Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe erg is EMI bij een standaard kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Topicstarter
offtopic:
Sorry voor de waardeloze topictitel, ik kon er echt niks anders bij verzinnen.

Ik zit met een heel raar probleem.
Ik heb 2 stopcontacten in mijn PC zitten, en die besloot ik maar eens aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/Lian_Li0163.jpg

De rest staat hier.

Ik deed dat met wat overgebleven draad uit een voedingskabel, ik dacht dat dat wel sterk genoeg zou zijn.
Deze kabel loopt achter mijn mobo tray, het is een standaard 3 aderige kabel.
De aarde schroefde ik gewoon ergens vast, en de andere 2 gingen in mijn relais, zodat mijn monitoren voortaan meestarten met mijn PC. :Y)
Maar toen ik alle kabels weer in mijn PC ragde, en opnieuw opstartte, kreeg ik allerlei artifacts in beeld, en m'n RAID-controller zei dat ie een drive miste, en daarna crashte de PC volledig.

*stilte*
* collission schrok zich de tering... :X

Ik liet mij niet uit het veld slaan, en probeerde het een kleine 15 minuten later nog eens, en weer stortte mijn PC uit de lucht.
Dus ik trek alle kabels eruit, schroef die stopcontactdraden uit het relais, en start opnieuw op: waarempel hij doet het weer! :?

Dus nu zit ik nog met 3 vragen:

Is de EMI van een voedingskabel echt zo erg?
Ligt het uberhaupt wel aan die voedingskabel?
Ik heb een rebuilt van m'n array gedaan, en hij doet het weer, maar hij leest niets van die ene drive die er net uit lag, alleen bij het afsluiten.
En als ik opstart geeft ie bij het boot-scherm altijd: "Rebuilding" aan? :?

Heeft iemand enig idee?
Ik durf het niet zomaar nog een keer te proberen... :X

[ Voor 3% gewijzigd door collission op 17-08-2003 21:10 ]

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Dit is een heel raar probleem. EMI lijkt me niet dat ermee te maken heeft. Voedingskabel is standaard kabel neem ik aan. Door mijn kast loopt ook stroom voor pompje net als veel anderen. Heb je dat relais wel fijn aangesloten? Probeer eens een relais, en daar alleen de 12v op en de 220 eraf. En wat gebeurd er als je geen monitoren etc op de contactdozen aansluit?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Dat relais werkt prima, het is een 15A 220V relais met een pilot spanning van 12V, en hij doet het al 2 jaar goed. Daarnaast, mijn pompje zit er ook op, en ik tik dit nu op mijn eigen bak, met het relais in werking. :?

Verwijderd

1) Is de EMI van een voedingskabel echt zo erg?
2) Ligt het uberhaupt wel aan die voedingskabel?
1) Ja, je kan het van ongeveer 10 meter afstand nog ontvangen als je wilt.
2) ontkoppel het en je weet het

Je kan ook ontkoppelbusjes gebruiken (ferrietkernen) om enigszins EMI te beperken icm met afgeschermd 220V kabel die je bij bijv. Conrad/Display kunt kopen (art. 601934-44 & 602094-44 3x 1,52)

Overigens heb ik vergelijkbare problemen gehad met regelbare ventilatoren (van Enermax) dat de storing (door de ongefilterde PWM regeling) daardoor mijn PC onhandelbaar maakte...
Deze kabel loopt achter mijn mobo tray
Toch niet tussen mobobevestigingsplaat en het mobo, want dat zou wel de oorzaak kunnen zijn - even omleiden achter je bevestigingsplaat en je hebt je antwoord.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2003 22:22 ]

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 augustus 2003 @ 21:13:
[...]
1) Ja, je kan het van ongeveer 10 meter afstand nog ontvangen als je wilt.
Dat zegt niet echt veel, hoe sterk is het 10 meter verder nog?
[...]
2) ontkoppel het en je weet het

