Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 16:41:
[...]
Geeft niet hoor InsjaHH, vind het alleen zo grappig dat de meesten denken dat fotografie alleen een zaak voor mannen is. Ik kocht op mijn 17e van mijn eerst verdiende geld een spiegelreflex van Fujica bij de Wehkamp

(en ben nu heel wat jaartjes ouder).
Waar het eigenlijk omgaat is de geheugenruimte. Ik heb al zoveel kaarten en ben onlangs een weekje op wintersport geweest. Neem dan de grootste kaart mee. No problem. Maar 5 weken Corsica is natuurlijk heel veel zand en natuur dus veel MB's.

Daar ga ik natuurlijk niet op een kb'tje meer of minder kijken. 't gaat mij om de tussendoor kiekjes, je weet wel, onderweg op de parkeerplaats, een overnachting in het hotel, de kids met hun vriendjes op de foto, kortom foto's leuk voor het album maar verder niet. Vandaar mijn vraag. Bij deze foto's weet ik bijvoorbaat al dat ik ze niet laat uitvergroten, zelfs afdrukken is dan de vraag.
Zo kan je toch aardig wat ruimte besparen? Nu weet ik wel dat je zelfs op parkeerplaatsen leuke dingen kunt tegen komen maar dat bedoel ik dussszzz niet.
Heb in al mijn fotografiejaren (en dat zijn er heel wat) slechts een paar vergrotingen laten maken. Dus das niet zo aan de orde.
Groetjes Marja
Phew, no hard feelings gelukkig

. Fotografie is inderdaad niet "alleen" voor mannen, maar laat ik het zo zeggen: je ziet het niet zo vaak dat vrouwen daar interesse in hebben. Ik voel me wel jong zeg op deze manier, ben zelf namelijk 17

. Maar dan al een spiegelreflex? Netjes, netjes...

.
Mijn pa heeft hier nog een oude SLR van Minolta uit 1979 staan, de XG1 mocht het je iets zeggen. Toendertijd spiksplinter nieuw, maar ja... alle dingen verouderen, vooral de techniek. Moet het zelf doen met de Canon G5, wat ook een hele hoop centjes heeft gekost zowel mij als mijn ouders

.
Om weer terug te gaan op je vraag... zo bespaar je natuurlijk aardig wat ruimte, 3 weken is een lange tijd; die "snapshot" kiekjes die voor
jou veel meer betekenen dan andere mensen, kunnen inderdaad wel op een lagere resolutie geschoten worden. Mocht je echt wanhopig zijn zoals fuss hierboven (no flame intended

), zou je natuurlijk kunnen overwegen een X-Drive II / Archos Gmini 220 aan te schaffen. Hoewel je aangeeft al 512 MB aan CF-jes hebt, kan dit misschien een (betere) aanschaf zijn dan nog meer MB aan CF-jes aan te schaffen. Sinds je dan 20 GB aan opslaggeheugen hebt en zonder de komst van de PC je foto's kunnen worden overgeheuveld op dit apparaat, is dit misschien een ideale oplosing om niet te besparen op de grootte kwa resolutie / bestandsgrootte.
Enige nadeel, het kost wel even een paar centjes

.