-=: Het grote Wireless Topic (Deel II) :=-

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 13.203 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:32
Aangezien deel 1 alweer de 1000 replies bereikt heeft: Het grote Wireless Topic II

Wil je deel 1 toch nog nalezen, dan moet je hier zijn:
-=: Het Grote Wireless Topic :=-

Korte samenvatting deel 1:

[b]• Er zijn 3 technieken beschikbaar:
- 802.11B
- 802.11G
- 802.11A

B: Deze techniek werkt op 2.4Ghz. Deze frequentie is belangrijk, aangezien het bereik zal afnemen bij een hogere frequentie.
De maximaal haalbare snelheid is 11mbit per kanaal. De meeste apparatuur kan maar 1 kanaal tegelijk gebruiken, maar sommige fabrikanten hebben ook producten welke 2 of 4 kanalen gebruiken, en op deze manier de bandbreedte verhogen naar 22 of 44mbit.

G: Ook deze techniek werkt op 2.4 Ghz, en is de opvolger van 802.11B. De maximaal haalbare bandbreedte is 54mbit. Maar evenals bij 802.11B is het mogelijk om 2 kanalen te bundelen, en zo 108Mbit te halen.
802.11G is backwards compatible naar 802.11B.

A: 802.11A is een techniek welke vooral in Amerika gebruikt wordt/werd. Het werkt op de 5ghz band. De voordelen hiervan zijn de hogere bandbreedtes (54mbit, of door 2 kanalen te bundelen: 108Mbit), maar een groot nadeel is het slechte bereik.
Deze techniek is niet compatible met 802.11B of 802.11G. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat het nooit echt een veelgebruikte standaard geworden is.

[b]• Manieren van aansluiten

Een wireless netwerk bestaat uit een Access Point (AP) en een of meerdere clients. Je kunt het vergelijken met een hub, en de aangesloten clients.
Net zoals met een "vaste" verbinding is het is mogelijk om 2 PC's via een soort cross-verbinding te koppelen. In dit geval worden er alleen 2 client kaartjes gebruikt, en geen access point. Deze operation mode noemen we Ad-Hoc.

- Access Point:
Deze zijn in alle soorten en maten te koop. Samengevoegd met een router, met speciale beveiligings opties, of de mogelijkheid om kanalen te bundelen. (En zo een hogere snelheid te halen).
Ze hebben over het algemeen alleen 1 standaard UTP aansluiting, en evt. een USB poort om hem te configureren.
Let bij de koop op of hij de mogelijkheid heeft om een extra Antenne aan te sluiten. Dit is handig om het bereik van je netwerk te vergroten.

- Client in PCMCIA vorm
Dit is de meest goedkope versie van een client aansluiting. Ze zijn bedoeld voor laptops of PC's met een PCMCIA aansluiting.
Let op dat het bij de meeste kaarten niet mogelijk is een externe antenne aan te sluiten. Ze zijn dus niet geschikt voor een groot lange-afstand netwerk.

- Client in USB vorm
De budgetoplossing voor de thuisgebruiker. Is bruikbaar op een normale PC, maar uiteraard ook op een laptop.
Let op dat het bij de veel kaarten niet mogelijk is een externe antenne aan te sluiten. Ze zijn dus niet altijd geschikt voor een groot lange-afstand netwerk.

-Client in PCI vorm
De meestgebruikte versie in standaard desktop PC's. Let op dat deze kaarten normaliter duurder zijn dan de standaard USB of PCMCIA versies.

[b]• Beveiliging
Men is nog steeds bang dat de verstuurde data afgeluisterd kan worden. Ik kan het helaas niet ontkennen: Het is zeker mogelijk. Maar je kunt het wel heel erg bemoeilijken. Mogelijkheden zijn:
- WEP Key
- Authenticatie op basis van MAC adres
- VPN tunnel

WEP key: Dit is de meest gebruikte beveiliging. Het werkt met een soort van sleutel, welke 64, 128 of 256 bits lang is. De data wordt dus versleuteld, en is alleen te lezen als je deze sleutel weet.
Nadelen: Iemand die (bij 128 bits versleuteling) 1 of meer GB aan dataverkeer 'opvangt' kan de sleutel bereken. Let wel: er moet dus minimaal 1GB aan data getransporteerd zijn met dezelfde WEP key, en de code moet gekraakt worden.

MAC adres:
Als deze optie gebruikt wordt, zal iemand met een vreemd MAC adres niet kunnen inloggen op je AP. Helaas valt dit te faken, mits het MAC adres van een wireless kaart (welke wel toegang heeft) bekend is.

VPN tunnel:
Dit is waarschijnlijk de veiligste oplossing, zeker icm bovenstaande mogelijkheden.
Echter, dit is niet standaard op de meeste AccessPoints. In dat geval zul je moeten zorgen voor een VPN gateway 'achter' de draadloze verbinding. Dit kan bijvoorbeeld een Draytek router zijn, welke een VPN server ingebouwd heeft.

[b]• Lange afstand
Mensen zijn eigenlijk sinds het ontstaan van Wifi al bezig met het bedenken en bouwen van draadloze lange-afstanden 'linken'. Dit is mogelijk door het zendvermogen te verhogen. Dit kun je doen door:
- Het zendvermogen van de apparatuur hoger instellen (Kan maar heel soms!)
- Het zendvermogen versterken met een versterker
- Het zendvermogen centreren dmv een antenne.

- Versterker:
Dit werkt zeer goed, maar is niet aan te raden in Nederland. In Nederland geld namelijk een maximaal vermogen van 100mWatt. De meeste versterkers zenden 500+ mWatt uit, en zijn dus illegaal.
Met een 500mWatt versterker en een set goede antenne's zijn afstanden van 10KM of meer te halen.

- Antenne
Dit is de meest gebruikte oplossing.
Een antenne 'versterkt' het signaal niet, het bundeld het alleen. Op die manier wordt op de plek van de bundel het signaal sterker.
Stel dat je een rondstraal-omni antenne gebruikt, en dat deze 100mWatt straalt. Door een andere antenne te gebruiken welke ipv 360 graden maar 180 graden straalt, zal het vermogen dus ook verdubbelen naar 200mWatt. Een antenne van 90 graden zal een vermoging tot 400mWatt veroorzaken etc etc

Soorten antenne's:
-Omni
- Richtantenne's

Omni antenne's zijn rondstraal antenne's. Ze verdelen het signaal dus over 360 graden in het rond.
"Hoe kan hij dan versterken?" zou je denken. Nou, dat is erg makkelijk te verklaren: Hij zend alleen in de rondte, en bijna niet omhoog en omlaag. Bij een goede omni antenne zal het eitgezonden signaal ook maar op 1 hoogte aanwezig zijn. (Maar dus wel 360 graden rondom.)
Hoe beter de antenne, hoe minder speling in hoogte er mogelijk is, maar hoe verder het signaal reikt.

