Aluminium borstellen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9496

Topicstarter
Ik wil voor een casemod me front van geborsteld alumium maken, maar nergens op internet kan ik een aardig omschrijving vinden hoe dat werkt. Van een maat van me kan ik een aantal dunne aluminium platen krijgen die ik vervolgens op een bestaande front of op een nieuw te maken front wil plakken, maar die platen wil ik dan borstellen en ik weet niet hoe.

Hier op GoT kan ik wel uitleggen vinden of polijsten, maar niet over borstellen.

Ik ben er al een tijdje naar opzoek, maar ik kan echt nergens een aardige uitleg vinden: hoe kan je aluminium borstellen of een geborstelde look geven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 18:42

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Mijn eerste gok zou zijn met een ronde 'staalborstel' in een boormachine.
Alleen uiteraard wel eerst proberen op een proefstukje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:43

koli-man

Bartender!!!!

wfvn schreef op 21 July 2003 @ 17:18:
Mijn eerste gok zou zijn met een ronde 'staalborstel' in een boormachine.
Alleen uiteraard wel eerst proberen op een proefstukje
In ieder geval niet met een staalborstel. Aluminium is een vrij zachte materiaalsoort en moet dus in ieder geval met een "zachte" borstel geborsteld worden.

[ Voor 5% gewijzigd door koli-man op 21-07-2003 17:23 ]

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry vergeten te vermelden, ik ben dus alleens met een staalborstel aan de gang geweest. De krassen worden daar behoorlijk diep van, een lelijk ruw oppervlak is het resultaat. Ik ben bang dat met een staalborstel in een boormachine het effect nog lelijker is. Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Koli-man, wat versta jij onder een zachte borstel dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ik heb het met waterproof schuurpapier en koperpoets (abrasso) gedaan, zag er niet slecht uit voor home-made geschuurd alu. een staalborstel wil ook wel, maar je moet wel smeren, anders trek je er allemaal rare strepen in.. alu wil graag versmeren met je gereedschap :(

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FiXeL met smeren bedoel jij de koperpoets??? Mmm, allicht effe proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76592

Er zijn metaalhandels die standaard geborstelde plaat leveren. misschien hebben die wat voor je??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Volgens mij bestaan er borstels met een soort "messing - haartjes." Messing is nog wat zachter als aluminium.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man

koli-man

Bartender!!!!

Anoniem: 76592 schreef op 21 juli 2003 @ 17:27:
Er zijn metaalhandels die standaard geborstelde plaat leveren. misschien hebben die wat voor je??
Dat was zijn vraag eigenlijk niet, want hij had van zijn vriend platen gekregen en die wilde hij gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Standaard geborstelde platen zijn wel leuk (succes verzekerd), maar juist omdat ik gratis een aantal platen kan krijgen leek het me intressant (budgettair gezien dan) zelf aan het werk te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41007

Probeer eens een fiber borstel in de boormachine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok ander idee dan... probeer het eens met schuursponsjes?? is ook een goede manier om koper te polijsten (vinnik) en das ook zacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en ik weet ook wel dat je wilt borstelen maar dan ga je toch ff minder lang met je schuursponsje aan de gang? :p

edit: typo

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 76592 op 21-07-2003 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil niet perse borstellen, ik wil gewoon een geborstelde look :) Maakt mij niet uit hoe die ontstaat.

edit: smiley :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 9496 op 21-07-2003 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-04 08:01

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

op de dremel heb je ook van die opzetstukjes, die je voor de boormachine hebt: boormachine is te grof, maar die kleintjes voor op de dremel doet zijn werk goed, ik heb daarmee stukken gedaan, alleen, omdat deze kleine diameter hebben, duurt het wel langer, maar cker geen slechte look (voordeel dremel boven boormachine: vele malen meer toeren, dus effect beter :) ).

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Hmm kijk anders eens op Bit-tech:

The brushed effect was done with 200grit W+D. The paper was wrapped around a block of wood. Rubbing should be done from one end of the work piece to the other, in a straight line and no stopping along the way. Keep the work piece wet when rubbing.

a drop of washing up liquid helps to produce a nice finish. (I mean 1 drop!).

Het resultaat
Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/macroman/koolance/105.jpg

edit: link naar het topic waaruit de foto komt Project Log ::Culance:: @ Bit-tech

[ Voor 20% gewijzigd door Jack op 21-07-2003 17:57 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68142

Je zou ook met een met Jif of dergelijk schuurmiddel aan de gang kunnen gaan, eventueel in combinatie met een schuursponsje. Ik denk dat het erg moeilijk wordt om een egaal resultaat te krijgen met boormachine of dremel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Siris schreef op 21 July 2003 @ 17:55:

The brushed effect was done with 200grit W+D. The paper was wrapped around a block of wood. Rubbing should be done from one end of the work piece to the other, in a straight line and no stopping along the way. Keep the work piece wet when rubbing.

Het resultaat
[afbeelding]

edit: link naar het topic waaruit de foto komt Project Log ::Culance:: @ Bit-tech
Dit is de enige Antec die "MOOI VERPEST" is :9~ echt mooi en ik weet nu ook denk ik eindelijk wat geborsteld aluminium is dat zie je aan die strepen toch :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

nero355 schreef op 21 July 2003 @ 18:04:
[...]

Dit is de enige Antec die "MOOI VERPEST" is :9~ echt mooi en ik weet nu ook denk ik eindelijk wat geborsteld aluminium is dat zie je aan die strepen toch :?
Juist :)

Strepen...
Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/macroman/koolance/13.jpg

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Laatst online: 29-04 21:15
koop een 3m schijf voor in je boormachine. dat is een paarse schijf die alle verf verwijderd en tevens borstelt. er komen absoluut geen krassen van en het geeft een prachtig resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolige_Joffer
  • Laatst online: 14:54
Misschien is het een idee om een metaalbewerkingsbedrijfje zoeken?
Als je geluk heb, heeft dat bedrijf wel een borstelmachine. Zodat je daar je platen doorheen kan duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

hier in de buurt kun je het laten doen, bij de metaalmarkt in utrecht geloof ik :)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-04 11:41

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Siris schreef op 21 July 2003 @ 17:55:

Het resultaat
[afbeelding]

Misschien kan je dit ook met een schuurmachine doen (diegene die je gebruikt om geolied hout van de verf te ontdoen).

edit: Bij mij zag het resultaat er niet zo mooi uit, omdat het ding niet zo gemakkelijk onder controle te houden was...

[ Voor 7% gewijzigd door CopperCAT op 21-07-2003 19:47 ]

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 23:56
De metaalmarkt is tot 8 augustus dicht :(
Maar ik denk dat een bandschuurmachine voor dit doel gemaakt is :)

[ Voor 1% gewijzigd door bredend op 21-07-2003 20:10 . Reden: 6 > 8 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32226

Zandstralen alhoewel dit voor de meeste normale mensen niet weggelegd is. Anders idd zo'n schuursponsje van metaal brillo dingen geloof ik en dan rondjes draaien *waxon waxoff waxon waxoff*....
Krijg je best een mooi effect mee maar je bent wel effe bezig en je krijgt flinke armspieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77546

Voor het borstelen van rvs plaat wordt een rubberen rol gebruikt met in het rubber "harde stukjes" ingebed. Het idee dat geborstelde plaat met een borstel gemaakt wordt is volgens mij niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-04 16:09
Je kunt dit het beste even bij een autoschadebedrijf laten doen die ook kunnen spuiten. Zij kunnen dit soort dingen heel snel en egaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 24-04 09:53

w00Dy

Make soap, not war

die aluminium platen wat je kan krijgen zijn volgens mij 1-2 mm dik, als je dan nog moet beginnen borstelen blijft er niet veel meer over.

Er bestaat van dat opplak geborsteld aluminium plaat om spaanplaat of iets dergelijks af te werken. Dat wordt gebruikt voor keukens. (je weet wel met alu. look) Het is max 1mm dik geloof ik. Ik weet niet hoe het heet maar het laat zich heel makkelijk bewerken moest je bepaalde rondingen willen. Ik heb er een superdeluxe flightcase van gemaakt en heb het rechtstreeks op het mdf kunnen plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
als je gewoon die paarse schijf van 3m in je boormachine doet kun je zelfs aluminium platen van 1mm dikte met gemak gladkrijgen. autoschadeherstelbedrijven en metaalbewerkingsbedrijven gebruiken die schijven daar speciaal voor. via zo'n bedrijf het ik die tip ook. kost zo'n 25 euro per schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85020

mischien kan je inplaats van een staalborstel, staalwol gebruiken ik weet niet of je harde of zachte staalwol nodig hebt (als er al een verschil is) en dan zachtjes erover wrijven, in onze keuken hadden wij een aluminium aanrecht en na verschillende jaren had dit ook een geborstelde look van het kuisen en het snijden van groenten. Deze metode is wel effectief maar het duurt wel efkes voor dat je resultaat hebt

edit/ ik bedoel dus het kuisen van het aanrecht niet van de groenten. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 85020 op 21-07-2003 21:56 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

het hangt af van het soort aluminium het is.

voor standaard aluminium moet je al opletten als je gebruikt maakt van staalwol.
een bandschuurmachine levert de beste resultaten op vind ik persoonlijk (zeker als je mooie strepen wil)
Alternatief is een schuurkop gebruikt die wordt gebruikt om lak te verwijderen en dan op lage snelheid.

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Laatst online: 07-04 14:40

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

op dit plaatje Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/images/macroman/koolance/102.jpg
Close up va de power switch.
wat bedoelen ze hier mee :
The power symbol was picked out in copper.

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 27-04 23:56
Uitgeperst, dus met een soort stempel lijkt me :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

bredend schreef op 22 juli 2003 @ 17:03:
Uitgeperst, dus met een soort stempel lijkt me :?
het is een chieftec case ding dus die afdruk zit er al in
maar hij heeft het koper gamaakt en nu begreep ik nie wat ze bedoelden van hoe ze het hadden gedaan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:24

The Bad Seed

Chaotic since 1983

enriqueeeee schreef op 22 July 2003 @ 16:51:

Picking ken ik niet als materiaalbewerking, pickling wel, en dat is beitsen. Daarbij leg je een beschermend laagje over het materiaal dat je niet wil bewerken, en de rest borstel je in of dompel je onder in een zuur(bad).
Maar dit ziet er niet zo uit, misschien is ie gewoon met koperkleurige verf aan de slag geweest :?

[ Voor 15% gewijzigd door The Bad Seed op 22-07-2003 17:17 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Duracell schreef op 22 juli 2003 @ 17:15:
[...]

Picking ken ik niet als materiaalbewerking, pickling wel, en dat is beitsen. Daarbij leg je een beschermend laagje over het materiaal dat je niet wil bewerken, en de rest borstel je in of dompel je onder in een zuur(bad).
Maar dit ziet er niet zo uit, misschien is ie gewoon met koperkleurige verf aan de slag geweest :?
maar dit is wel heel erg netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
ik denk inderdaad dat bovenstaande foto met koperverf geschilderd is. iedereen met een beetje schilder skils kan dat wel zo doen, het is heel fijne verf.

hammerite is het waarschijnlijk, dat heeft ook zo'n 'ruw' effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

even een klein kickje: _ferry_ in "Het 'Post hier je kleine mods" topic - D" daar heb ik een metalen plaat geborsteld, net op alu geprobeerd, dit effect was hetzelfde, iets fijner zelfs nog.
ik heb t gedaan met een borstel op de boormachine, is een soort harde sponsmet daarin kleine harde puntjes, hij polijst in schraapt daardoor zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

enriqueeeee schreef op 22 July 2003 @ 16:51:

volgens mij betekent dat hij het power symbool koperkleurig heeft geaccentueerd...

......

het is een chieftec case ding dus die afdruk zit er al in
maar hij heeft het koper gamaakt en nu begreep ik nie wat ze bedoelden van hoe ze het hadden gedaan :(
Volgens mij is gewoon eerste de hele knop koperkleurig geverfd en daarna nog een keer met zwart er overheen, dan krijg je het wel mooi :)

[ Voor 17% gewijzigd door Jack op 24-07-2003 22:22 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-10-2020
Probeer anders bij een drukker een mislukte drukplaat te bietsen, deze hebben een gegreind oppervlak, eventueel kun je daar nog een leuke afbeelding op laten belichten.
De diepte van de grein hangt samen met de kwaliteit van de plaat.
De dikte varieert ook, voor grotere persen zijn het wat dikkere platen.
Pagina: 1