Goed systeempje voor DOS-games... specs?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 831 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:12

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Aagezien onder Windows XP mijn oude games uit het DOS-tijdperk niet echt
lekker willen draaien ben ik nu op zoek naar een oud systeempje waarop ik m'n DOS-games kan spelen.

Voor de duidelijkheid: VDMSound is helaas niet altijd een oplossing en de compatibiliteitsmodus is ook niet altijd even effectief. Verder is booten naar real DOS nutteloos omdat ik een PCI geluidskaart heb zonder DOS-ondersteuning.

Ik ben dus op zoek naar een systeem voor DOS-games. Zelf had ik de volgende specs in gedachten:

Pentium 233 MMX CPU
64mb RAM
HD 1gb
CD-ROM drive die minimaal 16x is en CD-R schijfjes kan lezen
PS/2 Toetsenbord- en muisaansluitingen
SoundBlaster Pro / SoundBlaster 16 / SoundBlaster AWE32 geluidskaart

Videokaart moet één van onderstaande zijn (ivm ondersteuning door
UniVBE/VESA drivers die ik ga gebruiken):

ATI Mach64 ET, Mach64 VT, Mach64 VT4, Mach64 VTB, 3D Rage, 3D Rage II
Matrox MGA Ultima, MGA Impression Plus, MGA Millennium, MGA Millennium II
Matrox MGA Mystique, MGA Mystique 220, Productiva G100, Millenium G200
NVIDIA STG2000, NV1, RIVA-128, RIVA-TNT, RIVA-TNT2
S3 Vision 868, Vision 968, Trio32, Trio64, Trio64V+, Trio64UV+
S3 Trio64V2/DX, Aurora64V+, Trio3D, Savage3D, Virge, Virge/DX/GX
S3 Virge/VX, Virge/GX2
Trident LX8200, TVGA8800CS, TVGA8900, TVGA9000, TVGA9100, TVGA9200
Trident Cyber9320 LCD, Cyber9382 LCD, Cyber9385 LCD, Cyber9397 LCD
Trident TGUI9400, TGUI9420, TGUI9440, TVG9470, TGUI9660, TGUI9680
Trident ProVidia9682, ProVidia9685, 3DImage 975, 3DImage 985
Tseng Labs ET3000, ET4000, ET4000/W32, ET6000, ET6100, ET6300

Wat betreft een videokaart gaat wat mij betreft de voorkeur uit naar een Tseng Labs ET6000 kaartje (de 6100 en 6300 ken ik niet), omdat ik me nog uit de PC-Active een zeer positieve review kan herinneren - snelle kaart namelijk... :)

Geen monitor, muis, toetsenbord en speakers nodig - die heb ik hier zelf.

Wat vinden jullie ervan? Zelf denk ik dat ik hiermee alle DOS-games kan spelen, tot en met de meest veeleisende toe.

Als iemand zelf nog ervaringen heeft met het opzetten van een dergelijk systeempje, laat het hier weten aub... altijd handig om te zien hoe anderen het hebben geregeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 13-06-2003 13:03 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou ik niet voor een tsenglabs et 4000 gaan dies een beetje langzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt goed!
Denk dat ik zelf ook maar eens zoiets ga doen. Heb hier op werk nog een paar oude beestjes staan met ongeveer dezelfde specs. Incl onboard audio enzo. Dus kan ik ook weer eens leuk gamen. :)
Deskpro 4000 of 2000 zijn t geloof ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Volgens mij is het voor alleen dos games nog redelijke overkill.
Het is ook niet te hopen, dat er van die games tussen zitten, die bij een snellere CPU ook sneller spelen (was overigens wel lachen om een hele oude Keen te spelen op een beest van een machine :) )

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3akz
  • Laatst online: 05-08 13:55
Ik denk dat je hem beter hier in kan mikken :P

--- Voor alle "Hoe is dit systeem?" vragen. ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Volgens dat topic zijn zulke vragen dus niet gewenst op GoT. Hmmm... maar dan gaat het toch echt over vragen over moderne systemen. Een vraag over het opbouwen van een oud DOS-systeempje is iets anders dan de duizend-en-een opbouwvragen over heden-ten-daagse killersystemen.

Verder ben ik op zoek naar ervaringen van mensen met een DOS-systeempje zodat ik een zo goed mogelijk DOS-systeempje kan samenstellen. En aangezien op GoT via de search eigenlijk alleen maar info over meer moderne systemen te vinden is lijkt mij dit topic toch wel handig.
BlaTieBla schreef op 13 juni 2003 @ 12:54:
Volgens mij is het voor alleen dos games nog redelijke overkill.
Het is ook niet te hopen, dat er van die games tussen zitten, die bij een snellere CPU ook sneller spelen (was overigens wel lachen om een hele oude Keen te spelen op een beest van een machine :) )
Ach, daar zijn vertraag-proggies voor geschreven.

[ Voor 60% gewijzigd door Wildfire op 13-06-2003 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
  • Laatst online: 05-09 08:59
p133 is in princiepe ook al voldoende, en idd, je moet oppassen dat je gamez niet te snel gaan lopen, had ik al toen ik mijn eerste pc (en enige), een 486 kreeg, ging alles opeens te snel :D

[ Voor 8% gewijzigd door mad_dog op 13-06-2003 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
mad_dog schreef op 13 juni 2003 @ 13:03:
p133 is in princiepe ook al voldoende, en idd, je moet oppassen dat je gamez niet te snel gaan lopen, had ik al toen ik mijn eerste pc (en enige), een 486 kreeg, ging alles opeens te snel :D
Ik wil er oa "Fragile Allegiance" op gaan spelen, die heeft een 486DX2/66 als minimum-vereiste. Dus een wat sneller Pentium systeempje is geen overkill... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor snelheids problemen had je toch ook zo'n CPU limiter tooltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 14:38

raswic

It is I

Is best een leuk idee.
Maar ik wil dan geen extra pc op mijn kamer. Dus krijg ik direct het idee om dat ding in een netwerk te hangen, op zolder te plaatsen en met VNC oid op te gaan spelen.

Oops, ik wil al weer veels te veel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raswic schreef op 13 juni 2003 @ 13:13:
Is best een leuk idee.
Maar ik wil dan geen extra pc op mijn kamer. Dus krijg ik direct het idee om dat ding in een netwerk te hangen, op zolder te plaatsen en met VNC oid op te gaan spelen.

Oops, ik wil al weer veels te veel 8)7
Hoe ga je dat met geluid doen dan?
Ik vind 't zelf geen probleem 2 pc's op m'n kamer. Koop ik nog een KVM switch erbij, hoppa. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet er eventueel niet een voodoo2 er bij te scoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, hoe oud zijn die DOS games dan? Ik zou gewoon een S3 Virge 4Mb pakken met een Voodoo voor de laatse DOS varianten van games met 3dfx ondersteuning. Een killercombinatie lijkt mij.

edit:
voodoo heb ik nog wel liggen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Wekkel op 13-06-2003 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Wildfire schreef op 13 juni 2003 @ 12:51:

Ik ben dus op zoek naar een systeem voor DOS-games. Zelf had ik de volgende specs in gedachten:

Pentium 233 MMX CPU
64mb RAM
HD 1gb

(...)

Als iemand zelf nog ervaringen heeft met het opzetten van een dergelijk systeempje, laat het hier weten aub... altijd handig om te zien hoe anderen het hebben geregeld.
Precies die bak heb ik nog staan, ligt eraan wat je biedt ;)
D'r zit een P200MMX@233 in met 64 Meg aan RAM d'r in. De videokaart is een ATI Rage 3D II+ met MPEG aansluiting. Voorzien van een SB16 Value PnP soundkaart, modem, netkaart. CD-Rom: 32x. HD: 2.1 Gb Bigfoot ("Stoeptegel") en een 3.1 Gb Fireball.
D'r zit trouwens ook nog een 3DFX Interactive Voodoo Graphics kaart in.

