[Zeta] Yellowtab's beos versie.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.062 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
Afbeeldingslocatie: http://www.yellowtab.com/graphics/top_left.png
Beos (door sommigen al onterecht dood verklaard) heeft een vervolg gekregen met de naam Zeta. Zeta gemaakt door Yellowtab en begint er al zeer goed uit te zien. Daarom dacht ik dat het leuk was dit topic te openen omdat ik weet dat er hier ook wat (ex-)BeOS gekken rondbrowsen en om wellicht wat interesse te wekken bij alle anderen die iets anders dan Microsoft windows willen maar de *nix varianten niet je van het vinden.

Kijk vooral eens naar de links in dit topic met een demo van cebit2003. Hierin onder andere Copy-pasten uit een pdf zonder dure acrobat software en vele andere toffe dingen.

Afbeeldingslocatie: http://www.yellowtab.com/products/graphics/screenshots/desktop3.png
Voor meer screenshots klik hier.

Er is op dit moment nog geen release date maar verwacht wordt dat het niet al te lang meer gaat duren. :)

Wie weer gaat Zeta wel voor elkaar krijgen wat linux en mac os niet lukten, de massa bij windows weghalen. Het word een makkelijk, goedkoop os op goedkope hardware. ;)

Update: YellowTab's Zeta rc1 ships !
Verderop in het topic staat het al maar wellicht toch interrestant om ook hier te vermelden. YellowTab is begonnen om rc1 te verkopen. Als je deze koopt is de upgrade naar de final maar 10eur en krijg je er nu al een Zeta t-shirtje bij :)

Update: Grijns reviewed yellowTAB's Zeta RC1
zie mijn post hier voor de review.

[ Voor 22% gewijzigd door Grijns op 10-11-2003 23:54 . Reden: Zeta rc1 ships ! ]

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
BeOS was zo verschrikkelijk vet altijd!! Zeker voor multimedia was het geweldig. Ik ga zeker een versie van die Zeta kopen, kijk er nu al naar uit.
Maar ik kan je verzekeren dat ook BeOS geen massa bij Windows weg gaat halen. Daar is Windows gewoon teveel een 'standaard' voor.

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08-2025

zyberteq

nou, dat dus

Hartstikke gaaf!, ik ga het zeker weer proberen (mijn hardware is op dit moment meer standaard dan ten tijde van BeOS 5)

De grote krachten van BeOS waren (en zijn?) toch vooral:
de snelle bootup (sneller dan XP)
het BFS bestandssyteem dat is gewoon erg goed! en snel
geheugenmanagement
de Grafische engine, was volgens mij op OpenGL gebaseerd en ook weer lekker snel
De GUI, was gewoon lekker en intuïtief

maar als ik het zo zie gaan ze voor de Luna look (of is dat alleen een andere skin?) want ik vond de BeOS 5 look perfect

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• Helmet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 10:18
Ik vind het erg jammer dat ze zo op XP willen lijken met dat lelijke blauw en groen, het originele 'goud' van beos vond ik veel mooier uitzien

Icons are overrated

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 13:00
De BEOS'en beginnen er stilaan zeer goed uit te zien!

Het enige wat me nog bij mijn oude ;) win2000pro houdt is de hardwareondersteuning die ms van alle fabrikanten krijgt. Het probleem is dat je met BEOS er echt op moet letten dat je hardware ondersteund wordt en meestal moet je dan ook nog genoegen nemen met een standaard driver die veel van de extra functionaliteiten mist die de windowsdrivers wel hebben.

Spijtig, maar zolang dat de meeste fabrikanten het vertikken om goede drivers mee te leveren voor andere OS'en (lees : niet windows) ziek ik de grote massa niet overstappen.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nouja, heten ze Yellow Tab, en gaan ze uitgerekend dat weghalen :+

Geweldig initiatief. Mijn hart is verkocht aan BeOS, hoewel ik noodgedwongen meestal Windows gebruik nu. Linux is ook niet alles.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Grijns
Even wat extra info.

- de look hier is gewoon een skin. als je bij de screenshots kijkt zie je dat dit niet de eenige is.
- hw support is beter dan vroeger. Niet optimaal maar kijk alvast wat er al is op de supported hw pagina.

• Pnhers
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-07-2023

Pnhers

--

ZyberTEQ schreef op 08 mei 2003 @ 12:32:
Hartstikke gaaf!, ik ga het zeker weer proberen (mijn hardware is op dit moment meer standaard dan ten tijde van BeOS 5)

De grote krachten van BeOS waren (en zijn?) toch vooral:
de snelle bootup (sneller dan XP)
het BFS bestandssyteem dat is gewoon erg goed! en snel
geheugenmanagement
de Grafische engine, was volgens mij op OpenGL gebaseerd en ook weer lekker snel
De GUI, was gewoon lekker en intuïtief

maar als ik het zo zie gaan ze voor de Luna look (of is dat alleen een andere skin?) want ik vond de BeOS 5 look perfect
[personal-mode]He zyber jij hier!![/personal-mode]

Ik wil nog iets toevoegen aan het lijstje nl. dat Beos/Zeta zo ongelovelijk simpel in gebruik is. je werkt er 2 uurtjes mee en je hebt het al ongeveer onder de knie.
Eigenlijk moeten ze een soort Developer kit maken die het mogelijk maakt om op een vrij simpele manier ondersteuning voor je hardware te programmeren/in elkaar vlansen.

• joint_me
  • Laatst online: 10-02 09:13
Helmet schreef op 08 mei 2003 @ 12:35:
Ik vind het erg jammer dat ze zo op XP willen lijken met dat lelijke blauw en groen, het originele 'goud' van beos vond ik veel mooier uitzien
Dat is een skin, het is mogelijk de oude BeOS r5 look te nemen, of de Dano(BeOS r6) look te nemen, maar ook winXP en macOS zitten er tussen. Dus laat je niet misleiden door deze screenshot. (en iemand was me al voor :D maar ik tik vrolijk door :D)

Dan nog iets, de ondersteuning voor hardware is zeker een probleem en wordt op dit moment gedaan door voornamelijk particulieren, maar wat het eigenlijke grote probleem is, is het gemis van de zogenaamde killer apps, hetzelfde probleem waar linux mee speelt. Dingen zoals photoshop en flash (welke waarschijnlijk als een tiet zouden lopen op BeOS) kunnen gebruikers over de streep trekken, daarnaast zouden games de massa over de streep kunnen trekken. Helaas, zijn alle developers overgestapt op andere platformen, neem nou Gobe, deze heeft BeOS laten vallen als een baksteen, maar Zeta heeft ze volgens mij wel overtuigd om terug te komen, maar voor hoelang :(

