Zijn regulars of mentoren nodig?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 538 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
Naar aanleiding van dit topic post ik dit draadje maar eens.. Ik heb wat gezocht op GoT naar het begrip regular. Elle lange discussies voor bij zien komen. :) Toen kwam ik ook dit draadje tegen in MED.
GVF: Wat is er besproken.
Kan er naar aanleiding van dit stukje gezegd worden dat ze verdwenen zijn?
Jaymz schreef op 10 March 2002 @ 13:02:
Was het vroeger een enkele keer dat dit gebeurde, tegenwoordig zijn deze vragen eerder regel dan uitzondering, en is het logisch dat de zogenaamde 'regulars' het niet meer zien zitten om te 'begeleiden'.

Dit is iets wat we weer terug willen brengen (de zogenaamde 'begeleiding') hoe exact weten we nog niet; maar enkele ideeën liggen ter uitwerking klaar.
Is de status regular stilzwijgend verwijderd ofzo :? De groene kruisjes zie je nergens meer? Mischien kan er eens wat officieel over gezegd worden. Volgens dit draadje bestaan ze namelijk nog wel..
De Organisatie achter GoT

Via de search is er echt niks over te vinden.
De vraag is nu.. Hoe en waarom en wanneer zijn ze verwijderd??? Of gaan ze binnenkort weer terug komen?? Want het concept was wel goed. En volgens verschillende modjes werkte het wel.

[ Voor 6% gewijzigd door HawVer op 12-06-2003 12:21 ]

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Het concept regular heeft nooit 'GoT-wijd' bestaan, maar een paar subfora hebben ervoor gekozen.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:11
Ze zijn inderdaad stilzwijgend verdwenen en naar mijn weten komen ze ook niet meer terug. Mensen vonden de regulars te veel op mods lijken ook al waren ze dat niet, daarom zijn ze er niet meer. Regulars waren bedoelt als hulp voor de modjes, maar het is dan verstandiger om dan gewoon een lite-mod aan te nemen in plaats van regulars, dat is dan ook de laatste tijd gebeurt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En er wordt nog wel gedacht of een begeleidende user (mentor) iets zou kunnen zijn voor GoT.

Dat is niet een discussie waar we morgen of overmorgen uit zijn (er zitten voor- en nadelen aan), maar we denken er nog wel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:31

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 12:52:
En er wordt nog wel gedacht of een begeleidende user (mentor) iets zou kunnen zijn voor GoT.
Als bedoelt voor ondersteuning voor de users? Zonder de discussie aan te gaan of ze nodig zijn of niet, wat voor soort bezighouden zouden zij dan hebben?

edit: SmartDoDo gaat zelf even op zoek is even op de search gewezen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door SmartDoDo op 12-06-2003 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een aantal regulars zijn mod geworden en een aantal regulars staan op een lijstje maybe in de toekomst.

Grootste klacht van regulars: mod sluiten topic terwijl zij net een hele grote reply handen gemaakt. En daar was behoudens een regular naar LM of mod te zetten geen oplossing voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Ik zie idd ook niet echt het nut van een regular aangezien ze bij de beginnende users meestal toch niet heel erg opvallen en verder geen extra rechten hebben. Een regular zou pas nuttig zijn, lijkt mij, wanneer ze topics zouden kunnen sluiten en daarmee nagenoeg dezelfde functie als LMs hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
OpifexMaximus schreef op 12 June 2003 @ 13:10:
Ik zie idd ook niet echt het nut van een regular aangezien ze bij de beginnende users meestal toch niet heel erg opvallen en verder geen extra rechten hebben. Een regular zou pas nuttig zijn, lijkt mij, wanneer ze topics zouden kunnen sluiten en daarmee nagenoeg dezelfde functie als LMs hebben.
Dan zouden ze dus gewoon LM's zijn. Lite-Mods kunnen topics sluiten, titels veranderen en voor de rest eigenlijk niet veel meer. Als je die mogelijkheid ook aan een regular geeft kan je die net zo goed gelijk Lite-Mod noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

MaRc0 schreef op 12 juni 2003 @ 13:12:
[...]

Dan zouden ze dus gewoon LM's zijn. Lite-Mods kunnen topics sluiten, titels veranderen en voor de rest eigenlijk niet veel meer. Als je die mogelijkheid ook aan een regular geeft kan je die net zo goed gelijk Lite-Mod noemen.
Daarom lijkt me een regular ook niet zo zinvol. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 13:06:
Grootste klacht van regulars: mod sluiten topic terwijl zij net een hele grote reply handen gemaakt. En daar was behoudens een regular naar LM of mod te zetten geen oplossing voor :)
Als je nou eens regulars wel de mogelijkheid geeft om nog te reageren in topics die al wel gesloten zijn. Of ondersteund react dit niet?

/Edit ik vind het idee achter regular/mentor zeker de moeite waard om te blijven. Vaak hebben mods niet de tijd om een complete begeleidende post te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door HawVer op 12-06-2003 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik weet niet hoe het bij de andere fora zit, maar in W&L merkten we dat regulars na hun regular status in eens niet zo "regular" meer waren: ze kwamen amper nog in W&L om echt hun rol te vervullen.

Een mentor idee vind ik ook een erg goed idee, we moeten toch 's wat aan dat n00b-unfriendly imago van ons gaan doen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HawVer schreef op 12 June 2003 @ 13:33:
[...]

Als je nou eens regulars wel de mogelijkheid geeft om nog te reageren in topics die al wel gesloten zijn. Of ondersteund react dit niet?
Dan ze zijn litemods ;)

edit: ik heb gisteren naar Yoda gekeken :X

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Grrrrrene schreef op 12 June 2003 @ 14:14:
Ik weet niet hoe het bij de andere fora zit, maar in W&L merkten we dat regulars na hun regular status in eens niet zo "regular" meer waren: ze kwamen amper nog in W&L om echt hun rol te vervullen.

Een mentor idee vind ik ook een erg goed idee, we moeten toch 's wat aan dat n00b-unfriendly imago van ons gaan doen :)
Mja, maar in hoeverre wil je dat gaan doen. Een nieuwe user kan toch net zo goed eerst de FAQ en richtlijnen lezen?

Overigens zal ik de laatste zijn die ontkent dat W&L moeilijk toegankelijk is. Maar zolang je je enigzins inspant is het goed te doen. Het is naar mijn idee te vergelijken met het posten in P&W terwijl je nog maar een newbie bent op het gebied van C++ (zoals ik dus ben :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 14:16:
[...]

Dan ze zijn litemods ;)

edit: ik heb gisteren naar Yoda gekeken :X
Ik heb ff aan chem gevraagd of het klopt. Je zou in react een nieuwe user groep aan kunnen maken van de regulars die wel de mogelijkheid hebben om nog te reageren in gesloten topics, maar topics niet kunnen sluiten. Lite mods kunnen wel sluiten. :)

/edit: Yoda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:51

Arno

PF5A

We moeten toch 's wat aan dat n00b-unfriendly imago van ons gaan doen :)
Liever niet eik :X

Er zitten al teveel n00bs op GoT, dalijk is het echt een name change naar Beginnersweb2.nl :X

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Traag schreef op 12 June 2003 @ 14:21:
[...]

Er zitten al teveel n00bs op GoT, dalijk is het echt een name change naar Beginnersweb2.nl :X
n00bs en W&L-n00bs zijn twee totaal verschillende dingen hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 15:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

HawVer schreef op 12 June 2003 @ 14:20:
[...]

Ik heb ff aan chem gevraagd of het klopt. Je zou in react een nieuwe user groep aan kunnen maken van de regulars die wel de mogelijkheid hebben om nog te reageren in gesloten topics, maar topics niet kunnen sluiten. Lite mods kunnen wel sluiten. :)

dit is inderdaad wel handig. Zo kunnen ze altijd nog extra uitleggen, waarom het topic is gesloten en evt. meer info over het onderwerp kunnen geven.
[...]
Lite mods kunnen wel sluiten. :)
Liever niet, ze zijn eigenlijk altijd nodig.....

Hmmm dit is toch wel handig zo'n mini-lite mod ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Traag schreef op 12 juni 2003 @ 14:21:
[...]

Mjah, ik vind het wel meevallen eigenlijk. Users die gewoon niet veel kennis hebben zijn er vast wel ja :) Maar als die zich vrij normaal gedragen (wat het de meerderheid doet) is er niks mis mee. Een techforum zonder topics (/vragen) is toch ook zo loos?

Maar het idee is om eventueel mentors te nemen. Wat moet ik me daar in de praktijk bij voorstellen? :?
In A61 was hier ruim een half jaar geleden een topic over waarin een lijstje met de nieuwste users in stonden en hun laatste topics. Dat is alles wat ik er nog van weet :+
Ik neem aan dat het meer dan een nickchange van 'Regular' naar 'Mentor' is? ;)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:11

Jaymz

Keep on moving !

Traag:
N00bs niet afkatten maar vriendelijker (dan nu) te woord staan en n00bfriendly (zoals ik denk dat jij het ziet) zijn twee verschillende dingen :)

Sowieso beginnen wij de sfeer alom ook een beetje zat te worden (als in: Die kan beter enzo).

De (soms) vijandige houden jegens 'n00bs' is daar wel debet aan in onze ogen. Minder vijandig wil nog niet zeggen dat je ze met open armen en juichend ontvangt overigens ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Jaymz op 12-06-2003 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:31

SmartDoDo

Woeptiedoe

Traag schreef op 12 June 2003 @ 14:21:
[...]

