NT en Novell wat is fijner?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 10:07 schreef mozeskriebels het volgende:

[..]
Ja, je laat je server dus meteen rebooten. Netware draait gewoon door en geeft gewoon aan dat ie een abend heeft gehad. Alle services blijven dus gewoon door draaien. Dat is wel handig in een organisatie van meer dan 1000 man. Je kunt dan gewoon 's avonds of in het weekend de server rebooten als het uitkomt. Je kunt zelfs de reboot schedule voor in het weekend zodat je er niet bij hoeft te blijven.

Dat is echt wel iets heel anders dan meteen bij een BSOD de server maar te rebooten omdat niks het meer doet.
Ik beweer niet dat het handig is. Ik geef aan dat het mogelijk is. No more, no less. Maar, men claimt BSOD einde oefening en dat is dus onzin van de eerste orde.

En een organisatie. Hier hebben we 2 vestigingen, meer dan 2500 users en dat gaat prima hoor. ook als ik reboot. load balancing, on-fly aanpassingen routeringen ed. Zoals ik al zei, als je weet wat je doet, maakt de je server OS niet veel meer uit. Als je je spullen maar kent.

• k-oz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-12-2021

k-oz

do not feed the trolls

misschien een ietsiepietsie offtopic, maar dat gemekker met arcserve onder novell heeft heel vaak te maken met het feit dat wanneer je de stroom van de externe backup-unit afhaald (dit kan wanneer hij niet aangesloten is op een ups) het niet meer wordt herkend door novell/arcserve. en wanneer je dan het commando astop6 in klopt is het geheid een abend op je schermpie... en dan nog iets; in 99 van de 100 gevallen is het de beheerder die het vaak niet onder de knie heeft, en dan maar de hardware/software de schuld geven.... veel mensen lezen niet eens de docu wanneer ze een SP gaan installeren... nieuwer is nl niet altijd beter! :Z ben snikkel moe :Z

...Microsoft KB article Q172653: "Sometimes Barney Starts Playing Peeka boo on His Own""

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 10:08 schreef MeaCulpa het volgende:

[..]
goh en dan mocht ik toch na een abend in relatie met mijn netwerk rebooten, want ER WAS GEEN NETWERK. En niks te reinitialize... Want dat werkte mooi niet.. Kortom, abend in NW4 resulteerde geregeld in een vasthangende server.
Klopt, in nw4 was het niet zo stabiel als in nw5. Maar dan moest je meestal toch de server al een paar dagen door hebben laten draaien.
mmm, zie de relatie niet, maar goed...
Dus toch booten...
Ja inderdaad. Maar wel wanneer het jouw uitkomt en niet midden in een bedrijfsprocess of als er 100e mensen documenten open hebben staan.
leuk, maar wat moet ik hiermee?
Dat moet jij weten. Het is jouw feestje
Das een fout van de admin dan.. Enne, C2 certified NETWERK? NT is alleen echt C2 certified zonder netwerkkaart. Raar, maar waar....
overal kun je slechtere admins tegenkomen

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 10:12 schreef MeaCulpa het volgende:

Ik beweer niet dat het handig is. Ik geef aan dat het mogelijk is. No more, no less. Maar, men claimt BSOD einde oefening en dat is dus onzin van de eerste orde.
Reboot lijkt mij toch echt einde oefening. Je server is dan minimaal 3-5 minuten plat.
En een organisatie. Hier hebben we 2 vestigingen, meer dan 2500 users en dat gaat prima hoor. ook als ik reboot. load balancing, on-fly aanpassingen routeringen ed. Zoals ik al zei, als je weet wat je doet, maakt de je server OS niet veel meer uit. Als je je spullen maar kent.
In zo'n grote organisatie zou ik toch al aan clustering gaan denken. Dan weet je zeker dat het netwerk niet geheel of gedeeltelijk plat gaat als er 1 server onderuit gaat.

Bij netware draait de server gewoon door na een abend maar daar is clustering ook aan te raden bij bedrijfscritische processen.

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 10:18 schreef mozeskriebels het volgende:

[..]
Klopt, in nw4 was het niet zo stabiel als in nw5. Maar dan moest je meestal toch de server al een paar dagen door hebben laten draaien.
Nope, abenden en vast. nikste debugger, gewoon bam, reset.
Ja inderdaad. Maar wel wanneer het jouw uitkomt en niet midden in een bedrijfsprocess of als er 100e mensen documenten open hebben staan.
Op een BM machine??? mmm, das toch niet echt safe....
[..]
Dat moet jij weten. Het is jouw feestje
[..]
Dat verhaal in die post had geen verband met de lopende "discussie"...
overal kun je slechtere admins tegenkomen
Zegt dus geen ene moer over NW fijner dan NT/win2k of vv.

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 10:21 schreef mozeskriebels het volgende:

[..]
Reboot lijkt mij toch echt einde oefening. Je server is dan minimaal 3-5 minuten plat.
Geen probleem gezien de duplexing ed die hier is...
In zo'n grote organisatie zou ik toch al aan clustering gaan denken. Dan weet je zeker dat het netwerk niet geheel of gedeeltelijk plat gaat als er 1 server onderuit gaat.
Ik gaf al aan: networkloadbalancing, routeringen ed... Dacht je dat er bij ed thuis hoorde? : )
clustering ook aan te raden bij bedrijfscritische processen.
Kijk. Ik heb het idee dat iedereen hier alles ziet draaien op 1 server. Dan is er eigenlijk geen enkel OS/NOS geschikt meer....
[/quote]

• Webxorcist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-11-2024
Op dinsdag 28 november 2000 10:02 schreef MeaCulpa het volgende:

Tenzij ik, zoals ik al zei, een reboot eraan vast koppel en dan draait ie ook weer verder (weliswaar na een reboot). Dus wordt het
NT=blauw scherm=reboot=einde verhaal
NW5=abent=gewoon doordraaien...
DUS IS JE SERVER FF OFLIJN WANT HIJ IS AAN HET OPSTARTEN!!! Wat ik dus zeg is dat NW5 ONLIJN blijft. Na een BSOD MOET je rebooten wil je server weer wat doen. Na een abent klik je de melding gewoon weg... klaar...

En ja, met clustering en duplexing hebbie er geen last van. Daar ging het niet over, de situatie was EEN server, niet meerdere...!

Real men use Linux

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:54

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Heb geen zin om te quoten enzo.. maar denk dat meaculpa niet helemaal oplet ezo.

Punt1 IK had het over een BM machine, niet Mozeskriebel of wie dan ook
punt2 Kan de ADMIN er iets aan doen dat IK een admin blij ook al heeft hij mijn RECHTEN ontnomen ??
punt3 Het verhaal over adresseren van mem ... LEES eerst eens ff voordat je replyd!!! WWVerveen verteld hoeveel mem zijn NT bakkie wel niet kan zien, ik wijs hem erop dat elke zichzlef respecterende NOs bouwer dat inbouwt enzo...
punt4 de verhaal van '..er zijn probs...' sloeg er dus op dat BM liep te k*tten en dattie op punt van klappen stond. Waar dus bij NT een BSOD zou komen, was nu gewoon de melding van, joh ... ik doe het no maar als je tijd hebt gooi dan eens plat ...

GOED lezen wat op wie en waar slaat ....

Geen zin om er ff een mooie lauyout van te maken.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 10:28 schreef Ric0chet het volgende:

[..]
DUS IS JE SERVER FF OFLIJN WANT HIJ IS AAN HET OPSTARTEN!!! Wat ik dus zeg is dat NW5 ONLIJN blijft. Na een BSOD MOET je rebooten wil je server weer wat doen. Na een abent klik je de melding gewoon weg... klaar...
Om te beginnen is ie niet oflijn, maar off-line ; )
Je hoeft trouwens niet te schreeuwen, ik ben niet doof en niet blind. Kijk, als je maar 1 server heb dan is het handig, maar als je een fatsoenlijk netwerk hebt, maakt het allemaal niet zoveel meer uit of een bak moet booten of niet.

Wat mij opvalt is dat men hier erg kortzichtig is en alles op zichzelf staand ziet. Boys/girls, er hang nog een hele infrastructuur achter en * mag weten hoeveel servers, devices, wat dan ook. In elke omgeving heeft elke OS zijn doel.

