[Zeta] Yellowtab's beos versie.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.062 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 20:32:
BeOS is een zeer gaaf OS.

Heeft iemand ervaringen met BeOS op een laptop?? En hoe zit dat met een dual boot? kan dat ook met BeOS?
Beos personal 5, de oude dus, die kon gewoon dual booten.

Wat betreft HW ondersteuning kun je ff op de zeta site kijken....laptop hardware is vaak beetje speciaal. O-)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Beos heeft iig een eigen bootmanager maar kun je ook starten met bijvoorbeeld grub (en ik neem aan lilo en eventueel ntloader)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heel fun dat jullie het allemaal nog BeOS noemen jongens maar het heet nu toch zeker Zeta! :) ..

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat van zeta. Ik zie dit eigenlijk wel als een perfect iets voor me Home Pc... dvd rippen en encoden.. het gaat allemaal veel sneller en beter

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik heb vandaag Zeta in levende lijve gezien, en ik word steeds enthousiaster. Wat ik hoorde van een van de mensen van Zeta is dat ze betere ervaring hebben met nieuwe hardware als met oude.

Er zijn zoveel kleine dingetjes die het OS ontzettend lekker maken dat ik ze niet allemaal ga opnoemen, maar je kan bijvoorbeeld geheel eigenhandig de taal aanpassen in alle menu's, dus als je bijvoorbeeld alles in het Fries/Haags/Elmer Fudd ;) wil hebben kan dat heel eenvoudig. Ik heb een heleboel gezien maar dat is het eerste wat bij me opkomt. uuhm, je kan zelf het formaat (de grootte) van de iconen aanpassen, en de mogelijkheid om themes te maken. Java support zover ik begreep. En wat heel belangrijk is, ze zijn bezig om de volledige functionaliteit van Partition Magic te clonen/porten en dat gaat allemaal heel voorspoedig. Dit laatste zou al geimplementeerd moeten zijn in R1.

Zeta wordt een OS om rekening mee te houden, iig voor de thuis pc. Ik durf met 80% zekerheid te zeggen dat ik geen xp/Longhorn meer nodig heb straks. Gobe Productive is namelijk tamelijk compatible met de MS office appl. Gezien de ontelbare opties in Office zal niet alles in Gobe behouden blijven, omdat deze simpelweg een hoop dingen zelf niet heeft. Maar een briefje met hier en daar een screenshot oid of een spreadsheet is geen enkel probleem. (meer gebruik ik toch niet dus voor mij perfect)

ps Dit heb ik vandaag allemaal bekeken in D'dorf bij Begeistert. Ik moest gewoon ff Zeta zien, dus samen met een collega "ff" naar D'dorf geknald. (Dat was bijzonder grappig, zie icoon ;) )

Hmm tekst begint onderhand op een stukje marketing van yellowTAB te lijken. Ik hou er mee op.

(ps Freechris, had je mijn mailtje nog gekregen mbt de lift? Of ben ik een filter in verdwenen? :) )

[ Voor 30% gewijzigd door Flagg op 19-10-2003 22:54 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Heb ooit BeOS 5 Personal Edition gedraaid (ik probeer graag andere OS'en uit trouwens om de een of andere reden best vaag....) en dat ging met 20 MP3's heel erg soepel (wel vaag geluis maar ja :+ ) was op dit systeem :

AMD K6-2 500 MHz op VIA MVP3 chipset
128 MB PC133 @ PC100 (mobo te oud ;) )
Nvidia TNT2 M64 32 MB SDRAM
Crystal ISA geluidskaart
Verder HD enz......best standaard

Voor wat het waard is wat info :)
* nero355 vindt BeOS best COOL en lekker soepel :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Is er toevallig ook al een game compatible lijstje wat zo ie zo goed draait erop?

Het lijkt met best wat worden, maar ik wil natuurlijk nog wel me counterstrike kunnen blijven spelen :P en dat niet alleen.

Ik lees net dat er openGL ondersteuning is maar dat is ook niet alles,
kan ik maxpayne2 niet meer spelen iig :(

[ Voor 23% gewijzigd door Morph666 op 20-10-2003 00:39 ]

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
Morph666 schreef op 20 October 2003 @ 00:28:
Is er toevallig ook al een game compatible lijstje wat zo ie zo goed draait erop?

Het lijkt met best wat worden, maar ik wil natuurlijk nog wel me counterstrike kunnen blijven spelen :P en dat niet alleen.

Ik lees net dat er openGL ondersteuning is maar dat is ook niet alles,
kan ik maxpayne2 niet meer spelen iig :(
gamen gaat dus niet werken aangezien veel spellen zwaar leunen op de windows api's als directx en Ms schrijft die natuurlijk niet voor de concurent. Een Wine versie voor BeOS zou daar wellicht wel verandering in kunnen brengen.

Verwijderd

Ja en daar zie je hoe 4 MPlayer's vloeiend naast elkaar. Het leuke is dat je ze net zoals dat bij andere apps mogelijk is vloeiend kunt verplaatsen, AmigaOS en MorphOS kunnen dat ook. Dat kan met X niet, als je bij X een app verplaatst refreshed-ie niet goed, hoewel ik niet weet of preemtive patch daar verbetering in brengt. Windows heeft hier geloof ik ook last van. Hoe zit het met transparantie @ Zeta? Bestaat dat? Gebeurd dat ook realtime? X kan dit niet, met Imlib wel maar dat is niet echt transparant dan maakt-ie gewoon een snapshot van de achtergrond en dat doet-ie niet tijdens het verplaatsen van de app.

Wordt OpenOffice naar BeOS geport? Is het moeilijk software te porten naar Zeta? Dat zou veel perspectieven openen ook qua games en aangezien GIMP succesvol geport is. Dan kun je die ID software (Doom, Quake enz.) op Zeta draaien of zelf porten. En WINE ja, dat zou ook leuk zijn, hoewel zoiets ook de wil van native ontwikkeling aan kan tasten. ''Werkt toch al met WINE''.

Ik ben blij dat Yellowtab met Zeta een Becomeback heeft kunnen maken. Ik zal het zelf niet gaan draaien met name ivm. licensies, maar vanwege -zoals het er m.i. nu uit ziet- kwaliteit en features, diversiteit aspect in de desktop wereld, en antitrust gun ik het Yellowtab van harte. Van mijn kant veel plezier en succes gewenst aan de community.

Ben ook benieuwd wat voor impact het gaat hebben op de Amiga community aangezien de AmigaOne nog steeds niet uit is. En MorphOS krijgt er concurrentie bij.

• Grijns
Ik heb net mijn versie online gekocht en hoop dat het snel binnen is. als ik hem heb zal ik wel een serie screenies maken :)

• Grijns
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 20:35:
[...]

Beos personal 5, de oude dus, die kon gewoon dual booten.

Wat betreft HW ondersteuning kun je ff op de zeta site kijken....laptop hardware is vaak beetje speciaal. O-)
Voor BeOS is ook triple boot geen probleem. Ik heb hier verschillende triple boot bakken staan en allemaal met Be's boot manager. Zowel Win9x, WinXP als linux booten prima. Ook op lappies gaat dat prima :)

• esteis
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-01 11:01
Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 04:31:
[...]

