Colin McRae Rally 3.0![]() |
Deel 2 was misschien wel één van de beste, zoniet de beste, rallygame die we ooit voor de PC hebben gekend. Deel 1 benaderde de realiteit al aardig, maar deel 2 scheerde daar rakelings langs met mooiere graphics, beter geluid en betere controle. Na een aantal jaren wachten is het dan eindelijk zo ver. Het vervolg op het o zo goede deel 2 moet zo rond deze tijd in de winkels liggen en dan is het weer eens scheuren geblazen na zo'n lange tijd droog te staan. Rallygames zijn blijkbaar niet populair genoeg om ons er royaal van te voorzien, wat wij als rallygamers natuurlijk ten zeerste betreuren.
Om even de site van Colin McRae Rally 3 te quoten:
"Regen klettert op de voorruit en wordt door de ruitenwissers over de voorruit geveegd zodat het zicht bijna nul is. Je ziet de weg voor je niet meer, maar dat maakt niet uit, omdat je toch nog niet gestart bent. Op dit moment ben je volledig geconcentreerd, je voet staat op het gaspedaal, klaar voor vertrek. Wat er voor je ligt is een ander verhaal. Controle is alles. Jij bent Colin McRae."
Ik vond dit een mooi stukje verhaal dat ook echt de ware kracht van deze serie spellen weergeeft. Je kan je echt inleven in een rallyrijder, omdat het zo goed de realiteit benaderd. Ook zeker door de hardware mogelijkheden, bijvoorbeeld stuurtjes. Je waant je een echte rallyrijder als je plankgas geeft, je een zwieper aan je stuur geeft, deze vervolgens je hele bureau laat trillen en je net niet onderste boven valt als je door die greppel draait. Iets mooiers bestaat er toch niet?
Ik zal trouwens even uitleggen waarom ik een nieuw topic open, terwijl er eigenlijk al eentje over dit spel loopt. En nee, dat doe ik niet omdat ik topicstartgeil ben, maar omdat er (onder andere in dat andere topic) gevraagd werd om een nieuw topic, omdat het andere topic niet bepaald een goede startpost heeft en ook al een beetje gedateerd is. Een week geleden werd er al gevraagd of ik een nieuw topic wou openen, maar toen had ik geen tijd, nu wel dus vandaar.
Het vorige topic kan je trouwens hier vinden:
• Colin McRae Rally 3 PC - mei 2003
Graphics![]() |
Colin McRae Rally 2.0 zag er al aardig gelikt uit, maar in twee jaar tijd (CMR2.0 werd in Oktober 2001 gerealesed) kan er natuurlijk heel wat gebeuren als het gaat om graphics. Al te veel veranderingen in graphics zijn er niet gemaakt, ook al ziet alles er natuurlijk wel wat strakker uit. De nieuwe mappen zien er overigens wel goed en gevarieerd uit, alleen het publiek ziet er nog steeds uit als een slecht uitgeprint stukje karton.
Om een voorbeeldje te geven van de graphics volgen hier wat screenshots:

Alle screenshots zijn klikbaar voor een resolutie van 1024x768. Oorspronkelijk waren ze 1600x1200, maar dan werden de plaatjes een beetje te groot. Deze screenshots zijn overigens gemaakt door DinX, met alles op maximum en 6X AA en 16XAF aan, met zijn Radeon 9700 Pro.
Het spel is trouwens niet zo heel zwaar. Met een redelijke videokaart en 800 Mhz kom je best ver. Om alles op z'n maximum te spelen heb je uiteraard wel een stevig systeem nodig. De systeemeisen zijn als volgt:
- [b]Minimum Requirements[/] - Windows 98SE/ME/2000/XP - DirectX 9 - Pentium III or Athlon at 750Mhz - 128Mb RAM - Supported 32Mb Graphics Card - DirectX 9 Compatible Sound Card [b]Recommended Requirements[/] - Windows 98SE/ME/2000/XP - DirectX 9 - Pentium 3/4 or Athlon at 1.4Ghz - 512Mb RAM - Supported 64Mb Graphics Card - DirectX 9 Compatible Sound Card
Sound![]() |
Iets wat wel redelijk veel veranderd is is het geluid, maar of dat helemaal positief te noemen valt laat ik in het midden. Wat ik ervan in de demo heb gehoord viel het mij nogal tegen. Het was net alsof er een vlieg rond je hoofd vloog, zo hoog was het geluid die je auto voortbracht. Ook het crashen zorgde niet bepaald voor goede soundeffects, maar dat kon ook aan mijn PC liggen, aangezien ik soms normaal geluid had en soms gewoon helemaal niks.
Het is te hopen dat er aan het geluid in de full version toch nog wel wat gesleuteld is, want ik had in Colin McRae Rally 2.0 eigenlijk niks aan te merken. Daar hoorde je zware motoren brullen als je plankgas gaf en ze kraken als je crashde.
En ook het geluid wat je bijrijder (instructeur) voortbrengt was in deel 2, naar mijn mening, toch wel een stuk beter. Het lijkt nu alsof hij op de achterbank een beetje in slaap valt met een boekje, in plaats van dat hij met je meeleeft en je op een realistische manier instructies geeft.
In de demo upgrade blijkt er trouwens een aantal dingen verbeterd te zijn aan het geluid, maar ook daarover heb ik nog niet erg veel positieve dingen gehoord.
Gameplay![]() |
Qua gameplay valt een rallygame natuurlijk zo te veranderen. Het enige wat er dan ook echt veranderd is aan de gameplay is de besturing. Met het toetsenbord is het dit keer best goed te besturen, al slipt je auto wel verdacht snel.
Met het stuurtje blijken er problemen te zijn, wat natuurlijk erg jammer is, aangezien je spellen zoals deze eigenlijk met een stuur móét spelen. De Force Feedback was bijvoorbeeld vrijwel verdwenen, voelde je in deel 2 nog een harde trilling als je ergens tegen aan botste, nu ging je stuur een beetje bewegen als je je auto total loss reed.
Hopelijk heeft niet iedereen er last van of komt Codemasters snel met een oplossing, want het zou zonde zijn dat als een spel met zoveel potentie om z'n voorganger te verbeteren de ondergang delft, doordat de besturing niet optimaal werkt met een stuur.
Links![]() |
Official Site: Colin McRae Rally 3.com
Developer: Codemasters
Screenshots: PC Screenshots
Auto's: CMR3 Auto's
Rally's: CMR3 Rally's
Colin McRae: Colin McRae Informatie
Downloads: Images, video's, wallpapers and more
Demo:
• Official Site Download - Mirror [119 MB]
• Demo Upgrade [23,6 MB]
[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 14-06-2003 17:11 ]