Kortom, er is GEEN beste OS op de wereld, punt uit. Ook niet voor een server. Wil ik Exchange 2000 gebruiken om een of andere reden, dan MOET ik NT4/win2k draaien. Wil ik BorderManager als firewall/proxy, dan MOET ik netware draaien.

Gebruik nu gewoon het OS/NOS dat je in je omgeving nodig hebt en waardeer het niet gebruikte OS/NOS voor hetgeen het kan. Deze discussie heeft geen begin en zeker geen einde. Er zijn voor beide produkten zoveel voors en tegens te bedenken....

• us4
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:19

us4

Howdy,

De vraag is niet of Novell beter is dan NT !

Novell is als het moet werken (geen omkijken naar, NT is voor als je een (goede) systeembeheerder hebt.

Beide zijn overigens redelijk stabiel.
Alleen zijn niet alle MS progjes van een goede kwaliteit (en het moeten herstarten van een server na een update vind ik waanzin).

En nog een opmerking over Arcserve, zonder een vreselijke bak met geheugen in je server gewoon niet aan beginnen !

Cheers,

Paul
]:O

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
wanneer je de stroom van de externe backup-unit afhaald
Iemand die de power eraf trekt moet terug naar de kleuterschool om het boekje "Sjaak leert SCSI" te gaan lezen.

En iemand die wel z'n server maar niet zijn devices aan een UPS/No-Break koppelt is nou ook niet slim bezig ...

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
En nog een opmerking over Arcserve, zonder een vreselijke bak met geheugen in je server gewoon niet aan beginnen !
Helemaal mee eens, het is ook een godswonder dat mijn P166 met 80 Mb mem onder NW4.11/SP8a/ArcServe 6.2 (en later ArcServe IT 6.5) het al een jaartje of doet :)
Laten we nou 'ns ff de vooroordelen over AS en het geheugengebruik wegnemen.
Het enige instabiele memery vretende (en niet teruggevende) pakket voor NetWare wat ik ken is Norton AntiVirus for Netware v.7 .. de good old 4 is vele malen beter!!!

Verwijderd

-----------------------------------
Met Windows 2000 kan ik een netwerk inrichten op wat voor schaal dan ook.
Dat kan Unix, linux, netware ook.
Je mist de kern van het verhaal. Ik zeg nergens dat dat niet zou kunnen.
Je wilt het gewoon niet toegeven dat NDS beter is.
Ik stel dat het er niet toe doet. Je concentreert je op aspecten ipv het geheel.
Netware kan het zonder emulatie. NDS neemt de functionaliteiten gewoon over. Behalve dan bij activedirectory maar die wordt gewoon gesynchroniseerd via LDAP.
Volgens mij begrijp je mijn stelling niet. Je kunt NDS en AD op diverse manieren koppelen als je dat wilt en je kunt servers van andere platformen emuleren. Twee verschillende zaken.

--
Nu volgt een hoop mijn OS is op dit specifieke punt beter
Niet relevant verder
--
Je moet een server niet als werkstation gaan gebruiken. 1 fout programma starten en de server ligt plat. Verder moet een server die ook als werkstation werkt meer vermogen hebben, dus die investering heb je al gedaan.
Ik doel eigenlijk op heel andere zaken niet op op het gebruik van een server als werkstation maar meer in de system management sferen. Tenzij je de server gebruikt als terminal server natuurlijk.
Oja, wel jammer dat je voor NT meer beheerders en meer tijd aan beheer moet besteden dan bij netware.
NT beheer je, netware monitor je.
Onzin, dan doen ze het niet goed.
Ik spreek hier overigens netwerkbreed en niet server-centrisch, je kunt die dingen over het algemeen niet los zien.
Ik vind dat je voor alle services gewoon de beste OS/NOS moet gebruiken. Als dit dan een mixed environment wordt dan is het maar zo. Het gaat er om dat de services die je aanbied aan de aangebruiker het beste zijn.
Het gaat om een afweging van functionaliteit en kosten. Mixed=duurder
Dat je windows als client gebruikt heeft niks te maken met wat je als NOS kiest. De eindgebuiker behoort helemaal niets van het netwerk te merken en dus maakt het hem niets uit. Daarom kun je beter voor het betere produkt kiezen dan voor een zelfde interface als de gebruikers hebben. Wat maakt de look-and-feel van een server nu uit?
Het is kostentechnisch gezien handiger alles op een platform te houden. De look and feel van de server maakt uit omdat je dan minder hoog gekwalificeerde beheerders kunt inzetten.

Je concentreert je nogal op specifieke punten in mijn betoog in plaats van het in een breder kader te trekken. Dat is een beetje jammer eigenlijk.

Wim
--

http://www.win2kwereld.nl

• Webxorcist
Op dinsdag 28 november 2000 10:33 schreef MeaCulpa het volgende:

[..]
Om te beginnen is ie niet oflijn, maar off-line ; )
Je hoeft trouwens niet te schreeuwen, ik ben niet doof en niet blind. Kijk, als je maar 1 server heb dan is het handig, maar als je een fatsoenlijk netwerk hebt, maakt het allemaal niet zoveel meer uit of een bak moet booten of niet.

Wat mij opvalt is dat men hier erg kortzichtig is en alles op zichzelf staand ziet. Boys/girls, er hang nog een hele infrastructuur achter en * mag weten hoeveel servers, devices, wat dan ook. In elke omgeving heeft elke OS zijn doel.

Kortom, er is GEEN beste OS op de wereld, punt uit. Ook niet voor een server. Wil ik Exchange 2000 gebruiken om een of andere reden, dan MOET ik NT4/win2k draaien. Wil ik BorderManager als firewall/proxy, dan MOET ik netware draaien.

Gebruik nu gewoon het OS/NOS dat je in je omgeving nodig hebt en waardeer het niet gebruikte OS/NOS voor hetgeen het kan. Deze discussie heeft geen begin en zeker geen einde. Er zijn voor beide produkten zoveel voors en tegens te bedenken....
Ik schreeuw niet ik type... :9 Daarbij word ik er een beetje moe van om alles 3 keer te herhalen... Wat bij jou blijkbaar nodig is...

Daarbij als ik oflijn op deze manier wil spellen dan doe ik dat! Je kruipt weg achter iets waar het niet omgaat!

En ook ben ik niet kortzichtig. We hebben het hier over het betere OS en niet over het betere netwerk meer -tig servers. Jij gaat er vanuit dat NT stabieler is omdat je er een server naast heb draaien. De rest van ons hier gaat er vanuit dat je 1 server hebt, welk dan beter/stabieler is. Jij zoekt je discussie overwinning in een compleet netwerk die dat ene servertje waar we het overhebben vervangt mocht hij uitvallen... En ...zucht... daar ging het niet om. |:(

Jij neemt dingen aan die er misschien niet eens zijn. Ik heb hier ook NW servers staan die elkaars werk over kunnen nemen als het fout gaat... Maar daar hadden we het dus niet over.

Real men use Linux

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 10:33 schreef Koffie het volgende:
Heb geen zin om te quoten enzo.. maar denk dat meaculpa niet helemaal oplet ezo.
Ik let wel op hoor. Maar ik heb geen zin om tig berichtjes te beantwoorden die tig keer niet bepaald getuigen van een correcte houding tov anderen. Dat terzijde...
Punt1 IK had het over een BM machine, niet Mozeskriebel of wie dan ook
So what? Ik geef alleen aan dat documenten die open zijn op een BM machine niet getuigen van safe environment, want dat houdt in dat die bak dus files served. Terwijl een firewall/proxy een opzichzelfstaande machine zou moeten zijn.
punt2 Kan de ADMIN er iets aan doen dat IK een admin blij ook al heeft hij mijn RECHTEN ontnomen ??
Punt 1. Dat had je er niet bij gezegd.
Punt 2. Imbeciele admin dan, want dat MOET ie controleren.
Punt 3. Sowieso iemand Admin maken indien niet nodig is dom.
Punt 4. Je hoeft maar zelden als Admin inteloggen als je systemen goed geconfigged zijn.[quote]
punt3 Het verhaal over adresseren van mem ... LEES eerst eens ff voordat je replyd!!! WWVerveen verteld hoeveel mem zijn NT bakkie wel niet kan zien, ik wijs hem erop dat elke zichzlef respecterende NOs bouwer dat inbouwt enzo...
[/quote
Jij zei LETTERLIJK:
quote:
Ga nu ff koffie drinken en dan ff wat lappen txt replyen want wwverveen heeft op sommige punten zich wel laten kennen. Hardstikke mooi joh dat er tig Gb mem in kan marueh ...
- De HW zal het (net als het (N)OS) best kunnen ADRESSEREN .. maareuh het is nog niet echt te koop
- Elke NOS kan dat aan mem addresseren.
Hier kan ik niet uithalen dat het over nt, win2k, netware, wat dan ook gaat. Bovendien, had het niets te maken met mijn voorgaande post. Dus wie let er niet op : )
punt4 de verhaal van '..er zijn probs...' sloeg er dus op dat BM liep te k*tten en dattie op punt van klappen stond. Waar dus bij NT een BSOD zou komen, was nu gewoon de melding van, joh ... ik doe het no maar als je tijd hebt gooi dan eens plat ...
ja, en de wijze waarop je toen aanhaalde dat er documenten openstonden, gaf aan dat deze zich op de BM machine bevonden. En dat geeft geen blijk van een echt veilige omgeving...
GOED lezen wat op wie en waar slaat ....
deed en doe ik dus ook.

