Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.
Mis ik iets? Die telelens kun je net als je filters ook op een andere camera weer gebruiken. Zolang die andere camera ook een schroefdraad heeft van 52mm.zAo schreef op 25 July 2003 @ 18:02:
[...]
Das erg bagger. Ik heb het net ook maareens gedaan, na 1500 foto'sGelukkig was de mijne goed en had ik het al goed gezien dat ik geen hot/dead pix had
[...]
Mooie pics! Ik heb ook gelijk zin om te gaan, bedankt![]()
Maaruh, ik had eerlijk gezegd meer van die lens verwacht, vandaar mijn commentaar. Ik vind het een hoop geld, die 150 euro voor alleen die zoom. Zeker omdat ik hem verder nooit meer kan gebruiken bij een andere cam, wat met filters wel kan. Maar ik ga eens kijken of ik wat geld kan vrijmaken...
Mooie uitleg trouwens
[...]
Nou, ik zal je eerlijk zeggen dat ik de mensen hier niet snap. Het is in mijn ogen bullshit over die schermpte. Die testfoto's hier kloppen voor geen kant en 1 iemand heeft het ooit eens in een tijdschift gesuggereerd en wat zie je? Voila. Zie wat je wil zien denk ik dan maar
[...]
Focus op de voorgrond? Dan is hij perfect hoor. Niet moeilijk doen. Manual focussen voro zover mogelijk en schiten met dat ding! Have phun
Wat jullie allemaal niet posten na 1 dagje werken
p.s. Hoe kan krijgen jullie hier echt 4500 (!) posts over de a60/a70 vol?
Ah! Dom, dom dom dom! Je hebt gelijkKoraalduivel schreef op 25 July 2003 @ 19:42:
[...]
Mis ik iets? Die telelens kun je net als je filters ook op een andere camera weer gebruiken. Zolang die andere camera ook een schroefdraad heeft van 52mm.
p.s. Hoe kan krijgen jullie hier echt 4500 (!) posts over de a60/a70 vol?
Hoe we die vol krijgen? Hoe lang kun jij over een lekker wijf praten?
Enneh vragen stellen als je iets niet weet
Cons:::BB4E
een buitenfoto bij mijn werk:

grote versie: http://www.mrikkert.cistron.nl/fotos/buiten1.jpg
gemaakt met de volgende instellingen:
Tv( Shutter Speed ): 1/400
Av( Aperture Value ): 5.0
Exposure Compensation: 0
Flash: Off
Goeie (scherpe) foto als je het mij vraagt.
Even een macro gemaakt:

grote versie: http://www.mrikkert.cistron.nl/fotos/macromes.jpg
instellingen:
Tv( Shutter Speed ): 1/50
Av( Aperture Value ): 2.8
Net in de tuin twee foto's gemaakt van een plant:

grote versie: http://www.mrikkert.cistron.nl/fotos/plantauto.jpg
instellingen:
Shooting Mode: Auto
Photo Effect Mode: Off
Tv( Shutter Speed ): 1/60
Av( Aperture Value ): 4.8
Metering Mode: Evaluative
ISO Speed: Auto
Lens: 5.4 - 16.2 mm
Focal Length: 16.2 mm
Digital Zoom: None
Image Size: 1024x768
Image Quality: Fine
Flash: On
Flash Type: Built-In Flash
Flash Exposure Compensation: 0
Red-eye Reduction: On
Shutter curtain sync: 1st-curtain sync
White Balance: Auto
AF Mode Single: AF
In mijn optiek een stuk minder (scherper) dan die buitenfoto
Dezelfde plant maar met een andere setting:

grote versie: http://www.mrikkert.cistron.nl/fotos/plantp.jpg
instellingen:
Shooting Mode: Program AE
Photo Effect Mode: Neutral
Tv( Shutter Speed ): 1/40
Metering Mode: Center-weighted averaging
ISO Speed: 200
AF Mode: Single AF
Ook deze is een stuk minder scherp dan de buitenfoto
Wat vinden jullie?
- ALTIJD je image quality op super fine zettenMagic666 schreef op 25 juli 2003 @ 20:20:
hier mijn eerste pics met de A70:
een buitenfoto bij mijn werk:
[afbeelding]
grote versie: http://www.mrikkert.cistron.nl/fotos/buiten1.jpg
gemaakt met de volgende instellingen:
Tv( Shutter Speed ): 1/400
Av( Aperture Value ): 5.0
Goeie (scherpe) foto als je het mij vraagt.
Even een macro gemaakt:
[afbeelding]
grote versie: http://www.mrikkert.cistron.nl/fotos/macromes.jpg
instellingen:
Tv( Shutter Speed ): 1/50
Av( Aperture Value ): 2.8
Net in de tuin twee foto's gemaakt van een plant:
[afbeelding]
grote versie: http://www.mrikkert.cistron.nl/fotos/plantauto.jpg
instellingen:
Shooting Mode: Auto
Photo Effect Mode: Off
Tv( Shutter Speed ): 1/60
Metering Mode: Evaluative
ISO Speed: Auto
Flash: On
Flash Type: Built-In Flash
Flash Exposure Compensation: 0
Red-eye Reduction: On
Shutter curtain sync: 1st-curtain sync
AF Mode Single: AF
In mijn optiek een stuk minder (scherper) dan die buitenfoto
Dezelfde plant maar met een andere setting:
[afbeelding]
grote versie: http://www.mrikkert.cistron.nl/fotos/plantp.jpg
instellingen:
Shooting Mode: Program AE
Photo Effect Mode: Neutral
Tv( Shutter Speed ): 1/40
Metering Mode: Center-weighted averaging
ISO Speed: 200
AF Mode: Single AF
Ook deze is een stuk minder scherp dan de buitenfoto
Wat vinden jullie?
- ALTIJD je iso standaard op 50 zetten
- ALTIJD op 1600x1200 of hoger schieten
De eerste 2 foto's zijn oke.
De 3e is wel redelijk, maar kan wel een unscharpenmask gebruiken
De 4e is flink mislukt imo.
Keep tryin
Iso altijd op 50? Voor avond foto's ook?
