[rml]Smarron in "Orange SPV Smartphone [ Deel 3]"[/rml]
offtopic:
Graag even de topics doorlezen. Het is nu al de 4e keer zo niet meer dat dit is voorbijgekomen.
Voor degenen met interesse in films op je SPV. Ik ben weer ff bezig geweest met omzetten van wat films. Ben er nu een beetje uit om goede films te krijgen die bijna fullscreen zijn en redelijk soepel lopen. Ik heb MPEG en DivX getest en heb toch maar gekozen om met DivX verder te gaan om het volgende:
- scherper
- kleinere bestandsgrootte
- encoden gaat sneller
Ik heb de DivX 5.02 codec gebruikt en deze werkt vele malen beter dan de 40a50 codec die ze op bepaalde sites adviseren. Beiden heb ik geprobeerd, de film met de 5.02 codec krijgen iets meer mb's, maar zeker de moeite waard! Met de 40a50 was er nogal eens een synchronisatieprobleem tussen beeld en geluid. Dit is met de 5.02 helemaal weg, zelfs in een hogere resolutie. Als vergelijking heb ik er MPEG bijgezet. De DivX-films zijn omgezet met Virtualdub 1.5.2 en de MPEG-film met TMPGEnc 2.58.
Geteste film: Shrek
DivX 40a50 codec
192*144
24kbit/16000Hz MP3-geluid
56MB
(variable bitrate max. 100kbit)
Encodingtime: 15mins
DivX 5.02 codec (overal wel te downloaden)
208*156
24kbit/16000Hz MP3-geluid
70MB
(75 kbit constant bitrate (ben er nog niet achter hoe ik met de 5.02 op variable bitrate kan encoden))
Encodingtime: 13mins
MPEG
192*144
32kbit/44100Hz MP3-geluid
72MB
Encodingtime: 42mins
Het uiteindelijke resultaat:
DivX verslaat mpeg zowel op snelheid als kwaliteit. Een hogere resolutie kan gekozen worden, waardoor je SPV nog meer beeldvullend wordt en de bestandsgrootte is nog steeds kleiner dan mpeg. Mpeg heeft een slechtere kwaliteit, waardoor je al blokjes ziet, DivX blijft erg scherp! Mpeg is weliswaar veel simpeler, maar een beetje tweaker kan er heus wel wat van maken.

Succes!