Wat is GoT nou precies?

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-01-2024
Ik vraag me af wat GoT nu eigenlijk precies is? als ik een vraag stel word ik altijd maar naar de FAQ verwezen. Om te kijken of ik er uberhaupt een vraag mag stellen moet ik eerst 2 uur gaan zitten om een naslagwerk 'computerhandleiding' te doorlezen (de FAQ dus red.) per forum heb ik het dan over! En als je dat niet doet dan word je doorverwezen naar de FAQ en word je topic gesloten. Ik vind het een beetje overdreven.... want wat is GoT nu eigenlijk? je kunt er net zo goed een extreem (overdreve..?) grote FAQ van maken en dan onderaan zetten "Mocht het (in het bijna onmogelijke geval) voorkomen dat er iets niet tussenstaat wat je niet weet, mail dan de admin". Ik heb een hekel aan lezen, en als het nou een scherm groot was maarnee, het is onderverdeelt in (soms) 10 talle subcategorieén waarover info word gegeven, zodat alleen de Ultieme wizzkid zo af een toe een vraag kan stellen....ik vind mijn vragen zeker niet kinderachtig en niet iedereen weet alles.... ik vind het zomaar vaag. Ik begrijp dat er regels moeten zijn op zo'n groot forum, en dat er een aantal dingen uitgelegd moeten worden voordat zelfs mijn opa hier nog een vraag komt stellen over waar de start-knop zit maar er moet toch een limiet zijn?

Niles, die graag een duidelijk antwoord wil (hij is niet boos oid, wil gewoon weten hoe het zit...)

/edit:

hij wil ook niet zeuren _/-\o_, en vind GoT wél degelijk goed op dit hierboven dus na ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Niles op 15-06-2003 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 14:35

D2k

discussie forum
geen V&A

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gathering of Tweakers.net is een forum dat bedoeld is voor mensen die bovenmatig geïnteresseerd zijn in computers en de randverschijnselen daarvan. Het voorziet haar bezoekers in de behoefte om op niveau over deze zaken te discussiëren en te communiceren, en probeert hier een lichte vorm van ontspanning aan toe te voegen.

http://gathering.tweakers.net/forum/faq gelezen? :P

Gathering of Tweakers is géén helpdesk waar je al je huis-, tuin-, en keukenprobleempjes kwijt kunt, maar een forum voor en door de serieuze hobbyist. We verwachten dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt, je dit in je topicstart duidelijk laat merken en dat je respect toont voor de andere gebruikers en het forum. Doe dus zelf research en laat duidelijk merken dat je dat gedaan hebt. Lijkt Gathering of Tweakers je te hoog gegrepen, dan is BeginnersWeb een mooi en goed alternatief.

@ Staat allemaal in de GoT-FAQ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als ik je nu verwijs naar de FAQ, waar dit staat uitgelegd? :P

Want daar staat ook het antwoord op deze vraag:
Gathering of Tweakers is géén helpdesk waar je al je huis-, tuin-, en keukenprobleempjes kwijt kunt, maar een forum voor en door de serieuze hobbyist. We verwachten dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt, je dit in je topicstart duidelijk laat merken en dat je respect toont voor de andere gebruikers en het forum. Doe dus zelf research en laat duidelijk merken dat je dat gedaan hebt. Lijkt Gathering of Tweakers je te hoog gegrepen, dan is BeginnersWeb een mooi en goed alternatief.
Er wordt dus verwacht dat je zelf moeite doet :)

En als je niet van lezen houdt snap ik überhaupt niet waarom je op een forum zou willen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een discussie forum :)

het is geen helpdesk. heel veel vragen en antwoorden bestaan al :), vandaar ook de zoek functie van het forum :)

het is niet zo van nou ik weet het niet, mooi plep het neer, en het antwoord komt vanzelf :)

je mag best vragen hoe je IE verwijderd als je het niet lukt om maar een voorbeeld te geven, maar dan moet je wel uitleggen wat je zelf hebt gedaan, wat je hebt geprobeerd etc.

tuurlijk mag je vragen, maar de manier waarop is belangrijk :) (dat staat in de FAQ ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

GoT is precies wat het betekend :
Gathering of Tweakers, waarbij je 'Tweakers'kunt vervangen door de nederlandse kreet :'Gevorderde computergebruiker'.

