Toon posts:

[Webdesign algemeen] TFT schermen als developer scherm?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier op het werk is de discussie of TFT schermen geschikt zijn om op vorm-te-geven voor het web. Het gaat om de apple cinema display.
Punt 1 is natuurlijk dat ze in mijn mening niet kleurecht zijn, en dus een vertekend beeld geeft.
Daarnaast is het bv niet mogelijk om met zijn allen er om heen te staan. De vaste resolutie lijkt mij ook een punt?
Zijn er hier al webdesigners met cinema's? Ervaringen? Ervaring met TFT in het algemeen? Pro's & Con's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Con: prijs.

Als bedrijf koop je 3 22" CRT's voor de prijs van 1 Cinema display :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb geen ervaring met apple cinema display. Maar het klopt wel als je design doet .... met crt heb je meer controle over de kleuren. TFT geeft inderdaad vetekend beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TFT is 18 bit CRT 24 bit, nuff said lijkt me. Een beoordeling op een TFT kan echter handig zijn i.v.m. de zakelijke markt waar velen een laptop of een computer met een TFT scherm hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
De cinema-displays vind ik behoorliijk kleur-echt; voor de web-vormgever kleurecht genoeg IMO. Andere TFT's mogen IMO verrotten :P (leuk joh, een klant die zijn ontwerp 'te donker' vindt :X (blijkt ie dus een braQ (inc) TFT te hebben :P))

ik zit hier lekker te werken met 2x Sony Trinitron, (1 17" en 1 15"), omdat ze zo enorm kleurecht zijn en een lekkere refreshrate hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf tft-schermpje staan en moet zeggen dat ik regelmatig voor de hobby aant fotosoepen ben en ik heb zeker daarbij geen hekel aan die tft. Ik heb echter ook al aan goedkopere tft's gezeten en kan je zeggen dat ik me er daar wel aan ergerde. Anders gezegd kijk gewoon ff bij de lokala hardwareboer en desnoods vergelijk je het met een CRT.

Over die vaste resolutie dat is geen probleem, je steld hem gewoon op die resolutie in en alles is haarscherp, vind je alles te klein/te groot dan pas je dpi aan, tenminste dat is mogelijk in windows.

En dan die kijkhoek die verschilt per scherm, ligt eraan hoe groot je groep is en hoe ver je er dan vanaf staat. Kan een nadeel zijn als je dus een klant zou hebben die beetje schuin mee wil kijken ofzo maar anders heb je hier denk ik weig last van.

Voor mezelf wil ik nu alleen nog maar een tft-schermpje, echter wel dan een goed scherm geen pruts schermpje. Als geld dus geen of geen grote rol speeld zou ik zeker voor een tft gaan, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het erg jammer, maar TFT's zijn (nog) niet geschikt om op te ontwerpen. De betaalbare in ieder geval niet...ik probeer wel altijd m'n ontwerpen ook op een TFT of laptop te bekijken om de leesbaarheid en het contrast enzo te testen.

Maar, ach, als je werkgever een Apple Cinema kan betalen voor jou om op te werken, is die 17" CRT ernaast (om op te designen) maar een kleine meerprijs. :P Da's helemaal mooi natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak eens een schermuitvoer met kleurverlopen en bekijk die op een TFT...
(of bekijk hem op een CRT op zowel 16bit als 32bit...)

'nough said: ik zou pas een TFT overwegen indien de kleurechtheid beter is als CRT en de prijs meer in verhouding staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

erm ff in de gaten houden....het gaat hier niet om drukwerk....maar simpelweg om ontwerpen voor beeldscherm en internet. en aangezien we daar toch maar 256 kleuren hebben voldoet een tft wel ;) :P

"You're only as good, as what you did last week."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Ik vind TFT ook nog te beperkt. Heb weleens achter een TFT scherm een site ontworpen en die bleek er op een CRT dan niet uit te zien. Toen heb ik de kleuren daarop aangepast. En dat verschil zag je dus nauwelijk terug op het TFT scherm. Mijn conclusie is dan dat het TFT scherm blijkbaar nog niet echt de subtiele kleurverschillen weet weer te geven en daarom niet geschikt is. (kan natuurlijk ook aan dat specifieke scherm gelegen hebben... maar goed...)

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Blijft een prijs issue imho...

Volgens Oh When is een 20" Cinema display zo'n 1500 euro. Het nieuwste model Iiyama 22" is zo'n 750 euro. Als je geld over hebt is het misschien leuk, maar in de internetbranche waarin veel bedrijfjes nog moeite hebben het hoofd boven water te houden worden er geen honderden euro's weggegooid voor een 'leuk uiterlijk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 12:07
een CRT heeft helemaal geen 'Bit' waarde - das Analoog - dus als er iemand een 64Bit video kaartje wil maken kan je CRT dat ook ineens aan...

[ Voor 46% gewijzigd door Bosmonster op 10-06-2003 17:48 . Reden: oops.. dat was edit ipv quote :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

hobbit_be schreef op 10 juni 2003 @ 17:45:
[...]

een CRT heeft helemaal geen 'Bit' waarde - das Analoog - dus als er iemand een 64Bit video kaartje wil maken kan je CRT dat ook ineens aan...
Maximale zichtbaarheid is toch 24bit? Alle overige bits die erbij verzonnen worden (zoals de 8bit in 32bit) worden gebruikt voor interne precisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat niet zozeer om de prijs alswel om de eventueele 'betere' resultaten van een cinema voor vormgevers. Als een vormgever dus 'beter' kan werken op een tft, is geld dus niet de issue. Mocht een CRT nou gewoon nog duidelijk het beste zijn qua webdesign, lijkt me dat het dus onzin is om een TFT aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
Bosmonster schreef op 10 June 2003 @ 17:48:
[...]
Maximale zichtbaarheid is toch 24bit? Alle overige bits die erbij verzonnen worden (zoals de 8bit in 32bit) worden gebruikt voor interne precisie.
je vergist je met je VideoKaart - uiteindelijk gaat alles naar je RAMDAC (voor CRT let wel) en die maak voor elke kanaal een 8bit voltage verschil. Mocht de Ramdac beter zijn (ie tis eigenlijk een beetje als een 8bit soundkaart maar dan per kleur) bijvoorbeeld 16bit , EN je CRT kan het aan (hangt af van je 'Kanonnen' en vooral de phospor) dan kun je weer een enorm pak meer kleuren aan. Er word vaak gezegd dat 16million al genoeg is maar maak maar eens een Zwart->Wit gradient over een 22" scherm (zonder dithering) en je kunt de banding nog wel zien - dit komt vooral omdat ons oog voor bepaalde frequenties gevoeliger ligt dan andere.

ivm precisie das enkel en alleen voor afrondingen, uiteindelijk word alles weer naar 24 bit omgezet. (die 32bit is niet 'verzonnen' maar in 3D kaarten is dit zoals je zelf weet vaak de alpha channel, nou goed dat is beetje ver offtopic)

Voor graphic design is een CRT (wel een goede he - Diamontron M2 beelden bijvoorbeeld) nog wel een pak kleur - echter. Maar qua kost moet je oppassen: ook energie kost heel wat en een LCD is een pak voordeliger. Nog leuker voor webdesign is een 19" (of groter als je pocket groot is) TFT om mee te werken (altijd rustiger voor je oogjes) en een 17" CRT ernaast (kost niets) om nog effe de kleuren te checken (en te gamen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

ik wil het voorbeeld ff doortrekken naar audio-engineering. In de studio wordt een track altijd afgemixed op dure studiomonitors, maar vaak wordt ook nog even gechecked op gewone huis-tuin-en keuken boxen, zeker als het gaat om popmuziek. Dit omdat 99% van deze muziek ook op deze boxen zal worden beluisterd.
Zo ook met dit onderwerp. Je kunt nog zo de mooiste setup hebben, maar je hebt absoluut geen garantie op wat voor computer het zal worden bekeken.

owja designers hier lopen weg met de Apple Cinema Displays en so do i..