Verwijderd

Even over het BSOD gebeuren.

De achtergrond van een BSOD onder WIndows NT of WIndows 2000 is dat er op de een of andere wijze in kernel mode iets verschrikkelijk mis gaat en er een exeption routine wordt aangeroepen. Het zou geen enkel probleem voor de programmeeurs zijn geweest om Windows door te laten lopen.

MAAR: uit het oogpunt van de kernel is er een conditie voorgekomen die nooit voor had mogen komen. Het is niet bekend of dit de schuld is van het proces wat het veroorzaakte. Best mogelijk dat de fout gebeurde door problemen eerder in de lijn. Waneer NT/2000 door zou gaan met werken kan het er toe leiden dat er data in het geheugen corrumpeert of veel erger er mischien verkeerde data op de schijf beland. In het design van Windows 2000/NT is ervoor gekozen om dan maar te kiezen voor een STOP error. Dit is de meest veilige weg uit het probleem.

Je kunt het daar mee eens zijn of niet, maar er valt, lijkt mij, wel iets voor deze benadering te zeggen.

Wim
--

http://www.win2kwereld.nl

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Je wilt het gewoon niet toegeven dat NDS beter is.
-- Ik stel dat het er niet toe doet. Je concentreert je op aspecten ipv het geheel.
Idd, je wilt dus niet toegeven. Net zoiets als "Ja ik weet het ik maar een alto, maar als ik naar linx wil, doet mijn knipperlicht het"
Je tikt alleen als het in je straatje past. Durdf toe te geven dat AD een slap aftreksel is van NDS, alleen is het ze bij lange na niet gelukt een betere te maken.
Het is kostentechnisch gezien handiger alles op een platform te houden. De look and feel van de server maakt uit omdat je dan minder hoog gekwalificeerde beheerders kunt inzetten.
HAHAHAHA LOL :)
Dus als ik bij jou kom solliciteren en ik vertel dat ik "Windows NT Workstation" wel eens gezien heb, ben ik BEHEERDER bij jou???

- Als jij een beheerder in dienst neemt die niet een NSO kan beheren omdat de look/QUI niet overeenkomt met een desktop, dan betwijfel ik de serieusheid van je netwerk
- Eigenlijk heb je wel gelijk, het is idd. goedkoper/sneller/makkelijker om een NIEUW product te leren beheren als daar het bestand WORDPAD.EXE in voorkomt

Ik vermaak me vootreffelijk met de replys van jou die steeds minder kant noch wal raken. Je durft niet eens toe te geven dat MS sommige dingen gewoon NIET goed voor elkaar heeft (er zijn een hoop dingen in NW die gewoon compleet RUK zijn).

Enne... over beheer gesproken, bij NW kan meestal exact hetzelfde als in NT .. waare het niet dat het een instelling is onder NetWare.. terwijl je bij NT het complete register moet gaan lopen tweaken en slopen.
Ooit wel eens een DHCPserver onder NW gedraaid??
En of je een bedrijf nou serieus moet nemen wat hun SERVER product in het NEDERLANDS uitbrengt ??
Men installeren W2K server... aan het einde vraagt de install: "Oh ja, was ik bijna vergeten ... wat wil je met deze server gaan doen??" Om er nog ff bij te zeggen " Als je het antwoord niet helemeaal weet, vraag het aan je NetwerkBeheerder"

Verwijderd

[quote]
Op dinsdag 28 november 2000 10:48 schreef Ric0chet het volgende:

[..]
Ik schreeuw niet ik type... :9 Daarbij word ik er een beetje moe van om alles 3 keer te herhalen... Wat bij jou blijkbaar nodig is...
Hier ga ik heel kort op in. Het ging specifiek over een abend. Ik gaf al aan dat dat bij NW beter geregeld is dan bij NT/win2k. What do you wanna hear?
Daarbij als ik oflijn op deze manier wil spellen dan doe ik dat! Je kruipt weg achter iets waar het niet omgaat!
Goh, zeker niet mijn ; ) gesjien?? Jezus man, lighten up, maak je niet zo druk.
En ook ben ik niet kortzichtig. We hebben het hier over het betere OS en niet over het betere netwerk meer -tig servers.
Kijk eens aan. Ik gaf al aan dat er geen betere OS is!
Jij gaat er vanuit dat NT stabieler is omdat je er een server naast heb draaien. De rest van ons hier gaat er vanuit dat je 1 server hebt, welk dan beter/stabieler is.
Onzin. Waar haal jij uit dat ik daarvanuit ga. Dat is namelijk onzin. Enne, wie bepaalt er dat jij namense de rest kan/mag spreken. Kom eens ff van je sokkeltje af, je bent errug arrogant.
Jij zoekt je discussie overwinning in een compleet netwerk die dat ene servertje waar we het overhebben vervangt mocht hij uitvallen... En ...zucht... daar ging het niet om. |:(
Nee dus. Ik zoek geen overwinning, want een discussie KENT GEEN OVERWINNING! Het is het uitwisselen van argumenten ten doelstelling de ander te overtuigen van je gelijk (in veel gevallen dan). Waarom zou ik willen winnnen? IK gebruik/beheer/monitor alle genoemde systemen in deze "discussie" en ze hebben allemaal voor-en nadelen.
Jij neemt dingen aan die er misschien niet eens zijn. Ik heb hier ook NW servers staan die elkaars werk over kunnen nemen als het fout gaat... Maar daar hadden we het dus niet over.
Ik doe geen aannames, ik regaeer op hetgeen gepost wordt. No more, no less...

Verwijderd

Ik ben beheerder van een Netwerk met ongeveer 250 NT-werkplekken met 6 Novell servers een linux doos en een NT-server.

De performance van de NT doos is in en intriest, hij kan op geen enkel punt de Novell dozen evenaren. (hardware is hetzelfde)
Ik ga met zen een software pakketje downloaden van 20 Mb. Dit duurt op de Novell server ongeveer 1 minuut, als ik hetzelfde pakketje download van NT duurt het let wel 50 a 60 minuten.
Het probleem is dat we hier pakketten draaien zoals delphi die alleen client server werken op NT. Dus we hebben de NT bak gewoon nodig. Verder draait alles novell.

Over die ARC-serve problemen, ik heb er wel van gehoord maar ik heb er geen last last van want ik kan wel gewoon de rotzooi unloaden.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Je kunt het daar mee eens zijn of niet, maar er valt, lijkt mij, wel iets voor deze benadering te zeggen.
Als je je OS niet zo kunt ontwerpen dat er geen datacorruptie optreedt bij een ongeldige bewerking van wat voor proces dan ook is dit de beste oplossing ja.
Ik stel dat het er niet toe doet. Je concentreert je op aspecten ipv het geheel.
AD en NDS zijn geen klein aspecten, maar de kern van het hele beheer.

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 11:01 schreef caddy99rr het volgende:
De performance van de NT doos is in en intriest, hij kan op geen enkel punt de Novell dozen evenaren. (hardware is hetzelfde)
Ik ga met zen een software pakketje downloaden van 20 Mb. Dit duurt op de Novell server ongeveer 1 minuut, als ik hetzelfde pakketje download van NT duurt het let wel 50 a 60 minuten.
Dit lijkt meer op een NT configuratie probleem of netwerkprobleem dan een argument om aan te geven dat een of ander beter is. Hebbie meer info? need input, for throughptu to generate output. Geheid dat er een oplossing is. Want een verschil van 3 kwartier......

