDAC aansluiting op zitVuikie schreef op 17 december 2003 @ 17:53:
@stoney3K
Verwijderd
@vuilkie:
ik heb als het goed is de aansluischema's, software enz allemaal nog ergens om mijn pc staan.
misschien kan je het nog terugvinden als je de search gebruikt op GoT ???
hier is het onderwerp toendertijd ook begonnen (is ongeveer 1,5 jaar geleden denk ik...)
Groetjes Joep
ik heb als het goed is de aansluischema's, software enz allemaal nog ergens om mijn pc staan.
misschien kan je het nog terugvinden als je de search gebruikt op GoT ???
hier is het onderwerp toendertijd ook begonnen (is ongeveer 1,5 jaar geleden denk ik...)
Groetjes Joep
Dingetje en schema's waar Joep aan refereerd zijn de schema's die door MrChronoM en Zotty zijn uitgedacht inclusief software. Hun uiteindelijke software voor aansturing van vele grafische lcd's met een van de volgende ic's
T6963C
SED1330
SED1335
KS0108B
Noritake 800(A)
LC7981
HD61830
PCD8544
Site met info is (hoe ken ut ook anders) http://liquid-mp3.schijf.org/
Hoe ik dit weet ..nou ik heb destijds ook zo'n lcdtje kunnen scoren (nog bedankt Joep).. en nee ik wil er niet vanaf.
Op de site staat trouwens ook een leuke usb interface om schermpjes mee aan te sturen
T6963C
SED1330
SED1335
KS0108B
Noritake 800(A)
LC7981
HD61830
PCD8544
Hoe ik dit weet ..nou ik heb destijds ook zo'n lcdtje kunnen scoren (nog bedankt Joep).. en nee ik wil er niet vanaf.
Op de site staat trouwens ook een leuke usb interface om schermpjes mee aan te sturen
Verwijderd
inderdaad ik was de namen van degenen even kwijt die toen bezig geweest zijn met de software enz.
en flipje ik ben blij dat je veel schik van dat lcd scherm hebt.
ik heb de mijne niet meer, deze heb ik aan mijn broertje gegeven en hij maakt zoals altijd alles stuk [:(]
ik heb het scherm wel weer terug maar hij doet het dus niet meer, ik moet alles nog een keer nakijken en hopen dat het LCD zelf nog heel is.....
Groetjes Joep
<offtopic>
met de computer in de auto gaat het nu ook lekker, ik heb inmiddels de voeding al klaar en de behuizing van de computer is ook bijna klaar.
ik ga van het weekend de kabels vanaf de kofferbak naar voor leggen (VGA, audio en bediening)
daarna zal het helaas wachten worden op het 10.4" TFT scherm aangezien deze van een collega van me is geweest en die zie ik pas over 3 weken weer
vrijdag komt een nieuwe (stuk zwaardere) accu in mijn auto en van het weekend ga ik waarschijnlijk ook een ander subwoofer ophalen
ik hou je op de hoogte van het project
</offtopic>
Groetjes Joep
en flipje ik ben blij dat je veel schik van dat lcd scherm hebt.
ik heb de mijne niet meer, deze heb ik aan mijn broertje gegeven en hij maakt zoals altijd alles stuk [:(]
ik heb het scherm wel weer terug maar hij doet het dus niet meer, ik moet alles nog een keer nakijken en hopen dat het LCD zelf nog heel is.....
Groetjes Joep
<offtopic>
met de computer in de auto gaat het nu ook lekker, ik heb inmiddels de voeding al klaar en de behuizing van de computer is ook bijna klaar.
ik ga van het weekend de kabels vanaf de kofferbak naar voor leggen (VGA, audio en bediening)
daarna zal het helaas wachten worden op het 10.4" TFT scherm aangezien deze van een collega van me is geweest en die zie ik pas over 3 weken weer
vrijdag komt een nieuwe (stuk zwaardere) accu in mijn auto en van het weekend ga ik waarschijnlijk ook een ander subwoofer ophalen
ik hou je op de hoogte van het project
</offtopic>
Groetjes Joep
heb je net een inkoopactie van gemist, ik heb um besteld, kan hem morgenavond ophalen (maar misschien te weinig tijd), hij scheint best ok te zijn. Wel 800x600, 1024x768 kan ook, maar wordt wazigFragNeck schreef op 11 december 2003 @ 09:30:
[...]
Hier staan de specs van dat ding:
http://home.hccnet.nl/rob.tiebie/touch/specificaties.pdf
Weet iemand of dit een goeie of een minder goeie TFT is?
Edit: Leverancier Linkje
http://www.actkern.info/D...ustry/ChassisOverview.pdf
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Hmmm ik heb het eens nagekeken, maar volgensmij is dit bedoeld voor zwart/wit(Monochroom) displays, aan gezien wij nu met Kleur beeldschermen werken ben ik bang dat dat dan niet werktflipje81 schreef op 17 december 2003 @ 22:54:
Dingetje en schema's waar Joep aan refereerd zijn de schema's die door MrChronoM en Zotty zijn uitgedacht inclusief software. Hun uiteindelijke software voor aansturing van vele grafische lcd's met een van de volgende ic's
T6963C
SED1330
SED1335
KS0108B
Noritake 800(A)
LC7981
HD61830
PCD8544
Ik zal het eens proberen, maar ik ben er bang voor.
Verwijderd
@PASware:
ik was al een hele tijd bezig met het computer in auto project alleen was dat gestrand omdat het scherm dat ik graag wilde via de leverancier van nederland 800 euro kostte !!
nu heb ik hetzelfde scherm (10.4 Inch TFT,zonder touch helaas, max resolutie 800x600 scherp) via een collega van me kunnen kopen.
kijk maar eens op internet: www.TVS.com.tw het is het 10.4" POS scherm
ik was al een hele tijd bezig met het computer in auto project alleen was dat gestrand omdat het scherm dat ik graag wilde via de leverancier van nederland 800 euro kostte !!
nu heb ik hetzelfde scherm (10.4 Inch TFT,zonder touch helaas, max resolutie 800x600 scherp) via een collega van me kunnen kopen.
kijk maar eens op internet: www.TVS.com.tw het is het 10.4" POS scherm
Die display's hebben een eigen controller en zijn dus helemaal niet geschikt voor de dingen die in dit topic gedaan worden.Vuikie schreef op 18 december 2003 @ 10:41:
[...]