Je kan ook ontkoppelbusjes gebruiken (ferrietkernen) om enigszins EMI te beperken icm met afgeschermd 220V kabel die je bij bijv. Conrad/Display kunt kopen.
Deze kabel is inderdaad niet afgeschermd. :X
[...]
Overigens heb ik vergelijkbare problemen gehad met regelbare ventilatoren (van Enermax) dat de storing (door de ongefilterde PWM regeling) daardoor mijn PC onhandelbaar maakte...
Daar heb ik nou totaal geen last van, en zelfs met die baybus printplaat van mij vlak bij m'n mobo doet ie het nog perfect. :?
Toch niet tussen mobobevestigingsplaat en het mobo, want dat zou wel de oorzaak kunnen zijn - even omleiden achter je bevestigingsplaat en je hebt je antwoord.
Waar zie je me voor aan he? :P
Natuurlijk loopt ie achter m'n mobo, en niet ertussen. :)

Even wat plaatjes ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/Storing0001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/Storing0002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/Storing0003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nikken/Storing0004.jpg

De groene pijlen geven aan:
- De verdachte kabel
- De kabel van m'n pompje
- M'n aardepunt, gewoon het CD-rom rekje

• JaWi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 21:57

JaWi

maak het maar stuk hoor...

Heb je wel de aard-draad van je stopcontacten met de aarde van je PC voeding verbonden? Anders krijg je zg. aardlussen. De problemen die je omschrijft lijken hier nogal sterk op...

Succes,

offtopic:
eerste posting...

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
JaWi schreef op 17 August 2003 @ 21:47:
Heb je wel de aard-draad van je stopcontacten met de aarde van je PC voeding verbonden? Anders krijg je zg. aardlussen. De problemen die je omschrijft lijken hier nogal sterk op...

Succes,

offtopic:
eerste posting...
Ja, dat zie je toch, m'n aarde draad zit aan m'n case, en de aarde connector in m'n voeding ook... :/

Edit: hoe bedoelie aardlussen?

[ Voor 7% gewijzigd door collission op 17-08-2003 21:54 ]

Verwijderd

Houd in ieder geval die 220V draden goed bijelkaar, zoals je nu allemaal lange lussen maakt is het 1 grote antenne kermis in die bak ;)

Persoonlijk zou ik van aluplaat afscherming maken om die stopcontacten heen (en ander 220V zut) en bij de primaire 220V input gebruik maken van een filter: http://www.excess-solutions.com/images/2386.jpg

En zoals je kabels nu liggen: je 220V kabel loopt parallel aan je signaaldraden - wat EMI instraling verergert. Leg de 220V kabel apart van de signaal draden (afstandje ertussen) en bijvoorkeur niet parallel aan die signaal draden.

Zie verder ook mijn edit in m'n vorige posting wat betreft de afgeschermde kabel. Ik raad je iig aan om alle huidige 220V te vervangen voor een afgeschermd type.

offtopic:
Uddel: EMI = electro-magnetic interference = storing/instraling

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2003 22:26 ]

Verwijderd

Ik denk dat de oplossing ligt bij de afgeschermde kabel.... :)

offtopic:
Maybe een dom vraagje.. maar wat is EMI? Is dat een soort van straling ofzo?

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 18:34

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

probeer eens de stopcontacten zonder relais aansluiting te gebruiken, dus iig een verlengkabel ervan te fixen, gewoon een kabel met een stekker eraan, kijken of ie 't dan nog eens flikt...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• JaWi

JaWi

hoe bedoelie aardlussen?
Een aardlus is het effect dat je kunt krijgen als een electrisch systeem op 2 verschillende punten geaard zit. Tussen die 2 aardpunten kan een klein potentiaal verschil ontstaan. De oplossing hiervoor is om een gezamelijk aardpunt te maken waarin de aardes van je voeding en stopcontacten bij elkaar komen.