Die 4e is ook met zo'n crea instelling gemaakt, maar ik heb het boekje nog niet helemaal doorgespit dus waarschijnlijk heb ik combo's gebruikt die niet kunnen
Maar het feit dat de eerste ok is, betekent dus dat er met de camera niks mis zou zijn.
Tis dus gewoon een kwestie van de goede instellingen voor het goede moment gebruiken.
euhm dit kan dus echt niet he, of die foto van die a70 is vet bewogen wat ik denk en anders is er echt iets goed mis met je camera want mijn A70 maakt dus echt veeeeeel mooiere foto's!!spaceboy schreef op 25 juli 2003 @ 18:02:
Ietwat verlaat, maar hier nog een keertje twee foto's namens dynax: (klik op de pics voor fullscreen - overigens de A70 is op 2048x1536 resolutie)
Foto met A60 buiten
[afbeelding]
Foto met A70 buiten
[afbeelding]
Zoals dynax erbij zegt, ook de kleuren komen op de A60 beter over...
De 2 foto's zijn genomen op een vaste en gelijke plaats, en ook weer allebeide op auto en geheel ingezoomd.
- het begon met de melding "E18"
- met het uitschakelen van de cam merkte ik dat de lens niet volledig naar binnen schoof, dat de lens niet afgedekt werd, en dat de lens verdraaid zat (het rechthoekje zit gekanteld zeg mar)
- opnieuw inschakelen leidde tot de foutmelding "E18"
- na een nachtje rust schakelde ik hem opnieuw in. Dit maal geen foutmeldingen meer, maar de lens schuift ook niet helemaal uit (lijkt iig) en de cam kan niet meer scherpstellen.
- de camera is "traag"; als ik inzoom en meteen uitzoom, reageertie niet, een pauze van 5 seconde biedt uitkomst
nu dus maar wachten op reactie van de winkel
het vage is dus dat hij de foutmelding niet meer geeft
ISO 100 kan nog net, maar die vertoont ook al ruisMagic666 schreef op 25 July 2003 @ 20:34:
Bedankt voor de info!
Iso altijd op 50? Voor avond foto's ook?
Die 4e is ook met zo'n crea instelling gemaakt, maar ik heb het boekje nog niet helemaal doorgespit dus waarschijnlijk heb ik combo's gebruikt die niet kunnen
Maar het feit dat de eerste ok is, betekent dus dat er met de camera niks mis zou zijn.
Tis dus gewoon een kwestie van de goede instellingen voor het goede moment gebruiken.
Foto 1 op ISO 50: http://www.c1000eersel.nl/Joost/IMG_1267.jpg
Foto 2 op ISO 400 (kan ook 300 zijn
Dan was mn broertj er ook nog bij en toen heb ik maar ff rode ogen test gedaan let niet op t gezicht van m
Foto 1 waarbij hij recht naar het rooie lampje kijkt:
http://www.c1000eersel.nl/Joost/IMG_1274.jpg
Fot 2 waarbij hij recht in de lens kijkt:
http://www.c1000eersel.nl/Joost/IMG_1275.jpg
Dit is toch wel flink balen...Tozzman schreef op 25 juli 2003 @ 22:28:
ik ben nu net terug van vakantie (weekje frankrijk gehad) en de 2e dag van de vakantie begaf mijn A70 het
- het begon met de melding "E18"
- met het uitschakelen van de cam merkte ik dat de lens niet volledig naar binnen schoof, dat de lens niet afgedekt werd, en dat de lens verdraaid zat (het rechthoekje zit gekanteld zeg mar)
- opnieuw inschakelen leidde tot de foutmelding "E18"
- na een nachtje rust schakelde ik hem opnieuw in. Dit maal geen foutmeldingen meer, maar de lens schuift ook niet helemaal uit (lijkt iig) en de cam kan niet meer scherpstellen.
- de camera is "traag"; als ik inzoom en meteen uitzoom, reageertie niet, een pauze van 5 seconde biedt uitkomst
nu dus maar wachten op reactie van de winkel
het vage is dus dat hij de foutmelding niet meer geeft
Over een paar weekjes ga ik zelf twee weken naar Frankrijk en hoop toch echt dat dit mij niet overkomt.
Ik lees steeds vaker over die E18 error. Krijg er haast nachtmerries van
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Macro: (1.07 mb)

Ik heb hem pas een dag, is tevens mn eerste dus ben nog dik aan het expirimenteren ermee. Ik kan de ISO waarde niet invullen.. staat op auto en dat slaat het menu over als je erop wilt gaan staan.. iemand een idee
57696520646974206c65657374206973206e657264
In auto mode kiest het toestel zelf welke ISO hij instelt. Zal meestal een 50 of 100 zijn maar kan ook hoger uitvallen (kans op ruis) In M, P of andere modi kun je wel het ISO zelf instellenSluuut schreef op 26 July 2003 @ 01:03:
Ik kan de ISO waarde niet invullen.. staat op auto en dat slaat het menu over als je erop wilt gaan staan.. iemand een idee
sjeez...ik heb een idee> lees de handleidingSluuut schreef op 26 July 2003 @ 01:03:
Hmmm ik heb ff wat lopen schieten... met mn A70...
[afbeelding]
Ik heb hem pas een dag, is tevens mn eerste dus ben nog dik aan het expirimenteren ermee. Ik kan de ISO waarde niet invullen.. staat op auto en dat slaat het menu over als je erop wilt gaan staan.. iemand een idee
Zal ik doen!zAo schreef op 25 July 2003 @ 18:06:
[...]
Zoals je al zegt: de resolutie komt niet overeen! Wat moeten we hier nu mee?Sorry voor het vlammen hoor, maar zou je plz beide op zelfde res willen posten (dus erecht uit de cam op de zelfde res). Kunnen we het misverstand gelijk uit de weg ruimen!!
zal ik ook doen!Sheik schreef op 25 July 2003 @ 18:06:
Het zijn niet 2 identieke foto's wat dus de AF kan beinvloeden. Verder denk ik niet dat Canon de A70 had uitgebracht als onderstaande foto de kwaliteit moet voorstellen. Deze is zo slecht dat de goedkoopste Trust hem op alle fronten verslaat. Ik heb mijn twijfels over jullie testfoto's. Ik heb zelf geen Canon, maar hier is iets niet helemaal aan de haak.