:)

"You're only as good, as what you did last week."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuke discussie!
Ik wil misschien bij een nieuwe setup over 1 of 2 maanden ook 2 tft's maar moet me er eerst nog wat meer in verdiepen.
En is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel ik overhoud. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb vandaag zo'n Apple Cinema schermpje gezien in combinatie met een G4. Damn! Dat is echt lekker beeld!
Ik vind trouwens wat oh,when? net zegt behoorlijk kloppend! Als ik een site bouw kijk ik altijd even op een andere pc, liefst met een lage resolutie. Gewoon ter controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:24

DeFeCt

je wéét toch

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Beter werken op een Cinemascherm.. ? Das nieuw. Geloof dat het nog beter werkt om twee gescheiden monitoren te hebben. Maar ok. TFT zou ik niet doen. Nu zal dat knalgroen ;) ook op een TFT beter overeind blijven. Maar normaal gesproken zuigen ze met lichte tinten en dat is bij die van Apple niet anders dan die van een ander. Hoewel hij verhoudingsgewijs wel beter is dan de cheap-ass-bagger.

Wij hebben bij ons twee verse G4's staan. De Art Director heeft even wat gespeeld in de showroom met die cinema-schermen. Maar uiteindelijk is het 2x een 21" icm 17" geworden (CRT). Stuk beter en kleur echt(er).

Kan um je aanraden trouwens als geld niet de issue is - klik -.

Heb um zelf nu ook op het werk icm met een soortgelijk gekleurde 17" en zou nooit meer op 1 monitor kunnen werken. Het is gewoon zo ideaal om bv in Flash/DW/PS/Illu etc de tools op je tweede monitor te hebben en je kan focussen op waarmee je bezig bent.

Ook een nadeel van TFT, even een collega laten meekijken is al klote.

[ Voor 3% gewijzigd door OzBoz op 10-06-2003 23:58 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:43
Niemand ooit van LaCie of Mermaid gehoord? :)

TFT ok, maar als secundaire monitor.
CRT blijft voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een goede TFT kun je prima gebruiken voor webdesign. Uiteraard zijn er grote verschillen tussen de TFT's, net zoals er groter verschillen zijn tussen CRT's. Problemen met kleurechtheid heb ik op CRT's net zo hard meegemaakt als op TFT's, ook op dure zogenaamde professionele 21" CRT's. Het hangt gewoon sterk af van het exemplaar.

Mijn ViewSonic VX2000 20" TFT geeft prima kleuren. Ook de weergave van lichte kleuren is prima. Op de twee 17" TFT's die ernaast staan is dat laatste wat minder. Een groot voordeel van TFT's is de veel betere scherpte. Dat is ideaal voor webdesigners die vaak op pixelniveau werken en ook ideaal als je JPEG en GIF compressie wilt instellen. De artifacten zie je veel duidelijker op een TFT. Op een TFT zie je veel meer dan op een CRT.

Verder heb je de praktische voordelen, zoals het kleinere formaat (21" CRT's zijn achterlijk lomp), het lagere gewicht, het feit dat je niet meer hoeft te klooien met videokaarten die een slecht signaal geven op de analoge uitgang en heb je geen last van geometrische instellingen die niet goed zijn te krijgen. Ik was eerst ook sceptisch tov TFT's maar mijn vote hebben ze nu helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Eej Femme, moet er bij jouw post nog boven - Advertorial - of valt het mee ;)

Maar hoe dan ook, deel je mening niet echt. Die Apple schermen staan als de betere TFT's bekend. En ik zou het als tweede of derde scherm prima vinden. Maar niet als hoofdscherm. Dat met die lichte tinten is volgens mij gewoon niet echt op te lossen door de techniek die een TFT gebruikt. Nu luistert webdesign wat minder nauwkeurig dan drukwerk dus wat dat betreft ok.. maar als ik dan kijk naar mijn 0.22 dot pitch Sony.. ik wil graag een keer een TFT zien die dat redt. Zelf heb ik snel een onnatuurlijk gevoel bij TFT's door de scherpte. Dat is dan wellicht een voordeel als je op de pixel precies wilt werken, maar geeft ook letterlijk bij alles een blokkerig beeld. Het ziet er allemaal zo digitaal uit. Lastig te omschrijven maar je begrijpt me wel.. dat gevoel heb ik soms al met mijn Sony breedbeeld TV icm digitale TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat is dan wellicht een voordeel als je op de pixel precies wilt werken, maar geeft ook letterlijk bij alles een blokkerig beeld.
Zonder ClearType (of een andere tekst anti-aliasing truc) ziet de tekst er niet zo prettig uit op een TFT, maar verder vind ik de scherpte bij afbeeldingen wel prettig. Met anti-aliasing zijn teksten veel prettiger leesbaar dan op een CRT.

Voor programmeren zou ik daarom altijd een TFT prefereren boven een CRT. Ook vanwege het rustiger beeld (geen last van refresh rates). De meeste CRT's en videokaarten geven op een leuke resolutie boven 85Hz een sterk verminderde scherpte.

Er zullen best wel CRT's zijn die wel behoorlijk scherp zijn, een goede kleurweergave hebben en geen problemen hebben met de geometrie, maar dan moet je wel net geluk hebben (ivm grote exemplarische verschillen) of relatief veel geld uitgeven. Ik ben weinig grote CRT's tegen gekomen die een echt overtuigende beeldkwaliteit hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken er een aantal en dan voornamelijk die van BARCO (esko graphics tegenwoordig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Zoals ik al zei is de enige TFT die mij redelijk overtuigde was de Mermaid:
http://www.posforless.com/mermaid.html

Mermaid Ventura 21.3"
Afbeeldingslocatie: http://www.mermaid.dk/Rammer/images/Produktbilleder/ny_sort_fod.GIF

Afbeelding zegt weinig, check de specs eens zou ik zeggen ;)

Alhoewel ik ook niet weet hoe dit gaat tegenover drukwerk-werkzaamheden.
Kleurechtheid en calibratie blijven een (misschien wel kleine) doorn in het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is voorlopig ook nog niet te betalen zie ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
hehe ;)

Sja, als je echt wat leuks wilt moet je naar de prijs niet kijken, nee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

wellicht achterhaald, wellicht actueel...

http://www4.tomshardware.com/display/20020114/lcd-02.html

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:18

Pelle

🚴‍♂️

Qua kleurechtheid ga ik toch echt voor de CRT's. Nadeel numero uno blijft inderdaad het formaat van die krengen. Ik heb hier @ work een dual 22'' op m'n bureau en dat werkt heel prettig, maar je bureau staat wel direct vol met 2 van die apparaten 8)7

Over een jaar of 3 denk ik echter dat die verschillen tussen CRT en TFT zo goed als weggewerkt zijn, en webdesign of zelfs DTP op een TFT mogelijk wordt, zonder je helemaal het schompes te hoeven betalen. Tot die tijd vermaak ik me nog wel met die CRT bakbeesten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intressantte thread dit want ik zit zelf te twijfelen over mijn monitor op dit moment. Hij is aan het verslijten en ik krijg steeds meer last van mijn ogen.
Ik wilde eigenlijk een tft, met name voor het uiterlijk en het rustige beeld. Maar als ik dit zo allemaal lees kan ik maar beter weer een crt halen. Ik gebruik mijn computer namelijk met name voor web & dtp design (photoshop, illustrator, premiere, flash, dreamweaver en sinds kort een beetje max).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:18

Pelle

🚴‍♂️

Een goeie CRT is in combinatie met een goeie videokaart minimaal even rustig als een TFT. Zoek een combinatie uit die op jouw gewenste resolutie minimaal 85Hz of liever nog 100Hz doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me zit nog opgescheept met een Sony HMD-A420 Triniton CRT :P

t liefst zou ik een Apple HD display van 23" willen hebben
http://www.apple.com/displays/acd23/
of een Formac 2010 Platinum
http://www.formac.com/p_b...ays_gallery2010_techspecs

maarja moet ik eigenlijk ook een nieuwe mac hebben... :P

khad n tijdje geleden mijn Sony CRT samen met mn pa's Apple TFT scherm aan zijn Powermac G4 gehangen als dualhead setup, en whoah! wat een verschil!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoewel die fe700's een mega-aanslag plegen op mijn bureau, zie ik mij voorlopig toch niet met een tft werken, als je een tft monitor *goed* calibreert krijg je er soms betere kleuren uit als met een crt het geval is, wat echter een probleem is is de backlight ve tft, die moet zorgen voor de helderheid, maar tegelijkerheid alle lichte nuances samen laat smelten tot wit, wat lastig is als je veel met grijswaarden werkt ed...

maar met het goed calibreren ben je al een heel eind in de goede richting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Femme schreef op 11 juni 2003 @ 00:58:
[...]

