Toon posts:

[DIY]Nieuwe Fronts - Ontwerpfase

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt beter kijken naar wat er gedaan wordt op DIY gebied dan bij B&W. Veel transparanter. Wat B&W gedaan heeft weet ik niet, maar ik vraag me wel af op welke speaker je doelt en of je daar ook meetgrafieken van hebt. Je kan wel zeggen dat ze voor je gevoel hard gaan maar hoeveel db bij hoeveel hz is het nou precies.
JT schreef op 04 August 2003 @ 18:07:
3 weg met een 8" of 10" woofer ? Huidige woonruimte laat niet toe dat deze aan de zijkant word geplaatst, geen D'Appolito, geen bafflestep correctie en geen hoge gevoeligheid.
Maak je een 3-weg met aparte behuizing voor de laagste weergever. Maar ok, als jij de plek niet hebt voor een grote speaker dan werkt dat ook niet ;)

Waarom wil je zo graag een 'd appolito opstelling en wat vind je zo belangrijk aan de baffle step. Dat compenseerd de Shiva ruimschoots met z'n overcapaciteit. Tevens waarom dus mtm? Als je de afstraling naar boven zo belangrijk vindt kun je ook de woofer boven de tweeter plaatsen, waardoor de ZDP referentie as (0 Graden) 15% naar boven gericht wordt.
Ik wil muziek met veel bas kunnen spelen over mijn speakers zonder sub. Daarnaast, als je die Shiva gaat gebruiken lopen de kosten gigantisch op; 150 euro voor de woofer, 300 euro voor de module. Subwoofer komt er toch wel, maar die word AV gericht, 15" ofzo.
Waarom sub module? Gewoon integreren als sublaag weergever.
Dit snap ik ff niet :?
ehm hard :P

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 20:01
wat vind je zo belangrijk aan de baffle step. Dat compenseerd de Shiva ruimschoots met z'n overcapaciteit.
Een shiva laat je vaak niet zo hoog spelen, dus die blijft altijd onder de 4pi naar 2pi overgangsfrequentie.
Een luidspreker waarin je de bafflestep niet compenseert, klinkt niet.
(en of dat compenseren nu bewust gebeurd, of onbewust, maakt niet uit, uiteraard)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 14:01

JT

VETAK y0

Aparte behuizing voor de woofer ? Heb ik strax 3 subkasten in me kamer inclusief een subwoofer :+ D'Appolito: o.a. om meer het principe van een puntbron te benaderen (nu zit de tweeter temidden van de middentoon bron) en idd vanwege de grote verticale straling. En zoals ik al zei, speakers groter dan 6,5" zijn ws niet echt mogelijk in mijn toekomstige woonruimte (waar ik over 6 dagen zit).

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Raymond
Als je geen speakers kwijt kan met units groter dan 6,5" hoef je je ook niet druk te maken of ze wel hard genoeg kunnen :)

Verwijderd

Topicstarter
Whaha, dat is nog eens een droge waarheid. Kleine kamers zijn inderdaad niet geschikt om een hoge basdruk te produceren, en al helemaal niet subsonischetonen aangezien de golflengte daarvan veel te groot is.

Zoals ik in je andere topic ook al eens heb proberen duidelijk te maken, hifi en een grote geluidsdruk is niet makkelijk te combineren, zeker als je ook nog eens de ruimte er niet voor hebt en ook niet een erg breed budget. Je hebt het wel over puntbronnen en verticale straling, maar denk je dat dat nog ergens toe doet bij 120db Hardstyle?

• JT

JT

VETAK y0

Lampje schreef op 04 August 2003 @ 20:07:
Als je geen speakers kwijt kan met units groter dan 6,5" hoef je je ook niet druk te maken of ze wel hard genoeg kunnen :)
Mwah, een kamer van 6x3....kep alleen een audiomeubel van 1.80 breed en aan een kant een kachel :X Dus in die hoeken kan ik nooit zo een woofer aan de zijkant kwijt. Het meubel heb ik nog geen half jaar en heeft me 130 euro gekost...dus die wil ik niet zomaar weg geven. En ook al kan ik het niet, ik zou toch graag een beetje hard kunnen spelen en daarom wil ik weten of iemand misschien suggesties heeft voor geschikte 6,5" units.
Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 20:53:
Whaha, dat is nog eens een droge waarheid. Kleine kamers zijn inderdaad niet geschikt om een hoge basdruk te produceren, en al helemaal niet subsonischetonen aangezien de golflengte daarvan veel te groot is.