Maar dan blijft het nog maar de vraag of Zeta enige toekomst heeft, aangezien ze de code gebruiken van Dano, ze hebben hier de rechten op, maar wat ik mij af vraag, zijn het de eenmalige rechten, of mogen ze het zover door ontwikkelen als ze zelf willen :? Of zijn ze aangewezen op projecten zoals http://www.openbeos.net en http://www.blueeyedos.com/ welke proberen een openSource variant te maken van BeOS r5 en niet van Dano. Als je bekent bent met dano, weet je ook dat deze niet geheel backwards compatible is met de R5 release. 8)7 Daarnaast komt ook een stukje marketing kijken, ze hebben niet de resources om een groot scheepse campagne op te richten, is mijn vermoeden, zo hoe krijgen ze het dan aan de man. Je hebt de freaks, maar deze groep is te klein voor mond op mond reclame.

Hello fellow humans

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08-2025

zyberteq

nou, dat dus

als ik die Hardware compatibility zo zie dan is alleen mijn Geforce 4 MX440 niet compatibel, maarja, das toch een ruk kaart (jammer genoeg heb ik niks anders, of een Voodoo banshee moet voldoen voor UT2003 :P)

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

Yes! Eindelijk weer iets cools van Be! Ik heb heel in het begin nog n BeBox gehad.. Vreselijk gaaf destijds.. altijd jammer gevonden van het kleine software aanbod..

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

• Grijns
XKB schreef op 08 mei 2003 @ 13:09:
Yes! Eindelijk weer iets cools van Be! Ik heb heel in het begin nog n BeBox gehad.. Vreselijk gaaf destijds.. altijd jammer gevonden van het kleine software aanbod..
een bebox ? hebbie em nog en zo ja wil je er wellicht vanaf ?

• XKB

XKB

Anonymous functional

Die heb ik helaas (spijt, spijt) verkocht een (ongeveer) jaar geleden, op het moment dat ik me op linux ging werpen... (Stom,stom)

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe komen jullie aan Zeta als ik vragen mag? ergens te dl'en als beta test of gekocht?

Als het in de warez sferen komt dan houdt het op.

Verwijderd

YES!!

Eindelijk weer een versie die hopelijk goed up-to-date blijft...

Wat vond ik BeOS toch een ontzettend goed OS.. dat is echt gewoon het OS der OS'en...
Die snelheid,stabiliteit,gebruikersvriendelijkheid... echt geweldig..

Ik ga deze absoluut kopen....

/me draait op dit moment met BeOS Dev 1.1, maar deze werkt niet helemaal goed met de Intel 845 :(

• CT
  • Laatst online: 09-02 17:16

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Weetje wat ik me nual een tijdje afvraag (naja tis zwaar offtopic denk ik)
Waarom er geen Java voor BeOS is?

Want als je er gewoon jakarta zooi en de sun sdk's op kan draaien leefde het nu nog denk ik :) ik zou BeOS graag als me java-dev omgeving hebben, lekker light.

zowel linux als windows zijn er te 'bulky' voor.

• XKB

XKB

Anonymous functional

Volgens mij is er alleen nog maar een beta versie uit en die is niet publiek. De engiste manier waarop je aan zeta kan komen is dus of a) beta tester zijn of b) Warez.

• jb044
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:20
Persoonlijk ben ik sceptisch en zie ik het meer als een mooie distro van bestaande software dan een echt nieuwe versie....mischien ben ik te negatief maar die CeBit demo liet toch echt weinig vernieuwends zien, qua BeOS that is!! En wat me vooral niet lekker zit is dat dat mannetje van Zeta wel erg zenuwachtig wordt als er technische vragen gesteld worden en ook met weinig bevredigende antwoorden komt.

Anyway er zijn diverse (gratis) alternatieven openbeos (waar Zeta geloof ik nauw mee samenhangt) en diverse anderen:

http://www.beunited.org/

en bovenal BeOS Max:

http://crux.sourceforge.net/nuke/index.php

Nog steeds gebaseerd op BeOS 5 PE maar met vele extra's van drivers tot mozilla en perl zegmaar, allemaal in 1 makkelijk te installeren iso. Als je eens met BeOS wilt spelen of de draad wilt oppakken lijkt me dat voorlopig de beste kandidaat. Ik ben er persoonlijk erg tevreden over.

• XKB

XKB

Anonymous functional

Helaas is er nog steeds geen GF4 ondersteuning.. Als dat er is kan ik er tenminste weer iets mee. Vesa 16 kleuren oid is geen pretje.

(Ik hoop dat ik ze niet over het hoofd gezien heb)

Verwijderd

Meer info op:

http://www.osnews.com/story.php?news_id=3692

en

http://slashdot.org/artic...85&tid=187&tid=190&tid=87

resize je picture btw...Vreemd dat dit (nog) niet op de Frontpage heeft gestaan...

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-02 19:21

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Dit is idd het betere nieuws, ik zag dat er gestemt kan worden op de site van YelloTAB voor hardware support in YellowTAB 2. En daar zag ik ook GF4 pas verschijnen.
Als het meezit en er niet al te veel diversieteid in de API onstaat zullen er wel weer officeele drivers komen van hardware fabrikanten.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-02 19:14

Metro2002

Memento mori

ohjaaa dan. BeOS komt terug :D kwijl
alleen las dat ze de opgenGL ondersteuning niet verder gingen ontwikkelen :(
dat is wel weer erg jammer.

• TGEN
  • Laatst online: 10-02 11:57

TGEN

Hmmmx_

Mja, toen ik nog BeOSR5 Pro draaide was ik altijd zo trots op die enorm goed uitgewerkte multithreading... een echte realtime thread scheduler, whoei, en great looks ook :D. Als dit Zeta niet te duur wordt ga ik t ook kopen, maar ik moet wel zeggen dat ik gedurende de ontwikkeling ervan veel vraagtekens heb (gehad) bij dit project... Doet niks af aan het resultaat hoor :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:02

OgWok

U.N.C.L.E.

Prachtig dat er iemand mee doorgaat :)

Kvond zelf BeOs 5 prima draaien, wat is er eigenlijk met Jean-Louis Gassee gebeurd??

