Toon posts:

[DIY]Nieuwe Fronts - Ontwerpfase

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijdje rondkijken, proberen en lezen heb ik besloten om m'n huidige frontluidsprekers (Infinity Reference 51 MK-II, Correct ja) te vervangen door heuse zelfgebouwde exemplaren. Nu heb ik wel enige ervaring en kennis mbt. tot DIY, maar er zijn zoveel keuzes te maken dat ik wat frisse inbreng van anderen goed kan gebruiken.

Natuurlijk heb ik zelf al wat ideeën, belangrijk om mee te beginnen zou natuurlijk het budget zijn, maar dat doet er niet echt toe, als het voor mij maar verantwoord is om dat te investeren. Maar laten we zeggen +/- 300 voor de fronts all-in. Dat wil niet zeggen dat ik dat zomaar uitgeef er moet voor mij wel een duidelijke verbetering in zitten met een goedkopere variant.

Ontwerpeisen
Ik vind het redelijk belangrijk dat de fronts een redelijk baspotentieel hebben, voor muziek, de speakers zullen op een gegeven moment vast wel in een HT installatie terecht komen. Maar die LFE toontjes worden lekker gehouden waar ze horen, via cinch nar een sub dus.

Dit is een vrij belangrijke ontwerp eis, omdat de rest veel moeilijker te definiëren is. Ik kan wel zeggen dat hij goed moet klinken, maar dat ligt voor het overgrote deel aan mezelf, m'n DIY kunsten laten we maar zeggen. ;)

Aangezien ik weinig ervaring heb met complexe filters en ik wel zo veel mogelijk zelf wil doen, wil ik het maximaal houden bij een 2.5 weg concept, máár daar kan ik nog wel op terugkomen natuurlijk. Filters worden ontworpen waarschijnlijk na metingen. Ik heb zelf geen meetapparatuur dus dat wordt de hulp van een ander in roepen.

Driverkeus.
Het land van de onbeperkte mogelijkheden lijkt het wel. Toch is het na een tijdje wel te doorzien. In het mid segment is er een enorm aanbod van drivers. Verschillende merken leveren mooie spullen welke goed in m'n budget passen. Ik denk dan aan de grote 3: Peerless, Seas en Vifa. Daarboven zit dan bijvoorbeeld Eton, Scan-speak, Thiel enz.

Ik geloof niet echt in het geluid van een driver. Nou laat ik dat herformuleren. Ik denk niet dat het mogelijk is een accuraat beeld te krijgen van de klankkleur van een driver met de invloed die hij heeft op het geluid van de luidspreker. Zou je dan een driver moeten beluisteren zonder filter en box? Dat klinkt 100% klote. Niet veel van te voren te beluisteren dus...

Ik vind dat persoonlijk geen probleem. Met de kast en vooral het filter valt er zoveel te corrigeren en te specificeren dat een passend geluid heel goed mogelijk is.

Waar ik dan wel drivers op uitzoek zijn dan de T/S parameters, wat ik daarvan van relevant is dan (niet zoveel). De prijs, reputatie en als laatste, ook niet onbelangrijk, het uiterlijk :)

Dit verhaal wordt wel erg lang, de rest komt wel naar boven naargelang de reacties.

Ideeën tot zover:
Ik ben erg gecharmeerd van Seas, dit vanwege goede luisterervaringen met bepaalde luidsprekers. Bonte verzameling van allerhande drivers en de nette prijs.

Mijn idee is dus een 2,5 Weg systeem op basis van Seas Drivers.

Tweeter kan bijvoorbeeld de beroemde KT27F worden:
PDF
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/kt27f.jpg

Of een Ferrofluid vrije Noferro 900.

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/noferro900.jpg

Als woofer had ik een W 171 EX-GF (H648) in gedachten, dit vanwege het erg mooie uiterlijk, goede "specs" en de goede reputatie.
PDF
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/w171ex_gf.jpg

Hiervan zou ik natuurlijk een mooie 2-weg speaker van kunnen maken, maar ik wil het basbereik toch een beetje rekken. In simulaties komt deze woofer al niet heel erg ver, maar behalve dat is een enkele 17cm driver die ook zuiver de midden en lage tonen moet weergeven niet echt een ideale situatie.

Daarom wou ik het basbereik rekken door er een woofer aan toe te voegen. Ik wil geen 2e kantelpunt krijgen (3-weg) en het toepassen van het 2,5weg systeem waarbij dus de mid-woofer geen high-pass filter krijgt leek mij een mooie tussenoplossing.

De woofer die ik daarvoor ga gebruiken en in welke positie is nog een beetje vaag. Maar vanwege de goede eigenschappen van aluminium in het lagere bereik dacht ik aan een W 171 AL gewoon front-fireing gemonteerd in een zuil, of een grotere versie daarvan (L22RN4X/P PDF). Maar dat laatste geeft weer het probleem dat ik de baffle dan moet vergroten, wat weer niet bevorderlijk is voor het afstraalgedrag van de hogere en middentonen en dus geen optie. Dan zou ik hem down-fireing kunnen monteren, maar dat is niet echt gebruikelijk in een zuil en het zou betekenen dat ik wel gebonden ben aan bepaalde vormen voor de kast. Fase en andere problemen verwacht ik niet vanwege de lange golflengte van het werkgebied.

Ja dat is allemaal leuk voor je, maar wat zijn nou je vragen?

Nou, is de 2.5 weg een haalbare oplossing of is het te complex om de sub woofer te matchen met de mid-woofer om dus een redelijk vlakke frequentie weergave te krijgen?

Wie heeft er andere ideeën, ik sta niet te springen om aparte subwoofer oplossingen, het gaat nu om fronts. Maar ik ben nog lang niet zeker van de extra bas oplossing.

Natuurlijk zijn verdere opmerkingen en vragen erg gewenst, dan alvast bedankt voor je inbreng en het lezen van deze veel te lange openingspost. :P

Het is de bedoeling dat ik deze vakantie begin met bouwen, over een aantal weken dus. De aansturing is nog niet in huis, maar dit is niet erg relevant voor dit topic. ;)

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

Suggestie voor de tweeter: zou je ook niet eens naar de nieuwe Vifa ringradiator kijken? Is erg populair ;) ;)
De gekozen woofer lijkt me een erg fijn exemplaar, heb hier ook al eens wat mee zitten bedenken... (beetje a la topkast van de andromeda)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Topicstarter
De Vifa XT25 is echt niet aan mijn aandacht ontschoten, in tegendeel. Op de meeting werd ik er mee doodgegooid. :p

Hij beviel me goed, ik zal er zeker nog eens over denken.

In het geval van een grotere sub-woofer zat ik trouwens ook te denken aan een topkast configuratie. Maar dat is van latere zorg. ;)

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:36
Zeer interessant topic! Mede omdat ik op dit moment voor (bijna) dezelfde beslissing sta. Om wat bij te dragen typ ik hier even mijn voorkeuren qua luidsprekers.

Hoog :
De scanspeak, thiel, ... zeggen mij persoonlijk ook weinig vanwege hun hoge prijs, het kunnen misschien wel topluidsprekers zijn maar ik ben van mening dat in de lagere segmenten toch ook mooie exemplaren te vinden zijn.

De seas 27 tffc is zeker een mooie maar de seas 27 tdfc werd mij ook al door verschillende mensen aangeraden als topper, wel ietsje duurder.

Afbeeldingslocatie: http://www.seas.no/Product%20bilder/27TDC.jpg
seas 27 tdfc

Het voordeel van een hoogluidspreker zonder ferrofluid is dat hij zachter klinkt maar het nadeel is dat je hem minder kan belasten.

Mid :
Net zoals bij de hoogluidsprekers ben ik ook hier op zoek gegaan naar goede luidsprekers die niet absurd veel kosten.

De classic der classics in het middensegment is wel de vifa p13wh, dit is een polycone die een zeer lineair verloop heeft en bovendien aan beide kanten een mooie rolloff heeft.

Afbeeldingslocatie: http://www.d-s-t.com/vifa/data/foto_p13wh-00.jpg
vifa p13wh

Ook bij peerless zijn enkele zeer goede mid's te vinden. De eerste is de peerless csx145, deze vertoont ook een mooi midverloop. De tweede is eig dicht verwant met de csx reeks namelijk de peerless hds134. Volgens een test van Linkwitz heeft deze zowat de beste prijs/kwaliteits verhouding.

Afbeeldingslocatie: http://www.d-s-t.com/peerless/data/foto/850488.jpg
peerless hds134

Laag/mid :
Deze heb ik expres zo genoemd omdat ik hier luidsprekers ga noemen die een goed laag hebben en eventueel een goed mid.

Bij vifa vinden we de pl18 die zowel een goed laag als een goed mid heeft. Volgens metingen moet je wel rekening houden met een piekje rond de 700Hz, zo zie je maar dat je sommige frequentiegrafieken niet al te serieus moet nemen.

Afbeeldingslocatie: http://www.d-s-t.com/vifa/data/foto_pl18wo09.jpg
vifa pl18

Bij peerless vinden we alweer twee goede luidsprekers, beide zijn ook afkomstig uit de csx en de hds reeks en beide hebben zowel een goed laag als een goed mid. Het gaat hier om de peerless csx 176 en de peerless hds164.

Afbeeldingslocatie: http://www.d-s-t.com/peerless/data/foto/850439.jpg
peerless hds164

Dit waren luidsprekers die zowel laag en mid goed konden weergeven, echter is het misschien toch interessant om ook eens naar een 3weg te kijken. Daarom dus volgende luidsprekers die vooral in het laaggebied goed zijn. (ik heb speciaal gekozen voor 20cm'ers omdat je dan de front niet te breed hoeft te maken je kunt dus nog altijd groter gaan)

Bij peerless (alweer :)) vinden we de hds205 welke goed geschikt lijkt voor laagdoeleiden.

Afbeeldingslocatie: http://www.d-s-t.com/peerless/data/foto/850490.jpg
peerless hds205

Aan de vifa kant hebben we de p21wo-39-08 welke ook goed geschikt lijkt.

Afbeeldingslocatie: http://www.d-s-t.com/vifa/data/foto_p21wo-39.jpg
vifa p21wo-39-08

Ik hoop dat ik op deze manier sommige mensen wat kan helpen, uiteraard zijn er nog veel meer merken maar die heb ik nog niet uitvoerig bekeken maar iemand anders misschien wel, dus als je wat hebt write it down.

Verwijderd

Laat ik ook eens een paar combos voorstellen:

Combo 1:
Ik denk als ik een 2 weg zou moeten maken zou ik voor de Focal Tc90 td5b gaan. (let niet op het piekje rond de 1k want daar heb je echt geen last van als je je op beschaafde xover freq. begeeft.

Afbeeldingslocatie: http://www.focal-jmlab.fr/gb/compo/tweeter/zoom/images/tc90td5b.jpg
(bij deze tweeter moet je wel ff op zoek gaan naar de oude versie!)