Post ook de EXIF data mee, dus de sluitertijden en diafragma instellingen.
Maar wat ik mij afvroeg, kan je dit niet geautomatiseerd laten doen, door photoshop of een ander programma?, want het lijkt me nogal veel werk als je terug komt van vakantie en 256(246)mb aan foto's hebt
Verwijderd
Zie Verwijderd in "Het Canon A60/A70 ervaringen topic - Dee"Liquid schreef op 26 July 2003 @ 02:25:
Maar wat ik mij afvroeg, kan je dit niet geautomatiseerd laten doen, door photoshop of een ander programma?, want het lijkt me nogal veel werk als je terug komt van vakantie en 256(246)mb aan foto's hebt
@ CSCExter
De laatste foto doet het niet.
Was de eerste poging.........Koraalduivel schreef op 25 July 2003 @ 20:45:
's Avonds gewoon een langere sluitertijd nemen. En iso 100 is geen ramp hoor, je moet alleen niet hoger gaan zitten. En de laatste foto's is inderdaad echt niks. Maar waarom fotografeer je niet dingen die je opvallen of iets meer moeite nemen om iets te vinden. Je kont ook een leuke compositie bedenken voor het stanleymes. Andere (rustigere)achtergrond of ergens bijplaatsen waar je een stanleymes voor gebruikt.
De foto is nogal gelig, je had je whitebalance op lamplicht moeten zetten. En hij is niet helemaal scherp. Om de iso in te stellen moet je in de P, tv, av of m mode zitten.Sluuut schreef op 26 juli 2003 @ 01:03:
Hmmm ik heb ff wat lopen schieten... met mn A70...
[afbeelding]
Waarom dat als ik vragen mag ? Als je die hoge resolutie niet nodig hebt omdat je toch bijna altijd kleinere pics wilt maakt et toch niet uit ?
Heb em zelf meestal op 1280x1024 (A60), en dan nog resize ik 99%
Hoe krijg je dat voor elkaar?rig0r schreef op 26 July 2003 @ 12:04:
[...]
Waarom dat als ik vragen mag ? Als je die hoge resolutie niet nodig hebt omdat je toch bijna altijd kleinere pics wilt maakt et toch niet uit ?
Gisteren nog een 55tal foto's geschoten met m'n A70, maar ze zijn niet allemaal even scherp. Vraag me af in hoeverre dit met het bovenstaand besproken potentiële autofocus-probleem te maken heeft..
Heeft er trouwens iemand nog tips voor het fotograferen door (dik) glas? Heb foto's gemaakt in een dierentuin, en van de foto's die ik door ruiten heb gemaakt is de meerderheid (maar niet allemaal) erg wazig (vaak, maar niet altijd door beweging). Het probleem was dat 't vaak te donker was voor korte sluitertijden, en flitsen was uiteraard niet mogelijk ivm weerkaatsing in het glas. Die dieren bewegen meestal nogal veel en snel, dus een langere sluitertijd is dan geen optie. Hogere ISO-waarden geven teveel ruis naar mijn mening...
[ Voor 35% gewijzigd door Zap op 26-07-2003 12:27 ]
#
EDIT: 2 keer het macroknopje als ik me niet vergis
[ Voor 38% gewijzigd door Siluro op 26-07-2003 14:02 ]
Als je een toevalstreffer schiet, en je hem af wilt laten drukken, moet je altijd 1600 of hoger hebben om goede kwaliteit te schieten.rig0r schreef op 26 July 2003 @ 12:04:
[...]
Ik denk dat je wel baalt, als je een super mooie foto hebt geschoten, en je hem niet goed kunt afdrukken.
Helemaal mee eens. Waarom zou anders bijv. de A70 gemaakt worden. Ongeveer het enige echte verschil zit hem in het aantal MP. Denk maar niet dat als je je foto online laat afdrukken op 10x15 dat 1024x768 genoeg is. En daarom is het verstandig om (als je er de ruimte voor hebt) op 1600x1200 te schieten. Je kan hem altijd nog van groot naar klein resizen. Maar andersom gaat dat niet. In elk geval niet zonder flink kwaliteitsverlies.dbzfan schreef op 26 juli 2003 @ 14:36:
[...]
Als je een toevalstreffer schiet, en je hem af wilt laten drukken, moet je altijd 1600 of hoger hebben om goede kwaliteit te schieten.
Ik denk dat je wel baalt, als je een super mooie foto hebt geschoten, en je hem niet goed kunt afdrukken.
rig0r schreef op 26 juli 2003 @ 16:19:
Ok, voor afdrukken is het wat anders ja. Maar da's toch niet meer van deze tijd

Of in te stellen als bureaublad achtergrond. En dan heb ik m ook liever op 1600x1200rig0r schreef op 26 July 2003 @ 16:19:
Ok, voor afdrukken is het wat anders ja. Maar da's toch niet meer van deze tijd
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Bij macro, nooit inzoomen.
Nee ik had zeker weten niet ingezoomd. Het vreemde is, dat toen ik hem uit en aan heb gezet de macro-mode het opeens wel prima lijkt te doen. Argh! Kan ik niet tegen, van die niet-reproduceerbare problemen!
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Ik bedoel daarmee een klein schroefje op een groot wit vlak. Of op iets gestreepts. Dan heeft de autofocus het erg moeilijk.
Houdt de camera ook heel goed stil.
Vandaag is het feest en morgen ook.
De camera 5cm van het voorwerp houden en dan zoomen is not doneGeJe schreef op 26 juli 2003 @ 19:04:
Zoomen maakt helemaal niks uit voor macro fotografie en dat kan je prima gebruiken. Kan het niet zo zijn dat je een moeilijk te focussen object neemt.
Ik bedoel daarmee een klein schroefje op een groot wit vlak. Of op iets gestreepts. Dan heeft de autofocus het erg moeilijk.