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

OgWok schreef op 06 June 2003 @ 19:09:
Prachtig dat er iemand mee doorgaat :)

Kvond zelf BeOs 5 prima draaien, wat is er eigenlijk met Jean-Louis Gassee gebeurd??
Z'n achternaam zegt het zelf misschien al? :P

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 16:29
BeOS corporate was toch ook volop aan de gang? heb er hier 2 cd's van liggen.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Animal schreef op 17 June 2003 @ 18:21:
BeOS corporate was toch ook volop aan de gang? heb er hier 2 cd's van liggen.
Niet meer. Be zelf heeft de source overgedaan aan YellowTAB en die is nu dus bezig met Zeta. Be heeft zichzelf opgeheven voor zover ik weet. Een week of twee terug heb ik hier ook een FP-artikel voor geschreven: Preview van YellowTAB's Zeta.

Verwijderd

Zeta is momenteel a lwél beschikbaar,

de eerste release candidate:

http://www.yellowtab.com

OpenGL word wél door ontwikkeld, maar niet volledige ondersteuning in eerst release
verder is er nu dus ondersteuning voor USB2,
maar is er ook ondersteuning voor Java, wat een heleboel applicaties naar Zeta zal brengen

voor een uitgebreide review lees:

http://www.osnews.com/story.php?news_id=4770

groetjes

chris.,

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Reken er maar op dat ik de TPG aan de deur krijg zogauw de final uit is! :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 02:16:
Zeta is momenteel a lwél beschikbaar,

de eerste release candidate:

http://www.yellowtab.com

OpenGL word wél door ontwikkeld, maar niet volledige ondersteuning in eerst release
verder is er nu dus ondersteuning voor USB2,
maar is er ook ondersteuning voor Java, wat een heleboel applicaties naar Zeta zal brengen

voor een uitgebreide review lees:

http://www.osnews.com/story.php?news_id=4770

groetjes

chris.,
Hey die naam heb ik eerder gezien op het yt forum, probleempjes met je sis chipset meen ik.

En mij een beetje laten schrikken dat je nooit een sis chipset met zeta moet gebruiken. :) Nooit meer doen he, ik wil namelijk errug graag Zeta proberen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Verwijderd

BezurK schreef op 09 October 2003 @ 18:00:
Reken er maar op dat ik de TPG aan de deur krijg zogauw de final uit is! :)
Zekers :9

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:48
Draai al een tijdje RC1 (als zijnde Zeta developer) en ik kan jullie vertellen dat het zeker de moeite waard is. Dit is een prachtig OS om een beetje voor te hobbyen. Tevens is het een heerlijk desktop OS en werkt alles simpel en zoals je wil dat het werkt, in tegenstelling tot de gemiddelde linux desktop (no flames intended).

Snel, stabiel en betrouwbaar.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Ik krijg de tpg hopelijk iets eerder aan de deur, heb net die Special Fantastic Happy Pretpakket bundle besteld.

Ik kon gewoon niet wachten. Ben ook lichtelijk overgehaald door ene Bernd. :)

Hij zei al dat ik kontakt op moest nemen met iemand in Almere (iemand van Zeta) hij zou me laten zien dat het allemaal fantastisch werkt en dat ik het daarna meteen zou kopen. dat allemaal met een vette ;)

Gezien de huidige benzineprijzen, heb ik het maar meteen besteld. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Flagg op 10-10-2003 17:50 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Verwijderd

Flagg schreef op 10 oktober 2003 @ 17:39:
Ik krijg de tpg hopelijk iets eerder aan de deur, heb net die Special Fantastic Happy Pretpakket bundle besteld.

Ik kon gewoon niet wachten. Ben ook lichtelijk overgehaald door ene Bernd. :)

Hij zei al dat ik kontakt op moest nemen met iemand in Almere (iemand van Zeta) hij zou me laten zien dat het allemaal fantastisch werkt en dat ik het daarna meteen zou kopen. dat allemaal met een vette ;)

Gezien de huidige benzineprijzen, heb ik het maar meteen besteld. :)
Wat is er speciaal aan dat pakket, krijg je er iets extra's bij of zoiets ? Kan het niet vinden op hun site.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Verwijderd schreef op 11 October 2003 @ 12:31:
[...]

Wat is er speciaal aan dat pakket, krijg je er iets extra's bij of zoiets ? Kan het niet vinden op hun site.
iig een t-shirtje, voor de rest niet veel bijzonders geloof ik. :)

[edit] ohja en dit natuurlijk:

Features:

Office:
GoBeProductive 2 Office Suite Full Version
(Update to GoBeProductive 3 for EUR 49, if/when available)
Project management
Faxsoftware (not yet fully functional)
PDF Reader and Writer (for all printer supported Applications)
Address management
Calculators for different things (currency, weight, science, math...)

Music-/Videotools:
JukeBox
MidiTools
Sampler
MP3 Converter
VideoConverter (DivX, xviD, VCDx...)
Video capturing
CDPlayer
DVD Player
DVDRiper (without DeCSS)
VideoRecorder
TV Station
Digital Camera tools
Music-Mix-Station for Midi with lot of effects
Effect tools
Composer
Syntesizers
Compressors
SampleStudio with lot of VST PlugIns

Graphictools:
GoBeProductive 2
3d Modeller
Animation tools
Viewer
Cameratools
Resizertools
Colourtools
GIMP (in connection with GTK+ and X)
GFL Translators Full Version

Internet/Network:
New Versions of the Browsers Mozilla and Firebird
AOL Instant Messenger
Email Clients
FTP Client/Server tools
Telnet
xDSL Tools
Servertools (Apache, Samba, RobinHood...)

Development:
LocaleKit
Developer's Guide
Style Guide
Programming Languages like C/C++, Python, COBOL, Perl, PHP, Basic, Assembler...
Cryptography
Packagebuilder
Debugging tools
Visual GUI Creator
IDE for big Projects
Sample makefiles
Sample code for a lot of areas
Editors
Lot of ported libraries and classes
Many documentations
GHOST
GTK+
X

System:
New very easy to use Installer
SVG Tracker
Many new Icons and Wallpapers
New Zeta Book
Squeezer THE Packertool (Full Version)
Partition Manager
Color pickers
Editors
Expander
Process controlling
Dockbert
Full localized System in lot of languages (see FAQs)
Genesis Commander (NortonCommander like tool with fully GUI)
Cleanup Manager
Lot of new Window decors and Backgrounds
ThemeManager
Many documentations
Many supported Postscript, HP and Epson printers

Entertaiment:
Many Games (3d Shooter, Boardgames, classic cames, spaceshooters, strategy...)
CD Tools
Many Emulators (Amiga, AtariST, Atari 800XL, C64/128, zx81, Sinclair, NES, YAME, MAMA, ..., only with original ROMs)
x86-Emulator BeBochs, DosBox (including FreeDOS and complete configured)

Support: 90 days of telephone support, additionally 4 weeks email support (like with the Developer Edition)
Price: EUR 99 in a DVD Box with a short description how to install Zeta.