Als woofer zou je kunnen gaan voor de Focal 845411 Deze is Lekker efficient (wat die peerless enz weer niet zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.focal-jmlab.fr/gb/compo/midbass/zoom/images/7w4411%20.jpg

Deze combinatie kan een erg mooie efficiente luidspreker vormen de tweeter hoeft in theorie maar 1.5 dB ofzo worden afgezwakt (in de praktijk zal dat wel iets meer zijn) Maar vergeleken met de rest van de systemen die je voorsteld is deze zeker de efficientste..

Hmm, ik edit deze post nog wel als ik een andere combo verzin ik moet nu weg ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 11:19 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

Zowel de vifa ringradiator alswel de peerless HDS 134 halen het niet bij de Seas Kt27F end de 17GREX/P, Ik heb nog geen 10 minuten geleden de (voor mij) nieuwe CD van Janine Jansen beluisterd, een meiske die virtuoos viool kan spelen (heeft ook een van de mooiste stradivariussen) en mijn keuze is klip en klaar duidelijk.

Dat geld niet alleen voor klassiek, daar houd ik eigenlijk niet zo van, maar ook voor veel andere muziek varieerend van Gary Moore via En vogue tot Tiesto.

Ik heb me wel nog afgevraagd of ik mijn KT27F eventueel zou vervangen door een noferro 900, Misschien ga ik dat nog eens proberen. Ik weet niet of het veel scheelt maar de noferro schijnt nog iets sneller te zijn en zou daardoor meer detail kunnen weergeven. De 27F is wel al een tweeter die zeer goed en vooral mooi details kan weergeven.

Misschien kun je inderdaad een topkast maken als je de 17grex/p niet laag genoeg vindt gaan en een L21RN4X/P in een separate kast. Dan krijg je zoiets als de "eve". Dat maakt het ook makkelijker om gefaseerd te bouwen en kun je besluiten hoeveel bas je extra nodig hebt.

Wat denk je aan als aansturing? een SR4300?

Ik ga vandaag nog op vakantie anders had je wel mogen komen luisteren (kan daarna alsnog natuurlijk)

edit: als je van warm en wollig houd moet je op zoek naar wat anders, deze combo is behoorlijk strak, daarvoor krijg je veel detail terug en iets wat prachtig klinkt. Wel een goed seriefilter gebruiken. dat scheelt enorm in vergelijking met een standaard parallel filter. De eerder gemaakte vergelijking is daardoor misschien unfair want de HDS134 en ringradiator gebruiken nog een parallel filter (wel al eerste mod toegepast na wedstrijd)

[ Voor 16% gewijzigd door Indoubt op 30-07-2003 13:14 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 20:01
Maar laten we zeggen +/- 300 voor de fronts all-in.
per stuk?

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

*bookmarked*

Ik zie niet echt de grote woofers voorbij komen, wat ik voor een wens waarbij de sub veruit subsidiair is opmerkelijk vind. Wil men niet aan grotere woofers (25cm en groter) of is dat vanuit jullie optiek onnodig?

• Indoubt

Indoubt

Kwestie van compromissen, wil je echt naar 20Hz dan gaat het ook echt GROOT worden, dan moet je bv denken aan een soort "andromeda" zoals Tony Gee die heeft gebouwd. Niet iedereen kan of wil dat plaatsen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wow, heeft Tony de Andromedia gebouwd? _/-\o_ Dat wist ik helemaal niet, he he.

Na mijn wilde eerste poging tot het bouwen van een transmissielijn heb ik besloten de sub maar even op ijs te zetten en eens na te denken over een monsterlijk TL ontwerp waarbij ditmaal wel energie wordt gestoken in afwerking en wetenschappelijke filtering :Y) Ik blijf dus fraai meelezen, het offtopic geblaat zal ik bij deze staken.

[ Voor 68% gewijzigd door Wekkel op 30-07-2003 13:41 ]

• Raymond
Wekkel schreef op 30 juli 2003 @ 13:39:
Wow, heeft Tony de Andromedia gebouwd? _/-\o_ Dat wist ik helemaal niet, he he.

Na mijn wilde eerste poging tot het bouwen van een transmissielijn heb ik besloten de sub maar even op ijs te zetten en eens na te denken over een monsterlijk TL ontwerp waarbij ditmaal wel energie wordt gestoken in afwerking en wetenschappelijke filtering :Y) Ik blijf dus fraai meelezen, het offtopic geblaat zal ik bij deze staken.
Geloof d'r niks van :+
Martin King heeft een lijstje "afstemtabellen" gemaakt, te vinden op zijn website www.quarter-wave.com. Dat werkt een stuk makkelijker dan die sheets :)

Verwijderd

Ik zou niet de non-ferro tweeters van Seas nemen, deze zijn een stuk minder neutraal dan bv de KT27. Met een 2-weg krijg je niet een efficiente speaker denk dat dan 2.5 weg de keuze is.

edit. Check ook de Clofis GV 1. Deze staat volgens mij ook bij S&C R'dam.

Afbeeldingslocatie: http://www.clofis.nl/Clofis_GV1_klein.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bylie schreef op 30 July 2003 @ 01:33:
Zeer interessant topic! Mede omdat ik op dit moment voor (bijna) dezelfde beslissing sta. Om wat bij te dragen typ ik hier even mijn voorkeuren qua luidsprekers.
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 11:17:
Laat ik ook eens een paar combos voorstellen:

Combo 1:
Ik denk als ik een 2 weg zou moeten maken zou ik voor de Focal Tc90 td5b gaan. (let niet op het piekje rond de 1k want daar heb je echt geen last van als je je op beschaafde xover freq. begeeft.

[afbeelding]
(bij deze tweeter moet je wel ff op zoek gaan naar de oude versie!)

Als woofer zou je kunnen gaan voor de Focal 845411 Deze is Lekker efficient (wat die peerless enz weer niet zijn.
[afbeelding]

Deze combinatie kan een erg mooie efficiente luidspreker vormen de tweeter hoeft in theorie maar 1.5 dB ofzo worden afgezwakt (in de praktijk zal dat wel iets meer zijn) Maar vergeleken met de rest van de systemen die je voorsteld is deze zeker de efficientste..

Hmm, ik edit deze post nog wel als ik een andere combo verzin ik moet nu weg ;)
Deze woofers ken ik ongeveer ook wel, maar ze zijn in mijn ogen wat conservatief kwa uiterlijk. Wat natuurlijk wel ondergeschikt is aan de geluidskwaliteit. Ik heb nog weinig zwakke punten kunnen vinden aan de Seas EX-GF en mede door z'n prijs en uiterlijk zal het erg moeilijk worden om deze uit m'n hoofd te zetten.

Voor het ultra laag is er nog wel veel mogelijk, ik heb nog geen commentaar gehoord op m'n 2.5 weg concept. Misschien is dat omdat het niet zo bekend is, maar of het tot een goed (of beste) resultaat te brengen is vraag ik mij nog af. Hoe laag moet ik de crossover kiezen? Op het punt dat de midwoofer afvalt, in-room bijvoorbeeld?
Indoubt schreef op 30 July 2003 @ 13:07:

Misschien kun je inderdaad een topkast maken als je de 17grex/p niet laag genoeg vindt gaan en een L21RN4X/P in een separate kast. Dan krijg je zoiets als de "eve". Dat maakt het ook makkelijker om gefaseerd te bouwen en kun je besluiten hoeveel bas je extra nodig hebt.

Wat denk je aan als aansturing? een SR4300?
Gefaseerd bouwen is idd wel een goed idee, zeker bij een 2.5weg, waar ik dus alleen de bas ondersteun waar nodig. (of is dit een slecht idee?) Is het misschien wel handig om eerst te meten hoéveel ik te kort kom.

Aansturing is nog een vage vlek, maar ik denk dat ik eerst een redelijke HT receiver aanschaf en daarna eventueel het stereo deel ga upgraden. De receiver hangt nog een pietsie af van het uiteindelijke geluid van de fronts, maar ik dacht meer aan NAD als aan Marantz, ben niet zo'n Marantz fan. :P
Per stuk inderdaad
Wekkel schreef op 30 July 2003 @ 13:23:
*bookmarked*

Ik zie niet echt de grote woofers voorbij komen, wat ik voor een wens waarbij de sub veruit subsidiair is opmerkelijk vind. Wil men niet aan grotere woofers (25cm en groter) of is dat vanuit jullie optiek onnodig?
De fronts zijn puur op muziek gericht. In mijn optiek is een 21cm voldoende om het laag genoeg aan te dikken. Als ik echt laag ga filteren kan ik nog wel kijken naar een groter exemplaar, maar de Shiva's laat ik nog even op de plank liggen tot ik aan een sub begin ;)
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 15:53:
Ik zou niet de non-ferro tweeters van Seas nemen, deze zijn een stuk minder neutraal dan bv de KT27. Met een 2-weg krijg je niet een efficiente speaker denk dat dan 2.5 weg de keuze is.

[afbeelding]
Die ken ik inderdaad, maar deze luidspreker geeft nog steeds geen goed beeld hoe de drivers gaan klinken in mijn ontwerp. Dat hou ik zelf gelukkig gedeeltelijk in de hand. Ik hoop natuurlijk beter ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 15:53:

[afbeelding]
Kun jij mij wat vertellen over de standaard 2.5weg systemen? Dan gaat het mij vooral om het crossover punt van de sub-woofer.

Als ik nu bijvoorbeeld 100hz neem, dan neemt toch alleen de gevoeligheid tot 100hz toe, in dit geval 3db mits het ohmage gelijk blijft?

Als ik dan de tweeter verzwak tot de gevoeligheid van het laag gedeelte komt het mid wat verzwakt eruit. Een soort loudness effect bijvoorbeeld?

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mij heeft Frankel83 iets van een 2.5 systeem gemaakt, die met een bandpass Visaton W170S als .5 unit. Mail hem eens even daarover ;)

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 15:53:

[afbeelding]
Op het gevaar af iemand voor het hoofd te stoten:
De GV1 zoals die bij S&C R'dam staat is niet erg best gefilterd. Ze klinken niet zoals het thuis klinkt en ze komen er zelfs niet in de buurt.

Ik ben natuurlijk niet representatief omdat het om mijn eigen luidsprekers gaat maar een vriend van me viel het ook op zonder dat ik daar wat van had gezegd.

Jammer maar helaas waar, en dan heb ik het nog niet eens over MKP+ en tritec spoelen. Bij mij zitten er ook gewoon MKP, luchtspoelen en een ferrobar spoel in. Het filter wat ik gebruik is bijna gelijk aan het seriefilter voor de DD8 van Geenius en deze geeft hele mooie resultaten.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hebt bij 2,5 weg verschillende luidsprekers die beide hetzelfde weergeven met een net ander karakter. Dat is iets wat ik altijd heel eng vind :P. Maar ik vind en laag en hoog filter op een speaker die middentonen weergeeft ook heel erg eng, dus is 2,5 weg wel erg interessant :).