Richtantenne's zijn er in vele vormen. Ze zorgen ervoor dat het signaal in 1 bundel verstuurd wordt, waardoor je verder kunt uitzenden. Hoe beter de antenne, hoe verder je zult kunnen komen, maar hoe smaller de 'straal' wordt. Dit betekend dus, dat je bij het installeren beide antenne's goed op elkaar zal moeten mikken. Als er eentje een klein beetje gedraait staat, zal hij 'naast' de ander stralen, en dus geen contact maken.

[b]• Tot slot nog wat links:
Zelf antenne's bouwen:
http://aditl.com/ham/helical-antenna.html
http://www.wwc.edu/~frohro/Airport/Primestar/Primestar.html
http://www.netscum.com/~clapp/wireless.html
http://www.oreillynet.com/cs/weblog/view/wlg/448
http://www.saunalahti.fi/elepal/antenna_photos.html

Fabrikanten:
www.dlink.com
www.linksys.com
www.orinoco.com
www.lucent.com
www.cisco.com
www.3com.com
www.asus.com
www.draytek.com.tw
www.e-tech.nu
www.intel.com
www.netgear.com

Misc links:
http://www.rdr.nl/nfr/
http://www.wirelessnederland.nl
http://www.wirelessleiden.nl
nieuws: Intel Pro/Wireless 5000 LAN accesspoint review
http://www.frars.org.uk/cgi-bin/render.pl?pageid=999999
http://www.d128.com/wireless/
http://www.netnimble.com/antennas.html#yagi
http://www.vwlowen.demon.co.uk/java/eirpie.htm
http://www.fab-corp.com/
http://ronja.advel.cz/

[ Voor 4% gewijzigd door Xandrios op 25-06-2003 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74277

Ik vind het prettig om dit te lezen ...
Moooooooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Voor een IMO goeie beschrijving voor 't maken van een Bi-Quad is er http://www.xs4all.nl/~tom1572/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 19:30

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

ff een makelijke vergelijking hierin de tabel:

Afbeeldingslocatie: http://www.linksys.com/products/images/wireless_comparison.jpg

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85980

Ja heel mooi zoon samenvatting.

Ik heb dit uit de vorige samenvatting gelezen: (Je kunt op deze site uitrekenen welke antenne je nodig hebt om precies aan de 100mWatt te komen. Hoeveel dBi je nodig hebt, verschilt. Dit ligt er oa. aan hoeveel kabel je gebruikt, welke antenne etc etc)
Ik snap dat niet helemaal, precies aan de 100mWatt?

I wil dan een netwerkje 150 meter verder op maar wil dan ook mn richtantenne draaibaar maken zo dat misschien in de toekomst met wat andere kennissen met een WLAN contact kan maken.
Heb dan geen zin weer een sterke antenne te kopen en weer op het dak te bevestigen.

24 of 27 dB Grid richtantenne, heeft zoon sterke antenne geen nadelen voor die korte afstand van 150 meter?

Ik zet mijn antenne dan heel hoog, moet het op de het op de zelfde hoogte met de AP of Onmni? Of moet ik dan ook weer scheef naar beneden kunnen richten. Of werkt het anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightwatcher_b
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-04 22:24

nightwatcher_b

When the wolves are crying

100 mWatt staat gelijk aan 20dB. Dit is het maximum uitgestaalde vermogen dat je hier in Nederland mag hebben zonder een vergunning aan te schaffen. :(
24 of 27 dB richt antenne zit je al over de 20 dB! Je hebt nog wel wat verliezen door kabel en connectoren. Maar je wireless-kaart of accespoint komt er ook nog bij. :)

Mooie start post, maar ik mis wat over de toegestaande zend vermogen (EIRP)
Er word gesproken over een paar honderd mWatt, dit is dus zonder vergunning verboden! Versterkers zijn in Nederland zoiezo verboden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Nu alleen nog maar ff weten hoe ik in vredesnaam op m'n laptop een externe antenne aan kan sluiten :o

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/osiris/GoT/wlantn.jpg

B-tje priegelig allemaal :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 23:35
Bij mn ouders hebben ze afgelopen week ADSL aangelegd en mijn vader vertelde dat hij draadloos wil doorzenden naar het kantoor. Ik wilde het aanleggen met tee linksys wap54g accesponits. Die gast die het heeft aangeled heeft mn pa verteld dat dit onverstandig is omdat het onveilig is. Volgens mij is dit gelul, sowieso is op dit moment 11g zo onbekend dat er nog maar weinig mensen zijn die de apparatuur hebben. De info die hij verstuurd is wel vertrouwelijk maar niet supergeheim ofzo. Er zal dus ook niemand behoefte aan hebben om uitgebreid moeite te doen om hem af te luisteren. Maar kan ik deze accespoints op een simpele manier het signaal laten beveiligen? Dus met een paar simpele opties zonder dat ik er een firewall of wat tussen hoef te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86568

arjandijk schreef op 19 juni 2003 @ 11:36:
Bij mn ouders hebben ze afgelopen week ADSL aangelegd en mijn vader vertelde dat hij draadloos wil doorzenden naar het kantoor. Ik wilde het aanleggen met tee linksys wap54g accesponits. Die gast die het heeft aangeled heeft mn pa verteld dat dit onverstandig is omdat het onveilig is. Volgens mij is dit gelul, sowieso is op dit moment 11g zo onbekend dat er nog maar weinig mensen zijn die de apparatuur hebben. De info die hij verstuurd is wel vertrouwelijk maar niet supergeheim ofzo. Er zal dus ook niemand behoefte aan hebben om uitgebreid moeite te doen om hem af te luisteren. Maar kan ik deze accespoints op een simpele manier het signaal laten beveiligen? Dus met een paar simpele opties zonder dat ik er een firewall of wat tussen hoef te zetten?
dit kan door de wep incripty is heel simpel om in te stellen vooral met linksys gewoon ff bij de router in zn menu kijken passpfrase maken en in de anderen pc's die passprase ook invoeren en klaar ben je (btw een ap punt kan in minimaal 4 dagen pas gekraakt worden door een p4 2.0 ghz) duz ik zie niemand paar dagen voor de deur staan om het even te hacken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Anoniem: 86568 schreef op 19 June 2003 @ 11:39:
[...]

(btw een ap punt kan in minimaal 4 dagen pas gekraakt worden door een p4 2.0 ghz) duz ik zie niemand paar dagen voor de deur staan om het even te hacken 8)7
Mjah, je moet eerst één gig aan data sniffen ofzo en daarna pas kraken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:29

Pubbert

random gestoord

Ik ben bezig met een stageverslag over WLAN :) Zal het hier sharen zodra ik toestemming heb van mn stagebedrijf om het te "publiceren" (moet dus toestemming hebben om het naar school te sturen etc 8)7)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76438

Ik ben de laatste paar dagen een beetje aan het kijken wat de mogelijkheden zijn met W-LAN.

De bestaande situatie:
Een goed functionerend netwerk bestaande uit:
- Winroute Server (deelt internet :P )
- 5 PC's
- 1 laptop
- Netwerk printer
Deze zijn verbonden door een 8 poorts switch, allen hebben een vast IP, dus geen DHCP.