Wordt OpenOffice naar BeOS geport? Is het moeilijk software te porten naar Zeta? Dat zou veel perspectieven openen ook qua games en aangezien GIMP succesvol geport is. Dan kun je die ID software (Doom, Quake enz.) op Zeta draaien of zelf porten. En WINE ja, dat zou ook leuk zijn, hoewel zoiets ook de wil van native ontwikkeling aan kan tasten. ''Werkt toch al met WINE''.
OpenOffice heb ik bij BeGeistert in D'dorf niks over gehoord, volgens mij willen ze het op dit moment bij GoBe houden.
Over het porten van software, het bedrijf wat bezig is met de partition software voor Zeta (http://www.paragon.ru/) heeft hun app in één dag geport naar Zeta. Dus óf ze hebben daar een geweldig team van nerds zitten, óf het is gewoon niet zo lastig om naar Zeta te porten.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

esteis schreef op 20 October 2003 @ 13:06:
[...]

OpenOffice heb ik bij BeGeistert in D'dorf niks over gehoord, volgens mij willen ze het op dit moment bij GoBe houden.
Over het porten van software, het bedrijf wat bezig is met de partition software voor Zeta (http://www.paragon.ru/) heeft hun app in één dag geport naar Zeta. Dus óf ze hebben daar een geweldig team van nerds zitten, óf het is gewoon niet zo lastig om naar Zeta te porten.
\offtopic

Jij bent ziek, ga naar bed. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Verwijderd

Flagg schreef op 19 October 2003 @ 22:15:
Ik heb vandaag Zeta in levende lijve gezien, en ik word steeds enthousiaster. Wat ik hoorde van een van de mensen van Zeta is dat ze betere ervaring hebben met nieuwe hardware als met oude.

Er zijn zoveel kleine dingetjes die het OS ontzettend lekker maken dat ik ze niet allemaal ga opnoemen, maar je kan bijvoorbeeld geheel eigenhandig de taal aanpassen in alle menu's, dus als je bijvoorbeeld alles in het Fries/Haags/Elmer Fudd ;) wil hebben kan dat heel eenvoudig. Ik heb een heleboel gezien maar dat is het eerste wat bij me opkomt. uuhm, je kan zelf het formaat (de grootte) van de iconen aanpassen, en de mogelijkheid om themes te maken. Java support zover ik begreep. En wat heel belangrijk is, ze zijn bezig om de volledige functionaliteit van Partition Magic te clonen/porten en dat gaat allemaal heel voorspoedig. Dit laatste zou al geimplementeerd moeten zijn in R1.

Zeta wordt een OS om rekening mee te houden, iig voor de thuis pc. Ik durf met 80% zekerheid te zeggen dat ik geen xp/Longhorn meer nodig heb straks. Gobe Productive is namelijk tamelijk compatible met de MS office appl. Gezien de ontelbare opties in Office zal niet alles in Gobe behouden blijven, omdat deze simpelweg een hoop dingen zelf niet heeft. Maar een briefje met hier en daar een screenshot oid of een spreadsheet is geen enkel probleem. (meer gebruik ik toch niet dus voor mij perfect)

ps Dit heb ik vandaag allemaal bekeken in D'dorf bij Begeistert. Ik moest gewoon ff Zeta zien, dus samen met een collega "ff" naar D'dorf geknald. (Dat was bijzonder grappig, zie icoon ;) )

Hmm tekst begint onderhand op een stukje marketing van yellowTAB te lijken. Ik hou er mee op.

(ps Freechris, had je mijn mailtje nog gekregen mbt de lift? Of ben ik een filter in verdwenen? :) )
Effe tussendoor, moet je eerst een afspraak maken of ben je op de bonnefooi naar dusseldorf geknald ? :P

• Dennis
  • Laatst online: 22:40
Best wel spannend, ik vraag me alleen af of OpenBeOS nu nog wel toekomst heeft. Ik heb een paar maanden terug BeOS 5 Pro gekocht, en het werkt nog steeds fantastisch.

Wat ik tot nu toe jammer van de HCL vind is dat de Matrox Parhelia (nog) niet ondersteund wordt.

• esteis
Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 17:24:
[...]

Effe tussendoor, moet je eerst een afspraak maken of ben je op de bonnefooi naar dusseldorf geknald ? :P
We kwamen er vrijdagavond achter dat je je eigenlijk moest registreren om te mogen gaan. Dat hebben we dus vrijdag / zaterdag maar gedaan en zondag werden we met open armen ontvangen. Helaas was de officiële presentatie zaterdag (waarom heeft niemand ons dat verteld!!? :)), maar de privé-sessie die we kregen was (zoals Flagg al zei) prima.

Op http://www.zetanews.com is overigens te lezen dat er binnenkort in NL een officiële presentatie gegeven gaat worden. Jippie!

• esteis
ddc schreef op 20 October 2003 @ 17:53:
Best wel spannend, ik vraag me alleen af of OpenBeOS nu nog wel toekomst heeft. Ik heb een paar maanden terug BeOS 5 Pro gekocht, en het werkt nog steeds fantastisch.

Wat ik tot nu toe jammer van de HCL vind is dat de Matrox Parhelia (nog) niet ondersteund wordt.
Heb je dat uit de HCL op yellowtab afgeleid of niet? Die klopt namelijk voor geen meter meer. Als je wil weten of ie in RC1 (of R1) ondersteund wordt kan je het best even op het yellowtab forum vragen...

• Grijns
ff een update-je....

Zeta RC-1 goes into production

jipie! :)

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:50

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Hertog schreef op 15 October 2003 @ 19:50:
Weet iemand eigenlijk wat precies de systeemeisen zijn? Op de pagina van yellowtab staat wel een hele mooie hardware compatability list, en daar staat wel in dat de pentium wordt ondersteund, maar ik kan me niet voorstellen dat het daar lekker op draait. In het forum kon ik alleen vinden dat waarschijnlijk wel ging draaien op een amd k6-2 333mhz met 64mb geheugen, maar dat was ook alleen maar een antwoord op een vraag. Zijn er ook ergens echte systeemeisen te vinden?
Heeft iemand al een antwoord op deze vraag gevonden?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Hertog schreef op 22 October 2003 @ 11:06:
[...]

Heeft iemand al een antwoord op deze vraag gevonden?
Aangezien ik erg veel gelezen heb over beos/Zeta de afgelopen weken, kan ik mij de bron niet echt meer herinneren, maar ik meen een keer iets gehoord te hebben over een 300Mhz met 128mb, maar dat was volgens mij niet het exacte minimum maar een soort van richtlijn om het goed te laten lopen. 64 mb lijkt me niet zo'n probleem.

Pin me er alleen niet op vast, die 64MB is meer een educated guess, gezien het ontzettend lage mem gebruik van de Zeta laptop op Begeistert lijkt het me ook wel te kunnen lopen met 64 mb namelijk.

Misschien dat iemand anders een wat definitiever antwoord heeft hierop.