[ Voor 32% gewijzigd door JvS op 30-07-2003 16:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Dus dan hebben beide woofers dezelfde crossover frequentie?

Dat is niet helemaal mijn bedoeling. Mid van W171 EX-GF is toereikend (understatement), de bedoeling is om er een woofer bij te plaatsen, welke gaat helpen om het laag mooi weer te geven en met voldoende kracht. Ik zie het niet zitten om alle extra resonanties en uitdovingen uit het mid te gaan filteren vanwege de woofers. No way :P

Als ik uiteindelijk uitkom bij een erg lage filterfrequentie van de sub-woofer ga ik wel serieus overwegen om een subwoofer te laten voor wat hij kan worden en 2 flinke jongens in de 2 fronts zetten. Shiva kaliber dan, in dat geval wel in een gesloten behuizing overigens. :)

sub-woofer: Laagste woofer in fronts
subwoofer: Aparte kast met grote woofer en ev amp ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

nee niet dezelfde cross-over dat is gewoon twee weg. Ik snap wat je bedoelt met 2,5 weg:

Laag weergever: 0 - 200Hz (laagdoorlaatfilter)
Midlaag weegever: 0 - 3500Hz ("laag"doorlaatfilter)
Hoog weergever: 3500 - 20Khz (hoogdoorlaatfilter)

Zo, maar dat stuk tussen de 0 en 200 wordt dan door 2 speakers weergegeven. Ik ben benieuwd wat voor enge problemen dat op kan leveren eerlijk gezegd :)

[ Voor 30% gewijzigd door JvS op 30-07-2003 16:50 ]

• Raymond
Seas excel T 25 001
http://www.seas.no/excel_line/excel/E006.PDF
120 euro en erg goed, past wel in je budget denk ik :)

• Raymond
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 16:46:
Dus dan hebben beide woofers dezelfde crossover frequentie?
Nee, de tweede woofer is er om de bafflestep te compenseren. Als je 1 woofer hebt, compenseer je de bafflestep door een erg grote seriespoel te kiezen. Het nadeel is, is dat je de gevoeligheid van de hele speaker op het niveau van de basspeaker brengt. En da's natuurlijk een stuk lager dan je zou willen. Door een tweede woofer te nemen, die je tot die bafflestep overgangsfrequentie laat meewerken compenseer je dat. De totale gevoeligheid van je speaker neemt dan toe.

Verwijderd

Lampje schreef op 30 July 2003 @ 16:59:
[...]

Seas excel T 25 001
http://www.seas.no/excel_line/excel/E006.PDF
120 euro en erg goed, past wel in je budget denk ik :)
idd een aanrader.

De 2.5-weg is om de bafflestep te compenseren, dus ipv het mid en het hoog te dempen met een extra 3db gebruik je de extra (vaak identieke woofer) om de bas wat extra pit te geven. De frequentie waarop je de extra woofer afkapt hangt dus af van de breedte van je baffle. Je krijgt dus een gevoeliger response op hetzelfde bereik als een std 2-weg met dezelfde unit. (dus extra boost in de bas).

Nadeel is dat je dit alleen kan doen met woofers die een kleine Vas hebben, omdat je anders wel in reusachtige kasten uitkomt.

edit: Lampje was me voor :D

edit2: Je speaker krijgt DUS niet een breder frequentie verloop.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 17:13 ]

Verwijderd

ff als aanvulling ;)

Baffle step is dus het verschijnsel dat de lage tonen woofer freqenties uit gaan stralen die langer zijn als je baffle, als dat gebeurt gaan die frequenties het hoekje om, zal ik maar zeggen. Doordat de energie die de woofer uitstraalt dan meer verspreid wordt, wordt de effiecientie lager. Op echt lage tonen kan dat wel 3/6 dB schelen...

Echter wanneer je dus een extra woofer monteerd die diezelfde freqenties ook weergeeft, dan verplaats je dus meer lucht, dus is je probleem opgelost... :)

EDIT: Je luidspreker gaat dus niet lager oid. (zoals hierboven ook al aangegeven staat)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 17:26 ]

• Bylie
Indoubt schreef op 30 July 2003 @ 13:07:
Zowel de vifa ringradiator alswel de peerless HDS 134 halen het niet bij de Seas Kt27F end de 17GREX/P, Ik heb nog geen 10 minuten geleden de (voor mij) nieuwe CD van Janine Jansen beluisterd, een meiske die virtuoos viool kan spelen (heeft ook een van de mooiste stradivariussen) en mijn keuze is klip en klaar duidelijk.
Zou je eventueel wat meer informatie kunnen geven ivm met dit ontwerp? Bijvoorbeeld hoe laag, evt meting, filter, foto's (we all love that ;)), ... want zoiets zegt mij ook wel iets. In het begin was ik ook zoals velen aan het rondkijken voor een 3weg of 2.5weg maar het is gewoon een feit dat deze vaak meer moeite kosten om ze op hetzelfde niveau van een goede en simpele 2weg te krijgen. Wat helemaal niet wil zeggen dat ze slecht zijn, sommige zijn zelfs heel goed mits goed gefilterd.

Verwijderd

Yes, weer een inetesante DIY thread om bij te houden :)

2.5 weg zorgt dus niet voor meer diepgang, iets dat je toch wel wilde, misschien toch maar een 3-weg als je echt een stevige en lage bas in de fronts wil. Een 3-weg is wel lastig qua filter maar ik denk dat je met behulp van iedereen hier en S&C oid er wel uit komt.

Ook zou je best een wat grotere woofer kunnen gebruiken als je die in de zijkant plaatst, als hij laag genoeg afgefilterd wordt is dit geen probleem en waarschijnlijk zal de diepte van je speakers wel groot genoeg zijn om een redelijke driver voor een flink bas potentieel in de zijkant kwijt te kunnen. Of weet iemand ook grote nadelen van een woofer aan de zijkant?

Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik voor een combo kast (als de EVE II) gaan, met jou eisen in gedachten. Je kan dan een goede stevige kast voor de woofer maken en een wat smallere (goed voor de afstraling) maar wel bijpassende kast als top. De topkast zou ik gesloten maken zodat het midden en laag wat er uit komt lekker strak klinkt.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat gebeurt er nou als je bij je middenspeaker nou gewoon niet het laag affiltert? En verder gewoon een "3-weg" maakt?

Verwijderd

Topicstarter
Aha, mijn hersenspinsels betreffende het 2.5weg concept kloppen dus niet helemaal. ;)

Puur om de gevoeligheid wat op te krikken dus. Dat is niet helemaal wat ik zoek, een lage gevoeligheid zou ik nog wel vrede mee kunnen hebben. Wel zoek ik wat meer bas dus.

Nu kijken wat dan slim is. 3-weg speaker, of 2-weg met sub.

Als het een 3-weg wordt, en het word een zuil, dan monteer ik de woofer in geen geval in de front baffle. Dat kost afstraalgedrag en ik vind het gewoon weg ook niet mooi. In dat geval dus Top en Sub kast, waarbij ik nog wel vraagtekens zet bij de complexheid van de filters.

2-weg met sub is natuurlijk veel makkelijker te bouwen. Hoewel ik dan wel bang wordt dat de set wat inboet qua muzikaliteit. Deze gaat naar mijn idee wel een stuk naar beneden, maar kan het niet echt plaatsen. In ieder geval moet ik dan de fronts doorlussen op de versterker van de subwoofer, en deze dan laag scheiden.

Zit daar dan eigenlijk ook een high-pass voor de fronts in?
JvS schreef op 30 July 2003 @ 16:48:
nee niet dezelfde cross-over dat is gewoon twee weg. Ik snap wat je bedoelt met 2,5 weg:

Laag weergever: 0 - 200Hz (laagdoorlaatfilter)
Midlaag weegever: 0 - 3500Hz ("laag"doorlaatfilter)
Hoog weergever: 3500 - 20Khz (hoogdoorlaatfilter)

Zo, maar dat stuk tussen de 0 en 200 wordt dan door 2 speakers weergegeven. Ik ben benieuwd wat voor enge problemen dat op kan leveren eerlijk gezegd :)
Dat bedoelde ik dus en is eigenlijk in mijn ogen nog wel mogelijk, ik zou de laag weergever dan wel filteren op 100hz of lager. Een gesloten luidspreker valt af met ongeveer 12db per octaaf, als ik nu dat kantelpunt meet en daar de spoelen op koop voor de woofer moet het toch wel redeijk gaan? Het gaat hier om vrij lage tonen en het luistert allemaal wat minder nauw.

Geeft de woofer in de zijkant nou wel of geen fase problemen trouwens. Als hij erg laag gecrossed is dan moet dat toch niet merkbaar zijn vanwege de grote golflengte van de tonen die die speelt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 20:44:
Als het een 3-weg wordt, en het word een zuil, dan monteer ik de woofer in geen geval in de front baffle. Dat kost afstraalgedrag en ik vind het gewoon weg ook niet mooi. In dat geval dus Top en Sub kast, waarbij ik nog wel vraagtekens zet bij de complexheid van de filters.
Het lijkt me dat je het filter gewoon als 3-weg filter maakt en de 2 kasten als één geheel beschouwd bij het ontwerp van het filter.
Maar ik ga eens kijken hoe ze dat bij de EVE II hebben gedaan....

EDIT: Hier het filter van de EVE II. Hier is de bas unit gewoon parallel op het serie gedeelte van de topbox aangesloten (als voor de topbox een parallel filter was gebruikt zou het dus gewoon 3-weg parallel zijn). Dit het filter voor de sub en top wordt dus als één geheel opgebouwd, als een 3-weg dus.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 21:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja een gewone 3-weg, dat nam ik ook wel aan. Maar ik vind dat al complex zat, misschien wel leuk om toch te doen, met Speakerenco, jullie en m'n grote vriend Vance zal het wel te klaren zijn. :p

Maar om toch alle opties af te lopen, wat voor rampen krijg ik als ik de mid woofer in een gesloten behuizing natuurlijk laat aflopen, dit zal dan zo rond de 80hz zijn, en dat aanvul met een woofer die met 12db/octaaf gefilterd is op 80hz?

Wat JvS dus ook al vroeg ;)

edit: Is de Eve ook geen 2.5 weg systeem, tenminste ik kan in het filter schema geen bandpass vinden. Maar ervaring met serie filters heb ik niet dus ik kan me vergissen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 21:09 ]

Verwijderd

Mmmm, nu je het zegt...

Dat brengt me op het volgende idee (waarschijnlijk het idee van de EVE II als ik er zo over nadenk).

Wat nu als je een 2.5 weg systeem maakt waarbij de 2e woofer in komt op het moment dat de bafflestep optreed maar dan als 2e woofer een ander type neemt (groter bijv.) die een stuk dieper doorloopt als de mid-bas woofer. Dan krik je naar mijn idee de gevoeligheid in het laag wat op en laat het meteen wat dieper doorlopen met de 2e woofer.

Zou dit werken? Soms klinkt iets heel logisch maar zie je iets (heel simpels) over het hoofd...