Hmmm ik heb het eens nagekeken, maar volgensmij is dit bedoeld voor zwart/wit(Monochroom) displays, aan gezien wij nu met Kleur beeldschermen werken ben ik bang dat dat dan niet werkt![]()
Ik zal het eens proberen, maar ik ben er bang voor.
Na een stuk of 8 latops geslootp te hebben heb ik een goede LCD met goede aansluitkabel *)
R0 R1 R2 en R3 dus dat zit wel goed
Mijn vraag was nu alleen.
Begrijp ik het goed dat ik de R1 op "pixeldata 3" moet zetten?
En dus de G1 op "pixeldata 4" enzovoort ?
En krijg ik ook beeld als ik alleen pixel data 0 t/m 2 aansluit ?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ik heb:Atlas schreef op 18 december 2003 @ 21:22:
Na een stuk of 8 latops geslootp te hebben heb ik een goede LCD met goede aansluitkabel *)
R0, R1 - PD0
G0, G1 - PD1
B0, B1 - PD2
R2, R3 - PD3
G2, G3 - PD4
B2, B3 - PD5
Aangesloten.
Alleen mijn kleuren zijn klot€ in 4 bit en redelijk als ik h'm op 8 bit zet. Als jij h'm beter krijg wilik het graag horen
Kijk hier hebben we wat aanVuikie schreef op 18 december 2003 @ 22:09:
[...]
Ik heb:
R0, R1 - PD0
G0, G1 - PD1
B0, B1 - PD2
R2, R3 - PD3
G2, G3 - PD4
B2, B3 - PD5
Aangesloten.
Alleen mijn kleuren zijn klot€ in 4 bit en redelijk als ik h'm op 8 bit zet. Als jij h'm beter krijg wilik het graag horen
Ik ga in het weekend ermee klooien
U hoort nog van mij
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Mjah dat heb ik dus ookVuikie schreef op 18 december 2003 @ 22:09:
[...]
Ik heb:
R0, R1 - PD0
G0, G1 - PD1
B0, B1 - PD2
R2, R3 - PD3
G2, G3 - PD4
B2, B3 - PD5
Aangesloten.
Specs van mijn bak Hier!
De aansluiting volgens Vuiki is dus de 8-bit aansluitingmsentinelb schreef op 18 december 2003 @ 22:44:
[...]
Mjah dat heb ik dus ook. op 8 bit heb ik netjes 16 kleuren maar op 4bit gaat ie vaag doen.
nee dat niet, als hij op 8 bit staat heb je goed 4bit beeld

Specs van mijn bak Hier!
Nog 1 vraagje:
Moeten alle grounds (dus van LCD zelf, de molexen enz) met elkaar verbonden zijn, of boeit dat niet? Dit maakt bij de parralelle poort namelijk wel uit. Maar hier ook
Moeten alle grounds (dus van LCD zelf, de molexen enz) met elkaar verbonden zijn, of boeit dat niet? Dit maakt bij de parralelle poort namelijk wel uit. Maar hier ook
grounds met elkaar verbinden kan nooit kwaat, of je moet 2 verschillende voedingen gebruiken. Als ik jou was zou ik voor de zekerheid alles wat met ground verbonden moet zijn met de ground verbinden...
Yes!! gelukt
Ik heb nu beeld op het lcd, het contrast is nog heel vaag en het beeld staat ook nog te ver naar links. Ook is het blauwe en het rode draadjes verwisseld dit komt omdat het schema wat een eindje terug staat niet goed is. Maar dit ga ik binnen kort allemaal goed maken.
Ik ga het scherm in de zijkant van mijn koffer bouwen, zodat ik niet elke keer een monitor hoef mee te zeulen.
Binnen kort zal ik proberen foto's te maken.
Ik heb nu beeld op het lcd, het contrast is nog heel vaag en het beeld staat ook nog te ver naar links. Ook is het blauwe en het rode draadjes verwisseld dit komt omdat het schema wat een eindje terug staat niet goed is. Maar dit ga ik binnen kort allemaal goed maken.
Ik ga het scherm in de zijkant van mijn koffer bouwen, zodat ik niet elke keer een monitor hoef mee te zeulen.
Binnen kort zal ik proberen foto's te maken.
Verwijderd
Hmm kan iemand mij even uitleggen waarom dit beter is dan:Vuikie schreef op 18 december 2003 @ 22:09:
[...]
Ik heb:
R0, R1 - PD0
G0, G1 - PD1
B0, B1 - PD2
R2, R3 - PD3
G2, G3 - PD4
B2, B3 - PD5
Aangesloten.
R0 - PD0
G0 - PD1
B0 - PD2
R1, G1, B1 - PD3
Want zo heb ik het nu aangesloten maar krig dus helemaal nix.. Ben nog steeds aan het experimenteren met de enable lijn en zit ook te klooien met de videokaarten.. Omdat ik nog steeds niet weet of de VESA enabled is...
Dus van de week wil ik proberen er een breadboard tussen te hangen om zo snel te kunnen pluggen met allerlei kombinatie's zodat ik het sneller kan vinden dan elke keer om solderen op de draden..
Hoor je beeld te krijgen als je alleen R0, B0 en G0 aansluit?
Of doetie dan niets
Of doetie dan niets
Ik kan me voorstellen dat je dan alleen maar beeld krijgt wanneer de R, G & B vrij vol worden uitgestuurd (bijv volledig wit of een van de primaire kleuren)Atlas schreef op 21 december 2003 @ 18:50:
Hoor je beeld te krijgen als je alleen R0, B0 en G0 aansluit?
Of doetie dan niets
Maar ehh als je die digitale uitgangen met elkaar doorverbind, belast je de videochip dan niet wat veel? of zitten er intern weerstanden/diodes?
Okee, ik snap het niet meer 
Ik heb alles opgevolgd volgens de datasheet.
Als ik de PC aanzet dan krijg ik bij de ene poging een wirwar van kleuren en bij de andere poging niet
Wat ik geprobeerd heb:
* 3 verschillende videokaarten. Drie verschillende merken, drie verschillende chipsets.
*Ik heb alleen de G1 aan pixel data 1 gehangen, maar dan krijg ik ook niets te zien.