Mja, kijk naar mij ik ben ook een behoorlijke n00b vergeleken bij veel GoTters hier. Dat ik niet als n00b opval komt waarschijnlijk omdat ik de moeite wil doen om iets op te zoeken als ik het nodig heb :)

Ik heb me even kort verdiept in het mentor-verhaal en ik kan me wel voorstellen dat:
we moeten toch 's wat aan dat n00b-unfriendly imago van ons gaan doen :)
hier wel op aansluit :)

Ik denk dat er iig niets mis is met een bepaalde begeleiding voor bepaalde mensen. Of dat er komt en in welke vorm merk ik vanzelf wel :)
Jaymz schreef op 12 June 2003 @ 14:30:
Minder vijandig wil nog niet zeggen dat je ze met open armen en juichend ontvangt overigens ;)
Er zit imho inderdaad een groot verschil in iets willen uitleggen zodat iemand er van kan leren en het door de strot duwen van het feit dat iemand niet zo slim overkomt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Jaymz schreef op 12 juni 2003 @ 14:30:
De (soms) vijandige houden jegens 'n00bs' is daar wel debet aan in onze ogen. Minder vijandig wil nog niet zeggen dat je ze met open armen en juichend ontvangt overigens ;)
Dat klopt zeer zeker, maar men mag toch wel verwachten dat men een FAQ doorleest? Misschien zouden de FAQs iets toegankelijker en korter gemaakt kunnen worden. Gewoon een paar simpele punten die makkelijk te onthouden zijn en waarmee men zich in eerste instantie goed mee kan redden op GoT. De FAQs die nu bestaan zijn naar mijn idee te uitgebreid; er wordt soms te snel op (voor beginners irrelevante) details in gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:51

Arno

PF5A

SmartDoDo schreef op 12 juni 2003 @ 14:36:
Mja, kijk naar mij ik ben ook een behoorlijke n00b vergeleken bij veel GoTters hier. Dat ik niet als n00b opval komt waarschijnlijk omdat ik de moeite wil doen om iets op te zoeken als ik het nodig heb :)
Dat heet newbie en die zijn niet erg, aangezien die niet beroerd zijn om zelf te zoeken ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
OpifexMaximus schreef op 12 juni 2003 @ 14:41:
[...]

Dat klopt zeer zeker, maar men mag toch wel verwachten dat men een FAQ doorleest? Misschien zouden de FAQs iets toegankelijker en korter gemaakt kunnen worden. Gewoon een paar simpele punten die makkelijk te onthouden zijn en waarmee men zich in eerste instantie goed mee kan redden op GoT. De FAQs die nu bestaan zijn naar mijn idee te uitgebreid; er wordt soms te snel op (voor beginners irrelevante) details in gegaan.
Hm, ik weet niet of je weet hoe eerst de FAQ was, hij staat hier in ieder geval.
Als je nu op de FAQ knop ragt zie je netjes een lijstje waarin grofweg staat wat niet mag. Dat moet een normaal mens makkelijk kunnen snappen, dat kan moeilijk duidelijk toch?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

OpifexMaximus schreef op 12 juni 2003 @ 14:41:
[...]

Daar wordt al mee beziggezijn (nog niet echt zwaar concreet, maar de plannen ertoe lopen wel, iig voor de /forum/faq-FQ's)
Traag schreef op 12 juni 2003 @ 14:45:
[...]
Dat heet newbie en die zijn niet erg, aangezien die niet beroerd zijn om zelf te zoeken ;)
Da's waar :)

Mgoed, een 'hekel punt' (niet alleen in mijn ogen) is het "modje spelen" als er ergens iets duidelijk niet gaat zoals het hoort. Mensen springen dan op als bijen op de honing.

Let it Be, daar zijn die vreemde rooie marsmannetjes voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Jaymz schreef op 12 June 2003 @ 14:52:
Mgoed, een 'hekel punt' (niet alleen in mijn ogen) is het "modje spelen" als er ergens iets duidelijk niet gaat zoals het hoort. Mensen springen dan op als bijen op de honing.

Is idd een puntje. Als degene die als eerst begint te 'zeuren' nou meteen een topic opent in SM dan weet iedereen dat het probleem zo opgelost is. Overigens vind ik het reporten van een topic dan ook niet zo handig omdat anderen niet kunnen controleren of dit al gedaan is en daarom maar verder zullen gaan.
DataBeest schreef op 12 June 2003 @ 14:48:
[...]

Hm, ik weet niet of je weet hoe eerst de FAQ was, hij staat hier in ieder geval.
Als je nu op de FAQ knop ragt zie je netjes een lijstje waarin grofweg staat wat niet mag. Dat moet een normaal mens makkelijk kunnen snappen, dat kan moeilijk duidelijk toch?
Mky, tot op zekere hoogte ga ik akkoord, maar die ellenlange lijst met mogelijke tags is demotiverend (alleen vanwege de lengte die de pagina daardoor lijkt te hebben).

De policy van W&L daarentegen is wel langer dan noodzakelijk. Een heleboel dingen zouden korter (puntsgewijs) geïntroduceerd kunnen worden, waarna er dieper op ingegaan wordt. :) Nofi voor de schrijver uiteraard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoopy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 18:24
Ik denk niet dat het een oplossing is om regulars aan te stellen. Er zijn een korte tijd een aantal regulars aangewezen, maar ik heb er nooit wat van gemerkt, alhoewel ik toch de meeste topics wel heb gelezen.

Ik denk dat de grootste oorzaak van de n00b-invasie (om het maar even zo te noemen) is dat die betreffende groep gebruikers de FAQ('s) van GoT en (vooral) de subfora niet lezen, waardoor de topics van veel beginnende gebruikers/GoTters worden gesloten. Meestal wordt er door de (Lite-)mod op gewezen dat het in de FAQ vermeld staat, dus ik denk niet dat het een oplossing is om weer regulars aan te wijzen, aangezien die dan net zo goed de functie van Lite-mod kunnen vervullen. (Veel Lite-mods zijn grootgebruikers van GoT (regulars?))

Misschien is het een optie (deze is geloof ik al vaker genoemd) om in de populaire fora voor beginnende gotters (Lees: WOS e.d.) te verplichten dat de FAQ wordt gelezen voor er gepost kan worden. (chem?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
snoopy schreef op 12 June 2003 @ 15:13:
Misschien is het een optie (deze is geloof ik al vaker genoemd) om in de populaire fora voor beginnende gotters (Lees: WOS e.d.) te verplichten dat de FAQ wordt gelezen voor er gepost kan worden. (chem?)
Dat vind ik pas useronvriendelijk. Technisch gezien kun je dat ook niet voor elkaar krijgen. Er blijven mensen met kleppen voor hun ogen.. Ook al laat je ze 10 minuten op de FAQ staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

mmm.. Ik denk inderdaad dat het Regular idee nu vervangen is door het Lite-mod verhaal.. Veel verschil zit d'r niet tussen....

Verder denk ik dat een soort mentors op het forum best wel handig zouden kunnen zijn.. gewoon een aantal mensen die op het forum rondlopen (het liefst al wat langer zodat ze de regels kennen zoals ik :P ;) ) en die een tweakers e-mail adres o.i.d hebben waar nieuwe users vragen heen kunnen mailen... of een extra sub-forum waar vragen gesteld kunnen worden over wat wel mag en wat niet mag.. Dan kunnen deze mensen ze een beetje begeleiden...

Ook als er vragen zijn over waarom een topic gesloten is o.i.d kunnen de n00bs/newbie's/etc. deze stellen aan de mentoren... 'k zat te denken aan een mentor of 4-5 op het gehele forum... en dat het sub-forum waar n00bs hun vragen kunnen stellen weg gaat als ze b.v 150-200 posts hebben ofzo.. dan zouden ze de regels wel door moeten hebben ;)

Ik weet dat je dan een beetje het werk van een mod en het bemiddelingsteam overneemt maar dat het wel een stuk duidelijker is voor de n00bs...

Dan krijg je dus in je lijstje iets te staan als:

mentoren
weet je niet of iets wel of niet mag of waarom een topic gesloten is?? Vraag het hier...

na dit elendig lange verhaal hoop ik dat jullie begrijpen wat ik bedoel...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Eh. De LM sluit en de regular legt nogmaals uit waarom het topic gesloten is? Dan denk ik dat het beter is dat ik die LM eens ****** en hij die sluitmsg neerplant ;)

apen-nootjes: leuk idee maar was niet wat het idee mentor initieel inhield ;)
Wat jij voorstelt is een soort van consumentenbond >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 15:23:
[...]

Eh. De LM sluit en de regular legt nogmaals uit waarom het topic gesloten is? Dan denk ik dat het beter is dat ik die LM eens ****** en hij die sluitmsg neerplant ;)

wat is er mis met de consumentenbond dan? :P

ik zie overigens niet in waarom een dergelijk concept niet op GoT zou passen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 15:23:
[...]

Modjes zijn nou eenmaal vaak (erg) kortaf met een sluitmessage, als iemand (de regular dus in dit geval) na de sluitmessage nog kan posten om even uit te leggen wat de user nou fout deed en waarom het topic dicht is lijkt me dat best handig voor nieuwe mensen hier.
Een forumdeel waar je vragen kan stellen en een paar mensen met algemene kennis zou ik niet vergelijken met de consumentenbond :P Wel goed idee trouwens van apen-nootjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Waarom ik het ook voorstel is omdat je nu nog wel eens tegenkomt dat een nieuwe user meerdere keren in de knoop gaat omdat hij de FAQ niet snaptniet leest omdat het onduidelijk is, dan kunnen deze doorverwezen worden naar een mentor voor meer uitleg..
Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 15:23:
[...]

consumentenbond?? Met de consumentenbond ga je als consument een rechtzaak aanspannen tegen een bedrijf.. Dat zou inhouden op GoT dat de Mentor al het mogelijke zou doen om de beslissing van een mod terug te draaien.. Dat is dus absoluut niet de bedoeling.... het is alleen om het voor een n00b duidelijker te maken waarom iets gebeurd en om hem te begeleiden net als een mentor op school je uitlegt waarom je geschorst bent en je helpt als je iets niet snapt...

[ Voor 64% gewijzigd door Apen-nootjes op 12-06-2003 15:51 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:55

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 15:23:
[...]

ik denk dat voor mods een slotje ook geplaatst wordt om een verder verzanding te voorkomen;
je ziet dan dat met name Mods die veel werk verrichten dit snel gaan doen, en sluit-messages plaatsen die erg kort zijn of enkel verwijzen naar 'het antwoord is al gegeven door [userX]'

misschien zou een FiSlo methode wel goed zijn (analoog aan FiPo's op Tnet) allen dan hier positief, als het mogelijk is om postrechten te geven aan mods in gesloten topics, kunnen deze een tijdelijk slot zetten met een sluit-message van '[voorlopig op slot]', of een andere basis tekst, en vervolgens een langere sluitpost te componeren en deze vervolgens via een edit te plaatsen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RM-rf schreef op 12 juni 2003 @ 15:52:
misschien zou een FiSlo methode wel goed zijn (analoog aan FiPo's op Tnet) allen dan hier positief, als het mogelijk is om postrechten te geven aan mods in gesloten topics, kunnen deze een tijdelijk slot zetten met een sluit-message van '[voorlopig op slot]', of een andere basis tekst, en vervolgens een langere sluitpost te componeren en deze vervolgens via een edit te plaatsen.
Dat kan nu ook. Alleen wordt dat niet gedaan. Rede : dat kost VEEL tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaRc0 schreef op 12 juni 2003 @ 15:31:
[...]
Modjes zijn nou eenmaal vaak (erg) kortaf met een sluitmessage, als iemand (de regular dus in dit geval) na de sluitmessage nog kan posten om even uit te leggen wat de user nou fout deed en waarom het topic dicht is lijkt me dat best handig voor nieuwe mensen hier.

