[Zeta] Yellowtab's beos versie.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.062 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

ja deze review heb ik samen met Aernoudt geschreven, ik heb het ge-submit naar Tweakers maar zij doen er tot nog toe niks mee!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Ik heb net even de review gelezen. Prima werk. Jullie blijven tenminste kritisch. ;)

Even de conclusie voor mensen die te lui zijn om de hele review te lezen:
Our conclusion is that this first available version of Zeta does not earn to be called a “Release Candidate” yet. We expected that it was further in development then we find out wat it really was. Even after the service pack this “Release Candidate” is not a candidate they should have released. The installation is very good, hardware support is better after the service pack but not in this first release candidate. Unfortunately we faced too much problems here in the beginning. Without Java and decent Flash support lots of pages are still not accessible for Zeta users. Having Java is the least we need to call this a release candidate.

The e-mail manager is very good though. But we are missing some Messengers to chat with our MSN, ICQ and Yahoo contacts. And we are still waiting for an auto update and bug reporting tool as well as a session manager. Localization is still in an early stage and there is no OpenGL support at this moment. A more up-to-date Office suite that has better MS Office file format compatibility is needed too. As well as a powerpoint viewer. To make Zeta more user friendly documentation is needed and yellowTAB has to solve the problem with the complicated names of applications. Right now RC1 is an OS that is only usable for skilled (BeOS) users.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

moet je dit er ook even bijzetten he!

The biggest problem BeOS was facing was the lack of hardware support and applications. If you were lucky enough to get BeOS working on your PC, then there were not enough applications to do your daily work. yellowTAB is trying to solve both problems. With SANE and CUPS, lots of printers and scanners will be supported. A scanning interface will be added as well as a lite version of Refraction. yellowTAB also managed to get USB/USB2 working on Zeta. This will get better in future releases.

The deal with Paragon software will add a new boot manager and partition manager to Zeta as well as FAT & NTFS read and write support. A DVD burn application will make your options complete. The announced addition of Java and C# support will bring more applications to Zeta and will bring even more web pages to Zeta users. If only they could update Flash support for Zeta and bring us a native browser like Net Positive, but with kHTML and Java.

With mlDonkey we will have a great P2P client for Zeta. And there are already plenty of audio tools for Zeta so this can only get better. yellowTAB will implement a bug report tool and an update tool which will be a great enhancement of this operating system. The Software Valet works great and Localization, plus good documentation, will make Zeta more approachable for new users. The user interface is very configurable and the SVG Tracker adds extra eye candy to the OS. Zeta's performance in multi-tasking is great and shows an improvement over older BeOS versions. So Zeta RC1 shows us great possibilities for the future of BeOS. But there is still a lot of work to do.

In our opinion, Zeta will add more value over other older versions and new BeOS distributions as soon as the promised applications, functions, file formats and standard technologies are supported in the next release. Aernoudt, who worked for IBM and now works for Oracle and is really into UNIX, FreeBSD and Linux, would like to add that in his point of view, the multi threaded kernel is good enough as a solid base for at least the next 3/4 years. We are really looking forward to the first official release of Zeta.

Best regards to all of you that have waited for this review so long.

Christian Zielinski.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:00

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Is het niet ergens te downloaden om gratis te proberen (iso's of ftp install?). Ik ben namelijk wel benieuwd hoe het werkt maar heb weinig zin om 49 of 99 euro neer te tellen voor een OS waarvan ik niet zeker weet of het überhaupt overweg kan met mijn hardware en of er goed werkende software voor is (volgens de review zijn de office programma's en im's nog niet zo goed).

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Grijns
  • Laatst online: 31-01 14:43
Lijkt me max v3 een betere versie

http://bebits.com/app/3148

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

BeOS Max V3 heb ik hier een tijdje gedraaid, maar ik heb hem toch weer ingewisseld voor FreeBSD. Wel leuk, maar er zijn te veel dingen die niet (lekker) werken voor mij :P

• Grijns
Nog mensen die op de HCC 2003 ff naar BeOS/Zeta gekeken hebben bi de mensys stand ??

Verwijderd

Toch jammer dat je niet een versie zonder dat t-shirt gewoon kan downloaden, nadat je hem hebt betaald met de creditcard uiteraard.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Nog mensen die op de HCC 2003 ff naar BeOS/Zeta gekeken hebben bi de mensys stand ??
Ja, zag er wel leuk uit, als ze slim zijn dan brengen ze een demo versie uit.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is er iemand die Zeta draait? Er is al een versie te koop toch ? Ben eigenlijk wel benieuwd naar indrukken etc...

