Toon posts:

[Webdesign algemeen] TFT schermen als developer scherm?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

man-o-script schreef op 08 juli 2003 @ 00:45:
Sorry hoor, maar ik heb in dit topic minimaal 4 maal gelezen dat een TFT niet te gebruiken is voor DTP e.d.
Heeft een van jullie het werkelijk wel eens geprobeerd/bekeken?
Over DTP kan ik niet oordelen, maar waar het gaat om webdesign is het toch zo dat een minderheid van de bezoekers op een TFT werkt (toch?). Als je dus op een TFT ontwerpt zie je het ontwerp dus zoals de minderheid van je bezoekers dat gaat zien...niet echt verstandig.

Aan de andere kant, het is natuurlijk wel ideaal als je wel de mogelijkheid hebt om je ontwerp op veel verschillende monitoren (CRT, TFT, Apple, laptop, etc.) te testen. En dat een TFT veel fijner is om op te devven geloof ik onmiddelijk.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 12:59

Erikie

www.erikie.nl

* Erikie meldt zich.. Ik stond eerst achter mijn standpunt, tft = niet goed om op te dtp-en. waarom?! ervaring :) de eerste tft-tjes waren natuurlijk brak (3 jaar terug) maar sinds we nieuwe sony's op het werk hebben (moet even typenr navragen) zat daar wel een groot verschil in.. Ja, die ghosting zie je amper, maar je ziet het wel en dat stoort mij zo ontzettend (maar da's persoonlijk :). Ook ben ik een mierenneuker qua kleur.. kleuren zijn inderdaad goed, en super scherp maar toch veranderen steeds de kleuren als je je scherm beweegt (en dat terwijl ze redelijk nieuw zijn). Ok, ik heb die cinema display's van apple nog nooit IRL gezien, maar kan me wel voorstellen dat dat een super tft'tje is (maar aangezien de prijs )..

wat mij het meest hindert is de resolutie. Als je bv website's zit te maken of zit te gamen op een xp 2100 ofzo, dan is het fijner om je res wat lager te zetten ivm performance. Nou, dat ziet er dus echt niet uit, en dan weiger ik met tft-tjes te werken :) . Maar ik denk dat t nogal persoons gebonden is.(en zit hier nog achter mijn 21" bak)

maargoed, ik ben er van overtuigd dat tft op de goede weg is, maar ik ben nog (lees NOG) niet overtuigd!

ps, ik ben nogal een CAD-er, en het is sowieso fijner om op een 21 " te zitten dan een 17 " .

[ Voor 7% gewijzigd door Erikie op 08-07-2003 14:58 ]

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

man-o-script schreef op 08 July 2003 @ 00:45:
Sorry hoor, maar ik heb in dit topic minimaal 4 maal gelezen dat een TFT niet te gebruiken is voor DTP e.d.
Heeft een van jullie het werkelijk wel eens geprobeerd/bekeken?
Ja
Ik maak (glossy)flyers voor verschillende feesten en doe dit sinds een half jaar op een Samsung TFT (171P), met daarnaast een Eizo 17" (2e monitor inmiddels).
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n goede benadering gezien als op deze TFT,
als ik een gedrukte flyer nu naast m'n beeldscherm hou komen de kleuren gewoon overeen. En ik ben niet scheel :P
Als je weet hoe flyers gedrukt worden en wat een raus-werk dat is dan maakt dat kleurverschil ook niet meer uit.

Aangezien alle monitors geen CMYK zijn zuigen ze hoe dan ook qua kleur. En kijk je naar monitors die het beste CMYK benaderen dan zijn dat CRT's en geen TFT's. Dat is geen persoonlijke visie oid das een feit.

En dan baseer ik mij niet op het freubelen van flyertjes maar eerder op wat kleur-kritische toestanden als het maken van verpakkingen voor bijvoorbeeld salades.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_ej
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 14:23
OzBoz schreef op 08 juli 2003 @ 14:57:
[...]

Ja

[...]

Als je weet hoe flyers gedrukt worden en wat een raus-werk dat is dan maakt dat kleurverschil ook niet meer uit.

Aangezien alle monitors geen CMYK zijn zuigen ze hoe dan ook qua kleur. En kijk je naar monitors die het beste CMYK benaderen dan zijn dat CRT's en geen TFT's. Dat is geen persoonlijke visie oid das een feit.

En dan baseer ik mij niet op het freubelen van flyertjes maar eerder op wat kleur-kritische toestanden als het maken van verpakkingen voor bijvoorbeeld salades.
Volgens mij het enige TFT scherm wat Pantone gecertificeerd is is de Formac Gallery 2010. Dit is een 20,1" TFT scherm wat aan bijna alle eisen voldoet
en qua prijs valt het nu ook al mee
http://consument.chipmunk.nl/beeldschermen/Formac.html

Specs: http://www.formac.com/p_b...ays_gallery2010_techspecs

We cannot direct the wind, but we can adjust the sails

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Laatst online: 15:42
OzBoz schreef op 08 July 2003 @ 14:57:
[...]

niet zo neerbuigend over flyers doen he ;)

ik begrijp je punt ook wel, maar in mijn geval vind _ik_ dit gewoon de beste keuze, en zo zullen er nog veel meer mensen zijn (zoals hierboven ook te lezen valt af en toe).
Dus het ligt eraan waar je het voor gebruikt, maar voor gemiddeld webdev/simpel drukwerk/etc. is een TFT perfect te gebruiken naar mijn ervaring.