Zoals ik in je andere topic ook al eens heb proberen duidelijk te maken, hifi en een grote geluidsdruk is niet makkelijk te combineren, zeker als je ook nog eens de ruimte er niet voor hebt en ook niet een erg breed budget. Je hebt het wel over puntbronnen en verticale straling, maar denk je dat dat nog ergens toe doet bij 120db Hardstyle?
Bij hardstyle doet die 110dB ertoe, bij gitaarmuziek doet de puntbron er toe en ik luister beide :) Ook voor films vind ik de puntbron-theorie wel interessant.

[ Voor 37% gewijzigd door JT op 04-08-2003 21:14 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT geef nou maar toe je hebt gewoon een dikke sub nodig en niks anders. Spaar nou maar gewoon door voor een mooie driver en een 300 watt submodule. Daar heb jij veel meer aan dan dure excel speakers met d'appolito opstelling en bafflestep correctie. Dan kom je ieg dichter in de buurt van hmh in je eigen kamer;)

• JT

JT

VETAK y0

Excel laat ik links liggen, te lage gevoeligheid. Ik zie wel iets in een dubbele Alcone AC6,5 HE en een Scan Speak tweeter, dan heb je een speaker met ruim 90dB gevoeligheid in de praktijk, bafflestep meegerekend.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 04-08-2003 21:20 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
In een kamer van 6x3 moet toch wel een oplossing te vinden zijn voor een flinke zuil? Anders laat je hem taps toelopen vanaf boven. JBL TiK idee dus.

Vroeg me nog af eigenlijk of je dit model al bekeken hebt:
(Alcone Pascal XT)

Als je perse een Scanspeak tweeter wil dan raad ik je de 9900 (revelator) of 9700 aan. Hebben beide een hoge powerrating (225W 2,8khz) persoonlijk zou ik hem nog wat hoger filteren.

Hou je trouwens ook nog een beetje geld apart voor goede aansturing? Ook al heb je een erg hoge gevoeligheid van 90db, heb je nog steeds 120watt nodig om hem boven de 110db te laten spelen.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 21:36:
In een kamer van 6x3 moet toch wel een oplossing te vinden zijn voor een flinke zuil? Anders laat je hem taps toelopen vanaf boven. JBL TiK idee dus.
Probleem is dat de woofer onder komt en dus nog steeds een muur achter en aan beide kanten naast hem heeft. Staande golven frenzy dus.
Vroeg me nog af eigenlijk of je dit model al bekeken hebt:
(Alcone Pascal XT)
Ziet er wel cool uit maar ik weet een mooier design :P
Als je perse een Scanspeak tweeter wil dan raad ik je de 9900 (revelator) of 9700 aan. Hebben beide een hoge powerrating (225W 2,8khz) persoonlijk zou ik hem nog wat hoger filteren.
Niet perse hoor :)
Hou je trouwens ook nog een beetje geld apart voor goede aansturing? Ook al heb je een erg hoge gevoeligheid van 90db, heb je nog steeds 120watt nodig om hem boven de 110db te laten spelen.
Andere amp komt later wel als ik meer geld heb. En 110dB red je er niet mee want dan zit je al DIK over de xmax heen. Met 14watt zit je met die D'Appolito opstelling al op z'n xmax, bij 104dB.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op 04 August 2003 @ 21:45:

Probleem is dat de woofer onder komt en dus nog steeds een muur achter en aan beide kanten naast hem heeft. Staande golven frenzy dus.
Het word met de minuut onmogelijker. Muren aan 3 kanten? Hoe wou je eigenlijk een niet bonkende (staande golven dus) bas uit een luidspreker krijgen die je daar plaatst? Baspoort aan de voorkant zal al een hoop doen verminderen, maar ik zou toch maar proberen of je niet een halve meter tussenruimte kan verzinnen, dat ze dus wel flink vrijstaan.
Andere amp komt later wel als ik meer geld heb. En 110dB red je er niet mee want dan zit je al DIK over de xmax heen. Met 14watt zit je met die D'Appolito opstelling al op z'n xmax, bij 104dB.
Gaat om het principe, veel db's = heel veel watt. Tenzij PA, moet je trouwens niet eens met Jag gaan praten voor een mooie hybride oplossing. Zou daar alleen maar even mee wachten tot je wat gespaard hebt. ;)

Jag kennende :p

• JT

JT

VETAK y0

Een muurtje is laag, das namelijk het hout van me av meubel en die is 50cm hoog.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok, maar of je de woofers nou boven in de zuil doet of onder, dat maakt in principe niet zoveel uit. De boost (minimaal 6db) krijg je toch wel, met daar boven op nog extra geboom rond een bepaalde golflengte.