• Raymond
Puur om de gevoeligheid wat op te krikken dus. Dat is niet helemaal wat ik zoek, een lage gevoeligheid zou ik nog wel vrede mee kunnen hebben. Wel zoek ik wat meer bas dus.
Waar je overheen denkt, is dat je met een speaker die meer gevoeligheid heeft, ook meer dynamiek krijgt. Dat klinkt niet alleen lekkerder, je speaker kan ook nog eens harder.
Stel dat je speaker met 1 woofer een gevoeligheid heeft van 85dB/w/m, dan heb je rond de 40 watt nodig om op 100dB te spelen. 2de woofer erbij en die 40 kan dalen naar 10watt!! Dat betekend ook, dat wanneer je op een redelijk luisterniveau van 90dB zit te luisteren, je combinatie speaker-amp een piek van 10dB boven het gemiddelde (mep op een drum, een flinke uithaal op een blaasinstrument, norah jones die haar scheur open trekt :P ) veel makkelijker (en dus met veel minder vervorming) aan kunnen.
DAT is de grote plus van een speaker met een hogere gevoeligheid. En ik zou maar wat graag een halve octaaf in het laag inleveren, wanneer dat zou betekenen dat de gevoeligheid met 6dB omhoog kan!!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 15:55
Is het niet zo dat je door het laag zo op te krikken je een doffer geluid krijgt en de middentonen dus naar verhouding minder goed naar voren komen? Dat lijkt me ook niet helemaal wenselijk namelijk. Dan kun je beter proberen het laag verder door te laten lopen op gelijke lijn, in plaats van harder.
Nu heb ik niet echt ervaring met 2,5 weg speakers, maar bestaat de kans ook niet door geen vorm van high pass (vanaf 120hz ofzo) in je filter te zetten, dat er dan teveel lage tonen naar de mid gaan en dat deze vrij grote slagen gaat maken? (wat niet fijn is als je het volume eens wilt opendraaien). Is ook afhankelijk van de midtoner die je gebruikt natuurlijk.

Persoonlijk zou ik gaan voor een 3weg (met later een sub). Ik vind modellen met twee of drie kleinere woofers aan de voorkant (18cm ofzo) of enkel een grote woofer aan de zijkant (30cm bijv) altijd wel stoer staan :P , maar dat is qua uiterlijk en feeling dat het meegeeft (ook een deel van je geluidsbelevenis), qua klank kan ik er verder weinig over zeggen :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
@Lampje
Hmm, dat had ik ook wel in m´n achterhoofd. Maar de speaker gaat nu niet laag genoeg om in mijn ogen muziek genoeg te ondersteunen. Dit moet ik nog maar eens goed gaan luisteren, maar denk niet dat ik daar dan echt uitkom aangezien de bas van veel meer factoren afhangt als de speaker zelf.

Als m'n ontwerp eis nou net wat hoger ligt dan de 2-weg kan bieden, wat zou jij dan doen? Het gaat dan in dit geval alleen om laag weergave met muziek.

@SOM
Ik zou het nog eens goed moeten door simuleren maar als de mid in een gesloten behuizing geplaatst word valt de uitsalg wel mee. Bij B-R is het inderdaad uitkijken rond de tuningsfrequentie.

Drivers in het front vindt ik ook mooi, maar niet als je zo'n mega prede plank hebt omdat je grootste woofer die inbouw ruimte nodig heeft. Grote woofer in front word dus Sub-Top kast.

Wie van de 3 heeft trouwens de topictitel aangepast? Mag daar ook een motivatie bij? ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 22:11 ]

• Bylie
Als je echt al diepe bass wil (<40Hz) kan je volgens mij beter gaan uitkijken naar een 3weg. Ik zou de woofer zeker niet in de zijkant plaatsen omdat je dan moet oppassen met je crossoverfrequentie die niet te hoog mag worden. Als je dit toch zou doen zou je uiteindelijk bij een luidspreker komen met ingebouwde subs, dan kun je volgens mij ook beter de woofers apart aansturen met een submodule. (heel wat duurder)
Wat ik zou doen in dit geval is een goede 20cm pakken zodat je frontbaffle toch nog redelijk klein blijft en dit combineren met een goede 14cm die meestal een nog beter midverloop hebben. De crossover tussen laag en mid zou ik rond de 300Hz leggen en tussen mid en hoog rond de 4000Hz zodat er in de vocaalrange (voor stemmen zijn onze oren het meest gevoelige) geen rare dingen gebeuren.

Verwijderd

Volgens mij heeft Frankel83 iets van een 2.5 systeem gemaakt, die met een bandpass Visaton W170S als .5 unit. Mail hem eens even daarover
ik zag dat van mij eerlijk gezegd als 3 weg systeem op redelijk slimme wijze.
De W170sc8 diende hier als woofer voor het laag.
Die had ik expres bandpass gemaakt omdat dit systeem naar mijn mening het meest muziekaal en strakst klinkt (het leek erg veel op die elipson 1303).
Daarbij komt dat ik hem niet hoefte te filteren (deed ik echter wel met een spoel van 1mH in serie om het hoog van e versterker op dat punt te ontlaste).
Probleem vond ik alleen dat het rendement wat aan de lage kant was waardoor ik mijn versterker veel verder open moest draaie en daardoor verlies je dynamiek.
Kben inmiddels al met iets anders bezig waardoor ik van dit probleem af ben.

Mij is ooit uit gelegd dat een sub/sat combo een 2,5weg systeem was (correct me if i am wrong).

Maar met die W170sc8 kan je hele leuke dingen doen.
Stop hem in een BR kast van 45Liter en tune hem ff goed af en je hebt een -3dB van 36Hz die laat je lekker uitlopen tot ongeveer 3000Hz vervolgens doe je er een lekkere tweater erbij en je hebt een volledige systeem waar je U tegen zegd.
Een rendement van 85dB 1w/1m.
Ik heb hem weleens gehoord ik noemde hem toen de meter paal :P omdat hij toevallig zolang was.
Ik zou dan wel ff voor je uit moeten zoeken hoe we hem filterde en welke tweeter we toen gebruikte (ook van visaton dacht ik).
Deze speaker was zo liniaire als de pest en klonk als een klok.
Ik houd meer van warme speakers dan heldere speakers (deze gaan zo snel schel klinken).

Na mijn mening is de W170 een van de beste woofers die je kan kopen gezien prijs prestatie.

Wat je ook kan doen is een monitor speaker bouwen met een W130 van visaton (ja ik vind dat visaton goede speakers maakt :) ).
Als je hem goed aftuned kan je hem zelfs in een 6Liter kast een -3dB van 70Hz geven waarje zelfs tonen van 50Hz nog goed hoord (ook een klasieker bij mij wat een berg laag kan je uit dat speakertje halen).

Keuzes...............altijd leuk he :P
Suc6 als je wat moet weten hoor ik het wel.

(GOT :( ........................kan iemand deze post even voor me verwijderen er is net iets fout gegaan denk ik)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 23:20 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mag daar ook een motivatie bij?
Ik, ik vond het het interessantste onderwerp en daar ging het ff over. Moet je maar op een normale manier (msn/icq) bereikbaar zijn ;).

• Raymond
ShittyOldMan schreef op 30 July 2003 @ 21:55:
Is het niet zo dat je door het laag zo op te krikken je een doffer geluid krijgt en de middentonen dus naar verhouding minder goed naar voren komen? Dat lijkt me ook niet helemaal wenselijk namelijk. Dan kun je beter proberen het laag verder door te laten lopen op gelijke lijn, in plaats van harder.
Nee, niet echt. Dit is een bafflestep:
Afbeeldingslocatie: http://www.trueaudio.com/images/diff_rsp.gif
Zoals exision het al uilegde, gebeurd bij frequenties waar de golflengte de breedte van je kast benaderen. Als je hier niks aan doet, krijg je een speaker die te weinig bas weergeeft. Door die tweede woofer toe te voegen, compenseer je dat.
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 21:40:Wat nu als je een 2.5 weg systeem maakt waarbij de 2e woofer in komt op het moment dat de bafflestep optreed maar dan als 2e woofer een ander type neemt (groter bijv.) die een stuk dieper doorloopt als de mid-bas woofer. Dan krik je naar mijn idee de gevoeligheid in het laag wat op en laat het meteen wat dieper doorlopen met de 2e woofer.
Dan krijg je een 3weg, waarbij je geen filter tussen mid en laag hebt. Met alle lelijke gevolgen van dien. (door de verschillen in woofers krijg je faseverschillen. Dit betekend dat de twee niet lekker sommeren en je heel rare dingen in je frequentierespons krijgt.)

Verwijderd

Volgens mij heeft Frankel83 iets van een 2.5 systeem gemaakt, die met een bandpass Visaton W170S als .5 unit. Mail hem eens even daarover
Ik zag dat van mij eerlijk gezegd als een relatief slim 3 weg systeem.
Ik gebruikte de W170 als woofer die dus het laag verzorgte in een Bandpass constructie (leek erg veel op de elipson 1303).
Dat had ik express gedaan omdat dit systeem naar mijn mening het meest muzikaalst klinkt en het strakst klinkt.
Hierbij komt dat ik hem niet hoefte te filteren aangezien dit acoustisch gedaan werd (ik filterde hem echter wel met een spoel van 1mH zodat ik de versterker onlaste van de tonen boven de 100Hz).
Dit klonk echt geweldig maar het rendement was zo laag (83dB/1w/1m) waardoor ik mijn versterker verder open moest draaien en dan verliesd dat ding zijn dynamiek.
Ik ben nu met iets anders bezig wat zijn einde al naderd hierbij ben ik van het probleem af.

Met die W170 kan je hele leuke en mooie dingen doen.
Als ik jou was zou ik de W170 nemen en die in een 45L BR kast stoppen.
Als je hem dan goed tuned krijg je een -3dB van ongeveer 37Hz.
Deze speaker laat je lekker uitlopen tot ongeveer 3000Hz en je zet er een mooie tweeter achter.
Ik heb dit ontwerp eens gezien van een collega van mij en dat zag er heeeeeeeeel indruk wekkend uit.
Als je het goed doet (en dat deed hij dus :P) krijg je een helemaal liniaire speaker.
Persoonlijk houd ik niet van liniaire speakers omdat deze snel de neiging krijgen om schel te worden.
Ik kies dus voor een warme speaker.

Naar mijn mening is de W170 van visaton 1 van de beste woofers gezien prijs prestatie.

Ik hoop dat je er wat aan het hebt en als je vragen hebt over dat ontwerp moet je het maar vragen (ik kan je nu niet precies de kantel frequenties vertellen en de tune frequentie dat heeft die collega op mijn werk).

suc6!

Verwijderd

Oké, weer een ilusie minder :+, weet je misschien wel hoe het dan ongeveer zit met die EVE II? Want volgens mij heeft die idd geen bandpass filter voor de mid-bas in de topkast, dan zou die dat dus ook moeten hebben lijkt mij, of zit dit weer anders?