[...]
Een forumdeel waar je vragen kan stellen en een paar mensen met algemene kennis zou ik niet vergelijken met de consumentenbond :P Wel goed idee trouwens van apen-nootjes :)
Een sluitmsg zal altijd zo goed zijn als de TS verdiend. Maakt hij zich er kort vanaf mag een mod dat van mij ook ;)

Ik blijf erbij dat het de users moeten zijn die moeten kappen met zulke onzin in een draad posten en er zal ook wel weer een moment komen dat wij menen dat er keihard opgetreden moet worden. Ik had namelijk zonder problemen meerdere mensen in die draad een OW kunnen geven.
Het leuke is dat als de users zelf niet inzien dat ze, om een mooi forum te houden, moeten stoppen met zo'n postgedrag wij het niet kunnen afdwingen: het zijn teveel users die teveel zooi posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 16:04:
[...]

Dat kan nu ook. Alleen wordt dat niet gedaan. Rede : dat kost VEEL tijd.
Juist dan zou een mentor/regular/noem-maar-op juist weer handig zijn. Die verduidelijken de situatie als ze denken dat het misschien te onduidelijk is. En dat kan het beste als er geen nieuwe berichten er mee bijkomen, dus na een slotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaRc0 schreef op 12 juni 2003 @ 16:14:
[...]

Juist dan zou een mentor/regular/noem-maar-op juist weer handig zijn. Die verduidelijken de situatie als ze denken dat het misschien te onduidelijk is. En dat kan het beste als er geen nieuwe berichten er mee bijkomen, dus na een slotje.
De topicstarter van de draad die gesloten is zal het een rotzorg zijn dat er mentors zijn: hij komt niet meer terug hier.

Zomaar wat vragen :+

Hoe controleer je of dit systeem werkt? Wanneer kun je spreken van een succes?
Stel een user blijft op dezelfde manier doorgaan wat dan?
Denk je dat er 1 user is die vrijwillig naar zo iemand zou stappen en zou vragen "waarom is dit fout gedaan door mij?"
Moet een mentor naar een user toestappen en hem dingen uitleggen?
Zitten users daarop te wachten? Denk je dat HawYer (slechts als lijdend onderwerp bedoeld ;) ) zit te wachten op een user die hem aanspreekt op zijn post?
Denk je niet dat een user zal zeggen "doeg" voor jou 10 andere fora?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 16:22:
Dan zegt hij dat toch ?
Een user die dat zegt ben je liever kwijt dan rijk.

Daarbij is GoT het enige nerderlandse technische forum van deze grootte, dus van mij mag hij naar die andere 10 gaan zoeken dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 16:22:
Hoe controleer je of dit systeem werkt? Wanneer kun je spreken van een succes?
Hoe is dit gedaan met mods en lite-mods? Waarom zijn destijds regulars ingevoerd en op basis waarvan is dit terug gedraaid?
Stel een user blijft op dezelfde manier doorgaan wat dan?
Een keer op wijzen dat er regulars zijn die zo iemand kunnen begeleiden en daarna de bloeddorstige (;)) mods er op los laten.
Denk je dat er 1 user is die vrijwillig naar zo iemand zou stappen en zou vragen "waarom is dit fout gedaan door mij?"
Waarom niet? Dit is iig wel iets wat ik in het begin miste en tussen neus en lippen door steeds moest vragen. Gelukkig kende ik al iemand in W&L, die me van tijd tot tijd kon helpen, maar als je termen als flame ed. langs komen sta je ook maar een beetje schaapachtig te kijken.
Moet een mentor naar een user toestappen en hem dingen uitleggen?
Wijs een user, indien hij dat nodig heeft, op het feit dat ze bestaan en hoe hij met ze in contact kan komen. Wijs de user er ook op waarom hij er gebruik van zou moet maken.
Zitten users daarop te wachten? Denk je dat HawYer (slechts als lijdend onderwerp bedoeld ;) ) zit te wachten op een user die hem aanspreekt op zijn post?
Is zo iemand in dat geval wel geschikt voor GoT?
Is dit erg? Als een user niet wil bijdragen tot een forum en er zich enigzins voor wil inzetten cq. aanpassen is het misschien niet zo handig als hij zich aansluit bij dat forum.

Poe hé, wat een verhaal zeg. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Opi op 12-06-2003 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

mmm... Ik denk dat mijn idee juist wel zou gaan werken... Er zijn zat users die dus net nieuw zijn hier... kunnen het bemiddelteam niet vinden en durven nog niet naar een mod te mailen waarom een topic dicht is...

Misschien dat je het nog duidelijker zou kunnen maken voor een user zou zijn dat hij in een aanmeldingsmailtje gewoon duidelijk heeft staan dat als hij iets niet snapt hij dan bij het mentoren forum terecht kan ofzo.. en misschien ook per user een mentor aanwijzen... van als je vragen hebt waarom iets juist zo gaat zoals het gaat ga dan naar het mentoren forum of neem contact op met "[mentor naam]" voor meer duidelijkheid...

Verder denk ik dat een mentor dus wel degelijk de rechten mag hebben om een user op het goede pad te brengen... Hoe zou nog verder uitgewerkt moeten worden.. soort van push-messages??? Of zoiets als bookmarks maar dan "persoonlijke berichten" ofzo waar modje's dan voor een bepaalde user een bericht in kunnen plaatsen... (het forum persoonlijke berichten is natuurlijk ook alleen maar per gebruiker te zien.. dus als een mentor een bericht plaatst voor A dan is dat alleen voor A te zien en niet voor B...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De discussie gaat trouwens in richting van TS helpen en niet naar het reply-gedrag van de users :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

apen-nootjes denkt dus aan een soort report-topic functie?

Een andere vraag is in hoeverre het mogelijk is om een mentor te regelen; meestal krijgt zo iemand te maken met users die niet de makkelijkste zijn aangezien de users door mods doorverwezen zijn. Dit lijkt me tot op zekere hoogte ook demotiverend. Verder is het wel een goed idee denk ik; toch wil ik er nogmaals op wijzen dat een dergelijke mentor niet alleen de probleem gevallen moet krijgen, maar ook gewone users die oprecht geïntresseerd zijn in bepaalde zaken. Als het systeem een beetje zou lopen is misschien aan de hand van de gestelde vragen een FAQ-uitbreiding te maken.
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 16:43:
De discussie gaat trouwens in richting van TS helpen en niet naar het reply-gedrag van de users :)
Ben je net lekker aan het typen, lees je dit. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Opi op 12-06-2003 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 16:43:
Dit topic gaat over regulars, deze discussie gaat nu over een soort regular die nieuwe mensen helpt, zo offtopic is het dus niet.
Ik denk dat je dit topic verwart met deze: Reageren in slechte topics* :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 19:46

PromWarMachine

Forsaken Archer

Persoonlijk vind ik regulars niet zo nodig :X

Er is ook goed met de meeste mods te onderhandelen en als dat ook niet lukt, hebben we altijd het BT nog? Of mis ik een van de redenen van het bestaan van de regulars?

Dat afkatten van n00bs moeten we blijven doen! We groeien nu ook al gestaag... En ik merk bij mij op school dat er mensen zijn die zoiets als dit hebben:

Hij: "hee, ik ken een site... daar heb ik m'n probleem verteld, maar ze zetten er direct een slot op, eikels :( "
Ik: "Mja, welke site?"
Hij: "Tweakers ofzo?"
Ik: "Oh ja, nou... bij Beginnersweb.nl zijn ze veel aardiger O-) "
Hij: "Hrm, daar eens kijken, thanks man! *D - bij tweakers kom ik echt nooooit meer :| "
Ik: "Nee man, moet je niet doen - succes ermee!"

Beter! :+

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Het gaat ItSnows (denk ik) helemaal niet om het 'begeleiden' van de nieuwe mensen, het gaat hem (mij iig wel) om een mentaliteitsverandering bij de huidige begeleiders om het zo maar te noemen :)
PromWarMachine schreef op 12 juni 2003 @ 16:51:

Dat afkatten van n00bs moeten we blijven doen! We groeien nu ook al gestaag... En ik merk bij mij op school dat er mensen zijn die zoiets als dit hebben:
Laat dat "afkatten" dan alsjeblieft over aan de crew en dergelijke (iets wat je in je voorbeeld zelf ondertreept notabene ;))

[ Voor 50% gewijzigd door Jaymz op 12-06-2003 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

idd een soort van report functie... Maar het gaat niet alleen over de TS helpen.. Daarom stelde ik een soort van mentor forum voor zodat ook andere mensen die geinteresseerd zijn in de gang van zaken op GoT ook gewoon vragen kunnen stellen... maar ik heb het idee dat dit een beetje een feature request wordt...

ik ga nu ff naar huis en dan ga ik mijn idee ff puntsgewijs op papier zetten en dat post ik dan vanavond hier... tot straks!

[ Voor 18% gewijzigd door Apen-nootjes op 12-06-2003 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Jaymz schreef op 12 June 2003 @ 16:53:
Het gaat ItSnows (denk ik) helemaal niet om het 'begeleiden' van de nieuwe mensen, het gaat hem (mij iig wel) om een mentaliteitsverandering bij de huidige begeleiders om het zo maar te noemen :)
Zou je iets concreter kunnen zijn wat betreft de mentaliteitsverandering. Ik ga er hierbij vanuit dat je doelt op de mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

OpifexMaximus schreef op 12 June 2003 @ 16:54:
[...]

Zou je iets concreter kunnen zijn wat betreft de mentaliteitsverandering. Ik ga er hierbij vanuit dat je doelt op de mods.
Zie:
Jaymz schreef op 12 June 2003 @ 14:52:

Ik doel dus niet (of niet alleen iig) op de mods.

Of anders gezegd: Juist niet op de mods.