* Het Enab signaal heb ik bij alle mogelijkheden aan de 5volt, Hsync of GND gehangen.
* Alle mogelijke grounds zijn met elkaar verbonden.
Iemand nog ideeen
PS: Ik heb een Sharp lq10d131. Dit is hetzelfde model en pin out als de LQ9D031, LQ9P031, LQ9D151, LQ9D167, LQ10D131, LQ64D141, LQ64D142 and LQ64D167
Ik heb alles opgevolgd volgens de datasheet.
Als ik de PC aanzet dan krijg ik bij de ene poging een wirwar van kleuren en bij de andere poging niet
Wat ik geprobeerd heb:
* 3 verschillende videokaarten. Drie verschillende merken, drie verschillende chipsets.
*Ik heb alleen de G1 aan pixel data 1 gehangen, maar dan krijg ik ook niets te zien.
* Het Enab signaal heb ik bij alle mogelijkheden aan de 5volt, Hsync of GND gehangen.
* Alle mogelijke grounds zijn met elkaar verbonden.
Iemand nog ideeen
PS: Ik heb een Sharp lq10d131. Dit is hetzelfde model en pin out als de LQ9D031, LQ9P031, LQ9D151, LQ9D167, LQ10D131, LQ64D141, LQ64D142 and LQ64D167
[ Voor 13% gewijzigd door Atlas op 21-12-2003 21:08 ]
Verwijderd
Naja ik volg op wat de TS heeft gepost. Dus vandaar dat ik mij ook afvroeg of de nieuwe manier ook werkt..TD-er schreef op 21 december 2003 @ 19:04:
[...]
Ik kan me voorstellen dat je dan alleen maar beeld krijgt wanneer de R, G & B vrij vol worden uitgestuurd (bijv volledig wit of een van de primaire kleuren)
Maar ehh als je die digitale uitgangen met elkaar doorverbind, belast je de videochip dan niet wat veel? of zitten er intern weerstanden/diodes?
Verwijderd
Misschien domme opmerking, maar is het mogelijk om op de VGA en de vesa future connector een verschillend beeld te krijgen?
Verwijderd
Nee, de output van de VESA connector is hetzelfde als van de RAMDAC van de primaire VGA output.
Ik heb hier het volgende scherm: een SHARP LQ113S1LH21, deze komt uit een Compaq Armada M300, en heb al op het I'net gezocht naar een pin layout (via google en een paar andere site's die is dit topic genoemd werden) maar heb niks kunnen vinden.
Het schermpje is 11,3Inch en ondersteund 800/600! dus als iemand mij kan helpen
Het schermpje is 11,3Inch en ondersteund 800/600! dus als iemand mij kan helpen
[ Voor 4% gewijzigd door Lief Adje op 22-12-2003 14:15 ]
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
Degene die het aan de praat hebben.
Welke videokaarten hebben jullie gebruikt en
hoe is de vesa feature connector aangesloten??
Ik ben nl ook bezig krijg alleen nog steeds niks te zien.
Welke videokaarten hebben jullie gebruikt en
hoe is de vesa feature connector aangesloten??
Ik ben nl ook bezig krijg alleen nog steeds niks te zien.
Lief_Adje: *kuch* Iets met startpost lezen, datasheets vragen heb ik hier liever niet omdat anders dit topic binnen no-time compleet volgespammed is met onbeantwoorde 'Wie heeft hier een datasheet voor?'-requests.
Atlas: Wat voor videokaarten heb je gebruikt? Zat er op 1 van die kaarten ook fysiek een ramDAC-chipje?
TD-er: Ik geloof dat de mensen hier de digitale ingangen aan elkaar doorverbinden, en dat mag. Ik vindt het alleen wel een beetje vreemde keuze, op deze manier stuurt de meest significante bit van een kleur de kleur voor 12/16 uit terwijl dat 8/16 zou moeten zijn. Maar als het toch een goed beeld geeft moet je het gewoon zo houden hoor.
Atlas: Wat voor videokaarten heb je gebruikt? Zat er op 1 van die kaarten ook fysiek een ramDAC-chipje?
TD-er: Ik geloof dat de mensen hier de digitale ingangen aan elkaar doorverbinden, en dat mag. Ik vindt het alleen wel een beetje vreemde keuze, op deze manier stuurt de meest significante bit van een kleur de kleur voor 12/16 uit terwijl dat 8/16 zou moeten zijn. Maar als het toch een goed beeld geeft moet je het gewoon zo houden hoor.
Ik weet niet of ik hier een topic over moet starten ja of nee, maar ik die het toch maar hier
Ik ben op zoek naar een site of iemand die mij dat kan vertellen hoe het VGA signaal nu precies werkt, ik weet namelijk dat Atmel microcontrollers 1 (of meerdere, ligt aan model) analoge inputs hebben. Als ik nu weet wat ik nu omzetten kan ik dat zo (ahem
) in de atmel proggen.
Om ff wat duidelijker te zijn:
- Is de interne clock(FC) het zelfde is als de externe(DB15)
- Of dit ook het geval is met de Hsync en Vsync.
- Hoe worden de kleur kanalen omgezet gezet ( D->A )
Wat ik dus wil proberen is dmv een microcontroller een omgekeerde RAMDAC bouwen.

Om ff wat duidelijker te zijn:
- Is de interne clock(FC) het zelfde is als de externe(DB15)
- Of dit ook het geval is met de Hsync en Vsync.
- Hoe worden de kleur kanalen omgezet gezet ( D->A )
Wat ik dus wil proberen is dmv een microcontroller een omgekeerde RAMDAC bouwen.
Het VGA-signaal is niet geheel eenduidig qua sync-mogelijkheden.
Het meest gebruikt (tegenwoordig) is dat er een aparte Vsync en Hsync zijn.
Ik meen dat die signalen geïnverteerd zijn, maar dat weet ik niet echt zeker. (zoek anders even op "schema sync on green")
Qua analoge output (dus de RG&B signalen) 0,3V komt meen ik overeen met waarde 0 en 1V met waarde 255 (even uitgaan van wit is 255,255,255 en zwart is 0,0,0)
Maar houd je wel rekening met de samplefreq waarmee je moet werken. 640*480@60 Hz is al zo'n 20 mln pixels per sec, oftewel je A/D converter moet zo'n 20M samples per sec aankunnen. Dat zijn al vrij dure A/D converters.
