Je hebt altijd nog zo'n 5,5x optische zoom op de A70/A60/A40/A30, en dat betekent dat je alles 2,5x dichterbij kunt halen (Zoals bekend mag zijn is 3x zoom slechts 30%-100%, 30/35-100/105- objectief), dat moet je met andere cams nog maar eens zien te bereiken, je objectief verbeteren.
Het is jammer dat uitzoomen niet echt lekker werkt, maar dat boeit niet, want dat bereik heb je ook zonder die lens.
Je moet het zo zien: ik was vorig jaar in Equador, heb daar walvissen gespot en die wilde ik fotograferen. Met mijn A40 (nu A70) kon ik niet meer dan "3x" inzoomen (100%) dus die walvissen waren niet dichterbij dan dat je ze met het blote oog zag, zo'n 100-150 meter.
Met een convertorlens zoals die hierboven staat had ik dit kunnen maken (+/- 30-50 meter a.h.w.)
De laatste heb ik natuurlijk digitaal vergroot naar 250%, dus de kwaliteit is kut, maar het punt is duidelijk.
Dat je bij uitzoomen die "zwarte koker" ziet is niet belangrijk, want op dit soort momenten moet je gewoon zoom hebben. En anders klik je die lens dr weer af he
Nog een argument (en dat kun je boven ook checken) is dat je nu optisch bijna hetzelfde bereik hebt als met digitale zoom, en we weten allemaal dat digitale zoom bullshit is, en met zo'n lens bereik je hetzelfde!
Geen enkel merk biedt deze mogelijkheid op kleinbeeldcams volgens mij..
Nou...ik weet het wel; ik wil die lens.
Overigens, op een gegeven moment had ik die lens niet meer nodig ook