Na de zomer komen er 2 laptops bij >:) . Nou is het de bedoeling dat alle (3) laptops draadloos op het netwerk (incl. internet) aan gesloten worden dmv een Accespoint die vervolgens weer op de switch zit (snelheid is niet erg belangrijk).
Omdat het redelijk belangrijk is dat het allemaal toch wel een beetje veilig is wil ik WEP Key en Authenticatie op basis van MAC adres gaan gebruiken (hoe dat allemaal werkt moet ik nog uitzoeken, maar alle info is welkom).

Ik neem aan dat dit prima werkt?

Alleen waar ik nog een beetje mee zit: 2 van deze laptops worden ook op school gebruikt waar ze worden aangesloten op een DHCP netwerk, gewoon aan een UTP kabel.
Kan ik dan zonder steeds weer alle netwerkeigenschappen opnieuw in te stellen wisselen tussen beide netwerken?
Omdat het hier om 2 verschillende NICs gaat, draadloos en non-draadloos denk ik zelf dat het wel kan.
En zo niet, kan je in Windows een soort van snelkoppeling aan maken? Of moet ik het hele netwerk dan omzetten naar DHCP? (Wat zou betekenen dat er ook een printserver moet komen, de printer werkt niet met DHCP :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Anoniem: 76438 schreef op 19 June 2003 @ 15:06:
Alleen waar ik nog een beetje mee zit: 2 van deze laptops worden ook op school gebruikt waar ze worden aangesloten op een DHCP netwerk, gewoon aan een UTP kabel.
Kan ik dan zonder steeds weer alle netwerkeigenschappen opnieuw in te stellen wisselen tussen beide netwerken?
Omdat het hier om 2 verschillende NICs gaat, draadloos en non-draadloos denk ik zelf dat het wel kan.
En zo niet, kan je in Windows een soort van snelkoppeling aan maken? Of moet ik het hele netwerk dan omzetten naar DHCP? (Wat zou betekenen dat er ook een printserver moet komen, de printer werkt niet met DHCP :( )
Bij mijn laptop (MD6200) zie je gewoon netjes 2 Adapters in je NetwerkEigenschappen staan... En je kunt gewoon afzonderlijk alle TCP/IP-zooi instellen, dus je WLAN Static en je UTP-NIC Dynamic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Laatst online: 18-06 19:30

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

hier ook. Als je op beide een connectie hebt, dan gaat ie gewoon voor beide nics een dhcp lease aanvragen. Je progs zien vanzelf met welke nic ze verbinding willen maken. Geen enkel probleem dus.

Netwerk configuratie gaat per kaart/nic afzonderlijk

[ Voor 44% gewijzigd door I_stealth_I op 19-06-2003 15:48 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

Osiris schreef op 19 June 2003 @ 11:14:
Nu alleen nog maar ff weten hoe ik in vredesnaam op m'n laptop een externe antenne aan kan sluiten :o
Lijkt erop alsof die 2 kabeltjes die linksboven zitten de antenne-aansluitingen zijn.
Kun je niet (voorzichtig) proberen of ze los willen ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 09:28

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Dat leken mij ook antenne aansluitingen.
Wel grappig om in een laptop twee diversity antenne's te maken.

@nightwatcher_b: 100mW is 20dBm, je was de m vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
jvhaarst schreef op 19 juni 2003 @ 17:15:
[...]

Lijkt erop alsof die 2 kabeltjes die linksboven zitten de antenne-aansluitingen zijn.
Kun je niet (voorzichtig) proberen of ze los willen ?
Dat is me in #Netwerken al afgeraden... :P Dat schijnt nogal snel kaduuk te gaan ofzo... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Och, in de fabriek zetten ze het er toch ook in ? Lijkt me niet dat het zo fragiel is dat het fout kan gaan in de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 14:28
Anoniem: 76438 schreef op 19 juni 2003 @ 15:06:
...(Wat zou betekenen dat er ook een printserver moet komen, de printer werkt niet met DHCP :( )
Is denk ik niet nodig, gewoon je printer een vast ip geven die buiten de ip-range valt die de dhcp server uitdeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 17:17

MrDry

Desperados!

Ik wil mij PDA met me PC verbinden. De goedkoopste oplossing is dan een Ad-Hoc verbindin...tenminste dat heb ik gevonden in deel 1.

Weet iemand waar je een beetje betaalbare CF-WiFy kaartjes kan krijgen? De pricewatch geeft alleen een linksys aan maar die zijn al snel €100,=. Dat wordt een beetje duren hobby voor iets waarvan ik eigenlijk nog niet goed weet wat ik er mee ga doen (m'n PDA duz..)

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:44

knakworst

Get more sats!

Ik wil mijn pc op zolder van draadloos internet voorzien. Ik heb hiervoor Mxstream ADSL Light. Ik heb er een ADSL ethernet modem bijgenomen. De telefoonlijn komt 2 verdiepingen lager binnen. Het bereik zal dus kantje boord worden denk ik. Iemand ervaringen mee?

Nu wil ik beneden een accespoint met ingebouw router nemen van:

Linksys: http://www.linksys.com/in...duct.asp?coid=28&ipid=263
Sweex: http://www.sweex.com/product.asp?pid=221
E-tech: http://www.e-tech.nu/producten/wireless_wirelessrouter.htm

Welke vinden jullie de beste keus?

En voor de PC:
Kan ik beter een USB wifi aansluiting nemen of een PCI-kaart?
Welke zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt voor jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:44

knakworst

Get more sats!

MrDry schreef op 20 June 2003 @ 13:10:

Weet iemand waar je een beetje betaalbare CF-WiFy kaartjes kan krijgen? De pricewatch geeft alleen een linksys aan maar die zijn al snel €100,=.
En deze van € 62? pricewatch: Asus WL-110 (11Mbps, CF)

Moet je PDA wel CF type II aankunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb nu een linksys 802.11g ap met neo firmware maar ik kom niet eens op de 1Mb/s. De 0,99Mb/s is echt het maximum wat ie kan halen. Die snelheid haal ik zowel door een plafond heen als direct naast de AP.

Wat niet hielp om de snelheid hoger te krijgen
• andere filmware
• afstand verkleinen
• met antenne's spelen
• direct op router aansluiten ipv oud hubje
• kanaal veranderen
• WEP encryptie uit (hielp 40~50kb/s maar dat vind ik het niet waard om dat uit te zetten)

veel van dit had wel effect op noise/signal in netstumbler maar niet de snelheid..
ik heb mijn laptop nog steeds niet dus ik kan alleen de snelheid testen met 1 laptop met een belkin 54g kaartje..

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeoke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 16:20
Oxigun schreef op 21 juni 2003 @ 17:55:
Ik heb nu een linksys 802.11g ap met neo firmware maar ik kom niet eens op de 1Mb/s. De 0,99Mb/s is echt het maximum wat ie kan halen. Die snelheid haal ik zowel door een plafond heen als direct naast de AP.