En in een topic als Linux & internet laat je niet echt blijken dat je in deze catagorie valt. Wij in NOS verwachten toch wel dat je dingen als een @HOME connectie met behulp van de goede installatiehandleiding van RedHat zelf kunt verzorgen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niles
moto-moi schreef op 15 June 2003 @ 15:59:
GoT is precies wat het betekend :
Gathering of Tweakers, waarbij je 'Tweakers'kunt vervangen door de nederlandse kreet :'Gevorderde computergebruiker'.

En in een topic als Linux & internet laat je niet echt blijken dat je in deze catagorie valt. Wij in NOS verwachten toch wel dat je dingen als een @HOME connectie met behulp van de goede installatiehandleiding van RedHat zelf kunt verzorgen.
dan heb jij mijn post daar niet goed gelezen, want ik vertelde daarin dat @home _géén_ support geeft voor linux gebruikers en de website verteld er ook niets over...

btw, moet een tweaker van elk OS overal verstand van hebben? nee, en idd, bij windows of mac had ik zo'n vraag niet gesteld, maar als ik vertel dat ik niet zo'n linux kenner ben (en het ook pas een aantal dagen draai) dan word ik dus doorverwezen naar de FAQ!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Niles schreef op 15 June 2003 @ 16:02:
btw, moet een tweaker van elk OS overal verstand van hebben? nee, en idd, bij windows of mac had ik zo'n vraag niet gesteld, maar als ik vertel dat ik niet zo'n linux kenner ben (en het ook pas een aantal dagen draai) dan word ik dus doorverwezen naar de FAQ!
natuurlijk hoef/kan je niet alles weten, maar sommige dingen zijn al eens eerder gevraagt, of zijn dermate makkelijk te vinden.
Gewoon even wat meer moeite doen voor je een topic opent, het is immers geen helpdesk hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niles
dit topic is btw een goed voorbeeld, driekwart van de replyérs verwijst me door naar een FAQ waarop ik het antwoord kan lezen van mijn vraag :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niles schreef op 15 juni 2003 @ 16:11:
dit topic is btw een goed voorbeeld, driekwart van de replyérs verwijst me door naar een FAQ waarop ik het antwoord kan lezen van mijn vraag :s
Wat is daar op tegen als je antwoord erin staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:55

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

... dan word ik dus doorverwezen naar de FAQ!
en daarin staat je antwoord dus letterlijk vermeld, met oplossing.

oftewel, je had, als je zelf wat minimale moeite gedaan zou hebben, direkt zelf het antwoord gevonden.
Een Frequently Asked Question is gwoonweg een zeer vaak optredend probleem.

van de bezoekers van het forum wensen dat zij telkens weer dezelfde antwoorden geven op problemen is een beetje vreemd, en daarom is juist die FAQ uitgevonden, dat is een handig ingedeelde vragenlijst.

GoT is geen 'wij lossen je problemen voor jou op', maar eerder 'wij kunnen je hulp bieden om jouw probleem zelf op te lossen'.
wil je het eerste ben je inderdaad beter op je plek op http://www.gebinnersweb.nl, maar men eerder bereid is standaard FAQ-antwoorden te geven:
je wordt daar eenvoudiger en ook respectvoller geholpen, maar de vraag is wel hoeveel je er zelf van leert, wil je zelf leren op je eigen problemen op te lossen zal in veel gevallen de methode van GoT je meer doen leren.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:48

momania

iPhone 30! Bam!

Niles schreef op 15 June 2003 @ 16:11:
Omdat daar instaat wat je wilt weten.
Als je niet de moeite wil nemen om iets door te lezen, zit je op een forum helemaal verkeerd :/

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:55

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Daaraan toegevoegd, wanneer je de search goed gebruikt, zal je bijna altijd wel onderwerpen tegenkomen dit gedeeltelijk overeenkomen met hetgeen waarnaar je op zoek bent.
Vaak is het dan ook zo dat je door het lezen van die topics, ook weer nieuwe ideeën en handigheidjes opdoet.

Het beleid is er dus ook voor om de waarde en kwaliteit van het "naslagwerk" te bevorderen.
Wanneer dezelfde simpele vraag steeds maar weer wordt gesteld, steeds door een andere gebruiker, zou de search veel minder goed werken om specifieke oplossingen te kunnen vinden (omdat de resultatenlijst volstaat met tientallen nietszeggende topics).... Dit zou weer leiden tot meer topics met dezelfde "simpele" vraag en dit is een cyclus die we liever niet willen zien toch?

Het beleid lijkt dus misschien streng, maar ik geloof er heilig in dat dit geen usertje-pesten is hoor!

Helaas wil ik nog vervallen in het welbekende GoT cliché, over dit topic:
1. Dit stond in de FAQ
2. In de search zul je binnen een paar minuten al tientallen topics gevonden hebben met precies dezelfde strekking...