Voor programmeren zou ik daarom altijd een TFT prefereren boven een CRT. Ook vanwege het rustiger beeld (geen last van refresh rates). De meeste CRT's en videokaarten geven op een leuke resolutie boven 85Hz een sterk verminderde scherpte.
Voor programmeren inderdaad prima een TFT. En als tweede/derde scherm sowieso niets mis mee. En het is een feit dat de kwaliteit van CRT's super wisselt ook daar is goedkoop, duurkoop. En dan heb je nog te-duur-kopen (Barco, lelijke bak voor teveel geld). Het blijft nu eenmaal een feit en dat is voor web niet van toepassing.. maar voor print zou het makkelijk zijn als er een CMYK scherm kwam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Ik heb een bepaalde website gemaakt op m'n pc met tft (Hitachi) maar die valt op crt's veel donkerder uit. (donkergroen op tft is bijna zwart op crt.) Maar ik vind het ontzettend handig dat ik veel beter op pixelniveau kan werken. Cleartype is ook niks voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar voor print zou het makkelijk zijn als er een CMYK scherm kwam
Ik denk dat je dat wel kunt vergeten, lichtprojectie werkt niet met CMYK (maar met RGBASD -> RGB + Alpha + Sync + [DDC]Data). Wat wel goed zou zijn is een goede ijkwijze, de ICM van Windows vind ik wat dat betreft maar brak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 07:26:
[...]
Ik denk dat je dat wel kunt vergeten, lichtprojectie werkt niet met CMYK (maar met RGBASD -> RGB + Alpha + Sync + [DDC]Data). Wat wel goed zou zijn is een goede ijkwijze, de ICM van Windows vind ik wat dat betreft maar brak...
Ik weet wel hoe het werkt gelukkig. Maar ge-eikel hou je wat dat betreft altijd, achter welk OS en/of monitor je ook zit. Maar als je even de tijd neemt kun je in Photoshop e.a. aardig wat instellen maar het blijft gewoon lastig. Proefdruk is de enige manier om te zien of het wordt wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Laatst online: 04-10 23:28
Bosmonster schreef op 10 June 2003 @ 17:48:
[...]
24bit betekent 8bit per kanaal (R,G,B), wat op zijn beurt weer betekent dat je per kleur maar 256 verschillende waarden kan tonen (pixel uit meegeteld). Een menselijk oog kan 16,8 miljoen kleuren misschien niet direct van elkaar onderscheiden, maar een groter aantal beschikbare kleuren verbetert het beeld wel degelijk. Vooral in contrast scheelt een groter aantal bits een boel. Stel dat je een donkere foto hebt die donker hoort te zijn. Je gebruikt dan alleen de lagere kleurwaarden, wat betekent dat je nog minder variatie hebt in kleuren en dat het contrast slecht is.
Een ander voorbeeld is natuurlijk het gebruik van gradients. Wil je een schermvullend gradient van zwart naar bijvoorbeeld blauw, dan kan dat niet zonder 'banding'. Je hebt namelijk maar 256 verschillende kleurwaarden, en dat moet gespreid worden over meer dan 256 pixels (mag ik hopen :)).

Voorbeeldje (let niet op het Pools):
Afbeeldingslocatie: http://www.benchmark.pl/artykuly/recenzje/Matrox_Parhelia_512/gigacolor.jpg

't is dus erg jammer dat TFT's, en ook de huidige DVI-standaard, niet meer dan 24bit kleur kunnen weergeven. Dit is dan ook één van mijn redenen om voorlopig nog even bij CRT's als primaire monitor te blijven.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 25-09 11:32

RSP

Ik werk thuis met een 17" Iijama schermpje van inmiddels een paar jaar oud maar als ik op school achter een MAC schermpje werk dan merk ik dat die soms al "betere" kleuren geven dan mijn 17" schermpje, ach ik denk dat ik gewoon achterhaald ben

De laatste tijd zit ik ook te twijfelen aan een 19" TFT of een nieuwe CRT maar ik vind de prijzen tot nu toe nog -te- hoog liggen, nog eventjes wachten ;) of m'n CRT moet ermee ophouden, dan denk ik dat een nieuwe TFT toch wel erg snel in huis is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashAddict
  • Laatst online: 22-08-2020
Ik heb voor een maand terug een nieuwe machine gekocht, en twijfelde toen tussen een TFT en een CRT. Echter wanneer je ze naast elkaar zet is de keuze direct duidelijk. Niet alleen qua kleur, maar ok qua scherpte waren de CRT's toch veel duidelijker. Ik praat hier over philips TFT's en CRT's, de apple schermpjes zijn wel gigantisch scherp, maar dan zit je weer met die kleuren. uiteindelijk is het toch een 22" CRT geworden voor dezelfde prijs als een 19" TFT. Hier op mijn werk, zit ik achter een Powerbook scherm met 2 monitoren eraan vast. Ik denk dat dit als webdesigner ook het beste is, zo kan je rekening houden met beide. Soweiso raad ik iedereen aan om meerdere schermen te gebruiken. Zoals eerder vermeld moet je het testen op wat de gros van de mensen gebruikt, dus ook op die brakke TFT's

Trouwens, we hebben het aldoor over webdesigners terwijl B-Top in zijn titel het toch echt heeft over een developers; dan zou ik gaan voor een TFT scherm, is over het algemeen rustiger voor je ogen als je 8h op een dag naar codes zit te staren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
DiMension schreef op 12 June 2003 @ 10:36:
[...]
't is dus erg jammer dat TFT's, en ook de huidige DVI-standaard, niet meer dan 24bit kleur kunnen weergeven. Dit is dan ook één van mijn redenen om voorlopig nog even bij CRT's als primaire monitor te blijven.
Heb jij dan een 30Bit VideoKaart + CRT soms(heb er naar gezocht maar nog niet gevonden)? Het echte verschil is dat CRT ECHT 24Bit toont terwijl een TFT dat 'probeert' (en dus bijna altijd faalt, tis wel beter aan het worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op 11 June 2003 @ 00:16:
Een goede TFT kun je prima gebruiken voor webdesign. Uiteraard zijn er grote verschillen tussen de TFT's, net zoals er groter verschillen zijn tussen CRT's. Problemen met kleurechtheid heb ik op CRT's net zo hard meegemaakt als op TFT's, ook op dure zogenaamde professionele 21" CRT's. Het hangt gewoon sterk af van het exemplaar.

Mijn ViewSonic VX2000 20" TFT geeft prima kleuren. Ook de weergave van lichte kleuren is prima. Op de twee 17" TFT's die ernaast staan is dat laatste wat minder. Een groot voordeel van TFT's is de veel betere scherpte. Dat is ideaal voor webdesigners die vaak op pixelniveau werken en ook ideaal als je JPEG en GIF compressie wilt instellen. De artifacten zie je veel duidelijker op een TFT. Op een TFT zie je veel meer dan op een CRT.

Verder heb je de praktische voordelen, zoals het kleinere formaat (21" CRT's zijn achterlijk lomp), het lagere gewicht, het feit dat je niet meer hoeft te klooien met videokaarten die een slecht signaal geven op de analoge uitgang en heb je geen last van geometrische instellingen die niet goed zijn te krijgen. Ik was eerst ook sceptisch tov TFT's maar mijn vote hebben ze nu helemaal.
Hier sluit ik mij volledig op aan. Op mijn TFT (LG Flattron 17B) kan ik perfect webdesignen. Ik heb een site gemaakt die er op een CRT precies hetzelfde uitziet als een TFT.

Maar ik moest wel ff met mijn color settings moeten kloten want wit was eerst een beetje geel tint op mijn TFT. Nu is het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffievlek.nl
  • Laatst online: 14-09 17:32
[NOFI]Misschien ben ik wel erg dom hoor, maar ik zie dat er hier veel DTP'ers, webdevvers en ander soortig designers zijn, die werken voor klanten.

Dit gaat dan niet over de DTP'ers maar dit is voor de mensen die sites maken etc.

Als je dan gaat bedenken dat ongeveer 80% van die klanten in een mooi bedrijf werken met flatscreens(!) dan ga je je toch afvragen wat je nou bedoelt met 'jouw' kleurechtheid op 'jouw' schermpje (+24" blabla met 100Bit kleuren etc.)

