MauriX schreef op 23 May 2003 @ 09:39:
Okee, ik ben niet zo heel bekend met lenzen en dergelijke, maar waarom heb je in godsnaam zoveel lenzen nodig? Ik kan me voorstellen dat je een telelens wilt hebben. Dan kun je ver inzoomen. Ik kan me ook vorostellen dat je een macro lens wilt hebben voor plaatjes dicht bij.
Waarom wil iemand een lens, en kan iemand me het vershil laten zien? Vanwaar de mm? Ik niet snap?!

Lenzen bezitten meer eigenschappen dan ver inzoomen en close-up.
De mm is de focale lengte van een lens. Een 50mm lens geeft ongeveer hetzelfde weer als een oog.
Waar het voornamelijk om draait is de f-waarde (diafragma). Hoe lager de waarde, hoe meer licht de lens kan opvangen. Nu denk je misschien : ja so what ?
Als je meer licht kan opvangen, dan kan je dus ook hogere sluitertijden behalen aangezien die 2 aan elkaar verwant zijn. (diafragma & sluitertijd = exposure)
Denk eens aan een concert, je ziet mensen in het publiek altijd flitsen, dat gaat natuurlijk helemaal nergens over aangezien een flits hooguit 10 meter ver licht kan opbrengen.
Nu kan je met een f2.8 lens tijdens een concert nog prima foto's schieten
zonder flits. (ook ISO waarde verhogen kan een optie zijn, maar dat brengt ruis of korrels als nadeel met zich mee, daarom heb ik gekozen een 10D, die heeft zeer weinig ruis bij ISO800)
p.s. een lage f-waarde betekent altijd dat de lens duurder word. bijv. een 50mm 1.0 lens kost 2600 euro. een 50mm 1.8 150 euro, en 1.8 is al zeer lichtsterk kan je ik vertellen.
Een andere zeer fijne eigenshap met hoge lichtsterkte (= lage f-waarde) is dat je een object kan isoleren van de achtergrond. Het gros van de (digitale) compact camera's hebben geen mogelijkheid om diafragma's uberhaupt in te stellen.
Hoe vaak zie je foto's waarbij alles scherp is van voor tot achtergrond ?
99 van de 100 keer.
Ik wil dat helemaal niet, ik wil mijn object scherp en de rest niet, als ik dat wel wil, dan zal ik de diafragma waarde hoger moeten instellen, geen probleem maar je sluitertijd zal naar beneden gaan (nu kan je dit compenseren door de ISO waarde te verhogen)
Een bloemetje op je camera betekent macrostand, maar dat wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk macro is. Een macro lens is een gecorrigeerde flat-field lens, wat wil zeggen dat vanaf het midden tot aan de rand lens is bijna perfect gecorrigeerd is, dus bijna geen vervormingen (bij vergrotingen kan je geen vervorming gebruiken aangezien je dat meteen zal zien). Dit zijn de meest geperfectioneerde lenzen die er zijn en die gaan vaak tot 1 op 1 vergroting, iets wat een camera met een bloemetje niet zal kunnen halen...
De verschillende lenzen heb ik dus om de verschillende focale lengten te overbruggen : 24-70-70-200-100-400 en dan de 50mm voor portretten en de macro voor 1:1 vergrotingen
Een voorbeeld :
Deze heb ik geschoten met Canon IXUS330
Zie hier : van voor naar achter scherp, dit soort platen hebben mij er toe gedreven om een digitale spiegelreflex te kopen, ik wil de eerste scherp en de rest daarachter wazig, en dus niet alles scherp. Als ik dat wel wil, dan wil ik daar controle over hebben.
Deze is geschoten met de Canon D30 met de Sigma 24-70/2.8 lens
Had ik hier een diafragma van f16 genomen, dan had ik ook de rest van de bomen scherp gekregen, maar dat wil ik in dit geval niet.
Het verschil tussen een spiegelreflex en een compact camera ligt in het brandpunt afstand. En bij digitaal ook nog het verschil tussen de CCD chip en CMOS chip (de laatste is een stuk groter)
Hier word duidelijk wat ik bedoel (hoop ik
Ik heb mijn best gedaan....
BaKMaN