[ Voor 13% gewijzigd door Flagg op 22-10-2003 18:19 ]

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-02 14:22
Zodra er een (vorm van) demo uitkomt die je kan gebruiken (dus geen screenshots, video's of flash animaties) wil ik best wel graag proberen of ik Zeta een prettig alternatief vind voor linux, of niet natuurlijk ;)

• InFrA-WiZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06-2025

InFrA-WiZ

Huh wat?

"Is there a Demo CD available?

Not at the moment. The prospect is under consideration, but nothing has been decided as of yet."

voorlopig dus geen demo :(

Ik wacht denk ik op de release van de home edition, de €99 die ze nu voor de "special bundle" vragen vind 'k wat veel

personal life-id: XZj5GaeWqCr9jOg1Tm1I7ZJajQ8Ari

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
Dit lijkt mij echt een perfect OSje voor in een studio, is even checken wat voor geluidskaarten ondersteunt worden. SoftSynths zijn er genoeg voor BeOS volgens mij.

Wel wat prof. kaarten.

Of anders voor een HTPC. TV cards worden genoeg ondersteund, video out kan ik niet controlleren.

[ Voor 28% gewijzigd door KnoppenSpook op 29-10-2003 15:27 . Reden: kleine toevoeging ]

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• Grijns
Wederom weer ff een update.
Vanaf vandaag (3-11-2003) is het shippen begonnen naar mensen die rc1 besteld hebben. Hierbij dan ook het verzoek aan ieder die hem ontvangt het hier ff met een leuke screenshot te melden. :)

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-02 14:22
Grijns schreef op 03 november 2003 @ 13:18:
Wederom weer ff een update.
Vanaf vandaag (3-11-2003) is het shippen begonnen naar mensen die rc1 besteld hebben. Hierbij dan ook het verzoek aan ieder die hem ontvangt het hier ff met een leuke screenshot te melden. :)
Updates are gu-oood (Bruce Almighty, anyone :Y))

Is er al iets meer bekend over eventuele demo versies? Ik denk dat de meeste mensen niet graag een OS proberen zonder dat ze weten of het hun geld wel waard is..

Verwijderd

|orion schreef op 03 november 2003 @ 14:36:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen niet graag een OS proberen zonder dat ze weten of het hun geld wel waard is..
Hier kan ik mij volledig bij aansluiten. Ik vind het ook jammer dat ik (iig niet legaal) de kans krijg om zeta rc-1 uit te proberen. Iemand btw enig idee of rc-1 al in de warez sectie rondwaart? })

Ik snap best dat dit niet te vergelijken is met bv. gratis open source linux distro's, maar aangezien beos max edition v3 hier ook niet op m'n laptop wil installen heb ik nog steeds geen beos ervaring opgedaan :'( . Ik kom met een bootfloppy wel in een menuutje, maar ik kan vervolgens niet vanaf cd installeren, omdat ie 'm niet ziet. Weet iemand hier wat over?

Weet iemand iets over de werking van powermanagement in zeta (acpi, suspend to disk, suspend to ram, etc.)?

Als iemand weet wanneer er in NL meeting over zeta zijn post het hier plz!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 15:03:
[...]

Hier kan ik mij volledig bij aansluiten. Ik vind het ook jammer dat ik (iig niet legaal) de kans krijg om zeta rc-1 uit te proberen. Iemand btw enig idee of rc-1 al in de warez sectie rondwaart? })

Ik snap best dat dit niet te vergelijken is met bv. gratis open source linux distro's, maar aangezien beos max edition v3 hier ook niet op m'n laptop wil installen heb ik nog steeds geen beos ervaring opgedaan :'( . Ik kom met een bootfloppy wel in een menuutje, maar ik kan vervolgens niet vanaf cd installeren, omdat ie 'm niet ziet. Weet iemand hier wat over?

Weet iemand iets over de werking van powermanagement in zeta (acpi, suspend to disk, suspend to ram, etc.)?

Ze zijn iig bezig om in nederland een presentation te houden, ik geloof dat dit ook weer het begin zou moeten zijn om DuBeus (nederlandse Beos enthousiastelingen) weer nieuw leven in te blazen. Waar en wanneer heb ik nog niet gehoord.

En nee RC1 waart nog niet in de warez scene rond, is ook bijna onmogelijk aangezien amper 2 reviewers de cd in handen hebben gekregen. Maar na morgen zal hij waarschijnlijk overal opduiken angezien ze vandaag begonnen zijn met het versturen van de RC1. (yippykayee mf :) :) )

@ Infra-Wiz En echt duur vindt ik die 99 euro niet hoor, als dat al te duur is voor een OS + compleet (maar dan ook compleet) pakket aan software, dan is het nooit goed. Al blijft natuurlijk altijd de vraag hoe hij werkt, maar dat is een kwestie van vertrouwen ;) en niet te knieperig zijn natuurlijk (vette ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door Flagg op 03-11-2003 19:19 ]

• esteis
@ Infra-Wiz En echt duur vindt ik die 99 euro niet hoor, als dat al te duur is voor een OS + compleet (maar dan ook compleet) pakket aan software, dan is het nooit goed. Al blijft natuurlijk altijd de vraag hoe hij werkt, maar dat is een kwestie van vertrouwen ;) en niet te knieperig zijn natuurlijk (vette ;) )
Je vergeet het t-shirt!!!

• InFrA-WiZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06-2025

InFrA-WiZ

Huh wat?

owja HET t-shirt ! :X :P

personal life-id: XZj5GaeWqCr9jOg1Tm1I7ZJajQ8Ari

• wzzrd
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Woei! Ik draai weer een tijdje Beos Max V3 op mijn bak, na voor het laatst BeOS gedraaid te hebben toen ik nog een nVidia Riva 128 had (!). Naast Gentoo, Windows XP :X :X en Red Hat 9. Wel een aardig OS'je. Ik het er namelijk altijd wel lol in om uit te zoeken hoe alles werkt in een nieuw OS. Linux heeft niet zo veel geheimen meer, dus... Trouwens, wel sjiek dat BeOS me in staat stelt om te zeggen "één" en zo. Met die accentjes dus. Enneh, BeOS heeft ook best een aardige manier om contacten op te slaan. Om alles op te slaan eigenlijk. Heel intuitief. Me like :)

Oh, en trouwens, BeOS is niet dood. Er wordt gewerkt aan ports van OpenOffice.org, er zijn tamelijk recente drivers voor mijn Intellimouse Explorer (mét ondersteuning voor de duimknoppen, iets dat Linux nog steeds niet (echt) heeft)) en Java 1.4 is recent geport.

Ik zou echt graag een keertje Zeta proberen. Maar aan de andere kant ben ik onderhand genoeg open source freak om meer interesse te hebben in openbeos. Gewoon. Omdat het open is. Het is gek dat het je na een paar jaar Linux gebruik ongemerkt gaat irriteren dat er bij die Intellimouse drivers bijvoorbeeld geen source zit :P

Nou ik toch bezig ben. Bij BeOS Max zit een mapje 'Other drivers'. Daarin zit een IDE driver om de standaard driver mee te vervangen. Scheelt namelijk weinig. Opeens is BeOS een beetje responsive op een normale manier :) Maar geen source :'(

[ Voor 47% gewijzigd door wzzrd op 03-11-2003 22:35 ]

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
wzzrd schreef op 03 november 2003 @ 22:29:
[..]
Trouwens, wel sjiek dat BeOS me in staat stelt om te zeggen "één" en zo. Met die accentjes dus.
[..]
Onder windows kan dat ook gewoon hoor, ff je input language op US International zetten ;)

Rookworst zonder R is ook worst.