[ Voor 46% gewijzigd door Stoney3K op 13-06-2003 13:20 . Reden: Quote was te lang. ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Stoney3K schreef op 13 June 2003 @ 13:18:
[...]

Precies die bak heb ik nog staan, ligt eraan wat je biedt ;)
D'r zit een P200MMX@233 in met 64 Meg aan RAM d'r in. De videokaart is een ATI Rage 3D II+ met MPEG aansluiting. Voorzien van een SB16 Value PnP soundkaart, modem, netkaart. CD-Rom: 32x. HD: 2.1 Gb Bigfoot ("Stoeptegel") en een 3.1 Gb Fireball.
D'r zit trouwens ook nog een 3DFX Interactive Voodoo Graphics kaart in.
Ik heb je zojuist gemailed hierover.

Een Voodoo-kaartje kan idd ook wel handig zijn ja. Zet ik er gewoon Quake II op... :)

[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 13-06-2003 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Tseng Labs ET6000 was inderdaad één van de snelste kaarten voor DOS-games. Ik kan me nog herinneren dat de ET6000 het goed deed in Grandprix 2.

Een Soundblaster is een makkelijke en veilige keuze voor je geluid. De Gravis Ultrasound PnP had ook een erg goede geluidskwaliteit (iig beter dan die SB16 zooi en een goede wavetable is ook leuk voor games met MIDI-muziekjes), echter moet je dan wel rekening houden met wat geklooi met TSR's ivm soundblaster compatibiliteit.

De monitor die je eraan hangt zou ik maar niet al te groot maken aangezien 640x480 op een 21" er niet uit zien, om maar helemaal niet te spreken over de klassieke 320x200 resolutie :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wildfire schreef op 13 juni 2003 @ 12:51:
Aagezien onder Windows XP mijn oude games uit het DOS-tijdperk niet echt
lekker willen draaien ben ik nu op zoek naar een oud systeempje waarop ik m'n DOS-games kan spelen.
Toevallig heb ik net precies hetzelfde gedaan (Win2K hier, wat in vergelijking met WinXP nog een tikje minder DOS doet) :)
Voor de duidelijkheid: VDMSound is helaas niet altijd een oplossing en de compatibiliteitsmodus is ook niet altijd even effectief. Verder is booten naar real DOS nutteloos omdat ik een PCI geluidskaart heb zonder DOS-ondersteuning.
Yup :z

Pentium 233 MMX CPU
64mb RAM
HD 1gb
De mijne heeft:
P166 (al heb ik ook een K6-266 die er zonder meer in zou kunnen)
Acer VL59XA moederbord (Aladdin III chipset)
32MB RAM (tja, dat zat al toevallig op het mobo en omdat ik geen andere ECC-EDO heb, blijft het voorlopig hierbij, maar 32MB is overkill voor DOS)
20x CDRom drive (die idd alles kan lezen)
Qua geluidskaart wil het niet zo lukken- ik wilde een SB16 gebruiken, maar die ettert een in Win98 (het is een dual-boot bak met MS DOS 6.22 voor DOS en Win98SE voor oude Windows-spelletjes) en mijn Gravis Ultrasound Max heeft geen native SB ondersteuning (en de SBOS emulator slurpt geheugen en werkt slecht), dus heb ik er uiteindelijk een generig ESS688-based kaart erin gestopt (ESS chips hebben wel hardware Soundblaster Pro/16 support en daarnaast worden ze ook vaak zelf natively ondersteund)

ATI Mach64 ET, Mach64 VT, Mach64 VT4, Mach64 VTB, 3D Rage, 3D Rage II
Matrox MGA Ultima, MGA Impression Plus, MGA Millennium, MGA Millennium II
Matrox MGA Mystique, MGA Mystique 220, Productiva G100, Millenium G200
NVIDIA STG2000, NV1, RIVA-128, RIVA-TNT, RIVA-TNT2
S3 Vision 868, Vision 968, Trio32, Trio64, Trio64V+, Trio64UV+
S3 Trio64V2/DX, Aurora64V+, Trio3D, Savage3D, Virge, Virge/DX/GX
S3 Virge/VX, Virge/GX2
Trident LX8200, TVGA8800CS, TVGA8900, TVGA9000, TVGA9100, TVGA9200
Trident Cyber9320 LCD, Cyber9382 LCD, Cyber9385 LCD, Cyber9397 LCD
Trident TGUI9400, TGUI9420, TGUI9440, TVG9470, TGUI9660, TGUI9680
Trident ProVidia9682, ProVidia9685, 3DImage 975, 3DImage 985
Tseng Labs ET3000, ET4000, ET4000/W32, ET6000, ET6100, ET6300

Wat betreft een videokaart gaat wat mij betreft de voorkeur uit naar een Tseng Labs ET6000 kaartje (de 6100 en 6300 ken ik niet), omdat ik me nog uit de PC-Active een zeer positieve review kan herinneren - snelle kaart namelijk... :)
Mijn mobo heeft een onboard 2MB ATi Mach64, wat snel zat is :)

Omdat ik met zowel Win9x als DOS wil werken, is een Tseng niet zo'n idee (Tseng Win9x drivers waren een ramp, dat is ook waar het bedrijf aan ten onder ging), een snelle S3 Virge zou op zich qua compatibiliteit ideaal zijn, maar mijn ATi werkt dus ook prima.

Voor enkel DOS is Tseng idd de beste keuze (al is het niet zo makkelijk Tseng 6000 kaarten te vinden tegenwoordig)
Geen monitor, muis, toetsenbord en speakers nodig - die heb ik hier zelf.

Wat vinden jullie ervan? Zelf denk ik dat ik hiermee alle DOS-games kan spelen, tot en met de meest veeleisende toe.

Nouja, omdat ik er iets meer mee wil dan jij heb ik iets andere hw, maar ik kan weinig er tegen inbrengen (behalve dat het te snel is voor games anno 1990, maar dat hou je altijd wel tenzij je NOG een 486SX wil bouwen ervoor :P )

Mijn keuze voor mobo was overigens bepaald doordat het een LPX bord is in een geweldig kleine desktop kastje was, die prima als monitorsteun kan dienen en dus geen extra ruimte inneemt :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Femme schreef op 13 juni 2003 @ 13:53:
De Tseng Labs ET6000 was inderdaad één van de snelste kaarten voor DOS-games. Ik kan me nog herinneren dat de ET6000 het goed deed in Grandprix 2.
Yep. Maar ja, de meeste games die ik hier heb hebben echt geen razendsnelle kaart nodig.
Een Soundblaster is een makkelijke en veilige keuze voor je geluid. De Gravis Ultrasound PnP had ook een erg goede geluidskwaliteit (iig beter dan die SB16 zooi en een goede wavetable is ook leuk voor games met MIDI-muziekjes), echter moet je dan wel rekening houden met wat geklooi met TSR's ivm soundblaster compatibiliteit.
Ik wil echt 100% SB compatibiliteit, dus alleen een SB kaart kan me dat garanderen.
De monitor die je eraan hangt zou ik maar niet al te groot maken aangezien 640x480 op een 21" er niet uit zien, om maar helemaal niet te spreken over de klassieke 320x200 resolutie :) .
Tsja, ik heb hier echt geen ruimte voor een tweede monitor, dus mijn 19" moet maar voldoen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ben ik nou raar om te denken dat dit mogelijk is met Vmware? :? Lijkt me een stuk simpeler dan een nieuwe comp kopen.