Toevalligerwijs loopt er al een discussie over iets vergelijkbaars, De grootste ergernis (of 1 van de iig) is het gedag van users (niet alle) in bijvoorbeeld slechte threads (alwaar pas een LA thread over liep), dat heeft zware weerslag op de sfeer I'm sure :)

[ Voor 25% gewijzigd door Jaymz op 12-06-2003 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
OpifexMaximus schreef op 12 June 2003 @ 16:54:
[...]

Dat moet je niet doen :+ Hij doelt namelijk niet op de mods, maar op de users die zich als het ware gedragen als mods. Als er een topic wordt gestart die niet aan de eisen voldoet, of gewoon ronduit slecht is krijg je al snel 'Lees de FAQ!' of 'SLOTJE!' reply's en daar willen ItSnows en Jaymz (en de andere modjes uiteraard) iets aan doen.

Shit, te laat :P Quoten is makkelijker dan verhaal typen :+

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 12-06-2003 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Sterker nog: 't is dat ik weet dat de meeste mensen het met goeie bedoelingen doen maar ik ben in staat om er Tempbans voor uit te delen (if repeated) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Mky, maar kan daar dan niet door 'gewaardeerde' users iets van gezegd worden en kunnen door hen eventueel, maar nu begeef ik me op heel erg glad ijs, dergelijke posts niet getrashed worden?

Anderzijds kan hier door de crew harder tegen opgetreden worden. Een andere, door mij eerder voorgestelde, mogelijkheid is:
OpifexMaximus schreef op 12 June 2003 @ 15:00:
[...]

Is idd een puntje. Als degene die als eerst begint te 'zeuren' nou meteen een topic opent in SM dan weet iedereen dat het probleem zo opgelost is. Overigens vind ik het reporten van een topic dan ook niet zo handig omdat anderen niet kunnen controleren of dit al gedaan is en daarom maar verder zullen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OpifexMaximus schreef op 12 June 2003 @ 17:02:
Mky, maar kan daar dan niet door 'gewaardeerde' users iets van gezegd worden en kunnen door hen eventueel, maar nu begeef ik me op heel erg glad ijs, dergelijke posts niet getrashed worden?

Anderzijds kan hier door de crew harder tegen opgetreden worden. Een andere, door mij eerder voorgestelde, mogelijkheid is:

[...]
In mijn ogen is dat onderdeel van de problematiek. Users die het klappen van de zweep kennen en op eigen initiatief de zweep gaan hanteren ;) Het punt is, dat als iemand UTFS zegt, hij niet bepaald aan de policy voldoet, maar als een andere user diegene op de onwenselijkheid van dergelijke replies gaat wijzen, hij _ook_ zijn boekje te buiten gaat, aangezien dat werk voor moderators is.

Dat is een beetje hetgeen wat ik persoonlijk terug zou willen dringen (weet niet of daar meer draagkracht voor is), dus elkaar niet zozeer meer aanspreken op gedrag binnen topics, maar het melden bij een mod via TR/SeM/IRC wat dan ook en dat verder aan mods overlaten. Overigens is nog helemaal niet duidelijk hoe we dit willen bewerkstelligen, maar er wordt hard over nagedacht :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 11:54
Volgens mij moeten users geen duidelijk 'mod' gedrag tonen, dus moeten ze geen UTFS enz. gebruiken maar de user heel aardig verwijzen en daar even desnoods een linkje bijplaatsen. Even op weg helpen, en als het topic echt té is, naar de SM/mod toe, en niet ingaan op wat er gezegd wordt...

Maar das beetje offtopic, maar dan raken regs overbodig :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

OpifexMaximus schreef op 12 juni 2003 @ 17:02:
....dergelijke posts niet getrashed worden?
Nee, ik wil niet eens dat ze geplaatst worden :)
Anderzijds kan hier door de crew harder tegen opgetreden worden.
True, maar kijk eens naar de 2e regel van m'n sig.....

Ik wil best hard optreden tegen mensen die hart voor GoT hebben, maar iets zegt me dat dat niet zo heel erg slim is :+

Trouwens, ik heb het gevoel dat er ook wel een beetje "Laten zien dat ik het ook kan"-gedrag inzit (diep, diep van binnen)

(Daarnaast ben ik het ook wel eens met Durden :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Jaymz schreef op 12 June 2003 @ 17:09:
[...]

[...]
True, maar kijk eens naar de 2e regel van m'n sig.....

Ik wil best hard optreden tegen mensen die hart voor GoT hebben, maar iets zegt me dat dat niet zo heel erg slim is :+
De vraag is in hoeverre deze mensen hart voor GoT hebben, want uit dergelijk gedrag zou blijken dat ze het toch niet helemaal begrepen hebben. Als elke user hier nou persoonlijk opgewezen zou worden indien hij dit doet, dan zou een volgende keer harder opgetreden kunnen worden. :)
(Daarnaast ben ik het ook wel eens met Durden :))
Dat kan toch helemaal niet? :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaymz schreef op 12 June 2003 @ 17:09:
[...]
Ik vind het een nobel streven, maar de praktijk leert je toch wel anders inmiddels, dit is gewoonweg onmogelijk. Er komen ook users BIJ, die niet weten dat het niet wordt gewaardeerd of zich er niets van aan trekken. Het is een beetje water naar de zee dragen als je het mij vraagt...

Volgens mij kun je de users beter meteen hard aanpakken, evt. reacties trashen, maar iig een beleid voeren dat ze het afleren of anders hier niet meer kunnen komen. Alleen zul je daar wel wat technische aanpassingen in React voor moeten doen want dat soort acties zijn nu veels te omslachtig om snel te kunnen reageren imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 17:23:
[...]
Volgens mij kun je de users beter meteen hard aanpakken, evt. reacties trashen, maar iig een beleid voeren dat ze het afleren of anders hier niet meer kunnen komen.
Waarom mensen hard straffen als ze nog niet eens weten dat ze het fout doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
OpifexMaximus schreef op 12 June 2003 @ 17:25:
[...]

Dan moeten ze (imho) de faq maar lezen...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 17:23:
[...]

Ik vind het een nobel streven, maar de praktijk leert je toch wel anders inmiddels, dit is gewoonweg onmogelijk. Er komen ook users BIJ, die niet weten dat het niet wordt gewaardeerd of zich er niets van aan trekken. Het is een beetje water naar de zee dragen als je het mij vraagt...

Volgens mij kun je de users beter meteen hard aanpakken, evt. reacties trashen, maar iig een beleid voeren dat ze het afleren of anders hier niet meer kunnen komen. Alleen zul je daar wel wat technische aanpassingen in React voor moeten doen want dat soort acties zijn nu veels te omslachtig om snel te kunnen reageren imo.
Klopt, maar je kan ook zeggen dat de 'nieuwe' users het leren.

En dat leren doen ze van de mensen die hier wat langer komen. Wat dat betreft is het makkelijker (in princiepe, de praktijk is anders) dat het ze goed wordt aangeleerd :Y)

Modereren (en sancties opleggen) doe je ook achteraf :)
Simon schreef op 12 June 2003 @ 17:26:
[...]

Dan moeten ze (imho) de faq maar lezen...
Ook, maar het meeste 'leer' je meestal van het 'op het forum lezen', en daar zie je reacties van anderen.

Dus als die "goed" zijn leren nieuwe mensen dat goeie gedrag ook beter aan ;)

Leren kan je trouwens beter doen door goed gedrag te stimuleren en/of uit te leggen dan door fout gedrag (direct) hard af te straffen

[ Voor 21% gewijzigd door Jaymz op 12-06-2003 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OpifexMaximus schreef op 12 June 2003 @ 17:25:
[...]

Natuurlijk, we (althans ik) hebben het hier over zinloos geblaat in foute topics toch ? Een gezond en normaal denkend persoon zal toch wel door hebben dat dat niet gewenst is ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 28-09 19:46

PromWarMachine

Forsaken Archer

Jaymz schreef op 12 June 2003 @ 16:53:
[...]
Laat dat "afkatten" dan alsjeblieft over aan de crew en dergelijke (iets wat je in je voorbeeld zelf ondertreept notabene ;))
Wees niet bang :)
Flames zul je tussen mijn afgelopen 5111 posts niet vinden ;)

Soms ben ik liever dan de mod die 't slotje zegt, al zeg ik het zelf :X

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Jaymz schreef op 12 June 2003 @ 17:27:
[...]
[...]
Ook, maar het meeste 'leer' je meestal van het 'op het forum lezen', en daar zie je reacties van anderen.
you've got a point, eerlijk gezegd heb ik de FAQ ook nooit helemaal doorgelezen, maar je ziet heel snel op GoT wat wel kan en wat niet, als je wat 'lurkt' en kijkt naar wat een slotje krijgt en wat niet...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 17:33:
[...]

Natuurlijk, we (althans ik) hebben het hier over zinloos geblaat in foute topics toch ? Een gezond en normaal denkend persoon zal toch wel door hebben dat dat niet gewenst is ? ;)
Ik zou het bijna denken ;)
Nu moet ik bekennen dat ik dit ook wel eens gedaan heb, maar dat ik ook vaak probeer de user opweg te helpen. Het is me echter meer dan eens (eigenlijk vrij vaak) overkomen, dat het topic opslot werd gegooid, terwijl ik mijn reply aan het typen was. Verder lees ik ook altijd wel even de slotjes door, en heb ik vaak de drang te replyen, maar dit kan dan niet.

Als regular zou dit wel mogelijk zijn, en ik weet zeker dat er echt wel 3-5 mensen per subforum zijn die deze taak op zich willen nemen.

Wat ook handig zou zijn is regulars de mogelijkheid geven ook een PM te sturen, lite-mods kunnen dit niet (althans niet toen ik het laatste met eentje erover sprak), maar dit zou wel heel handig zijn. De moderater in kwestie wilde namelijk naar wat users die in de fout waren gegaan (waaronder ik) een PM sturen, maar kon dit niet. Uiteindelijk was blackd bereid de PM te sturen, het forum was echter SGD, waar blackd nou niet echt thuishoorde :X

Dit om even te illustreren dat een groep users met zeer beperkte modrechten, namelijk reageren in al gesloten topics, en het sturen van PM's, zeer handig kan zijn, het werk voor moderaters kan verlichten, en users op weg helpen.