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
sailor_ej schreef op 08 July 2003 @ 15:34:
[...]

Volgens mij het enige TFT scherm wat Pantone gecertificeerd is is de Formac Gallery 2010. Dit is een 20,1" TFT scherm wat aan bijna alle eisen voldoet
en qua prijs valt het nu ook al mee
http://consument.chipmunk.nl/beeldschermen/Formac.html

Specs: http://www.formac.com/p_b...ays_gallery2010_techspecs
"Enhanced with Formac's 24-bit digital graphics technology, the gallery 2010 conforms to the highest PANTONE display standards, providing a color purity that has so far been limited to CRTs."

wat de PANTONE display standard dan precies inhoudt weet ik ook niet, maar het klinkt veelbelovend :P

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-10 19:37

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

OzBoz schreef op 08 juli 2003 @ 14:57:En dan baseer ik mij niet op het freubelen van flyertjes maar eerder op wat kleur-kritische toestanden als het maken van verpakkingen voor bijvoorbeeld salades.
Het zal wel aan mij liggen maar waarom moeten dingen (zoals in dit geval verpakkingen voor salades :Y)) kleurecht zijn :?. Wat maakt het uit als de print wat afwijkt qua kleur van de afbeelding op het scherm?

Misschien dat CRT's dichter bij de print liggen als TFT's maar ik zou het sterk vinden als dat verschil zó groot is dat TFT's onbruikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

man-o-script schreef op 08 juli 2003 @ 16:21:
[...]

Dus het ligt eraan waar je het voor gebruikt, maar voor gemiddeld webdev/simpel drukwerk/etc. is een TFT perfect te gebruiken naar mijn ervaring.
En daar ben ik het helemaal mee eens. En over die Pantone standaard. Die TFT geeft waarschijnlijk alleen PMS-en weer ;)
handige_harrie schreef op 08 juli 2003 @ 17:59:
[...]

Het zal wel aan mij liggen maar waarom moeten dingen (zoals in dit geval verpakkingen voor salades :Y)) kleurecht zijn :?. Wat maakt het uit als de print wat afwijkt qua kleur van de afbeelding op het scherm?

Misschien dat CRT's dichter bij de print liggen als TFT's maar ik zou het sterk vinden als dat verschil zó groot is dat TFT's onbruikbaar zijn.
Ligt inderdaad aan jou :). Een beeldscherm kun je nooit als referentie gebruiken, daar zijn drukproeven voor. Maar neem van mij aan dat het vreselijk handig is als de kleur van je beeldscherm bij zulke dingen zo goed mogelijk overeenkomt en dat je al voor de eerste dure drukproef kan zien of je vlees op de verpakking niet te rood is of de wortels te groen. Dat soort beeldbewerking gaat ook een stapje verder dan wat plaatjes voor het internet in elkaar rossen. En je wil niet weten wat voor een gemierenneuk levensmiddelen-verpakkingen qua werk zijn en wat een kosten (cq tijd) daar in gaat zitten.

En hoewel je na een eerste drukproef meer op de proef corrigeert dan wat er op je scherm te zien is staat los van het CRT/TFT verhaal.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
handige_harrie schreef op 08 juli 2003 @ 17:59:
[...]

daar heb je wel gelijk in, we hebben altijd de Pantone waaiers en de proefprint nog :)
(waar je uiteindelijk toch echt op af zal moeten gaan)

maar het zal altijd een kwestie van (soms ongegronde) principes en smaak blijven...

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een 17" Eizo, die ik tot een paar maanden geleden gebruikte... nu heb ik een Sony Trinitron, 21", die wel héél relaxt is :9. TFT's heb ik ook wel gezien (en mee gewerkt), maar de enige die ik wel redelijk vond waren de Neovo (sommige) en Apple Studio/Cinema dingen. Qua CRT vind ik Eizo de beste, maar omdat die zo duur zijn heb ik toch deze Sony genomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik kick dit topic even omhoog, ontwikkelingen gaan snel en we zijn alweer anderhalf jaar verder :)

Momenteel werk ik op twee 19 inch Iiyama's (CRT), maar deze wil ik binnenkort gaan vervangen. Eén van die twee is al erg oud (jaar of 6?), daarvan trilt het beeld nogal en de ander heeft een kleurafwijking rechtsonderin.