Mischien dat je het voor 4 bits nog vrij snel zelf kunt maken. (dus 12bits kleur)
Ik meen dat die signalen geïnverteerd zijn, maar dat weet ik niet echt zeker. (zoek anders even op "schema sync on green")
Qua analoge output (dus de RG&B signalen) 0,3V komt meen ik overeen met waarde 0 en 1V met waarde 255 (even uitgaan van wit is 255,255,255 en zwart is 0,0,0)
Maar houd je wel rekening met de samplefreq waarmee je moet werken. 640*480@60 Hz is al zo'n 20 mln pixels per sec, oftewel je A/D converter moet zo'n 20M samples per sec aankunnen. Dat zijn al vrij dure A/D converters.
Mischien dat je het voor 4 bits nog vrij snel zelf kunt maken. (dus 12bits kleur)
Ik heb het volgende scherm vanuit een oude laptop. Type TM121SV-02L01, datasheet www.torisan.co.jp/torisan/pdfdate/e121SV01.pdf.
Maar ik krijg alleen maar wat strepen te zien.
De feature connector staat aan, heb ik een speciaal programmaatje voor dat bij de kaart zat.
Heeft iemand een oplossing.
Maar ik krijg alleen maar wat strepen te zien.
De feature connector staat aan, heb ik een speciaal programmaatje voor dat bij de kaart zat.
Heeft iemand een oplossing.
Ok, de voltage zorgt er dus voor de intensiteit van de kleur, logisch, maar werkt dat bij de Hsync and Vsync ook zo? Dat dus de voltage de plek van de pixel op het scherm bepaald en met de clock puls word dan de pixel met de waardes, die de R,G,B, Vsync en Hsync op dat moment hebben, worden bepaald?TD-er schreef op 29 december 2003 @ 17:16:
Het VGA-signaal is niet geheel eenduidig qua sync-mogelijkheden.
En hoe werkt het verhaal dan bij een LCD?
hmmm mischien is het slim om hiereen nieuwe topic voor te openen.
Neuh, de HSync en de VSync zijn digitale uitgangen, er komt een pulsje op als een nieuwe lijn resp. een nieuw beeld geschreven wordt. Op welke plek een pixel dan komt is dus afhankelijk van de tijd waarin die pixel komt tot de tijd van de laatste HSync/VSync.
Anywayz, ik kan je aanraden om even te zoeken op hoe een gemiddelde monitor werkt, ik kan me niet voorstellen dat dat niet ergens gedocumenteerd is. En als je het dan nog niet snapt (of toch niets kan vinden) lijkt het me handiger om idd even een nieuw topic te starten.
Anywayz, ik kan je aanraden om even te zoeken op hoe een gemiddelde monitor werkt, ik kan me niet voorstellen dat dat niet ergens gedocumenteerd is. En als je het dan nog niet snapt (of toch niets kan vinden) lijkt het me handiger om idd even een nieuw topic te starten.
Niet helemaal ontopic maar toch:
De meeste oudere laptops hebben in plaats van een fancy kleuren LCD/TFT een monochroom LCD scherm. En dan heb ik het niet over laptops van 1999, maar over machines van rond 1994 en eerder. Ikzelf heb een SER (nooit van 't merk gehoord overigens
) notebook kunnen krijgen voor €0,--, beestje was een 386 maar ik denk dat de BIOS het begeven heeft, geen beeld, geen piep. Afijn, de laptop gesloopt voor het LCD, een 640x480 monochroompje van Hitatchi, de LMG5044XUFC. Zoals alle (
) monochrome LCD's heeft dit LCD UD en LD lijnen waar de data over heen gaat. TS zei wel dat dit een verloren zaak is maar ik heb zo m'n twijfels. Het LCD van mij heeft 4 UD (Upper Data) en 4 LD (Lower Data) lijnen voor respectievelijk de bovenste en onderste helft van het LCD. Samen met een vijftal stuurlijnen zou dit net op een paralelle poort moeten passen. Je moet wel zelf een progje maken om het scherm aan te sturen, dit gaat niet via de standaard VGA driver van Windows. 't is meer iets voor de wat gevorderde EL'ers, dat wel.
Het sturen van het LCD is heel simpel als je erover nadenkt. De 4 UD (of LD, take your pick) lijnen worden gebruikt om een reeks schuifregisters aan te sturen, met een klok. De eerste lijn voor de eerste 160 pixels, de tweede lijn voor de tweede, enzovoorts. Na het inschuiven van de LCD lijndata (en dus 160 klokpulsen
) wordt een 'row refresh' lijn hoog gemaakt waardoor de lijn kort geactiveerd wordt en dus zichtbaar wordt. Dan begint het gedoe weer van voren af aan met de nieuwe lijn. Doe dit 240 keer (het display is in twee gedeelt, wist je nog?
) en het beeld is opgebouwd. Reset en alles begint weer van voren af aan.
Ben al een tijdje aan het zoeken naar de pinout van mijn scherm. Ben met Google wel de volgende page tegengekomen:
http://www.rtdusa.com/appnote/108_lcd.htm
waar een LMG5040XUFC op stond. Mogelijk de US versie van de LMG5044XUFC. Deze had de volgende pins:
Panel Data (UD0-3): Data voor bovenste helft van scherm
Panel Data (LD0-3): Data voor onderste helft van scherm
Panel Shift Clock: Klok voor schuifregisters, 1 pixel = 1 puls
Panel Line Clock: Klok voor lijncontroller, 1 lijn = 1 puls = 160 pixels
Panel Frame Clock: Reset voor lijncontroller, 1 beeld (frame) = 1 puls (60 Hz) = 240 lijnen
Panel Modulation: ?????
Panel Vee/Vbb control: Aan/uit switch voor display
Panel Vcc supply: Sap voor panel, +5V DC
Ground (0V): Eh.... Aarde.
Bias Voltage is bekend voor mijn paneel althans, maar ik weet niet waar die op aangesloten moet worden (-24V).
Ben dus al redelijk ver met het monochrome paneeltje, maar ik weet nog niet wat die Modulation ingang doet. Misschien een klein (mag eigenlijk niet...) datasheet requestje? Of in ieder geval info over die Modulation ingang zou al heel wat zijn.