Houdt de camera ook heel goed stil.
Sommige mensen geloven zichzelf en proberen 'nietswetende beginners' dergelijkse 'tips' te gevenGeJe schreef op 26 juli 2003 @ 19:04:
Zoomen maakt helemaal niks uit voor macro fotografie en dat kan je prima gebruiken.

Die truuk die eerder in deze draad werd genoemd voor het scherper maken van de foto's is me tot nu toe gelukt, alleen kom ik in de problemen met de tekst:
Ik gebruik de nederlandse versie, wat is dan "flatten the image"?Verwijderd schreef op 25 July 2003 @ 14:47:
Next create another duplicate layer from this layer and this time select the lighten mode then adjust the opacity to approximately 50% finally flatten the image and you are done! When you have put you eyes back in your head you will come to realize why the A70 rules. The camera produces nice clean files which are just made to be pushed around.
Plat maken? Kan geen dergelijke optie vinden.
Wie helpt me uit de brand?
Dat staat in het menu "layer" 4e van links. En bijna onderaan.
[ Voor 33% gewijzigd door dbzfan op 26-07-2003 20:16 ]
Volgens mij hoort dit niet in een Canon A60/A70 thread. Heel kort: "...then adjust the opacity to approximately 50%...". Daar staat volgens mij dat je de opacity (geen idee wat 't in de NL Photoshop is, zal wel dichtheid zijn ofzo?) moet aanpassen. Het resultaat is dan een 50% "vlakker beeld".Crusader schreef op 26 July 2003 @ 20:09:
Sorry dat ik wat laat reageer, maar ik ben een totale n00b op het gebied van Photoshop. Ik heb het net voor het eerst geinstalleerd.
Die truuk die eerder in deze draad werd genoemd voor het scherper maken van de foto's is me tot nu toe gelukt, alleen kom ik in de problemen met de tekst:
[...]
Ik gebruik de nederlandse versie, wat is dan "flatten the image"?
Plat maken? Kan geen dergelijke optie vinden.
Wie helpt me uit de brand?
Klopt, "Eén laag maken". Dank je.dbzfan schreef op 26 juli 2003 @ 20:15:
De plaatjes mergen volgens mij, dus van een paar layers 1 layer maken.
Dat staat in het menu "layer" 4e van links. En bijna onderaan.
Dit hoort inderdaad niet in deze draad thuis, maar omdat deze methode ook hier in deze draad was genoemd vroeg ik het.
En het is geen resultaat, maar een actie die ik als laatste moest ondernemen
Super trouwens de berg aan informatie in dit topic, hopenlijk kan ik als newbie digi fotografie op Corfoe m'n A60 aan de tand en een nuttige bijdrage leveren!
Verwijderd

Ter uwer informatie: ik was op weg naar een heerlijke vakantie in Toscane.
How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.
Ik zou als ik jou was iig ook voor goede batterijen zorgen.paulgielens schreef op 27 July 2003 @ 12:57:
Ik voor m'n vakantie (vertrek zaterdag) nog snel een A60 bij besteld met een extra 128 mb flash kaartje. Lijkst me een lekker leuk instapmodelletje na het lezen van deel 1, 2, 3...4. Nu neem ik aan dat jullie ook nog wel eens een foto laten afdrukken... wat is dan de beste maat voor 10x15 / 13x18? Gewoon standaard 1600x1200 schieten? Ik vraag dit ivm kwantiteit vs kwaliteit vs geheugen. Ik heb de tabellen van kruidvat, hema etc al eens bekeken en middels de search een hoop gevonden, maar echt duidelijker is het er niet op geworden.
Super trouwens de berg aan informatie in dit topic, hopenlijk kan ik als newbie digi fotografie op Corfoe m'n A60 aan de tand en een nuttige bijdrage leveren!
Ik had 2 setjes powerbank meegenomen en een lader dan weet je zeker dat je niet halverwege de dag met een lege camera komt te staan. Als je tenminste je 2e setje batterijen bij je hebt
Standaard 1600x1200 ja.paulgielens schreef op 27 July 2003 @ 12:57:
Ik voor m'n vakantie (vertrek zaterdag) nog snel een A60 bij besteld met een extra 128 mb flash kaartje. Lijkst me een lekker leuk instapmodelletje na het lezen van deel 1, 2, 3...4. Nu neem ik aan dat jullie ook nog wel eens een foto laten afdrukken... wat is dan de beste maat voor 10x15 / 13x18? Gewoon standaard 1600x1200 schieten? Ik vraag dit ivm kwantiteit vs kwaliteit vs geheugen. Ik heb de tabellen van kruidvat, hema etc al eens bekeken en middels de search een hoop gevonden, maar echt duidelijker is het er niet op geworden.
Verwijderd
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 17:14 ]
Verwijderd

En 'n wat oudere:

A60
Comments plz.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 18:47 ]
snel je tekstje veranderen he ....Verwijderd schreef op 27 juli 2003 @ 16:45:
Ik stond gisteren in de Combi Foto winkel met de A70 in mijn handen, alleen mijn vriendin kon me weerhouden van de aankoop, "zou je niet even verder kijken?"Maar als ik dit zo lees is de A70 een beetje wisselvallig qua scherpte.
Verwijderd
Ja ik vond het een beetje lullig/kortaf staan voor de mensen die ondertussen een A70 hebben
En zouden daar geen imitatie versies van zijn voor de helft van de prijs?
nog ff een fototje (commentaar welkom

Specs: Celeron 1000@1330, XP, Radeon 9600, 512 MB, 120+40 Gb, Philips 109P20
Canon A70 - Imac G3 233, OSX, 160 MB, 10 Gb, GameCube
Het valt heel erg mee met die wisselvallige scherpte. Het grootste aandeel hierin is de maker van de foto. Als je even iets meer gedult hebt, goed op je schermpje kijkt en eerst even licht het knopje indrukt zijn al je foto's perfect scherp. En de a60 is de zelfde camera maar dan met een mp'tje minder (en wat andere miniscule verschillen).Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 16:45:
Ik stond gisteren in de Combi Foto winkel met de A70 in mijn handen, alleen mijn vriendin kon me weerhouden van de aankoop, "zou je niet even verder kijken?"Maar als ik dit zo lees is de A70 een beetje wisselvallig qua scherpte.
dbzfan: 1600x1200... oke, en dan op normal (435x), fine (219x) of superfine (122x)? Hmm denk dat nog een 128mb kaart dan geen overbodige luxe is.