• blouweKip
Ja en daar zie je hoe 4 MPlayer's vloeiend naast elkaar. Het leuke is dat je ze net zoals dat bij andere apps mogelijk is vloeiend kunt verplaatsen, AmigaOS en MorphOS kunnen dat ook. Dat kan met X niet, als je bij X een app verplaatst refreshed-ie niet goed, hoewel ik niet weet of preemtive patch daar verbetering in brengt.
Hier onder linux (met pre-emptive) geen problemen om meerdere mplayer/xine windows naast elkaar te hebben draaien en ze te verplaatsen (zonder redraw problemen)

opzich vond ik beos altijd wel een lekker snel en mooi os'je, toch hoop ik dat zeta flink verbeterd is tov r5 aangezien de ontwikkelingen in het linux wereld(je) niet hebben stil gestaan

In het filmpje vond ik vooral de ppc emulatie (os9) wel interessant

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

BezurK schreef op 03 november 2003 @ 23:06:
[...]
Onder windows kan dat ook gewoon hoor, ff je input language op US International zetten ;)
Joh. Het ging mij erom dat het überhaupt kon in BeOS. Standaard. En niet door allerlei trucs, die je vroeger bij Linux nodig had. Maar goed.

• BezurK
wzzrd schreef op 04 november 2003 @ 17:19:
[...]

Joh. Het ging mij erom dat het überhaupt kon in BeOS. Standaard. En niet door allerlei trucs, die je vroeger bij Linux nodig had. Maar goed.
Oh, sorry ;)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Op dit moment hebben alleen mensen die in duitsland wonen hem al binnen, ik verwacht hem dus maandag in huis te hebben.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 09:13
Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 15:03:
[...]

probeer eens www.betips.net

Hello fellow humans

• Tachyon
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Ze is wel erg positief over Zeta... :+

Maar ja, hoe serieus moet je iemand nemen die Babylon 5 over Star Trek prefereert ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Grijns
Grijns reviewed yellowTAB's Zeta RC1
Zeta RC1 is een speciale aanbeiding waardoor je door een soort preview krijgt op Zeta. Deze preview is Release Candidate 1 en kost 99eur. Als over een tijdje de final verkrijgbaar is kunnen de rc1 kopers deze gratis(op verzend kosten na) krijgen. Zeta RC1 is dus een leuke manier om nu al met Zeta te kunnen spelen terwijl je over een tijdje de final krijgt. Daarbij krijg je er ook een t-shirt bij met het yellowTab/Zeta logo.

Zeta rc1 komt op 1 cd in een dvd doosje en neemt bij een volledige installatie ongeveer 800 mb in beslag. Wat krijg je voor die 800mb?
  • Zeta rc1, dit is BeOS waar Be Inc. stopte met enkele updates. yellowTab gebruikt dit als basis om verder van te gaan. Voor de kenners, het is een ietsje aangepaste Dan0 kernel.
  • Heel veel applicaties. Een deel is ook makkelijk verkrijgbaar via bebits maar er zitten ook progamma's als Gobe Productive 2.0 en door yellowTab zelf gemaakte applicaties bij.
De installatie verloopt soepel op een PIII-600, 256MB, laptop. Tijdens de installatie kun je kiezen welke apps wel en niet geinstalleerd worden of je kiest gewoon voor alles. :) De installatie daarna verloopt snel, geen lange hardware setup/detectie of gekke scripts die aangepast moeten worden. ;) Na het instaleren van de bootmanager kun je Zeta booten.

Nu zijn drivers nooit BeOS's sterkste punt geweest en het is dan ook jammer om te moeten merken dat niet alle nieuwe door gebruikers gemaakte drivers al in deze cd verwerkt zijn. Wellicht is het gedaan om ruimte te besparen op de cd, deze is immers tot de nok gevuld met allerlij apps, maar het is te hopen dat de dvd release wat de final zal worden wel alle drivers bevat. Afijn, na het installeren van de ontbrekende mobility drivers werkt alles prima. Voor ieder die dus deze versie al wil proberen raad ik aan bij problemen even op bebits te kijken.

De problemen. Omdat dit nog een preview versie is zitten er ook wat problemen in. Voor een groot deel bestaat dit uit cosmetische problemen van niet lekker lopende window decors en teksten die langer zijn dan bedoeld. Maar een deel is ook gewoon nog niet af of enkel nog in duits.

Concluderend:
Als je bereid bent deze release echt als een preview voor de final te zien waar nog wel wat werk aan gedaan moet worden en je het leuk vind om een t-shirt te krijgen is dit echt een aanrader. De final versie kun je dan later voor enkel verzendkosten kopen en heb je nu toch al wat om mee te werken. Voor ieder die enkel direct goede waar voor zijn geld wil kan beter nog even wachten met de aanschaf.

Hier nog wat screenshots om een impressie te krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://www.sci.kun.nl/infstud/~marijnle/Zeta/zeta1s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sci.kun.nl/infstud/~marijnle/Zeta/zeta2s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sci.kun.nl/infstud/~marijnle/Zeta/zeta3s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sci.kun.nl/infstud/~marijnle/Zeta/zeta4s.jpg

edit:
ps meer screenshots zien? vraag ze aan :)

• BezurK
Werkt het goed op die (toch wel vrij snelle) CPU? Ik beschik namelijk sinds een poosje over een 3ghz CPU en ik kwam tot de minder leuke ontdekking dat BeOS 5 dat niet echt leuk vindt. :( De klok loopt bijvoorbeeld veel te hard...

Is dit nu over met Zeta?

• Grijns
BezurK schreef op 11 november 2003 @ 00:27:
[...]

Werkt het goed op die (toch wel vrij snelle) CPU? Ik beschik namelijk sinds een poosje over een 3ghz CPU en ik kwam tot de minder leuke ontdekking dat BeOS 5 dat niet echt leuk vindt. :( De klok loopt bijvoorbeeld veel te hard...

Is dit nu over met Zeta?
Ik heb het ff getest en ... het lijkt goed te werken :)

Mijn desktop pc is een PIV 2.8 (geen HT) met 512 Mb geheugen. De installatie cd start en in kleur (ik heb een geforce4 ti4600 dus ook goed nieuws op video kaart gebied) maar daarna houd het voor mij op. Dat is echter omdat de hardware raid kaart zo excotisch is dat dat niet echt vreemd is maar ik vermoed dat ook de verdere installatie prima zou gaan.

Houd echter wel rekening mee dat het geheugen niet meer dan 768 MB mag zijn, dit door een nog aanwezige beperking in de kernel die in de toekomst aangepakt zal (moeten) worden.