Verwijderd

Topicstarter
JvS schreef op 30 juli 2003 @ 23:11:
[...]
Ik, ik vond het het interessantste onderwerp en daar ging het ff over. Moet je maar op een normale manier (msn/icq) bereikbaar zijn ;).
Met de legio mogelijkheden die jij hebt had je me vast wel op een andere manier kunnen bereiken als je het echt nodig vond ;)

Maar 2.5weg op de manier zoals ik wil is dus niet echt handig, het is dan dus meer een 3-weg met een missend deel filter.

2.5weg zoals het wel hoort was ook niet echt mijn doel. Want je moet dan dus een identieke woofer gebruiken niet? Niet bijvoorbeeld een even groot alu exemplaar in een wat grotere kast?

Dan dus 3-weg of 2 weg met sub.

Daar ga ik nog maar eens een nachtje over slapen. :z

Frankel83: Bedankt voor je Visaton info, maar ik ben wel een beetje Seas gek geworden, zoals het er nu uitziet komen de mid en hoog van Seas.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 23:35 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 23:33:
Frankel83: Bedankt voor je Visaton info, maar ik ben wel een beetje Seas gek geworden, zoals het er nu uitziet komen de mid en hoog van Seas.
Eigenlijk jammer. Ik ben nog steeds helemaal gek van het "30 hz" project van een vriend van mij, waarbij de befaamde W170S echt tot de grafkelder speelt in een prachtige 2 weg combinatie met een goede tweeter. Groot met 70 liter, maar fenomenaal voor zo'n kleine speaker _o_

• Bylie
Wat zou je eventueel vinden van Tony's Tempo, gaat redelijk diep en heeft een mooi midden (vifa pl) en hoog (seas :)).

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/Tempo_bestanden/image006.jpg
Tempo

[ Voor 6% gewijzigd door Bylie op 31-07-2003 00:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 31 July 2003 @ 00:31:
[...]

Eigenlijk jammer. Ik ben nog steeds helemaal gek van het "30 hz" project van een vriend van mij, waarbij de befaamde W170S echt tot de grafkelder speelt in een prachtige 2 weg combinatie met een goede tweeter. Groot met 70 liter, maar fenomenaal voor zo'n kleine speaker _o_
Ja het zal best een hele goede speaker voor het geld zijn, gaat erg laag, maar wel met een mindere gevoeligheid. Maar nu ik wat meer te besteden heb doe ik dat ook graag, iets meer fancy woofer mag best dus ;)
Bylie schreef op 31 July 2003 @ 00:39:
Wat zou je eventueel vinden van Tony's Tempo, gaat redelijk diep en heeft een mooi midden (vifa pl) en hoog (seas :)).

[afbeelding]
Tempo
Zo'n Seas fan ben ik nou ook weer niet hoor, van mij mag het best een luidspreker worden zonder Seas drivers, alleen wat ik nog mooier vind is zo slecht te betalen, Scanspeak of Eton bijvoorbeeld :9

Na een nachtje slapen denk ik er stiekem aan om toch maar voor de 3-weg te gaan. Wel met een lage cross-over frequentie. Deze zal alleen niet laag genoeg zijn om down-fire montage mogelijk te maken, dus wordt het een Top-Sub kast. Beetje jammer dat het ontwerp wat ik in m'n hoofd heb uitgaat van een even grote frontbaffle van voet tot top.

Gaan we daar even over doordenken.

Als mensen nog 3-weg suggesties hebben hoor ik het graag, Filter+Drivers het liefst onder de €300 per luidspreker

O JvS, nu de 2.5weg van de baan is... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 08:50 ]

Verwijderd

Ik denk niet dat je onder de 300 euro kan blijven als je een 3-weg wil maken. Een 20 centimeter unit kost al zeker 100 euro. Dan heb je nog een tweeter en middentoner nodig + een extra complex filter. Met een beetje geluk kan je d'r net een 2.5 weg voor maken.

• Raymond
^^^^^^I'm with stupid! :P

Verwijderd

LoL @ ^^ ,

Maareh ik ben bang dat jij alleen een 3 weg in elkaar kan zetten als je of je budget opschroeft, of voor een lagere prijsklasse gaat...

Btw over dat niet mooi vinden van de door mij voorgestelde woofer, ff een vergelijkbaar exemplaar van dez. fabrikant:

Deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.focal-jmlab.fr/gb/compo/midbass/zoom/images/7k4412%20.jpg

Of Deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.focal-jmlab.fr/gb/compo/midbass/zoom/images/6k4311%20.jpg

*Exision is de laatste tijd erg gecharmeerd van focal/seas units....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 10:06:
Ik denk niet dat je onder de 300 euro kan blijven als je een 3-weg wil maken. Een 20 centimeter unit kost al zeker 100 euro. Dan heb je nog een tweeter en middentoner nodig + een extra complex filter. Met een beetje geluk kan je d'r net een 2.5 weg voor maken.
Ik had al een beetje zitten rekenen en kwam zelf ook wel tot die conclusie. Maar zoals ik al zei is een beetje erover geen probleem.

Stel Duistsland:
W 21 NAL: €90
W 17 EX-GF: €75
KT27F: €35
Totaal: €200

Blijft er voor het filter nog €100 over, genoeg.

Het kán dus wel.
Spui jij eens dan wat voorbeelden, ben erg benieuwd wat jij wél ok vind. Mag wel iets meer zijn als €300 dus. :P
Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 10:25:
LoL @ ^^ ,

Maareh ik ben bang dat jij alleen een 3 weg in elkaar kan zetten als je of je budget opschroeft, of voor een lagere prijsklasse gaat...

Btw over dat niet mooi vinden van de door mij voorgestelde woofer, ff een vergelijkbaar exemplaar van dez. fabrikant:

Deze:
[afbeelding]

Of Deze:
[afbeelding]

*Exision is de laatste tijd erg gecharmeerd van focal/seas units....
Dat waren nou net de units die ik wel weer aardig vindt. Had het er wat duidelijker bij moeten zetten, maar Focal lijkt mij ook wel wat. Kun je misschien een rekenvoorbeeldje maken met wat jij een leuke Focal speaker vindt? :)

Verwijderd

maar fenomenaal voor zo'n kleine speaker
Ik kies altijd het liefst voor dit formaat woofer aangezien ze een lekker licht membraam hebben (kleinere conus oppervlakte) dus snellere impulsen geven.

Het enigste wat iid het nadeel is van de W170 is zijn lage gevoeligheid.
Hierdoor is een zware versterker niet overbodig.
Maar dat is de afweging die je maakt.
Ik vond dit ook knudde van mijn zuil ik heb dit opgelost door meerdere woofers te maken.

En focal vind ik nog steeds super speakers maken!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 11:43 ]

Verwijderd

Bij de Duitse drivers komen er nog verzendkosten bij, vergis je daar niet in.
Luidsprekerdrivers wegen wat meer dan een condensator.

Als je zo koppig bent :) om een drie-weg te maken, houd dan rekening met het feit dat het high-pass filter het low-pass filter beinvloedt en andersom, in de passband neemt de impedantiecurve een duik en neemt de gevoeligheid toe. Het is niet zomaar wat tekstboekformules invullen en te pas en te onpas aan de woofer hangen. Je kunt het wel goed krijgen maar dan moet je wat impedantiecorrecties toepassen, fatsoenlijke meetapparatuur hebben en een goed cross-oversimulatiepakket. Ik weet alleen wat er mis kan gaan en heb zelf ook nul ervaring met het maken van een cross-over voor een 3-weg.

Je wil een 17cm mid-bas voor het middenbereik gebruiken, echter door een 3-weg te gaan maken heb je de luxe om een "echte" middentoner te gebruiken, of iig eentje die beter prestaties in het middenbereik heeft als de Seas. De W21nal heeft een aluminium membraam waar je echt last van zal krijgen als je niet steil genoeg filtert of de resonanties in het filter dempt.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

wisselfilters zijn eigenlijk ook maar pisdingen ook he? :P
De oplossing van Jag vind ik wel heel cool: Gewoon actief digitaal filteren en drie eindversterkers gebruiken en dan digitaal het signaal aanpassen zodat het helemaal recht is (of warm oploopt).

Verwijderd

wisselfilters zijn eigenlijk ook maar pisdingen ook he?
De oplossing van Jag vind ik wel heel cool: Gewoon actief digitaal filteren en drie eindversterkers gebruiken en dan digitaal het signaal aanpassen zodat het helemaal recht is (of warm oploopt).
idd een mooie oplossing als je het geld er voor hebt :P

Verwijderd

Als je nu gewoon een stereosetup gaat draaien met een 6.1 versterker dan gebruik je de 6 eindtrappen om je actieffilter aan te sturen. Aangezien ik geen HT-zooi heb zou ik niet weten of dat kan met zulke versterkers.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Of je geniet van het geluid van je speaker zonder je zorgen de maken over de meettechnische ellende daarvan. Als je het fijn vindt klinken, is een dip of piek hier en daar ook niet het einde van de wereld. Een keertje bij de winkel een meetsessie betalen is ook geen ramp, je wordt er bovendien wijzer van. Waarom ieder probleem uit de weg gaan als je met topprodukten een zelfbouwer gaat samenstellen. Dan kan je net zo goed een kant en klaar uitgekristalliseerd 3-weg pakket halen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 12:17:
Als je nu gewoon een stereosetup gaat draaien met een 6.1 versterker dan gebruik je de 6 eindtrappen om je actieffilter aan te sturen. Aangezien ik geen HT-zooi heb zou ik niet weten of dat kan met zulke versterkers.
ja dat kan prima, de eindversterkers zijn ook het probleem niet, neem een leuke marantz 5.1 versterker en je hebt 4 eindtrappen die je zo kan gebruiken daarvoor (helaas geen 6, want het is 5 kanaals geluid + subwoofer) voor maar 300 euro. Sluit de uitgangen gewoon aan op de 5.1 input en je bent klaar. twee of drie simpele stereo eindtrappen (rotel heeft een 6 kanaals eindversterker die betaalbaar is) met één voorversterker kan ook, alleen moet je dan echt diep gaan nadenken over hoe je zo'n actief filter maakt :o. Gaaf is het in elk geval wel, maar (zonder extreem duur specialistisch digitaal filter zoals die sony van Jag) wel erg moeilijk om te maken denk ik.
Wekkel schreef op 31 July 2003 @ 12:18:
Of je geniet van het geluid van je speaker zonder je zorgen de maken over de meettechnische ellende daarvan. Als je het fijn vindt klinken, is een dip of piek hier en daar ook niet het einde van de wereld. Een keertje bij de winkel een meetsessie betalen is ook geen ramp, je wordt er bovendien wijzer van. Waarom ieder probleem uit de weg gaan als je met topprodukten een zelfbouwer gaat samenstellen. Dan kan je net zo goed een kant en klaar uitgekristalliseerd 3-weg pakket halen.
Ja ieder z'n sport he? :).

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 31-07-2003 12:23 ]

Verwijderd

Een actief-filter is het probleem niet, maar ja niet iedereen maakt zijn eigen versterkers :).

