Ik zou graag zelf een goed lichtpistool bouwen om te gebruiken met MAME (een speelhal emulator). Er zijn wel een aantal standaard oplossingen zoals de USB lightgun van Act-Labs of de spelcomputer guns voor PlayStation 2 of Dreamcast, maar deze voldoen absoluut niet. De verkrijgbare consumenten pistolen hebben de volgende nadelen:
Het mag duidelijk zijn dat de huidige consumenten lichtpistolen geheel niet voldoen aan het predikaat "arcade perfect". De speelhal pistolen gebruiken andere technieken waardoor bovenstaande nadelen niet van toepassing zijn.
Onderstaand plaatje illustreert wat ik wil bouwen. De drie rode punten zijn IR-lichtsensoren. Ze worden bevestigd aan de randen van het zichtbare deel van het scherm. De groene en gele punten zijn IR-zenders bevestigd respectievelijk aan het begin van de loop en aan het einde van de loop.
Door een rechte lijn door de groene en de gele punt te trekken kun je bepalen waar de lijn het scherm kruist. Het kruistpunt is waar het pistool op gericht is. Ook kun je bepalen of de lijn het scherm niet kruist, ofwel het pistool is niet op het scherm gericht.
Het snijpunt laat zich vertalen naar een relatieve X/Y-coördinaat welke als invoer gebruikt wordt voor de emulator.
Lange inleiding, maar nu mijn vragen:
- Werking sterk afhankelijk van omgevingslicht
- Werking sterk afhankelijk van het type beeldscherm. Voor alle consumenten lichtpistolen geldt namelijk dat ze niet werken op breedbeeld, 100Hz, progressive scan, plasma, projectie of LCD beeldschermen.
- Niet geschikt voor meer dan één speler tegelijk
- Het beeld flitst na ieder schot. Dit is erg vermoeiend voor de ogen.
- Geen aanhoudend vuren mogelijk. Dit is noodzakelijk om een sommige speelhal titels correct te kunnen spelen.
Het mag duidelijk zijn dat de huidige consumenten lichtpistolen geheel niet voldoen aan het predikaat "arcade perfect". De speelhal pistolen gebruiken andere technieken waardoor bovenstaande nadelen niet van toepassing zijn.
Onderstaand plaatje illustreert wat ik wil bouwen. De drie rode punten zijn IR-lichtsensoren. Ze worden bevestigd aan de randen van het zichtbare deel van het scherm. De groene en gele punten zijn IR-zenders bevestigd respectievelijk aan het begin van de loop en aan het einde van de loop.
Door een rechte lijn door de groene en de gele punt te trekken kun je bepalen waar de lijn het scherm kruist. Het kruistpunt is waar het pistool op gericht is. Ook kun je bepalen of de lijn het scherm niet kruist, ofwel het pistool is niet op het scherm gericht.
Het snijpunt laat zich vertalen naar een relatieve X/Y-coördinaat welke als invoer gebruikt wordt voor de emulator.
Lange inleiding, maar nu mijn vragen:
- Zijn drie sensoren voldoende?
- Zullen meer sensoren het geheel nauwkeuriger maken?
- In hoevere kan de plaatsing en aantal censoren geoptimaliseerd worden?
- Met welke schakeling kan ik eenvoudig meerdere IR-ontvangers aan de PC koppelen?
- Is er een uitspraak te doen over de te verwachten nauwkeurigheid?
- Wat zijn de mogelijkheden om de ontvangers onderscheid te laten maken tussen de twee IR-zenders in de loop?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand