Zoals Bor al zegt is het logisch dat een game eerst meer kost.
Dit is toch met alles zo. Als je 4 jaar geleden een 17" TFT kocht moest je ook 8000 gulden betalen of zo, nu kun je ze voor 400 euro krijgen. Daar staat men toch ook niet te zeuren dat ze 4 jaar geleden zijn afgezet, omdat de prijs te hoog was.
Een game is eerst rond de 60 euro en wanneer er (ik geloof 100.000 titels) genoeg zijn verkocht, zijn de gemaakte kosten er grotendeels al uit en is er ook nog wat winst gemaakt voor de developer zelf en zo. Nadat ze zoveel hebben uitgegeven kunnen ze besluiten om hun game goedkoper te maken, omdat ze toch op of over hun break-even-point zitten. Dit is uiteraard niet verplicht en is aan de publisher zelf of die dit doet of niet.
Ze kunnen natuurlijk niet direct de games voor 30 euro op de markt zetten, want dan moet de game wel heel goed verkopen willen de developers er nog een beetje winst aan over houden.
Dan heb je natuurlijk van die jongetjes die zeggen: "Dan moeten ze maar goede games uit brengen", maar dat gaat natuurlijk niet op. Een developer maakt een game die hijzelf (team) leuk vind. Ze hopen dat er een dusdanig grote community achter zit dat deze game ook daadwerkelijk goed gaat verkopen. Wanneer dit niet zo is, dan hebben ze jaren lang zitten werken voor een game die ze zelf heel cool vinden, maar voor de rest niet zoveel mensen zijn die deze mening delen.
Het is dus juist een goed gebaar van de publisher/developer dat ze de games goedkoper op de markt brengen, omdat zo ook de gamers met een kleiner budget meer games kunnen spelen.
Volgens mij ben ik nog wel heel veel punten vergeten, maar ik houd het hier eerst maar bij