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:34
Ik heb Zeta Deluxe Edition RC 1 zojuist besteld via de site. Ik weet niet zeker wanneer deze binnenkomt, maar daarover is al een mail verstuurd. Ik zie ook nergens meer staan dat ik een T-Shirt krijg, laten we hopen van wel :P

Als ik 'm binnen heb, laat ik jullie alles weten hierover!

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
in dat demo filmpje laten ze een emulatie zien van macos9 hoe zit dat nu precies?

of was dat een beos draaiend op een mac?

• jpiscaer
Dat was een emulator die PPC hardware emuleert waardoor je MacOS kan draaien. Ik vermoedt dat je een geldige licentie van MacOS moet hebben wil je dat kunnen

• jpiscaer
Ik krijg m'n netwerkkaart niet aan de gang onder Zeta. Ik heb SP2 geinstalleerd en de fix (om 't netwerkconfigtooltje te krijgen) uitgevoerd... Mijn syteem herkend mijn onboard netwerkkaart wel, maar ik kom er niet meer op internet. Ik heb een Epox 8RDA+ moederbord. Ik kan zo niet vinden welke nic-chip erin zit, daardoor kan ik ook geen drivers vinden... Weet iemand een oplossing?

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
wat is het probleem? DNS of ip verkrijgen? werken ip nummers wel?

Human Bobby

• M4RTiN
  • Laatst online: 24-11-2024
mac os 9 licentie heb ik wel, maar die emulatie software hoe zit dat precies?

• jpiscaer
Justice schreef op 18 januari 2004 @ 21:25:
wat is het probleem? DNS of ip verkrijgen? werken ip nummers wel?
Naja 't blijkt dat de nForce2 chipset nog niet ondersteund wordt. De NIC werkt dus niet... :(

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Dan is er even weinig aan te doen denk ik :) Hoewel het volgens mij een vrij poplaire chipset is, dus support zal er wel komen

Ze moeten gewoon een stukje software schrijven voor linux en windows die de systeemonderdelen in je pc vergelijkt met de Zeta supported hardware database, zodat je weet of je je geld kan besteden.

[ Voor 45% gewijzigd door Justice op 21-01-2004 21:57 ]

Human Bobby

• jpiscaer
Daar is al een discussie over geweest, maar 't schrijven van een app die de hardware nakijkt is net zo veel werk als een simpel OS schrijven. Kost veel tijd, die beter besteed kan worden aan de hardwareondersteuning zelf. Daarbij is er een goede database op de yT site waar je al je hardware kan nakijken. Kost je wel iets meer tijd, dat wel...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
is yellowtab eigenlijk te "runnen" onder vmware? iemand al geprobeerd?

specs

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Jainoxi schreef op 13 januari 2004 @ 00:08:
Dat was een emulator die PPC hardware emuleert waardoor je MacOS kan draaien. Ik vermoedt dat je een geldige licentie van MacOS moet hebben wil je dat kunnen
er is dus een manier om mac OS 9 / Mac OS X te draaien onder XP op mijn intel celeron laptop ????

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• jpiscaer
xychix schreef op 17 februari 2004 @ 10:25:
[...]er is dus een manier om mac OS 9 / Mac OS X te draaien onder XP op mijn intel celeron laptop ????
Nee, die mogelijkheid is er niet. Je kan, mits je een officiele license van zowel Zeta als MacOS hebt, via een emulator in Zeta MacOS draaien. Dit heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.
gladiool schreef op 14 februari 2004 @ 21:21:
is yellowtab eigenlijk te "runnen" onder vmware? iemand al geprobeerd?
Wat me bijstaat van een topic op 't yT forum, is dat 't nog niet mogelijk is. Waarom weet ik niet meer, dat zou je even kunnen opzoeken.

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Jainoxi schreef op 17 februari 2004 @ 15:08:
[...]

Nee, die mogelijkheid is er niet. Je kan, mits je een officiele license van zowel Zeta als MacOS hebt, via een emulator in Zeta MacOS draaien. Dit heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.
Ik ben bang dat het dan nog niet mag omdat in de licentie van MacOS staat dat je het allen op een mac mag draaien :'(

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• jpiscaer
zeikstraal schreef op 17 februari 2004 @ 15:20:
[...]

