ach...in een volgend leven lach je er om!
is een
Pentium 120
expertboard mobo met 256kb cache
32mb ram
1,2gig hdd (rammelding)
Matrox Mystique 2mb pci
Creative Soundblaster 16 (werkt ook zeer prima
3com 509b ISA netwerkkaart
Ding draait MS-DOS 6.22 met Windows 3.11 for workgroups met win32s
[ Voor 20% gewijzigd door JWO op 20-06-2003 14:41 ]
Ik draaide duke3d soepel op high detail op een DX2-66??MST_Morpheus schreef op 15 June 2003 @ 13:23:
[...]
Ik kan er zo 4 opnoemen die op mijn oude DX-2 80 MHz niet goed draaiden:
Duke Nukem 3D, Shadow Warrior, Hi-Octane en de allereerst volwaardige flightsim die ik ooit gespeeld heb: EF-2000.
Ff diep in mijn geheugen graven: Specs van mijn 1ste PC waren:
AMD 486 DX-2 80 MHz, 8 MB RAM, 512 mb HD, DOS 6.22 en Win95.
Cirrus Logic 1 MB videokaart, TopmediaSB-16 compatible geluidskaart en een 6-speed Philips CD-ROM drive
(welk tevens het enige onderdeel is wat het nog doet). Verder nog een crappy 14 inch monitor, een keyboard waar je RSI van kreeg en een Logitech Pilot muis. We spreken hier dus over eind 1995. Daarvoor stoeide ik alleen met een oeroude MSX-1.
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Miditowertje
Soyo SY-5BT mobo (3x ISA, 4x PCI)
Pentium 233 MMX
ATI Rage 3D II+DVD
SoundBlaster 16 (full-length ISA-kaartje, wat een monster!)
HD 3.2 gb
3.5" HD floppydrive en zelfs een 5.25" drive! (had die man vroeger zelf nodig ivm oude software)
2x USB, 2x COM, 1x LPT, 1x PS/2 voor muis
12x CD-ROM
Verder zat er nog een UTP/coax 10mbit netwerkkaartje in met een, volgens mij, Intel chipset maar die heb ik toch maar door een Realtek RTL8139 10/100mbit kaartje vervangen.
Ik heb zojuist de CPU en koeler weer terug gezet. Moest natuurlijk eerst even de oude koelprut verwijderen en nu zit er Arctic Silver III tussen. Werkt hopelijk goed genoeg...
Leipe actie, ga je iso's van en naar die pc slepen ofzo?Wildfire schreef op 25 June 2003 @ 17:04:
Verder zat er nog een UTP/coax 10mbit netwerkkaartje in met een, volgens mij, Intel chipset maar die heb ik toch maar door een Realtek RTL8139 10/100mbit kaartje vervangen.
Voor een beetje multiplayer gamen, chat en documentjes uitwisselen voldoet zo'n 10mbit kaart ruim. Die Realtek slurpt alleen maar onzinnig veel cpukracht en is waarschijnlijk dus zelfs niet eens/nauwelijks sneller dan die 10mbit.
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Voordeel van de Realtek itt die vage andere is dat je waarschijnlijk eerder de DOS drivers werkend hebW3ird_N3rd schreef op 25 juni 2003 @ 17:43:
[...]
Leipe actie, ga je iso's van en naar die pc slepen ofzo?
Voor een beetje multiplayer gamen, chat en documentjes uitwisselen voldoet zo'n 10mbit kaart ruim. Die Realtek slurpt alleen maar onzinnig veel cpukracht en is waarschijnlijk dus zelfs niet eens/nauwelijks sneller dan die 10mbit.
Maar idd voor veel DOSgames heb je zelfs aan 9600bps genoeg.
C:\>_
Ik denk dat je ze voor een Intel ook zo vind hoor. Alleen met een hokie-pokie gaat het moeilijker worden.Vinnie schreef op 25 June 2003 @ 17:54:
[...]
Voordeel van de Realtek itt die vage andere is dat je waarschijnlijk eerder de DOS drivers werkend heb
Maar idd voor veel DOSgames heb je zelfs aan 9600bps genoeg.
De paar DOS games die ik over een netwerk heb gedaan deden trouwens afaik niks direct met de netwerkkaart - dat ging volgens mij toch via Windows.. (GTA1, Quake 1)
[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 25-06-2003 18:06 ]
Nu heb ik hier nog een ampers een jaar oude 60gb Maxtortje liggen, maar helaas heeft het systeem een HD-limiet ergens bij de 30gb. Ik ga nu dan ook even kijken of er misschien nog een BIOS-update is, anders moet ik ergens nog een kleinere schijf tevoorschijn zien te toveren...