Verwijderd
Comments plz.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 20:00 ]
Verwijderd
Maargoed, is de camera geschikt voor de vrouwelijke gebruiker. En dan bedoel ik, de persoon die niet de tijd neemt om handmatig alles in te stellen, maar n00b als ze is rechtstreeks de foto afdrukt in waarschijnlijk de "auto" stand want dat heeft ze natuurlijk niet gecontroleerd... (ja heb ervaring met derg. vrouwen... )..Koraalduivel schreef op 27 July 2003 @ 19:27:
Het grootste aandeel hierin is de maker van de foto.
Mijn eigen foto's zijn vrijwel altijd scherp
• Neem van een onderwerp meerdere foto's, eventueel met andere instellingen.
• Let op de lichtval, een fel onderwerp is voor de camera moeilijk scherp te stellen. Bijvoorbeeld een lichte muur waarop de zon schijnt.
Los daarvan kan een toestel altijd defect zijn en gewoon niet goed scherpstellen.
Om mijn woorden dan maar kracht bij te zetten even 2 foto's

Foto's hebben autocolor, balans en contrast ondergaan.
Altijd super fine.paulgielens schreef op 27 July 2003 @ 19:38:
Siluro: Ik heb (zoals aangeraden in de startpost) maar meteen een lader en batterijen besteld.
dbzfan: 1600x1200... oke, en dan op normal (435x), fine (219x) of superfine (122x)? Hmm denk dat nog een 128mb kaart dan geen overbodige luxe is.
------------
Mooie pics smartdodo!
Verwijderd
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 20:31 ]
Om even bij mijn voorbeelden hierboven te blijven, zulke foto's maak ik standaard in landschapsmode (de ark) en in automode (het kasteel). Bijna al mijn foto's maak ik in P of auto mode, waarbij ik voor P kies omdat ik dan zelf het punt voor scherpstellen uitkies ipv de camera. De A70 is prima in staat om op auto prima foto's te maken die op geen enkel opzicht onderdoen voor een handmatige instelling·°|(V)ayDay|°· schreef op 27 juli 2003 @ 20:24:
Ik merk op uit dit topic dat veel mensen verschil in scherpte hebben mede door de eigen instellingen...
Verwijderd
we zijn nu inmiddels in deel 4 van deze beroemde topic bezig en pas nu wordt er hier en daar geklaagd over de (on)scherpte van de A70.
Zelf heb ik werkelijk nergens last van. Altijd scherpe foto's en zo niet, eigen schuld dikke bult. Hoe kan het nou opeens een issue zijn terwijl tot enkele dagen geleden de A70 de hemel in werd geprezen?
Ik hou het erop dat het slechts exemplarisch voorkomt en dat het toestel dan niet in orde is.
Tja, ik ben redelijk snel tevreden met een foto uit mijn A70·°|(V)ayDay|°· schreef op 27 July 2003 @ 20:36:
Welke eisen stel jij aan auto mode fotos? ik kijk naar scherpte diepte van de kleuren/balans ook witbalans met contrast. Ben je iemand die hoge eisen stelt of niet? mocht dit zo zijn dan weet ik dat het niet uit de mond komt van iemand die al snel blij is met een foto zeg maar, no flame intended he
Wat dbzfan zegt over potretfoto's ed. Wat dat betreft maak ik dan een paar foto's met verschillende instellingen zoals een ander diafragma. Voor normale kiekjes is de autostand of P mode, wat bijna overeenkomt, gewoon goed. Wil je net iets meer invloed, dan kun je heel makkelijk het diafragma wijzigen etc.
Dan begrijpen we het samen gezellig nietCrusader schreef op 27 July 2003 @ 20:46:
Ik begrijp iets niet...
Ik hou het erop dat het slechts exemplarisch voorkomt en dat het toestel dan niet in orde is.
[ Voor 15% gewijzigd door SmartDoDo op 27-07-2003 20:52 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Sheik op 27-07-2003 20:53 ]
Verwijderd
Dat is waar, maar je moet niet vergeten dat juist omdat de A70 uitblinkt in zijn handmatige instellingen, en je op een technische site zit, je dus veel reacties kan verwachten van users die manual configurations gebruiken voor een foto. Maar hoe de kwaliteit is van de camera op auto mode hoor ik nog weinigCrusader schreef op 27 July 2003 @ 20:46:
Ik begrijp iets niet...
we zijn nu inmiddels in deel 4 van deze beroemde topic bezig en pas nu wordt er hier en daar geklaagd over de (on)scherpte van de A70.
Zelf heb ik werkelijk nergens last van. Altijd scherpe foto's en zo niet, eigen schuld dikke bult. Hoe kan het nou opeens een issue zijn terwijl tot enkele dagen geleden de A70 de hemel in werd geprezen?
Goh, ben blij dat ik niet de enige ben. Ik heb naast de A70 ook een Canon EOS 300 SLR camera. De foto's uit de A70 vind ik veel mooier. Maar ergens vind ik het wel zonde want die EOS 300 is wel een poepie duurder en SLR heeft toch iets van een extra charme over zich heen. Ergens heb ik zoiets van, verkopen dat ding, maar mijn geweten houdt me tegenSmartDoDo schreef op 27 July 2003 @ 20:50:
[...]
Tja, ik ben redelijk snel tevreden met een foto uit mijn A70Maar ik ben tegelijkertijd een enorme zeikstraal als het op scherpte aankomt
Overigens moet ik zeggen dat de foto's gewoon goed zijn, beter dan mijn analoge Canon spiegelreflex.
Ik ben 'm trouwens onlangs weer gaan gebruiken, gewoon voor de gein.