[ Voor 32% gewijzigd door hereweare67893 op 13-06-2003 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
JvH schreef op 13 June 2003 @ 14:02:
Ben ik nou raar om te denken dat dit mogelijk is met Vmware? :? Lijkt me een stuk simpeler dan een nieuwe comp kopen.
Ik ben echt niet van plan om met programmatuur als VMWare te gaan zitten klooien. Ik wil gewoon een echte machine met echte hardware... :)

Noem het nostalgie... :P

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 13-06-2003 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Niet online
Wildfire schreef op 13 June 2003 @ 14:04:
[...]

Ik ben echt niet van plan om met programmatuur als VMWare te gaan zitten klooien. Ik wil gewoon een echte machine met echte hardware... :)

Noem het nostalgie... :P
Je bent niet de enige met nostalgische gevoelens :) Ik wou laatst ook weer oude dos-klassiekers spelen, vooral Strike Commander, waarvoor ik dus voor Vmware heb gekozen. Het leek me goed mogelijk, al moet ik nog wel ergens een juist DOS-versie vinden. Belachelijk eigenlijk dat het niet abandone-ware is maar goed, c'est la vie. Caldera en FreeDos zijn bij mij geen succes, dus op naar Microsoft dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuff
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Ik heb hier een Compaq machine staan.. Pentium 100 Mhz met 64MB EDO RAM, een ingebouwd videokaartje en een Sound Blaster Pro 2.0.
Ik kan hier al mijn DOS games op spelen zonder problemen. Ik heb geen idee welke videokaart erin zit, maar hij doet het goed. Duke3D, Shadow Warrior maar ook games zoals Doom werken perfect.
Alleen bij hele oude DOS games is ie een beetje te snel, denk hierbij aan Dark Legions. Daarvoor gebruik ik een SlowDown TSR proggie.

Er zit een Asus 40x CDrom in met 2 Maxtor (Zou ook nog wel eens Quantum kunnen zijn) HDDs van 2GB ofzo. Als OS gebruik ik DOS 7 (ENG), die heb ik geript uit Windows 98. Standaard keyboard, PS2 logitech standaard muis, standaard koptelefoontje en 17" CTX monitor.

Star Control 2, Indiana Jones & Atlantis, Day of the Tentacle.. hmmmm... :9~

[ Voor 28% gewijzigd door Stuff op 13-06-2003 14:13 ]

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er werd wat gezegd over 21" monitoren, maar hoe zit dat met een TFT scherm?
Die zijn toch ook niet zo happig op lagere resoulties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 14:23:
Er werd wat gezegd over 21" monitoren, maar hoe zit dat met een TFT scherm?
Die zijn toch ook niet zo happig op lagere resoulties?
Retro gaan op een TFT is... :X

Ik grijp zelf alleen af en toe terug naar Full Throttle, en dat draait ook op m'n P3 733 prima ;).

Moederbord/cpu maakt oude games niks uit (behalve performance), als videokaart heb ik altijd veel lol gehad van m'n ATi Mach64 met 1MB, en m'n S3 ViRGE met 2MB/4MB.

Ik heb ook nog een Tseng Labs ET4000 (op een Matrox Marvel 2), maar die heeft inderdaad brakke Windows support :|. En m'n trouwe AWE64 kaarten natuurlijk.. Die zijn ook goed compatible ;) (ben nooit een dos-game tegengekomen waar ze het niet in deden).

Als monitor zou ik trouwens een ouwe 14" opsnorren die 800*600 aankan (als je een V2/SLI hebt een 15" die 1024 goed doet). Neemt niet al te veel ruimte in en ziet er nog lichtelijk normaal uit op de klassieke 320*200 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 13-06-2003 14:41 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 13 June 2003 @ 14:39:

[...]

Als monitor zou ik trouwens een ouwe 14" opsnorren die 800*600 aankan (als je een V2/SLI hebt een 15" die 1024 goed doet). Neemt niet al te veel ruimte in en ziet er nog lichtelijk normaal uit op de klassieke 320*200 ;)
Iemand al ervaringen met DOS gaming op een 19"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Wildfire schreef op 13 June 2003 @ 15:11:
[...]

De originele Doom / GTA1 low-color (allebei 320*240 of 320*200) zien er....eeerrrhum.. een "beetje groot" uit op een 17" :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Laatst online: 23:12
Ik heb een klein beetje ervaring met DOS games op een 21" :X

Op kantoor een oud spelletje gevonden... ROFL @ blokjes zegt genoeg denk ik? ;)

Overigens is m'n huidige systeem een dual XP2000+ met S3 trio savage 3D 4MB.... M'n Viper V770 is uitgeleend en m'n R9700pro RMA, dus je moet wat. Ding is niet eens zo slecht, kan helaas geen 3D en films kijken wil ook niet zo fijn, maar verder... Zodra ik m'n R9700pro weer terugkrijg is'ie trouwens over, mail me als je er belangstelling bij hebt :)

* FragFrog is gek op Dune2, de ENIGE echte eerste strategie game >:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Hmmm, Dune 2, indeed. Die ga ik dan ook maar op m'n toekomstig DOS-bakkie zetten.

Wordt weer lekker kloten met basisgeheugen... maar ik heb hier nog ergens QEMM 8.0 liggen dus dat moet wel lukken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:02
Ik heb nog wel een P233 staan voor je eventueel.
Geen idee wat er verder allemaal inzit, dan zou ik even moeten kijken.
Als je interesse hebt moet je me maar mailen of even via MSN contact opnemen.
Gegevens vind je in mijn profile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Eeeuhm, even voor de duidelijkheid : het is hier dus niet V&A ;)

Als je van je oude hardware afwilt, ga dan naar V&A of Het grote oude hardware RUILtopic deel 8 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 13:15:
Vergeet er eventueel niet een voodoo2 er bij te scoren :)
speciaal voor Tomb Raider 1 :P

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

http://dosbox.cjb.net/ <- klik

Kijk eerst of 't hiermee werkt. 'T is een DOS emulator voor de oudere spellen (non-protected mode).

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Aetje schreef op 13 June 2003 @ 19:04:
http://dosbox.cjb.net/ <- klik

Kijk eerst of 't hiermee werkt. 'T is een DOS emulator voor de oudere spellen (non-protected mode).
Veels te veel dingen zijn nog veels te slecht ondersteund... onder meer het ontbreken van protected mode support is een ramp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 14-09 15:33

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Check mijn specs maar eens, PC 2 draait hier prima, alleen gaan de TV kaart en de geluidskaart er binnenkort uit en hang ik er een PCI Avance Logic 4000 voor terug. Ook onder DOS een prima geluid :) Het is een desktop kast met maar 2 PCI en 1 ISA slot. :) Spellen als Dune 2 _/-\o_ en Duke3D lopen als een trein onder Win95 :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
MST_Morpheus schreef op 13 juni 2003 @ 20:27:
Check mijn specs maar eens, PC 2 draait hier prima, alleen gaan de TV kaart en de geluidskaart er binnenkort uit en hang ik er een PCI Avance Logic 4000 voor terug. Ook onder DOS een prima geluid :) Het is een desktop kast met maar 2 PCI en 1 ISA slot. :) Spellen als Dune 2 _/-\o_ en Duke3D lopen als een trein onder Win95 :)
Ga me maar lekker jaloers zitten maken... :)

Damn, ik heb nu alweer zin om lekker in DOS te gaan zitten klooien... good old times!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 15:59

FastBunny

Give it the Works !