Ik bedoel die kleurechtheid van jullie doet er dan toch helemaal niet toe? Tegenwoordig zitten er gewoon heel veel mensen achter flatscreens en daar zou je site er ook mooi op moeten zien ook al heeft de klant een 'Braq Inc' 15" fletje... De klanten geven geen donder om hoe jij op je werk of thuis zit te werken op gigantische CRT's om een logo van 1,5cm bij 2cm te maken. Zij willen gewoon dat de site goed zichtbaar is om een tal van schermen tft of crt...

Ik denk dat daarom Femme ook gewoon gelijk heeft. Je moet gewoon nog ff geduld hebben met de tft'tjes. Kijk als jij als devver al moet wachten tot dat de ECHT GOEDE tft's betaalbaar worden, hoe lang wacht de klant er wel niet op om een mooi scherm aan te schaffen.[/NOFI]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlashAddict
  • Laatst online: 22-08-2020
Koffievlek, bedankt voor je bijdrage, maar dit is precies wat Oh,when ook poste enkele dagen geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffievlek.nl
  • Laatst online: 14-09 17:32
:X dan heb ik niets gezegd, en heb ik er overheen gelezen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cubix schreef op 11 June 2003 @ 19:31:
Ik heb een bepaalde website gemaakt op m'n pc met tft (Hitachi) maar die valt op crt's veel donkerder uit. (donkergroen op tft is bijna zwart op crt.) Maar ik vind het ontzettend handig dat ik veel beter op pixelniveau kan werken. Cleartype is ook niks voor mij.
Iemand er ooit bij stil gestaan dat een TFT dus kleurechter is? Donkergroen == donkergroen en niet zwart ...

en wat is kleur? kleur is Subjectief, een beleving die elke mens anders doormaakt. TFT's geven kleur anders weer dan CRT's doordat er een andere technologie aan ten grondslag ligt, de een is niet beter dan de ander alleen anders. (hoewel een slechte tft natuurlijk brak beeld geeft net als een slechte crt)

Als je gaat designen moet je dus desigenen voor en dus ook op dezelfde apparatuur als de waar de meerderheid van je doelgroep mee werkt. Dan komt de kleur zo op hun scherm als jij het bedoeld hebt.

Beleving van deze kleur staat hier los van maar dat is technisch helaas niet op te lossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kleur is niet subjectief ansich, maar wel degelijk meetbaar...

Nu kan je wel redeneren dat alle zintuigelijke beleving subjectief is, maar dan kun je net zo goed zeggen dat Beatrix de Paus is mits je er hard genoeg in geloofd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een optie om als je met twee schermen gaat werken een tft en een crt te nemen.
Kan je gelijk mooi testen op beide. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

http://www.elumens.com/products/visionstation.html voor als je echt wat anders wil ;)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Jajaja.. en dan uitgelachen worden door je collega's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40
Is die Acer AL718 een relaxed scherm qua specs. Valt er ook een beetje op te gamen ofniet ?

Acer ET.L0207.001/AT
AL718 17 TFT ANALOG 17 / analog/ TN + Film Panel/ 450 :1/ 300 cd/mý/ horiz.: 150 ø/ vert.: 125 ø/ 20 ms/ 1280 x 1024/ Speaker/ TCO99/ VESA Bohrung: 100 x 100 mm/ D-sub 15 pol./ 4,1 kg netto/ ISO 13406-2, TÜV-GS, UL, CE, FCC/ 0,264 mm/ 95 kHz/ Bildschirm neigbar: +5/ MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
STIMPPYYY schreef op 13 juni 2003 @ 16:12:
Is die Acer AL718 een relaxed scherm qua specs. Valt er ook een beetje op te gamen ofniet ?

Acer ET.L0207.001/AT
AL718 17 TFT ANALOG 17 / analog/ TN + Film Panel/ 450 :1/ 300 cd/mý/ horiz.: 150 ø/ vert.: 125 ø/ 20 ms/ 1280 x 1024/ Speaker/ TCO99/ VESA Bohrung: 100 x 100 mm/ D-sub 15 pol./ 4,1 kg netto/ ISO 13406-2, TÜV-GS, UL, CE, FCC/ 0,264 mm/ 95 kHz/ Bildschirm neigbar: +5/ MP
dude, we zitten hier in Webdesign & Graphics, oftewel het gaat hier om ontwerpen. Voor een vrije discussie over de monitor die jij noemt wil ik je graag hiernaartoe verwijzen:

17" TFT scherm ACER... is dit wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erm, ja, maar da's nou misschien weer net iets buiten het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 June 2003 @ 18:01:
Erm, ja, maar da's nou misschien weer net iets buiten het budget.
die stations zijn wel leuk hoor, ik heb er ook ff mee zitten spelen :) alleen went't vrij langzaam :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-10 20:41

André

Analytics dude

Hij paste niet goed in mijn leenbakker-computer-bureau. En hij ving te veel stof, wat mijn vriendin weer irriteerde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Ik kom net bij het werk van mijn vriendin vandaan, hebben de designers daar even 3 20" van die apple widescreen thingies aangeschaft... mijn mening over TFT is nu wel lichtelijk bijgesteld... jummie!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 23:07

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 17:14:
TFT is 18 bit CRT 24 bit, nuff said lijkt me.
Hmm, en als je de kleuren op 32 bits zet is een crt gewoon 32 bits color dacht ik.
Iemand er ooit bij stil gestaan dat een TFT dus kleurechter is? Donkergroen == donkergroen en niet zwart ...
Leuk, maar helaas niet waar...

[ Voor 26% gewijzigd door Bor op 14-06-2003 11:34 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:59

RayNbow

Kirika <3

Volgens mij worden van die 32 bits gewoon 3 bytes gebruikt voor de RGB kanalen. Die andere 8 bits worden of niet gebruikt, of gebruikt voor een alpha kanaal. De reden waarom er een 32 bits mode is is dat geheugenaddresssering "gemakkelijker" is dan in de 24 bits mode.

[ Voor 55% gewijzigd door RayNbow op 14-06-2003 15:06 . Reden: Addendum ]

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb afgelopen week in diverse winkels wat schermen naast elkaar gezien en ben tot de conclusie gekomen dat CRT toch echt nog beter is voor (web)ontwerp.
Ik was niet overtuigd van de kleurweergave en het contrast van de TFTs. Ik heb Philips, Benq, Adi en Acer bekeken en bij alleen vond ik de kleuren minder levend dan bij hun CRT vriendjes.

Ik moet voor alle eerlijkheid nog wel Samsung en Hitachi bekijken vind ik zelf, maar ik verwacht daar geen schokkende verandering. Conclusie (voor mij dan): TFTs zijn heerlijk rustig en prima om te internetten, programmeren, etc, maar voor ontwerp en bijvoorbeeld tv kijken heb je voorlopig veel liever een CRT.

de schermen die ik bekeken heb lagen tussen de 300 en 600 Euro

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2003 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-10 12:59

Erikie

www.erikie.nl

op mijn werk hebben we allemaal sony's tft's (17 inch) staan.. Harstikke leuk voor office gebruik, of snel even een plaatje fotosoepen, maar meer ook niet! Vergeleken met mijn crt sony 17 inch / ctx 21 inch ga ik toch liever achter crt's zitten. waarom?! je hoeft je hoofd maar 1 graad te draaien en de kleur verandert gelijk (optisch dan). en ik erger me aan dat geblur tijdens het verslepen van een window, of gamen. voor mij (nog) geen tft!

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40
Naar mijn ervaring wil dat prima op een TFT. Ik heb hier tot vandaag dualhead met een Eizo 21" CRT T965 en Eizo L665 TFT op één PC gedraaid en ik kon echt geen kleurverschil zien. Ook als ik m'n hoofd verdraai heb ik geen last van kleurverschillen.
Het hangt er schijnbaar echt vanaf wát voor TFT's je neemt. Tuurlijk zullen er minimale verschillen kunnen optreden alleen in hoeverre heeft iemand z'n CRT überhaupt perfect gecalibreerd? Heb nog wat testen gedaan met verschillende kleuren, gewoon een kleurvlak maken in PhotoShop en dan over beide schermen trekken. Beide Eizo's heb ik dezelfde waarde's meegeven qua instellingen en ik vond het er prima uitzien :) (as in: geen verschil). Dus, mijn T965 wordt vandaag opgehaald als het goed is en sinds vanmorgen staat er een L685 naast m'n andere TFT. Ik geloof 't wel met dat gedoe over kleuren :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Maar als je er in resolutie niet op achteruit wilt gaan met een 2x 1600x1200 dualhead. En je hebt dan ook nog eens iets uit de Apple/Eizo prijsklasse nodig om er in kleurweergave niet op achteruit te gaan... dan ben je wel een grote bak met geld kwijt.
Voor mij is dat 't voordeel in iedergeval voorlopig nog niet waard.

