Omdat hier regelmatig printplaatjes gemaakt worden heb ik even een Faq gemaakt hoe je dat als echte tweaker lekker cheap en easy kan doen, d'r gaat nl. niets boven pronken met eigengemaakte hardware 
Eerst moet je de hardware hebben:
- een plotter *
- een etsbak
- een PC (duh)
- etsmiddel
- een etsbestendige pen: Steadler Permanent of Pentel Super fine point (mijn favoriet..)
- en natuurlijk wat onbewerkte printplaten.
Wat je dan niet meer nodig hebt
:
- Foto positieve(of negatieve) printplaaten
- Ontwikkelaar
- Lichtbak
- UV doorlatende folie/of Seno Pausklar (UV doorlatende spray voor papier)
Ok, nu gaan we beginnen:
De mod voor de plotter is quick & dirty:
zorg er eerst voor dat een Fullsized pen de vrije baan heeft om te plotten, daar moet je soms (afhankelijk van het plottermodel) een stuk uit je plotter zagen. (schroef wel even de kap eraf voordat je gaat zagen
)
Hieronder zie je de plotter, let op de linkerkant waar normaal de pen-trommel zit: hier heb ik rechts ervan een stuk uit gezaagd zodat de pen vrije doorgang heeft.

De mod voor de pennen is niet zo quick, maar dirty is ie wel (tenminste de vulling):
Pak een pen , en haal de achterkant ervan af (goede kurkentrekker werkt prima), haal daarna het vilt eruit (als je niet van vuile vingers houd: gebruik weer de kurkentrekker, of laat de pen lekker uitdrogen).
Zaag de punt van de pen af, en pak een vijl, en ga nu maar rustig zitten en vijl net genoeg van de binnenkant eruit dat het gat van de voormalige pen NET groot genoeg is om de "dochterpen" in te kunnen persen.
Of je vraagt een kennis die op een hogeschool (of een andere plek meet een draaibank) werkt om een Adapter voor je te draaien ( zie de rode adaptor hieronder)
Hier een selectie pennen:
Van links naar rechts:
Originele pen; Leeggehaalde pen; pentel pen met custom adaptor; cuttter pen

Nu moet je een transport medium hebben:
De PCB moet nl. door de plotter kunnen rollen.
Ik gebruik hier een aluminiumplaat voor die ik op A4 formaat heb gesneden (yup daar liggen de pennen op in de foto hierboven).
Deze dunne aluplaten kan je (meestal) gratis afhalen bij de lokale drukkerij, het is toch afval waar ze voor moeten betalen om het te mogen afvoeren.
Nu moet je de PCB nog fixeren op de plaat, en dit kan op 2 manieren:
Crepe afplak tape, maar dat levert wel eens problemen op..
Ik gebruik liever fotolijm, een kwak op de achterkant van de PCB, even laten drogen en op de plaat plakken.
Maak wel eerst even een proefplotje (alleen layer 20 = dimension is al voldoende), zodat je precies weet waar de printplaat vast gezet moet worden.
Nu ben je klaar om te plotten, maar je moet nu wel nog een output creeren:
Ik beschrijf hier alleen de methode die ik gebruik met Eagle (ik gebruik nl. geen ander programma meer), en als output beschrijf ik het HPGL protocol (het protocol dat HP7475A gebruikt).
Eagle op Win9X:
Installeer de plotterdriver.
Ontwerp een board
Ga naar de camprocessor ****
Selecteer als output device "HPGL"
Selecteer de lagen die je wilt plotten (en stel eventueel het pennummer in)
Vul als output file "com1" of "com2" in
Gebruik als diameter een waarde tussen 7 en 10 mil (1 mil = 0.0254 mm)
Gebruik als snelheid 2 (is snel genoeg om de pen niet uit te drogen, maar langzaam genoeg om de PCB goed te dekken)
Stel de offset x en y in op 2 inch.
Haal nu pas de dop van de pen.
Zet de plotter aan.
Klik op op process job.
Nu rolt er een printplaat uit je plotter.
*Zo nu en dan prijg je een printer error: niet aankomen gaat vanzelf weer weg: uitleg: buffer van de HP7475A is nogal klein, door het hardware protocol krijgt win automatisch een signaal waneer ie weer info de buffer in kan sturen.
Laat hem even drogen en gooi um in een voorverwarmde etsbak.
Eagle op Win2K/XP:
Installeer de hewlett packard HPGL/2 roland DXY990 plotterdriver (zie update onderaan)(hier kan je eigenlijk niet mee plotten, maar je kunt eagle hier wel mooi mee voor de gek houden).
Ontwerp een board

Gebruik als snelheid 2 (is snel genoeg om de pen niet uit te drogen, maar langzaam genoeg om de PCB goed te dekken)
Zet de plotter aan.
Klik op op process job.