Op m'n werk ben ik de enige die nog bij z'n CRT blijft, de rest heeft al TFT's maar die hebben mij nog niet weten te overtuigen. Dat zijn de iets duurdere Dell TFT's, 17, 18 en 19 inch geloof ik. Scherpte is dik in orde, maar kleur-echtheid valt inderdaad wat tegen. Ook de resolutie vind ik vaak te laag, lager dan 1600x1200 is eigenlijk kut.

Ik heb al wat dingen gelezen over de duurdere TFT's en daarvan lees ik toch veel positieve dingen, ook qua kleurechtheid. Ik ben eigenlijk vooral aan het kijken naar de professionele modellen van Samsung, daarbij heeft de 243T mijn aandacht (of liever nog de opvolger die binnenkort uit moet komen, vanwege de lagere respons tijd). Het is een prijzig scherm maar opzich valt ie wel binnen de mogelijkheden, mits ik weet dat ik hiermee weer een jaar of 6 vooruit kan. Ook de Apple Cinema HD ziet er wel goed uit, alleen jammer dat de garantie minder is en hij qua prijs boven de Samsung ligt.

Heb ze trouwens nog niet in het echt gezien, dus vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen en andere tips.

[ Voor 5% gewijzigd door Tom op 03-12-2004 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Ik ben heel blij met de pixelpreciesheid van tft's. Ik ontdek veel eerder als een schaduwtje een pixel te ver zit (oid) op een tft dan op een crt. De kleuren test ik sowieso op meerdere monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk zelf met de Samsung 191T, en ik heb er nooit spijt van gehad. Qua kleuren is een CRT natuurlijk veel doffer, dus over kleurechtheid kun je altijd twisten. Ik ben niet de persoon die kan beoordelen of de TFT of de CRT de juiste kleur geeft daar heb je denk ik apparatuur voor nodig, maar alleen al de ruimte die op je bureau vrijkomt is voor ons werk de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

man-o-script schreef op dinsdag 08 juli 2003 @ 16:21:
[...]
Niet zo neerbuigend over flyers doen he ;)

ik begrijp je punt ook wel, maar in mijn geval vind _ik_ dit gewoon de beste keuze, en zo zullen er nog veel meer mensen zijn (zoals hierboven ook te lezen valt af en toe).
hier ben ik het nog steeds mee eens, was toen een aardige samenvatting van het hele topic, nu eigenlijk ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen met een TFT die aangeeft dat de kleuren net zo goed overlopen als op een CRT liegt gewoon.

Ik heb zelf denk ik toch wel een van de duurdere merken TFT's en ik heb dat ook express gedaan omdat ik gewoon het beste wilde hebben wat er toen op de markt was. Desondanks zie je dus wel minieme verschillen qua overgang bijv. van kleuren, en is verschil in kleine kleurverschillen op een TFT heel moeilijk te zien. Een fel witte kleur, is bijna niet te onderscheiden van een iets warmere tint. Op een CRT wel. Maar ik heb mijn scherm ook niet gekocht voor fulltime grafisch werk, anders had ik dus echt bijv. een Sony CRT genomen en geen TFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:00:

Ik heb zelf denk ik toch wel een van de duurdere merken TFT's
Dat scherm van jou (191T) is al bijna 3 jaar uit, dus ik kan me voorstellen dat de huidige generatie (ontwikkelingen gaan zo snel) weer een stuk verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 13:58

cutter

Wannabe i7 fanboy

Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2004 @ 11:00:
Iedereen met een TFT die aangeeft dat de kleuren net zo goed overlopen als op een CRT liegt gewoon.

Ik heb zelf denk ik toch wel een van de duurdere merken TFT's en ik heb dat ook express gedaan omdat ik gewoon het beste wilde hebben wat er toen op de markt was. Desondanks zie je dus wel minieme verschillen qua overgang bijv. van kleuren, en is verschil in kleine kleurverschillen op een TFT heel moeilijk te zien. Een fel witte kleur, is bijna niet te onderscheiden van een iets warmere tint. Op een CRT wel. Maar ik heb mijn scherm ook niet gekocht voor fulltime grafisch werk, anders had ik dus echt bijv. een Sony CRT genomen en geen TFT.
Ik weet noet hoe het zit in het duurdere segment, maar ik zie niet in waarom ik op basis van ruimte en geilheid vele euro's meer uit moet geven aan een tft. CRT voldoet prima en ik kan het op mijn werk echt niet verkopen om voor een peperdure tft te gaan. Dat kleurenverloop in de donkere tinten is voor mij ook een reden om niet over te gaan op een tft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
Ik heb m'n Samsung 171P inmiddels verkocht, en 2x een Eizo Flexscan L568 gekocht, alle twee op DVI.
Deze hadden een nog hogere contrastratio (al weet ik dat daarmee gesjoemeld wordt in de specs, maar toch) en een extreem smalle omlijsting, waardoor 2 naast elkaar ideaal is op deze manier :)

Zou nooit meer zonder kunnen :P

//

Pagina: 1 2 Laatste