Ik ben bang dat het dan nog niet mag omdat in de licentie van MacOS staat dat je het allen op een mac mag draaien :'(
Ik ben niet op de hoogte van de EULA van MacOS, maar de CEO van yT draaide 't zelf ook tijdens CeBit, dus of hij is fout bezig, of 't mag wel.. Dunno :P

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Tja ik heb ook nooit zo'n EULA gezien. Heb het alleen gelezen in de faq van mac on linux:
Q: Does MOL run on non-Apple hardware?
A: It does. MOL runs for instance on the Pegasos board, the Teron board and on AmigaOne hardware. In short, MOL should run on any PowerPC hardware (with the except of 601-based systems). However, the EULA of MacOS prohibits its usage on non-Apple hardware (it is of course perfectly legal to use MOL to boot a second Linux though).

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
zeikstraal schreef op 23 februari 2004 @ 13:36:
Tja ik heb ook nooit zo'n EULA gezien. Heb het alleen gelezen in de faq van mac on linux:

[...]
Dat stamt denk ik nog uit de tijd dat Apple licensies uitgaf van het MacOS. Dit is echter opgehouden toen Steve Jobs terug kwam bij Apple in '97. Alle licensies werden in getrokken en je mag sindsdien MacOS alleen nog maar op een Apple draaien en niet meer op een "kloon", zoals de umax en andere PowerPC makers in die tijd werden genoemd.

kleurbleur.nl

• KnoppenSpook
  • Laatst online: 04-09-2023
Weet iemand of de driver voor een G550 als TV-out ondersteund?

Op de support hardware staat dat vanaf G400 wel gesupport wordt, maar niet of TV-out ook gesupport wordt. Er staat ook iets van de OpenBEOS driver, iemand een idee waar ik deze vandaan kan plukken, kon het niet vinden...

http://www.yellowtab.com/support/hardware/show.php?id=105

Ik wil wel eens kijken of ie als HTPC OS kan gaan spelen...

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• Grijns
update:

http://217.160.164.133/ye...sh/news/article.php?id=91

Zeta servcie pack 3 voor rc1 is beschikbaar.

• KnoppenSpook
KnoppenSpook schreef op 15 maart 2004 @ 12:05:
Weet iemand of de driver voor een G550 als TV-out ondersteund?

Op de support hardware staat dat vanaf G400 wel gesupport wordt, maar niet of TV-out ook gesupport wordt. Er staat ook iets van de OpenBEOS driver, iemand een idee waar ik deze vandaan kan plukken, kon het niet vinden...

http://www.yellowtab.com/support/hardware/show.php?id=105

Ik wil wel eens kijken of ie als HTPC OS kan gaan spelen...
via een openBeOS matrox driver en een tooltje voor dualhed instellingen (geschikt voor matrox en nVidia)
http://www.bebits.com/app/3080 en http://www.bebits.com/app/1401

Werkt alles naar behoren, de SB Live installeren is een lastiger verhaal.
eerst deze driver installeren: http://www.bebits.com/app/3209
daarna (zonder reboot) deze media add-on installeren: http://www.bebits.com/app/3208

Er is alleen nog weinig HTPC software voor volgens mij.

• KnoppenSpook
Je had toch ook RC2? RC1 met SP2, betekent dat dat SP3 ook werkt voor RC2, iemand nieuws over?

Verwijderd

KnoppenSpook schreef op 23 maart 2004 @ 11:27:
[...]

Je had toch ook RC2? RC1 met SP2, betekent dat dat SP3 ook werkt voor RC2, iemand nieuws over?
The update requires ServicePack 2 and then brings systems to the same level as RC2
oftewel: (RC1&SP2) + SP3 = RC2

en antwoord op je vraag min of meer:
Note: this update should not be applied to RC2 installations!
(logisch ook, want dan zou updaten overbodig zijn)

Verwijderd

Ik kan niet vinden waar je BEos moet downloaden!? :?

De officiele download site staat te koop, en op www.bebits.com zie ik alleen maar files van +/- 50mb. Is dit geen totaal aparte OS zoals linux? Kan je dat niet gewoon instaleren onder VMware? 50mb lijkt mij nogal weinig :?