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor een klein lampje zal het met EMI wel meevallen, maar monitoren gebruiken best veel. Vooral als ze aangaan, dan zie ik hier thuis altijd het licht een heel klein beetje knipperen

• JaWi

JaWi

Maybe een dom vraagje.. maar wat is EMI? Is dat een soort van straling ofzo?
EMI is Electro-Magnetische Interferentie, dat is straling die door schakelen, stromingen, enz. wordt veroorzaakt. Hardware (met name digitale schakelingen) kunnen hier -zonder de juiste maatregelen- flink over de zeik geholpen worden.

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 22:01:
Houd in ieder geval die 220V draden goed bijelkaar, zoals je nu allemaal lange lussen maakt is het 1 grote antenne kermis in die bak ;)

Persoonlijk zou ik van aluplaat afscherming maken om die stopcontacten heen (en ander 220V zut) en bij de primaire 220V input gebruik maken van een filter: http://www.excess-solutions.com/images/2386.jpg

En zoals je kabels nu liggen: je 220V kabel loopt parallel aan je signaaldraden - wat EMI instraling verergert. Leg de 220V kabel apart van de signaal draden (afstandje ertussen) en bijvoorkeur niet parallel aan die signaal draden.

Zie verder ook mijn edit in m'n vorige posting wat betreft de afgeschermde kabel. Ik raad je iig aan om alle huidige 220V te vervangen voor een afgeschermd type.

offtopic:
Uddel: EMI = electro-magnetic interference = storing/instraling
Die filter, is die er ook in een externe uitvoering? Want mijn PSU kant niet meer open. :X
Enne, kan ik als afscherming geen blik gebruiken?

Edit: die signaaldraden zijn 12V BTW...

[ Voor 3% gewijzigd door collission op 17-08-2003 22:30 ]

Verwijderd

Het verschil 12V of 5V boeit niet zo.
Die filters heb je ook in losse uitvoering: http://www.alltronics.com/images/22P007.jpg / http://www.glencoe.com/ps...ages/linefilter-2sect.jpg

Check Conrad maar eens op: "Netfilters"
Let er wel dat het vermogen niet te laag mag zijn: er zijn 2, 4, 6, 8 Ampere uitvoeringen van. Te zwaar maakt niet uit...
Deze filters worden over het algemeen als bescherming tegen storende spanningen van het net gebruikt en worden binnenin het apparaat, zo dicht mogelijk bij de netspanningsingang gemonteerd. Bovendien worden mogelijke, in het apparaat opgewekte storende spanningen, sterk afgezwakt en komen zo niet in het voedingsnet. Aansluiting vindt plaats met een platte stekker (6,3 x 0,8 mm).
Technische spec.: Meetspanning 115/ 250 V 50/60 Hz · Nominale stroom 1 tot 10 A · Werkstroom 0,25 mA bij 250 V/ 50 Hz · IEC-klimaatcategorie 25/085/21 · Keurmerken (VDE, ENEC, CSA, UL).

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 00:04 ]

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
oe vet! Dus een netfilter, een stukkie blik om de stopcontacten en shielded kabels moeten het probleem verhelpen? :)

Verwijderd

Áls het een EMI probleem is veroorzaakt door die 220V kabels: ja - en dan moet het één en ander ook verbeterd worden qua hoe de kabels nu lopen, en het filter zo dicht mogelijk bij je 220V ingang geplaatst worden.

Maar zoals ik al zei: ontkoppel die 220 zut en test het of het daardoor komt. Dat voorkomt dat je een miskoop doet terwijl het bijvoorbeeld aan een slecht gefilterde pomp/ventilator of baybusregelaar etc ligt.

Je hebt ook een hele reeks verschillende lijnfilters: http://www.tri-mag.com/Filters/Filters.html afhankelijk van toepassing en zwaarte/type qua filtering/suppression.

Zie ook http://www.google.nl/search?q=EMI+guidelines voor info over guides en oplossingen.