[ Voor 82% gewijzigd door Flagg op 11-10-2003 18:00 ]

Verwijderd

En hoe verhoudt dit OS zich nou qua performance tov van iets als Mandrake (ook easy install etc)? Zijn er al mensen/sites die daar een gefundeerde uitspraak over kunnen doen?

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:36
Ongefundeerd: ik denk dat het ongeveer even snel is, als je iets als Fluxbox als WM gebruikt.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 01:19:
En hoe verhoudt dit OS zich nou qua performance tov van iets als Mandrake (ook easy install etc)? Zijn er al mensen/sites die daar een gefundeerde uitspraak over kunnen doen?
Hier kan je de presentation @ cebit d/len

http://ddanneels.free.fr/Zeta-CeBIT2003.avi

Wat ik begrepen heb, is dit ook een vrij oude Zeta en is er nog een hoop verbeterd in de tussentijd. Maarje krijgt wel een aardige indruk.

Er is ook nog een presentation van Japan, maar ben de link ff kwijt, en ik heb ook geen player/codec combo gevonden welke hem wou afspelen. :( QT werkte iig niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Flagg op 12-10-2003 07:53 ]

• Hirogen
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-05-2023
Als ik zo het filmpje bekijk doet het me met een hoop dingen denken aan de oude Amiga dezelfde flexibiliteit, en zelfs de GUI heeft er in de verte wel iets van weg, ik wil Zeta dus zeker eens uitproberen. :9

Verwijderd

Indrukwekkend filmpje hoor.

Switchen tussen die 2 Os'en, het instant formatteren van partities in andere filesystems en terug.

Ik vind dit erg gaaf, dit komt in de collectie >:)

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

als je de forums van yellowtab bekijkt zijn er nogal wat vragen open die niet beantwoordt worden door yellowtab, en tja community is ongeduldig.
maar kben erg benieuwd hoe dit zal gaan lopen.
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 12:57:
Switchen tussen die 2 Os'en,
dat is eigenlijk het enige wat me aanspreekt, niet dat ik het ooit zal gebruiken.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Het lukt me niet om dat filmpje te bekijken. Ik zie alleen die flashy intro en daarna alleen maar geluid.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 15:07:
Het lukt me niet om dat filmpje te bekijken. Ik zie alleen die flashy intro en daarna alleen maar geluid.
Codec ?

Volgens mij is het een Divx-bestand

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Met de 5.1 bundle kan je hem iig afspelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Flagg op 12-10-2003 18:16 ]

• BezurK
Verwijderd schreef op 12 oktober 2003 @ 12:57:
Indrukwekkend filmpje hoor.

Switchen tussen die 2 Os'en, het instant formatteren van partities in andere filesystems en terug.

Ik vind dit erg gaaf, dit komt in de collectie >:)
Een DVD-tje rippen, encoden en kijken tegelijk dan :D
en dan is het rippen en encoden al klaar voordat je'm helemaal gekeken hebt :)

Verwijderd

BezurK schreef op 14 oktober 2003 @ 18:02:
[...]

Een DVD-tje rippen, encoden en kijken tegelijk dan :D
en dan is het rippen en encoden al klaar voordat je'm helemaal gekeken hebt :)
Hahaha inderdaad. Maar het feit dat het kan, is natuurlijk prachtig. En ik zou wel eens willen weten hoe Beos zozeer verschilt met windows wat betreft System Resources. Beos gaat zo effectief met systeembronnen om getuige het afspelen van zoveel films, mp3's etc. tegelijk. En je systeem is nog steeds beschikbaar om te tekstverwerken, gamen of whatever. Bij windows krijg ik dan een tekort aan geheugenbronnen.

Hulde ! _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 19:09 ]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:50

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Weet iemand eigenlijk wat precies de systeemeisen zijn? Op de pagina van yellowtab staat wel een hele mooie hardware compatability list, en daar staat wel in dat de pentium wordt ondersteund, maar ik kan me niet voorstellen dat het daar lekker op draait. In het forum kon ik alleen vinden dat waarschijnlijk wel ging draaien op een amd k6-2 333mhz met 64mb geheugen, maar dat was ook alleen maar een antwoord op een vraag. Zijn er ook ergens echte systeemeisen te vinden?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Wow, de deluxe-versie heeft erg veel in zich.
http://217.160.164.133/ye...oducts/deluxe_edition.php

En het mooiste van alles is toch wel dat mijn hardware ondersteund wordt, ik vind die €99,- voor deze versie echt wel aantrekkelijk, zeker als je ziet wat er allemaal bij zit. Erg mooi spul. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Beos gaat zo effectief met systeembronnen om getuige het afspelen van zoveel films, mp3's etc. tegelijk.
Opzich denk ik dat beos vooral verschilt van linux mbt bepaalde software en mac os emulatie

Dingen die ook prima in linux gaan:
-Files afspelen terwijl ze nog gedownload of aangemaakt worden
-herkenning van filetypen ongeacht de extensie
-simultaan films afspelen (ik draai zonder problemen 10 divxjes/mpegjes e.d naast elkaar zonder vertraging, klinkt alleen suf met zoveel audio streams open)

Ik denk dat zeta wel een flinke verbetering is voor bestaande beos gebruikers en dat het weer boost kan zijn voor software en driver support, sinds beos r5 heeft linux beos echter op veel gebieden wel ingehaald

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

BeOS is een zeer gaaf OS.

Heeft iemand ervaringen met BeOS op een laptop?? En hoe zit dat met een dual boot? kan dat ook met BeOS?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 20:32:
BeOS is een zeer gaaf OS.

Heeft iemand ervaringen met BeOS op een laptop?? En hoe zit dat met een dual boot? kan dat ook met BeOS?
Beos personal 5, de oude dus, die kon gewoon dual booten.

