Op dinsdag 28 november 2000 07:46 schreef wverveen het volgende:
Ik zie het zo:
Ik zie het anders
Met Windows 2000 kan ik een netwerk inrichten op wat voor schaal dan ook.
Dat kan Unix, linux, netware ook.
Ik heb een directorysysteem, mogelijk niet het beste ter wereld, daar vel ik geen oordeel over.
Je wilt het gewoon niet toegeven dat NDS beter is.
Ik kan mijn Directory wanneer nodig verbinden met systemen zoals Netware of Unix platformen. Ik kan ook data beschikbaar maken op andere platformen via emulatie of andere technieken.
Netware kan het zonder emulatie. NDS neemt de functionaliteiten gewoon over. Behalve dan bij activedirectory maar die wordt gewoon gesynchroniseerd via LDAP.
Ik kan servers en werkstations van wat voor grootte dan ook inzetten. Van 1-32 processoren en tot 64 GB intern geheugen. Er wordt zoveel diskruimte ondersteund dat ik niet snel tegen een grens aanloop. Het filesysteem is robuust en bevat interessante features voor wie wat verder kijkt.
Dit is toch ook niks nieuws. Unix en netware ondersteunen ook meedere processoren. Verder ondersteunen zij ook net als NT ook clustering.
Doordat ik op mijn server en werkstation dezelfde software kan draaien zijn er interessante mogelijkheden voor besparing op onderhoud of vergroting van de functionaliteit.
Je moet een server niet als werkstation gaan gebruiken. 1 fout programma starten en de server ligt plat. Verder moet een server die ook als werkstation werkt meer vermogen hebben, dus die investering heb je al gedaan.
Met windows 2000 is er veel gedaan om het beheer goedkoper te maken.
Oja, wel jammer dat je voor NT meer beheerders en meer tijd aan beheer moet besteden dan bij netware.
NT beheer je, netware monitor je.
Dat zie je in de scripting interfaces, de integratie tussen onderdelen zoals de AD interface enerzijds en computermanagement anderzijds (waardoor je makkelijk kan 'doorklikken'). Uitgebreide loggingsmogelijkheden. Gratis ingebouwde remotecontrol via 2 verschillende manieren (netmeeting/terminal server). ADSI/WMI.
Wij hebben ZENworks for dekstops en for servers. Dat brengt alle beheer/managementfunctionaliteiten voor NDS.
De hardware eisen van een Windows 2000 systeem zijn mischien iets hoger dan dat van een Netware systeem maar dat is vandaag de dag niet zo relevant, de hardware is krachtig genoeg.
Toch stom dat iedere keer als je over wilt stappen naar een ander produkt van microsoft dat je een hele nieuwe pc moet kopen.
Ik wil allemaal best geloven dat je dit voor een deel ook met Netware kunt bereiken.
Inderdaad
Dat is allemaal prima en zal ook best zo zijn. Maar 'beter' is het platform zeker niet.
Daar verschillen wij dus van mening
Het mixen van platformen ben ik niet zo voor aangezien dit mijns inziens de kosten eerder verhoogd dan verlaagd. Ik denk dus wel dat je voor de een OF de ander moet gaan.
Ik vind dat je voor alle services gewoon de beste OS/NOS moet gebruiken. Als dit dan een mixed environment wordt dan is het maar zo. Het gaat er om dat de services die je aanbied aan de aangebruiker het beste zijn.
Windows is dan vaak een betere keuze. Je hebt het toch op je clients en waarschijnlijk ga je een aantal applicatieservers inzetten op Win2K. Dan kunnen die paar fileservers er ook nog wel bij en de Directory doe ja dan natuurlijk ook met AD.
Dat je windows als client gebruikt heeft niks te maken met wat je als NOS kiest. De eindgebuiker behoort helemaal niets van het netwerk te merken en dus maakt het hem niets uit. Daarom kun je beter voor het betere produkt kiezen dan voor een zelfde interface als de gebruikers hebben. Wat maakt de look-and-feel van een server nu uit?
De conclusie is dus eigenlijk dat Netware op deelonderwerpen best heel goed kan zijn. En dat geloof ik ook onmiddelijk, ik heb het zelf jaren beheerd. MAAR, door de combinatie van factoren kan Windows, los van alle marketing bla bla, domweg beter uit de bus komen.
Helaas hier moet je ik je gelijk geven. De marketing van microsoft is beter dan die van novell.