De meeste oudere laptops hebben in plaats van een fancy kleuren LCD/TFT een monochroom LCD scherm. En dan heb ik het niet over laptops van 1999, maar over machines van rond 1994 en eerder. Ikzelf heb een SER (nooit van 't merk gehoord overigens
Het sturen van het LCD is heel simpel als je erover nadenkt. De 4 UD (of LD, take your pick) lijnen worden gebruikt om een reeks schuifregisters aan te sturen, met een klok. De eerste lijn voor de eerste 160 pixels, de tweede lijn voor de tweede, enzovoorts. Na het inschuiven van de LCD lijndata (en dus 160 klokpulsen
Ben al een tijdje aan het zoeken naar de pinout van mijn scherm. Ben met Google wel de volgende page tegengekomen:
http://www.rtdusa.com/appnote/108_lcd.htm
waar een LMG5040XUFC op stond. Mogelijk de US versie van de LMG5044XUFC. Deze had de volgende pins:
Panel Data (UD0-3): Data voor bovenste helft van scherm
Panel Data (LD0-3): Data voor onderste helft van scherm
Panel Shift Clock: Klok voor schuifregisters, 1 pixel = 1 puls
Panel Line Clock: Klok voor lijncontroller, 1 lijn = 1 puls = 160 pixels
Panel Frame Clock: Reset voor lijncontroller, 1 beeld (frame) = 1 puls (60 Hz) = 240 lijnen
Panel Modulation: ?????
Panel Vee/Vbb control: Aan/uit switch voor display
Panel Vcc supply: Sap voor panel, +5V DC
Ground (0V): Eh.... Aarde.
Bias Voltage is bekend voor mijn paneel althans, maar ik weet niet waar die op aangesloten moet worden (-24V).
Ben dus al redelijk ver met het monochrome paneeltje, maar ik weet nog niet wat die Modulation ingang doet. Misschien een klein (mag eigenlijk niet...) datasheet requestje? Of in ieder geval info over die Modulation ingang zou al heel wat zijn.
Modulation ingang moet afaik een blokspanning opstaan die omdraait per keer dat je het scherm refreshed. Dit is om te zorgen dat het LCD niet aan electrolyseprocessen stuk gaat.
Ik denk echter dat als je het LCD aan je parallele poort wil aansluiten je wel een hele snelle poort nodig hebt. Je moet namelijk voor een 50Hz beeld data met minimaal 50*640*480/8=1.9MByte/seconde uitspugen, en ik denk niet dat de parallele poort dat volhoudt. Bovendien moet je zorgen dat de data er met een constante snelheid uitrolt, en iig in non-realtime-OSsen als Windows is dit vrij onmogelijk voor zover ik weet.
Ik denk echter dat als je het LCD aan je parallele poort wil aansluiten je wel een hele snelle poort nodig hebt. Je moet namelijk voor een 50Hz beeld data met minimaal 50*640*480/8=1.9MByte/seconde uitspugen, en ik denk niet dat de parallele poort dat volhoudt. Bovendien moet je zorgen dat de data er met een constante snelheid uitrolt, en iig in non-realtime-OSsen als Windows is dit vrij onmogelijk voor zover ik weet.
Ik was overigens niet van plan om Windhoos te gebruiken. Eventueel een DOS-bak als tussenkomst die niks anders doet dan een framebuffertje decoden en naar de parport spugen. Als dat niet lukt wat is dan wel een mogelijke oplossing?Sprite_tm schreef op 12 januari 2004 @ 22:21:
Modulation ingang moet afaik een blokspanning opstaan die omdraait per keer dat je het scherm refreshed. Dit is om te zorgen dat het LCD niet aan electrolyseprocessen stuk gaat.
Edit: Zou een redelijk snelle microcontroller uitkomst bieden? Ik heb nog een PIC18F452 liggen die loopt op een klok van 20 MHz. Data die hij kan verstouwen moet dus ruim boven de 1,9 MB/s liggen. Alleen nog kijken hoe ik de data van m'n PC naar de uC kan transferren. USB is wel snel genoeg maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat ik dan de uC in ieder geval voorzie van een kleine framebuffer en van daaruit het LCD aanstuur. Een standaardcontroller emuleren is ook nog een optie.
[ Voor 21% gewijzigd door Stoney3K op 13-01-2004 10:44 ]
Mmm, een ouwe DOS-bak... Je zou het kunnen proberen, met geluk genoeg haalt 'ie ook nog wel een best redelijke snelheid. Kijk dan ook eens naar de ECP- en EPP-modes van de parallele poort, misschien dat dat nog net even iets rapper gaat.
Als je een PIC gebruikt heb je het nadeel dat je het framebuffer-geheugen extern moet nemen. Da's op zich natuurlijk geen probleem, maar je PIC + code moet het wel kunnen trekken. Iirc zitten die picjes ongeveer op een halve mips per MHz wat betekent dat om je data met 1,9MBps uit te spugen je maar ((20/2)/1.9)=5 instructies per naar het LCD te sturen byte hebt. Denk je dat je dat gaat redden? (Vraag is niet retorisch bedoeld hoewel je 'm wel zo kan lezen.) Zonee kan je er aan denken om met een stel tellertjes en een stuk RAM het data-naar-LCD-stuur-proces hardwarematig te maken. Om de data in het RAM te krijgen kan je dan je PIC de clockingang van de tellers even laten overnemen en op die manier het RAM volpompen. Nadeel hiervan is dat als je data naar het scherm schrijft, je scherm even weg komt te vallen. Dit is dan weer op te lossen door ook het schrijfgedeelte hardwarematig te laten verlopen, maar dat komt neer op wel heel veel hardware.
Mocht je verder nog vragen hebben is het misschien een idee om een eigen topic te beginnen, ik zou namelijk graag willen dat dit topic LCD->Vesa-feature-connector-only blijft.