Ik heb de mijne gekocht bij Visanta en die geven volledige europese garantie.
ook kan je je aankoop daar binnen 7 dagen terugbrengen en je geld terugkrijgen
Op Gran Canaria (CC Jumbo) werkt zelfs een nederlands sprekende verkoper
Ook alle touroperatormedewerkers kopen daar electronica voor de betrouwbaarheid
Nou kunnen *zij* wel die europese garantie geven, maar ik dacht juist dat het 't probleem was dat Canon Nederland geen buitenlandse camera's behandelt.mirelia schreef op 27 July 2003 @ 21:04:
Voor de mensen die nog op vakantie gaan naar de Canarische eilanden , ik heb daar een A70 gekocht voor 299 incl. opberghoesje.
IMHO betekent dat meer dat wanneer je je camera in Nederland hebt gekocht, die kunt laten repareren bij die zaak op Gran Canaria.
Verkijk je hier niet op.
Er wordt ook veel troep verkocht! Zo'n beetje iedere toeroperator waarchuwt hiervoor.mirelia schreef op 27 July 2003 @ 21:04:
Voor de mensen die nog op vakantie gaan naar de Canarische eilanden , ik heb daar een A70 gekocht voor 299 incl. opberghoesje.
Verwijderd
Ik wil hier nog een opmerking bij plaatsen. Op de Canarische eilanden stikt het van de fotozaken. Vooral in Playa de las Americas.mirelia schreef op 27 July 2003 @ 21:04:
Ik kan de mensen daar aanraden om alleen een digicam te kopen bij 2 soorten winkels. Visanta is daar eentje van, en de fotozaak daarvan, zit ondergronds. Er zijn nog andere Visanta winkels, maar daar verkopen ze alleen zonnebrillen. De andere winkel ben ik de naam van vergeten, maar de reisleider destijds had me deze winkels aangeraden, en alle andere afgeraden.
De rest van de fotozaken belazert je meestal. Mensen die ipv Sony, Zony kopen, mensen die iets opnemen maar later niet meer kunnen afspelen, terugspoelen, etc. of in het ergste geval mensen die met een baksteen thuiskomen etc. Je wordt genaaid waar je bij staat.
Ik heb het eens voor de gein uitgeprobeerd, en in de winkel mocht ik met de camera spelen, hij liet wat dingetjes zien, en toen ik zei dat ik de camera wel wilde hebben, gaf die te kennen dat ik over 3 uurtjes moest terugkomen en dan kon ik hem meenemen. Moest vooraf betalen..... dacht het niet dus.
Verwijderd
+ kleine camera dus makkelijker mee te nemen is in de broekzak, en dus veiliger dan dat je de hele dag met de camera in je hand loopt en kan laten vallen of stoten.
+ de behuizing van de IXUS is van betere kwaliteit. Een val van 120 cm overleeft hij zonder krassen. (Is robuuster, steviger etc)
+ 4 Megapixels, scherpere kwaliteit dan a70.
+ goeie auto modus, sluitertijden (1/2000 sec tot 15 sec) worden ondersteund en werkelijk goed ingesteld door de camera.
+ accu inbegrepen.
- 150 euro duurder dan de a70, waarvoor echter weer wel goede accus en lader voor moeten worden gekocht. Meerprijs wordt dan opeens 100 euro...
- a70 is goedkoper met meer instellingen...
- Filmpjes zijn van groter formaat (niet beter, maar wel handiger in omzetten naar dvd etc)
- Extra Accus zijn goedkoper bij de A70, omdat deze op penlite accus werkt.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 22:11 ]
Ja, wat is daar mis mee?·°|(V)ayDay|°· schreef op 27 July 2003 @ 21:14:
- auto modus van de a70 ( ????????????????????????????)
Verwijderd
Die modus gebruik ik wanneer ik echt geen tijd heb om alles goed in te stellen, bijvoorbeeld als mijn zoontje weer eens wat leuks uithaalt. Mislukken bij mij vrijwel nooit.
Wat mij betreft is die auto modus ook goed hoor, al ben ik wel van mening dat je betere resultaten haalt als je gaat tunen met die extra settings.
Ben ik dat, ben ik dat·°|(V)ayDay|°· schreef op 27 July 2003 @ 21:21:
weet niet hoe goed die is dus, moet ik nog horen in dit topic. heb 1 iemand gevonden die redelijk tevreden is, maar die stelt naast scherpte niet zulke hele hoge eisen...
Maar serieus, ik kan je garanderen dat de auto mode gewoon goed is *punt*
Enige reden om van die stand af te wijken is omdat je specifiek een bepaald effect wilt bereiken, in sephia wilt fotograferen of omdat je een landschap persé in landschapsmode wilt schieten
Om even terug te komen op je vraag, "weet niet hoe goed die is". Daar is lastig een antwoord op te geven. Foto's zijn gewoon scherp, helder etc.
Verder interesseren die filmpjes mij helemaal niets. Zelfs de 640x480 filmpjes zijn nog steeds "spielerij", als je wilt filmen koop je een filmcamera, geen fotocamera.
Extra megapixels interesseren mij ook weinig. Daarom heb ik zelf zelfs voor de 2MP A60 gekozen, aangezien ik -ALS ik foto's al laat uitprinten- genoegen neem met 10x15 fotootjes.
Je vergeet ook als voordeel dat de A60/A70 met penlites werkt, die zijn dus veel goedkoper om als extra setje mee te nemen.
Maar goed, maakt mij verder niet uit wat je kiest hoor, ik vind alleen dat de (beperkte) voordelen van de Ixus 400 echt geen 150E waard zijn (t.o.v. de A60 zelfs dik 250E, da's dus bijna 600 piek)... Your choice man...
Verwijderd
Dat hangt van je eisen af!spaceboy schreef op 27 July 2003 @ 21:26:
Een collega van me heeft die Ixus 400 gekocht, is er erg tevreden mee. Is ook een prachtig mooi dingetje, maar ik vind de A60 (of A70 zo jij wilt) iets prettiger in de hand liggen.
Verder interesseren die filmpjes mij helemaal niets. Zelfs de 640x480 filmpjes zijn nog steeds "spielerij", als je wilt filmen koop je een filmcamera, geen fotocamera.