Wat betreft HW ondersteuning kun je ff op de zeta site kijken....laptop hardware is vaak beetje speciaal. O-)

• blouweKip
Beos heeft iig een eigen bootmanager maar kun je ook starten met bijvoorbeeld grub (en ik neem aan lilo en eventueel ntloader)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Heel fun dat jullie het allemaal nog BeOS noemen jongens maar het heet nu toch zeker Zeta! :) ..

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat van zeta. Ik zie dit eigenlijk wel als een perfect iets voor me Home Pc... dvd rippen en encoden.. het gaat allemaal veel sneller en beter

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Ik heb vandaag Zeta in levende lijve gezien, en ik word steeds enthousiaster. Wat ik hoorde van een van de mensen van Zeta is dat ze betere ervaring hebben met nieuwe hardware als met oude.

Er zijn zoveel kleine dingetjes die het OS ontzettend lekker maken dat ik ze niet allemaal ga opnoemen, maar je kan bijvoorbeeld geheel eigenhandig de taal aanpassen in alle menu's, dus als je bijvoorbeeld alles in het Fries/Haags/Elmer Fudd ;) wil hebben kan dat heel eenvoudig. Ik heb een heleboel gezien maar dat is het eerste wat bij me opkomt. uuhm, je kan zelf het formaat (de grootte) van de iconen aanpassen, en de mogelijkheid om themes te maken. Java support zover ik begreep. En wat heel belangrijk is, ze zijn bezig om de volledige functionaliteit van Partition Magic te clonen/porten en dat gaat allemaal heel voorspoedig. Dit laatste zou al geimplementeerd moeten zijn in R1.

Zeta wordt een OS om rekening mee te houden, iig voor de thuis pc. Ik durf met 80% zekerheid te zeggen dat ik geen xp/Longhorn meer nodig heb straks. Gobe Productive is namelijk tamelijk compatible met de MS office appl. Gezien de ontelbare opties in Office zal niet alles in Gobe behouden blijven, omdat deze simpelweg een hoop dingen zelf niet heeft. Maar een briefje met hier en daar een screenshot oid of een spreadsheet is geen enkel probleem. (meer gebruik ik toch niet dus voor mij perfect)

ps Dit heb ik vandaag allemaal bekeken in D'dorf bij Begeistert. Ik moest gewoon ff Zeta zien, dus samen met een collega "ff" naar D'dorf geknald. (Dat was bijzonder grappig, zie icoon ;) )

Hmm tekst begint onderhand op een stukje marketing van yellowTAB te lijken. Ik hou er mee op.

(ps Freechris, had je mijn mailtje nog gekregen mbt de lift? Of ben ik een filter in verdwenen? :) )

[ Voor 30% gewijzigd door Flagg op 19-10-2003 22:54 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Heb ooit BeOS 5 Personal Edition gedraaid (ik probeer graag andere OS'en uit trouwens om de een of andere reden best vaag....) en dat ging met 20 MP3's heel erg soepel (wel vaag geluis maar ja :+ ) was op dit systeem :

AMD K6-2 500 MHz op VIA MVP3 chipset
128 MB PC133 @ PC100 (mobo te oud ;) )
Nvidia TNT2 M64 32 MB SDRAM
Crystal ISA geluidskaart
Verder HD enz......best standaard

Voor wat het waard is wat info :)
* nero355 vindt BeOS best COOL en lekker soepel :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Is er toevallig ook al een game compatible lijstje wat zo ie zo goed draait erop?

Het lijkt met best wat worden, maar ik wil natuurlijk nog wel me counterstrike kunnen blijven spelen :P en dat niet alleen.

Ik lees net dat er openGL ondersteuning is maar dat is ook niet alles,
kan ik maxpayne2 niet meer spelen iig :(

[ Voor 23% gewijzigd door Morph666 op 20-10-2003 00:39 ]

• Grijns
Morph666 schreef op 20 October 2003 @ 00:28:
Is er toevallig ook al een game compatible lijstje wat zo ie zo goed draait erop?

Het lijkt met best wat worden, maar ik wil natuurlijk nog wel me counterstrike kunnen blijven spelen :P en dat niet alleen.

Ik lees net dat er openGL ondersteuning is maar dat is ook niet alles,
kan ik maxpayne2 niet meer spelen iig :(
gamen gaat dus niet werken aangezien veel spellen zwaar leunen op de windows api's als directx en Ms schrijft die natuurlijk niet voor de concurent. Een Wine versie voor BeOS zou daar wellicht wel verandering in kunnen brengen.

Verwijderd

Ja en daar zie je hoe 4 MPlayer's vloeiend naast elkaar. Het leuke is dat je ze net zoals dat bij andere apps mogelijk is vloeiend kunt verplaatsen, AmigaOS en MorphOS kunnen dat ook. Dat kan met X niet, als je bij X een app verplaatst refreshed-ie niet goed, hoewel ik niet weet of preemtive patch daar verbetering in brengt. Windows heeft hier geloof ik ook last van. Hoe zit het met transparantie @ Zeta? Bestaat dat? Gebeurd dat ook realtime? X kan dit niet, met Imlib wel maar dat is niet echt transparant dan maakt-ie gewoon een snapshot van de achtergrond en dat doet-ie niet tijdens het verplaatsen van de app.

Wordt OpenOffice naar BeOS geport? Is het moeilijk software te porten naar Zeta? Dat zou veel perspectieven openen ook qua games en aangezien GIMP succesvol geport is. Dan kun je die ID software (Doom, Quake enz.) op Zeta draaien of zelf porten. En WINE ja, dat zou ook leuk zijn, hoewel zoiets ook de wil van native ontwikkeling aan kan tasten. ''Werkt toch al met WINE''.

Ik ben blij dat Yellowtab met Zeta een Becomeback heeft kunnen maken. Ik zal het zelf niet gaan draaien met name ivm. licensies, maar vanwege -zoals het er m.i. nu uit ziet- kwaliteit en features, diversiteit aspect in de desktop wereld, en antitrust gun ik het Yellowtab van harte. Van mijn kant veel plezier en succes gewenst aan de community.

Ben ook benieuwd wat voor impact het gaat hebben op de Amiga community aangezien de AmigaOne nog steeds niet uit is. En MorphOS krijgt er concurrentie bij.

• Grijns
Ik heb net mijn versie online gekocht en hoop dat het snel binnen is. als ik hem heb zal ik wel een serie screenies maken :)

• Grijns
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 20:35:
[...]