Ik vraag me trouwens af als je een CRT naast een TFT scherm hebt staan... Heb je dan geen last van het verschil in scherpte?

[ Voor 18% gewijzigd door Bluestorm op 14-06-2003 16:29 ]

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Abbadon schreef op 14 June 2003 @ 15:29:
Naar mijn ervaring wil dat prima op een TFT. Ik heb hier tot vandaag dualhead met een Eizo 21" CRT T965 en Eizo L665 TFT op één PC gedraaid en ik kon echt geen kleurverschil zien. Ook als ik m'n hoofd verdraai heb ik geen last van kleurverschillen.
Het hangt er schijnbaar echt vanaf wát voor TFT's je neemt. Tuurlijk zullen er minimale verschillen kunnen optreden alleen in hoeverre heeft iemand z'n CRT überhaupt perfect gecalibreerd? Heb nog wat testen gedaan met verschillende kleuren, gewoon een kleurvlak maken in PhotoShop en dan over beide schermen trekken. Beide Eizo's heb ik dezelfde waarde's meegeven qua instellingen en ik vond het er prima uitzien :) (as in: geen verschil). Dus, mijn T965 wordt vandaag opgehaald als het goed is en sinds vanmorgen staat er een L685 naast m'n andere TFT. Ik geloof 't wel met dat gedoe over kleuren :)
offtopic.

Eizo, ik hoor en zie het wel eens, maar hoe meot ik dit merk zien, als een "b" merk of als een top merk zoals sony enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bluestorm schreef op 14 juni 2003 @ 16:22:

Ik vraag me trouwens af als je een CRT naast een TFT scherm hebt staan... Heb je dan geen last van het verschil in scherpte?
Ik totaal niet in elk geval. Wel van kleurverschil en inderdaad het kijken onder een hoek. M'n TFT (LG T1710B) kan ook absoluut geen zwart en wit weergeven zoals m'n CRT dat kan. Maar goed, ik heb hem dan ook als secundaire monitor, en stel er dan ook niet enorm hoge eisen aan. Ik gebruik hem ook als monitor voor m'n linux bak.

Wil je een goede TFT, dan zul je ervoor betalen ook. Apple's TFT's zijn inderdaad erg mooi, Eizo schijnt ook een enorm goed merk te zijn, maar dat kan ik met mijn persoonlijke ervaringen niet beoordelen.

Ik als devver gebruik m'n TFT trouwens vooral om HTML of PDF documenten te kunnen lezen terwijl ik ook in andere vensters kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik typ dit nu op een Samsung 191T TFT scherm. Qua kleurechtheid hoef ik me bij dit scherm geen zorgen te maken.

Overigens is de kleurechtheid van een CRT ook niet zoals mensen beweren. Elke CRT geeft kleuren weer anders weer, en een CRT moet je zeer regelmatig calibreren in tegenstelling tot een TFT.

De hele ophef over TFT kleuren is mijnziens een beetje overtrokken als je gewoon een goede TFT neemt, en niet een happy meal scherm. Voor drukwerk lijkt het me een ander verhaal, daar kleuren veel kritischer zijn dan voor het web. Ik neem aan dat ze daar ook niet your average CRT's gebruiken, en indien wel, dat ze vaak gecalibreerd worden met meetapparatuur maar hier kan Ozboz meer over zeggen dan ik dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Laatst online: 05-10 20:41

André

Analytics dude

Ik lees hier veel dingen over kleurechtheid, helderheid en andere zaken die vormgevers zo goed mogelijk op hun monitor willen hebben.

Nu kun je gaan mierenneuken over hele kleine nuances die je in je ontwerp aanbrengt, maar wat als de halve wereld het bekijkt met een low-budget TFT van de plaatselijke aldi. Dan heb je veel uren in een ontwerp besteed dat er toch overal anders uitziet.

Iedereen heeft wel weer andere instellingen voor zijn monitor qua brightness, contrast en andere zaken. Dus heeft het echt zin om een hele dure monitor te hebben?

Het is hetzelfde als reclame op tv voor tv's waarin ze laten zien hoe scherp het beeld van die nieuwe is. Maar scherper als het beeld van mijn eigen tv zal het nooit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 19:53
Qorne schreef op 15 June 2003 @ 01:17:
[...]

offtopic.

Eizo, ik hoor en zie het wel eens, maar hoe meot ik dit merk zien, als een "b" merk of als een top merk zoals sony enz?
kijk eens naar de prijzen van eizo schermen en je vraag is beantwoord :+

nee eizo zijn echt hele goede schermen, we hadden op mn werk ook van die L685's en hoewel ik helemaal verliefd ben op mn dual 15" samsung setup was ik toch weer blij als ik op mn werk aankwam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
Beste CRT's zijn nog steeds Mitsubishi's (imho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 21:40
Bluestorm schreef op 14 juni 2003 @ 16:22:
Qua plaatjes en foto's had ik daar geen last van. Nu had ik een vlijmscherpe CRT welke in text modus zelfs de tekst zo scherp nerzette dat ik me daar ook niet echt aan kon storen, hoewel de TFT het wel iets scherper neerzet (eigenlijk is de enige reden dat ik de CRT weg heb gedaan de ruimte).
Qorne schreef op 15 June 2003 @ 01:17:
[...]

offtopic.

Het zijn zeg maar de Bentleys onder de monitoren (als ik me zo mag uitdrukken :+ ) Ze kunnen met gemak wedijveren met Apple's Cinema om een ander top scherm te noemen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
  • Laatst online: 21-10-2020
http://www.icscolor.com/apple/

en van de apple.nl pagina:

"De beeldschermen van Apple zijn de enige LCD's die voldoen aan de SWOP-normen*. Ze bieden de helderheid en het kleurenspectrum die nodig zijn om een weergave te leveren die niet onderdoet voor een afdruk op papier."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:34
Heeft Matrox niet in het nieuwste videokaarten (Parhelia-series) een 10-bits RAMDAC ingebouwd ??
Oftewel: 30-bits kleur naar je analoge monitor, ipv 24-bits kleur ??

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 20:19
ochoch schreef op 15 June 2003 @ 09:14:
http://www.icscolor.com/apple/

en van de apple.nl pagina:

"De beeldschermen van Apple zijn de enige LCD's die voldoen aan de SWOP-normen*. Ze bieden de helderheid en het kleurenspectrum die nodig zijn om een weergave te leveren die niet onderdoet voor een afdruk op papier."
Dat mag misschien allemaal wel heel leuk wezen, maar voor die prijs? Ik denk dat een grote CRT beter uit komt :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic.

Eizo is 1 van de duurste schermen die vooral worden gebruikt in professionele omgeving. Schermen zijn ongelooflijk goed, alhoewel ik onlangs een verhaal hoorde van een bedrijf waar 5 eizo schermen naast elkaar stonden en 1 voor 1 gingen ze dood. Was wel een plek waar ze 24/24 achter elkaar aanstonden maar om die reden waren er eigenlijk die eizo's gekocht omdat die daar goed zouden moeten tegen kunnen. Nu zijn ze daar geloof ik verruild voor 5 × 20" tft schermpies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
Simon schreef op 15 June 2003 @ 09:46:
[...]