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

JvS schreef op 31 juli 2003 @ 12:23:
Ja ieder z'n sport he? :).
Even een fatsoenlijke 3 weg filter in elkaar schroeven, daar leer je toch gewoon van?

• Raymond
maar (zonder extreem duur specialistisch digitaal filter zoals die sony van Jag) wel erg moeilijk om te maken denk ik.
Behringer maakt ook zoiets, maar dan heel wat lekkerder te betalen:
http://www.behringer.com/...CX2496&lang=eng&formval=0
Rond de 500 euro.
Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 11:13:
Spui jij eens dan wat voorbeelden, ben erg benieuwd wat jij wél ok vind. Mag wel iets meer zijn als €300 dus. :P
Ik denk dat een 2,5 weg wel degelijk een hele fijne oplossing kan zijn. Eventueel niet met de klassieke 17cm-25mm, maar bijvoorbeeld met een iets grotere woofer. Dan boet je wel iets in, qua afstraalgedrag, maar als je daar rekening mee houdt en een tweeter gebruikt die vanaf ong 2khz kan worden ingezet, kan je leuke dingen bereiken. Bijvoorbeeld de eton 8-800. Daarmee kom je wel boven je budget uit, maar zoals ik zag, was dat ook de bedoeling :+
Je kan ook voor de focal 8v5411 gaan. Blijf je binnen je budget en heb je toch een leuke woofer.
Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 11:34:
[...]
Ik kies altijd het liefst voor dit formaat woofer aangezien ze een lekker licht membraam hebben (kleinere conus oppervlakte) dus snellere impulsen geven.
Snelle impulsen? Je bedoeld dat een 17cm verder doorloopt in het hoog dan een 21cm woofer oid?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ziet er wel flex uit, drie weg filter maximaal zo te zien:
http://www.behringer.com//DCX2496/DCX2496_rv.jpg

Kan je een leuk actief speakersysteem mee maken 8-). maar dat misschien later Joost

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 14:01

JT

VETAK y0

* JT is ook aan het kijken, zou je dit in een hifi speaker kunnen gebruiken:
http://www.fostex.co.jp/i...units/unitpdf/fe168ez.pdf
Dit staat namelijk op de site bij deze units:
New FE-E Sigma Series are especially designed for back-loaded horn enclosure system. They are the highest-grade full range units lavishly using the selected materials and the latest technology. New FE-E Sigma series offer the high durability, low distortion and superior linearity that has not been realized ever.
En ik ben niet van plan een hoorn systeem te maken...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Lampje schreef op 31 July 2003 @ 12:43:
[...]

Behringer maakt ook zoiets, maar dan heel wat lekkerder te betalen:
http://www.behringer.com/...CX2496&lang=eng&formval=0
Rond de 500 euro.

[...]

Ik denk dat een 2,5 weg wel degelijk een hele fijne oplossing kan zijn. Eventueel niet met de klassieke 17cm-25mm, maar bijvoorbeeld met een iets grotere woofer. Dan boet je wel iets in, qua afstraalgedrag, maar als je daar rekening mee houdt en een tweeter gebruikt die vanaf ong 2khz kan worden ingezet, kan je leuke dingen bereiken. Bijvoorbeeld de eton 8-800. Daarmee kom je wel boven je budget uit, maar zoals ik zag, was dat ook de bedoeling :+
Je kan ook voor de focal 8v5411 gaan. Blijf je binnen je budget en heb je toch een leuke woofer.

[...]

Snelle impulsen? Je bedoeld dat een 17cm verder doorloopt in het hoog dan een 21cm woofer oid?
De focal 8v5411 heeft wel behoorlijk wat kastvolume nodig om de 40 Hz te halen, er is toch wel minimaal 40 liter nodig dan wordt een 2,5 weg wel erg groot.

Verwijderd

Topicstarter
Actief is misschien wel the way to go voor een 3-weg. Om het betaalbaarder te maken zou je dan de bovenste scheidingsfrequentie passief kunnen filteren en de lagere actief.

Ik ben me wel degelijk bewust van de complexheid van een 3-weg filter, dit houd me dan ook een beetje tegen. Toch denk ik wel dat ik met behulp van Speakerenco en LspCad er wel uitmoet komen. Het moet toch wel mogelijk zijn om voor redelijk wat geld, want dat is het, een mooie luidspreker te maken die ook laag gaat.

Natuurlijk is dat mogelijk, alleen nu zo in theorie praktiseren we er misschien een beetje teveel over. Zals taco zelf al toegeeft, hij heeft geen ervaring met 3-weg speakers terwijl hij wel al op voorhand zegt dat het bijna niet te doen is. Wekkel aan de andere kant zegt, kopen die hap, als het niet werkt dan heb je weer wat geleerd. Natuurlijk heeft hij dan ook weer gelijk, het is mij alleen een beetje teveel leergeld. ;)

Ik ga nog even doordenken, met ook de Focal voorbeelden, als iemand weer wat bedenkt in de tussentijd dan lees ik het graag :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 17:50:
Wekkel aan de andere kant zegt, kopen die hap, als het niet werkt dan heb je weer wat geleerd. Natuurlijk heeft hij dan ook weer gelijk, het is mij alleen een beetje teveel leergeld. ;)
Ik ga er dan ook van uit dat S&C je op voorhand kan behoeden voor een scenario waarbij het duur leergeld zou zijn. Een beetje proberen gedurende een paar weken is geen overbodige luxe bij een scheidingsfilter, zolang het uiteindelijk maar goedkomt.

Verwijderd

Als je voor een sub-top combo gaat kun je dan niet zo iets maken
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/Andromeda_bestanden/image016.jpg
Dan kun je de sub toch iets breder maken zonder dat de top opeens in het niets valt. Maar uiteraard begrijp ik het ook weer wel, het liefst zou ik ook één breedte aanhouden, maar gezien de voor- en nadelen van beide manieren zou ik de sub misschien toch wat breder maken.

Ik zou jezelf niet uit het veld laten slaan door het complexe filter, ik moet zeggen dat ik het ook nog nooit gedaan heb maar ik wil toch zeker nog eens een 3-weg proberen te maken. Eens moet een DIY'er toch eens aan geloven. Ik denk alleen wel dat je wat meer tijd nodig zult hebben om te tweaken en misschien wat meer er aan zou moeten meten. Je kan natuurlijk ook later het filter in de details uitwerken nadat je weer wat gespaart hebt. Ondertussen zou je dan een eerste concept op basis van goedkope omponenten kunnen aansluiten, dat maakt ook het tweaken wat goedkoper (heb ik nu ook voor me 2-weg).
In ieder geval een enorme uitdaging, en alleen dat is al bijna reden genoeg om het te doen als je het mij vraagt :)

Enne...
Als /me een 3-weg zou maken zou de verleiding om de Eton 4-300/25 HEX (10cm) als middentoner te gebruiken wel ondragelijk groot zijn. Die heeft een perfecte weergave in het middengebied en loopt mooi door tot de 4000Hz zodat je ook een 19mm dome tweeter fatsoenlijk zou kunnen crossen, wat weer gunstig voor de afstraling zou zijn ;)

EDIT: Oja, ook de Eton 5-880/25HEX zou niet misstaan in een 3-weg, eigenlijk net zo goed als de 4-300/25 HEX behalve dan dat een 10cm driver een wat betere afstraling heeft in het midden/laag-midden als een 13cm driver (in theorie).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 18:43 ]

• Bylie
Geloof me je kunt eeuwig blijven twijfelen tussen de verschillende ontwerpen. Maar volgens mij lijkt een "goede" tweeweg nog steeds het beste omdat je dan voor je 300€ echt iets goed hebt. Je kunt wel proberen om een 3weg te maken voor dat bedrag maar dan ga je, imho, waarschijnlijk uitkomen op een luidspreker die wel wat lager gaat maar in de verste verte niet kan tippen aan het totaalbeeld van die "goede" 2weg.
Naar wat zou jij het liefst luisteren? Een 3weg die wel tot 30Hz doorgaat maar die gewoon niet fijn klinkt of een 2weg die tot 40Hz gaat en die wel heel mooi klinkt.
Als je toch echt voor een 3weg wil gaan, verhoog dan je budget een beetje en bouw dan ook echt een hele goede want ze kunnen wel degelijk goed klinken hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste ging ik in het begin uit van een al erg goede 2-weg die ik uitbreidde met een basunit. Dit had geen consequenties voor het mid en hoog omdat bijvoorbeeld de baffle gelijk bleef.

De units die ik aangaf in mijn voorbeeld zijn allemaal goede units en met genoeg tweaken geloof ik echt wel dat ik daar een mooi geluid uit kan krijgen.

Jij zegt nu eigenlijk gebruik het geld van de extra basunit om je 2-weg drivers up te graden. Maar met die filosofie is het dus geen plan om een 3-weg te maken zolang je nog niet aan de top zit kwa tweeter en mid-woofer. Dan praten we echt over de top van Scanspeak. Waarvoor je zo €1000 moet neertellen.

Dat geloof ik niet helemaal, maar je hebt ergens wel gelijk. Het is maar net wat je als goed en slecht benoemd, ik heb nog steeds geen concessies gedaan qua mid en hoog en ben dat ook zeker niet van plan. :)

• Bylie
Ik geloof wel dat jij niet het type bent om concessies te doen ;) maar bij een luidspreker komt meer kijken dan de luidsprekers alleen zo heb je het hout, de afwerking, de accessoires, de filteronderdelen, ... Als je totaalbedrag per luidspreker 300€ is vrees ik toch dat je hier boven zult komen bij een 3weg, als dit geen probleem is : go for it natuurlijk.

Misschien nog een goede : focal 7W4411 wel duur :(

[ Voor 19% gewijzigd door Bylie op 31-07-2003 21:12 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19

Jag

JvS schreef op 31 July 2003 @ 12:05:
wisselfilters zijn eigenlijk ook maar pisdingen ook he? :P
Heel cool, zeker, maar niet erg cost effective, zeker niet zoals ik het gedaan heb (gewoon allemaal keidure spullen kopen).

Die Behringer van Lampje is idd ook een mogelijkheid, alhoewel ik daar wel mee zou oppassen. Behringer is de low end van de prof market. Het is echt niet allemaal troep dat ze maken, maar er zitten wel eens vervelende gebreken aan die je niet meteen ziet. Zo kan je bijvoorbeeld met de UltraCurve met de graphische EQ niet EQ-en in het laag, zowel niet cutten als boosten, want dan gaat ie vervormen ook al geeft ie niet aan dat ie aan het clippen is. Dat soort dingen.
Je hebt ook nog de Driverack PA dingen van Dbx, ook zeer cost effective maar dan van een mainstream merk. Zeer populaire units, maar zo'n unit, ook de goedkoopste, kost meer dan je wilt betalen voor beide speakers.