Werkt Maxblast oid niet dan?Wildfire schreef op 25 June 2003 @ 20:50:
Nou, ik heb helaas weer pech... 95% van de keren dat ik de PC start doet de HD helemaal niets, spint helemaal niet op...
Nu heb ik hier nog een ampers een jaar oude 60gb Maxtortje liggen, maar helaas heeft het systeem een HD-limiet ergens bij de 30gb. Ik ga nu dan ook even kijken of er misschien nog een BIOS-update is, anders moet ik ergens nog een kleinere schijf tevoorschijn zien te toveren...
Dan kun je de volledige harde schijf gebruiken omdat het progsel een soort van BIOS op je schijf gooit
'k Heb geen Maxblast.Vinnie schreef op 25 June 2003 @ 20:55:
[...]
Werkt Maxblast oid niet dan?
Dan kun je de volledige harde schijf gebruiken omdat het progsel een soort van BIOS op je schijf gooit
Trouwens, ergens klopt het nog allemaal niet. Volgens de Soyo-site kan mijn mobo met het nieuwste BIOS hooguit 8.2gb aan, maar hij herkent wel 30gb...
Kun je gratis van de Maxtor site downloadenWildfire schreef op 25 June 2003 @ 20:59:
'k Heb geen Maxblast.
...mmm...MaxBlast is gewoon te downloaden hoor...op de website van maxtor...seekst and thy find!Wildfire schreef op 25 June 2003 @ 20:59:
[...]
'k Heb geen Maxblast.
Trouwens, ergens klopt het nog allemaal niet. Volgens de Soyo-site kan mijn mobo met het nieuwste BIOS hooguit 8.2gb aan, maar hij herkent wel 30gb...
There is no place like ::1
Was ik ondertussen ook al achter...swampy schreef op 25 June 2003 @ 21:04:
[...]
...mmm...MaxBlast is gewoon te downloaden hoor...op de website van maxtor...seekst and thy find!
Mijn vraag is nu, mocht ik MaxBlast installeren hoe zit het dan met low-level HD access tools zoals PC-Tools en Norton Utilities?
Ik heb ook nog een BIOS upgrade weten te traceren, die zal ik eerst ook nog proberen.
Daardoor wordt dus geen windows of windows tools geladen!
There is no place like ::1
Dat bedoel ik niet. Als MaxBlast eenmaal is geïnstalleerd, werken low-level utilities zoals PC-Tools en Norton Utilities dan nog wel?swampy schreef op 25 juni 2003 @ 21:23:
..MaxBlast maakt een DOS opstart diskette aan!
Daardoor wordt dus geen windows of windows tools geladen!
Verwijderd
Maar da's natuurlijk voor jezeldf uit te maken... Waarvoor heb je eigenlijk 60 Gb nodig op zo'n systeempje... ga je DIVX proberen te kijken?
Maxblast is allemaal leuk en aardig, maar ik heb er niets aan. MS-DOS is gelimiteerd tot schijven van maximaal iets van 8gb... en dat is dus echt de fysieke grootte, ook al zou ik het met MaxBlast in kleine partities indelen dan nog kan ik er niets mee. Dat bleek wel toen ik met een MS-DOS 6.20 bootdisk startte, de C-drive was foetsie. Met een Windows 98 bootflop werd de C-drive weer wel herkend...Verwijderd schreef op 25 June 2003 @ 22:58:
Hmmmz als t goed is wel... Maar werken met Maxblast is niet echt optimaal...
Maar da's natuurlijk voor jezeldf uit te maken... Waarvoor heb je eigenlijk 60 Gb nodig op zo'n systeempje... ga je DIVX proberen te kijken?
Waarom 60gb? Dat was de enige schijf die ik toevallig nog los had liggen en dus is het logisch dat ik die ging proberen in het systeem.
Naast de HD-ellende blijkt nu de CD-ROM drive niet alle CD-recordables te lezen.
Ik ga morgen dus naar de stad, ff een nieuwe CD-ROM drive scoren. Verder ga ik op zoek naar een HDtje van een gig of 5 à 6. Mocht er hier toevallig nog een Tilburgse tweaker zijn die er toevallig eentje heeft, zie m'n profiel voor m'n e-mail adres.
- Minimaal Pentium 166 MMX
- Minimaal 32 MB RAM
- 2 HDD's of een dualboot DOS / Win98se
- CD-ROM 8x speed of meer
- Sound Blaster 16 minimaal, beter AWE 32/64 (voor midi)
- Gravis Ultrasound ernaast (heb het werkend gehad)
- S3 Virge PCI videokaart
- 3DFX Voodoo 2 add-on videokaart
Waarom zulke "zware" specs? Voor DOS games zal je ze niet nodig hebben, maar met een bak als deze kun je ook spellen spelen zoals Need for Speed 2 en 3, Starcraft, Warcraft II, Theme Park/Hospital etc.