Voor deze mensen kun je gewoon in react een nieuwe groep maken en die de betreffende rechten geven, althans dat maakte ik op uit een screen van de admin page van react, ooit gepost door chem dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over dat mentor-idee van jullie, dat helpt echt totaal niet, imo... Jullie zullen je een klein testje m.b.t. dat herinneren, en ja... 't Is leuk om te zien dat die users opeens bepaalde delen van de policy volgen, maar dat maakt nog geen volwaardige of potentieel toekomstig volwaardige GoT-user van ze. "Van een drol kun je geen gouden ring maken", IYKWIM. En diegenen die wel die potentie hebben, die redden het zonder begeleiding ook wel. Welliswaar een weg met vallen en opstaan, maar kom op zeg, moeten we iedereen overal bij aan het handje meenemen? Fietsen leer je ook the hard way.

Algemene begeleiding zie ik niet zitten, daarvoor moet je volgens mij bijzonder gemotiveerd zijn om dat langer dan een week vol te houden.

Overigens jammer dat regulars weg zijn, dat groene kruisje was zo moooooi. ;(.

Wat is jullie mening over de doom9-approach? Geen postrechten bij aanmelding, zodat je geen "quick reg plus post" kan doen als je een vraagje hebt. Absoluut niet gebruikersvriendelijk, maar daar valt natuurlijk in specifieke gevallen omheen te werken. Als een vaste user de mods vraagt om een specifieke user direct postrechten te geven met een bepaalde reden plus garantie van postkwaliteit, dan wordt dat vaak wel gedaan. Je haalt een groot gedeelte van de trash d'r al uit zo. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 19:29:
Over dat mentor-idee van jullie, dat helpt echt totaal niet, imo... Jullie zullen je een klein testje m.b.t. dat herinneren, en ja... 't Is leuk om te zien dat die users opeens bepaalde delen van de policy volgen, maar dat maakt nog geen volwaardige of potentieel toekomstig volwaardige GoT-user van ze. "Van een drol kun je geen gouden ring maken", IYKWIM. En diegenen die wel die potentie hebben, die redden het zonder begeleiding ook wel. Welliswaar een weg met vallen en opstaan, maar kom op zeg, moeten we iedereen overal bij aan het handje meenemen? Fietsen leer je ook the hard way.

Algemene begeleiding zie ik niet zitten, daarvoor moet je volgens mij bijzonder gemotiveerd zijn om dat langer dan een week vol te houden.

Overigens jammer dat regulars weg zijn, dat groene kruisje was zo moooooi. ;(.

Wat is jullie mening over de doom9-approach? Geen postrechten bij aanmelding, zodat je geen "quick reg plus post" kan doen als je een vraagje hebt. Absoluut niet gebruikersvriendelijk, maar daar valt natuurlijk in specifieke gevallen omheen te werken. Als een vaste user de mods vraagt om een specifieke user direct postrechten te geven met een bepaalde reden plus garantie van postkwaliteit, dan wordt dat vaak wel gedaan. Je haalt een groot gedeelte van de trash d'r al uit zo. :).
Mentor idee zie ik ook niet zo zitten, nieuwe, aangepaste vorm van regular wél.

Het niet beschikbaar maken van een postcount is niet echt lekker. Afgezien van de vraag of het technisch haalbaar is, is het vrij kut. Je wilt ook wel eens iets zeggen, normaal reageren als je begrijpt wat ik bedoel. Als ik ergens ben (op school of bij een vriend), en ik kan niet inloggen (pass staat opgeslagen in mozilla, te lui om m te onthouden :P), dan vind ik dat al frustrerend.
Kun je nagaan als je je regt, misschien na het kwijtraken van een account (ban, mail gehackt), en je dan een week, misschien 2, misschien een maand niet kan posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dat je niet kan posten zie ik ook niet zitten.. Als ik het zo lees zien jullie het mentor idee niet echt zitten maar ik heb het idee dat dat meer een soort van regular wordt.. ik ga mijn idee nu uitwerken.. Als het klaar is post ik het hier.. Een half uurtje typ werk denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 20:01:
[...]

Kun je nagaan als je je regt, misschien na het kwijtraken van een account (ban, mail gehackt), en je dan een week, misschien 2, misschien een maand niet kan posten.
Om zo'n reden vind ik het ook niet meer dan terecht dat je niet gelijk kan posten. Op het hacken na dan natuurlijk.
Ook al vind ik het niet zo'n goed idee, omdat mensen die kennissen hebben op GoT zo veel eerder kunnen posten dan mensen die niemand hier kennen en toch (ook) geen kwade bedoelingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MaRc0 schreef op 12 June 2003 @ 20:19:
[...]
Om zo'n reden vind ik het ook niet meer dan terecht dat je niet gelijk kan posten. Op het hacken na dan natuurlijk.
Zit wat in natuurlijk, maar dit soort mensen zijn niet altijd de zwarte schapen. Vaak zijn het mensen die in een melige/dronken bui net iets te ver zijn gegaan.
Ook al vind ik het niet zo'n goed idee, omdat mensen die kennissen hebben op GoT zo veel eerder kunnen posten dan mensen die niemand hier kennen en toch (ook) geen kwade bedoelingen hebben.
Precies, en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Idee Mentor begeleiding op GoT
===============================

Wat is het doel :?
Zorgen dat nieuwe gebruikers makkelijker vragen kunnen stellen over waarom ze fout gaan of hoe iets gaat op GoT en zorgen dat GoT toegankelijker wordt voor nieuwe mensen die wel geinteresseerd zijn in computers en techniek!

Waarom op deze manier :?
We zien met z'n allen dat vooral nieuwe gebruikers vaak fouten maken met het gebruik van GoT en dat dat zich niet beperkt tot 1 keer maar dat dat vaak meerdere keren achter elkaar gebeurt.

Verder is het zo dat je op deze manier ook al heel vroeg een scheiding in de gebruikers kan maken.. Gebruiekers die er alleen maar zijn voor hun heel simpele probleemje zul je niet meer terug zien omdat ze naar mentoren worden verwezen en dus op hun teentje's zijn getrapt.. Gebruikers die wel door hebben dat ze een fout hebben gemaakt, maar ze kunnen niet echt ontdekken wat ze fout hebben gedaan zullen wel de hulp van de mentoren inschakelen.. Je voedt gebruikers dus gelijk een beetje op!!

Waardoor komt dat dan :?
Deze nieuwe gebruikers weten niet waar ze met hun vragen heen moeten. De FAQ is vaak zo beangstigend groot dat deze als snel te lang is en ze weten niemand anders waar ze het aan kunnen vragen.. Een modje mailen is wel beangstigend want hij sloot het topic ook met een "Gebruik de search, te basic voor GoT" o.i.d...

Hoe zie je de mentor dan :?
De mentor moet een persoon zijn die aanspreekbaar is voor de nieuwe gebruikers (tot ze 100-150 posts hebben want dan moeten ze het wel snappen)

Dat zijn de modje's nu toch ook :?
Ja en Nee... De modje's hebben het vaak erg druk met andere aspecten van het forum en hebben niet veel tijd om nieuwe gebruikers uitleg te geven over het forum. Mailtje's zullen dan ook blijven liggen tot ze er tijd voor hebben, in die tijd kan een gebruiker alweer op het verkeerde spoor gaan, niet leuk voor de gebruiker en niet voor het modje...

En het bemiddel team dan :?
Deze zijn voor als je het ergens niet mee eens bent.. Je hebt ruzie met een Mod of je topic is onterecht gesloten.. Ga je dus ook niet mailen met een probleem omdat je iets op het forum niet snapt...

Ok... Goede punten.. Maar wat gaat de mentor ondersteunen dan :?
De nieuwe gebruikers natuurlijk :P De mentor gaat een nieuwe gebruiker helpen als hij b.v een feature niet snapt van het forum maar ook als een topic gesloten is en hij snapt niet waarom...

Wat gaat hij niet doen dan :?
Een soort consumentenbond spelen ItSnows ;) . Dus niet bemiddelen om een topic weer open te krijgen. Een mentor zal gaan proberen uit te leggen waarom een modje het topic gesloten heeft. Kan hij dat ook niet en denkt dat het topic inderdaad onterecht dicht is gegaan zal de mentor tegen de gebruiker zeggen dat hij ook denkt dat het onterecht dicht zit en dat de gebruiker zelf de moderator maar moet gaan mailen.. Dit is geen garantie van de mentor dat het ook echt onterecht dicht is!!!

Heel leuk allemaal.... Maar hoe gaat de mentor gevonden worden dan :?
Daar is zoiezo de E-mail voor... Verder zou er een speciaal sub-forum gemaakt kunnen worden wat "mentoren begeleiding" heet.

Hoe komen ze aan het E-mail adres dan :?
Een mentor wordt nog moeilijker te bereiken als een modje hoor ik je denken... Hoe moet een gebruiker nou een mentor vinden als hij niet eens een modje durft te mailen?? Heel simpel! Iedere gebruiker krijgt op z'n activerings mailtje een "persoonlijke" mentor toegewezen.. Als dit met een team van een man of 4 gedaan wordt dan moet dit best wel te doen zijn.

Verder kan het mail adres gewoon in de Algemene FAQ helemaal bovenaan komen te staan dat je dus niet afgeschrikt wordt door alle tekst...

En dat sub-forum, hoe had je dat gedacht :?
Een forum wat alleen te zien is als je post-count onder de 100-150 blijft. Daarboven verdwijnt het want dan moet je het als gebruiker toch echt snappen... In dit forum kan een gebruiker vragen stellen over hoe het een en ander werkt op het forum, waar welke knop voor is en vragen waarom een bepaald topic op slot is gegaan...

Ok.. Maar nu ziet zo'n mentor dat een gebruiker helemaal de mist in gaat, kan hij dan ook helpen :?
Ja!! Hij kan een mailtje naar de desbetreffende gebruiker sturen als zijn mail adres bekend is. Verder zou het misschien handig zijn om een soort Private Message's te kunnen laten sturen door een mentor.. Niet dwingend maar zo dat niet alle gebruikers kunnen zien dat een gebruiker aangesproken wordt op z'n gedrag...

Wat nog kan is dat elke mentor een appart deel op GoT krijgt waardoor je dus de vragen meer spreidt en een mentor de personen op deze sub-forums beter gaan kennen en beter in de gaten kunnen houden waardoor ze sneller in kunnen grijpen..