Wat wel een leuke optie is, is om complete actieve luidsprekers maken. Dat betekent zelf line level wisselfilters maken (niet moeilijk en kost bijna niets) en zelf 6 versterker units maken. Dat laatste kan denk ik ook redelijk goedkoop. En als je het echt "profi" wilt doen, kan je alles in de luidsprekers verwerken. Heb je alleen nog maar een signaal kabeltje en een eurotje naar je speakers lopen :).
Goh, ik krijg er meteen zin in om het zelf te maken :).

Verwijderd

Topicstarter
Bylie schreef op 31 July 2003 @ 20:18:
Ik geloof wel dat jij niet het type bent om concessies te doen ;) maar bij een luidspreker komt meer kijken dan de luidsprekers alleen zo heb je het hout, de afwerking, de accessoires, de filteronderdelen, ... Als je totaalbedrag per luidspreker 300€ is vrees ik toch dat je hier boven zult komen bij een 3weg, als dit geen probleem is : go for it natuurlijk.

Misschien nog een goede : focal 7W4411 wel duur :(
Nu zeg je al weer net even wat anders. ;)

Maar zoals ik al eerder aangaf is geld het probleem niet echt, zolang het extra uitgegeven geld maar voor mij goed verantwoord is. De €300 is gekozen omdat ik weet dat ik voor dat bedrag een goede speaker kan bouwen. Ik ga dan dus ook niet het dubbele uitgeven voor net even wat beter. :)

Misschien is een mooie tussenoplossing van wat ik van plan was en makkelijk te maken wel een 2-weg zuil met een minimaal 7" driver en een tweeter met een Fs onder de 1khz en dan laag crossen (zoals lampje al voorstelde).

Voordeel is dan natuurlijk het 2-weg filter en ik kan dan inderdaad wat meer spenderen per driver. Scanspeak laag bijvoorbeeld. 18cm woofer (+/-€150-€185)

en een Seas Noferro (bv NoFerro 650, fs:650hz) of Morel MDT 30s (Fs: 650hz). Allemaal onder en rond de €100.

Wie heeft er ervaring met de verschillende merken qua tweeters, dan doel ik een beetje op Seas NoFerro, Morel, Eton, Seas Excel, Vifa.
Jag schreef op 31 July 2003 @ 20:35:
Wat wel een leuke optie is, is om complete actieve luidsprekers maken. Dat betekent zelf line level wisselfilters maken (niet moeilijk en kost bijna niets) en zelf 6 versterker units maken. Dat laatste kan denk ik ook redelijk goedkoop. En als je het echt "profi" wilt doen, kan je alles in de luidsprekers verwerken. Heb je alleen nog maar een signaal kabeltje en een eurotje naar je speakers lopen :).
Goh, ik krijg er meteen zin in om het zelf te maken :).
Dat klinkt erg leuk, alleen is het echt het geld en de moeite waard? 6 versterkers maken is nogal wat en kost ook behoorlijk wat. Daarnaast heb ik geen kaas gegeten van line level filters en de geluidskwaliteit daarvan, maar daar kan ik me natuurlijk in gaan verdiepen.

Leuke invalshoek :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 23:14 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19

Jag

De Line level filters zullen niet het probleem zijn (je zal wel eerst moeten meten waar op welke frequentie je de filters wilt hebben en hoe steil, zet zoals bij een passief filter). Ze zijn ook een stuk goedkoper dan speaker level filters, omdat je veel kleinere waarden spoelen en condensators nodig hebt (en geen vermogensweerstanden).
6 versterkers zullen wel wat kosten natuurlijk, een beetje afhankelijk hoe ver je hier mee gaat. Het makkelijkst zou zijn om 1 voeding per speaker te doen en dan 3 ICs per speaker. Maar Lampje kan je hierover meer vertellen dan ik, wat betreft kosten en kwaliteit ed.
Ik weet dat Rotel ook 6 kanaals poweramps maakt, TBusquet heeft zo'n ding. Maar dat is hoogstwaarschijnlijk duurder dan zelf maken.

• Raymond
Maar dat is hoogstwaarschijnlijk duurder dan zelf maken.
Hangt ervanaf: Als je een standaard versterkertje bouwt, is het wel te doen. Maar mijn 8kanaals zelfbouwbrouwsel heeft me zeker net zoveel als een 2dehands rotel gekost :o
('t was wel leuker om te doen, daar niet van :+ )

Verwijderd

Topicstarter
Het blijft een erg interessante invalshoek, maar ik denk dat ik toch maar voor de passieve manier ga. Ik zit me nou al zo lang te verdiepen (en verheugen :p ) op een mooie DIY speaker met bijbehorend filter, dat ik dat tcoh echt eerst wil maken. Actief maken kan natuurlijk altijd nog.

Als ik uiteindelijk toch terecht kom bij een 3-weg is het het overdenken zeker wel waard, je gaat daar het hele problematische filter hoekje mee uit de weg.

Gewoon voor de interesse, wat voor zelfbouw vertsterker pakketten (als deze al in een pakket komen) zijn geschikt voor deze doeleinden. Linkje misschien? :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lampje schreef op 01 August 2003 @ 00:09:
[...]

Hangt ervanaf: Als je een standaard versterkertje bouwt, is het wel te doen. Maar mijn 8kanaals zelfbouwbrouwsel heeft me zeker net zoveel als een 2dehands rotel gekost :o
('t was wel leuker om te doen, daar niet van :+ )
en waar is het verslag en de pics dan? Hij staat nog bij future plans op je site

Verwijderd

JT schreef op 31 July 2003 @ 13:04:
* JT is ook aan het kijken, zou je dit in een hifi speaker kunnen gebruiken:
http://www.fostex.co.jp/i...units/unitpdf/fe168ez.pdf
Dit staat namelijk op de site bij deze units:

[...]

En ik ben niet van plan een hoorn systeem te maken...
Ik denk dat deze fostex het beste tot zijn recht komt in een hoorn, echter er zijn ook fostex units die in bass-reflex behuizingen redelijk tot hun recht komen. Bekijk bv deze link eens http://www.tnt-audio.com/clinica/bfb_e.html

• Raymond
JvS schreef op 01 August 2003 @ 09:29:
[...]

en waar is het verslag en de pics dan? Hij staat nog bij future plans op je site
Klopt. Ik heb hem ook nog maar sinds eind vorige week af. Ben nu nog bezig te verzinnen wat ik wil gaan schrijven ed :)
Heb gisteravond een mailtje gestuurd naar de amerikaan die hem samen met mij heeft ontworpen (of correcter: hij heeft hem ontworpen, ik heb de printplaat ontworpen en het ding opgebouwd).

Volgens hem is dit de basis van de versterker:
mmmmmm OK basically - complementary differential amplifiers, with
constant current tail source, to complementary VAS (voltage amplifier stage,
to CFP output stage.
Snap je nu waarom ik nog niks op de site heb staan? :+
Ik heb vanochtend dit boek:
Afbeeldingslocatie: http://images-eu.amazon.com/images/P/0750656360.01.MZZZZZZZ.jpg
afgeleverd gekregen. Dus eerst maar eens ff in de index opzoeken wat het allemaal betekend :)

Hier alvast ff een piccie:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/789262/done.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond op 01-08-2003 13:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lampje, errug mooi. Kan niet wachten op een verslag ;)

Begin nu toch steeds meer te neigen naar een 2-weg zuil. Tcoh wel een beetje het klassieke recept van een 7" met een 1" tweeter.

Nu weet ik dat Scan-Speak een hele hoop woofers heeft met een Fs zelfs onder de 30Hz, in simulaties komen deze ook achterlijk laag. De powerhandeling is dan wel waardeloos maar dan praten we wel over een -3db van 30hz of lager..

Dat is een beetje teveel van het goede, veel te weinig luchverplaatsing om dat waar te maken. Ik ben nu op zoek naar 2-weg ontwerpen welke dus op een zuil-waardige manier de bas kunnen neerzetten.

O nog een vraagje, de 18 cm woofers van Scanspeakek, vertonen boven de 1500hz (in fabrieksgrafiek) allemaal rare resonanties, betekend dat nou dat ik ze niet daarboven kan crossen?

• Raymond
O nog een vraagje, de 18 cm woofers van Scanspeakek, vertonen boven de 1500hz (in fabrieksgrafiek) allemaal rare resonanties, betekend dat nou dat ik ze niet daarboven kan crossen?
Dan kijk je naar andere woofers dan ik. Die 8546 en de 8545 en de revelator zijn allemaal prima bruikbaar tot 2,5-3K.

Maar als je die kant op wilt, ga je dus een reference monitor maken.
Mijn advies: 2,5 weg met een stel leuke peerless woofers.
Dit zijn goeie:
http://www.d-s-t.com/peerless/data/850439.htm (HDS182(hier moet je er echt 2 van gebruiken, anders heb je helemaal geen gevoeligheid))

http://www.d-s-t.com/peerless/data/850122.htm (176T)

Verwijderd

Ik zou zelf geen scan-speak gebruiken, deze zijn relatief duur en gebruiken allemaal zware membramen waardoor je aan een achterlijk grote Vas vastzit. En vergeet niet dat een wisselfilter met goede componenten ook zeker wel 50 euro per speaker gaat kosten. (als het niet meer is) Ik zou idd ook voor 2,5 weg gaan met peerless / vifa/ seas.

Verwijderd

Topicstarter
Lampje schreef op 02 August 2003 @ 10:45:
[...]

Dan kijk je naar andere woofers dan ik. Die 8546 en de 8545 en de revelator zijn allemaal prima bruikbaar tot 2,5-3K.
Ik vroeg het me af, omdat bij de meeste woofers op 0 graden van de referentie-as er een flinke bult verschijnd rond de 2khz. Niet erg invloedrijk dus.
Maar als je die kant op wilt, ga je dus een reference monitor maken.
Mijn advies: 2,5 weg met een stel leuke peerless woofers.
Dit zijn goeie:
http://www.d-s-t.com/peerless/data/850439.htm (HDS182(hier moet je er echt 2 van gebruiken, anders heb je helemaal geen gevoeligheid))

http://www.d-s-t.com/peerless/data/850122.htm (176T)
2,5 weg lijkt me idd ook wel wat. Bij Peerless weet ik de weg nu wel. Vifa is voor mij alleen nog een beetje onbekend. Wat zou een goede Vifa driver zijn voor een dergelijke luidspreker. De nieuwe kevlar membramen misschien? XG heten ze geloof ik?
Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 10:51:
Ik zou zelf geen scan-speak gebruiken, deze zijn relatief duur en gebruiken allemaal zware membramen waardoor je aan een achterlijk grote Vas vastzit. En vergeet niet dat een wisselfilter met goede componenten ook zeker wel 50 euro per speaker gaat kosten. (als het niet meer is) Ik zou idd ook voor 2,5 weg gaan met peerless / vifa/ seas.
Zware membramen? Dat valt wel mee. Gemiddeld 15,5 gram incl lucht. Ter vergelijking Seas W 17 EX-GF (kleiner) 18,8 gram. Seas excel ook 15,5. Daarintegen is de vas wel aan de hoge kant ja en de gevoeligheid is ook niet al te best.