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op dinsdag 28 november 2000 10:54 schreef wverveen het volgende:
Even over het BSOD gebeuren.

De achtergrond van een BSOD onder WIndows NT of WIndows 2000 is dat er op de een of andere wijze in kernel mode iets verschrikkelijk mis gaat en er een exeption routine wordt aangeroepen. Het zou geen enkel probleem voor de programmeeurs zijn geweest om Windows door te laten lopen.
Volledige met je eens!!! dat gaan we dus ff neertikken;

- Als er een prob is (wat BSOD als gevolg heeft, welke prob dat is, geef je net zelf aan) kunnen we dus stellen dat NTR meer last heeft van instabiele kernels.

Waarom?? Novell had er ook voor kunnen kiezen om de server keihard uit te knikkeren, achter laten ze hem doordraaien. Heb dat vaak zat meegemaakt. En dat kreng draaide ook nog door!!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Enne, wie bepaalt er dat jij namense de rest kan/mag spreken
* Koffie bij deze... (vette);)

• Webxorcist
Op dinsdag 28 november 2000 11:00 schreef MeaCulpa het volgende:

[..]
Onzin. Waar haal jij uit dat ik daarvanuit ga. Dat is namelijk onzin. Enne, wie bepaalt er dat jij namense de rest kan/mag spreken. Kom eens ff van je sokkeltje af, je bent errug arrogant.
[..]
Niks geen sokkeltje dus... Het blijft alleen wel zo dat jij de enigste bent die begon over meerdere servers die de taken van een ander kunnen overnemen...
Nee dus. Ik zoek geen overwinning, want een discussie KENT GEEN OVERWINNING! Het is het uitwisselen van argumenten ten doelstelling de ander te overtuigen van je gelijk
Een discussie kent dus geen overwinning, maar je wisselt argumenten uit ten doelstelling van de ander te overtuigen van je gelijk? Een overwinning behalen dus...
Ik doe geen aannames, ik regaeer op hetgeen gepost wordt. No more, no less...
Je doet wel aannames, je begon over een compleet netwerk met duplexing enz...

Real men use Linux

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 11:09 schreef Ric0chet het volgende:

[..]
Niks geen sokkeltje dus... Het blijft alleen wel zo dat jij de enigste bent die begon over meerdere servers die de taken van een ander kunnen overnemen...
Ter*ing. Haal ik praktijk erbij is het weerniet goed. De vraag was/is. IS NT of Novell fijner? Naar mijn mening geen van beiden. In het ene geval NW, en in het andere NT.
Een discussie kent dus geen overwinning, maar je wisselt argumenten uit ten doelstelling van de ander te overtuigen van je gelijk? Een overwinning behalen dus...
je moet mij wel goed quoten. Ik zei IN DE MEESTE GEVALLEN. En met ARGUMENTEN. en argumenten zie ik hier niet veel voorbij komen...
Je doet wel aannames, je begon over een compleet netwerk met duplexing enz...
Wat heeft dat met aannames te maken? Das praktijk vanuit mijn omgeving. Is dat zo moeilijk te begrijpen?

• Webxorcist
Nee hoor, maar wij werken gelukkig niet in jouw omgeving... Dus hoe moeten wij in argumenten jou omgeving verwerken...?

Real men use Linux

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
* Koffie is errug happy!!!! Krijg net (precies op tijd dus) mijn pakketje van Novell binnen!

- 5 vlaggen (ook DE rode vlage met Novell)
- Cd's
- Mok en long drimk glazen
- Petjes

dit is 100x beter dan de playboy/seventeen/whatever :+

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 11:23 schreef Ric0chet het volgende:
Nee hoor, maar wij werken gelukkig niet in jouw omgeving... Dus hoe moeten wij in argumenten jou omgeving verwerken...?
Wow, last van MPS? of mag je wederom voor iedereen spreken die hier aanwezig is?

Je zinsconstructie is een beetje ongelukkig, maar ik neem aan dat je bedoelt: Hoe moet ik mijn argumenten naar jouw omgeving vertalen?

Dat moet je niet en dat hoef je niet. Iedereen beargumenteert vanuit zijn belevingswereld, ervaring, opleiding etc. Ik evengoed als een ander. Alleen verbaast het mij dat men hier zoveel redeneert vanuit 1 servertje.

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 11:30 schreef Koffie het volgende:
* Koffie is errug happy!!!! Krijg net (precies op tijd dus) mijn pakketje van Novell binnen!

- Cd's
- Petjes

Have fun : )

• Webxorcist
Met mijn zinsconstructie is niks mis. Daar staat precies wat ik bedoel. En waarom verbaast het je dat we het hier over 1 server hebben? Waar stond dat we het over een compleet netwerk met een x-tal server hadden?

Real men use Linux

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Wow, last van MPS? of mag je wederom voor iedereen spreken die hier aanwezig is?
Had ik toch al gezegd.
Het verwatert wel van 1 server naar wij hebben hier 1000+ users enzo...
Aan de andere kant zelfs mijn nichtje van 10 krijgt W2K nog wel stabiel alsie alleen maar proxy server hoeft te zijn om met z'n tween te inetten (novell ook hoor).

GRtZ
Koffie

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 11:33 schreef Ric0chet het volgende:
Met mijn zinsconstructie is niks mis. Daar staat precies wat ik bedoel. En waarom verbaast het je dat we het hier over 1 server hebben? Waar stond dat we het over een compleet netwerk met een x-tal server hadden?
Je kunt in je argumenten mijn omgeving niet verwerken. Dat gaf ik al aan. En dat maakt ook niks uit.
En waar stond dat we het maar over 1 server hebben?

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 11:36 schreef Koffie het volgende:

[..]
Had ik toch al gezegd.
Het verwatert wel van 1 server naar wij hebben hier 1000+ users enzo...
Aan de andere kant zelfs mijn nichtje van 10 krijgt W2K nog wel stabiel alsie alleen maar proxy server hoeft te zijn om met z'n tween te inetten (novell ook hoor).
Wow, stabiel? win2k als proxy? Tsja, bewijst dat win2k al stabiel is van zichzelf... Is het ook veilig?

• Ulx
  • Laatst online: 05-12-2022

Ulx

Wizard

Op dinsdag 28 november 2000 11:40 schreef MeaCulpa het volgende:

[..]
Wow, stabiel? win2k als proxy? Tsja, bewijst dat win2k al stabiel is van zichzelf... Is het ook veilig?
Je gaat je proxy toch niet als vuurmuur inzetten?

Assignment rejected by specialist

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 11:41 schreef Ulx het volgende:

[..]
En? Moet ie nog veilig zijn.

• Ulx

Ulx

Wizard

Maakt niet uit. Ik zou een proxy houden om te proxyen en een vuurmuur om te vuurmuren.

Dan kun je voor beiden de betere software gebruiken. In plaats van een halve oplossing.

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 11:50 schreef Ulx het volgende:
Maakt niet uit. Ik zou een proxy houden om te proxyen en een vuurmuur om te vuurmuren.

Dan kun je voor beiden de betere software gebruiken. In plaats van een halve oplossing.
Agreed. Alhoewel ik Raptor Firewall geen halve oplossing vind : )

Verwijderd

En dat kreng draaide ook nog door!!
Met onvoorspelbare gevolgen overigens

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Nope ....
Er wordt exact vermeld WAAR het fout is gegaan.
Je kan er donder op zeggen dat als je probs met ArcServe hebt (bijvoorbeeld als je hem meerder keren start/stopt per dag ;) ), dat je dan echte probs/fouten met AS kan krijgen maar heus niet met j DHCPservertje ofzo hoor!

Ben overigens benieuwd waar je dat op baseerd hoor.

• Ulx

Ulx

Wizard

Op dinsdag 28 november 2000 11:52 schreef MeaCulpa het volgende:

[..]
Agreed. Alhoewel ik Raptor Firewall geen halve oplossing vind : )
Dat pakket ken ik niet.

Ik gebruik op m'n werk ms-proxy voor het proxywerk en de vuurmuur is een firewall-1 op een solarisdoos.

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 12:20 schreef Ulx het volgende:

[..]
Dat pakket ken ik niet.