Extra megapixels interesseren mij ook weinig. Daarom heb ik zelf zelfs voor de 2MP A60 gekozen, aangezien ik -ALS ik foto's al laat uitprinten- genoegen neem met 10x15 fotootjes.
Je vergeet ook als voordeel dat de A60/A70 met penlites werkt, die zijn dus veel goedkoper om als extra setje mee te nemen.
Maar goed, maakt mij verder niet uit wat je kiest hoor, ik vind alleen dat de (beperkte) voordelen van de Ixus 400 echt geen 150E waard zijn (t.o.v. de A60 zelfs dik 250E, da's dus bijna 600 piek)... Your choice man...
Over het algemeen is een goeie lens veel belangrijker dan meer megapixels. Maar het verschil in kwaliteit is toch beter bij deze ixus als je hem alleen vergelijkt met de a70... Verder moeten die penlites WEL gekocht worden, met oplader, dus dat gaat van de meerprijs af van de canon ixus.. Daarnaast is voor mij robuustheid, en grootte van belang. Ik vind 360 euro voor een a70 OOK veel geld en vind het onhandig als ik met zon ding de hele dag in mn hand moet lopen. DE bouw van een camera vind ik ook belangrijk. De IXUS blijkt volgens professionals als Steve Digicam veel robuuster te zijn, zodat hij dus ook meer klappen kan opvangen. Nogmaals dit vind niet iedereen even boeiend, is alleen een wetenswaardigheid die voor MIJN geval meeteld. Ik kan me goed voorstellen dat voor heel veel mensen een canon a70 prima voldoet, want ook dat product is prima (alleen de levertijd minder maargoed )
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 21:35 ]
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 21:37 ]
Verwijderd
Moest ik even kwijt.·°|(V)ayDay|°· schreef op 27 juli 2003 @ 21:14:
Ik ben nog op onderzoek uit. Er zijn toch veel pluspunten van de CANON IXUS 400 t.o.v. de CANON A70, natuurlijk ook minpunten maar die zijn minder belangrijk voor mijn geval.. Ik zal ze onder elkaar zetten, misschien hebben andere mensen hier wat aan die in de toekomst ook twijfelen of zo.. mochten er tips zijn vertel het me dan, dan pas ik het even aan uiteraard. Deze punten heb ik gehaald uit bevindingen van de topics en reviews over beide cameras...
+ kleine camera dus makkelijker mee te nemen is in de broekzak, en dus veiliger dan dat je de hele dag met de camera in je hand loopt en kan laten vallen of stoten.
neem jij een camera van meer dan 1000 gulden zo mee in je broekzak?
+ de behuizing van de IXUS is van betere kwaliteit. Een val van 120 cm overleeft hij zonder krassen. (Is robuuster, steviger etc)
Zou kunnen, maar dat betwijfel ik
+ 4 Megapixels, scherpere kwaliteit dan a70.
wat bedoel je met scherper?
+ goeie auto modus, sluitertijden (1/2000 sec tot 15 sec) worden ondersteund en werkelijk goed ingesteld door de camera.
er is niks mis met de automodus van de A60/70, en de sluitertijden (1/2000 - 15) worden ook goed ingesteld
+ accu inbegrepen.
extra batterijen bijkopen is goedkoper
- 150 euro duurder dan de a70, waarvoor echter weer wel goede accus en lader voor moeten worden gekocht.
- a70 is goedkoper met meer instellingen...
- Filmpjes zijn van groter formaat (niet beter, maar wel handiger in omzetten naar dvd etc)
- auto modus van de a70 ( moet nog opmaken in dit topic hoe de auto modus van de a70 functioneerd)
?
Zo te zien heb je je keuze toch al lang gemaakt? Ik heb ooit dezelfde keuze moeten doen, maar ik moet ook toegeven dat die IXUS zijn extra euro's voor mij toch niet waard is. Ja ok hij maakt mooie foto's op automatische modus en is handig om mee te nemen, maar de A70 ligt imo beter in de hand en wat als je eens een speciale foto wil nemen?·°|(V)ayDay|°· schreef op 27 July 2003 @ 21:29:
[...]
Dat hangt van je eisen af!
Over het algemeen is een goeie lens veel belangrijker dan meer megapixels. Maar het verschil in kwaliteit is toch beter bij deze ixus als je hem alleen vergelijkt met de a70... Verder moeten die penlites WEL gekocht worden, met oplader, dus dat gaat van de meerprijs af van de canon ixus.. Daarnaast is voor mij robuustheid, en grootte van belang. Ik vind 360 euro voor een a70 OOK veel geld en vind het onhandig als ik met zon ding de hele dag in mn hand moet lopen. DE bouw van een camera vind ik ook belangrijk. De IXUS blijkt volgens professionals als Steve Digicam veel robuuster te zijn, zodat hij dus ook meer klappen kan opvangen. Nogmaals dit vind niet iedereen even boeiend, is alleen een wetenswaardigheid die voor MIJN geval meeteld. Ik kan me goed voorstellen dat voor heel veel mensen een canon a70 prima voldoet, want ook dat product is prima (alleen de levertijd minder maargoed )
Verwijderd
Ja stel ik ga naar een mooie bezienswaardigheid, hou jij dan liever de hele dag die "Nog steeds niet weinig kostende A70" in je hand, of stop je hem liever op een veiligere plaats? ik kies voor de broekzak.. my choice
De ixus behuizing is bij meerdere sites beprezen door zijn robuustere behuizing. Check Steve Digicams maar eens
De IXUS 400 kan met dezelfde lens en een grotere megapixelchip (mits beide cameras in de auto modus en eenzelfde plaatje schieten) betere kwaliteit fotos maken, gedetailleerder.