• CT
  • Laatst online: 09-02 17:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

En, om maar ff een korte vraag te stellen, wat bied BeOS Zeta meer dan BeOS 5? Want op je screenschot en uit je verhaal haal ik niet echt vernieuwende zaken :)

• Grijns
CT schreef op 11 november 2003 @ 10:17:
En, om maar ff een korte vraag te stellen, wat bied BeOS Zeta meer dan BeOS 5? Want op je screenschot en uit je verhaal haal ik niet echt vernieuwende zaken :)
Er zitten wat nieuwe door yellowTab gemaakte apps bij en er is betere ondersteuning voor nieuwe hardware zoals de PIV ed. Daarbij is de oude netwerk code NET_server vervangen door BONE, iets wat voorheen ook wel verkrijgbaar was maar nu is het legaal. Ook zit het gewon tsjok vol met BeOS apps (en games) en dat is natuurlijk altijd goed. Het Gobe Productive 2.0 is een mooi voorbeeld van een app die anders gewoon gekocht moet worden.

Toch moet ik toegeven dat als je geen BeOS fan bent en de (gratis) max edititie prima draait je beter nog even kunt wachten op de final. Voor alle fans is dit natuurlijk wel een echte must have, al was het alleen al voor het T-shirt. :)

• Morph666
  • Laatst online: 28-11-2025
Grijns zou je wat openGL games kunnen testen?

ben benieuwd of die gewoon runnen
.exe is niet ondersteund toch :? Hoe start je zoiets op Wine for Zeta? :P

• Grijns
Morph666 schreef op 11 november 2003 @ 13:28:

.exe word idd niet ondersteund het is immers geen windows maar Zeta (BeOS), openGl games zijn niet echt anwezig omdat gaming nog niet echt ontikkeld is voor Zeta/BeOS. Er zijn veel 2d spelletjes maar op 3d gaming moet dus nog ff gewacht worden.

ik kan vannacht wel wat screenshotjes van spelletjes maken.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Dit wordt mijn eerste post onder Zeta, had problemen met chello en mijn mac adress dus kreeg I-net niet eerder aan de praat onder Zeta.

De installatie van 10 minuten werkte perfect, maar ik heb eigenlijk maar 1 echt probleem met zeta en dat is dat ik de vidcard in safe mode moet draaien (wel 1024x768 16bit) maar het scrollen en dergelijke van webpagina's gaat nu wat traag.

Klopt ook wel want mijn fx5600Go wordt nog niet ondersteund, er zijn al wel werkende drivers voor maar zoals ik heb begrepen zit hier nog geen ondersteuning voor tft bij, en de waarschuwing die er bij stond voor eventuele beschadiging ervan was duideljik genoeg voor mij om ze nog even niet te proberen. ;)

Het enige andere nadeeltje (niet echt storend) is dat ik tijdens het opstarten even muliprocessor support moet uitzetten, anders beland ik tijdens het booten al in KDL. Het zou misschien aan mijn PIV kunnen liggen (wel HT) dat is tenminste het enige logische wat ik kan bedenken.

Ik ben een absolute Beos/Zeta n00b dus ik moet nog even kijken of ik dat permanent ergens kan uitschakelen.

Mijn Wifi wordt nog niet herkent, maar ik heb ook nog niet gezocht naar drivers ervoor. Voor de rest heb ik een volledig ende 100% werkende laptop. (acer aspire 1705 SCI )

Ik heb nog niet veel tijd gehad om de bijgeleverde software allemaal te proberen, maar zoals het er nu naar uitziet heb ik alleen xp nog nodig om een enkele keer een spelletje te spelen, a l moet ik zeggen dat ik me al wel eventjes goed heb kunnen vermaken met de fantastisch classic games die er bijgeleverd zijn.

Dus ondanks de gloednieuwe hardware heel weinig problemen er mee., en ik ben gunstig gezind over de eerste release die gaat komen.

Ohja en mijn touchpad werkt nog niet. :)

• CT
  • Laatst online: 09-02 17:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Okay dat was dus me 2e vraag, wireless en 3com pcmcia ondersteuning :P
Maar dat zit er dus nog niet in :P

Nou.. dan zie ik idd nog compleet geen reden tot aankoop.
Maar hopelijk!!! zit het in de final release!! want samen met java2 sdk erin.. wordt beos me primaire ontwikkel os :) lekker light.

• Grijns
Game plaatjes uit Zeta rc1 met service pack 1
Op verzoek enkele plaatjes van de games uit Zeta rc1, veel plezier. Als er andere verzoekjes zijn hoor ik het wel.

Afbeeldingslocatie: http://www.infstud.sci.kun.nl/~marijnle/Zeta/zeta5s.png
Afbeeldingslocatie: http://www.infstud.sci.kun.nl/~marijnle/Zeta/zeta6s.png
Afbeeldingslocatie: http://www.infstud.sci.kun.nl/~marijnle/Zeta/zeta7s.png

Verwijderd

Morph666 schreef op 11 november 2003 @ 13:28:

BeWine voor BeOS en misschien ook Zeta
http://bewine.loungenet.org
Geen idee of het werkt, het project ziet er een beetje.. dood.. uit.
Zie ook http://www.winehq.com/hypermail/wine-devel/2003/03/0288.html

Dan heb je nog BeBochs
http://bebochs.dreamhost.com
Om Windows of een Windows app vervolgens te draaien heb je itt WINE een Windows licentie nodig. Bochs is niet een retesnelle VM, en ook niet makkelijk te configureren (BeBochs: dunno) maar wel erg portable. Dus op het moment dat Zeta populair wordt of je zelf zin hebt om te hacken aan (Be)Bochs heb je een mooie kans van slagen.

Ik denk dat Windows apps draaien @ BeOS/Zeta vanzelf (weer) komt wanneer BeOS/Zeta weer populair wordt. En ik zie een aantal spelletjes die ik ook op mijn GNU/Linux bakken heb omdat ze Free software zijn. Bijvoorbeeld SDL Bomber (en ook SDL) en XGalaga (en ook X). Dus Zeta plukt ongetwijfeld vruchten van Free software.. 8) hopelijk geven ze ook iets terug, in de vorm van documentatie bijv. Daar heeft OpenBeOS dan weer wat aan.

Grijns bedankt voor de shots en review.

Verwijderd

Grijns, ik wil je effe bedanken voor het schrijven van de review :)

• Grijns
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 21:52:
Grijns, ik wil je effe bedanken voor het schrijven van de review :)
graag gedaan.

Hier is ook nog een veel uitgebreidere review te lezen.(in het engels) Veel tekst en plaatjes, zeker een aanrader om te lezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Grijns op 13-11-2003 09:45 ]

Verwijderd

ja deze review heb ik samen met Aernoudt geschreven, ik heb het ge-submit naar Tweakers maar zij doen er tot nog toe niks mee!

• Tachyon
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Ik heb net even de review gelezen. Prima werk. Jullie blijven tenminste kritisch. ;)

Even de conclusie voor mensen die te lui zijn om de hele review te lezen:
Our conclusion is that this first available version of Zeta does not earn to be called a “Release Candidate” yet. We expected that it was further in development then we find out wat it really was. Even after the service pack this “Release Candidate” is not a candidate they should have released. The installation is very good, hardware support is better after the service pack but not in this first release candidate. Unfortunately we faced too much problems here in the beginning. Without Java and decent Flash support lots of pages are still not accessible for Zeta users. Having Java is the least we need to call this a release candidate.