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

Ik kan me herinneren dat je BeOS 5 (Personal Edition) kon downloaden als 50 MB executable. Deze maakte dan een 500MB image aan en deze kon je booten met een speciale diskette (die je zelf aanmoest maken)

Signature

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 16:59
kwil graag de RC2 aanschaffen, alleen niet via de ned. winkels te koop.

vraagje, ik zag op een screenshot waar winxp werd geemuleeert! dus in feite zou ik met winxp via usb op inet kunnen? en dan switchen naar zeta?

hier zie je remote destopping:
http://217.160.164.133/ye...ens/online/hi/screen1.png

en in filmpje zie je switch naar macos, dus in feite ook naaar win mogelijk zijn?

[ Voor 35% gewijzigd door Don3k op 26-05-2004 23:07 ]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:50

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Don3k schreef op 26 mei 2004 @ 23:00:
kwil graag de RC2 aanschaffen, alleen niet via de ned. winkels te koop.

vraagje, ik zag op een screenshot waar winxp werd geemuleeert! dus in feite zou ik met winxp via usb op inet kunnen? en dan switchen naar zeta?

hier zie je remote destopping:
http://217.160.164.133/ye...ens/online/hi/screen1.png

en in filmpje zie je switch naar macos, dus in feite ook naaar win mogelijk zijn?
Remote desktop is niet hetzelfde als emulatie, ik dnek niet dat winxp geemuleerd kan worden, en als het wel kan, dan zal het niet snel zijn...

[ Voor 15% gewijzigd door Hertog op 26-05-2004 23:50 . Reden: Oh, dat zei je al ;) ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat Zeta borduurt toch door op het oude BeOS dat al jaren niet meer ontwikkeld wordt. Zeta kan alleen het spul er omheen wat wijzigen en redistribueren, want het is closed-source.

Daarom denk ik dat het OpenBeOS project pas echt nieuw leven in BeOS zal blazen: http://www.openbeos.org

• KnoppenSpook
svdmeer schreef op 27 mei 2004 @ 00:47:
Dat Zeta borduurt toch door op het oude BeOS dat al jaren niet meer ontwikkeld wordt. Zeta kan alleen het spul er omheen wat wijzigen en redistribueren, want het is closed-source.

Daarom denk ik dat het OpenBeOS project pas echt nieuw leven in BeOS zal blazen: http://www.openbeos.org
Zeta heeft de source van de nieuwe BeOS (wat BeOS 6 zou worden) in licentie gekregen van Be Inc. zelf, voordat ze failliet gingen.
Op die code borduren ze verder. (herschrijven, bijschrijven etc).
Ze hebben dus wel degelijk echte BeOS sourcecode en is dus anders dan bijv. BeOS max wat wel met de closedsource binaries van BeOS 5 werken.

Ze werken trouwens ook samen: openBeOS en Zeta vooral op het gebied van drivers.

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 16:59
mooi zo... ik zie er echt toekomst in :)

Er word steeds meer apparatuur ondersteunt, tis een kwestie van tijd.

vanmiddag RC2 proberen... tenminste eerst kijken bij media markt 8)

-edit... zeta kan windows ook emuleren:

Afbeeldingslocatie: http://www.yellowtab.com/products/graphics/previews/bebochs1.png

[ Voor 25% gewijzigd door Don3k op 28-05-2004 23:13 ]

Verwijderd

Don3k schreef op 27 mei 2004 @ 13:51:
mooi zo... ik zie er echt toekomst in :)

Er word steeds meer apparatuur ondersteunt, tis een kwestie van tijd.

vanmiddag RC2 proberen... tenminste eerst kijken bij media markt 8)

-edit... zeta kan windows ook emuleren:

[afbeelding]
Ik zie er ook toekomst in, er spreekt me op dit moment niets tegen in dit systeem.

Hopelijk pakt men het nu bij het bedrijf beter aan als destijds bij Be. Wat er fout gegaan is weet ik niet, maar het had een mooie toekomst kunnen worden. :)

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-02 09:13
Ik zag toekomst in Be, Ik zag toekomst in Yellowtab, maar begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat ze de source niet hebben.

Ik begin bernd steeds meer een gladjakker te vinden en ik heb mijn hoop helemaal op openBeos gevestigd.

Hello fellow humans

• KnoppenSpook
joint_me schreef op 02 juni 2004 @ 21:16:
Ik zag toekomst in Be, Ik zag toekomst in Yellowtab, maar begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat ze de source niet hebben.