Ben blij te horen dat er niks mis is met de auto modus van de a70. Gezien de reacties positief zijn hierover zal ik eens gaan nadenken over de a70 ipv ixus
Extra batterijen bijkopen kan goedkoper zijn dan bij de ixus, ik moet bij de a70sowieso batterijen kopen met acculader (40 euro voor goeie nimhs) en bij de ixus zit er al een accu BIJ
Verder heb ik erbij gezet dat het meningen zijn, zoals hoe je een camera het liefst meeneemt. ik heb een kleine telefoon uitgezocht omdat ik weet dat als ik hem constant vasthoud ik hem toch eens laat vallen, zoals bij mijn imode koelkast het geval was....
sorry moest ik toch even kwijt
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 22:17 ]
Verwijderd
verkeerd gezien....LEZEN!!Kiff schreef op 27 July 2003 @ 21:43:
[...]
Zo te zien heb je je keuze toch al lang gemaakt? Ik heb ooit dezelfde keuze moeten doen, maar ik moet ook toegeven dat die IXUS zijn extra euro's voor mij toch niet waard is. Ja ok hij maakt mooie foto's op automatische modus en is handig om mee te nemen, maar de A70 ligt imo beter in de hand en wat als je eens een speciale foto wil nemen?
ik gaf al eerder aan dat ik nog moest horen hoe de auto mode van de a70 presteerd. Als deze goed is dan zou ik een a70 kunnen overwegen...
Verwijderd
En als de accu op is, en je toch een paar mooie pics wilt maken, wat doe je dan? Een nieuwe accu lijkt mij ook vrij duur·°|(V)ayDay|°· schreef op 27 July 2003 @ 21:48:
Reply op DBZ FAN
Ja stel ik ga naar een mooie bezienswaardigheid, hou jij dan liever de hele dag die camera in je hand, of stop je hem liever op een veiligere plaats? ik kies voor de broekzak.. my choice
De ixus behuizing is bij meerdere sites beprezen door zijn robuustere behuizing. Check Steve Digicams maar eens
De IXUS 400 kan met dezelfde lens en een grotere megapixelchip (mits beide cameras in de auto modus en eenzelfde plaatje schieten) betere kwaliteit fotos maken, gedetailleerder.
Ben blij te horen dat er niks mis is met de auto modus van de a70. Gezien de reacties positief zijn hierover zal ik eens gaan nadenken over de a70 ipv ixus. Beide uitstekende produkten nogmaals..
Extra batterijen bijkopen kan goedkoper zijn dan bij de ixus, ik moet bij de canon sowieso batterijen kopen met acculader (40 euro voor goeie nimhs) en bij de ixus zit er al een accu BIJdus weer goedkoper als je geen extra batterijen wil gebruiken.....
Verder heb ik erbij gezet dat het meningen zijn, zoals hoe je een camera het liefst meeneemt. ik heb een kleine telefoon uitgezocht omdat ik weet dat als ik hem constant vansthoud ik hem toch eens laat vallen, zoals bij mijn imode koelkast het geval was....
No offence hoor
btw, de pics van Pelle, gemaakt met de ixus, zien er zeker niet minder uit als pics gemaakt met een a60/70.
Verwijderd
Verwijderd
In de foto winkel resizen ze het plaatje naar foto formaat. Ze veranderen dan niet de pixels, maar resizen gewoon via de printer naar foto formaat. De kwaliteit is dus niet verloren gegaan, in dit gevalVerwijderd schreef op 27 July 2003 @ 21:51:
Nog even over het aantal MPs. Als je niet van plan bent vaak foto's te laten afdrukken dan wel te printen, en/of veel kenissen hebt met een grote monitor dan hebben extra MPs, in beginsel ook niet zo veel profijt. Zodra je pictures schiet op 2500xnog iets, en je resizet ze naar 1024x768 dan gaat er ook al kwaliteit verloren, immers hetzelfde plaatje moet nu opeens opgebouwd worden uit minder pixels. Dat is een kosten/baten verhouding die je zelf zult moeten maken. Dat is ook de reden dat ik voor de A60 heb gekozen en niet de A70. De lens idd net zo belangrijk (daar zijn de echte camera fabrikaten goed in), alsmede de algoritmes die het plaatje uiteindelijk moet gaan vormen (daar zijn de japanners erg goed in). Daarom zal ik bv ook nooit een HP of Trust camera kopen, no matter hoeveel MP's ze dan ook wel mogen hebben...Trouwens CMOS wordt wel steeds beter (ik vertrouw er echter nog niet op), en Foveon beloofd ook veel moois voor de toekomst. Voorlopig is (super) CCD echter de beste techniek IMHO.
Verwijderd
S45 pics
Ik hoop snel wat pictures genomen met de A60 te kunnen laten zien. Graag wat commentaar over de kwaliteit van de S45 vs de A60/A70 (vooral qua scherpte).
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 22:14 ]
Verwijderd
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2003 22:28 ]
waarom sla je je plaatjes op als gif?Verwijderd schreef op 27 July 2003 @ 22:11:
Ik heb trouwens ff een paar pictures van mijn (boot) vakantie in Ierland on-line gezet...Gemaakt met een Canon S45. Ik vind een aantal van deze pictures, dus *te* scherp i.t.t. de A60/A70. Een grote, de rest is geresized naar 1024x760 ivm kleinere filesize.
S45 pics
Ik hoop snel wat pictures genomen met de A60 te kunnen laten zien. Graag wat commentaar over de kwaliteit van de S45 vs de A60/A70 (vooral qua scherpte).
4760 Wp (14×340) Z 39º
Verwijderd
http://members.chello.nl/maalst1/got/IMG_0989.jpg
http://members.chello.nl/maalst1/got/IMG_0993.jpg
en heb er nog 10 en allemaal zo bagger met ruis enzo, ik baal er echt van, heb 10 000 instellingen geprobeerd, maar homaar.
punt2: Smart leuke foto van die rots over het water. Ik was daar vorig jaar op het zelfde plekje geweest
foto smartodo: http://www.peterverhagen.nl/GOT/vakantievoorbeeld1.jpg
foto van mij: http://members.chello.nl/maalst1/got/021_22A.JPG
en smart kom je ook weer terug in #digicam op irc of niet ?
edit: ik vergelijk die foto's nog is, en is echt exact hetzelfde plekje, wel geinig
[ Voor 8% gewijzigd door Mich op 27-07-2003 23:00 ]
Dit topic is gesloten.