Wat niet hielp om de snelheid hoger te krijgen
• andere filmware
• afstand verkleinen
• met antenne's spelen
• direct op router aansluiten ipv oud hubje
• kanaal veranderen
• WEP encryptie uit (hielp 40~50kb/s maar dat vind ik het niet waard om dat uit te zetten)

veel van dit had wel effect op noise/signal in netstumbler maar niet de snelheid..
ik heb mijn laptop nog steeds niet dus ik kan alleen de snelheid testen met 1 laptop met een belkin 54g kaartje..
Misschien omdat de linksys en belkin nog niet volgens dezelfde 802.11g standaard werken. Nog heel even wachten en dan kan je ze allebei update naar de officiele standaard, denk dat het dan wel een stuk beter werkt. Gebruik zelf alleen maar van het merk linksys dus heb hier geen problemen WAP, PCMIA, PCI en WRT werkt allemaal perfekt. Krijg er straks nog 2 waps bij uit amerika en ga dan ook de neo firmware testen.

Kan je de wifi van beide toevallig ook op g-only zetten?

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

die linksys AP staat al op G-only... ook omdat we alleen g spul hebben is dat ook weer extra beveiliging en extra snelheid :)

de standaard is vorige week officieel uitgekomen en ik had de nieuwste drivers/firmware geinstalled dus ik vermoedde geen 'problemen'.

ik weet nu wel dat ik zelf dan een linksysje koop aangezien ik dat voor me eigen laptop toch nog moet doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb je al de gemodde software voor je linksys geprobeerd!?

OA:
-Meer vermogen 84 mW (40% meer dus)
-Werkende antenne select.
-Bug`s er uitgehaald.
-minder doof geloof ik.

Bij deze mannen te downloaden.
http://www.wirelessnederland.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

dat is de neo firmware die erop staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24670

paar vraagjes, die firmware.. is die er ook voor de d-link 900ap+?

en nog een vraagje, aangezien ik alleen maar dlink gebruik wou ik weten of er een tweak is om een externe antenne op de dwl 650+ aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysteryman
  • Laatst online: 14:49

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Even een vraagje aan de wlan expers hier... ik heb deel I volledig gevolgd en ben blij dat er een deel 2 is... maar ... Ik en een vriend (woont 150m verder) willen dus ook een wlan aanleggen... als we allebij een AP neerzetten en bridgen met misschien een iets betere antenne (hoeveel kost dat eigenlijk...???) dan moet dat toch makkelijk te realiseren zijn...????

Zijn er verder nog merken die je juist NIET moet kopen of merken die bijna geen bereik hebben...??? of zijn er merken die niet goed samen werken.. (<-- dit omdat ik een laptop ga kopen met wlan integrated voor school)

Everybody happy??? I soon change that here we go...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 17:17

MrDry

Desperados!

knakworst schreef op 21 June 2003 @ 15:27:
[...]

En deze van € 62? pricewatch: Asus WL-110 (11Mbps, CF)

Moet je PDA wel CF type II aankunnen...
Volgens mij niet...het is een Jornada 568. Daar passen die dikkere CF II kaartjes niet in. :(

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

De 5-series kan alleen CF Type 1 aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55376

Ik heb een WAP 11 Versie 2.6 liggen, deze heeft 10MBIt ethernet.
Nou heb ik mijn 100 /10 Mbit op 10 Mbit gezet maar krijg geen connentie tussen de pc en het AP. Als ik via een 10 MBIt hub werk doet hij het wel. Dit wil ik echter niet dus. iemand een idee wat het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Anoniem: 55376 schreef op 23 juni 2003 @ 10:48:
Ik heb een WAP 11 Versie 2.6 liggen, deze heeft 10MBIt ethernet.
Nou heb ik mijn 100 /10 Mbit op 10 Mbit gezet maar krijg geen connentie tussen de pc en het AP. Als ik via een 10 MBIt hub werk doet hij het wel. Dit wil ik echter niet dus. iemand een idee wat het probleem is?
Hehe, ms moet je een crosscable gebruiken zonder hub? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87156

Mysteryman schreef op 23 June 2003 @ 08:32:
Even een vraagje aan de wlan expers hier... ik heb deel I volledig gevolgd en ben blij dat er een deel 2 is... maar ... Ik en een vriend (woont 150m verder) willen dus ook een wlan aanleggen... als we allebij een AP neerzetten en bridgen met misschien een iets betere antenne (hoeveel kost dat eigenlijk...???) dan moet dat toch makkelijk te realiseren zijn...????

Zijn er verder nog merken die je juist NIET moet kopen of merken die bijna geen bereik hebben...??? of zijn er merken die niet goed samen werken.. (<-- dit omdat ik een laptop ga kopen met wlan integrated voor school)
Er zijn in principe geen problemen met de protocollen . Zou allemaal 802.11x moeten zijn.

Cisco en Intel maken de beste ( IMHO Cisco , de LEAP security vind ik beter )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87156

knakworst schreef op 21 June 2003 @ 14:08:
Ik wil mijn pc op zolder van draadloos internet voorzien. Ik heb hiervoor Mxstream ADSL Light. Ik heb er een ADSL ethernet modem bijgenomen. De telefoonlijn komt 2 verdiepingen lager binnen. Het bereik zal dus kantje boord worden denk ik. Iemand ervaringen mee?

Nu wil ik beneden een accespoint met ingebouw router nemen van:

Linksys: http://www.linksys.com/in...duct.asp?coid=28&ipid=263
Sweex: http://www.sweex.com/product.asp?pid=221
E-tech: http://www.e-tech.nu/producten/wireless_wirelessrouter.htm

Welke vinden jullie de beste keus?

En voor de PC:
Kan ik beter een USB wifi aansluiting nemen of een PCI-kaart?
Welke zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt voor jullie tips.
Ik heb de E-tech. Ik zit ook op Zolder ( daar heb ik de Cat5 kabels naar toegetrokken van de ADSL ) .

Ik heb 2 laptops en die wilde ik dus beneden en in de tuin kunnen gebruiken met Wi-FI. Eerst getest met de E-tech op zolder.. .. Verbinding was marginaal.

Nu staat de AP 1 verdieping lager op m´n slaapkamer ( vanaf m´n switch kabeltje getrokken naar beneden ). Bereik beneden is 60% ruim voldoende voor internet gebruik. En buiten 53%.

Ik heb WEP op 128bit ( 10 digits ). Voor wat ik kan zien nog voldoende.

Voor de duidelijkheid:

ADSL ROUTER --> Switch --> 2 pc´s
--> AP ---- > 2 laptops

Met de laptop kan ik via een Dock op zolder ook werken via Ethernet ( snellere data transfer dan met Wi-Fi (100mb) ) .
Om de verbinding on the fly te veranderen ( incl. proxies / IE homepage / Socks etc. ) gebruik ik IBM AccessConnections. Hiermee kun je profielen maken .