*Zo nu en dan prijg je een printer error:

niet aankomen gaat vanzelf weer weg!!!
uitleg: buffer van de HP7475A is nogal klein, door het hardware protocol krijgt win automatisch een signaal waneer ie weer info de buffer in kan sturen.
[BELANGRIJK]
Vink de VECTOR FONT ALWAYS ON in Eagle, dit voorkomt zeer vervelende crashes
Controlpanel > options > user interface > always vector font [V]
[DIVERSEN]
[COMPOORT INSTELLINGEN]
Buadrate: 2400 baud
Parity: NO
data: 8 bits
stopbit: 1
DCD OFF // DSR ON
Hardware protocolON
[/COM poort]
[KABELS]
[/Kabels]
Leuk extraatje:
Je kan ok nog een snijplotter maken voor stickers enzo:
cutterpen:

Hier heb ik een rotating blade gebruikt, een veertje en nog een stuk plastic uit een oude balpen. et resultaat is een pen waarin een klein mesje zit dat kan draaien.
Deze heb ik nog niet uitgetest: te veel projectjes, te weinig tijd (en nog geen nuttige toepassing bedacht) ..
(update: ik heb reeds vrij goedkoop een aluminium houdertje aangeschaft, waarmee mooiere resultaten mee te behalen zijn)
UPDATE:
Driver gevonden voor windows 2000 en winXP die prima werkt met de 7475A :
Roland DXY 990 is compatible met de 7475A.
Download de originele roland drivers van roland:
http://www.rolanddg.co.jp...drv_j/winnt4/d028220j.exe
Start de exe > laat um unpacken > start de installer >selecteer DXY 990 en laat deze de driver installen.
Zet de com settings weer terug naar 2400 baud (zie verhaal hierboven), en gebruik de plotter weer als vroegah..
UPDATE
pendruk regeling:
Ik heb de plotter zo gemod dat ik de pendruk kan regelen, dit omdat ik de plotter ook als snijplotter wil gebruiken.
Het probleem was alleen dat de spoel die de houder laat kantelen de houder losliet, waarna een veer de houder omlaag drukte, en zelf geen kracht uitoeffende op de houder zelf.
Dat probleem was vrij eenvoudig te tackelen:
Door een kogellagertje op de penhouder te moteren net tegen het platte gedeelte van de as zorg ik ervoor dat de kracht van de as direct op de houder wordt overgebracht.
Nu staat er veel meer op de houder en dus ook op de pen dan ooit te voren.
Daarna heb ik met een eenvoudige LM350 een regelaartje gebouwd die de spanning naar de spoel kan overbrengen zie tekeninge en schakeling hieronder.

*klik*

De kogellager op de penhouder

En de draaiknop om de druk te regelen.
Eerst moet je de hardware hebben:
- een plotter *
- een etsbak
- een PC (duh)
- etsmiddel
- een etsbestendige pen: Steadler Permanent of Pentel Super fine point (mijn favoriet..)
- en natuurlijk wat onbewerkte printplaten.
offtopic:
De HP7475A kan je tegenwoordig voor een prikje krijgen:
d'r bestaan nl./ geen freeware drivers voor om ze onder Win2K/winXP te draaien:
Je kan de Roland DXY 990 drivers hiervoor gebruiken
Dus max 15 Euro voor dat kreng betalen.
De HP7475A kan je tegenwoordig voor een prikje krijgen:
d'r bestaan nl./ geen freeware drivers voor om ze onder Win2K/winXP te draaien:
Je kan de Roland DXY 990 drivers hiervoor gebruiken
Dus max 15 Euro voor dat kreng betalen.
Wat je dan niet meer nodig hebt
- Foto positieve(of negatieve) printplaaten
- Ontwikkelaar
- Lichtbak
- UV doorlatende folie/of Seno Pausklar (UV doorlatende spray voor papier)
Ok, nu gaan we beginnen:
De mod voor de plotter is quick & dirty:
zorg er eerst voor dat een Fullsized pen de vrije baan heeft om te plotten, daar moet je soms (afhankelijk van het plottermodel) een stuk uit je plotter zagen. (schroef wel even de kap eraf voordat je gaat zagen
Hieronder zie je de plotter, let op de linkerkant waar normaal de pen-trommel zit: hier heb ik rechts ervan een stuk uit gezaagd zodat de pen vrije doorgang heeft.

De mod voor de pennen is niet zo quick, maar dirty is ie wel (tenminste de vulling):
Pak een pen , en haal de achterkant ervan af (goede kurkentrekker werkt prima), haal daarna het vilt eruit (als je niet van vuile vingers houd: gebruik weer de kurkentrekker, of laat de pen lekker uitdrogen).
Zaag de punt van de pen af, en pak een vijl, en ga nu maar rustig zitten en vijl net genoeg van de binnenkant eruit dat het gat van de voormalige pen NET groot genoeg is om de "dochterpen" in te kunnen persen.
Of je vraagt een kennis die op een hogeschool (of een andere plek meet een draaibank) werkt om een Adapter voor je te draaien ( zie de rode adaptor hieronder)
Hier een selectie pennen:
Van links naar rechts:
Originele pen; Leeggehaalde pen; pentel pen met custom adaptor; cuttter pen