Valt allemaal wel mee denk ik, maar kun je ze niet voor je av meubel zetten?

• JT

JT

VETAK y0

Ik zit al redelijk dicht op mijn meubel...In die kamer van 6x3 staat ook een groot bed, al me shit (zit dus op mezelf) in kasten en bed. Maar ik denk dat het wel degelijk uitmaakt want als je een woofer onderin aan de zijkant maakt dan straaltie direct tegen de muur. Maar goed, ik zie het nog wel, volgende week ga ik pics maken als ik er zit en alles is ingericht.

Ecodan warmtepomp

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjah ik kan er kort over zijn, ik heb een iets kleinere kamer dan jij nu krijgt en simpele 602's vullen zo'n kamer gewoon met geluid hoor, en hard als het moet, zo hard dat het niet meer leuk is (en ik denk dat dat simpele 17 cm konusje wel 4-5cm of meer uitslaat) en ook veel laag (tot een Hz of 45 erg veel, daaronder minder en bij 30hz weer een bultje).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JT

JT

VETAK y0

4-5cm ??? :o Zelfs een Shiva komt niet verder dan 3,2cm :X Alcone units doen 7mm.

Ecodan warmtepomp

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

het is echt veel, ik heb er nooit een meetlat bij gehouden, maar het is echt veel als het moet (je ziet het bijna nooit, alleen bij tonen die erg hard zijn onder de 60hz zitten ofzo)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Nou daar heb je het dan, de geheime truuk die B&W toepast. :+

Dat lijkt me in ieder geval erg sterk. De zwaarste sub drivers halen dat misschien net. Dan praten we echt over €500 Adire Tumult (15")

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 22:45 ]

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 22:44:
Nou daar heb je het dan, de geheime truuk die B&W toepast. :+
Hmmm....ik ga mijn ophangingen omsmelten en groter maken dan maar :+

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk weet jij ook dat dat bijna niks met de Xmax te maken heeft. :p

(Veel meer met de lengte van de spreekspoel en hoeveel manouvreer ruimte hij nog heeft in de luchtspleet. Dat is dus de Xmax. Dat weer + 15% en je hebt de maximale liniare uitwijking)

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 04 augustus 2003 @ 22:47:
Natuurlijk weet jij ook dat dat bijna niks met de Xmax te maken heeft. :p
Ow ja ? Meen je dat nou :+

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT, wat wil jij nastreven als luisterniveo in dB's ? :?

• JT

JT

VETAK y0

Heineken Music Hall wanneer er hardstyle/hardcore word gedraaid, metertje of 10 voor de speakers daar. Dat ongeveer :P

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
:D

Misschien als je van de benedenburen hun woonruimte mag gebruiken als infinite baffle :p

Hij heeft wel een goed punt, wat is nou precies je eis?

Verwijderd

Hier btw nog een leuke site met oa de Volt units waarvan Play gloof ik wel eens de T/S parameters van wou hebben (dacht het ooit ergens in een topic gezien te hebben). Ook staaner een paar hele leuke kant en klare ontwerpen die misschien wat kunnen inpireren. Bij de X-over onderdelen staat zeer veel informatie die misschien een beter idee kunnen verschaffen over alle factoren die mee spelen in een X-over, dan heb ik het alleen over de criteria van de onderdelen. Ook staan er voor een heleboel unit aanbevelingen voor de soort en grootte van de kast. Jammer dat het in Canada is maar misschien wil iemand daar toch persé wat bestellen of kom je vanuit die site weer verder op het spoor van een dealer in Europa oid.