Dat mag misschien allemaal wel heel leuk wezen, maar voor die prijs? Ik denk dat een grote CRT beter uit komt :)
Al te koop voor 831 €; te duur?
Dit is dan wel het 17 inch model (vergelijkbaar met 21 inch CRT).
Resolutie is dan wel beperkt tot 1280x1024 natuurlijk; voor mijn gebruik voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
hobbit_be schreef op 15 juni 2003 @ 04:05:
Beste CRT's zijn nog steeds Mitsubishi's (imho)
Leuk, bedankt voor de mededeling. Gefeliciteerd. Kun je die geweldige mening van jou ook nog onderbouwen, of is dit gewoon eventjes een losse flodder om weer een postje bij je postcount op te kunnen tellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbit_be
HunterPro schreef op 15 juni 2003 @ 11:28:
[...]
Leuk, bedankt voor de mededeling. Gefeliciteerd. Kun je die geweldige mening van jou ook nog onderbouwen, of is dit gewoon eventjes een losse flodder om weer een postje bij je postcount op te kunnen tellen?
Hmm met verkeerd been uit het bed gestapt? Er stond IMHO bij - en voor CRT seeing is believing. Mitsibuschi maakt de beste (tja) en vooruitstrevenste beeldbuizen (ALLE 'goede' schermen hebben de technologie overgekocht, Sony, Lacie, Eizo weet ik niet, IIYama)) Helaas heb ik ze in de lage landen nog niet ten koop zien staan aangezien je op die MBishis geen merknaam hoeft te betalen en dus een goed stukje goedkoper zijn. Het zijn de 'Mazda's' (IMHO de best gebouwde auto - lelijk als fuck maar heeft veruit de lowest failure rate) van de CRT wereld. Eizo waren goed maar tegenwoordig vind ik dat ze erg achter lopen en de meerprijs zeker niet waard. MBischies worden vaak in de medische wereld gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
Heb destijds een Mitsubishi Diamondpro 1010E uit Duitsland gehaald bij gebrek aan een Nederlandse importeur.
Ik heb tot op heden nog geen mooier CRT scherm gezien.
Toentertijd (zo'n 4 jaar geleden) is dit scherm dan ook als absolute topklasse getest door de verschillende media.
Het kostte ook een paar centen, alle waar naar z'n geld nietwaar?
Over de degelijkheid ben ik minder te spreken, is al een keer naar Teleplan geweest en begint nu weer kuren te vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 19:21

waxle

Schavuit & Schobbejak

Basically komt het er gewoon op neer dat je gewoon kleurverschil, nuanceverschil en kleurdiepte verschil hebt, en wel in het nadeel van de TFT. Als developer zou ik misschien wel kiezen voor een TFT als 2e scherm (puur uit het oogpunt van ruimte op je desk) maar als het gaat om multifunctioneel inzetten (drukwerk/webdev/flash/cdrom) is een CRT gewoon nog steeds de winnaar.

Leuk om de websafe kleuren als argument aan te halen maar in de praktijk is dat al achterhaald... mijn ervaring met TFT's (ook de Apple-TFT's) is dat de kijkhoek minder goed is, de kleurendiepte minder is en het contrast over het algemeen zo groot is, dat subtiele kleurnuances domweg niet meer opvallen.
Ongetwijfeld zullen de CRT's eens het veld ruimen, maar ik vind het nu nog wat te vroeg.

Ik ken verhalen van een aantal cinema-display-gebruikers die over zijn gestapt op een Sony CRT en ben daarnaast ook wel voorstander van de LaCie-Bakken...

* waxle gaat achter Oz staan en geeft Femme een marketingmedaille :P

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
* HunterPro gaat naast Waxle en Oz staan met onder allebei de armen een Sony Trinitron :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
Kijkhoek is inderdaad nog steeds een probleem maar ook een CRT heeft last van invallend licht.
Vandaar de 'hood' die je bij professionele CRT's kado krijgt.
Verschillen tussen CRT's en LCD's zijn kleiner dan de verschillen die optreden bij een niet juist gecalibreerde monitor/printerprofiel etc.
Gek dat jij subtiele kleurnuances in het voordeel van een CRT ziet, in mijn ervaring is dit juist het sterke punt van een LCD.
Voorwat betreft die kleurdiepte, dat kan ik met je eens zijn maar dit wordt grotendeels veroorzaakt door de dikke plaat glas waar een CRT z'n beeldjes op projecteert.
Hierdoor zien kleuren er wat 'dieper' uit.
Ga deze kleuren dan maar eens op een goedkoop papiertje drukken; weg 'diepte'.
Om te zien is een CRT in bepaalde gevallen dus 'mooier' maar niet noodzakelijkerwijs beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Erikie schreef op 14 June 2003 @ 15:15:
op mijn werk hebben we allemaal sony's tft's (17 inch) staan.. Harstikke leuk voor office gebruik, of snel even een plaatje fotosoepen, maar meer ook niet! Vergeleken met mijn crt sony 17 inch / ctx 21 inch ga ik toch liever achter crt's zitten. waarom?! je hoeft je hoofd maar 1 graad te draaien en de kleur verandert gelijk (optisch dan). en ik erger me aan dat geblur tijdens het verslepen van een window, of gamen. voor mij (nog) geen tft!
Blijkbaar hebben ze op je werk brakke/verouderde TFT's. De nieuwste TFT's (vooral de duurdere modellen die zijn bedoeld voor professioneel gebruik) hebben een behoorlijk brede horizontale kijkhoek. De response tijd van hedendaagse 25ms en 16ms displays is laag genoeg om geen ghosting meer te ervaren.
Bluestorm schreef op 14 June 2003 @ 16:22:

Dat zal nogal afhankelijk zijn van de scherpte van de CRT. Mijn drie jaar oude Iiyama Pro 510 heeft zoals veel CRT's geen geweldigde scherpte en de lichtopbrengst was ook matig. De eerste week dat ik m'n 20" TFT er naast had staan heb ik de Iiyama meestal uit gehad omdat het gewoon niet meer prettig was om naar dat onscherpte doffe beeld te kijken. De TFT is super scherp en heeft een veel hogere helderheid. Bij nieuwere CRT's zal dat verschil wat minder groot zijn.
waxle gaat achter Oz staan en geeft Femme een marketingmedaille
Het zijn gewoon mijn eigen ervaringen. Ik zie hier heel veel mensen krampachtig de CRT verdedigen. De nadelen van TFT's worden uitgebreid belicht, terwijl de voordelen (zoals hogere scherpte en helderheid) onbelangrijk schijnen te zijn. Een beetje tegengas is dan wel gewenst. Ik vind foto's op een 20" TFT er briljanter uitzien dan op een 21" CRT vanwege de hogere helderheid en scherpte. Het totale package (kleurweergave, scherpte, contrast, helderheid) vind ik bij (goede) TFT's net zo goed of beter dan bij CRT's. Dan wint de TFT vanwege zijn vele praktische voordelen.

Verder vind ik het zoals eerder gezegd nogal vreemd om vast te houden aan de superieure kleurechtheid van CRT's als het merendeel van de gebruikers achter een TFT zit of dat in de nabije toekomst zal doen. De CRT is onherroepelijk op zijn retour en dan kun je situatie ook omdraaien (CRT's die problemen hebben met de weergave van donkere kleurnuances?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 19:21

waxle

Schavuit & Schobbejak

Femme schreef op 15 June 2003 @ 17:38:
Het zijn gewoon mijn eigen ervaringen. Ik zie hier heel veel mensen krampachtig de CRT verdedigen. De nadelen van TFT's worden uitgebreid belicht, terwijl de voordelen (zoals hogere scherpte en helderheid) onbelangrijk schijnen te zijn. Een beetje tegengas is dan wel gewenst. Ik vind foto's op een 20" TFT er briljanter uitzien dan op een 21" CRT vanwege de hogere helderheid en scherpte. Het totale package (kleurweergave, scherpte, contrast, helderheid) vind ik bij (goede) TFT's net zo goed of beter dan bij CRT's. Dan wint de TFT vanwege zijn vele praktische voordelen.

Verder vind ik het zoals eerder gezegd nogal vreemd om vast te houden aan de superieure kleurechtheid van CRT's als het merendeel van de gebruikers achter een TFT zit of dat in de nabije toekomst zal doen. De CRT is onherroepelijk op zijn retour en dan kun je situatie ook omdraaien (CRT's die problemen hebben met de weergave van donkere kleurnuances?).
nounounou, dat was ook humor hoor :p

Ik snap je punt prima, maar lees mijn stukkie nog even goed door: ik zie in de nabije toekomst de TFT zeker ook alle huidige tekortkomingen nog wel overkomen, en ik hoop dat ook want een 22'' Sony gaat ook al richting de 50 kilo oid., en dan heb ik het nog niet eens over de afmetingen van het kreng.
Waar het mij momenteel om gaat is het totaalplaatje (prijs dus ook) en beeldkwaliteit. Kijk in dan bijvoorbeeld naar de TFT in mijn Vaio, kan ik concluderen dat het beeld rustiger en scherper is dan dat van een doorsnee CRT.
Maar de kleuren; dat valt me nog altijd (en dus ook bij die ranzig dure Cinema Displays) tegen. Een Sony of een Lacie CRT is dan momenteel voor mij de winnaar.