Welke rechten krijgt zo'n mentor dan :?
Mod-rechten in zijn eigen sub-forum daar buiten niet!! Dit om te zorgen dat hij niet als normaal modje wordt gezien en er dus gevraagd wordt om bepaalde topic's e.d weer open te doen.

Private Message rechten zouden handig zijn maar dat wordt wat lastig denk ik dus voor de rest geen extra rechten...

Verder zou het makkelijk zijn dat zo'n mentor ook in de sem berichten een replay kan maken.. zodat hij ook daar al een aantal gerapporteerde berichten verder kan uitleggen aan de gebruiker...

Hoe gaan we deze mentoren herkennen dan :?
Buiten het mentoren forum niet!! Misschien een kruisje bij hun naam of hun naam in een licht grijs kleurtje ofzo... Maar niet zo dat het echt opvalt.. Weer om te zorgen dat ze niet als moderators o.i.d gezien gaan worden.

Dat gaat veel tijd kosten.. wie moeten dat gaan doen dan :?
Een aantal vrijwilligers die tijd hebben om een paar uur andere beginnende gebruiker te helpen...

Van deze vrijwilligers wordt wel verwacht dat zij regelmatig op het forum zijn en dat ze de regels op het forum kennen en niet zelf nog beginners fouten maken... Als je positief opvalt doordat je dus niet continu UTFS, Google, Slotje!! Roept en gewoon goede opbouwende antwoorden geeft en probeert beginnende gebruikers op weg te helpen..

Goed idee!! Alleen hoeveel van die vragen denk je wel niet te krijgen :?
Gezien het aantal post's wat toch op een dag wel een slotje krijgt (ligt een beetje aan het sub-forum.. 7 per sub-forum per dag) x 23 subforums waar door beginnende gebruikers posts kunnen worden gemaakt zijn dat.... Ehm... 161 slotje's per dag... 3/4 daarvan wordt gemaakt door beginnende gebruikers = 120 slotje's door beginnende gebruikers.. Daar zal ongeveer de helft waarschijnlijk minder een vraag over hebben dus zeg dat er 50 vragen per dag zijn.. Dat doen met 4 mentoren en je komt uit op 12,5 vragen per dag.. Is best te doen...

Wat denk je hiermee te bereiken :?
Dat nieuwe gebruikers minder "foute" posts maken waardoor je het niveau van GoT een beetje omhoog haalt, je de moderators ontlast en je de nieuwe gebruikers sneller zich thuis laten voelen op GoT

Waarom doe je dat! Laat ze lekker naar beginnersweb gaan :?
Dit is omdat er een heleboel mensen erg moeten wennen aan de sfeer binnen GoT en niet echt door hebben hoe technisch we nu echt zijn hier.. Je gaat door dit idee mensen die echt beginner zijn doorverwezen laten worden naar beginnersweb door de mentoren.. Maar gebruikers die toch wel wat meer in hun mars hebben kunnen gesteund worden waardoor we later echte tweakers erbij krijgen!! :)

Wanneer denk je resultaat te verwachten van deze actie's :?
Niet meteen! Er zal een tijdje overheen gaan voordat je door hebt dat het beter gaat maar uiteindelijk zal het beter gaan.. Daar ben ik van overtuigd :*)
=========================================================

Na dit hele verhaal graag jullie mening.. Ik hoop persoonlijk dat dit er echt komt.. zou echt goed uitpakken...

Een uur aan het typen geweest :o

[ Voor 14% gewijzigd door Apen-nootjes op 13-06-2003 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 12 juni 2003 @ 21:10:
Idee Mentor begeleiding op GoT
===============================
knip
=========================================================

Na dit hele verhaal graag jullie mening.. Ik hoop persoonlijk dat dit er echt komt.. zou echt goed uitpakken...

Een uur aan het typen geweest :o
Woei, wat een verhaal. Hoewel het niet mijn eerste keuze zou zijn, is het zeker geen slecht idee.

Wat ook nog even snel in me opkwam, en wat eigenlijk de reden is tot deze post:
Geef regulars ook het recht te posten in SM topics die niet van henzelf zijn. Ze kunnen uitleggen of het wel/niet fout is etc.
Wat ik ook vaak zie gebeuren (lees SM altijd even door ;)), is dat een user in het topic zelf wat zegt, wat het topic lichtelijk verziekt, en vervolgens ook nog een SM melding maakt. Dit is natuurlijk ook fout, omdat de sfeer in het topic net zo verpest wordt als wanneer er GEEN topic in SM wordt gemaakt.
Ook een mooie taak voor regulars om aan te kaarten dmv een pushmessage, wat misschien voor mods teveel werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 21:16:
[...]
Woei, wat een verhaal. Hoewel het niet mijn eerste keuze zou zijn, is het zeker geen slecht idee.

Wat ook nog even snel in me opkwam, en wat eigenlijk de reden is tot deze post:
Geef regulars ook het recht te posten in SM topics die niet van henzelf zijn. Ze kunnen uitleggen of het wel/niet fout is etc.
Wat ik ook vaak zie gebeuren (lees SM altijd even door ;)), is dat een user in het topic zelf wat zegt, wat het topic lichtelijk verziekt, en vervolgens ook nog een SM melding maakt. Dit is natuurlijk ook fout, omdat de sfeer in het topic net zo verpest wordt als wanneer er GEEN topic in SM wordt gemaakt.
Ook een mooie taak voor regulars om aan te kaarten dmv een pushmessage, wat misschien voor mods teveel werk is.
idd een goed idee... 'k zal het ff gaan verwerken in het verhaaltje... tnks!!

gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Om even in te springen op apen-nootjes z'n idee: 4 mentors/regulars lijkt me ietwat weinig. Zo wordt de kans veel te groot dat deze 4 iets niet weten als het bijvoorbeeld om iets uit de Devschuur® komt. Daarom lijkt het me beter om regulars per 'groep' aan te wijzen. Niet per hoofdgroep, maar eerder per groep dat bij elkaar past. Zo passen Software Algemeen en Windows Operated Systems goed bij elkaar en ook Spielerij - Games & Discussies en Spielerij - Problemen & Vragen. In het Harde Waren gedeelte zou je dan bijvoorbeeld Casemodding & Elektronica en Die-Hard Overclocking & Cooling onder één mentor/regular zetten, enzovoort :)
Hierdoor leg je dus niet álle last op 4 mensen die misschien niet alle kennis hebben die er gevraagd wordt. Een stuk of 10 met ieder z'n eigen 'deel' lijkt me dat een stuk beter en ook makkelijker voor die mensen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 19:29:
maar dat maakt nog geen volwaardige of potentieel toekomstig volwaardige GoT-user van ze. "Van een drol kun je geen gouden ring maken", IYKWIM. En diegenen die wel die potentie hebben, die redden het zonder begeleiding ook wel. Welliswaar een weg met vallen en opstaan, maar kom op zeg, moeten we iedereen overal bij aan het handje meenemen? Fietsen leer je ook the hard way.
Toen ik leerde fietsen stonden mijn ouders mij enthioushast aan te moedigen en kreeg ik trainingswieltjes.

Werd jouw een fiets aangemeten, gingen de duimen omhoog en riepen ze: "Success bubje!" ? :P

Er zijn natuurlijk een aantal users die heel hardsleers zijn - hiervoor kan je ze met het mentor idee sneller signaleren, de andere users kan je misschien wel op tijd helpen.

[qupte]Wat is jullie mening over de doom9-approach? Geen postrechten bij aanmelding, zodat je geen "quick reg plus post" kan doen als je een vraagje hebt. [/quote]
Welke users jaag je hiermee weg? De users die zich reggen om een vraag te beantwoorden. De users die zich reggen om een vraag te stellen rem je alleen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:48

momania

iPhone 30! Bam!

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een goed idee vind. :)

Misschien dat het nog te combineren zal zijn met een ander voorstel wat ik voorbij heb zien komen.
Dat was het voorstel om nieuwe users eerst een tijd alleen maar leesrechten te geven.

Nu vind ik alleen leesrechten wel erg ver gaan, dus dat hoeft van mij nou ook weer niet.

Maar zou je wel een soort van mentor subforum krijgen, kan je dat wel toepassen.
Ik kan me zo voorstellen dat je dan een deel hebt waar je je vragen aan de mentor zou kunnen stellen en een deel onder een noemer als: "Zet hier je eerste stapjes op GoT"

Wat je hiermee kan berijken is het volgende stappen/gevolgen setje:
- nieuwe users zullen/kunnen geen 'n00b/snelle vraag' topics openen in de reguliere subfora
- de rest van de users hoeft zich er dan ook niet meer aan te irriteren
- nieuwe users zullen dan ook alleen serieuze ondersteunde reply's krijgen, waarna zij goed objectief kunnen beslissen of ze bij GoT wel op het juiste adres zijn.
- zijn ze dat wel dan kunnen ze zich in het mentor forum rustig ontwikkelen en veel lezen in de andere subfora en zich zo door ontwikkelen tot een goed 'getrainde' GoT'er :)

Wanneer een mentor dan denk dat een users klaar is voor de rest van GoT, kan een user de rest van de rechten gegeven worden. Dit zou dan ook moeten kunnen op verzoek van een user zelf, waarbij de mentor het post verleden door zal moeten nemen en een keuze daarin moet maken.

Er zit dan dus voordeel in voor nieuwe users: ze worden (mist het nog wel enigzins volgens de policy gaat) geholpen.
En er zit voordeel in voor de rest van de users: minder ergernissen en belankrijkste: bullshit reply's die niets toevoegen aan het doel van GoT.

Wel mag wat mij bereft dan zo'n eventueel subforum inzichtelijk blijven voor alle users, omdat zoiets volgens mij ook best vermakelijk kan zijn (en voor veel misschien ook nog leerzaam :X )
Qua wegwijs maken op GoT moet daar het reply recht dan alleen voor mentors beschikbaar zijn en in het "eerste stapjes" deel, misschien ook nog wel aan een paar goede users die zich daar voor in willen zetten.

Dit alles om samen (we zijn tenslotte een community) GoT tot een nog beter (maar ook weer wat toegankelijker) forum te maken. :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
Ik moet zeggen dat ik het persoonlijk leuke ideeen vind mbt. tot het mentor plan.

Het probleem is eigenlijk alleen, dat dit plan al eens eerder is voorgesteld. Sterker nog, er zijn ruim 300 posts aan verspild, eigenlijk kant en klaar plan gemaakt + een php interface als ik me niet vergis. Het is ook bij mijn weten onder ogen genomen door de HGA's, maar het is al afgekeurd, om diverse redenen.