Ik dacht iig dat het wel in deze thread paste :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 23:46 ]

• Raymond
JT schreef op 04 August 2003 @ 23:40:
Heineken Music Hall wanneer er hardstyle/hardcore word gedraaid, metertje of 10 voor de speakers daar. Dat ongeveer :P
hmm, kan wel met 17cm units
.
.
.
.
.
.
.
Als je er 8 per speaker inhangt.

Heb je geen buren? Het zou een beetje zuur zijn als je je speaker helemaal afstemt op een hoge belastbaarheid en dat je dat dan maar eens in de 2 weken een kwartiertje kan gebruiken.

• JT

JT

VETAK y0

Heb buren...studentenhuis....iemand onder me die trombone in ze kamer speelt :X

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 23:44:
Hier btw nog een leuke site met oa de Volt units waarvan Play gloof ik wel eens de T/S parameters van wou hebben (dacht het ooit ergens in een topic gezien te hebben). Ook staaner een paar hele leuke kant en klare ontwerpen die misschien wat kunnen inpireren. Bij de X-over onderdelen staat zeer veel informatie die misschien een beter idee kunnen verschaffen over alle factoren die mee spelen in een X-over, dan heb ik het alleen over de criteria van de onderdelen. Ook staan er voor een heleboel unit aanbevelingen voor de soort en grootte van de kast. Jammer dat het in Canada is maar misschien wil iemand daar toch persé wat bestellen of kom je vanuit die site weer verder op het spoor van een dealer in Europa oid.

Ik dacht iig dat het wel in deze thread paste :)
Interessante site, ook erg mooie foto's

Waar het topic mee begon:

Afbeeldingslocatie: http://www.solen.ca/pics/seas/27tff.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.solen.ca/pics/seas/g17rexp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.solen.ca/pics/seas/l21rn4xp.jpg

slik :9

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:36
Dit topic nog eens wat leven inblazen :), inmiddels ben ik er ongeveer uit wat mijn eigen fronts gaan worden. En met ongeveer bedoel ik dat ik nog tussen 2 ontwerpen twijfel.

Ontwerp 1
3weg met een peerless csx217, peerless csx145 en een seas 27tffc of 27tdfc

Ontwerp 2
2weg mtm met 2 peerless csx176's en een seas 27tffc of 27tdfc

Nu twijfel ik nog tussen deze 2 omdat ze beiden hun voordelen en nadelen hebben. Zo zal de 3weg iets lager kunnen door de grotere woofer maar het 3weg filter zal niet zo makkelijk zijn, de mtm is qua filter iets makkelijker maar heeft misschien een iets minder midden door de grotere woofers.
Welk zou het beste resultaat geven?

• Raymond
stop in ontwerp 1 een grotere (25cm) woofer :)

Verder denk ik dat je met speaker 2 een beter klinkende speaker zult krijgen als je geen meetapp hebt en niet zoveel ontwerpervaring :)

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:36
De waf dicteert dat er geen 25cm inkomt ;), ach die shiva sub komt er nog wel :). Het gaat mij op dit moment vooral om "goede" stereoluidsprekers voor muziek.

• Raymond
Alsof die laatste 5cm nog uitmaakt voor waf?

Als waf een rol speelt is sowieso de mtm een betere keuze. Die zijn veel beter mooi te maken :)

Verwijderd

Ik zou zoals lampje zegt als je geen meet app. hebt het bij een 2 weg houden, omdat een 3 weg gewoon erg moeilijk is. En zonder goede meet app gewoon niet mogenlijk is...

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

Offtopic: back in town, jongens wat is het hier koud :)

even nog een reactie op een wat oudere post
Bylie schreef op 30 July 2003 @ 19:32:
[...]

Zou je eventueel wat meer informatie kunnen geven ivm met dit ontwerp? Bijvoorbeeld hoe laag, evt meting, filter, foto's (we all love that ;)), ... want zoiets zegt mij ook wel iets. In het begin was ik ook zoals velen aan het rondkijken voor een 3weg of 2.5weg maar het is gewoon een feit dat deze vaak meer moeite kosten om ze op hetzelfde niveau van een goede en simpele 2weg te krijgen. Wat helemaal niet wil zeggen dat ze slecht zijn, sommige zijn zelfs heel goed mits goed gefilterd.
beide kun je vinden hier op GoT, een (peerless/vifa) in het DIY wedstrijd topic en een (Seas) in een eerder topic en wel :
DIY surround luidsprekerset (lang)

Foto's yep, filter yep, metingen nog niet

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Lampje schreef op 04 augustus 2003 @ 23:46:
[...]

hmm, kan wel met 17cm units
.
.
.
.
.
.
.
Als je er 8 per speaker inhangt.