Dus thuis wireless, thuis ethernet , kantoor Ethernet, modem , GPRS . Werkt allemaal naadloos en zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Oxigun schreef op 21 juni 2003 @ 21:05:
die linksys AP staat al op G-only... ook omdat we alleen g spul hebben is dat ook weer extra beveiliging en extra snelheid :)

de standaard is vorige week officieel uitgekomen en ik had de nieuwste drivers/firmware geinstalled dus ik vermoedde geen 'problemen'.

ik weet nu wel dat ik zelf dan een linksysje koop aangezien ik dat voor me eigen laptop toch nog moet doen..
De filmware van linksys heeft nog niet de standaard. De neo filmware is een gemodde filmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
nightwatcher_b schreef op 23 June 2003 @ 13:40:
[...]

De filmware van linksys heeft nog niet de standaard. De neo filmware is een gemodde filmware.
offtopic:
FiLmware? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:38

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

wat te vinden van die Conceptronics meuk (lees Tullip) waarmee je de firmware kunt updaten en je werkelijk ineens dubbele afstand van de orignele verbinding kunt doen.

Ik heb die bij een klant geplaatst in een woonhuis met betonnen vloeren...

Op zolder stond de server en in de kelder was nog 2 streepjes bereik op 11mbit zonder WEP en in de tuin deed ie 't nog op 3.

Dit alles wel na de firmwareupdate, of te wel de driverupdate... Kaartjes zijn niet zo verschikkelijk duur, alleen stomme software wordt erbij geleverd...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

nightwatcher_b schreef op 23 June 2003 @ 13:40:
[...]

de nieuwste versie is nog steeds de originele.. van 18-2 terwijl er ondertussen toch al flink aan dat protocol is gesleuteld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy
Oxigun schreef op 21 June 2003 @ 21:05:
Bij de WAP54G is de G-Only mode een "Broadcom G-Only mode" .. misschien dat dat de "sloomheid" veroorzaakt..

Ik haal hier 2,5MB/sec (megabyte that is): PC->WAP54G->WPC54G(pcmcia)->LAPTOP op 1 meter afstand.

Het maakt hier niet uit of ik de originele of m'n neo firmware gebruik..

Ik heb ook al een beetje lopen prutsen met een aantal parameters van de WLAN module(/driver) in de WAP54G, maar kon geen snelheid boven de 2,5MB/sec halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy
Anoniem: 74277 schreef op 21 June 2003 @ 22:02:
heb je al de gemodde software voor je linksys geprobeerd!?

OA:
-Meer vermogen 84 mW (40% meer dus)
In theorie zelfs bijna 4x het originele vermogen
Standaard staat hij ingesteld op 22mW..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

moet je nagaan :)
jij was toch de dude die deze firmware gemodd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Leroy schreef op 24 June 2003 @ 15:06:
Ik heb ook al een beetje lopen prutsen met een aantal parameters van de WLAN module(/driver) in de WAP54G, maar kon geen snelheid boven de 2,5MB/sec halen..
Meer dan die 2,5 MByte/sec. zul je ook niet halen.
54Mbit/s is eigenlijk niet meer dan 22Mbit/s, en dat komt inderdaad op iets van 2Mbyte/s.

Kijk maar eens hier:
http://www.theregister.co.uk/content/69/30866.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 09:28

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Waarom staat die linksys standaard op 22mW ingesteld??
Ze mogen toch 100mW doen?
100mW kost wat meer stroom, maar voor een AP maakt dat niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booz
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-01 20:10

Booz

Forum en Portal

Ik heb er wel een password opgezet, zie de forumpost op forum.wirelessnederland.nl in "algemeen".

[ Voor 9% gewijzigd door Booz op 25-06-2003 09:57 ]

WirelessNederland.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:58
Opzet: beneden servertje met backup HD en printer, boven game -en werkpc's

1)M'n pa wil ook draadloos internet, maar omdat we een speedtouch usb-modem hebben, wil hij een draadloze siemens modem-router met 802.11b standaard kopen...samen met de nodige nics voor de overige pc's...
Heeft iemand hier ervaring mee? Fungeert die modem-router ook als AP, dus kan ik hiermee ook de printer enz...van de serverpc sharen? Ik vind hier niets over op het net...

2)Ik daarentegen stelde voor om de server beneden permanent op te laten staan (dus printer en usb-modem erop), er een AP op aan te sluiten, de overige pc's van de nodige nics te voorzien en internet, printer en backup-HD te sharen...alles met een 802.11G-standaard...

Welk is de beste oplossing volgens jullie, echte netwerk-kenners ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Booz schreef op 25 June 2003 @ 09:55:
[...]

Ik heb er wel een password opgezet, zie de forumpost op forum.wirelessnederland.nl in "algemeen".
Ik weet het ;) })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Ik heb sinds kort een laptop met Wireless lan en ik ben ook aan het kijken naar een leuke wireless AP. Om binnen en in de tuin te kunnen internetten, mp³ luisteren, film te kijken [video-out] etc.
Ik neem aan dat zo goed als elke AP hiervoor wel geschikt is?

Nu komt er een kennis van me een paar 100 meter verderop wonen en we zijn van plan om een wireless netwerkje te bouwen. Kan dit met 1 AP, of moet ik daar 2 AP's voor hebben [1 tje voor lokaal en 1tje voor verbinding met andere AP een eind verderop] ?

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Ik heb vanmiddag es wat rondgekeken naar wat spul om een WLAN aan te leggen en zag het Sitecom AccessPoint voor 54Mbit. De antennes zijn eraf te schroeven, dus er kunnen eventueel andere antennes op. Iemand ervaring met dit dingetje? Is het wat?

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83829

//edit adsl toch beschikbaar

[ Voor 107% gewijzigd door Anoniem: 83829 op 27-06-2003 21:23 . Reden: adsl toch beschikbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:50

Halfkakkende

Vandring

Ik heb een vraagje:

We hebben hier een vast netwerk aangesloten op een edimax router.
Nu krijg ik morgen m'n laptop binnen. Deze bevat standaard 11Mbit wireless lan adapter. Hiervoor wil ik een Access Point kopen die ik aansluit op mijn router, zodat ik in de tuin/op mijn kamer/in de huiskamer kan internetten (niet meer niet minder).
Binnenkort kan mijn vader weer een pcprive project doen. Hij wil dan een laptop kopen, maar dan met een 54 Mbit wireless lan adapter. Deze moet natuurlijk hetzelfde doen als dat die van mij kan (internetten op bovenstaande lokaties).

Nu vraag ik me af, bestaan er access points, die ik aan kan sluiten op een router (uplink :? ), maar die ook beide verbindingen tegelijk aankunnen? oftewel als mijn ouders zitten te netwerken @ 54 Mbit en ik connect dat ik gewoon op 11 Mbit kan werken en zij nog steeds op 54 Mbit.
Ik kwam zelf uit op een Linksys Access Point 54Mbit WAP54G . Deze functioneert ook in combinatie met oude 11 mbps wifi standaard. Maar, ook tegelijk :? .