Prutz0r schreef op 13 June 2003 @ 18:37:
[...]

speciaal voor Tomb Raider 1 :P
Nee dat was de VooDoo 1 :)

Maar voor dos games is in principe een lichte Pentium al voldoende met 16 of 32mb geheugen. Heb heel lang nog dos games gespeeld (incl. Doom, Doom 2, SimCity 2000, 7th guest, 11th hour, etc) Op een P166, 32MB, SB AWE 32, S3 Trio 64 2MB, en een 8 speed cdrom speler en liep allemaal prima :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een Pentium 200
at-voeding
2 Hardeschijven 800 + 550 mb
64mb sd-ram
tatung 16x cd-rom
S3 virge gx/dx
creative soundblaster 16
en als je wilt met modem 33k
olivette 14" monitor
abit ab-tx5 moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel eens spellen gedaan op een 21 inch. Dat is wel overzichtelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 juni 2003 @ 22:22:
Ik heb hier een Pentium 200
at-voeding
2 Hardeschijven 800 + 550 mb
64mb sd-ram
tatung 16x cd-rom
S3 virge gx/dx
creative soundblaster 16
en als je wilt met modem 33k
olivette 14" monitor
abit ab-tx5 moederbord
Niet dat ik je aanbod niet waardeer, maar je hebt zeker het commentaar van lite-mod W3ird_N3rd niet gelezen?

[ Voor 2% gewijzigd door Wildfire op 13-06-2003 23:48 . Reden: Stomme spelvaut gekorrizjeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Een 15 inch scherm op zo'n bak is al luxe.
Je wilt toch niet mega grote blokjes met gigantische interlacing op je scherm hebben :P

Mijn config voor oude DOS games (niet dat ik em op dit moment gebruik):
Abit moederbord
Intel 486 DX 2 66 MHz
32 MB RAM
250 MB HDD
Creative SoundBlaster 16 met CD-ROM quad speed op de IDE poort van dat ding (en die leest CD-R)
Floppy
Diamond Speedstar 2 MB VESA kaart
3 COM ISA LAN (overbodig, leuk voor Win95 in netwerkje)

Dit is samengesteld door de "beste" bruikbare hardware uit 4 oude 486 pc's te slopen. Het RAM zit nu denk ik wel zo'n beetje aan z'n max :o

Hier kan je in elk geval zonder problemen Commander Keen en Stunts etc. op spelen. Is ie ruim voldoende snel voor.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:24
Zo'n 233 is echt uberkill. WindowsXP draait nog op de helft daarvan :P.

Kun je niet ergens een ander systeempje vandaan halen (286/386/486).

Ik heb hier trouwens een 286 8/16Mhz in turbo met 2MB ram, een 512kb tridentkaartje en een 40MB HD :+. Zelfs daar gaan sommige games nog te snel op :(.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

dreeke schreef op 13 June 2003 @ 23:57:
Hier kan je in elk geval zonder problemen Commander Keen en Stunts etc. op spelen. Is ie ruim voldoende snel voor.
Voor Stunts is m'n P3 733 ook snel genoeg ;) (en nee, dat gaat niet te snel).

Maar die bak van jou is nog bloedsnel voor stunts, ik heb stunts nog gedaan op een 286 (op 10Mhz volgens mij), met een ATi videokaart die in hi-res groen/zwart of low-res 4 kleuren kon draaien :P

Oh ja, ik speelde in groen/zwart... Nu achteraf vraag ik me af of het niet in 4 kleuren had kunnen draaien. Draait trouwens wel rot, je kunt haast niks onderscheiden.

Nee, op die 386SX/16Mhz met 640*480 VGA monitor draaide het toch stukken beter, in MCGA/VGA mode :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

W3ird_N3rd schreef op 14 June 2003 @ 00:52:
[...]

Voor Stunts is m'n P3 733 ook snel genoeg ;) (en nee, dat gaat niet te snel).

Maar die bak van jou is nog bloedsnel voor stunts, ik heb stunts nog gedaan op een 286 (op 10Mhz volgens mij), met een ATi videokaart die in hi-res groen/zwart of low-res 4 kleuren kon draaien :P

Oh ja, ik speelde in groen/zwart... Nu achteraf vraag ik me af of het niet in 4 kleuren had kunnen draaien. Draait trouwens wel rot, je kunt haast niks onderscheiden.

Nee, op die 386SX/16Mhz met 640*480 VGA monitor draaide het toch stukken beter, in MCGA/VGA mode :7
Idd, Stunts draait ook op mijn Win95 Pentium 200MMX bak :) Heb het zelfs nog ff met WinXP op mijn Athlon XP 2000+ gedraait. Het werkte ook nog, alleen met muziek helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ach, die P233MMX en 64mb wou ik voornamelijk om er ook nog heel af en toe Windows 98SE erop te kunnen draaien ivm netwerkfunctionaliteiten (vanuit DOS is dat niet echt snel te regelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:48

Thandor

SilverStreak

Ati- Mach kaarten zal ik niet nemen voor jouw DoSBakkie

Schijnen volgens Readme.txt's veel probs te hebben, S3 lijkt me beter

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
AMD-FreaK schreef op 14 June 2003 @ 14:07:
Ati- Mach kaarten zal ik niet nemen voor jouw DoSBakkie

Schijnen volgens Readme.txt's veel probs te hebben, S3 lijkt me beter
Gewoon een Diamond videokaartje... zit ik altijd goed... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Laatst online: 12-09 13:41
Ik heb hier nog een via epia 800, in een klein kastje met 40 gb hdd...

Als ik daar een Sb in prop, zou e dan ook oude dosgams kunnen spelen? Ik kan nu vloeiend dvds kijken, dus de bak is snel zat, maar ik vraag me af hoe het zit met de ondersteuning voor dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Dat systeem is zwaar overkill.
Ik doe de DOS-gaming op een 486 DXII-66, 24 MB RAM, 512 MB schijf (games staan op server), SB-16 geluid, 24 speed SCSI CD-ROM, Tseng ET4000 video.
Alle klassiekers kunnen draar ruim op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik speel nog veel DOS op mijn 486SX-33 laptop waar een chips videokaart in zit.

Maar ga voor een S3 virge, er zijn spellen die de 3D van deze kaart ondersteunen.
Voor een geluidskaart zou ik een oude AEW32/64 gaan.

Op mijn voormalige werk had ik een p-200 (non-MMX) met een S3 trioV2 en een ESS1868 kaart wat perfect werkte onder DOS !

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloasfist
  • Laatst online: 04-09 21:40

bloasfist

Slot-A Crew

svdmeer schreef op 15 June 2003 @ 11:18:
Ik doe de DOS-gaming op een 486 DXII-66, 24 MB RAM, 512 MB schijf (games staan op server), SB-16 geluid, 24 speed SCSI CD-ROM, Tseng ET4000 video.
Spellen als duke3d en swarrior lopen kwa fps toch net even wat lekkerder op een p133 en verder hoor.
edit:

Net trouwens even in win98 geboot en zowel swarrior als duke geprobeerd (niet meer gedaan sinds ik een philips seismic edge heb. En wat blijkt? Het loopt gewoon perfect! Geen gezeik met moeilijke dos emulatie proggels voor m'n soundcard, de standaard philips drivers emuleren gewoon een doskaart in win9x! Geniaal. Philips, bedankt! [flame modus] creative sucks :r[/flame mode]

[ Voor 32% gewijzigd door bloasfist op 15-06-2003 12:46 ]

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wildfire schreef op 15 June 2003 @ 11:03:
[...]