Kom ik op mijn laatste (imo meest steekhoudende punt) drukwerk. Kleurechtheid is bij de meeste TFT's gewoon nog ver te zoeken en zolang die nog niet die van een goeie CRT benadert, zie ik geen reden om 2000 Euro extra te investeren.
Begrijp me goed, ik ben het roerend met je eens wat betreft argumenten als ruimtebesparing, gewichtbesparing, beeldrust en helderheid... het zal ongetwijfeld ook een kwestie van wennen zijn, maar ik wacht liever nog even met het maken van zo'n investering.
ochoch schreef op 15 June 2003 @ 17:08:
Kijkhoek is inderdaad nog steeds een probleem maar ook een CRT heeft last van invallend licht.
Vandaar de 'hood' die je bij professionele CRT's kado krijgt.
Verschillen tussen CRT's en LCD's zijn kleiner dan de verschillen die optreden bij een niet juist gecalibreerde monitor/printerprofiel etc.
I dare to challenge that.
Je zal natuurlijk nooit helemaal dezelfde kleuren zien op je monitor en op je afdruk, of je moet wel een LaCie/Linotype combi hebben staan met een actieve calibratie oid (iemand een ton over? :P) Waar het me om gaat is dat de kleuren op een CRT in iedergeval in intensiteit en contrast redelijk overeenkomen met wat er uit je inktjet rolt.
Gek dat jij subtiele kleurnuances in het voordeel van een CRT ziet, in mijn ervaring is dit juist het sterke punt van een LCD.
De mijne niet. Bij de donkere kleuren valt dat nog wel mee, maar als het gaat om de nuances rondom wit (lichtblauw, lichtgeel, lichtgrijs) dan vind ik het vies tegenvallen. Door de grotere lichtopbrengst van een TFT is me opgevallen dat die subtiele verschillen gewoon domweg wegvallen maar (zo goed als) wit.
Voor wat betreft die kleurdiepte, dat kan ik met je eens zijn maar dit wordt grotendeels veroorzaakt door de dikke plaat glas waar een CRT z'n beeldjes op projecteert.
Hierdoor zien kleuren er wat 'dieper' uit.
Ga deze kleuren dan maar eens op een goedkoop papiertje drukken; weg 'diepte'.
Om te zien is een CRT in bepaalde gevallen dus 'mooier' maar niet noodzakelijkerwijs beter.
Toch vind ik het opvallend dat ik nog geen serieuze grafisch ontwerper of drukkerij heb gezien die met goed fatsoen een aantal TFT's heeft ingezet ten koste van CRT's. Voor zover ik weet zweren lithografen er tot nu toe ook nog steeds bij, en dat zegt wel iets.

[ Voor 40% gewijzigd door waxle op 15-06-2003 21:50 . Reden: het is weer zondag :p ]

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een stomme vraag misschien, maar ik heb een apple ibook g3-600 12,1" tft en als ik niet thuis ben werk ik daar weleens op, het is een duidelijk/scherp schermpje alleen blijf je toch een beetje die gradients zien wat vrij irritant is. (als je aan het ontwerpen bent).

Aangezien mijn ibookje uit 2001 stamt vraag ik me af of dit in de tussentijd al iets verbeterd is in het algemeen bij tft schermen. Ik weet dat die kleurnuances er nog steeds in zitten, met name bij de goedkopere schermpjes. Maar als ik op mijn ibook mijn hoofd ook maar een beetje draai is de bovenkant/onderkant donkerder/lichter.
Of zijn notebook tft's gewoon bij voorbaat al van mindere kwaliteit? Of is het misschien de 12,1" ipv een 19" die ik van plan ben om aan het schaffen. Of is het misschien de ati rage 16mb die er in zit ipv bijv een geforce4ti4400 128mb in mijn pc.

Ik kan ook niet echt ergens specs vinden over mijn ibook schermpje. Ook niet op de apple site.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2003 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 00:37
Ik heb nog niks gelezen over de overige voordelen van een lcd scherm zoals:

Veel zuiniger met energie
Arbo technisch veel beter
Geven geen schadelijke straling af
En zijn veel beter voor de ogen (minder gauw vermoeide ogen).

Hoeveel van jullie draagt er nu geen bril of heeft lenzen sinds men met computers werkt ? :(

Ik zou hier dus ook rekening meehouden als je een nieuw scherm wilt aanschaffen.

Trouwens Lacie heeft ook een kleur calibrator voor z'n lcd schermen, dus voor 'kleurechtheid' hoef je het niet te laten.

wees verstandig en gebruik een LCD (8>

[ Voor 5% gewijzigd door scan op 16-06-2003 00:35 ]

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 23:07

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

scan schreef op 16 juni 2003 @ 00:33:
Ik heb nog niks gelezen over de overige voordelen van een lcd scherm zoals:

Veel zuiniger met energie
De meestal veel hogere aanschafprijs van een Pro TFT doet het hele "zuinigheids principe" gelijk de das om helaas.. Trouwens is een CRT op 100Hz ook heel rustig voor de ogen hoor. TFT heeft nog zo veel nadelen...

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 16 juni 2003 @ 07:32:
De meestal veel hogere aanschafprijs van een Pro TFT doet het hele "zuinigheids principe" gelijk de das om helaas.. Trouwens is een CRT op 100Hz ook heel rustig voor de ogen hoor. TFT heeft nog zo veel nadelen...
Idd ik zou ook voor een CRT gaan, TFT is nog niet goed genoeg, maar dat is al 100x gezecht in dit topic ;)

Een TFT is totaal niet bruikbaar voor DTP en (Web)Design werk. Zeker de DTP werkt niet goed met TFT omdat je de afstellingen (kleurenberijk, even de naam kwijt voor dit, kleuren 3-hoek) met printer/scanner niet goed kan leggen.

Ik zou me eigenlijk moetten schaamen, maar ik draai op een 15" monitor, een Compaq 151FS, de kleuren zijn gewoon zeer goed en dat voor maar 20 euro :)
Maximaal 72hz, maar dat is nog te doen.
ja ik ben aan het sparen voor nieuwe pc met 22" CRT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
waxle, ik denk toch dat je nog maar eens goed naar de nieuwste generatie LCD's moet gaan kijken of bij een Apple Centre binnenlopen want mijn LCD studio display (17inch) heeft absoluut geen moeite subtiele lichte kleurnuances weer te geven.
Het is wel zo dat ie aan een G4 hangt waarmee je gamma en helderheid/contrast heel mooi af kunt stellen, misschien dat dat het verschil maakt.

Apple heeft een gratis online seminar, leuk leesvoer:
http://seminars.apple.com...mt/apple/index.html?s=410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op 15 juni 2003 @ 22:49:
Een stomme vraag misschien, maar ik heb een apple ibook g3-600 12,1" tft en als ik niet thuis ben werk ik daar weleens op, het is een duidelijk/scherp schermpje alleen blijf je toch een beetje die gradients zien wat vrij irritant is. (als je aan het ontwerpen bent).

Aangezien mijn ibookje uit 2001 stamt vraag ik me af of dit in de tussentijd al iets verbeterd is in het algemeen bij tft schermen.
Het scherm van je ibookje zuigt (om het maar eens netjes te zeggen) als je het vergelijkt met de cinema schermen van Apple (zoals deze: http://www.apple.com/displays/acd20/)
Je kunt bij deze schermen ook van alle kanten kijken en je blijft een fantastisch beeld houden.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Wat ik me wel afvraag: Ik werk parttime in een enigszins grote elektronica-toko, en daar hebben we al een tijdje het fenomeen 'Plasma-TV' aan de muur hangen. Plat, perfecte kijkhoek, extreem goede helderheid en qua contrast en kleurweergave om van te kwijlen. Ik heb me menig uur na sluitingstijd staan te verbijsteren bij zo'n TV nadat er in de DVD-speler een demo-DVD van Samsung was gestoken die speciaal gemaakt was om dergelijke contrasten in kleuren e.d. te laten zien. Man man man wat is dat een ongelofelijk mooi beeld.