Ik hoop dat je alsnog plezier kan beleven met GoT, want echt waar, het kost een beetje moeite om "de regels" te leren, maar als je eenmaal een beetje bedreven erin bent (en niet weggelopen omdat ze niet lief genoeg zijn ;)) staat er een schat aan informatie klaar voor opname!!

offtopic:
nee nee, ik ben niet van plan een sollicitatie email naar de crew te sturen, ik vind GoT gewoon echt de moeite waard! ;)

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Je geeft zelf aan dat je niet graag leest, en dat is jammer, wat een forum bestaat uit lezen. Een hoop algemene FAQ's hoef je niet eens te lezen als je tenminste genoeg ervaring hebt met forums en hoe het in zijn werk gaat. De FAQ's per forum worden idd verzocht om te lezen, en ik denk niet dat je weer waarom.

Als je namelijk een vraag stelt die vaak voor komt, dan is de vraag eigelijk overbodig omdat je hem zelf had kunnen opzoeken met de search of eventueel de FAQ. Als je niet graag leest, mag ik je dan vragen wat je hier doet :) ? Niet lullig bedoelt, maar een forum is ALLEEN maar lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
dan word ik dus doorverwezen naar de FAQ!
Dat komt omdat daar de vaker voorkomende vragen verzameld staan. Frequently Asked Questions.

Daarbij moet je een onderscheid maken. Er zijn namelijke meerdere FAQ's. Zo heb je de FAQ die bovenaanstaat in je scherm, en daarin zijn ondermeer de forumregels te vinden. Wat we echter ook hebben is een subforum-FAQ. Daarin staan de vragen per subforum. Zo staat dus in de NOS FAQ letterlijk de volgende tekst:

FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 13/02:
Waarom werkt mijn @Home verbinding niet? Of: hoe krijg ik een IP van @Home's DHCP server?

Dat soort antwoorden worden echt niet gegeven om jouw te irriteren, maar waarom zou je 20x dezelfde vraag in het forum willen zien terwijl die voor iedereen toegangkelijk is, inclusief het antwoord in de FAQ. Juist door zulke FAQ's te gebruiken hou je het forum uitdagend qua vraag en antwoord en kun je toch de beginnende users helpen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Renegade op 15-06-2003 16:20 . Reden: grmbl, html.. nohtml... bold... :S :D ]

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

dan heb jij mijn post daar niet goed gelezen, want ik vertelde daarin dat @home _géén_ support geeft voor linux gebruikers en de website verteld er ook niets over...
Waar beweer ik het tegendeel ?

Ik heb het over de installatie handleiding van Redhat niet van @home.
btw, moet een tweaker van elk OS overal verstand van hebben?
Nee, maar het gebruik van www.google.com moet je , als je jezelf tweaker wil noemen, toch wel tot je vaardigheden behoren volgens mij ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niles
1. oke, ik had niet moeten zeggen dat ik het saai vind om te lezen, maar ik kan dan beter zeggen dat ik het saai vind om iets te zoeken wat tussen een lap tekst staat, ik ben geen lazyass!

2. Ik heb wel degelijk DAT gedeelte van de FAQ gelezen (over het topic Linux & internet). en toen ben ik idd de vraag tegen gekomen:
FAQ Non-Windows Operating Systems - Update: 13/02

maar met dat wat er in staat kom ik niet veel verder, wat gebeurd er nu, het topic word gesloten en ik word naar de FAQ verwezen door een geweldige goeie mod waarvan ik best geloof dat ie het helemaal niet zo bedoeld had en dat ie alleen het zaakje overzichtelijk wil houden (want dat is toch immers zijn taak) maar ik kom er neit veel verder mee want die FAQ had ik al bekeken....Om erover een nieuw topic te openen is ook geen optie want dan word het helemaal een puinhoop, vandaar dit topic in 'lieve adjes'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Niles schreef op 15 June 2003 @ 16:27:
maar met dat wat er in staat kom ik niet veel verder, wat gebeurd er nu, het topic word gesloten en ik word naar de FAQ verwezen door een geweldige goeie mod waarvan ik best geloof dat ie het helemaal niet zo bedoeld had en dat ie alleen het zaakje overzichtelijk wil houden (want dat is toch immers zijn taak) maar ik kom er neit veel verder mee want die FAQ had ik al bekeken....Om erover een nieuw topic te openen is ook geen optie want dan word het helemaal een puinhoop, vandaar dit topic in 'lieve adjes'
over slotjes dien je sowiso geen topic hier te openen, maar gewoon dat modje mailen :)
daarnaast had je in je topic kunnen aanhalen waarom die faq niet voldeed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Je moet dan even de moderator een e-mail sturen. Gewoon even vertellen wat er precies aan de hand is en dan wed ik dat jullie er samen best uit kunnen komen en dat je een nieuw topic kan starten :)

Erkens, sinds wanneer ben jij sneller dan mij :+ '?