Heb je geen buren? Het zou een beetje zuur zijn als je je speaker helemaal afstemt op een hoge belastbaarheid en dat je dat dan maar eens in de 2 weken een kwartiertje kan gebruiken.
Op zich... 4 17cm woofertjes met in het midden een 1" compresiedrivertje met hoorn, gecrossed op maximaal 1,5Khz moet toch ook de redelijke SPL's kunnen voortbrengen. Die compressiedrivers zitten toch dik in de 100dB+ per watt vermogen dus die zullen niet zoveel moeite hebben om vanaf (bijv.) 1,5Khz genoeg SPL's voort te brengen, en die 4 7"ers zullen er samen ook wel heel wat van kunnen bakken. Ik weet niet of er nog wat van het d'apollito idee overblijft met een wwtww opstelling :?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

m.m schreef op 13 August 2003 @ 12:58:
[...]

Op zich... 4 17cm woofertjes met in het midden een 1" compresiedrivertje met hoorn, gecrossed op maximaal 1,5Khz moet toch ook de redelijke SPL's kunnen voortbrengen. Die compressiedrivers zitten toch dik in de 100dB+ per watt vermogen dus die zullen niet zoveel moeite hebben om vanaf (bijv.) 1,5Khz genoeg SPL's voort te brengen, en die 4 7"ers zullen er samen ook wel heel wat van kunnen bakken. Ik weet niet of er nog wat van het d'apollito idee overblijft met een wwtww opstelling :?
Doordat de drivers dezelfde frequenties weergeven maar op verschillende afstanden van de luisteraar krijg je als gevolg dat het geluid uit fase aankomt, dit verschijnsel treedt eerder bij korte golflengtes op dus moet je de cross over frequentie zo laag mogeljk houden en dan nog zal het een probleem zijn.

Als vuistregel geldt geloof ik maximaal de halve golflengte van de cross-over frequentie dus de afstand is maximaal: 1/2λ=c/2f [m] met c is de geluidssnelheid in [m/s] (meestal 343m/s) en f je cross-over frequentie in [Hz]

In jouw geval mag de maximale afstand tussen center van de woofer en de tweeter dus maximaal 0,114 m bedragen.

aanvulling
Daarom zal een d'appolito met 17cm drivers normaalgesproken de limiet zijn. Als je toch veel drivers wil inzetten kun je beter ook het aantal tweeters verhogen en gelijk een line-array gaan klussen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2003 15:25 . Reden: aanvulling(en) en verbeteren taalfouten ]

Verwijderd

Bylie schreef op 12 August 2003 @ 22:25:
Dit topic nog eens wat leven inblazen :), inmiddels ben ik er ongeveer uit wat mijn eigen fronts gaan worden. En met ongeveer bedoel ik dat ik nog tussen 2 ontwerpen twijfel.

Ontwerp 1
3weg met een peerless csx217, peerless csx145 en een seas 27tffc of 27tdfc

Ontwerp 2
2weg mtm met 2 peerless csx176's en een seas 27tffc of 27tdfc

Nu twijfel ik nog tussen deze 2 omdat ze beiden hun voordelen en nadelen hebben. Zo zal de 3weg iets lager kunnen door de grotere woofer maar het 3weg filter zal niet zo makkelijk zijn, de mtm is qua filter iets makkelijker maar heeft misschien een iets minder midden door de grotere woofers.
Welk zou het beste resultaat geven?
Ik heb hier een 2-weg speaker staan met een CSX-176 en die klinkt in mijn oren heel goed in het midden, ook het laag is behoorlijk goed. Dit samen met een XT-300 KS4 :9, deze zijn ook te zien in het DIY wedstrijd topic.