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Je kan ook Win98se erop gooien, dan je config.dos en autoexec.dos aanpassen zodat de jusite drivers geladen worden.Wildfire schreef op 25 juni 2003 @ 23:40:
Maxblast is allemaal leuk en aardig, maar ik heb er niets aan. MS-DOS is gelimiteerd tot schijven van maximaal iets van 8gb... en dat is dus echt de fysieke grootte, ook al zou ik het met MaxBlast in kleine partities indelen dan nog kan ik er niets mee. Dat bleek wel toen ik met een MS-DOS 6.20 bootdisk startte, de C-drive was foetsie. Met een Windows 98 bootflop werd de C-drive weer wel herkend...
In Win98 kies je da nvoor "opnieuw opstarten in MS DOS mode".
Dan laadt ie die drivers uit de *.dos bestanden en zit je in DOS 7 met HDD ondersteuning en de rest van de meuk.
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Da's dus DOS 7 en daar heb ik niets aan. Da's een incomplete DOS, ik wil gewoon een echte MS-DOS hebben. Verder wil ik ook gewoon met utilities als PC-Tools, Norton Utilities en QEMM werken en dat wil met DOS 7 niet echt.dreeke schreef op 25 juni 2003 @ 23:55:
[...]
Je kan ook Win98se erop gooien, dan je config.dos en autoexec.dos aanpassen zodat de jusite drivers geladen worden.
In Win98 kies je da nvoor "opnieuw opstarten in MS DOS mode".
Dan laadt ie die drivers uit de *.dos bestanden en zit je in DOS 7 met HDD ondersteuning en de rest van de meuk.
Weet iemand toevallig een winkel in Tilburg waar tweedehands PC-spullen worden verkocht? Ik ken zelf Computaria in de Willem II straat maar meer niet...
[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 26-06-2003 00:20 . Reden: Laatste alinea toegevoegd ]
Probeer anders FreeDOSWildfire schreef op 26 June 2003 @ 00:09:
Da's dus DOS 7 en daar heb ik niets aan. Da's een incomplete DOS, ik wil gewoon een echte MS-DOS hebben. Verder wil ik ook gewoon met utilities als PC-Tools, Norton Utilities en QEMM werken en dat wil met DOS 7 niet echt.
Weet iemand toevallig een winkel in Tilburg waar tweedehands PC-spullen worden verkocht? Ik ken zelf Computaria in de Willem II straat maar meer niet...
* Vinnie kent maybe nog wel een 2ehandszut winkelt in Tilburg, maar dan moet ik ff kijken waar het ook alweer is, ben er namelijk zelf nooit geweest

(Woei, een mede-Tilburger
Wellicht bedoel je de Hajo Budget Shop aan de Besterdring? Ik zat vanmorgen een beetje in de Gouden Gids te zoeken en toen zag ik Hajo staan.Vinnie schreef op 26 juni 2003 @ 01:06:
[...]
Probeer anders FreeDOSTis wel geen Microsoft product, maar voor zover ik weet wel beter.
* Vinnie kent maybe nog wel een 2ehandszut winkelt in Tilburg, maar dan moet ik ff kijken waar het ook alweer is, ben er namelijk zelf nooit geweest
(Woei, een mede-Tilburger)
Computaria in de Willem II straat en Hajo aan de Besterdring, dat zijn iig al twee winkels met tweedehands spul.
Ehhh jah, die bedoelde ikWildfire schreef op 26 June 2003 @ 11:11:
[...]
Wellicht bedoel je de Hajo Budget Shop aan de Besterdring? Ik zat vanmorgen een beetje in de Gouden Gids te zoeken en toen zag ik Hajo staan.
Computaria in de Willem II straat en Hajo aan de Besterdring, dat zijn iig al twee winkels met tweedehands spul.
Je kan beter niet meer echt naar de Computaria gaan, daar hebben ze niet zoveel 2ehands spul meer. Ik heb er zelfs zeeeer slechte ervaring mee dus ik zou er zowieso niks meer van halen

Misschien kun je wat bij die Hajo scoren, who knows.
dreeke schreef op 13 June 2003 @ 23:57:
Hier kan je in elk geval zonder problemen Commander Keen en Stunts etc. op spelen. Is ie ruim voldoende snel voor.
Stunts was best een leuk spel
Hmmm, ik lees zojuist op de site van Hajo dat de winkel hier in Tilburg een tijd geleden is opgedoekt. En Computaria heeft laten weten geen kleine HD's te hebben. Damn! Ik wil vandaag een HDtje hebben zodat ik die PC aan de gang kan krijgen!Vinnie schreef op 26 June 2003 @ 11:37:
[...]