Ik vind het jammer dat 1 van de HGA's dit hier nog niet eerder heeft gezegd, aangezien er nu een hoop mensen het wiel nogmaals hebben uitgevonden. Dit had naar mijn inzicht toch wel voorkomen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig om te zien dat men nu wederom een variant op het regular gebeuren gevonden heeft. Wederom een (re)incarnatie van hetzelfde idee. Een idee dat ik destijds voorstelde en dat ongetwijfeld ook wel op meerdere plaatsen al uitgevoerd wordt en werd.

Leuk ook om te lezen dat men denkt met het replyen in een gesloten topic het wiel uitgevonden te hebben, terwijl dat juist allemaal het hele idee ook was bij regulars ;)

Regulars zijn nooit geworden zoals het de bedoeling was en aan de snelheid van verandering op GoT te zien, zie ik ook erg weinig heil daarin in de toekomst. Dat is niet pessimistisch zijn, dat is gewoon realistisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Het mentor-idee vind ik goed bedacht en er zit zeker wat in. Wat ik me afvraag is of het echt wel een groot effect zou hebben. Je kunt users vaak niet 'opvoeden'. Zodra ze onder moeders (mentors) vleugels zijn uitgevlogen zullen ze toch doen wat ze zelf willen.
Er zijn nu ook genoeg users die echt wel weten hoe het hoort, zelfs de faq hebben gelezen, maar toch keer op keer in overtreding gaan.
Het lijkt me frustrerend om mee te maken dat je veel moeite in iemand hebt gestoken die zich daar niets van aantrekt achteraf.
Bij sommige nieuwelingen zal het wel effect hebben, maar ik denk dat dat soort users toch wel goed terecht komt. En niet iedereen begint slecht.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dat niet iedereen een slecht begin maakt ben ik het helemaal met je eens.. Alleen de mentoren kunnen de users wel sturing geven. Ik denk niet dat je de users rechten moet gaan afnemen om gelijk op het "grote" GoT post's te moeten gaan maken... Daar komen ze voor en niet voor het newbie sub-forum...

Wat gezecht werd om elke mentor een eigen deel van het forum te geven is misschien nog wel beter... Ik hoop dat ik m'n post nog kan editen en dan zal ik dat ff erin verweven....

Dat je users niet zou kunnen opvoeden denk ik niet... Als je maar 10 nieuwie's per dag helpt en ze gaan daardoor betere post's maken dan heb je alweer 10 nieuwe goede gebruikers erbij... Ik denk dat het altijd het overwegen waard is...

Airwolf zei dat het al eerder op deze manier is voorgesteld maar door de HGA's was afgeketst... Zou iemand dat kunnen bevestigen?? En misschien de reden kunnen geven? Was dat plan echt hetzelfde als wat ik nu gemaakt heb op de vorige pagina??? (Als je 25 posts per pagina heb staan dan :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
apen-nootjes schreef op 13 June 2003 @ 08:19:
Airwolf zei dat het al eerder op deze manier is voorgesteld maar door de HGA's was afgeketst... Zou iemand dat kunnen bevestigen?? En misschien de reden kunnen geven? Was dat plan echt hetzelfde als wat ik nu gemaakt heb op de vorige pagina??? (Als je 25 posts per pagina heb staan dan :P )
De uitleg laat ik verder aan iemand anders over, de specifieke details weet ik ook niet zo op te noemen.

Dat plan was eigenlijk nog veel groter en meer uitgewerkt. Het kwam eigenlijk precies op hetzelfde neer. Dit is gemaakt door Sepans in Area61.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Sepans ken ik niet.... :o en in Area61 kan ik niet komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

kijk het idee is wel leuk. Maar bijvoorbeeld: vanaf mag er zo'n mentor wezen? Kan hij het worden met OW's, moet hij minimaal zoveel post hebben. (outerspace heeft bijna 400, is dit te weinig voor een mentor-wannabee ;) )

Ik vind het wel handig. Het is handig dat zo'n mentor zou komen, voor meer duidelijkheid als er iets is gesloten richting de users......

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Je mag metor worden als je positief opvalt... Als je een mentor-wannabee bent net als ik dan heb je er dus zin in om mensen te helpen... Geef dat ff aan aan iemand die al een mentor is en je kan het worden als deze vindt dat je genoeg in je mars hebt... We zoeken dan dus enthousiaste mensen die tijd willen steken in het helpen van n00bs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Hmm, "de mentor strijd" zie ik dan eigenlijk nog komen, en stel dat een zo'n mentor een verschikkelijke klootzak is?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:16

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

* gorgi_19 vraagt zich af of het mentor idee uberhaupt gerealiseerd gaat worden, op welke termijn.

Bovenstaande posts speculeren hier imho wel redelijk op, maar er is nog geen enkele zekerheid over. Als hier duidelijkheid over is, denk ik dat er pas meer gezegd kan gaan worden wat de eisen zijn aan een mentor, wie er voor in aanmerking komen, wat de taken zijn, etc.

En ik verwacht eigenlijk dat er geen mentor strijd zal losbarsten, net zoals er nu ook geen enkele strijd los barst over lite-mods. :)

[ Voor 35% gewijzigd door gorgi_19 op 13-06-2003 10:40 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Simon schreef op 13 June 2003 @ 10:16:
Hmm, "de mentor strijd" zie ik dan eigenlijk nog komen, en stel dat een zo'n mentor een verschikkelijke klootzak is?
Daar kunnen de mods toch toezicht ophouden; deze kunnen de mentoren eerst screenen en mocht een user een mentor toegewezen krijgen dan kan er ook altijd bijgezegd worden (door de mod) hoe hij of zij moet handelen indien de relatie met de toegewezen mentor niet botert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar stel je het plaatje eens voor : zou de mentor er niet snel genoeg van krijgen om de zgn. 'n00bs' met de foute instelling aan het handje te nemen ? Ik denk dat wat je hier ziet van dat soort mensen (n00bs) vaak slechts een klein onderdeel is van wat ze IRL zijn; er zal vaak een structureel mentaliteitsprobleem bij zo iemand spelen.

Dan zijn de mentoren ook opeens niet meer zo GoT-minded, dat kan ik je wel vertellen... en daarmee raak je dus de beste users van GoT kwijt. Dan zijn we nog veel verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 10:52:
Maar stel je het plaatje eens voor : zou de mentor er niet snel genoeg van krijgen om de zgn. 'n00bs' met de foute instelling aan het handje te nemen ? Ik denk dat wat je hier ziet van dat soort mensen (n00bs) vaak slechts een klein onderdeel is van wat ze IRL zijn; er zal vaak een structureel mentaliteitsprobleem bij zo iemand spelen.

Dan zijn de mentoren ook opeens niet meer zo GoT-minded, dat kan ik je wel vertellen... en daarmee raak je dus de beste users van GoT kwijt. Dan zijn we nog veel verder van huis.
Dat is idd een probleem, daarom moet er ook iemand voor zorgen een mentor niet alleen n00bs voor z'n rekening krijgt maar ook newbies. En als een mentor er genoeg van begint te krijgen, moet hij zonder problemen (lage drempel) dit aan de crew kunnen melden. Het lijkt me dan ook handig dat er een soort draaiboek geschreven moet worden voor dergelijke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dat denk ik ook OpifexMaximus... Op het moment zou ik d'r niet mee zitten om een mentor te spelen....

Ik wil me ook wel actief bezig gaan houden om de ideeen verder uit te werken maar dan wil ik wel enige zekerheid hebben dat niet alles helemaal voor niks is.. Ik heb gisteren al een flink stuk geschreven wat al een uur schrijven was... Ik wil best wel draaiboeken enzo gaan schrijven maar dan wil ik eerst een beetje weten of iedereen het een goed idee vindt zodat er ook draagvlak voor is.. Heb nu toch volgende week zomervakantie dus tijd zat om zoiets te gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Even leuk om te weten (gister bijgewerkt 12 juni 2003):
Regulars
Regulars zijn gewone bezoekers die al een tijdje op het forum rondlopen. Zij proberen op gemoedelijke wijze mensen te wijzen op de Do's en Don'ts van GoT als mensen hier moeite mee blijken te hebben.
Zij zijn herkenbaar aan een groen kruisje

Als je dit dan doet maar dan met de Mentors en een ......(kleur) kruisje
OpifexMaximus schreef op 13 June 2003 @ 10:56:
[...]

Dat is idd een probleem, daarom moet er ook iemand voor zorgen een mentor niet alleen n00bs voor z'n rekening krijgt maar ook newbies. En als een mentor er genoeg van begint te krijgen, moet hij zonder problemen (lage drempel) dit aan de crew kunnen melden. Het lijkt me dan ook handig dat er een soort draaiboek geschreven moet worden voor dergelijke situaties.
Je kan niet zomaar iemand indelen als n00b of als newbie....
En het is idd handig dat je het kan melden dat je er geen zin meer inhebt.
dus gewoon ff mailen naar de desbetreffende mods ;)

Dus ff kort en krachtig:
1. mentor heeft rechten in eigen subfora, maar kan niet bannen etc.
2. mentor kan na slotje toch nog replyen voor extra info (in eigen subfora)
3. mentor is niet alleen voor n00bs en newbies (mag ook eens wat anders doen)
4. hij moet niet denken dat hij oppermachtig is, er zijn nog steeds 'waakzame :Y) ' mods.
5. Hij moet leren normaal reageren. Niet met UTFS, slotje etc...
6. Hij kan stoppen met zijn funtie met overleg met mods. zij zullen een nieuw mentor moeten 'aanschaffen'
7. Hij heeft geen 'verkeerde' dingen gedaan (OW, geband geweest)

Wie kan dit ff bijvullen alst moet.

offtopic:
ben ik nou zo raar 398 resultaten, verdeeld over 14 pagina's, maar via profile 606

[ Voor 22% gewijzigd door Outerspace op 13-06-2003 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dat was inderdaad het idee heeel in het kort OUTerspace... maar dat hij geen verdeerde dingen gedaan heeft hoeft van mij niet zo... Het gaat me er meer om dat hij de laatste tijd gewoon normaal gereageerd heeft en als we in z'n post history gaan kijken geen berichten tegenkomen met UTFS, slotje enz... Verder vindt ik punt 4 dus heeeel belangrijk... Mentoren zijn GEEN modje's en moeten dus ook geen rechten hebben om slotje's te zetten behalve in apart mentoren sub-forum en voor de rest ook geen super opvallend kleurtje hebben... Dat hij kan stoppen met z'n functie zal ik vanavond ff proberen iets verder uit te werken... Daarna zal ik alle ideeen ff op een rijtje zetten voor mezelf en deze ff in een nieuw idee verwerken en deze weer hier posten..