The e-mail manager is very good though. But we are missing some Messengers to chat with our MSN, ICQ and Yahoo contacts. And we are still waiting for an auto update and bug reporting tool as well as a session manager. Localization is still in an early stage and there is no OpenGL support at this moment. A more up-to-date Office suite that has better MS Office file format compatibility is needed too. As well as a powerpoint viewer. To make Zeta more user friendly documentation is needed and yellowTAB has to solve the problem with the complicated names of applications. Right now RC1 is an OS that is only usable for skilled (BeOS) users.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

moet je dit er ook even bijzetten he!

The biggest problem BeOS was facing was the lack of hardware support and applications. If you were lucky enough to get BeOS working on your PC, then there were not enough applications to do your daily work. yellowTAB is trying to solve both problems. With SANE and CUPS, lots of printers and scanners will be supported. A scanning interface will be added as well as a lite version of Refraction. yellowTAB also managed to get USB/USB2 working on Zeta. This will get better in future releases.

The deal with Paragon software will add a new boot manager and partition manager to Zeta as well as FAT & NTFS read and write support. A DVD burn application will make your options complete. The announced addition of Java and C# support will bring more applications to Zeta and will bring even more web pages to Zeta users. If only they could update Flash support for Zeta and bring us a native browser like Net Positive, but with kHTML and Java.

With mlDonkey we will have a great P2P client for Zeta. And there are already plenty of audio tools for Zeta so this can only get better. yellowTAB will implement a bug report tool and an update tool which will be a great enhancement of this operating system. The Software Valet works great and Localization, plus good documentation, will make Zeta more approachable for new users. The user interface is very configurable and the SVG Tracker adds extra eye candy to the OS. Zeta's performance in multi-tasking is great and shows an improvement over older BeOS versions. So Zeta RC1 shows us great possibilities for the future of BeOS. But there is still a lot of work to do.

In our opinion, Zeta will add more value over other older versions and new BeOS distributions as soon as the promised applications, functions, file formats and standard technologies are supported in the next release. Aernoudt, who worked for IBM and now works for Oracle and is really into UNIX, FreeBSD and Linux, would like to add that in his point of view, the multi threaded kernel is good enough as a solid base for at least the next 3/4 years. We are really looking forward to the first official release of Zeta.

Best regards to all of you that have waited for this review so long.

Christian Zielinski.

• gwystyl
  • Laatst online: 23:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Is het niet ergens te downloaden om gratis te proberen (iso's of ftp install?). Ik ben namelijk wel benieuwd hoe het werkt maar heb weinig zin om 49 of 99 euro neer te tellen voor een OS waarvan ik niet zeker weet of het überhaupt overweg kan met mijn hardware en of er goed werkende software voor is (volgens de review zijn de office programma's en im's nog niet zo goed).

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Grijns
Lijkt me max v3 een betere versie

http://bebits.com/app/3148

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

BeOS Max V3 heb ik hier een tijdje gedraaid, maar ik heb hem toch weer ingewisseld voor FreeBSD. Wel leuk, maar er zijn te veel dingen die niet (lekker) werken voor mij :P

• Grijns
Nog mensen die op de HCC 2003 ff naar BeOS/Zeta gekeken hebben bi de mensys stand ??

Verwijderd

Toch jammer dat je niet een versie zonder dat t-shirt gewoon kan downloaden, nadat je hem hebt betaald met de creditcard uiteraard.

• blouweKip
Nog mensen die op de HCC 2003 ff naar BeOS/Zeta gekeken hebben bi de mensys stand ??
Ja, zag er wel leuk uit, als ze slim zijn dan brengen ze een demo versie uit.

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is er iemand die Zeta draait? Er is al een versie te koop toch ? Ben eigenlijk wel benieuwd naar indrukken etc...

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:34
Ik heb Zeta Deluxe Edition RC 1 zojuist besteld via de site. Ik weet niet zeker wanneer deze binnenkomt, maar daarover is al een mail verstuurd. Ik zie ook nergens meer staan dat ik een T-Shirt krijg, laten we hopen van wel :P

Als ik 'm binnen heb, laat ik jullie alles weten hierover!

• M4RTiN
  • Laatst online: 24-11-2024
in dat demo filmpje laten ze een emulatie zien van macos9 hoe zit dat nu precies?

of was dat een beos draaiend op een mac?

• jpiscaer
Dat was een emulator die PPC hardware emuleert waardoor je MacOS kan draaien. Ik vermoedt dat je een geldige licentie van MacOS moet hebben wil je dat kunnen

• jpiscaer
Ik krijg m'n netwerkkaart niet aan de gang onder Zeta. Ik heb SP2 geinstalleerd en de fix (om 't netwerkconfigtooltje te krijgen) uitgevoerd... Mijn syteem herkend mijn onboard netwerkkaart wel, maar ik kom er niet meer op internet. Ik heb een Epox 8RDA+ moederbord. Ik kan zo niet vinden welke nic-chip erin zit, daardoor kan ik ook geen drivers vinden... Weet iemand een oplossing?

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
wat is het probleem? DNS of ip verkrijgen? werken ip nummers wel?

Human Bobby

• M4RTiN
  • Laatst online: 24-11-2024
mac os 9 licentie heb ik wel, maar die emulatie software hoe zit dat precies?

• jpiscaer
Justice schreef op 18 januari 2004 @ 21:25:
wat is het probleem? DNS of ip verkrijgen? werken ip nummers wel?
Naja 't blijkt dat de nForce2 chipset nog niet ondersteund wordt. De NIC werkt dus niet... :(

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Dan is er even weinig aan te doen denk ik :) Hoewel het volgens mij een vrij poplaire chipset is, dus support zal er wel komen

Ze moeten gewoon een stukje software schrijven voor linux en windows die de systeemonderdelen in je pc vergelijkt met de Zeta supported hardware database, zodat je weet of je je geld kan besteden.

[ Voor 45% gewijzigd door Justice op 21-01-2004 21:57 ]

Human Bobby

• jpiscaer
Daar is al een discussie over geweest, maar 't schrijven van een app die de hardware nakijkt is net zo veel werk als een simpel OS schrijven. Kost veel tijd, die beter besteed kan worden aan de hardwareondersteuning zelf. Daarbij is er een goede database op de yT site waar je al je hardware kan nakijken. Kost je wel iets meer tijd, dat wel...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
is yellowtab eigenlijk te "runnen" onder vmware? iemand al geprobeerd?

specs

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Jainoxi schreef op 13 januari 2004 @ 00:08:
Dat was een emulator die PPC hardware emuleert waardoor je MacOS kan draaien. Ik vermoedt dat je een geldige licentie van MacOS moet hebben wil je dat kunnen
er is dus een manier om mac OS 9 / Mac OS X te draaien onder XP op mijn intel celeron laptop ????