Beos personal 5, de oude dus, die kon gewoon dual booten.

Wat betreft HW ondersteuning kun je ff op de zeta site kijken....laptop hardware is vaak beetje speciaal. O-)
Voor BeOS is ook triple boot geen probleem. Ik heb hier verschillende triple boot bakken staan en allemaal met Be's boot manager. Zowel Win9x, WinXP als linux booten prima. Ook op lappies gaat dat prima :)

• esteis
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-01 11:01
Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 04:31:
[...]

Wordt OpenOffice naar BeOS geport? Is het moeilijk software te porten naar Zeta? Dat zou veel perspectieven openen ook qua games en aangezien GIMP succesvol geport is. Dan kun je die ID software (Doom, Quake enz.) op Zeta draaien of zelf porten. En WINE ja, dat zou ook leuk zijn, hoewel zoiets ook de wil van native ontwikkeling aan kan tasten. ''Werkt toch al met WINE''.
OpenOffice heb ik bij BeGeistert in D'dorf niks over gehoord, volgens mij willen ze het op dit moment bij GoBe houden.
Over het porten van software, het bedrijf wat bezig is met de partition software voor Zeta (http://www.paragon.ru/) heeft hun app in één dag geport naar Zeta. Dus óf ze hebben daar een geweldig team van nerds zitten, óf het is gewoon niet zo lastig om naar Zeta te porten.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

esteis schreef op 20 October 2003 @ 13:06:
[...]

OpenOffice heb ik bij BeGeistert in D'dorf niks over gehoord, volgens mij willen ze het op dit moment bij GoBe houden.
Over het porten van software, het bedrijf wat bezig is met de partition software voor Zeta (http://www.paragon.ru/) heeft hun app in één dag geport naar Zeta. Dus óf ze hebben daar een geweldig team van nerds zitten, óf het is gewoon niet zo lastig om naar Zeta te porten.
\offtopic

Jij bent ziek, ga naar bed. :)

Verwijderd

Flagg schreef op 19 October 2003 @ 22:15:
Ik heb vandaag Zeta in levende lijve gezien, en ik word steeds enthousiaster. Wat ik hoorde van een van de mensen van Zeta is dat ze betere ervaring hebben met nieuwe hardware als met oude.

Er zijn zoveel kleine dingetjes die het OS ontzettend lekker maken dat ik ze niet allemaal ga opnoemen, maar je kan bijvoorbeeld geheel eigenhandig de taal aanpassen in alle menu's, dus als je bijvoorbeeld alles in het Fries/Haags/Elmer Fudd ;) wil hebben kan dat heel eenvoudig. Ik heb een heleboel gezien maar dat is het eerste wat bij me opkomt. uuhm, je kan zelf het formaat (de grootte) van de iconen aanpassen, en de mogelijkheid om themes te maken. Java support zover ik begreep. En wat heel belangrijk is, ze zijn bezig om de volledige functionaliteit van Partition Magic te clonen/porten en dat gaat allemaal heel voorspoedig. Dit laatste zou al geimplementeerd moeten zijn in R1.

Zeta wordt een OS om rekening mee te houden, iig voor de thuis pc. Ik durf met 80% zekerheid te zeggen dat ik geen xp/Longhorn meer nodig heb straks. Gobe Productive is namelijk tamelijk compatible met de MS office appl. Gezien de ontelbare opties in Office zal niet alles in Gobe behouden blijven, omdat deze simpelweg een hoop dingen zelf niet heeft. Maar een briefje met hier en daar een screenshot oid of een spreadsheet is geen enkel probleem. (meer gebruik ik toch niet dus voor mij perfect)

ps Dit heb ik vandaag allemaal bekeken in D'dorf bij Begeistert. Ik moest gewoon ff Zeta zien, dus samen met een collega "ff" naar D'dorf geknald. (Dat was bijzonder grappig, zie icoon ;) )

Hmm tekst begint onderhand op een stukje marketing van yellowTAB te lijken. Ik hou er mee op.

(ps Freechris, had je mijn mailtje nog gekregen mbt de lift? Of ben ik een filter in verdwenen? :) )
Effe tussendoor, moet je eerst een afspraak maken of ben je op de bonnefooi naar dusseldorf geknald ? :P

• Dennis
  • Laatst online: 22:40
Best wel spannend, ik vraag me alleen af of OpenBeOS nu nog wel toekomst heeft. Ik heb een paar maanden terug BeOS 5 Pro gekocht, en het werkt nog steeds fantastisch.

Wat ik tot nu toe jammer van de HCL vind is dat de Matrox Parhelia (nog) niet ondersteund wordt.

• esteis
Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 17:24:
[...]

Effe tussendoor, moet je eerst een afspraak maken of ben je op de bonnefooi naar dusseldorf geknald ? :P
We kwamen er vrijdagavond achter dat je je eigenlijk moest registreren om te mogen gaan. Dat hebben we dus vrijdag / zaterdag maar gedaan en zondag werden we met open armen ontvangen. Helaas was de officiële presentatie zaterdag (waarom heeft niemand ons dat verteld!!? :)), maar de privé-sessie die we kregen was (zoals Flagg al zei) prima.

Op http://www.zetanews.com is overigens te lezen dat er binnenkort in NL een officiële presentatie gegeven gaat worden. Jippie!

• esteis
ddc schreef op 20 October 2003 @ 17:53:
Best wel spannend, ik vraag me alleen af of OpenBeOS nu nog wel toekomst heeft. Ik heb een paar maanden terug BeOS 5 Pro gekocht, en het werkt nog steeds fantastisch.

Wat ik tot nu toe jammer van de HCL vind is dat de Matrox Parhelia (nog) niet ondersteund wordt.
Heb je dat uit de HCL op yellowtab afgeleid of niet? Die klopt namelijk voor geen meter meer. Als je wil weten of ie in RC1 (of R1) ondersteund wordt kan je het best even op het yellowtab forum vragen...

• Grijns
ff een update-je....

Zeta RC-1 goes into production

jipie! :)

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:50

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Hertog schreef op 15 October 2003 @ 19:50:
Weet iemand eigenlijk wat precies de systeemeisen zijn? Op de pagina van yellowtab staat wel een hele mooie hardware compatability list, en daar staat wel in dat de pentium wordt ondersteund, maar ik kan me niet voorstellen dat het daar lekker op draait. In het forum kon ik alleen vinden dat waarschijnlijk wel ging draaien op een amd k6-2 333mhz met 64mb geheugen, maar dat was ook alleen maar een antwoord op een vraag. Zijn er ook ergens echte systeemeisen te vinden?
Heeft iemand al een antwoord op deze vraag gevonden?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Hertog schreef op 22 October 2003 @ 11:06:
[...]