Ik gebruik op m'n werk ms-proxy voor het proxywerk en de vuurmuur is een firewall-1 op een solarisdoos.
Leuk speelgoed ) (positief bedoeld)
raptor is een vrij aardige firewall/proxy server voor een NT platform.

Verwijderd

HAHAHAHA LOL
Dus als ik bij jou kom solliciteren en ik vertel dat ik "Windows NT Workstation" wel eens gezien heb, ben ik BEHEERDER bij jou???
Ja hoor werkstation beheerder.
- Als jij een beheerder in dienst neemt die niet een NSO kan beheren omdat de look/QUI niet overeenkomt met een desktop, dan betwijfel ik de serieusheid van je netwerk
Wat je moet begrijpen is dat waneer je laag gekwalificeerd personeel in kan zetten om beheer te doen je kosten bespaard. Voor laag gekwalificeerd personeel is die look and feel van belang. Dit personeel kan al het voor de hand liggend spul doen en voor de escalaties heb je de mensen die het wel snappen. Ik kom dit vaak genoeg tegen.
- Eigenlijk heb je wel gelijk, het is idd. goedkoper/sneller/makkelijker om een NIEUW product te leren beheren als daar het bestand WORDPAD.EXE in voorkomt
Je kunt iemand makkelijker leren basaal serverbeheer te doen als het lijkt op zijn werkstation. Inderdaad.
Ik vermaak me vootreffelijk met de replys van jou die steeds minder kant noch wal raken. Je durft niet eens toe te geven dat MS sommige dingen gewoon NIET goed voor elkaar heeft (er zijn een hoop dingen in NW die gewoon compleet RUK zijn).
Er zijn threads genoeg op dit forum waar ik wel eens een uitspraak doe over MS problemen, dus dat slaat nergens op. Wat ik in mijn oorspronkelijk verhaal naar voren bracht is dat de pijnpunten er niet zo toe doen maar dat het gaat om hoe het geheel samenvalt. Jij kijkt nu naar de techniek, ik heb het over het maken van oplossingen. Wat ik aan je voor heb gesteld zie ik geregeld gebeuren, het is nuttig daar kennis van te nemen. Doe je voordeel ermee zou ik zeggen.
En of je een bedrijf nou serieus moet nemen wat hun SERVER product in het NEDERLANDS uitbrengt ??
Klaarblijkelijk luisteren ze naar de klant, die wil dat vaak. Ik ben er zelf ook niet blij mee, gelukkig is er een multilanguage versie. Best of both worlds.

Verwijderd

Nope ....
Er wordt exact vermeld WAAR het fout is gegaan.
Je kan er donder op zeggen dat als je probs met ArcServe hebt (bijvoorbeeld als je hem meerder keren start/stopt per dag ), dat je dan echte probs/fouten met AS kan krijgen maar heus niet met j DHCPservertje ofzo hoor!
Ben overigens benieuwd waar je dat op baseerd hoor.
Heel simpel.
Je hebt een geheugen probleem (simmetje kaduuk)
Er loopt ergens code en die komt daar op een gegeven moment uit, de code leest foute informatie en geeft dit door.
Dit gebeurd nog een paar keer en eindigt uiteindelijk bij een database, deze wil naar de database schrijven maar door de fout gebeurd er iets onvoorspelbaars waardoor er een exeption gegenereerd wordt.

Wat moet de kernel nou doen? Doorgaan? Database stoppen? Bugcheck?

De redenatie achter het ontwerp van NT/2000 is dat het niet zeker was dat het een processprobleem is maar mogelijk een systeemprobleem. Daarom: bugcheck. Het beeindigen van het proces had natuurlijk ook gekund maar je hebt dan geen zekerheid.

Het is dus maar waarvoor je kiest.

Om nog even terug te keren op Arcserve trouwens. Aangezien je dat steeds maar weer oprakelt. Ik heb het ook gedraait op NT en heb daar nooit een BSOD gehad door Arcserve.
Over stabiliteit gesproken.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
ff tussendoor ... iemand die ervaring met AS voor NW heeft, zal je zo kunnen zeggen dat AS voor NT een zwaar slechte kopie is.
AS onder NT werkt voor geen meter, heb er alleen maar slechte ervaringen mee. Cheyenne had het product beter onder NW kunnen houden.
Overigens is de support van Cheyenne ook ernstig ruk en arrogant (los v/h feit dat je voor een beetje technische vraag al met de US of A moet bellen).

• Ulx

Ulx

Wizard

Op dinsdag 28 november 2000 12:22 schreef MeaCulpa het volgende:

[..]
Leuk speelgoed
Nah,

solaris blijft Unix

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op dinsdag 28 november 2000 12:44 schreef Ulx het volgende:

[..]
Nah,

solaris blijft Unix
solaris =dat niet van Sun ofzo??
Enne .. meng Unix eens in deze discu .. kunnen we er 3 naast elkaar leggen.

• Ulx

Ulx

Wizard

Op dinsdag 28 november 2000 12:49 schreef Koffie het volgende:

[..]
solaris =dat niet van Sun ofzo??
Enne .. meng Unix eens in deze discu .. kunnen we er 3 naast elkaar leggen.
Nou, AS/400 moet er dan ook bij.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op dinsdag 28 november 2000 12:50 schreef Ulx het volgende:

[..]
Nou, AS/400 moet er dan ook bij.
En VMS en MacOS X Server ook.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 12:25 schreef wverveen het volgende:

Ja hoor werkstation beheerder.
We hebben het steeds over netwerkbeheer. Nu beginnen jullie over werkstationbeheer (systeembeheer) Dat is toch geen echt (systeem)beheer. Dat is toch meer helpdesk of first/second line support.
Wat je moet begrijpen is dat waneer je laag gekwalificeerd personeel in kan zetten om beheer te doen je kosten bespaard. Voor laag gekwalificeerd personeel is die look and feel van belang. Dit personeel kan al het voor de hand liggend spul doen en voor de escalaties heb je de mensen die het wel snappen. Ik kom dit vaak genoeg tegen.
je bedoelt die laag gekwalificeerd personeel die een server niet stabiel kunnen laten draaien. Dan heb ik toch liever mensen die eerst de basiskennis moeten leren voordat ze beheer op een server mogen doen.
Je kunt iemand makkelijker leren basaal serverbeheer te doen als het lijkt op zijn werkstation. Inderdaad.
Ja, maar dan heeft ie geen kennis over het produkt en kent ie niet de achterliggende gedachtes
Wat ik in mijn oorspronkelijk verhaal naar voren bracht is dat de pijnpunten er niet zo toe doen maar dat het gaat om hoe het geheel samenvalt.
Wij kijken naar de basis. Zoals o.a. NDS. Het geheel is zo groot dat niemand dat kan overzien.
Jij kijkt nu naar de techniek, ik heb het over het maken van oplossingen.
Bij netware is de techniek de oplossing. Bij MS moet je oplossingen verzinnen voor de techniek.
Wat ik aan je voor heb gesteld zie ik geregeld gebeuren, het is nuttig daar kennis van te nemen. Doe je voordeel ermee zou ik zeggen.
Ik luister ook naar wat je te vertellen hebt.
Klaarblijkelijk luisteren ze naar de klant, die wil dat vaak. Ik ben er zelf ook niet blij mee, gelukkig is er een multilanguage versie. Best of both worlds.
Ja, maar de patches updates zijn er altijd in het engels 1-2 maanden eerder dan in het nederlands. En dan de foutieve vertalingen nog.

• Ulx

Ulx

Wizard

Op dinsdag 28 november 2000 12:53 schreef wildhagen het volgende:

[..]
En VMS en MacOS X Server ook.
En Warp server ook. En OS/390. En Tandem!

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 12:44 schreef Ulx het volgende:

[..]
Nah,

solaris blijft Unix
Ik doelde op firewall-1.... ;)

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 11:41 schreef Ulx het volgende:

[..]
Waarom niet?? Dat gaat toch goed. Die bordermanager draait toch ook als een speer.

• Ulx

Ulx

Wizard

Op dinsdag 28 november 2000 13:39 schreef mozeskriebels het volgende:

[..]
Waarom niet?? Dat gaat toch goed. Die bordermanager draait toch ook als een speer.
Het gaat wel goed, en het draait wel. Maar het lijkt me veiliger om je authenticatie/proxy en NAT via een proxy te doen, en de security met een aparte firewall.

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 13:53 schreef Ulx het volgende:

[..]
Het gaat wel goed, en het draait wel. Maar het lijkt me veiliger om je authenticatie/proxy en NAT via een proxy te doen, en de security met een aparte firewall.
De bordermanager maakt gebruik van clienttrust. Met programma worden gebruikers via de NDS. Via de clienttrust kun je ook mensen lid maken van groepen om zo mensen toegang te geven tot HTTP (80), FTP, enz.
Bordermanager is een firewall en proxy-server in een en is volledig samengevoegd met de NDS.
Je kunt dus met een tool je gebruikers beheren en je firewall/proxyserver.

Verwijderd

Kan de ADMIN er iets aan doen dat IK een admin blij ook al heeft hij mijn RECHTEN ontnomen ??
Zorgen dat de synchronisatie tussen de domain controllers goed gaat.

Het lijkt erop dat sommigen hier hun eigenwaarde laten afhangen van de servers die ze beheren. Zie je de gemiddelde timmerman zich zo op de borst kloppen omdat-ie z'n hamer zo geweldig vindt?

Nee dus.

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 19-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Hmm... Wat is het beste systeem... Weet ik niet. Ik weet wel dat je geen formule 1 kunt winnen met een dafje. De enige goede raad is kies het platform dat voor je taak het beste geschikt is.

Dan toch effe wat voer voor de commentators. Ikzelf heb een voorkeur voor NetWare, gewoon zomaar. Effe wat dingetjes op een rij.

Ik beheer een netwerk van 10 Novell servers en een kleine 18 NT bakken (NT4 en WinFrame 3.51). De Novell (4.1) dozen zijn nu nog P100 en P133 machines en draaien als een tiet. Geen enkele klacht m.b.t. performance, en dat met een kleine 1000 gebruikers. Probeer dat maar eens op NT.
Dit gaat binnenkort naar NW5.1. Twee Xeon-800 machientjes met een gig Mem en 100 gig disk.. lekker toch..
Even een groter plaatje. Ons netwerk is onderdeel van het grootste Novell netwerk ter wereld. Wat cijfertjes: 1200 servers, 95.000 clients. Na de NetWare 5.1 migratie volledig open ('s werelds grootste NDS Tree). In Europe 180 servers, 14000 users. Ik heb AD dat nog niet zien doen. NovLabs heeft een NDS gebouwd met meer dan 1.000.000.000 objecten en dat draaide ook nog steeds. Hoezo schaalbaar. Win2K kan clusteren.. Ja, leuk. 2 nodes in Advanced Server, 4 nodes in Datacenter. NetWare 5.1 doet het met niet minder dan 32 nodes out of the box. Oja, ook 64gig memory en 64 cpu's (al zijn daar geen borden voor, maar ja...) NSS Filesystem, 4 PB (peta-byte, 4069 terabyte) groot genoeg ?? Database ondersteuning ?? Oracle8, BTrieve etc.. Scripting?? javascript (native, geen VM), Perl, en alle anderen zomaar te laden. Okee, VBScript is leuk, maar ook MS zet z'n client side scripts in Javascript, omdat het anders niet op NetScape Client draait... ASP?? kan Novell ook.. Ach ja.. 't is wat moeilijker te beheren, maar je laat je zoontje van 6 toch ook niet in je nieuwe mercedes rijden ?? Een beetje hobbie-ist met wat win98 ervaring kan een NT Server aan de praat krijgen, maar dat heet geen beheren. In de 5 jaar dat ik deze toko hier beheer is een Novell server alleen maar plat gegaan omdat ik dat wil en NT bakken moeten om de haverklap opnieuw gestart worden omdat ze memory lekken. Winframe zelfs dagelijks (4CPU, 2GIG, inter-CPU code lekt als een zeef)

Voorkeur ?? Voor file en print nog steeds NetWare. Voor Database Oracle op Solaris. Voor Web NetScape op Solaris. Routing en Proxy ?? hardware (cisco) of solaris. NT is strikte noodzaak omdat er teveel bedrijven zijn die er leuke tooltjes op bouwen, en omdat M$ het gratis weggeeft aan sommige klanten om er binnen te komen (en da's een feit, daarom zit ik op Exchange.. Lic's waren gratis !!)

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
CNN ??

• Onno
  • Niet online
NetWare 5.1 doet het met niet minder dan 32 nodes out of the box. Oja, ook 64gig memory en 64 cpu's
Hoe leuk het ook klinkt, hier heb je geen gelijk in. NetWare 5.1 doet SMP t/m 16 cpu's, en clustert out-of-the-box niet. Daar heb je NetWare Cluster Services voor nodig.
(NetWare 6 zal wél out-of-the-box clusteren, tot 32 nodes met elk 32 cpu's)

En NSS is idd een errug lekker systeempje... ook lekkere mount-tijden trouwens. :)
At COMDEX `97 a 1-terabyte NSS volume containing a billion files was deliberately crashed and recovered in 10 seconds.

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 19-02 16:32

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

NT5 Clustert out of the box ook niet.. Daar heb je ook wat extra's voor nodig. I was merely comparing.. 4 nodes to 32 nodes...:)

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Ulx

Ulx

Wizard

Nou mijn voorkeuren dus maar ff op een rijtje:

Db servers: AS/400
Groupware: Domino
Usermgmt: Ik begin een sterke voorkeur te krijgen voor AD boven NDS (komt ook doordat ik, wil ik ons netwerk goed kunnen beheren, eerst enkele nds trees moet gaan mergen. Met AD bouw ik van scratch.). Maar AD moet zich nog bewijzen, maar ja, installeer nog maar eens de eerste versies van NDS en vergelijk dat met AD. Dan lach je ook niet meer.
File/Printservers: HP Jetdirect :P en Win2k

• Onno
  • Niet online
maar ja, installeer nog maar eens de eerste versies van NDS en vergelijk dat met AD.
Leuk en aardig als je aan archeologie doet ofzo ;) maar echt nuttig is het niet. Het gaat erom hoe die produkten zich nu verhouden. En roepen dat AD beter is dan NDS 4 was... tja... daar heb je niks aan. (overigens zie ik niemand punten noemen waarin AD beter is, andersom is dat niet zo moeilijk)
komt ook doordat ik, wil ik ons netwerk goed kunnen beheren, eerst enkele nds trees moet gaan mergen. Met AD bouw ik van scratch.
Da's zonder meer de creatiefste reden die ik tot nu toe gehoord heb. :P

• Ulx

Ulx

Wizard

Op dinsdag 28 november 2000 16:38 schreef Onno het volgende:
[..]
Da's zonder meer de creatiefste reden die ik tot nu toe gehoord heb. :P
Yep, ik heb ooit eens uitgezocht wat daarvoor nodig was:

3 NDS trees
2 netware 3 servers
3 NT domeinen

Gelukkig was wel alles gestandaardiseerd. Alleen wel volgens de eigen standaarden.
Geef mijn portie dan maar aan fikkie!

Verwijderd

"Novell is beter dan Windows"

Euhmmm......is 't niet zo dat dit het intrappen van een open deur is?

Maar zonder gekheid: de data-overhead van Windows is bizar, net zoals de systeemeisen.
Wat dat betreft gráág Novell! Investeer wat meer in je server, kun je met wat dommere werkstations prima werken :)

Helaas weet ik ook dat MS de macht zo'n beetje heeft overgenomen, zeker als 't om kleinere/middelgrote netwerken gaat, maar dat heeft IMHO niet zo zeer te maken met de kwaliteit van de software als wel met de kwaliteit (en macht, en budget) van de marketing (propaganda-) afdeling van MS!

De Commissaris Voor Propaganda En Agitatie bij het Centraal Comité van MS heeft een véél te ruim budget!

• dreambofh
  • Laatst online: 17-05-2020
Op dinsdag 28 november 2000 16:29 schreef Ulx het volgende:
Nou mijn voorkeuren dus maar ff op een rijtje:

Db servers: AS/400
Groupware: Domino
Usermgmt: Ik begin een sterke voorkeur te krijgen voor AD boven NDS (komt ook doordat ik, wil ik ons netwerk goed kunnen beheren, eerst enkele nds trees moet gaan mergen. Met AD bouw ik van scratch.). Maar AD moet zich nog bewijzen, maar ja, installeer nog maar eens de eerste versies van NDS en vergelijk dat met AD. Dan lach je ook niet meer.
File/Printservers: HP Jetdirect :P en Win2k
Laat iedereen maar spelen met... uuuh... oer heet dat spelletje ook al weer... Active Directory. Dat hele spul van MS staat nog in de kinderschoenen. Ik kan me niet voor stellen dat MS ActiveDir. binnen een jaar zo ver heeft uitgebreid als NDS nu is. Microsoft loop wat dat betreft echt heeeeel wat achter en zijn veel te laat begonnen met iets dat NDS zou moeten gaan concureren.

