Ik heb even rondgesnuffeld op het net, en ik heb allerlei verhalen gehoord dat de BIOS waarschijnlijk gaar is. Waarschijnlijk is dat bij mij ook het geval. M'n moederbord zelf niet stuk denk ik, aangezien het stemmetje roept dat er geen cpu is installed als ik de cpu eruit haal. Nu heb ik een aantal mogelijkheden gevonden om het weer te fixen. Ik zal ze even opsommen:
optie 1:
Koop een bios chip van badflash (
www.badflash.com). De kosten zijn 25 dollar, en het duurt 2 tot 3 dagen voor het bij je wordt bezorgd.
optie 2:
Zend je bios chip naar badflash om hem te laten reflashen. De kosten zijn 5 dollar om het te bezorgen, 12 dollar om het te laten reflashen, 5 euro om het terug te laten zenden. Totale kosten: 22 dollar. Het duurt 6 tot 7 dagen voor je je chipje weer hebt.
optie 3:
De Duron truuk: Vervang de CPU voor een 100 MHz FSB AMD Duron processor. Hierdoor wordt het bord geforceerd om de 100 MHz FSB te gebruiken, en maakt het mogelijk om te booten.
optie 4:
De floppydisk truuk: Hierbij wordt alleen gebruik gemaakt van het moederbord, processor, geheugen en floppydisk. Ga als volgt te werk: Maak een recovery floppy met de volgende bestanden: awdflash.exe, de juiste biospudate, en een autoexec.bat. Hierin komt het volgende te staan:
@echo off
cls
AWDFLASH.EXE 1002A.BIN /py /sn /cd /cp /cc /R
Deze floppy moet DOS bootable zijn.
Vervolgens haal je je videokaart uit je dood systeem. Hierdoor kan het gebeuren dat de bios de floppy gaat scannen. Zet je PC aan. Het is nu hopen data de floppydisk wordt aangesproken. Zo ja, dan heb je geluk. zo niet, dan heb je nog 1 optie.
optie 5: Hotswapping: Maak een opstart diskette met de volgende bestanden: awdflash.exe, je bios flash. maak een batch met de volgende string:
awdflash.exe 1002a.bin /F.
Neem een werken systeem met een moederbord waar dezelfde bios chip in zit. er staat wel een typenummer op het chipje, ik weet zo even niet meer het typenummer. Haal de bios uit het goede systeem, en leg hem heel lichtjes weer terug in de socket zodat de pootjes net contact maken. Dit vergemakkelijkt het om straks de bios hot te swappen.
Zet de PC aan, wacht tot de a prompt (van de diskette die in de driver zit) en haal de bios eruit. Als je een tang nodig hebt, hier kun je hem bestellen:
http://www.radioshack.com...0&product%5Fid=276%2D2101
Vervolgens druk je de dode bios in het draaiende systeem. Even het batch bestand draaien, en je rotte bios is weer geflashed met de goede versie.
NIET REBOOTEN, maar de stekker uit de stopcontact halen. Zet vervolgens de juiste biossen weer in de juiste moederborden, en voila, je (beide) systemen werken weer.
Natuurlijk is de laatste optie risicovol, vooral het hot swap gedoe. Ik kan me voorstellen dat de chip er in 1 keer uit getrokken moet worden, zodat alle pootjes tegelijk geen contact meer kunnen maken.
En als laatste optie is dan natuurlijk het RMA verhaal, maar dit duurt 1 tot 2 weken.
Bij mij werkt de floppydisk truuk niet, de duron test kan ik niet doen, aangezien ik geen duron met 100 MHz FSB tot mijn beschikking heb.
Ik heb verhalen gehoord dat Asus heel schappelijk is als het om nieuwe biossen gaat. Als je dit probleem voorlegt, willen ze voor 5 euro een nieuwe bios zenden. Dit ga ik dan ook zeker proberen te doen, aangezien dit sneller gaat dan RMA.
[
Voor 7% gewijzigd door
JeroenTheStig op 19-07-2003 09:45
]