Daar zou het idd wel aan kunnen liggenVerwijderd schreef op 13 juni 2003 @ 14:00:
[...]
Ik ben het eens met je verhaal, echter ik denk niet dat bovenstaande quote geldt voor het merendeel van de mods. Ik kon (in mijn tijd) dagvullend bezig zijn (tussendoor dagvullend that is
), alleen met het sluiten van UTFS topics en het begeleiden van gebruikers die deze topics openden maar toch nog potentieel toonden.
Mede omdat jij SG crew bent zul je dit soort topics niet veel meekrijgen, maar in de techfora is de situatie mijns inziens (enerzijds gelukkig, anderzijds ongelukkig) precies andersom.
Ik blijf ook bij mijn standpunt, dat dat hele gefocus op regels alleen maar bijdraagt aan de escalatie en dat de enige manier om echt behulpzaam te zijn, is via SM/TR/IRC/whatever, maar _niet_ in topics zelf. Want daar ben je als mod helemaal niet mee geholpen, integendeel zelfs. Dan heb ik liever dat mensen het melden en het topic links laten liggen dan dat ze op eigen houtje mensen gaan terecht wijzen.
Wannabe-mentoren komen er, zoals er nu wannabe-mods zijn, die het op zich niet slecht doen, maar hun boekje te buiten gaan. Op de een of andere manier leeft het idee dat het vertonen van goed 'modgedrag' met userstatus je meer kans krijgt om mod te worden. Terwijl dat dus helemaal niet zo behoort te zijn.apen-nootjes schreef op 13 juni 2003 @ 14:04:
Ik ben het wel met je eens Durden... Je zal mij dan ook nooit op de stoel van een mod zien gaan zitten.. en altijd m'n ergernissen in sm uitten..
Echter als er door de nieuwe gebruikers te helpen met mentoren minder "slechte" topics geopend worden zal er ook minder UTFS geroepen worden.. Het mes zal dus aan twee kanten gaan snijden...
Dat er wanabee mentoren komen kan ik me niet voorstellen.. Ze zullen namelijk zelf hun eigen graf gaan graven dan.. Wanabee mentor wordt tegen de regels dus hebben ze al minder kans om het te worden... Verder heeft een mentor geen extra rechten op het eigenlijke forum dan nieuwe mensen aan kunnen spreken op hun gedrag.. Niet echt iets om super stoer over te doen... Het enige wat mentoren zijn zijn dan dus mensen die tijd over hebben om nieuwe mensen te begeleiden...
Door nog een laag te creeëren tussen users en mods, verklein je die afstand en vervaagt de grens tussen wat een mod behoort te doen en wat een user behoort te doen. Juist door die vage afbakening krijg je situaties zoals ik in mijn vorige post aangaf, mensen die op de stoel van de mod gaan zitten. Zo zullen ook mensen op de stoel van de mentor gaan zitten in de hoop mentor te worden, met een toekomst op (lite)mod schap oid. Juist door een of ander gevecht om hogerop te klimmen in de bureaucratische orde, gaan mensen elkaar vliegen af zitten vangen, om zo te bewijzen dat zij meer capabel zijn dan een ander.
GoT is een community, waarbij mods een middel zijn om de orde er enigszins te handhaven. Het lijkt echter steeds minder om de inhoud te gaan en steeds meer om de organisatie. En dat is nu al zo 'erg' geworden dat je er zelfs binnen techtopics mee te maken krijgt. Juist hierom wil ik de boot meer afhouden en een grotere kloof tussen users en crew slaan op dat vlak.