Is er nog geen PC-Plasma verkrijgbaar? Of kunnen de cellen van een plasma (nog) niet klein genoeg gemaakt worden om in een conventionele monitor (72 dpi?) te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Rob- schreef op 16 June 2003 @ 18:35:
[...]

Het scherm van je ibookje zuigt (om het maar eens netjes te zeggen) als je het vergelijkt met de cinema schermen van Apple (zoals deze: http://www.apple.com/displays/acd20/)
Je kunt bij deze schermen ook van alle kanten kijken en je blijft een fantastisch beeld houden.
Mooi! Want ik wil graag een tft scherm en als er nou mensen hadden gezegd dat het WEL gelijk is aan de huidige tft kwaliteit had ik het niet gedaan :)

Apple moet ik nog overwegen.. zo prijzig.. yet zo mooi.. :`(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 00:37
Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 19:21:
[...]

Mooi! Want ik wil graag een tft scherm en als er nou mensen hadden gezegd dat het WEL gelijk is aan de huidige tft kwaliteit had ik het niet gedaan :)

Apple moet ik nog overwegen.. zo prijzig.. yet zo mooi.. :`(
Een Apple scherm kan niet worden aangesloten op je PC vanwege de ADC adapter.
(Kan eventueel wel maar is een heel gedoe met adapters en aardig kostbaar):(

Eventueel een goed alternatief is een lcd scherm van Formac, kijk maar es op www.formac.com

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die ik al een tijdje ken via internet beweerd een apple cinema display the hebben op zijn pc. En zonder enige hulpstukken of tweaks/mods ofzo. Aangezien ik hem al een tijd ken geloof ik hem wel, maar ik ga voor de zekerheid apple even mailen :)

Bedankt voor de formac link, alleen ik vind die schermen niet echt super, en dan doel ik met name op de voorpoten van het beestje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-04-2023
scan schreef op 16 June 2003 @ 00:33:
...
Geven geen schadelijke straling af
En zijn veel beter voor de ogen (minder gauw vermoeide ogen).
...
Een vriend van me kan dankzij tft nu tenminste fatsoenlijk langere tijd achter een beeldscherm zitten, wat in het verleden met een CRT niet kon, ook al stond die op 100 Hz oid. Dit vanwege dat hij enorm last kreeg van koppijn van de straling. Blijkbaar is de straling van een monitor toch niet klein.

Ik krijg van mijn vrienden altijd het commentaar dat mijn monitor altijd zo donker staat, maar dit doe ik puur vanwege dat mijn ogen dan niet zo hard hoeven te
'werken'. Nu scheelt het dat ik niet grafisch bezig hoef te zijn. Ik weet wel dat de eerstvolgende monitor (over paar maanden oid) voor mij ook een tft wordt.

Ik vond het altijd prettiger op mn laptop te kijken naar het scherm dan een normale monitor, ook al heb ik een 21" met een hoge refreshrate. Wat voor mij echter nog een nadeel is aan tft schermen is dat de resolutie nog relatief laag is. Ik ben gewend aan 16x12, dan heb je tenminste plek op je scherm. Nu komen de nieuwste tft's inmiddels ook richting die resolutie, dus wat mij betreft gaat het alleen maar de goede kant op (-:

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 03:42:
Iemand die ik al een tijdje ken via internet beweerd een apple cinema display the hebben op zijn pc. En zonder enige hulpstukken of tweaks/mods ofzo. Aangezien ik hem al een tijd ken geloof ik hem wel, maar ik ga voor de zekerheid apple even mailen :)

Bedankt voor de formac link, alleen ik vind die schermen niet echt super, en dan doel ik met name op de voorpoten van het beestje :)
Apple beeldschermen zijn voorzien van een zgn Apple Display Connector, hier gaan zowel het beeldschermsignaal alsmede USB én de voeding van het scherm door 1 kabel. Op de videokaart zit intern een extra connector waar USB en een 28 volts lijn doorheenlopen.
Als je niet zo'n videokaart hebt of je wil een tweede scherm aan je mac hangen heb je hiervoor een DVI naar ADC adapter nodig:

http://www.apple.com/nl/displays/adapter.html

Daarvoor moet je dus een DVI poort op je videokaart hebben.
Er bestaat ook een VGA naar ADC convertor, die zijn vrij prijzig (rond de 300 euro).
Dit zou tevens op een pc moeten werken, mits je videokaart de resolutie ondersteunt.
Best kun je even zoeken op internet of en hoe iemand zo'n scherm aan de praat heeft gekregen.
De formac schermen kun je in twee verschillende uitvoeringen krijgen, een ADC of een DVI-versie.
Er gaan geruchten dat tegelijk met de nieuwe Apples (mogelijk geïntroduceerd op 23 juni) er nieuwe schermen uitkomen, wellicht ook lager geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasvanlierop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2018
Ik heb onlangs 2x Samsung 172T 17" TFT's gekocht en ik wil nooit meer terug naar CRT, wat mij betreft zijn er alleen maar voordelen!

GE-WEL-DIG ze moeten die dingen TFT scherp noemen ipv scherm

WinXP@P4-2,4 GHz+ Zalman 7000 cooler | ASUS P4PE | 1024MB DDR-RAM | 40 GB + 120 GB Seagate HD's | 2x Samsung 172T@Matrox G550+SiS 8 Mb PCI | RME Multiface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raps
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:12
Ik heb ook net een TFT gekocht, ACER AL718. Ik draai hem nu dual view met mijn ouwe iiyama 19" CRT.
TFT is zooo veel fijner. Sommige kleuren zijn inderdaad een klein beetje anders. Voor het web niet eens storend. Als je aan het designen bent voor print zou ik er wel een CRT bij houden, maar voor de rest zou ik zeker een TFT aanbevelen. SUPER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Ik heb net in een reflex 2 17" TFT's gekocht, heb ze nog niet gezien maar het zijn een:
Philips 170S2B
en een
Tatung L7CMT

Nou heb ik nog nooit gehoord van het merk Tatung en ik vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft. Ik hou namelijk zelf 1 van de 2 en de andere gaat naar een collega.

Iemand?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyindo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-03-2021
heb ruim 2 jaar een Eizo Flexscan L360..is wel een 15"inch schermpie, maar ut vol doet aan mijn eisen (gebruik voor te photoshopen en gamen).
Ik moet eerlijk zeggen na ruim 2 jaar het scherm te hebben het nog goed/perfect werkt!..
In mijn mening zou ik zo weer een Eizo halen! for sure!
alleen je moet (ff) hard sparen/werken ! ;)

Mocht een keerjte van mijn kennis de Eizo 18.1" FlexScan L695 lenen en in mijn mening is dat scherm echt een top! voor een developer scherm!
De prijs valt niet te onderhandelen :'(

maa goed my 2 cents voor Eizo products... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Laatst online: 15:42
Sorry hoor, maar ik heb in dit topic minimaal 4 maal gelezen dat een TFT niet te gebruiken is voor DTP e.d.
Heeft een van jullie het werkelijk wel eens geprobeerd/bekeken?

Ik maak (glossy)flyers voor verschillende feesten en doe dit sinds een half jaar op een Samsung TFT (171P), met daarnaast een Eizo 17" (2e monitor inmiddels).
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo'n goede benadering gezien als op deze TFT,
als ik een gedrukte flyer nu naast m'n beeldscherm hou komen de kleuren gewoon overeen. En ik ben niet scheel :P

[NOFI]Ik vraag me af of een van jullie uberhaupt wel eens op een TFT hebben gewerkt?[/NOFI]

Verder doe ik ook veel webdesign werk (ook programmeren) en ook dat is fijner door de helderheid, het contrast en de rust.
Op een CRT heb ik nog nooit zonder pijn in m'n ogen een dag en een nacht achter elkaar zitten te PHP'en ;)
Om het dan als "mainstream" ter controle nog een keer te bekijken loop ik wel even naar de oude Compaq monitor van m'n buurvrouw :P

Ben het dus verder volkomen met Femme eens.
Ben van plan een 2e TFT te kopen en m'n Eizo op zolder te zetten ;)

[ Voor 17% gewijzigd door man-o-script op 08-07-2003 01:17 ]

//

Pagina: 1 2 Laatste