Gewoon een Diamond videokaartje... zit ik altijd goed... :P
Diamond S3 kaarten zeker, maar Diamond had er anno 1995 en 1996 een hand van weg om hoogst obscure chips toe te passen, ook in hun Stealth series (denk bijvoorbeeld aan de Stealth 2500 die een Alliance ProMotion AT24 chip had- snel zat voor die dagen, maar fatsoenlijke support... ho maar :( )
Door Wildfire - 13-06-2003 13:55
[...]
Ik wil echt 100% SB compatibiliteit, dus alleen een SB kaart kan me dat garanderen.
Niet helemaal- de ESS 688/1688 series doen dat ook (zo goed zelfs dat Creative ESS overnam en dat de SB64 van Creative dan ook gewoon een ESS 1371 chip had) :z

* dion_b heeft niet voor niets een 688-based kaart gebruikt... :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
svdmeer schreef op 15 June 2003 @ 11:18:
Ik heb hier een DOS-spel liggen dat een 486DX2/66 als minimumeis heeft, een snellere CPU heb ik dus echt nodig. Verder is het handig als ik ook nog een beetje fatsoenlijk Win98SE erop zou kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Wildfire schreef op 15 June 2003 @ 13:13:
[...]

Ik heb hier een DOS-spel liggen dat een 486DX2/66 als minimumeis heeft, een snellere CPU heb ik dus echt nodig. Verder is het handig als ik ook nog een beetje fatsoenlijk Win98SE erop zou kunnen draaien.
Ik kan er zo 4 opnoemen die op mijn oude DX-2 80 MHz niet goed draaiden:
Duke Nukem 3D, Shadow Warrior, Hi-Octane en de allereerst volwaardige flightsim die ik ooit gespeeld heb: EF-2000.

Ff diep in mijn geheugen graven: Specs van mijn 1ste PC waren:
AMD 486 DX-2 80 MHz, 8 MB RAM, 512 mb HD, DOS 6.22 en Win95.
Cirrus Logic 1 MB videokaart, Topmedia :r SB-16 compatible geluidskaart en een 6-speed Philips CD-ROM drive :D (welk tevens het enige onderdeel is wat het nog doet). Verder nog een crappy 14 inch monitor, een keyboard waar je RSI van kreeg en een Logitech Pilot muis. We spreken hier dus over eind 1995. Daarvoor stoeide ik alleen met een oeroude MSX-1.

[ Voor 35% gewijzigd door SandsOfArrakis op 15-06-2003 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
MST_Morpheus schreef op 15 June 2003 @ 13:23:

[...]Ff diep in mijn geheugen graven: Specs van mijn 1ste PC waren:
AMD 486 DX-2 80 MHz, 8 MB RAM, 512 mb HD, DOS 6.22 en Win95.
Cirrus Logic 1 MB videokaart, Topmedia :r SB-16 compatible geluidskaart en een 6-speed Philips CD-ROM drive :D (welk tevens het enige onderdeel is wat het nog doet). Verder nog een crappy 14 inch monitor, een keyboard waar je RSI van kreeg en een Logitech Pilot muis. We spreken hier dus over eind 1995. Daarvoor stoeide ik alleen met een oeroude MSX-1.
Mijn eerste PC was een 8088 XT, maar zo'n oud beestje ben ik nou ook weer niet naar op zoek... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:14

MBV

ook zo'n mooie donkerbeige kast (8086), met een donkerbeige z/w monitor gehad. Toen was ik nog 10 jr. heb ik mijn vader nog opgebeld hoe je de spelletjes moest starten
code:
1
2
3
cd spellen
dir <enter>
<een van de namen> <enter>
:o was wat hij over de telefoon zei. Veel lol mee gehad.
Daarna over op een afgedankte 386 laptop met toetsenbord/muis/monitor, vervolgens 486, daarna een P133 escom :r. Wat een baggerding. Geluid was in dos niet aan de praat te krijgen (diamond video/geluidskaart ineen, met sega gamepads en spellen :?). geluidskaartje erbij -> crash.

Genoeg offtopic? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik speelde vroeger mijn DOS games op een P100, 16 mB RAM, 14", 1 gigabyte RAM, en een SB16. Alle DOS games deden het, helemaal perfect. Een P233 met 64 mB RAM is zwáár overkill. Oh, enneh, zorg ervoor dat je alle muisdrivers hebt voor DOS, dat je geen gekloot krijgt met het aan de praat krijgen van je CD-ROM speler, en dat je het programmaatje Set Blaster hebt.

En je kunt even kijken of je Windows 95 kunt regelen, dat hebben sommige oude games soms ook nodig.

Misschien ook een

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 15 juni 2003 @ 16:15:
Ik speelde vroeger mijn DOS games op een P100, 16 mB RAM, 14", 1 gigabyte RAM, en een SB16. Alle DOS games deden het, helemaal perfect. Een P233 met 64 mB RAM is zwáár overkill. Oh, enneh, zorg ervoor dat je alle muisdrivers hebt voor DOS, dat je geen gekloot krijgt met het aan de praat krijgen van je CD-ROM speler, en dat je het programmaatje Set Blaster hebt.
SET BLASTER is helemaal geen programmatje maar een environment variable. Je moet gewoon de regel 'SET BLASTER ...' in je AUTOEXEC.BAT stoppen, waarbij ... de IO address, IRQ en DMA moeten zijn. Dan weten programmata waar ze de kaart moeten vinden :z
En je kunt even kijken of je Windows 95 kunt regelen, dat hebben sommige oude games soms ook nodig.
Beter idee: Windows for Workgroups 3.11 met Win32 en WinG extensies.

Daarmee kun je vrijwel alles draaien wat in theorie Win95 nodig heeft, het heeft een lager overhead en is meer 'retro' :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me heeft gewoon Vitrual PC in XP :Y)

de kracht van me XP2000 met 64mb ram en 80gb boot hdd (image op me normale disk)
werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Vet, ik heb ook nog zo'n oud bakkie liggen :):

P166MMX 8)
64MB EDORam
850MB
4MB PCI Videokaart
Soundblaster 16 ISA
3Com 905TX 10/100MBit Pci

Vet om Commander Keen en Lemmings op te spelen B)

[ Voor 5% gewijzigd door Go0s op 15-06-2003 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Klopt het trouwens dat ik het beste af ben met een ISA geluidskaart? Ik meen me te herinneren dat PCI geluidskaarten niet altijd werken onder DOS (of niet goed) ivm IRQ-gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb een oude pc hier op zolder achter de schotten gevonden een 286 met super veel spellen alleen niet te doen op mijn 19 inch scherm (zelfs niet als je het beeld via de monitor knoppies verkleint :-(

maar door als dat dune gepraat ga ik die film nog maar eens kijken (tot over een uurtje of 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wildfire schreef op 16 June 2003 @ 17:07:
Klopt het trouwens dat ik het beste af ben met een ISA geluidskaart? Ik meen me te herinneren dat PCI geluidskaarten niet altijd werken onder DOS (of niet goed) ivm IRQ-gedoe.
Theoretisch maakt het niets uit, PnP kaarten krijgen ook gewoon een IRQ toegewezen. Probleem is uitvogelen welk IRQ's dat zijn. Omdat je in DOS spellen steeds IO adres, IRQ en DMA moet opgeven zijn ISA kaarten met jumpers of dipswitches het handigst, daar kun je gewoon zien wat ingesteld is.

Andere kaarten zitten gewoon vast op bepaalde instellingen (NIET handig als je veel kaarten hebt, maar erg makkelijk te onthouden voor bijv spellen), en weer andere hebben een EEPROM met die info erop, die dmv een (meestal DOS) tooltje in te stellen zijn.