Hopelijk kunnen jullie deze vraag beantwoorden.

MUZIEK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

802.11g is backwards compatible met 802.11a. Volgens mij maakt het voor je AP niet uit op welke snelheid je connect, ze werken allemaal op 2.4ghz. Op een switch kan je ook een 10mbit en een 100mbit verbinding hebben, lijkt me hier niet anders.

Maar kan je trouwens niet beter de Linksys Router/AP kopen? Die is een paar euro duurder en heeft ook een router aan boord. Kan altijd nog van pas komen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

als je een g en b wifinetwerk samen voegt werkt ALLES op b snelheid, 11 mbit dus. Zodra jij erbij komt vliegen je ouders dus in snelheid omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3431

Hmm, ok, ik heb er ook nog nooit mee gewerkt eerlijk gezegd :) De logische redenatie gaat in dit geval dus niet op.

Hoe zit dat ondertussen met bereik enzo eigenlijk? Volgens de specificaties zou 802.11g een groter bereik moeten hebben, maar hier op GoT lees ik andere verhalen. Wat voor bereik haal je in huis ongeveer met een g accespoint en pcmcia kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

aangezien g en b op dezelfde frequentie zitten (2.4 Ghz) is het bereik gelijk, ik heb gewoon vol bereik overal in huis en in de tuin en werk dan ook netjes overal op 11 Mbit (bereik metertje staat vol, uistekende verbinding volgens windows).
Ik kan naar het einde van de straat lopen, dan nog heb ik een verbinding hoewel niet meer op 11 Mbit. Meer dan 100 meter haal ik dus makkelijk.
De ontvanger thuis staat op m'n kamer, op zolder dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Welke AP? Met mijn Linksys 802.11g (g-only mode en de neo-firmware) valt het signaal in de tuin al tegen :(
De AP staat dan op de eerste verdieping aan de kant van de tuin....
De snelheid is wel goed maar hij valt vaak weg schijnbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

Ik heb een linksys wrt54g (router/accespoint) en wil eigelijk ook wel de neo firmware proberen, nou is mijn vraag, als die niet werkt zoals ik wil, kan die dan weer makkelijk vervangen worden?

en nog een firmware vraag, in de nieuwe firmware (Firmware Version 1.30.1) zit de officiele(uiteindelijke) g standaard (Complies with final 802.11g standard), dat staat er tenminste.
Ik meen me iets te herinnenren dat de g-standaart werd teruggeschroeft naar 22Mbit om compatibel te zijn met de b-standaart en ben nu benieuwd of dat dus ook hier gebeurt is, want ik heb liever 54Mbit :P

Weet iemand een antwoord op bovengenoemde vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

ikke zonder AP, ad-hoc modus met 2 usb adapters van linksys (1 aan desktop, 1 aan laptop). Ik heb wel de zero config van xp uit moeten zetten want die zorgde ervoor dat zo nu en dan de link weg viel. Nu gewoon constante verbinding zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy
Solomo schreef op 27 June 2003 @ 16:32:
Ik heb een linksys wrt54g (router/accespoint) en wil eigelijk ook wel de neo firmware proberen, nou is mijn vraag, als die niet werkt zoals ik wil, kan die dan weer makkelijk vervangen worden?
De Neo firmware is (nog) niet beschikbaar voor de WRT54G .. en het flashen met de neo firmware gebeurt exact hetzelfde als met de originele firmware..

Je kunt dus gewoon heen en weer flashen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86917

Hoe zit het wanneer ik een USB Wlan 11Mbit ga gebruiken?
USB 1.1 = toch 8Mbit? :/

Moet je dus voor de G-standaard altijd (bij usb gebruik) USB 2.0 hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:35
Sinds een paar dagen heb ik hier een laptop staan met een intel pro wireless lan 2100 3b mini pci adapter standaard ingebouwd. Het probleem is dat ik de channel wil aanpassen naar 11, alleen ik heb geen idee waar ik dat kan instellen (onder geadvanceerde eigenschappen kan het niet)

Iemand misschien een ideetje want bij intel op de site kon ik niets vinden.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Nu online

Sick Nick

Drop the top!

USB 1.1 heeft een bandwith van 12 Mbit, dus genoeg voor een 11 Mbit netwerkje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

je moet met de AP channel instellen en dan zoeken met je laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

Wat ik me afvraag, als ik met 2 AP's 2 LAN's met elkaar wil verbinden door middel van bridging, kan ik dan ook nog gewoon met m'n laptop op dat wireless netwerk?

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87669

wie kan mij vertellen hoe ik in dat online discussie/chat kom aangeduid met #netwerk???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Laatst online: 19:50

Tux

Anoniem: 87669 schreef op 30 June 2003 @ 00:14:
wie kan mij vertellen hoe ik in dat online discussie/chat kom aangeduid met #netwerk???
mIRC installeren.

irc://osiris.parse.nl/netwerk :?

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
offtopic:
Idd, www.mirc.com bijvoorbeeld, maar dan wel #netwerkEN joinen en niet #netwerk ;) Of je moet je eigen chan willen starten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83640

jvhaarst schreef op 24 June 2003 @ 20:52:
[...]

Meer dan die 2,5 MByte/sec. zul je ook niet halen.
54Mbit/s is eigenlijk niet meer dan 22Mbit/s, en dat komt inderdaad op iets van 2Mbyte/s.

Kijk maar eens hier:
http://www.theregister.co.uk/content/69/30866.html
Vreemde uitspraken lijken mij dit, 54Mb/sec is toch stiekem 22Mb/sec, helaas heb ik niet de ervaring of de kennis om dit te kunnen controleren en of onderbouwen, maar weet iemand anders wel hoe dit zit, ik zit er namelijk over te denken om de Linksys WRT54G te kopen (Router/Switch/AP(802.11g) in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Lijkt me ook heel sterk aangezien ik met 3,5 Mb/sec bestand kan kopieren :)
Dit met m'n Linksys WAP54G en een WPC54G pci kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Kijk hier maar eens :
http://www.tomshardware.c...310/wireless_ntk1-07.html
Dan zie je dat de daadwerkelijke doorvoer van data niet boven de 22Mbit/s uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
De effectieve snelheid hangt dus rond de 22bit.
Dat is dus 4x zo snel als bij 802.11B, en 2x zo snel als 802.11B Enhanched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27668

Ik ga studeren aan de hogeschool van Amsterdam aankomend schooljaar :)
Nu hebben ze daar WLAN en ik heb al een eigen laptop, echter zei een vriend die ook op die school zit dat niet alle merken het zouden doen icm het netwerk van HvA :?

Welke kaart kan ik het beste nemen denken jullie voor mn Compaq Evo n160 ?
(heb andere topics gezocht, die ga ik nu ook effe doorlezen.. maar als iemand me ff kan overtuigen enzo... ;))

Edit: en verder wil ik dus thuis ook een WLAN aanleggen, dus heb het liefst een merk dat zowel PCI als PCMCIA levert :)
(Prijs maakt niet zo heel veel uit, als het maar niet al te gek wordt :+)

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 27668 op 30-06-2003 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

wat een onzin, iedere WiFi kaart moet het gewoon doen daar. Ik gebruik een cheape Edimax kaart op de HvU.