Als iemand dus nog aanvullingen heeft dan dit graag ff melden..

Ik zou ook graag even van de HGA's horen wat zij tot nu toe van deze ideeen vinden.. (Alleen positief natuurlijk :P )

Misschien dat het ook wel handig is om het GoT veranderings forum (GVF) weer open te doen.... Dan kan daar dit plan verder uitgewerkt worden... want het staat nu nog ergens als feutes van 2 dagen geregistreerd ofzo... (heel erge kinderschoenen...)

Als de HGA's het wat vinden natuurlijk 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Apen-nootjes op 13-06-2003 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er is een GVF op dit moment, dit project is gewoon nog in beraad. Of het er ooit komt is echter de vraag vanwege een heleboel onzekerheden en verschillende visies en mogelijkheden.
drm is bezig met een aantal zaken te stroomlijnen binnen de crew en dergelijke. Ik geloof dat het nog wel enige tijd gaat duren (understatement) voor dat men aan dit soort zaken kan beginnen. (niks ten nadele van drm, want hij is goed bezig :) )

Maar detailering over welke invulling en dergelijke is dus zeer prematuur :)

[ Voor 9% gewijzigd door ArthurMorgan op 13-06-2003 12:33 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 00:51:
Grappig om te zien dat men nu wederom een variant op het regular gebeuren gevonden heeft. Wederom een (re)incarnatie van hetzelfde idee. Een idee dat ik destijds voorstelde en dat ongetwijfeld ook wel op meerdere plaatsen al uitgevoerd wordt en werd.

Leuk ook om te lezen dat men denkt met het replyen in een gesloten topic het wiel uitgevonden te hebben, terwijl dat juist allemaal het hele idee ook was bij regulars ;)
Mjah als ik zo de reacties van JvS leest was vooral het probleem bij de regulars dat als ze een post aan het maken waren dat de mod er al een slote op gegooit had.
Waarom zijn dan volgens jouw de regulars uit beeld verdwenen? :) Jij bent diegene die zich daar veel mee bezig is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Als ik de post van Alfredt zo lees dan hoef ik dus niet verder te gaan met het uitwerken van deze ideeen omdat er een appart forum is wat toch hierover bezig is en waarschijnlijk al veeel verder is... Jammer... Had het best wel een leuk project gevonden en had nog wel heel wat ideeen...

[ Voor 6% gewijzigd door Apen-nootjes op 13-06-2003 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
apen-nootjes schreef op 13 June 2003 @ 13:03:
Als ik de post van Alfredt zo lees dan hoef ik dus niet verder te gaan met het uitwerken van deze ideeen omdat er een appart forum is wat toch hierover bezig is en waarschijnlijk al veeel verder is... Jammer... Had het best wel een leuk project gevonden...
Ik ben er bang voor, misschien kun je eens mailen met drm of hij je op de hoogte wil brengen als ze zover zijn dat dit ECHT besproken gaat worden. Misschien dat je dan kunt helpen of zo.

Maar dit alles is zoals ik er tegen aan kijk. Ik ben er niet echt heel erg nauw bij betrokken. Maar het is dus al in area 61 heel erg besproken en daar is heel veel tijd ingestopt door vele mensen en dat is toen toch voorlopig in de ijskast gezet dus. Ik ben bang dat je gewoon erg gefrustreerd raakt als je hier nu heel veel enerie instopt. GoT is gewoon enigsinds log, en dan moeten er vele stappen genomen worden voor dit daadwerkelijk kan worden gedaan.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Alfredt schreef op 13 June 2003 @ 13:08:
[...]

Ik ben er bang voor, misschien kun je eens mailen met drm of hij je op de hoogte wil brengen als ze zover zijn dat dit ECHT besproken gaat worden. Misschien dat je dan kunt helpen of zo.

Maar dit alles is zoals ik er tegen aan kijk. Ik ben er niet echt heel erg nauw bij betrokken. Maar het is dus al in area 61 heel erg besproken en daar is heel veel tijd ingestopt door vele mensen en dat is toen toch voorlopig in de ijskast gezet dus. Ik ben bang dat je gewoon erg gefrustreerd raakt als je hier nu heel veel enerie instopt. GoT is gewoon enigsinds log, en dan moeten er vele stappen genomen worden voor dit daadwerkelijk kan worden gedaan.
't lijkt wel een groot bedrijf :P Maar idd... dan is het denk ik zonden van m'n tijd en is dit topic ook niet echt meer nodig... zou het dus maar gewoon sluiten...

Wel jammer dat het zo lang gaat duren want er komen steeds meer nieuwe gebruikers bij.. nouja..

Of kijken de modje's hier anders tegenaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Apen-nootjes op 13-06-2003 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
apen-nootjes schreef op 13 June 2003 @ 13:10:
[...]

't lijkt wel een groot bedrijf :P Maar idd... dan is het denk ik zonden van m'n tijd en is dit topic ook niet echt meer nodig... zou het dus maar gewoon sluiten...

Wel jammer dat het zo lang gaat duren want er komen steeds meer nieuwe gebruikers bij.. nouja..

Of kijken de modje's hier anders tegenaan?
Het is ook een groot bedrijf, met veel medewerkers. :)
Dit is 1 van de redenen dat het ook een beetje in de ijskast is gezet.

Alleen ik weet niet wat ik verder kan en mag vertellen. Dus als je hier meer over wilt weten dan zal je toch contact moeten opnemen met drm.

[ Voor 26% gewijzigd door Attilla op 13-06-2003 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 13 June 2003 @ 13:10:
...en is dit topic ook niet echt meer nodig... zou het dus maar gewoon sluiten...
Dit topic is door iemand anders gestart met een andere reden, er vloeit desondanks een wat andere discussie uit maar verloopt prima, dus ik zou niet weten waarom het dicht zou moeten :?

Wees blij dat er weer eens een constructief LA topic loopt, das pas lang geleden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Just a few cents: users die echt bij de community willen horen pikken echt wel de benodigde info op. Ik had een paar dagen terug nog een typisch voorbeeld van iemand die echt gewoon goed oppikte waarom ik z'n topic had gesloten en vervolgens in een nieuw topic perfect aan alle policies voldeed:
Slot: [rml][ PHP] winkelwagen maken met sessies?[/rml]
Gezonde discussie: [rml][ PHP] Pagina blijft blank[/rml]

Het kan dus nu ook gewoon goed gaan, en imho zul je rotte appels altijd blijven houden: en die krijg je dan ook nooit meer vers.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Dan wil ik even iedereen bedanken voor deze discussie ;)
Helaas, ik had hier ook wel wat meer willen zien hierover. Ik vond het echt een zeer interessant onderwerp. Ik zou graag als dingen willen weten, als jullie verder zijn over dit onderwerp in GVF
Helaas apen-nootjes :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was gematigd voorstander van het idee mentor-idee toen het in A61 werd gepost, nu niet meer. Ik denk dat het op zich een goed idee is, maar dat het op GoT momenteel niet bruikbaar is.

Het huidige probleem van GoT is mijns inziens niet alleen de mensen die topics starten die niet aan de policy voldoen, het is evengoed het mod-gedrag dat users tentoon spreiden. Ik heb dit de afgelopen paar dagen in LA al verkondigd, ik doe het hier nog maar een keer.

Als een topic niet aan de eisen voldoet, is er weleens iemand die UTFS, RTFF roept en de 'n00b' in kwestie belachelijk maakt. Nu is daar in de loop van de tijd een policy tegen opgesteld, Nieuwe policy mbt replies in 'slechte' topics. Als er een UTFS wordt gepost, staan er vaak ook weer mensen klaar om bovenstaand linkje te posten om te zeggen dat dat niet mag. Als diegene dat weer op een 'verkeerde' manier doet, verschijnt persoon 3 ten tonele, die peroon 2 wel even terecht zal wijzen. Persoon 2, overtuigd van het feit dat hij het bij het juiste eind heeft, spreekt dit tegen en wijst persoon 3 weer op zijn vermeende fouten. Afijn, de boodschap zal wel overkomen, zo verzandt een topic in een discussie over wie wel en wie niet goed replied en gaat het over van alles en nog wat, behalve de inhoud.

Hoewel de berichten behulpzaam bedoeld zijn, zijn ze dit absoluut niet. Het posten van Nieuwe policy mbt replies in 'slechte' topics helpt soms evengoed mee aan het escaleren van een topic.

Er wordt teveel op regeltjes gefocused en te weinig op de inhoud van topics. Er zijn teveel users die 'modberichten' posten, terwijl ze die posts helemaal geen kracht bij kunnen zetten en simpelweg daarmee hun boekje te buiten gaan. Met de mentor geef je aan deze cultuur alleen maar een impuls. Je krijgt niet alleen wannabe-mods, ook wannabe-mentoren, die hetzelfde gedrag vertonen, om te laten zien dat ze ook mentor kunnen zijn.

Ik wil juist eerder de andere kant op, een grotere kloof tussen mods en users op het 'rechtenvlak'. Er wordt wel gesteld dat mods veel tijd kwijt zijn aan UTFS-posts, maar dat valt (bij mij iig) wel mee. Ik ben zogezegd meer tijd kwijt aan escalerende topics, waar over en weer met regeltjes en interpretaties van policy's wordt gegooid.

Daarom moet het duidelijk worden wie wat mag op GoT. Wij zijn mods, wij sturen topics en users aan waar wij dat nodig achten. Users behoren geen mod-berichten neer te zetten, ze hebben niet altijd het overzicht (en sommigen niet het inzicht) om te bepalen wat wel en wat geen correctie behoeft en ze kunnen dat ook geen kracht bij te zetten door een OW te versturen, of wat dan ook.

Behulpzaamheid is zeer welkom, maar op de stoel van de mod gaan zitten werkt contra-productief. SM en TR zijn beschikbaar om suggesties te doen voor een topic en dat is wel behulpzaam en welkom :)
Pagina: 1 2 3 Laatste