Ik zou voor de MTM gaan als ik jou was. Houd er wel rekening mee dat je een 3e orde filter nodig heb om het concept van Joe D' Appolito toe te passen, dat kost iets meer als het meestal toegepaste 2e orde filter maar je hebt dan wel een zeer goed vertikaal afstraal patroon ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:19

Jag

JT schreef op 04 August 2003 @ 23:40:
Die HMH heeft wel indruk op je gemaakt he :) ? 50 kW sublaag voor je snuffert is idd wel een leuk gevoel :+. Schiet me meteen een leuke anekdote te binnen. Bij Sensation vorig jaar hadden ze een draaiend podium (waarop ook de DJ booth stond). Alleen hangt daar ook weer een partij ligt boven enzo, en dus moeten er kabels naartoe lopen. Dus dat podium kon maar zover draaien totdat de slack van de kabels op was, en dan weer de andere kant op draaien. Nou hadden ze dat niet geautomatiseerd omdat het goedkoper was om gewoon iemand in te huren om de hele nacht op een knop te drukken. En dat werd dus gedaan door een vriend van mij.
Alleen wordt dat podium ook gebruikt om al het sublaag onder weg te stapelen, rijen dik met dubbele 18" subs. Gewoon twee hoog in ringen om hem heen gestapeld. En daar zat hij dan, van 22:00 - 7:00, in 140+ dB aan sublaag dat knopje in te drukken 8)7. En bij de black edition weer :P.

Na ja, als jij dat thuis even over wilt doen, dan zou ik niet gaan lopen mieren met van die schuimpjes 17cm woofers, maar wat serieuzere spullen gebruiken. 17cm is voor normale luisterniveaus natuurlijk prima en ik kan wat JvS zegt bevestigen. Alhoewel 4 a 5 cm wel wat overdreven is :). Het is wel belangrijk om op te merken dat je ook nog zoiets hebt als de mechanische maximum excurise, of de max excursion before damage. Soms worden woofers gewoon zover gepushed dat ze ergens tegen aanslaan (de gril bijvoorbeeld) en dan kan je er natuurlijk nog een stuk meer uithalen (dat uiteraard gepaard gaat met een hoop harmonische vervorming). Als je altijd in de safe zone wilt zitten, ook bij 110 dB op de luisterpositie zal je echt naar de serieuzere woofers moeten gaan. Als dat ook nog gecombineerd moet worden met kleine kastjes zal je naar die zware jongens zoals de Tumult moeten kijken.
Je moet je iig wel realiseren dat het uit de lengte of uit de breedte moet komen. Een kleine kast die laag gaat en ook nog hoog efficient is bestaat niet. Hard en laag gaan betekent of grote kast met grote woofer of ontzettend veel vermogen op zo'n Tumult geval.

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb een woofert gevonden die laag en hard (ook de bijbehorende xmax - 4,6cm p-p >:) )combineert met een _relatief_ kleine kast. Stryke AV15.
170 liter voor:
30hz@0dB
21,5hz@-3dB
115dB@30hz ZONDER roomgain meegerekend op 500watt
17hz kan ik ook spelen @ 500watt zonder aan de xmax te komen

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Linkje misschien??

• Raymond

Verwijderd

Bedankt voor de link, ik heb die units wel eens gezien ik geloof op partsexpress ofzo. of de solen catalogus (erg handig). Je kan daar ook gewoon een catalogus gratis bestellen, ik kreeg na een week post uit canada met een cdtje met alle prijzen units enz..

@play hoe gaat het met je experimentele luidsprekers?

Verwijderd

play zijn geld is op nadat hij nieuwe sony hardware heeft gehaald :).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 augustus 2003 @ 10:33:
Bedankt voor de link, ik heb die units wel eens gezien ik geloof op partsexpress ofzo. of de solen catalogus (erg handig). Je kan daar ook gewoon een catalogus gratis bestellen, ik kreeg na een week post uit canada met een cdtje met alle prijzen units enz..

@play hoe gaat het met je experimentele luidsprekers?
Zelfs die zijn er nog niet. Heftig tijdgebrek heeft er voor gezorgd dat ik nog even niet aan fronts begin. Even, want de drang blijft groot. Als ik straks weer studeer en minder werk gaat het er zeker van komen.
Verwijderd schreef op 26 augustus 2003 @ 11:37:
play zijn geld is op nadat hij nieuwe sony hardware heeft gehaald :).
Zou je bijna denken niet? Maar deze week komt er nog een nieuwe tv (als alles volgens plan gaat ;) ) en dan is er nog steeds geld voor fronts gelukkig. Nu nog tijd :)

Over een audiorack doe ik geloof ik ook al een maand dus laat staan luidsprekers :P
Pagina: 1 2 Laatste