Hmmmmm..... Na de nieuwe BIOS van de week te hebben geflashed op mijn REV1.04 dacht ik vanmiddag, kom, misschien dat ik nu wel op een 200FSB kan draaien, laat ik het eens gaan proberen.
Goed, rustig aan doen, 9,5x200. Nope, Windows slaat vast bij het inlogscherm.
Oke, 9x200 dan ? No go, ook meteen vast bij het inlogscherm.
Hmmm, denk denk, AH, misschien het probleem gevonden... 2 weken terug een extra latje geheugen gekocht, heb 2x256 PC3200 en dit latje was PC2700. Goed, alle timings lekker losjes en nogmaals geprobeerd op 9x200. Nee hoor, nog steeds hetzelfde probleem.
Omdat ik de UberBIOS geflashed had heb ik ook nog de beschikking over Chipsetvoltage. Goed, die maar omhoog, gelijk AGP&MEM voltage meegenomen, alles op max maar nog steeds zo vast als een huis.
Goed, we hadden nog 0,025Volt over voor de CPU, dus hop, voltage naar 1,85Volt (effectief iets van 1,94) en gaaaaaan......... Blauw scherm. Hmm, die zijn nooit goed.
"UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME"
WTF !!! Die kende ik nog niet... Goed, duidelijk is er iets (denk toch processor) wat het beestje tegenhoudt op 200MHz FSB te lopen.
Oke, jammer dan, zetten we 'm gewoon weer lekker op 13,5x175. Ja, mooi niet. WEER hetzelfde blauwe scherm...
Gaan zoeken op Google, waarschijnlijk corrupte boot info. Gelukkig dat ik dus niet de enige ben met deze boodschap.
Als eerste optie, werd er gezegd, moet je je WinXP CD-ROM even plaatsen en even de setup uitvoeren om vervolgens voor Repair te gaan en dan even een CHKDSK /R commando te geven.
Volgende opties waren Format en zelfs FDISK... Hopen op optie 1 dus...
Goed, geen probleem. Ik plaats mijn kopie in de CD-ROM drive, start even met een floppy op (kopie is niet bootable) en start de setup van WinXP.
"WINDOWS SETUP HAS DETECTED THAT YOU DO NOT HAVE ENOUGH FREE HARDDRIVE SPACE FOR SWAP FILES."
O oooh, hoe kan dat dan ? Uhm, misschien dat deze oude opstartdiskette niet goed om kan gaan met NTFS partities. FDISK herkende zelfs maar een NTFS partitie van 12GB (waar deze 80GB hoort te zijn...). Logisch dus dat er niet genoeg ruimte is, heb immers al ruim 60GB in beslag.
Goed, van bootdisk.com even een nieuwe 98SE gedownload en daarmee gestart.
Eerste stap: GOED !
Tweede stap: GOED !
Derde stap:
"Windows setup needs a harddrive to store data. Windows did not detect such a drive."
Toen begon ik toch wel een beetje te zweten. Goed, op zoek naar de originele WinXP cd dan maar. Na een kwartier zoeken kwam het zilveren glimmende plaatje dan toch tevoorschijn.
Boot from ATAPI CD-ROM, Windows setup start, alles gaat goed en eindelijk kon ik dan toch eindelijk de recovery console tevoorschijn toveren.
Het CHKDSK commando uitgevoerd en uiteindelijk heeft mijn harde schijf 1 uur en 50 minuten geprutteld maar hij draait weer !!!!!!!!!
Conclusie: Mijn 2400+ wil niet op 200MHz FSB op dit bordje.