Filesharing W2k????? Je bedoel zeker Netware 5.x!!!!!

• dreambofh
Op dinsdag 28 november 2000 17:10 schreef Ulx het volgende:
3 NDS trees
2 netware 3 servers
3 NT domeinen
Als je dit heb?
Hmmm...waar staan die 3 NDS tree's op?
Ben toch wel benieuwd. Ik heb n.l. niet echt vaak een NW3 server met NDS gezien.. hehehe.
Dat begint pas echt bij 4.x

• Ulx

Ulx

Wizard

Op dinsdag 28 november 2000 17:29 schreef s_broekhoven het volgende:

[..]
Laat iedereen maar spelen met... uuuh... oer heet dat spelletje ook al weer... Active Directory. Dat hele spul van MS staat nog in de kinderschoenen. Ik kan me niet voor stellen dat MS ActiveDir. binnen een jaar zo ver heeft uitgebreid als NDS nu is. Microsoft loop wat dat betreft echt heeeeel wat achter en zijn veel te laat begonnen met iets dat NDS zou moeten gaan concureren.

Filesharing W2k????? Je bedoel zeker Netware 5.x!!!!!
Zoals je in een eerdere reactie hebt kunnen lezen weet je ongeveer wat de situatie in mijn netwerk (enkele gefuseerde bedrijven waar nogal wat externen, van verschillende bedrijven, hebben lopen klooien.) is: PUIN. :(

wat gebeurt er nu met NDS: user authenticatie
Wat ga ik doen met AD: user authenticatie.

• Ulx

Ulx

Wizard

Op dinsdag 28 november 2000 17:33 schreef s_broekhoven het volgende:

[..]
Als je dit heb?
Hmmm...waar staan die 3 NDS tree's op?
Ben toch wel benieuwd. Ik heb n.l. niet echt vaak een NW3 server met NDS gezien.. hehehe.
Dat begint pas echt bij 4.x
Gossie,

speciaal voor jou:

3 NDS trees
2 netware 3 servers
3 NT domeinen
En ook nog 4 nw 4.1x servers (en ja, er zijn vertakkingen naar het buitenland. Maar daar faseren ze het ook uit.)

(grmbl, altijd maar brullen hoe goed zo'n nds is, en dan nog per server denken.) :(:(:)

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 17:41 schreef Ulx het volgende:

[..]
Zoals je in een eerdere reactie hebt kunnen lezen weet je ongeveer wat de situatie in mijn netwerk (enkele gefuseerde bedrijven waar nogal wat externen, van verschillende bedrijven, hebben lopen klooien.) is: PUIN. :(

wat gebeurt er nu met NDS: user authenticatie
Wat ga ik doen met AD: user authenticatie.
NDS is meer dan alleen user authenticatie. Het is een complete database waar alle netwerk entiteiten in opgenomen kunnen worden. Zelfs routers, telefoons, switches enz. als je de juiste schema's installeert. Verder is het volledig schaalbaar met ongeveer alle platforms.

NDS 8.5 (e-directory) is verder volledig voor bereid om aan alle internet behoeftes te voldoen.

Ik ken zelf AD nog niet. Maar ik heb er nog niet veel goeds over gehoord behalve dan vandaag van een collega van mij dat er al wel een hoop verbeteringen zijn aangebracht en fouten zijn verwijderd. Maar het is volgens hem nog niet. En hij is toch redelijk objectief.

Verwijderd

Ho, ik heb zo juist weer iets bij geleerd.

NDS is ontworpen volgens de X.500 standaard. Dit is dezelfde standaard als voor ldap .
X.500 is a standard that was developed to enable the creation of electronic directories using standard terminology to represent, gain access to, and use resources in each directory database. The standard terminology for a resources in a directory is called object.
....
NDS gebruikt volgens standaard een . om de verschillende objecten te scheiden. NT gebruikt afwijkend van de standaard een , voor de objecten te scheiden.
Kunnen zij niet gewoon de standaard overnemen zoals de rest voor hun al heeft gedaan of willen ze in hun eentje de standaard weer omgooien?

• Onno
  • Niet online
Dit is dezelfde standaard als voor ldap.
[...]
NT gebruikt afwijkend van de standaard een , voor de objecten te scheiden.
LDAP werkt ook met komma's. :)

• dreambofh
Op dinsdag 28 november 2000 18:57 schreef mozeskriebels het volgende:
Ho, ik heb zo juist weer iets bij geleerd.

NDS is ontworpen volgens de X.500 standaard. Dit is dezelfde standaard als voor ldap .
Jah.. i.d.d. ik ben naar een seminar geweest van Novell en die hebben daar verteld dat de ze voor LDAP en NDS de zelfde standaards gebruiken. Heeel handig.

Verwijderd

Op dinsdag 28 november 2000 20:32 schreef s_broekhoven het volgende:

[..]
Jah.. i.d.d. ik ben naar een seminar geweest van Novell en die hebben daar verteld dat de ze voor LDAP en NDS de zelfde standaards gebruiken. Heeel handig.
Waar ben je geweest? Ben je ook naar de one-net vision geweest in de RAI?

• Webxorcist
Op de rai??? Die presentatie van Access4All zoog BIG TIME!!! Wat een geit is dat wijf zeg!!! Die gaat aan 1200 CNE/MCNE's (en wat losers van managers) uitleggen (op tiktak niveau) wat documenteren is en waarom Access4All vindt dat documenteren belangerijk is. BLAAAAT |:(

Nu wordt er natuurlijk vaak te weinig gedocumenteert, maar dat komt weer omdat we allemaal weten wat het is. Niet leuk dus... ;)

Real men use Linux

• Ulx

Ulx

Wizard

Op dinsdag 28 november 2000 18:18 schreef mozeskriebels het volgende:

[..]
NDS is meer dan alleen user authenticatie. Het is een complete database waar alle netwerk entiteiten in opgenomen kunnen worden. Zelfs routers, telefoons, switches enz. als je de juiste schema's installeert. Verder is het volledig schaalbaar met ongeveer alle platforms.

NDS 8.5 (e-directory) is verder volledig voor bereid om aan alle internet behoeftes te voldoen.

Ik ken zelf AD nog niet. Maar ik heb er nog niet veel goeds over gehoord behalve dan vandaag van een collega van mij dat er al wel een hoop verbeteringen zijn aangebracht en fouten zijn verwijderd. Maar het is volgens hem nog niet. En hij is toch redelijk objectief.
Ik weet wat NDS is. Ik heb bij een vorige werkgever enkele novellservers gebouwd. Ik ben ook geen netware hater of zo. Het is tenslotte geen *nix, maar als je de extra functies van NDS/AD niet gebruikt (zoals het bedrijf waar ik nu werk) maakt het weinig uit of je nou NDS of AD hebt.

Tegen de tijd dat er echt gestoeit gaat worden met een directory is de AD (hopelijk) volwassen genoeg.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op woensdag 29 november 2000 07:56 schreef Ric0chet het volgende:
Op de rai??? Die presentatie van Access4All zoog BIG TIME!!! Wat een geit is dat wijf zeg!!! Die gaat aan 1200 CNE/MCNE's (en wat losers van managers) uitleggen (op tiktak niveau) wat documenteren is en waarom Access4All vindt dat documenteren belangerijk is. BLAAAAT |:(

Nu wordt er natuurlijk vaak te weinig gedocumenteert, maar dat komt weer omdat we allemaal weten wat het is. Niet leuk dus... ;)
waarschijnlijk doelde hij op de One netvision, de extra seminar/workshop op de RAI.
Het laatste gedeelte wara nog ff vlug werdt uitgelegd wat er in NW6 gaat komen, bezorgte net zoveel adrenaline en oestrogeen en andere adrenaline/hormonen in het bloed dan menig Penthouse Pet of the year party te weegbrengt.