Voor een compleet 2-weg filter met zuigkringen en andere correcties zit je trouwens wel boven de €50, mits je kwaliteitscomponenten gebruikt. Dat wist ik wel dus ;)

• Raymond
Verwijderd schreef op 02 augustus 2003 @ 12:44:
[...]
Ik vroeg het me af, omdat bij de meeste woofers op 0 graden van de referentie-as er een flinke bult verschijnd rond de 2khz. Niet erg invloedrijk dus.
Die bult is handig, die helpt juist bij het filteren. Het is geen resonantie, maar een ontwerp aspect

Verwijderd

Lampje schreef op 02 August 2003 @ 12:46:
[...]

Die bult is handig, die helpt juist bij het filteren. Het is geen resonantie, maar een ontwerp aspect
Leg dat eens nader uit. Wel een interesante insteek om het ontwerp zo te maken dat de bult helpt met het filteren.

• Raymond
Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 18:18:
[...]

Leg dat eens nader uit. Wel een interesante insteek om het ontwerp zo te maken dat de bult helpt met het filteren.
Deze bult, in combinatie met de baffle step levert een continu stijgende respons op. Dit is vrij makkelijk te filteren.
Titus van speaker en co bevestigde dit, toen ik dit opmerkte :)

• JT

JT

VETAK y0

Is het misschien niet een goed idee om gewoon een 2 weg systeem te maken met een tweeter en 2 mid-woofers die allemaal even gevoelig zijn (woofers natuurlijk 2 dezelfde) en dan laag af te fiteren, laten we zeggen op 2khz of nog liever 1,5khz ? De 2khz bult corrigeert dan een beetje zodat de curve niet te snel afvalt voor de tweeter en dan kan je misschien een tweeter gebruiken die vanaf 2khz werkt. Dan heb je ook direct de bafflestep voor je mid gecorrigeerd lijkt me.
Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 09:34:
[...]

Ik denk dat deze fostex het beste tot zijn recht komt in een hoorn, echter er zijn ook fostex units die in bass-reflex behuizingen redelijk tot hun recht komen. Bekijk bv deze link eens http://www.tnt-audio.com/clinica/bfb_e.html
Klinkt ERG interessant, ineens vind ik die Fostex untis erg interessant :o Vooral het gedeelte over dynamiek spreekt me aan !

[ Voor 57% gewijzigd door JT op 03-08-2003 00:48 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Het blijven wel erg veel mogelijkheden, ik kijk nu ook weer met een scheef oog naar Alcone units.

Mede daardoor, en om het ontwerpen van een 2-weg filter goed in de vingers te krijgen heb ik besloten om eerst 2 monitoren, te ontwerpen voor naast m'n computer.

Units die ik daarvoor van plan ben te gaan gebruiken: Visaton W 130SC en Peerless WA 10 Tv. Kastinhoud ben ik nog aan het simuleren en crossover komt op 2 a 2,5khz te liggen. :)

edit: Deze dus,

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/wa10tv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/fotos/klein/w130sc.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 22:50 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

w130S kan je nog best wat bas uit toveren. Hier doen ze het best leuk op tegenwoordig de naaikamer :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ja in Winisd (normale editie, magistrale database :o ) kwamen ze al tot 50hz in een 15 liter kastje, dat is al laag genoeg, minder mag ook wel. Dat zal ook wel zo uitkomen aangezien ik ze iets compacter nog wil. ;)

• JT

JT

VETAK y0

Damn, word echt gek :/ Ik kan nergens units vinden waarmee je een beetje hard kan spelen. Met dubbele 6,5" Alcone's kan ik niet meer dan 14watt spelen, dan kom je op 104dB vanaf 36hz. Ga je lager, dan kan je lang niet zo hard spelen. Zit steeds met die klote xmax...

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT schreef op 04 August 2003 @ 00:06:
Damn, word echt gek :/ Ik kan nergens units vinden waarmee je een beetje hard kan spelen. Met dubbele 6,5" Alcone's kan ik niet meer dan 14watt spelen, dan kom je op 104dB vanaf 36hz. Ga je lager, dan kan je lang niet zo hard spelen. Zit steeds met die klote xmax...
Kijk eens naar PHL units, goede gevoeligheid en hoog belastbaar.

http://www.clofis.nl/nl/phl/phl.htm

Verwijderd

JT hou wel het p-p en xmax one-way in de gaten. Die alcone's doen het ook echt niet slecht vind ik.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 10:00:
[...]

Kijk eens naar PHL units, goede gevoeligheid en hoog belastbaar.

http://www.clofis.nl/nl/phl/phl.htm
Ik zal is kijken maar het gaat mij om de xmax die zo snel parten gaat spelen.

Ecodan warmtepomp

• Raymond
Als je veel dB's in het laag wilt produceren, moet je niet naar 17cm units kijken.

• JT

JT

VETAK y0

Dual 17cm zit ik naar te kijken. Dan heb je 2 keer zo weinig uitslag op hetzelfde vermogen. Waar het mij om gaat is dat ik mijn front speakers kan gebruiken voor hard draaien van muziek met veel bas zonder vervorming door een beperking in de xmax.

[ Voor 47% gewijzigd door JT op 04-08-2003 14:25 ]

Ecodan warmtepomp

• Bylie
JT schreef op 04 August 2003 @ 14:24:
Dual 17cm zit ik naar te kijken. Dan heb je 2 keer zo weinig uitslag op hetzelfde vermogen. Waar het mij om gaat is dat ik mijn front speakers kan gebruiken voor hard draaien van muziek met veel bas zonder vervorming door een beperking in de xmax.
Al eens naar de peerless csx of hds reeks gekeken, misschien is dat wel wat.

• JT

JT

VETAK y0

Ik zal zo is kijken.

Ik zal btw ff mijn motivatie hier planten voor dubbele 6,5":
• Bafflestep correctie, ook over het middengebied
• D'Appolito config
• Hogere gevoeligheid

Ecodan warmtepomp

• Raymond
Bafflestep correctie, ook over het middengebied
Wil je dat doen door 1 unit op een lagere frequentie low-pass te filteren dan de andere?

• JT

JT

VETAK y0

Nee, beide ongeveer tot 2khz laten spelen, want in dat grafiekje van jou kan je zien dat de bafflestep verder gaat dan alleen de bas.

Ecodan warmtepomp

• Raymond
hmm, ok.
Houdt ff in de gaten dat wanneer je je woofers mtm opstelt (d' appolito), dat je ze dan beide op dezelfde manier moet filteren. Anders doe je het gewenste effect teniet.
(het mooie aan een correcte d'appolito opstelling is dat je een mooie verticale respons krijgt. Als je beide woofers verschillend filtert, krijg je die respons niet en kan je beter voor een tmm opstelling gaan)

Verwijderd

Topicstarter
Lampje heeft wel gelijk dat je niet naar 17cm units moet kijken.

Veel bas kan je alleen bereiken door veel luchtverplaatsing, enerzijds door conus oppervlakte en anderzijds door de X-max (+15% is een gangbare maatgeving).

Beter zou je een 3-weg maken of 2-weg met subwoofer. Een oude bekende, de Adire shiva komt van 20 tot 40 hz niet onder de 112db (max spl). Dat is in een 120liter B-R behuizing, maar kleiner kan natuurlijk ook. Dat is dus in z'n eentje.

Met z'n 2en krijg je een oplopende 12db/octaaf helling vanaf 20Hz, 113db. Op de 40hz tikt hij dan de 126db aan :o

Dat lijkt mij in ieder geval hard zat :P

• JT

JT

VETAK y0

Lampje schreef op 04 augustus 2003 @ 17:32:
hmm, ok.
Houdt ff in de gaten dat wanneer je je woofers mtm opstelt (d' appolito), dat je ze dan beide op dezelfde manier moet filteren. Anders doe je het gewenste effect teniet.
(het mooie aan een correcte d'appolito opstelling is dat je een mooie verticale respons krijgt. Als je beide woofers verschillend filtert, krijg je die respons niet en kan je beter voor een tmm opstelling gaan)
Dat is ook de bedoeling :)
Verwijderd schreef op 04 augustus 2003 @ 17:58:
Lampje heeft wel gelijk dat je niet naar 17cm units moet kijken.
B&W heeft bewezen dat het kan.
Veel bas kan je alleen bereiken door veel luchtverplaatsing, enerzijds door conus oppervlakte en anderzijds door de X-max (+15% is een gangbare maatgeving).

Beter zou je een 3-weg maken
3 weg met een 8" of 10" woofer ? Huidige woonruimte laat niet toe dat deze aan de zijkant word geplaatst, geen D'Appolito, geen bafflestep correctie en geen hoge gevoeligheid.
of 2-weg met subwoofer. Een oude bekende, de Adire shiva komt van 20 tot 40 hz niet onder de 112db (max spl). Dat is in een 120liter B-R behuizing, maar kleiner kan natuurlijk ook. Dat is dus in z'n eentje.
Ik wil muziek met veel bas kunnen spelen over mijn speakers zonder sub. Daarnaast, als je die Shiva gaat gebruiken lopen de kosten gigantisch op; 150 euro voor de woofer, 300 euro voor de module. Subwoofer komt er toch wel, maar die word AV gericht, 15" ofzo.
Met z'n 2en krijg je een oplopende 12db/octaaf helling vanaf 20Hz, 113db. Op de 40hz tikt hij dan de 126db aan :o

Dat lijkt mij in ieder geval hard zat :P
Dit snap ik ff niet :?

Ecodan warmtepomp

• Raymond
B&W heeft bewezen dat het kan.
b&w is van dezelfde natuurwetten afhankelijk als jij. Dus als zij wel veel spl in het laag halen, hebben zij ook een woofer met een hoge xmax gebruikt en hoogstwaarschijnlijk niet zo heel laag afgestemd.

Waar jij wel overheen kijkt, is dat woofers die op hun xmax zitten te spelen al erg aan het vervormen zijn en ook al aan het compressen zijn.
Iets waar je met grote woofers veel minder last van hebt, omdat die dan nog in hun lineaire gebied werken.

• JT

JT

VETAK y0

Lampje schreef op 04 August 2003 @ 18:43:
[...]

b&w is van dezelfde natuurwetten afhankelijk als jij. Dus als zij wel veel spl in het laag halen, hebben zij ook een woofer met een hoge xmax gebruikt en hoogstwaarschijnlijk niet zo heel laag afgestemd.
Dat zal dan wel, maar het zijn nog steeds 6,5" units.
Waar jij wel overheen kijkt, is dat woofers die op hun xmax zitten te spelen al erg aan het vervormen zijn en ook al aan het compressen zijn.
Iets waar je met grote woofers veel minder last van hebt, omdat die dan nog in hun lineaire gebied werken.
Ik kijk er niet overheen, je hebt helemaal gelijk want ik wil niet dat ik continu aan z'n max zit. Als B&W het kan dan moet ik het toch ook kunnen ?

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 2 Laatste