Voor een thuisnetwerkje raad ik je LinkSys aan, prima spul dat hier vanaf dag 1 vlekkeloos draait ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Pietert op 30-06-2003 21:39 ]

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VageGast schreef op 30 June 2003 @ 21:38:
wat een onzin, iedere WiFi kaart moet het gewoon doen daar. Ik gebruik een cheape Edimax kaart op de HvU.

Voor een thuisnetwerkje raad ik je LinkSys aan, prima spul dat hier vanaf dag 1 vlekkeloos draait ;)
Hehe :)
Es effe kijken wat het kost, want lijkt me wel lekker makkelijk overal in huis kunnen internetten :D (en opschool natuurlijk)

Edit: E-tech is niets? das nl. redelijk goedkoop (50 tot 60 euro voor PCI en PCMCIA)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 27668 op 30-06-2003 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

E-tech heb ik op het draadloze vlak geen ervaring mee, wel eens een hubje van gehad dat regelrechte meuk was. Let er wel op welke standaard ze gebruiken op school qua snelheid. Zou zonde zijn als je een te trage kaart koop en vast zit op 11mbps.
Succes er mee :)

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27668 schreef op 30 juni 2003 @ 21:40:
[...]

Hehe :)
Es effe kijken wat het kost, want lijkt me wel lekker makkelijk overal in huis kunnen internetten :D (en opschool natuurlijk)

Edit: E-tech is niets? das nl. redelijk goedkoop (50 tot 60 euro voor PCI en PCMCIA)
Nee gewoon Senao kaartje bij ZX yaghi kopen, geloof me dat is die 89 euro wel waard.

http://www.zx-yagi.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VageGast schreef op 30 June 2003 @ 21:53:
E-tech heb ik op het draadloze vlak geen ervaring mee, wel eens een hubje van gehad dat regelrechte meuk was. Let er wel op welke standaard ze gebruiken op school qua snelheid. Zou zonde zijn als je een te trage kaart koop en vast zit op 11mbps.
Succes er mee :)
Zit zelfs te denken om 54 Mbps te nemen van Linksys. Ben ik voor 160 euro ongeveer klaar (wel duur maar dan heb ik wel wat... moet alleen nog ff het bereik opzoeken :))

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 27668 op 30-06-2003 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Ik zou ze eerst maar eens opbellen voordat ik een kaartje ging kopen :
WLAN Cisco PCMCIA monopolie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jvhaarst schreef op 30 juni 2003 @ 22:18:
Ik zou ze eerst maar eens opbellen voordat ik een kaartje ging kopen :
WLAN Cisco PCMCIA monopolie ?
Aha thx :)
Maar dat is van eind 2002, nu is het wel beter denk ik ... een gozer die bij mij in de klas zat zit ook op de HvA en heeft een Asus kaartje maar Asus heeft weer geen PCI kaartjes |:(

Neem aan dat een Linksys 54 mbps kaart het toch wel gaat doen (is geen goedkope en ondersteund zon beetje alles toch..)

Edit:
Krijg net deze links van die gozer:
http://home.bl.hva.nl/Voorzieningen/WLAN.htm

http://kwast.ie.hva.nl/forum/viewtopic.php?t=2291

Edit2:

@HvA is de snelheid max 11 mpbs.. eigenlijk niet echt nodig om 54 mbps aan te schaffen maar tis wel makkelijk denk ik :+

heel mooi, heb ik genoeg aan :) Thx anywayz

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 27668 op 30-06-2003 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy
nightwatcher_b schreef op 30 June 2003 @ 13:28:
Lijkt me ook heel sterk aangezien ik met 3,5 Mb/sec bestand kan kopieren :)
Dit met m'n Linksys WAP54G en een WPC54G pci kaartje.
Dan ben je toch echt de eerste.. (en waarschijnlijk de enigste)

Waarmee meet je dit??

Ik heb namelijk echt alles geprobeerd.. elke parameter van de wl module in de accespoint veranderd, etc. (nee ik heb het niet over de linksys software, maar over commando's uitvoeren via een shell op de accesspoint) .. Kwam gewoon in geen geval boven de 2,5MB/sec uit ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50472

Heeft iemand ervaring met de nieuwe firmware van de 54g access Point/Router van SMC??
Ik heb namelijk na het flashen het probleem dat ik met mijn toshiba satellite 6100 met ingebouwd WiFi kaartje niet meer op het netwerk komt. Hij ziet wel de AccessPoint maar ik kan niet connecten. Dit is alleen met de encryptie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 23:35
je moet wel zorgen dat je geen 802.11a hebt dat werkt idd niet
Anoniem: 83640 schreef op 30 juni 2003 @ 00:36:
[...]

Vreemde uitspraken lijken mij dit, 54Mb/sec is toch stiekem 22Mb/sec, helaas heb ik niet de ervaring of de kennis om dit te kunnen controleren en of onderbouwen, maar weet iemand anders wel hoe dit zit, ik zit er namelijk over te denken om de Linksys WRT54G te kopen (Router/Switch/AP(802.11g) in 1.
ik had begrepen dat deze niet kan communiceren met accespoints, denk daar even aan als je op afstand een tweede netwerk wil koppelen.

In de computertotaal test van afgelopen maand kwam de 11 mbit versie van dit apparaat er niet bijzonder goed uit qua ontvangst, werd zelfs afgetroeft door een Sweex (die voor de rest weer weinig voorstelde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeMerchant
  • Laatst online: 22-07-2020

LeMerchant

Da's tochnie normaaaaal!

Even een vraagje tussendoor. Ik heb op de server Linux Mandrake 9 staan. Verder bevat deze 3 nic's waaronder dus een wifi pci lan nic van e-tech (gekocht bij norrod).
Nu is het zo dat de client wel kan internetten (m.b.v. ics van mandrake) alleen wil ik op de laptop ook kunnen internetten (draadloos dus). Alleen herkend mandrake de kaart niet.
Ik heb em al wel een IP enzo proberen te geven alleen dan zegtie zoiets als "geen netwerkkaart gevonden dus je kunt nix instellen". En bij het booten staat er dan bij eth2 Failed achter.
Moet ik nu , omdat dit eigenlijk niet echt een 'gewone' nic is, nog iets speciaals downloaden/instellen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leroy schreef op 30 June 2003 @ 22:58:
[...]

Waarmee meet je dit??