* Koffie baalt nog steeds dattie pas in de pauze binnenkwam.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Kan iemand mij overigens het nut geven van het voglgende:

- Geluidskaart ondersteuning
- DirectX ondersteuning

en dat op een SERVER ?!?!?
En ik zal je alvast vertellen, voor multimedia toepassing binnen je netwerk heb je dus GEEN geluidskaart in je server nodig, wel in je client.En voor die ene die een applic (voor productie) heeft draaien die dat wel nodig heeft .. dat is dan eer RUK applicatie.

• Ulx

Ulx

Wizard

Die is er meestal niet, dus schakel je die zooi gewoon uit.

Als iets default aan staat, wil dat nog niet zeggen dat het per definitie noodzakelijk is.

Verwijderd

Daarnaast komen de Windows 2000/NT versies allemaal van dezelfde source. Die ondersteuning zit er dus altijd in. Maar je hoeft het inderdaad niet te gebruiken.

Toch eigenlijk wel eens handig directx op een rappe server >:)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ja .. of je daar nou blij mee moet zijn ...

Je server is gebasseerd op dezelfde kernel als je workstation.

• Webxorcist
Dat is gewoon triest...!

Een server met multimedia toepassingen heeft gewoon zijn roeping gemist. :?

Real men use Linux

• Ulx

Ulx

Wizard

Op woensdag 29 november 2000 11:17 schreef Koffie het volgende:
Ja .. of je daar nou blij mee moet zijn ...

Je server is gebasseerd op dezelfde kernel als je workstation.
Nee hoor,

je workstation heeft een server kernel.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op woensdag 29 november 2000 11:37 schreef Ulx het volgende:

[..]
Nee hoor,

je workstation heeft een server kernel.
Waarom had ik die nou al verwacht?
Toegeven: niet van jou!

• Ulx

Ulx

Wizard

Op woensdag 29 november 2000 11:38 schreef Koffie het volgende:
Waarom had ik die nou al verwacht?
Omdat die wel HEEEEEEEL erg voor de hand lag?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

mijn bescheiden mening als NT beheerder. beide os'en hebben hun voor en nadelen. als men vanaf project tot operations goed weet wat men wil kan men daaruit werkend een os kiezen dat het beste geschikt is. men kan gaan zeiken NT sucks en Netware sucks maar daar schiet niemand iets mee op. Als Novell een betere marketing had gehad was Microsoft nooit groot geworden. Maar ik verdien er me brood mee dus ben er wel happy mee.

greatings
mutsje

Verwijderd

Op woensdag 29 november 2000 10:39 schreef Koffie het volgende:
Het laatste gedeelte wara nog ff vlug werdt uitgelegd wat er in NW6 gaat komen, bezorgte net zoveel adrenaline en oestrogeen en andere adrenaline/hormonen in het bloed dan menig Penthouse Pet of the year party te weegbrengt.
Daar kwamen we voor. Echt gaaf. Alleen jammer dat het alleen in echt grote bedrijfsomgevingen gebruikt zal gaan worden. 32 node clustering lijkt me heel erg gaaf.
* Koffie baalt nog steeds dattie pas in de pauze binnenkwam.
Ow, dus jij was dat.
/me zat ook achterin

• Webxorcist
Naast Ric0chet ;)

Real men use Linux

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op woensdag 29 november 2000 13:02 schreef mozes_kriebels het volgende:

Ow, dus jij was dat.
/me zat ook achterin
Neuh .. kwam tijdens de koffie (what's in a name) dus kon na de pauze gewoon naar binnen.
Had wel wat meer CD's verwacht. Bijvoorbeeld dat pakketje van 12 CD's (al was het alleen al voor het hoesje :9~ )

* Koffie heeft wel een mooie plu!

Verwijderd

Op woensdag 29 november 2000 13:06 schreef Koffie het volgende:

[..]
Neuh .. kwam tijdens de koffie (what's in a name) dus kon na de pauze gewoon naar binnen.
Had wel wat meer CD's verwacht. Bijvoorbeeld dat pakketje van 12 CD's (al was het alleen al voor het hoesje :9~ )
Die krijg je als je bedrijf een partner is bij novell of een license agreement heeft voor heel veel licenties. Mijn bedrijf heeft die cd's en ik kopieer ze altijd. Heb ik thuis weer wat te doen.
* Koffie heeft wel een mooie plu!
/me heeft er ook 1. Met een hele mooie opdruk er op.
/me vond het er wel gezellig. ff luisteren naar de visie van novell. Ze hadden alleen nooit die gast asp4all moeten uitnodigen. Die zat zo over zijn bedrijf te lullen dat ie vergat dat ie bij novell was.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Volgens mij heb ik ASP4All niet gezien (was toch voor de break).
Die CD's ken je ook bestellen, en zit nu bij een klant die alles heeft behalve NW :(
MAatreuh.. kopietje .. originele CDtjes in het hoesje is leuker.
Die gast van Novell zelf was wel goed.. ook goede prater (Novell is goed, kan alles, je moet het gewoon hebben .. zoiets).
Maar ja, dat staartje he .. zooooo fout!
Domper vooral vondt ik dattie na afloop fijn wist te melden dattie pleitte ging bij Novell.

Verwijderd

Op woensdag 29 november 2000 13:16 schreef Koffie het volgende:
Volgens mij heb ik ASP4All niet gezien (was toch voor de break).
Je hebt niks gemist. Hij hield een hele preek over zijn bedrijf en zei toen op het einde: "oja, wat gebruiken hiervoor e-dir van novell omdat het beste is. Bij MS zegt ie volgens mij het zelfde alleen dan met AD.
Die CD's ken je ook bestellen, en zit nu bij een klant die alles heeft behalve NW :(
MAatreuh.. kopietje .. originele CDtjes in het hoesje is leuker.
Het zit bij mij toch allemaal in een grootte verzamelalbum.
Die gast van Novell zelf was wel goed.. ook goede prater (Novell is goed, kan alles, je moet het gewoon hebben .. zoiets).
Maar ja, dat staartje he .. zooooo fout!
Domper vooral vondt ik dattie na afloop fijn wist te melden dattie pleitte ging bij Novell.
Ik vind dat wel leuk. In de IT zie je wel vaker van die rare gozers. Hij had een echt heel goed verhaal. Alleen jammer dat ie weg gaat. Zou hij in het welbekende cybercafe in azië gaan werken?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ken dat cybercafe niet (lees:explain) ...
Maar als je de hele seminar in zijn geheel pakt, vondt ik hem vorig jaar absoluut beter!

Hmmz... toen kwam ik ook al tijdens de pauze binnen druppelen geloof ik :?

* Koffie schaamt zich een beetje

Verwijderd

Ze hebben in de hele uitleg constant over hoe je overal op de wereld je email kunt controleren, inloggen op het netwerk, je bestanden kunt benaderen, enz. En dan gebruikte ze constant dat internetcafe als voorbeeld.

/me vond de uitleg over de win2k policies wel leuk en dat er daar nog een fout in zou zitten die je door AD met NDS te laten synchroniseren kunt oplossen. Novell verzint dus een oplossing voor een microsoft probleem. (gebeurt wel vaker)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Jammer dat het niet in 1 keer kon, maar hij is te groot om op het fototoetsel te krijgen.
Beetje crea met sleur en pleur dus ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.soneraplaza.nl/qn/prive/r.oostindie/pics/NOVELL.JPG
>:) Novell Rulez >:)

Verwijderd

/me wilt ook zo'n vlag
Waar heb je die gehaald???

• dreambofh
JA... HIER DIE VLAG!!!!

Hehehehe. 8-)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op dinsdag 28 november 2000 11:30 schreef Koffie het volgende:

- Cd's
- Petjes

Gewoon lief vragen aan Novell :+ O+
p.s.: Kreeg vandaag ook nog een stuk of 5 posters van OneNet (die met die vissekom) formaatje we-gaan-ff-behangen :Y)

• dreambofh
Hmmm..... dat wil ik ook krijgen!!!!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Mozeskriebels ;
Kun je mij ff mailen omtrent de vlag ?

Verwijderd

Ok, thanx.
Ik heb net de vlag binnen. Hij is gaaf. Ik ga hem zo ophangen.
Bedankt.

/me is helemaal novell gek omdat novell gewoon de beste produkten maakt.

Verwijderd

Kan iemand deze thread verplaatsen?? Ik voel me hier niet meer thuis.

of misschien moet je de benamingen toch weer ff aanpassen in OS en NOS i.p.v. windows en alternativen.
Pagina: 1 2 Laatste