Heeft iemand al een antwoord op deze vraag gevonden?
Aangezien ik erg veel gelezen heb over beos/Zeta de afgelopen weken, kan ik mij de bron niet echt meer herinneren, maar ik meen een keer iets gehoord te hebben over een 300Mhz met 128mb, maar dat was volgens mij niet het exacte minimum maar een soort van richtlijn om het goed te laten lopen. 64 mb lijkt me niet zo'n probleem.

Pin me er alleen niet op vast, die 64MB is meer een educated guess, gezien het ontzettend lage mem gebruik van de Zeta laptop op Begeistert lijkt het me ook wel te kunnen lopen met 64 mb namelijk.

Misschien dat iemand anders een wat definitiever antwoord heeft hierop.

[ Voor 13% gewijzigd door Flagg op 22-10-2003 18:19 ]

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-02 14:22
Zodra er een (vorm van) demo uitkomt die je kan gebruiken (dus geen screenshots, video's of flash animaties) wil ik best wel graag proberen of ik Zeta een prettig alternatief vind voor linux, of niet natuurlijk ;)

• InFrA-WiZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06-2025

InFrA-WiZ

Huh wat?

"Is there a Demo CD available?

Not at the moment. The prospect is under consideration, but nothing has been decided as of yet."

voorlopig dus geen demo :(

Ik wacht denk ik op de release van de home edition, de €99 die ze nu voor de "special bundle" vragen vind 'k wat veel

personal life-id: XZj5GaeWqCr9jOg1Tm1I7ZJajQ8Ari

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
Dit lijkt mij echt een perfect OSje voor in een studio, is even checken wat voor geluidskaarten ondersteunt worden. SoftSynths zijn er genoeg voor BeOS volgens mij.

Wel wat prof. kaarten.

Of anders voor een HTPC. TV cards worden genoeg ondersteund, video out kan ik niet controlleren.

[ Voor 28% gewijzigd door KnoppenSpook op 29-10-2003 15:27 . Reden: kleine toevoeging ]

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• Grijns
Wederom weer ff een update.
Vanaf vandaag (3-11-2003) is het shippen begonnen naar mensen die rc1 besteld hebben. Hierbij dan ook het verzoek aan ieder die hem ontvangt het hier ff met een leuke screenshot te melden. :)

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-02 14:22
Grijns schreef op 03 november 2003 @ 13:18:
Wederom weer ff een update.
Vanaf vandaag (3-11-2003) is het shippen begonnen naar mensen die rc1 besteld hebben. Hierbij dan ook het verzoek aan ieder die hem ontvangt het hier ff met een leuke screenshot te melden. :)
Updates are gu-oood (Bruce Almighty, anyone :Y))

Is er al iets meer bekend over eventuele demo versies? Ik denk dat de meeste mensen niet graag een OS proberen zonder dat ze weten of het hun geld wel waard is..

Verwijderd

|orion schreef op 03 november 2003 @ 14:36:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen niet graag een OS proberen zonder dat ze weten of het hun geld wel waard is..
Hier kan ik mij volledig bij aansluiten. Ik vind het ook jammer dat ik (iig niet legaal) de kans krijg om zeta rc-1 uit te proberen. Iemand btw enig idee of rc-1 al in de warez sectie rondwaart? })

Ik snap best dat dit niet te vergelijken is met bv. gratis open source linux distro's, maar aangezien beos max edition v3 hier ook niet op m'n laptop wil installen heb ik nog steeds geen beos ervaring opgedaan :'( . Ik kom met een bootfloppy wel in een menuutje, maar ik kan vervolgens niet vanaf cd installeren, omdat ie 'm niet ziet. Weet iemand hier wat over?

Weet iemand iets over de werking van powermanagement in zeta (acpi, suspend to disk, suspend to ram, etc.)?

Als iemand weet wanneer er in NL meeting over zeta zijn post het hier plz!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 15:03:
[...]

Hier kan ik mij volledig bij aansluiten. Ik vind het ook jammer dat ik (iig niet legaal) de kans krijg om zeta rc-1 uit te proberen. Iemand btw enig idee of rc-1 al in de warez sectie rondwaart? })

Ik snap best dat dit niet te vergelijken is met bv. gratis open source linux distro's, maar aangezien beos max edition v3 hier ook niet op m'n laptop wil installen heb ik nog steeds geen beos ervaring opgedaan :'( . Ik kom met een bootfloppy wel in een menuutje, maar ik kan vervolgens niet vanaf cd installeren, omdat ie 'm niet ziet. Weet iemand hier wat over?

Weet iemand iets over de werking van powermanagement in zeta (acpi, suspend to disk, suspend to ram, etc.)?

Ze zijn iig bezig om in nederland een presentation te houden, ik geloof dat dit ook weer het begin zou moeten zijn om DuBeus (nederlandse Beos enthousiastelingen) weer nieuw leven in te blazen. Waar en wanneer heb ik nog niet gehoord.

En nee RC1 waart nog niet in de warez scene rond, is ook bijna onmogelijk aangezien amper 2 reviewers de cd in handen hebben gekregen. Maar na morgen zal hij waarschijnlijk overal opduiken angezien ze vandaag begonnen zijn met het versturen van de RC1. (yippykayee mf :) :) )

@ Infra-Wiz En echt duur vindt ik die 99 euro niet hoor, als dat al te duur is voor een OS + compleet (maar dan ook compleet) pakket aan software, dan is het nooit goed. Al blijft natuurlijk altijd de vraag hoe hij werkt, maar dat is een kwestie van vertrouwen ;) en niet te knieperig zijn natuurlijk (vette ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door Flagg op 03-11-2003 19:19 ]

• esteis
@ Infra-Wiz En echt duur vindt ik die 99 euro niet hoor, als dat al te duur is voor een OS + compleet (maar dan ook compleet) pakket aan software, dan is het nooit goed. Al blijft natuurlijk altijd de vraag hoe hij werkt, maar dat is een kwestie van vertrouwen ;) en niet te knieperig zijn natuurlijk (vette ;) )
Je vergeet het t-shirt!!!