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• jpiscaer
xychix schreef op 17 februari 2004 @ 10:25:
[...]er is dus een manier om mac OS 9 / Mac OS X te draaien onder XP op mijn intel celeron laptop ????
Nee, die mogelijkheid is er niet. Je kan, mits je een officiele license van zowel Zeta als MacOS hebt, via een emulator in Zeta MacOS draaien. Dit heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.
gladiool schreef op 14 februari 2004 @ 21:21:
is yellowtab eigenlijk te "runnen" onder vmware? iemand al geprobeerd?
Wat me bijstaat van een topic op 't yT forum, is dat 't nog niet mogelijk is. Waarom weet ik niet meer, dat zou je even kunnen opzoeken.

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Jainoxi schreef op 17 februari 2004 @ 15:08:
[...]

Nee, die mogelijkheid is er niet. Je kan, mits je een officiele license van zowel Zeta als MacOS hebt, via een emulator in Zeta MacOS draaien. Dit heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.
Ik ben bang dat het dan nog niet mag omdat in de licentie van MacOS staat dat je het allen op een mac mag draaien :'(

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• jpiscaer
zeikstraal schreef op 17 februari 2004 @ 15:20:
[...]

Ik ben bang dat het dan nog niet mag omdat in de licentie van MacOS staat dat je het allen op een mac mag draaien :'(
Ik ben niet op de hoogte van de EULA van MacOS, maar de CEO van yT draaide 't zelf ook tijdens CeBit, dus of hij is fout bezig, of 't mag wel.. Dunno :P

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Tja ik heb ook nooit zo'n EULA gezien. Heb het alleen gelezen in de faq van mac on linux:
Q: Does MOL run on non-Apple hardware?
A: It does. MOL runs for instance on the Pegasos board, the Teron board and on AmigaOne hardware. In short, MOL should run on any PowerPC hardware (with the except of 601-based systems). However, the EULA of MacOS prohibits its usage on non-Apple hardware (it is of course perfectly legal to use MOL to boot a second Linux though).

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
zeikstraal schreef op 23 februari 2004 @ 13:36:
Tja ik heb ook nooit zo'n EULA gezien. Heb het alleen gelezen in de faq van mac on linux:

[...]
Dat stamt denk ik nog uit de tijd dat Apple licensies uitgaf van het MacOS. Dit is echter opgehouden toen Steve Jobs terug kwam bij Apple in '97. Alle licensies werden in getrokken en je mag sindsdien MacOS alleen nog maar op een Apple draaien en niet meer op een "kloon", zoals de umax en andere PowerPC makers in die tijd werden genoemd.

kleurbleur.nl

• KnoppenSpook
Weet iemand of de driver voor een G550 als TV-out ondersteund?

Op de support hardware staat dat vanaf G400 wel gesupport wordt, maar niet of TV-out ook gesupport wordt. Er staat ook iets van de OpenBEOS driver, iemand een idee waar ik deze vandaan kan plukken, kon het niet vinden...

http://www.yellowtab.com/support/hardware/show.php?id=105

Ik wil wel eens kijken of ie als HTPC OS kan gaan spelen...

• Grijns
update:

http://217.160.164.133/ye...sh/news/article.php?id=91

Zeta servcie pack 3 voor rc1 is beschikbaar.

• KnoppenSpook
KnoppenSpook schreef op 15 maart 2004 @ 12:05:
Weet iemand of de driver voor een G550 als TV-out ondersteund?

Op de support hardware staat dat vanaf G400 wel gesupport wordt, maar niet of TV-out ook gesupport wordt. Er staat ook iets van de OpenBEOS driver, iemand een idee waar ik deze vandaan kan plukken, kon het niet vinden...

http://www.yellowtab.com/support/hardware/show.php?id=105

Ik wil wel eens kijken of ie als HTPC OS kan gaan spelen...
via een openBeOS matrox driver en een tooltje voor dualhed instellingen (geschikt voor matrox en nVidia)
http://www.bebits.com/app/3080 en http://www.bebits.com/app/1401

Werkt alles naar behoren, de SB Live installeren is een lastiger verhaal.
eerst deze driver installeren: http://www.bebits.com/app/3209
daarna (zonder reboot) deze media add-on installeren: http://www.bebits.com/app/3208

Er is alleen nog weinig HTPC software voor volgens mij.

• KnoppenSpook
Je had toch ook RC2? RC1 met SP2, betekent dat dat SP3 ook werkt voor RC2, iemand nieuws over?

Verwijderd

KnoppenSpook schreef op 23 maart 2004 @ 11:27:
[...]

Je had toch ook RC2? RC1 met SP2, betekent dat dat SP3 ook werkt voor RC2, iemand nieuws over?
The update requires ServicePack 2 and then brings systems to the same level as RC2
oftewel: (RC1&SP2) + SP3 = RC2

en antwoord op je vraag min of meer:
Note: this update should not be applied to RC2 installations!
(logisch ook, want dan zou updaten overbodig zijn)

Verwijderd

Ik kan niet vinden waar je BEos moet downloaden!? :?

De officiele download site staat te koop, en op www.bebits.com zie ik alleen maar files van +/- 50mb. Is dit geen totaal aparte OS zoals linux? Kan je dat niet gewoon instaleren onder VMware? 50mb lijkt mij nogal weinig :?

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Ik kan me herinneren dat je BeOS 5 (Personal Edition) kon downloaden als 50 MB executable. Deze maakte dan een 500MB image aan en deze kon je booten met een speciale diskette (die je zelf aanmoest maken)

Signature

• Don3k
  • Laatst online: 07-02 16:59
kwil graag de RC2 aanschaffen, alleen niet via de ned. winkels te koop.

vraagje, ik zag op een screenshot waar winxp werd geemuleeert! dus in feite zou ik met winxp via usb op inet kunnen? en dan switchen naar zeta?

hier zie je remote destopping:
http://217.160.164.133/ye...ens/online/hi/screen1.png

en in filmpje zie je switch naar macos, dus in feite ook naaar win mogelijk zijn?

[ Voor 35% gewijzigd door Don3k op 26-05-2004 23:07 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Don3k schreef op 26 mei 2004 @ 23:00:
kwil graag de RC2 aanschaffen, alleen niet via de ned. winkels te koop.

vraagje, ik zag op een screenshot waar winxp werd geemuleeert! dus in feite zou ik met winxp via usb op inet kunnen? en dan switchen naar zeta?

hier zie je remote destopping:
http://217.160.164.133/ye...ens/online/hi/screen1.png

en in filmpje zie je switch naar macos, dus in feite ook naaar win mogelijk zijn?
Remote desktop is niet hetzelfde als emulatie, ik dnek niet dat winxp geemuleerd kan worden, en als het wel kan, dan zal het niet snel zijn...

[ Voor 15% gewijzigd door Hertog op 26-05-2004 23:50 . Reden: Oh, dat zei je al ;) ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat Zeta borduurt toch door op het oude BeOS dat al jaren niet meer ontwikkeld wordt. Zeta kan alleen het spul er omheen wat wijzigen en redistribueren, want het is closed-source.