(reactie op hieronder: Filteren kun je op elk compontent toepassen (ook een relais) daar heb je geen triac voor nodig (al is het schakelen met triac's wel netter en niet mechanisch aan slijtage onderhevig) - of het nuttig is, is een 2e...)

En om op 1 van je eerste vragen terug te komen: ik kan op 50 meter afstand mijn PS2 muis ontvangen op een scanner ;) Na het plaatsen van ferrietkerntjes/condensatortjes was dat afgezwakt naar 2 meter...

[ Voor 150% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2003 15:33 ]

Verwijderd

ff een id :P : misschien kun nje beter triac's i.p.v. relais gebruiken. waarom??

1) er zitten geen bewegende delen in dus gaan ze langer mee.
2) je kunt er een ontstoorfilter 8er bouwen.

en gebruik in je kast natuurlijk ferriet filters. Als die zelfs al om je power/hd leds zitten, moeten ze zeker op je 220v.

tip: vraag het anders eens aan de echte electronica masters op t forum van www.circuitsonline.net

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2003 23:52 ]

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 23:40:
Áls het een EMI probleem is veroorzaakt door die 220V kabels: ja - en dan moet het één en ander ook verbeterd worden qua hoe de kabels nu lopen, en het filter zo dicht mogelijk bij je 220V ingang geplaatst worden.

Maar zoals ik al zei: ontkoppel die 220 zut en test het of het daardoor komt. Dat voorkomt dat je een miskoop doet terwijl het bijvoorbeeld aan een slecht gefilterde pomp/ventilator of baybusregelaar etc ligt.

Je hebt ook een hele reeks verschillende lijnfilters: http://www.tri-mag.com/Filters/Filters.html afhankelijk van toepassing en zwaarte/type qua filtering/suppression.

Zie ook http://www.google.nl/search?q=EMI+guidelines voor info over guides en oplossingen.

Filteren kun je op elk compontent toepassen (ook een relais) daar heb je geen triac voor nodig (al is het schakelen met triac's wel netter en niet mechanisch aan slijtage onderhevig) - of het nuttig is, is een 2e...

En om op 1 van je eerste vragen terug te komen: ik kan op 50 meter afstand mijn PS2 muis ontvangen op een scanner ;) Na het plaatsen van ferrietkerntjes/condensatortjes was dat afgezwakt naar 2 meter...
ik snap er even geen flikker meer van:
- wat is een triac?
- hoe groot moet de waarde van die condensator zijn?
- kan ik niet gewoon 1 filter voor het relais gooien, en 1 voor de PSU?
Verwijderd schreef op 17 August 2003 @ 23:50:
ff een id :P : misschien kun nje beter triac's i.p.v. relais gebruiken. waarom??

1) er zitten geen bewegende delen in dus gaan ze langer mee.
2) je kunt er een ontstoorfilter 8er bouwen.

en gebruik in je kast natuurlijk ferriet filters. Als die zelfs al om je power/hd leds zitten, moeten ze zeker op je 220v.

tip: vraag het anders eens aan de echte electronica masters op t forum van www.circuitsonline.net
filters voor een led? mijn baybus is niet eens gefilterd! :X

Verwijderd

casemodderpoel, dat over die Triac was een opmerking naar sandmancool toe, helaas maakte dat alleen verwarrend voor je ;) (kort door de bocht uitleg: een triac is een soort electronisch relais)

Ik zou 1 zo'n lijnfilter toepassen op de 220V zodra het die bak binnenkomt - en vandaaruit werken met die afgeschermde 220V kabel.
Maar vraag ook eens aan een paar waterkoelingsexperts of die pomp niet oorzaak kan zijn van je problemen (iedere motor heeft nl. een magnetisch veld).

Over condensatoren: in zo'n lijnfilter zit dat al ;)

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Ik gebruik een Eheim 1250, een van de weinige pompen die al magnetisch afgeschermd is.
Anders zou mijn PC niet eens starten, want die pomp zit ook op de mobo tray vast, zo'n 5mm naast m'n mobo. :)

Pagina: 1