Deze drie typen zijn erg geschikt voor gebruik onder DOS. Latere ISA PnP en PCI kaarten zijn lastiger omdat BIOS danwel het OS de IRQs toewijst. Dat laatste moet je helemaal voorkomen, door in BIOS 'PnP aware OS op NO te zetten. Maar zelfs al wijst BIOS het toe, moet je nog weten hoe/wat/waar.

Tenslotte is er de issue van drivers. Bij DOS spellen had elk spel z'n eigen drivers, waardoor een kaart hardware-compatible moet zijn met iets dat al die spellen ondersteunen. Dat waren de eerste PCI kaarten wel (de Soundblaster 64 kon prima als SP16 ingesteld worden), maar latere kaarten (ook van Creative) deden dat niet meer.

Dus je moet vooral een oude kaart hebben, liefst met jumpers :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxie_s
  • Laatst online: 05-09 20:16
Ahhhh , herinneringe... Herinner mijn eerste pc nog héél goed. Jaren gedacht day het een xt was (een philips) maar onlangs ben ik er dus achter gekomen dat het eigenlijk een at was.

Trouwens, als ge nog onderdelen nodig hebt ... Zie juist da ik hier nog een Sound blaster van 1997 heb liggen ( http://www.directron.com/sou-sb-16.html )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
* Vinnie heeft hier nogsteeds een Creative Labs Sound Blaster AWE64 PnP ISA liggen, met 8MB add-on :9

Ik vindt het wel lomp dat op de originele CD wel DOS-drivers staan, maar je moet eerst Windows 3.1x hebben voordat je ze kan gebruiken.
Installatie gaat via Windows dus.

Maar iig is AWE32/64 een must voor echt :9 geluid in DOS-spellen zoals Descent en DooM.

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

dion_b schreef op 16 June 2003 @ 17:25:
[...]

Theoretisch maakt het niets uit, PnP kaarten krijgen ook gewoon een IRQ toegewezen. Probleem is uitvogelen welk IRQ's dat zijn. Omdat je in DOS spellen steeds IO adres, IRQ en DMA moet opgeven zijn ISA kaarten met jumpers of dipswitches het handigst, daar kun je gewoon zien wat ingesteld is.
Lang niet altijd. Vooral de iets modernere DOS games hebben gewoon een autodetectmodus, die met een SB16 of AWE64 iig vrijwel altijd werkt. Hiermee kun je meestal ook makkelijk IO, IRQ en DMA adres achterhalen voor andere games ;)
Vinnie schreef op 16 June 2003 @ 18:17:
* Vinnie heeft hier nogsteeds een Creative Labs Sound Blaster AWE64 PnP ISA liggen, met 8MB add-on :9
* Mentalist heeft 2 AWE64 kaarten, waarvan 1 op dit moment in gebruik :P
Foxie_s schreef op 16 juni 2003 @ 18:13:
Trouwens, als ge nog onderdelen nodig hebt ... Zie juist da ik hier nog een Sound blaster van 1997 heb liggen ( http://www.directron.com/sou-sb-16.html )
Lees dit :
W3ird_N3rd schreef op 13 juni 2003 @ 17:44:
Eeeuhm, even voor de duidelijkheid : het is hier dus niet V&A ;)

Als je van je oude hardware afwilt, ga dan naar V&A of Het grote oude hardware RUILtopic deel 8 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op 16 June 2003 @ 19:55:
Lang niet altijd. Vooral de iets modernere DOS games hebben gewoon een autodetectmodus, die met een SB16 of AWE64 iig vrijwel altijd werkt. Hiermee kun je meestal ook makkelijk IO, IRQ en DMA adres achterhalen voor andere games ;)
Kom toch vrij vaak tegen dat er geen autodetect in zit. Bij Descent werkte het bij mij zelfs gewoon niet. als ik na autodetect wilde spelen liep me systeem gewoon keihard vast :{
* Vinnie heeft 2 AWE64 kaarten, waarvan 1 op dit moment in gebruik :P
Maar jij hebt geen add-on kaartjes }>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik ga nu waarschijnlijk het volgende kopen:
Pentium 166MMX
Asus Moederbord met 64Mb Sdram werkgeheugen
4,2 GB HardDisc
Yamaha geluidskaart (ISA)
Diamond Viper V330 Videokaart
48x Cd-Rom speler + floppy
3com netwerkkaart 10/100
Multimedia toetsenbord (PS/2) + microsoft muis (seriëel)
14 inch nieuwe HP monitor
Voor 50 euro. Ik heb in nieuwsgroepen en tweedehands-sites meer van dergelijke systeempjes gezien rond deze prijs dus het lijkt me geen slechte deal.

[ Voor 19% gewijzigd door Wildfire op 16-06-2003 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Mag ik vragen waarom die Yamaha? Ik heb niet al te veel ervaring met Yahama ISA kaartjes (wel PCI), maar ik heb tot op heden nog niks beters gezien dan een AWE van Creative Labs :)

En ofcourse een Voodoo2 in die bak :P

edit: voor die prijs zou ik het zeker doen :) Mooi sysje zo.

[ Voor 13% gewijzigd door Vinnie op 16-06-2003 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxie_s
  • Laatst online: 05-09 20:16
@W3ird_N3rd

Was totaal niet bedoelt om er geld of zo voor te vragen. Ligt hier gewoon ma en als hij er iets mee kon doen mocht hij ze hebben. Dus vind ik het wat dom om dat bij het V&B te zetten. Aangezien dat kaartje mij niet stoort terwijl het hier ligt net zoals het mij niet zou storen als het er niet meer ligt.

Ik bood het gewoon aan (als dat hier al niet meer mag |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en waarom draai je geen vmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 juni 2003 @ 22:10:
en waarom draai je geen vmware?
Lees het topic eens. Dan weet je waarom. Nog afgezien van het feit dat VMWare nou niet bepaald gratis software is.
Foxie_s schreef op 16 June 2003 @ 18:13:
Aangezien je geen mailadres in je profiel hebt... dan maar op deze manier.

De computer die ik op het oog heb heeft een Yamaha-geluidskaart en ik vertrouw de SB-compatibiliteit van dat ding niet helemaal... :P

Mail me ff (e-mail adres staat in m'n profiel)

[ Voor 54% gewijzigd door Wildfire op 16-06-2003 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik bedenk me zojuist dat ik tot een tijdje terug hier nog een oude Voodoo2 had liggen die ik gewoon heb weggekeild... dom dom dom! :(

Die had ik nu wel kunnen gebruiken... :)

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 18-06-2003 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

CPU: Pentium 75 of hoger (P100 aanbevolen voor de laatste DOS spellen als Quake)
Geluidskaart: ISA geluidskaart, bij voorkeur een kaart met een goede wavetable, voor mooie muziek tijdens het gamen) (Sommige games weten ook wonderbaarlijk mooie muziek uit een OPL3 synth te toveren, maar dat zijn er maar een paar.)

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmmz... heb nog wel wat speelbaars liggen... zie je meel-box ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon de allersnelste computer kopen waar nog een ISA-slot inzit. Ik weet dat er in elk geval nog S370-moederborden zijn waar Tualatin-CPU's in kunnen (waar de laatste Pentium III en Celeron-370 zelfs nog inkunnen) en waar dan nog steeds een ISA-slot inzit.

Daar stop je dan een SB AWE64 in.