Als je een PIC gebruikt heb je het nadeel dat je het framebuffer-geheugen extern moet nemen. Da's op zich natuurlijk geen probleem, maar je PIC + code moet het wel kunnen trekken. Iirc zitten die picjes ongeveer op een halve mips per MHz wat betekent dat om je data met 1,9MBps uit te spugen je maar ((20/2)/1.9)=5 instructies per naar het LCD te sturen byte hebt. Denk je dat je dat gaat redden? (Vraag is niet retorisch bedoeld hoewel je 'm wel zo kan lezen.) Zonee kan je er aan denken om met een stel tellertjes en een stuk RAM het data-naar-LCD-stuur-proces hardwarematig te maken. Om de data in het RAM te krijgen kan je dan je PIC de clockingang van de tellers even laten overnemen en op die manier het RAM volpompen. Nadeel hiervan is dat als je data naar het scherm schrijft, je scherm even weg komt te vallen. Dit is dan weer op te lossen door ook het schrijfgedeelte hardwarematig te laten verlopen, maar dat komt neer op wel heel veel hardware.
Mocht je verder nog vragen hebben is het misschien een idee om een eigen topic te beginnen, ik zou namelijk graag willen dat dit topic LCD->Vesa-feature-connector-only blijft.
misschien hebben jullie aan deze site wat?
http://www.hut.fi/Misc/El.../vga2rgb/interfacing.html
Niet echt in het LCD spectrum. Wel handig als je je sync signalen wil splitten.Tp21 schreef op 13 januari 2004 @ 12:24:
misschien hebben jullie aan deze site wat?
@Sprite_tm: Goed, vervolg van mijn LCD-quest gaat zijn eigen topic leiden
[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 13-01-2004 19:53 ]
ik heb een Compaq armada 1120 staan die ik even heb open geschroefd.
nou staat er op het wscherm een sticker van compaq zelf
met de volgende text
replace with compaq spare
CSTN 10.4
[262466-001]
bij de HD staat ook zo'n stikker maar ipv CSTN 10.4 staat er 830 mb HD
is dat CSTN 10.4 nou de code die ik moet hebben om de pin out te zoeken want zo ja kan ik dus niks vinden.
heeft iemand anders anders de pinout van dit dingetje??
nou staat er op het wscherm een sticker van compaq zelf
met de volgende text
replace with compaq spare
CSTN 10.4
[262466-001]
bij de HD staat ook zo'n stikker maar ipv CSTN 10.4 staat er 830 mb HD
is dat CSTN 10.4 nou de code die ik moet hebben om de pin out te zoeken want zo ja kan ik dus niks vinden.
heeft iemand anders anders de pinout van dit dingetje??
FreeReef.nl
CSTN 10.4 zal waarschijnlijk staan voor een niet-TFT-scherm van 10.4 inch groot.
Mijn idee is dat het een vergelijkbaar scherm is als hier mogelijk al eerder is genoemd van bijv. een Compaq Contura.
Mijn idee is dat het een vergelijkbaar scherm is als hier mogelijk al eerder is genoemd van bijv. een Compaq Contura.
Verwijderd
Hi Guys!
I read your posts, even though my language skills are restricted to english, german, french and hungarian
Nevertheless i think i got the main ideas of your postings. I have an Sharp LQ9D021 LCD display from an old travelmate 4000M. I got the inverter working, and i connected the lcd to the feature connector of my card (Chipset S3 Trio V64+). The problem is that i get a bunch of static horizontal lines (colored).
I tried to pull the enab signal line to GND, +5V and HSYNC. But the situation remained the same. 
The only change in the pattern happens when i fire up the x-server. Then the screen goes white - but doesn't show anything.
I just wanted to ask if some of you had similar problems. Maybe someone could help me - i would be very glad.
Yours Shorty
moderator remark: Sorry, this is a Dutch speaking forum, as a result we have a sitewide policy to allow Dutch postings only. If you have trouble posting in Dutch I highly suggest you contact the topicstarter of this thread directly via ICQ/Mail:
.
As for problems reading our language, you might want to take a look at this online translator: http://www.worldlingo.com...orldlingo_translator.html
Good luck bughunting your LCD
I read your posts, even though my language skills are restricted to english, german, french and hungarian
Nevertheless i think i got the main ideas of your postings. I have an Sharp LQ9D021 LCD display from an old travelmate 4000M. I got the inverter working, and i connected the lcd to the feature connector of my card (Chipset S3 Trio V64+). The problem is that i get a bunch of static horizontal lines (colored).

The only change in the pattern happens when i fire up the x-server. Then the screen goes white - but doesn't show anything.
I just wanted to ask if some of you had similar problems. Maybe someone could help me - i would be very glad.
Yours Shorty
moderator remark: Sorry, this is a Dutch speaking forum, as a result we have a sitewide policy to allow Dutch postings only. If you have trouble posting in Dutch I highly suggest you contact the topicstarter of this thread directly via ICQ/Mail:
As for problems reading our language, you might want to take a look at this online translator: http://www.worldlingo.com...orldlingo_translator.html
Good luck bughunting your LCD
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 06:41 ]
Damn gooi k pas geleden met mijn verhuizing precies sown leptop in de vuilnisbak:S:S:S
Najah wel strakke mod!!!
ik zal mijn oog een beetje open houden naar een defecte laptop...dan kan ik het project ook eens uitvoeren lijkt mu leuk
verder heb k nog wel 4 a 5 sloop leptoppies ligge zal es ff kijku of der wat tussu zit:)
greetzz
Najah wel strakke mod!!!
ik zal mijn oog een beetje open houden naar een defecte laptop...dan kan ik het project ook eens uitvoeren lijkt mu leuk
verder heb k nog wel 4 a 5 sloop leptoppies ligge zal es ff kijku of der wat tussu zit:)
greetzz
Shortman: Fyi: This is a Dutch-only forum, usually one or two English posts are OK, but it is possible you're gonna get remarks or angry mods. Just a warning in advance.
First of all I'd look at the video card youre using. It could be that it has a non-functioning feature connector, so what you wanna do to be sure is grab the oldest VGA-card you can find, preferably with a not-integrated-in-the-chipset-RAMdac, and retry it. Alternatively, you could grab a scope from somewhere and check your feature connector for activity.
If that fails, you might want to fiddle a bit with the polarity of your horizontal and vertical sync-lines. ([+|-][h|v]sync in your X modeline)
If that fails, well, I dunno, perhaps your hardware is defect...
lexophilia: Errm, gelieve dit soort berichtjes niet posten hier. Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar als iedereen gaat zeggen dat 'ie ooit een laptop heeft weggegooid wordt dit topic 2x zo groot.