Ik heb namelijk echt alles geprobeerd.. elke parameter van de wl module in de accespoint veranderd, etc. (nee ik heb het niet over de linksys software, maar over commando's uitvoeren via een shell op de accesspoint) .. Kwam gewoon in geen geval boven de 2,5MB/sec uit ..
Senao kan je binnen kort gewoon flashen naar G. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

Ik wil vandeweek een Sitecom accesspoint gaan kopen en m'n netwerk aan dat van een vriend knopen via WLAN, maar ik vraag me af, want die AP's stel je in om te bridgen naar elkaar, of ik dan in m'n tuin ook nog lekker met m'n laptop kan werken. Of heb ik dan nóg een AP nodig?

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Ik krijg tot nu toe maar 1 computer aangesloten op me Linksys wap54g AP... Hij kan wel contact maken met de AP maar verder geen verbinding. Dus pingen naar andere pc's gaat niet en ook geen internet.
De AP is ingesteld als AP dus niet als bridge, MAC filtering staat uit en WEP encryptie staat aan. De neo firmware en de originele geven allebij hetzelfde euvel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightwatcher_b

nightwatcher_b

Leroy schreef op 30 June 2003 @ 22:58:
[...]

Waarmee meet je dit??

Gemeten met lanspeed :) Op een afstand van ongeveer 3 meter, met de gewone firmware. Op 75 meter daalde dit trouwens naar 1,5 MB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 04:53

M.I.G.

[like an alien]

Kwam zojuist het volgende tegen:

http://www.buffalotech.com/wireless/index.php

Heb thuis zelf quicknet via de kabel. En heb de volgende opstelling:

kabelaansluiting --> kabelmodem --> pc met smoothwall router software --> switch --> peecees

Nu vraag ik twee dingen af:

1) Kan ik zomaar voor quicknet de pc met routersoftware vervangen met de WBR-G54 van buffalo (54Mbps broadband router).
2) Ervaring met dit merk. Heb niet zoveel kunnen vinden erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Misschien een domme vraag hoor maar ik stel em toch maar. :)

Ik zit te twijfelen tussen de b en g standaard, de eerste is goedkoper en voldoet in principe aan mijn behoefte, nl. wireless internet toegang. De G standaard is sneller maar de apparatuur is duurder, ik heb een laptop met onboard wireless (b).

Wie kan me een reden geven waarom ik toch voor de G standaard zou moeten gaan ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 27668 heeft Linksys 54G besteld
Voor zowel PC als laptop, hoop morgen het binnen te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22706

Ik heb ook een vraagje.

Ik heb 2 kaartjes van Lucent http://www.plasma-online....diverse/lucent_rg1000.jpg
En ik wil graag een wat groter bereik hebben. Met de gold version van die lucent kaartjes zit er gewoon een antenne aansluiting op. Maar zoals je ziet op dat picje heeft deze dat niet.
Nou word er gezegd dat ik'm open moet slopen en dan kan je er ook een antenne op aansluiten.(door een beetje modden ofzo)
Heeft iemand hier ervaring mee? Want op internet kan ik niks vinden en ik ben bang dat ik ze sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Anoniem: 22706 schreef op 10 July 2003 @ 20:11:
Ik heb ook een vraagje.

Ik heb 2 kaartjes van Lucent http://www.plasma-online....diverse/lucent_rg1000.jpg
En ik wil graag een wat groter bereik hebben. Met de gold version van die lucent kaartjes zit er gewoon een antenne aansluiting op. Maar zoals je ziet op dat picje heeft deze dat niet.
Nou word er gezegd dat ik'm open moet slopen en dan kan je er ook een antenne op aansluiten.(door een beetje modden ofzo)
Heeft iemand hier ervaring mee? Want op internet kan ik niks vinden en ik ben bang dat ik ze sloop.
Op die pic kun je helemaal niet zien of er we/niet een antenne aansluiting op zit. De aansluiting zit op de kopse kant, en is maar zo klein als een kleine schroef oid.

En voor zover ik weet, hebben de pucent silver kaartjes ook gewoon zo'n aansluiting hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22706

Nou breekt mijn klomp.

Je hebt helemaal gelijk! Ik dacht dat die aansluitingen veel dikker waren. Maar ik ging ff rommelen aan dat klein plastic rondje wat erop zat, en toen zat http://ikwordgek.homestead.com/files/d0h.jpg erachter. |:(

Nu kan ik weer verder :D ta!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
Anoniem: 22706 schreef op 10 July 2003 @ 20:33:
Nou breekt mijn klomp.

Je hebt helemaal gelijk! Ik dacht dat die aansluitingen veel dikker waren. Maar ik ging ff rommelen aan dat klein plastic rondje wat erop zat, en toen zat http://ikwordgek.homestead.com/files/d0h.jpg erachter. |:(

Nu kan ik weer verder :D ta!
:D

Om die aansluiting te kunnen gebruiken, heb je overigens een zgn "Pigtail" nodig. Vrij prijzig helaas, en oa hier te krijgen: http://www.2ghz.nl/easyshopmaker/easyshopmaker_23.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27668 schreef op 30 June 2003 @ 21:23:
Ik ga studeren aan de hogeschool van Amsterdam aankomend schooljaar :)
Nu hebben ze daar WLAN en ik heb al een eigen laptop, echter zei een vriend die ook op die school zit dat niet alle merken het zouden doen icm het netwerk van HvA :?

Welke kaart kan ik het beste nemen denken jullie voor mn Compaq Evo n160 ?
(heb andere topics gezocht, die ga ik nu ook effe doorlezen.. maar als iemand me ff kan overtuigen enzo... ;))

Edit: en verder wil ik dus thuis ook een WLAN aanleggen, dus heb het liefst een merk dat zowel PCI als PCMCIA levert :)
(Prijs maakt niet zo heel veel uit, als het maar niet al te gek wordt :+)
Je krijgt daar een cisco kaart met korting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
Heb gisteren een Linksys AP gekocht (BEFW11S4), op mijn laptop zit al WLAN (Acer TM800). De signaalsterkte valt me niet tegen, achter in de tuin (afstand zo'n 25 meter) heb ik nog 1 streepje. Het AP staat aan de voorkant in de woning, op zolder heb ik nog 2 streepjes.

Nu is mijn kabelinternet aangevraagd (@Home, was hiervoor slachtoffer bij UPC >:)) maar nog niet gereed dus de datatransfer kan ik weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm niet echt ver, ik haal al gouw 120 meter met 1 blok huizen er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
Anoniem: 74277 schreef op 11 July 2003 @ 09:50:
Hmm niet echt ver, ik haal al gouw 120 meter met 1 blok huizen er tussen.
Welke AP en welke client ?

Waar in huis staat jouw AP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 17:59

OgWok

U.N.C.L.E.

Wilde zelf een set kopen Linksys Wap11-DE en een Wusb11-DE (wireless usb adapter), maar de knaap bij Rilex raadde mij dat af.

Het gaat on een afstand van 60 meter tussen 2 huizen, straat ertussen en 2 buitenmuren en een binnenmuur. Dit zou bij deze set een slechte verbinding geven.

Linksys komt in augustus met nieuwe ap's en adapters die gegarandeerd 75 meter halen.

Maar N-Joy vertel eens wat heb jij voor AP en adapter?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.