Wat de videokaart betreft: geen probleem. Neem gewoon een kaart die in de firmware VBE 3.0 ondersteunt, dan ben je wat dat betreft klaar. En dat kan dan gerust een wat nieuwere/snellere kaart zijn, hoor. Kijk of je ergens een Voodoo3, 4 of 5 op de kop kunt tikken. Een aantal DOS-games hadden namelijk ook in DOS-mode 3dfx-support. :)

Voor de netwerkkaart zou ik een NE2000-compatible PCI-kaart nemen (die dus hardwarematig NE2000 compatible is, dat zijn verreweg de meeste 10mbs (niet 100mbs) kaarten).

Vergeet ik nog wat? Oh ja. Veel geheugen. Gooi er maar wat in. De coolste games gebruiken toch de DOS4GW dos-extender die (zoals de naam al doet vermoeden) volgens mij ook maximaal 4GB geheugen ondersteunt. Wow, think about it... een DOS-game die met 4GB geheugen draait. :o :+

Je zou als alternatieven natuurlijk kunnen kijken naar een project als DOSBox:

http://dosbox.sourceforge.net

Dit is een applicatie die echt is bedoeld om DOS-games te kunnen spelen op nieuwere computers onder onder andere Windows en Linux. Het enige nadeel is dat die nog geen DPMI-games ondersteunt, dus 32-bit games die via een DOS-extender zoals DOS4GW toegang hebben tot al het geheugen naast de real-mode 640KB werken dus nog niet. Daar werd zover ik weet echter wel aan gewerkt. EMS- en XMS-geheugen wordt echter al wel ondersteund en daarmee kun je dus al behoorlijk wat classics spelen. Soundblaster-emulatie is ook aanwezig.

Probeer dat eerst maar eens, voordat je al die moeite en geld moet investeren in een extra (oudere) computer, speciaal voor games die het hiermee wellicht alsnog goed zouden doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 22:56:

[..]

Je zou als alternatieven natuurlijk kunnen kijken naar een project als DOSBox:

http://dosbox.sourceforge.net

[..]

Probeer dat eerst maar eens, voordat je al die moeite en geld moet investeren in een extra (oudere) computer, speciaal voor games die het hiermee wellicht alsnog goed zouden doen.
Hoe dan ook, dat blijft emulatie en het zal altijd wel wat klooien blijven om sommige games goed aan de gang te krijgen. Ik heb gewoon besloten dat ik -ook vanuit nostalgie- gewoon een echt systeempje wil hebben staan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

He gozer zou je dan willen uitzoeken hoe je een spel moet laten werken heb een of ander spel namelijk die je helemaal moet configgen enz.......geen idee wat ik moet doens chijnt wel leuk te zijn ;) :) Zou het tof vinden :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 22:56:
Gewoon de allersnelste computer kopen waar nog een ISA-slot inzit. Ik weet dat er in elk geval nog S370-moederborden zijn waar Tualatin-CPU's in kunnen (waar de laatste Pentium III en Celeron-370 zelfs nog inkunnen) en waar dan nog steeds een ISA-slot inzit.

Je beschrijft hier mijn gewone computer : een Jetway 694TAS met AWE64 8)7

Je kunt vanuit kostenaspect gezien trouwens misschien beter op jacht naar een Via KT133A mobo met ISA slot, daar kan nog max. een t-bred 2600+ in (als je een goede revisie e.d. hebt van zo'n plank).

Zie je het voor je, een t-bred 2600+ op sd-ram en met een AWE64? :o
Voor de netwerkkaart zou ik een NE2000-compatible PCI-kaart nemen (die dus hardwarematig NE2000 compatible is, dat zijn verreweg de meeste 10mbs (niet 100mbs) kaarten).
Heb even geen tijd om het na te googlen, maar volgens mij zit je met de legendarische 3Com 3C509B altijd goed ;) (heb je alleen wel een 2de isa slot voor nodig, anders wellicht de 3C900B?)
Vergeet ik nog wat? Oh ja. Veel geheugen. Gooi er maar wat in. De coolste games gebruiken toch de DOS4GW dos-extender die (zoals de naam al doet vermoeden) volgens mij ook maximaal 4GB geheugen ondersteunt. Wow, think about it... een DOS-game die met 4GB geheugen draait. :o :+
Ik denk niet dat je er veel snelheidswinst mee gaat maken.. ;). Als je gewoon volgens jouw plan een extra nog behoorlijk snelle pc bouwt met ISA zou ik er wel gewoon 256MB of 512MB indoen ja, dan kun je er ook zat andere dingen op doen ;)

Maar aan de andere kant : als je nostalgisch wil doen (en daar doen we het tenslotte voor, niet? ;)) kun je net zo goed voor een appel en een ei een P1 (of de onderdelen ervan en zelf knutselen, nog beter *D) kopen en daar je DOS games op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 18 June 2003 @ 23:22:

[...]

Je kunt vanuit kostenaspect gezien trouwens misschien beter op jacht naar een Via KT133A mobo met ISA slot, daar kan nog max. een t-bred 2600+ in (als je een goede revisie e.d. hebt van zo'n plank).

Zie je het voor je, een t-bred 2600+ op sd-ram en met een AWE64? :o
Wat moet ik met zo'n PC? Veels te duur en veel en veels te zware overkill.
Maar aan de andere kant : als je nostalgisch wil doen (en daar doen we het tenslotte voor, niet? ;)) kun je net zo goed voor een appel en een ei een P1 (of de onderdelen ervan en zelf knutselen, nog beter *D) kopen en daar je DOS games op doen.
Ik wil gewoon lekker nostalgisch doen... heb al een paar leuke systeempjes op het oog en een echte ISA SoundBlaster 16 wordt door een vriendelijke medetweaker gratis toegestuurd... thanx Foxie_s!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Laatst online: 14-09 09:46
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
motown schreef op 18 June 2003 @ 22:56:

--------------------------------------------------------------------------------

Jah, lolbroek. Het snelste systeem met een ISA slot op het moederbord is gewoon een Pentium4. Er zijn namelijk gewoon nog moederborden in de maak, met ISA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 11-09 09:21

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

ik ben ook bezig met een DOS bak:

P2 266mmx
160mb pc100
2gig hd
SB 128pci (gaat dit werken?)
s3 virge of matrox mistique

wer lekker sam n max, DotT, Indy Jones etc spelen :D

[ Voor 19% gewijzigd door beschuitfluiter op 19-06-2003 10:34 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
beschuitfluiter schreef op 19 June 2003 @ 10:33:

P2 266mmx
160mb pc100
2gig hd
SB128 PCI heeft DOS drivers jah, die emuleert dan een SB16, maar ik raad toch een AWE32/64 (ISA) aan :)
en meer dan 64MB in DOS heb je niet zoveel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Laatst online: 11-09 09:21

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

hmmz... heb volges mij nog wel een ISA kaartje liggen ergens...

En tja, ik heb gewoon TE veel SD ram liggen atm... ga nog wel een mp3 bakje of routertje bouwen ofzo van de losse shit die ik nog heb liggen

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
beschuitfluiter schreef op 19 June 2003 @ 10:37:
hmmz... heb volges mij nog wel een ISA kaartje liggen ergens...
Als het een elcheapo onbekend ding gaat heb je meestal alleen SBPro en/of WSS compatibileit, anders kun je beter die SB128 erin zetten
En tja, ik heb gewoon TE veel SD ram liggen atm... ga nog wel een mp3 bakje of routertje bouwen ofzo van de losse shit die ik nog heb liggen
Hmmm, ik wil anders ook wel SDRAM heur :+ (dat doen we dan maar via mail ofzo).
En wat heb je aan RAM die niet gebruikt wordt? Helemaal niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:22
Heb ook nog een oude pc staan waar ik dos games op speel.