Ehhh jah, die bedoelde ik
Je kan beter niet meer echt naar de Computaria gaan, daar hebben ze niet zoveel 2ehands spul meer. Ik heb er zelfs zeeeer slechte ervaring mee dus ik zou er zowieso niks meer van halen
Misschien kun je wat bij die Hajo scoren, who knows.
Weet iemand nog een adres in Tilburg waar ze nog kleine HDtjes hebben???
--edit--
Hmmm, ik bedenk me zojuist dat een oom van mij wellicht nog een Quantum Fireball heeft liggen van een paar gig... ik moet zometeen toch naar hem toe omdat z'n netwerkje het opeens niet meer doet, kan ik meteen vragen of ik die HD mag hebben...
[ Voor 16% gewijzigd door Wildfire op 26-06-2003 12:02 ]
Verwijderd
Op tweedehands.nl heb ik iemand gevonden met een paar goede HD's, nadeel is dat hij t/m morgen op vakantie is... maar goed, die hou ik in gedachte mocht ik nou vandaag (en morgen) niets kunnen vinden.Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 12:09:
Wildfire... Kijk ff op marktplaats.nl... of 2dehands.nl... Dr zijn mensen uit Tilburg daar die regelmatig harde waren aanbieden...
Marktplaats.nl bood geen soelaas.
Wordt dus hopen dat mijn oom nog zo'n HD heeft liggen...
[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 26-06-2003 12:17 ]
Hopelijk werkt 'ie probleemloos...
Verder ook nog even een nieuwe CD-ROM drive aangeschaft. 't Is natuurlijk wel handig als het systeem m'n CD-recordables kan lezen.
Hopelijk heb je een ander systeem dan moi. Mijn oude Pentium 200 MMX zit in een Acer desktop kastje, samen met een bijbehorende CD-ROM drive. Een normale CD-ROM kan er niet in, omdat de lade een speciale vorm heeftWildfire schreef op 26 June 2003 @ 17:00:
Zo, ik ben weer thuis. M'n oom gaf die HD mee, het was echter geen Quantum Fireball (die had ik destijds blijkbaar naar een andere PC overgeplant) maar een Western Digital Caviar 2gb...
Hopelijk werkt 'ie probleemloos...
Verder ook nog even een nieuwe CD-ROM drive aangeschaft. 't Is natuurlijk wel handig als het systeem m'n CD-recordables kan lezen.

[ Voor 7% gewijzigd door SandsOfArrakis op 26-06-2003 17:13 ]
He who controls the Spice, controls the Universe.
Godzijdank is dit gewoon een standaard miditowertje... geen probleem dus.MST_Morpheus schreef op 26 juni 2003 @ 17:13:
[...]
Hopelijk heb je een ander systeem dan moi. Mijn oude Pentium 200 MMX zit in een Acer desktop kastje, samen met een bijbehorende CD-ROM drive. Een normale CD-ROM kan er niet in, omdat de lade een speciale vorm heeftEn helaas heeft de Acer ook nogal problemen met CD-R's
Afijn, nu ga ik echt aan dat ding knutselen... ik laat zometeen wel weten of de HD het doet!
Ik heb nu m'n 60gb terug gehangen... MaxBlast erop, paar partities erop. Ik ga nu kijken in hoeverre ik m'n games onder MS-DOS v7 kan draaien.
Toch heb ik liever een HDtje van een paar gig erin hangen, zodat ik geen MaxBlast nodig heb en ik MS-DOS v6.20 kan draaien. MS-DOS v6.22 en lager ondersteunen HD's tot maximaal iets van 6gig als ik het me goed herinner...
Acht gig, ok, ook goed...
Nou alleen nog een HDtje zien te vinden van maximaal 8 gig...
Ik heb ook nog wel een 6GB hd liggen, ruilen tegen die 60GB?
Hmmm, toch maar niet denk ik...W3ird_N3rd schreef op 26 June 2003 @ 23:46:
Mjah, tis zonde, maar je kunt in je bios geforceerd aantal cylinders e.d. opgeven zodat er van de 60GB maar 8GB gezien word.
Ik heb ook nog wel een 6GB hd liggen, ruilen tegen die 60GB?
--edit--
Goed nieuws, die gast heeft gereageerd... strekking: "jij koopt van mij een PC en die behoort geheel werkend te zijn, je krijgt van mij dan ook een nieuwe HD en CD-ROM"
Da's pas netjes, dat zie je vandaag de dag niet vaak meer: service...
[ Voor 29% gewijzigd door Wildfire op 27-06-2003 09:13 . Reden: De edit toegevoegd ]
Verwijderd
Ik denk niet dat je een 233 nodig gaat hebben.
Ik heb dus ondertussen al een DOS-bakkie staan...Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 17:30:
Ik heb hier een dosbak staan met een Pentium 166.
Ik denk niet dat je een 233 nodig gaat hebben.