Misschien is het trouwens een idee om je posts even door een spellingschecker te halen ofzo? Het leest vrij irritant namelijk. En succes met je slooplaptopjes doorzoeken.
First of all I'd look at the video card youre using. It could be that it has a non-functioning feature connector, so what you wanna do to be sure is grab the oldest VGA-card you can find, preferably with a not-integrated-in-the-chipset-RAMdac, and retry it. Alternatively, you could grab a scope from somewhere and check your feature connector for activity.
If that fails, you might want to fiddle a bit with the polarity of your horizontal and vertical sync-lines. ([+|-][h|v]sync in your X modeline)
If that fails, well, I dunno, perhaps your hardware is defect...
lexophilia: Errm, gelieve dit soort berichtjes niet posten hier. Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar als iedereen gaat zeggen dat 'ie ooit een laptop heeft weggegooid wordt dit topic 2x zo groot.
Verwijderd
first of all thank you. sorry about my writing in english, but this was the only forum where i found decent information on this topic. I'll try with another card - maybe it works. Anyway thanks for the reply - i ran out of ideas by myself 
Have a nice day - Shorty
Have a nice day - Shorty
Verwijderd
Na het vinden van dit topic hoopte ik dat ik mijn laptop die ik nog had liggen
ook op deze manier kon aansluiten. (PHILIPS NB470)
Na het openen kwam ik erachter dat het scherm een SAMSUNG LT104V3-104 was.
Op dit adres kwam ik een pin-out tegen van de omliggende schermpjes.
Dit schermpje leek me dus wel dezelfde pin-out hebben? En dus heb ik
deze genomen.
Touchpad en HD van de laptop zitten al in de PC, maar daar gaat dit topic niet over.
Nu heb ik [R,G,B]0 aangesloten op Pixel Data 0,1,2
en [R,G,B]1 t/m 5 allemaal aangesloten op Pixel Data 3
Klopt dit nog, of moest t toch alleen [R,G,B]1 zijn?
Nu zat ik nog met de voeding, kan ik die rechstreeks op de 5v voeding
van de pc voeding aansluiten?
De backlight heeft volgens mij een voeding van 12V nodig, en heb ik
toen rechtstreeks op de 12V van de PC aangesloten.
Alleen hiermee light het scherm niet op.
Er zit nog een connector van 4 pennen op die rechtstreeks naar het
moederbord gaat. Hier zullen wel een enable signaal bijzitten.
Dit is zeker bij elk printje appart, en kan niemand mij zeggen hoe ik dit
aan moet sluiten zeker?
Ik had per ongelijk in iets te veel enthousiastme de kabel van pc naar
scherm doorgeknipt, dus kan ik niet meer alles terug aansluiten
en ff de spaningen meten.
Zucht, goed voorwerk is eigenlijk belangrijker..
ook op deze manier kon aansluiten. (PHILIPS NB470)
Na het openen kwam ik erachter dat het scherm een SAMSUNG LT104V3-104 was.
Op dit adres kwam ik een pin-out tegen van de omliggende schermpjes.
Dit schermpje leek me dus wel dezelfde pin-out hebben? En dus heb ik
deze genomen.
Touchpad en HD van de laptop zitten al in de PC, maar daar gaat dit topic niet over.
Nu heb ik [R,G,B]0 aangesloten op Pixel Data 0,1,2
en [R,G,B]1 t/m 5 allemaal aangesloten op Pixel Data 3
Klopt dit nog, of moest t toch alleen [R,G,B]1 zijn?
Nu zat ik nog met de voeding, kan ik die rechstreeks op de 5v voeding
van de pc voeding aansluiten?
De backlight heeft volgens mij een voeding van 12V nodig, en heb ik
toen rechtstreeks op de 12V van de PC aangesloten.
Alleen hiermee light het scherm niet op.
Er zit nog een connector van 4 pennen op die rechtstreeks naar het
moederbord gaat. Hier zullen wel een enable signaal bijzitten.
Dit is zeker bij elk printje appart, en kan niemand mij zeggen hoe ik dit
aan moet sluiten zeker?
Ik had per ongelijk in iets te veel enthousiastme de kabel van pc naar
scherm doorgeknipt, dus kan ik niet meer alles terug aansluiten
en ff de spaningen meten.
Zucht, goed voorwerk is eigenlijk belangrijker..
Verwijderd
Ik heb hier zelf ook nog 3 oude laptops liggen. Het type is " compaq lite 5300". Heeft iemand hier toenvallig ervaring mee? Ik kan niets vinden met de search en met google word ik ook niet wijzer, maar ik wil wel graag die lcd's aansluiten.
alvast bedankt
alvast bedankt
Het type laptop heb je op zich weinig aan. Pak een schroevendraaier zou ik zeggen en kijk op het typenummer van het LCD. Daar kun je 40% van de gevallen wat op vinden. Again, uitproberen! Als je er een roostert heb je er toch nog 2 over?Verwijderd schreef op 27 januari 2004 @ 19:14:
Ik heb hier zelf ook nog 3 oude laptops liggen. Het type is " compaq lite 5300". Heeft iemand hier toenvallig ervaring mee? Ik kan niets vinden met de search en met google word ik ook niet wijzer, maar ik wil wel graag die lcd's aansluiten.
alvast bedankt
Verwijderd
Ik heb gezocht en ik heb gevonden
Nou ja voor een deel dan
Na een tijdje zoeken heb ik het type nummer van mijn lcd scherm gevonden
"Toshiba NRP28-8428-512"
Helaas heb ik hier geen pinout voor kunnen vinden.
Houd het nu dan op voor mij?
of is er nog iets wat ik kan doen?
Nou ja voor een deel dan
Na een tijdje zoeken heb ik het type nummer van mijn lcd scherm gevonden
"Toshiba NRP28-8428-512"
Helaas heb ik hier geen pinout voor kunnen vinden.
Houd het nu dan op voor mij?
of is er nog iets wat ik kan doen?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2004 23:44 ]
Dan houdt het inderdaad op. Geen pinout = geen mod. Sorry.