Nu moet je een transport medium hebben:
De PCB moet nl. door de plotter kunnen rollen.
Ik gebruik hier een aluminiumplaat voor die ik op A4 formaat heb gesneden (yup daar liggen de pennen op in de foto hierboven).
Deze dunne aluplaten kan je (meestal) gratis afhalen bij de lokale drukkerij, het is toch afval waar ze voor moeten betalen om het te mogen afvoeren.
Nu moet je de PCB nog fixeren op de plaat, en dit kan op 2 manieren:
Crepe afplak tape, maar dat levert wel eens problemen op..
Ik gebruik liever fotolijm, een kwak op de achterkant van de PCB, even laten drogen en op de plaat plakken.
Maak wel eerst even een proefplotje (alleen layer 20 = dimension is al voldoende), zodat je precies weet waar de printplaat vast gezet moet worden.
Nu ben je klaar om te plotten, maar je moet nu wel nog een output creeren:
Ik beschrijf hier alleen de methode die ik gebruik met Eagle (ik gebruik nl. geen ander programma meer), en als output beschrijf ik het HPGL protocol (het protocol dat HP7475A gebruikt).
Eagle op Win9X:
Installeer de plotterdriver.
Ontwerp een board
Zet de plotter aan.
Klik op op process job.
*Zo nu en dan prijg je een printer error: niet aankomen gaat vanzelf weer weg: uitleg: buffer van de HP7475A is nogal klein, door het hardware protocol krijgt win automatisch een signaal waneer ie weer info de buffer in kan sturen.
Laat hem even drogen en gooi um in een voorverwarmde etsbak.
Eagle op Win2K/XP:
Installeer de hewlett packard HPGL/2 roland DXY990 plotterdriver (zie update onderaan)(hier kan je eigenlijk niet mee plotten, maar je kunt eagle hier wel mooi mee voor de gek houden).
Ontwerp een board

Zet de plotter aan.
Klik op op process job.

*Zo nu en dan prijg je een printer error:

niet aankomen gaat vanzelf weer weg!!!
uitleg: buffer van de HP7475A is nogal klein, door het hardware protocol krijgt win automatisch een signaal waneer ie weer info de buffer in kan sturen.
[BELANGRIJK]
Vink de VECTOR FONT ALWAYS ON in Eagle, dit voorkomt zeer vervelende crashes
Controlpanel > options > user interface > always vector font [V]
[DIVERSEN]
[COMPOORT INSTELLINGEN]
Buadrate: 2400 baud
Parity: NO
data: 8 bits
stopbit: 1
DCD OFF // DSR ON
Hardware protocolON
[/COM poort]
[KABELS]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| rs232 DB25 >DB25 Plotter > compoort 1 > 1 2 > 3 3 > 2 5 & 6 > 20 20 > 5 & 6 7 > 7 rs232 DB25 >DB9 Plotter > compoort 4 > 1 2 > 2 3 > 3 5 > 4 6 & 7 > 5 20 > 6 & 8 8 > 7 |
[/Kabels]
Leuk extraatje:
Je kan ok nog een snijplotter maken voor stickers enzo:
cutterpen:

Hier heb ik een rotating blade gebruikt, een veertje en nog een stuk plastic uit een oude balpen. et resultaat is een pen waarin een klein mesje zit dat kan draaien.
Deze heb ik nog niet uitgetest: te veel projectjes, te weinig tijd (en nog geen nuttige toepassing bedacht) ..
(update: ik heb reeds vrij goedkoop een aluminium houdertje aangeschaft, waarmee mooiere resultaten mee te behalen zijn)
UPDATE:
Driver gevonden voor windows 2000 en winXP die prima werkt met de 7475A :
Roland DXY 990 is compatible met de 7475A.
Download de originele roland drivers van roland:
http://www.rolanddg.co.jp...drv_j/winnt4/d028220j.exe
Start de exe > laat um unpacken > start de installer >selecteer DXY 990 en laat deze de driver installen.
Zet de com settings weer terug naar 2400 baud (zie verhaal hierboven), en gebruik de plotter weer als vroegah..
UPDATE
pendruk regeling:
Ik heb de plotter zo gemod dat ik de pendruk kan regelen, dit omdat ik de plotter ook als snijplotter wil gebruiken.
Het probleem was alleen dat de spoel die de houder laat kantelen de houder losliet, waarna een veer de houder omlaag drukte, en zelf geen kracht uitoeffende op de houder zelf.
Dat probleem was vrij eenvoudig te tackelen:
Door een kogellagertje op de penhouder te moteren net tegen het platte gedeelte van de as zorg ik ervoor dat de kracht van de as direct op de houder wordt overgebracht.
Nu staat er veel meer op de houder en dus ook op de pen dan ooit te voren.
Daarna heb ik met een eenvoudige LM350 een regelaartje gebouwd die de spanning naar de spoel kan overbrengen zie tekeninge en schakeling hieronder.

*klik*

De kogellager op de penhouder

En de draaiknop om de druk te regelen.
[ Voor 45% gewijzigd door equinoxe op 23-05-2005 23:36 . Reden: more info again ]