Specs:

pentium 233 mmx
32mb sdram pc66
3,2 gb samsung HD
asus p5a mobo
onbekende ISA kaart die het prima doet in elk spel!

[ Voor 6% gewijzigd door Kimberly op 19-06-2003 11:17 ]

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Hehehe, iedereen gaat ineens DOS bakken kopen/bouwen :D Lol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een tip als je spellen wat te snel gaan op zo'n machine en je hebt geen deturbo knop. Dan kun je het BIOS in om hem op deturbo te zetten of software gebruiken. Sneller en makkelijker is echter bij het opstarten(de POST dus) CTRL ALT - of CTRL ALT + te drukken. De - is voor deturbo en + is voor turbo(normaal). Dat werkt in ieder geval op mijn pentium 60, en snellere pentiums ook denk ik. Of het ook werkt op Pentium 2's en verder?geen id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-09 13:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Wildfire schreef op 13 June 2003 @ 15:11:
[...]

Tja, als je fan van blokjes bent...is het helemaal niet zo slecht :-)

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
swampy schreef op 19 juni 2003 @ 13:44:
[...]

Tja, als je fan van blokjes bent...is het helemaal niet zo slecht :-)
Tsja, het zal toch moeten - ruimte voor een tweede monitor heb ik nou eenmaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Wildfire schreef op 19 June 2003 @ 13:56:
Tsja, het zal toch moeten - ruimte voor een tweede monitor heb ik nou eenmaal niet...
Dan heb je nog de optie om het beeldscherm zo klein mogelijk in te stellen. Grootte van breedte en hoogte. Bij mijn monitor zit zelfs nog een 'zoom' functie (Philips 107S) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 13:41:
Nog even een tip als je spellen wat te snel gaan op zo'n machine en je hebt geen deturbo knop. Dan kun je het BIOS in om hem op deturbo te zetten of software gebruiken. Sneller en makkelijker is echter bij het opstarten(de POST dus) CTRL ALT - of CTRL ALT + te drukken. De - is voor deturbo en + is voor turbo(normaal). Dat werkt in ieder geval op mijn pentium 60, en snellere pentiums ook denk ik. Of het ook werkt op Pentium 2's en verder?geen id.
Dat hangt niet af van de processor maar van de opties in BIOS. En helaas is dit een optie die je niet vaak terug ziet op recente bakken :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wildfire schreef op 18 June 2003 @ 23:12:
[...]

Hoe dan ook, dat blijft emulatie en het zal altijd wel wat klooien blijven om sommige games goed aan de gang te krijgen. Ik heb gewoon besloten dat ik -ook vanuit nostalgie- gewoon een echt systeempje wil hebben staan... :)
Het is niet geheel emulatie, hoor. Deze applicatie maakt als ik het goed heb begrepen een V86-mode aan (de 80386 CPU's en hoger hebben namelijk de feature om meerdere virtuele 8086-omgevingen aan te maken). Graphics en Soundblaster worden dan weliswaar nog wel ge-emuleerd, maar de instructies worden wel door de processor hardwarematig uitgevoerd.

Het blijft echter wel jammer van dat gebrek aan DPMI-support, want veel latere DOS-games zijn DPMI-based.

Zelfs als DOSBox DPMI-support heeft gekregen en de soundblaster-emulatie nog verder is geperfectioneerd, zelfs dan zullen er nog hier en daar enkele zeer zeldzame games zijn die het niet onder DOSBox doen, omdat ze in 32-bit flatmode werken om al het geheugen (ook boven de 640KB) aan te kunnen spreken. Comanche Maximum Overkill is daar een voorbeeld van. Die draait niet in een DOS-box onder Windows95/98, zal ook niet onder DOSEMU of DOSBox draaien en als ik het me goed kan herinneren zelfs niet als je EMM386 geladen hebt. Geluidsemulatie krijg je op die manier dus ook niet aan de praat. Je zult dan echt een ISA Soundblaster-kaart moeten hebben en een aparte kale bootdisk moeten gebruiken (waarin je HIMEM.SYS wel mag laden, maar EMM386 of QEMM386 e.d. dus niet) om dat spel te kunnen starten.

Ik kan me wel herinneren dat dat spel het overigens wel waard was. Het had mooie graphics voor die tijd (dit is een spel die zo'n 10 jaar oud is, mensen, dus nog van ver voor de 3dfx-kaarten).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
Go0s schreef op 19 June 2003 @ 13:39:
Hehehe, iedereen gaat ineens DOS bakken kopen/bouwen :D Lol :P
Helemaal niet, de pc waar ik dos games en games speel is mijn oude pc.

Ik heb op mijn eigen pc nu winXP, en 60% van mijn spellen werken er niet op :@

Hieronder een paar, SpeedBusters, Ignition, indiana jones series, Rollcage I, Rollcage II, Moto Racer, Tomb raider I tot IV. Gek genoeg werkt deel '5' er wel onder.

Wil graag een pc bak maken met win9x erop en dan een VooDoo banshee kaart erin ofzo.

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 juni 2003 @ 14:10:

[...]

Ik kan me wel herinneren dat dat spel het overigens wel waard was. Het had mooie graphics voor die tijd (dit is een spel die zo'n 10 jaar oud is, mensen, dus nog van ver voor de 3dfx-kaarten).
Voxel graphics! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

FragFrog schreef op 13 juni 2003 @ 15:36:
* FragFrog is gek op Dune2, de ENIGE echte eerste strategie game >:)
Dune II Rox! Alleen is het minder dat je geen groepen units kan selecteren...
Is wel wat minder met een tank rush van 40 sonic tanks :Y)

Misschien een id om dit topic te hernoemen naar "Dos Vintage Gaming topic"?

M'n systeem:
Compaq Presario CDS 520 met 'n 486 procje (80MHz@66) en 12 Meg aan RAM, VESA 1.2 videokaart (Cirrus Logic), ESS soundkaart (ISA)

Constructor draait er top op, kan er ook op internetten (Onder windows dan)
Mijn favoriet is nog altijd Transport Tycoon Deluxe, alleen loopt die te traag op m'n Compaq...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:38
beschuitfluiter schreef op 19 June 2003 @ 10:33:

P2 266mmx
160mb pc100
2gig hd

wer lekker sam n max, DotT, Indy Jones etc spelen :D
hehe, n vriend van me presteerd t nog steeds om op zoiets te gamen :9
met iets andere videokaart kan je dr zelfs nog max payne op draaien en need for speed oid 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik heb nu echt gigantische zin om weer lekker die klassiekers te gaan spelen... wat jammer dat ik nog steeds niet zo'n systeempje heb.

Ik zal alvast weer op zoek gaan naar de klassiekers van weleer, zodat ik er alweer wat op voorraad heb zodra ik dat systeempje heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
Op mijn eigen pc kan ik bijna geen spellen spelen die ik graag wil spelen, zie signature voor specs. Ik wil een bak kopen waarmee ik alle spellen van 1997 tot 1999 mee kan spelen.

Wie weet wat ik dan nodig heb?

Ik heb een 5GB hd 5400 rpm dat lijkt me genoeg
Een celeron 266mhz 66fsb lijkt me voldoende..
en een onbekend mainbord 440LX chipset

welke videokaart e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

**snip**

Modbreak: dit is de HK niet :/

[ Voor 80% gewijzigd door dion_b op 20-06-2003 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
:D

Dat ding had ik laatst gezien, het is net of die telsel een programma uit de kast had gehaalt in 1980 ofzo..

Pagina: 1 2 Laatste