Ik begin bernd steeds meer een gladjakker te vinden en ik heb mijn hoop helemaal op openBeos gevestigd.
Waarom denk je dan dat ze de source niet hebben? Ik heb RC2 uitgeprobeerd en draaide gewoon BeOS software op. Dus of ze hebben YellowTab van de grond af aan opgebouwd incl. binary compatible, of ze hebben de source.
Beide eerste optie, zouden ze dat veel beter kunnen verkondigen, want dat is een wereld prestatie. OpenBeOS is daar nog wel een tijdje mee bezig...

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Omhoog!

Zojuist keek ik weer eens op http://www.yellowtab.com/ en het blijkt dat sinds 15 Okotber 'Zeta Neo' uit is. Het lijkt een nieuwe versie van de 'DeLuxe Edition' te zijn. Waneer de 1.0 release uitkomt kon ik niet vinden. Heeft iemand hier al met 'Neo' gespeeld?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

En nog een keer omhoog :) Op de site staat dat Zeta wordt gepresenteerd op de Linux expo, op 2 juni. Is er inmiddels al iemand met ervaring met dit toch wel grappig uitziende systeem?

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:44

iMars

Full time prutser

Ik zag er laatst een artikel over in het blad C't.
Is dit ergens verkrijgbaar (lees legaal downloadbaar)? Wil het eerst zien/proberen voordat ik zoiets koop. Ziet er wel mooi uit ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
webmail schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:04:
Ik zag er laatst een artikel over in het blad C't.
Is dit ergens verkrijgbaar (lees legaal downloadbaar)? Wil het eerst zien/proberen voordat ik zoiets koop. Ziet er wel mooi uit ;)
kost helaas geld, meteen de charme van beos eraf.

|>

• Grijns
Ik heb, zoals eerder vermeld in dit topic, meerdere beta's getest en heb zo al wat ervaring met Zeta. Een leuk OS wat zeker nog niet af is maar wat wel een goed alternatief is voor eenieder die niet game'd en wel gewoon desktop werk doet.

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 14:56
Ondersteund BeOS of Zeta nu ook wlan-kaartjes?
Zijn er inmiddels ook andere verbeteringen bij Zeta (of BeOS)?

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb zeta hier even geprobeerd, maar helaas mijn wlan usb stick wordt niet herkend..
Er schijnt wel een ndis wrapper zonder documentatie in zeta te zitten, maar om daar nu uren tijd in te gaan steken tja. Ook start zeta alleen in video/safe mode op, op mijn 6800gt. Doe ik dat niet dan hangt de boel.

Tja als je als zeta dan adverteerd dat je de meeste hardware ondersteunt..

Dus sleep ik de cd maar in de bin (letterlijk).

Verwijderd

Als je wilt zien of je hardware ondersteund word onder de huidige versie van Zeta, kun je hier kijken:

http://www.yellowtab.com/support/hardware

Overigens is BeosMax nu gestopt met de ontwikkelingen (zoals ook een aantal anderen zijn gestopt). De enige die nog bezig zijn aan BeOS (als standalone OS) zijn de volgende:
-Haiku OS --> OpenSource en heeeeel langzame ontwikkeling (zijn al sinds 2002 bezig en het enige wat ze gedaan hebben is een deel van het originele BeOS 5, opnieuw coden. Enkele onderdelen zijn nu in Beta...).
-Zeta OS --> commercieel OS, hiervan gaat de ontwikkeling een stuk sneller als van bovenstaande. Dit omdat ze het volgens mij niet helemaal opnieuw coden en ik dacht ook iets gelezen te hebben dat ze meer code tot hun beschikking hadden (ook nieuwere code van het originele BeOS 5.1 die nog niet af was).

Wat ook wel interessant is:
yellowTAB at the Games Convention

24. August 2005

Last week the Games Convention was held in Leipzig for the fourth successive year. Already firmly etablished the trade fair was attended by representatives from all the important players of the gaming industry.

That was more than enough reason for yellowTAB to be there to talk to many producers of computer games and to promote ZETA. Many companies expressed considerable interest either to develop for ZETA or port their games to it. ZETA's compact and powerful architecture is the ideal platform for computer games. In addition discussions were held with many well-known distributors and resellers regarding co-operation in marketing ZETA.

The trade fair finished on 21st August with a record number of visitors. Along with the majority of visitors and exhibitors, yellowTAB was very happy with the trade fair and is already looking forward to the next Games Convention in 2006.
Iig, ik ga binnenkort eens Zeta proberen... Ik zal mijn bevindingen hier posten...
Pagina: 1 2 Laatste