[ Voor 18% gewijzigd door We Are Borg op 15-06-2003 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:55

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Niles schreef op 15 juni 2003 @ 16:11:
om de topicstarter het idee te geven dat niet iedereen enkel over hem heenvalt;
ik vind dat hij hierin best gelijk heeft,

Lieve Adjes is geen tech-forum, en daarin is het onlogisch om werkelijk te gaan eisen dat alle posts hier te groeperen zijn onder de term 'FAQ'.
het is een grote fout dat men op GoT kennelijk geen verschil ziet tussen 'policy' en 'FAQ' en dus ook bepaalde frustratie-topic gaat 'oplossen' door te verwijzen naar de 'veel gestelde vragen': "Kijk maar, jouw opmerking is al een keertje gepost".

maar die discussie staat een beetje los van je vraag over 'linux en @home' want die vraag was domweg gewoon ook sneller 'oplosbaar' door gewoon die FAQ te lezen, ipv zelf niet de moeite te doen en van andere mensen de oplossing te vragen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Niles schreef op 15 June 2003 @ 16:27:
maar met dat wat er in staat kom ik niet veel verder,
Das heel naar, maar ik kom dat niet in je topic tegen?
wat gebeurd er nu, het topic word gesloten en ik word naar de FAQ verwezen
Logisch, op basis van je informatie in je topic.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

blackd schreef op 15 June 2003 @ 16:37:
[...]

Das heel naar, maar ik kom dat niet in je topic tegen?

[...]
Logisch, op basis van je informatie in je topic.
En daar heeft blackd een punt ;) Het is handig om te posten dat je de FAQ hebt gelezen (als je het hebt gedaan natuurlijk) en de onderwerpen die daar voorkomen + uitleg in jouw situatie niet werken en waarom :)

Een moderator kan niet ruiken wat jij al geprobeerd hebt en gelezen hebt. Pas wanneer je dat vertelt weten ze dat pas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap het probleem niet ....

Niles wil iets weten, maar leest niet de FAQ, waarschijnlijk omdat dit te veel moeite is. Een nieuw topic openen is makkelijker, dus hij kiest voor de weg met de minste eigen inspanning.

Vele users willen de vraag van Niles beantwoorden, maar weten dat deze vraag al eerder beantwoord is. Zelf dit verhaal opnieuw typen kan, maar het is makkelijker om naar de FAQ en / of search te verwijzen.

Kortom, beide maken zich er makkelijk vanaf. Het verschil is echter dat de regels stellen dat er een zekere inspanningsverplichting is voor de topic starter. Dus Niles, hou je aan de regels. Hulp op GoT is niet een recht maar een gunst, je aan de regels houden is een voorwaarde en plicht.

Verder hoeven mensen die zich zo ergeren aan TS als Niles niet te reageren, maar kunnen gewoon een Topic Report aanmaken, zodat handhaving van de regels bij de juiste personen komt te liggen en de sfeer niet verziekt wordt. En als je alleen naar de FAQ / Search verwijst zonder de moeite te doen om de TS ten minste een beetje te helpen (bijv. door de juiste quote uit de FAQ of juiste zoekterm), dan maak je je er net zo makkelijk vanaf als de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

MrX: Ik wil 1 ding anders zeggen aan je verhaal ;) : Vele users willen de vraag met even veel moeite beantwoorden als de topicstarter's moeite die hij of zij in de topic start heeft gestoken. Iemand die aangeeft veel geprobeerd heeft en dat laat zien in een goede uitgebreide topic start kan meer hulp verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Laatst online: 08:40
Volgens mij hoef je maar 1 FAQ door te lezen als je bijv. problemen hebt met je videokaart. Namelijk: FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (01/03/03)
Hetzelfde geldt voor andere gevallen. Dus ik snap het probleem niet, voordat de GOT'ers moeten helpen willen ze dat diegene die hulp nodig heeft er wel al moeite voor gedaan heeft om het op te lossen. Dus Google, handleiding, verschillende zelfverzonnen oplossingen toegepast en getest etc.