Daarom denk ik dat het OpenBeOS project pas echt nieuw leven in BeOS zal blazen: http://www.openbeos.org

• KnoppenSpook
svdmeer schreef op 27 mei 2004 @ 00:47:
Dat Zeta borduurt toch door op het oude BeOS dat al jaren niet meer ontwikkeld wordt. Zeta kan alleen het spul er omheen wat wijzigen en redistribueren, want het is closed-source.

Daarom denk ik dat het OpenBeOS project pas echt nieuw leven in BeOS zal blazen: http://www.openbeos.org
Zeta heeft de source van de nieuwe BeOS (wat BeOS 6 zou worden) in licentie gekregen van Be Inc. zelf, voordat ze failliet gingen.
Op die code borduren ze verder. (herschrijven, bijschrijven etc).
Ze hebben dus wel degelijk echte BeOS sourcecode en is dus anders dan bijv. BeOS max wat wel met de closedsource binaries van BeOS 5 werken.

Ze werken trouwens ook samen: openBeOS en Zeta vooral op het gebied van drivers.

• Don3k
  • Laatst online: 07-02 16:59
mooi zo... ik zie er echt toekomst in :)

Er word steeds meer apparatuur ondersteunt, tis een kwestie van tijd.

vanmiddag RC2 proberen... tenminste eerst kijken bij media markt 8)

-edit... zeta kan windows ook emuleren:

Afbeeldingslocatie: http://www.yellowtab.com/products/graphics/previews/bebochs1.png

[ Voor 25% gewijzigd door Don3k op 28-05-2004 23:13 ]

Verwijderd

Don3k schreef op 27 mei 2004 @ 13:51:
mooi zo... ik zie er echt toekomst in :)

Er word steeds meer apparatuur ondersteunt, tis een kwestie van tijd.

vanmiddag RC2 proberen... tenminste eerst kijken bij media markt 8)

-edit... zeta kan windows ook emuleren:

[afbeelding]
Ik zie er ook toekomst in, er spreekt me op dit moment niets tegen in dit systeem.

Hopelijk pakt men het nu bij het bedrijf beter aan als destijds bij Be. Wat er fout gegaan is weet ik niet, maar het had een mooie toekomst kunnen worden. :)

• joint_me
  • Laatst online: 10-02 09:13
Ik zag toekomst in Be, Ik zag toekomst in Yellowtab, maar begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat ze de source niet hebben.

Ik begin bernd steeds meer een gladjakker te vinden en ik heb mijn hoop helemaal op openBeos gevestigd.

Hello fellow humans

• KnoppenSpook
joint_me schreef op 02 juni 2004 @ 21:16:
Ik zag toekomst in Be, Ik zag toekomst in Yellowtab, maar begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat ze de source niet hebben.

Ik begin bernd steeds meer een gladjakker te vinden en ik heb mijn hoop helemaal op openBeos gevestigd.
Waarom denk je dan dat ze de source niet hebben? Ik heb RC2 uitgeprobeerd en draaide gewoon BeOS software op. Dus of ze hebben YellowTab van de grond af aan opgebouwd incl. binary compatible, of ze hebben de source.
Beide eerste optie, zouden ze dat veel beter kunnen verkondigen, want dat is een wereld prestatie. OpenBeOS is daar nog wel een tijdje mee bezig...

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Omhoog!

Zojuist keek ik weer eens op http://www.yellowtab.com/ en het blijkt dat sinds 15 Okotber 'Zeta Neo' uit is. Het lijkt een nieuwe versie van de 'DeLuxe Edition' te zijn. Waneer de 1.0 release uitkomt kon ik niet vinden. Heeft iemand hier al met 'Neo' gespeeld?

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

En nog een keer omhoog :) Op de site staat dat Zeta wordt gepresenteerd op de Linux expo, op 2 juni. Is er inmiddels al iemand met ervaring met dit toch wel grappig uitziende systeem?

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

iMars

Full time prutser

Ik zag er laatst een artikel over in het blad C't.
Is dit ergens verkrijgbaar (lees legaal downloadbaar)? Wil het eerst zien/proberen voordat ik zoiets koop. Ziet er wel mooi uit ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
webmail schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:04:
Ik zag er laatst een artikel over in het blad C't.
Is dit ergens verkrijgbaar (lees legaal downloadbaar)? Wil het eerst zien/proberen voordat ik zoiets koop. Ziet er wel mooi uit ;)
kost helaas geld, meteen de charme van beos eraf.

|>

• Grijns
Ik heb, zoals eerder vermeld in dit topic, meerdere beta's getest en heb zo al wat ervaring met Zeta. Een leuk OS wat zeker nog niet af is maar wat wel een goed alternatief is voor eenieder die niet game'd en wel gewoon desktop werk doet.

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 14:56
Ondersteund BeOS of Zeta nu ook wlan-kaartjes?
Zijn er inmiddels ook andere verbeteringen bij Zeta (of BeOS)?

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb zeta hier even geprobeerd, maar helaas mijn wlan usb stick wordt niet herkend..
Er schijnt wel een ndis wrapper zonder documentatie in zeta te zitten, maar om daar nu uren tijd in te gaan steken tja. Ook start zeta alleen in video/safe mode op, op mijn 6800gt. Doe ik dat niet dan hangt de boel.

Tja als je als zeta dan adverteerd dat je de meeste hardware ondersteunt..

Dus sleep ik de cd maar in de bin (letterlijk).

Verwijderd

Als je wilt zien of je hardware ondersteund word onder de huidige versie van Zeta, kun je hier kijken:

http://www.yellowtab.com/support/hardware

Overigens is BeosMax nu gestopt met de ontwikkelingen (zoals ook een aantal anderen zijn gestopt). De enige die nog bezig zijn aan BeOS (als standalone OS) zijn de volgende:
-Haiku OS --> OpenSource en heeeeel langzame ontwikkeling (zijn al sinds 2002 bezig en het enige wat ze gedaan hebben is een deel van het originele BeOS 5, opnieuw coden. Enkele onderdelen zijn nu in Beta...).
-Zeta OS --> commercieel OS, hiervan gaat de ontwikkeling een stuk sneller als van bovenstaande. Dit omdat ze het volgens mij niet helemaal opnieuw coden en ik dacht ook iets gelezen te hebben dat ze meer code tot hun beschikking hadden (ook nieuwere code van het originele BeOS 5.1 die nog niet af was).

Wat ook wel interessant is:
yellowTAB at the Games Convention

24. August 2005

Last week the Games Convention was held in Leipzig for the fourth successive year. Already firmly etablished the trade fair was attended by representatives from all the important players of the gaming industry.

That was more than enough reason for yellowTAB to be there to talk to many producers of computer games and to promote ZETA. Many companies expressed considerable interest either to develop for ZETA or port their games to it. ZETA's compact and powerful architecture is the ideal platform for computer games. In addition discussions were held with many well-known distributors and resellers regarding co-operation in marketing ZETA.

The trade fair finished on 21st August with a record number of visitors. Along with the majority of visitors and exhibitors, yellowTAB was very happy with the trade fair and is already looking forward to the next Games Convention in 2006.
Iig, ik ga binnenkort eens Zeta proberen... Ik zal mijn bevindingen hier posten...
Pagina: 1 2 Laatste