Verwijderd
Hallo,
Ik heb als lcd de sharp lq10d42
Pinout staat ineen document over een soort controller voor die lcd's op page 14:
ICOP-27 V11.PDF
ik heb al wel een stuk van het topic doorgelezen maar kon nou niet echt wijs worden of deze lcd ook kon.
hij heeft namelijk een heleboel rgb poortjes
dus r0 t/m r5 en dat ook bij g en b dus dat zijn 6 poortjes per kleur
is het hier ook mee mogelijk of?
en zoja welke kleuren pinnen aan welke op de feature connector ( videokaart is een diamond stealth s220 )
Alvast bedankt voor de moeite en het interessante artikel.
Ik heb als lcd de sharp lq10d42
Pinout staat ineen document over een soort controller voor die lcd's op page 14:
ICOP-27 V11.PDF
ik heb al wel een stuk van het topic doorgelezen maar kon nou niet echt wijs worden of deze lcd ook kon.
hij heeft namelijk een heleboel rgb poortjes
dus r0 t/m r5 en dat ook bij g en b dus dat zijn 6 poortjes per kleur
is het hier ook mee mogelijk of?
en zoja welke kleuren pinnen aan welke op de feature connector ( videokaart is een diamond stealth s220 )
Alvast bedankt voor de moeite en het interessante artikel.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2004 15:21 . Reden: url gefixt ]
Verwijderd
ik wou dus vragen of ik de spanning van het scherm rechtstreeks op de 5v
uitgang van de computer voeding kan hangen.
En is er op de backlight print een enable nodig?
uitgang van de computer voeding kan hangen.
Verwijderd
Ja dit is heel goed mogelijk. Ik heb zelf al 2 inverters gehad die zelfs vanuit het mobo een bepaalde data over helderheid en contrast kregen.. Dus niet makkelijk aan te sturen. Daarvoor heb ik dus gewoon een CCFL inverter gepakt draden gesoldeerd en GOED geisoleerd. Werk perfect..Verwijderd schreef op 28 januari 2004 @ 16:11:
Verwijderd

Dit is de voeding naar mij TFT schermpje. Ik heb alleen geen idee welke ik waar moet aansluiten.
de kleugen zijn op 1 volgend blouw-groen-geel-oranja-rood-bruin
Het is een voeding van een andere laptop. en deze wil ik aansluiten op een ander maar ik weet niet wat waar moet? iemand een idee.
heb het hele topic doogelezen maar niets relevants gevonden.
Doe je zelf een lol en zet er gewoon een inverter van een CCFL voorVerwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 20:43:
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit is de voeding naar mij TFT schermpje. Ik heb alleen geen idee welke ik waar moet aansluiten.
de kleugen zijn op 1 volgend blouw-groen-geel-oranja-rood-bruin
Het is een voeding van een andere laptop. en deze wil ik aansluiten op een ander maar ik weet niet wat waar moet? iemand een idee.![]()
heb het hele topic doogelezen maar niets relevants gevonden.
Scheelt een hoop geklooi en uitgezoek
Verwijderd
een gewone invertor van een ccfl werkt niet.freq ligt te laag.maar dit zijn ook geen problemen die in dit topic behandeld worden.mijn voorstel is dan ook om dit topic "schoon" te houden en alleen dingen te posten die relevant zijn om een laptopscherm op een pc aan te sluiten.
Werkt prima hoorVerwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 00:23:
een gewone invertor van een ccfl werkt niet.freq ligt te laag.maar dit zijn ook geen problemen die in dit topic behandeld worden.mijn voorstel is dan ook om dit topic "schoon" te houden en alleen dingen te posten die relevant zijn om een laptopscherm op een pc aan te sluiten.
Hek hier ook gedaan
Verwijderd
nou goed, bij mij werkte het dus NIET met mn SAMSUNG LT104V3-104 scherm.
Bijde schermen gaven geen beeld, en electronica aan schermpje rook
naderhand nogal tosted.
BALEN...
Bijde schermen gaven geen beeld, en electronica aan schermpje rook
naderhand nogal tosted.
BALEN...
Hallo,
Weet iemand of dit geintje ook kan met een sharp lm80c219 uit een thoshiba???
Pb
Weet iemand of dit geintje ook kan met een sharp lm80c219 uit een thoshiba???
Pb
zal vast wel lukken, ik ben zelf opzoek naar de data sheet van de sharp lq12dx03,
het zal je vast wel lukken, heb aleen een heleboel geduld met het telkens opnieuw opstarten van je computer totdat je alles werkend hebt.
het zal je vast wel lukken, heb aleen een heleboel geduld met het telkens opnieuw opstarten van je computer totdat je alles werkend hebt.
www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.
Een hoop LC display kennis hiero, in dit topic. Heb ik zelf ook een piepklein beetje, maar ik zit met het volgende. Ik heb een ouwe gare K6-400 laptop liggen. Tot voor kort deed ie het nog vrij OK, maar nu krijg ik als ie opstart alleen wit scherm. Knippert af en toe bij het opstarten van de lap, maar als windows opgestart is niet meer. Wat zal het zijn? LCD, inverter of videokaart? ik neig zelf het meest naar het eerste...
Verwijderd
Ik heb dus het volgende scherm:
Hyundai HT14X11
Link:
http://support.advantech....68dc00114694?OpenDocument
Zoals te zien is heeft dit scherm een LVDS connector en is dus digitaal. Kan ik dit prachtige scherm ergens op aansluiten?
Hyundai HT14X11
Link:
http://support.advantech....68dc00114694?OpenDocument
Zoals te zien is heeft dit scherm een LVDS connector en is dus digitaal. Kan ik dit prachtige scherm ergens op aansluiten?
Vast wel. Op het moederbord van een compatibele laptop bijvoorbeeld
Het is echter niet mogelijk om het met de methode beschreven in dit topic aan te sturen, daarvoor heeft je LCD namelijk aparte R, G en B-ingangen nodig.
Let op:
Zoals in de topicstart staat: Requests van pinouts of datasheets van LCDs/TFTs zijn hier niet gewenst. Het aanbieden van LCDs is hier ook niet gewenst, dat kan in de V&A-sectie van tweakers.net.
Zoals in de topicstart staat: Requests van pinouts of datasheets van LCDs/TFTs zijn hier niet gewenst. Het aanbieden van LCDs is hier ook niet gewenst, dat kan in de V&A-sectie van tweakers.net.