• InFrA-WiZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06-2025

InFrA-WiZ

Huh wat?

owja HET t-shirt ! :X :P

personal life-id: XZj5GaeWqCr9jOg1Tm1I7ZJajQ8Ari

• wzzrd
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Woei! Ik draai weer een tijdje Beos Max V3 op mijn bak, na voor het laatst BeOS gedraaid te hebben toen ik nog een nVidia Riva 128 had (!). Naast Gentoo, Windows XP :X :X en Red Hat 9. Wel een aardig OS'je. Ik het er namelijk altijd wel lol in om uit te zoeken hoe alles werkt in een nieuw OS. Linux heeft niet zo veel geheimen meer, dus... Trouwens, wel sjiek dat BeOS me in staat stelt om te zeggen "één" en zo. Met die accentjes dus. Enneh, BeOS heeft ook best een aardige manier om contacten op te slaan. Om alles op te slaan eigenlijk. Heel intuitief. Me like :)

Oh, en trouwens, BeOS is niet dood. Er wordt gewerkt aan ports van OpenOffice.org, er zijn tamelijk recente drivers voor mijn Intellimouse Explorer (mét ondersteuning voor de duimknoppen, iets dat Linux nog steeds niet (echt) heeft)) en Java 1.4 is recent geport.

Ik zou echt graag een keertje Zeta proberen. Maar aan de andere kant ben ik onderhand genoeg open source freak om meer interesse te hebben in openbeos. Gewoon. Omdat het open is. Het is gek dat het je na een paar jaar Linux gebruik ongemerkt gaat irriteren dat er bij die Intellimouse drivers bijvoorbeeld geen source zit :P

Nou ik toch bezig ben. Bij BeOS Max zit een mapje 'Other drivers'. Daarin zit een IDE driver om de standaard driver mee te vervangen. Scheelt namelijk weinig. Opeens is BeOS een beetje responsive op een normale manier :) Maar geen source :'(

[ Voor 47% gewijzigd door wzzrd op 03-11-2003 22:35 ]

• BezurK
wzzrd schreef op 03 november 2003 @ 22:29:
[..]
Trouwens, wel sjiek dat BeOS me in staat stelt om te zeggen "één" en zo. Met die accentjes dus.
[..]
Onder windows kan dat ook gewoon hoor, ff je input language op US International zetten ;)

• blouweKip
Ja en daar zie je hoe 4 MPlayer's vloeiend naast elkaar. Het leuke is dat je ze net zoals dat bij andere apps mogelijk is vloeiend kunt verplaatsen, AmigaOS en MorphOS kunnen dat ook. Dat kan met X niet, als je bij X een app verplaatst refreshed-ie niet goed, hoewel ik niet weet of preemtive patch daar verbetering in brengt.
Hier onder linux (met pre-emptive) geen problemen om meerdere mplayer/xine windows naast elkaar te hebben draaien en ze te verplaatsen (zonder redraw problemen)

opzich vond ik beos altijd wel een lekker snel en mooi os'je, toch hoop ik dat zeta flink verbeterd is tov r5 aangezien de ontwikkelingen in het linux wereld(je) niet hebben stil gestaan

In het filmpje vond ik vooral de ppc emulatie (os9) wel interessant

• wzzrd
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

BezurK schreef op 03 november 2003 @ 23:06:
[...]
Onder windows kan dat ook gewoon hoor, ff je input language op US International zetten ;)
Joh. Het ging mij erom dat het überhaupt kon in BeOS. Standaard. En niet door allerlei trucs, die je vroeger bij Linux nodig had. Maar goed.

• BezurK
wzzrd schreef op 04 november 2003 @ 17:19:
[...]

Joh. Het ging mij erom dat het überhaupt kon in BeOS. Standaard. En niet door allerlei trucs, die je vroeger bij Linux nodig had. Maar goed.
Oh, sorry ;)

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Op dit moment hebben alleen mensen die in duitsland wonen hem al binnen, ik verwacht hem dus maandag in huis te hebben.

• joint_me
  • Laatst online: 10-02 09:13
Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 15:03:
[...]

probeer eens www.betips.net

Hello fellow humans

• Tachyon
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Ze is wel erg positief over Zeta... :+

Maar ja, hoe serieus moet je iemand nemen die Babylon 5 over Star Trek prefereert ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Grijns
Grijns reviewed yellowTAB's Zeta RC1
Zeta RC1 is een speciale aanbeiding waardoor je door een soort preview krijgt op Zeta. Deze preview is Release Candidate 1 en kost 99eur. Als over een tijdje de final verkrijgbaar is kunnen de rc1 kopers deze gratis(op verzend kosten na) krijgen. Zeta RC1 is dus een leuke manier om nu al met Zeta te kunnen spelen terwijl je over een tijdje de final krijgt. Daarbij krijg je er ook een t-shirt bij met het yellowTab/Zeta logo.

Zeta rc1 komt op 1 cd in een dvd doosje en neemt bij een volledige installatie ongeveer 800 mb in beslag. Wat krijg je voor die 800mb?
  • Zeta rc1, dit is BeOS waar Be Inc. stopte met enkele updates. yellowTab gebruikt dit als basis om verder van te gaan. Voor de kenners, het is een ietsje aangepaste Dan0 kernel.
  • Heel veel applicaties. Een deel is ook makkelijk verkrijgbaar via bebits maar er zitten ook progamma's als Gobe Productive 2.0 en door yellowTab zelf gemaakte applicaties bij.
De installatie verloopt soepel op een PIII-600, 256MB, laptop. Tijdens de installatie kun je kiezen welke apps wel en niet geinstalleerd worden of je kiest gewoon voor alles. :) De installatie daarna verloopt snel, geen lange hardware setup/detectie of gekke scripts die aangepast moeten worden. ;) Na het instaleren van de bootmanager kun je Zeta booten.

Nu zijn drivers nooit BeOS's sterkste punt geweest en het is dan ook jammer om te moeten merken dat niet alle nieuwe door gebruikers gemaakte drivers al in deze cd verwerkt zijn. Wellicht is het gedaan om ruimte te besparen op de cd, deze is immers tot de nok gevuld met allerlij apps, maar het is te hopen dat de dvd release wat de final zal worden wel alle drivers bevat. Afijn, na het installeren van de ontbrekende mobility drivers werkt alles prima. Voor ieder die dus deze versie al wil proberen raad ik aan bij problemen even op bebits te kijken.

De problemen. Omdat dit nog een preview versie is zitten er ook wat problemen in. Voor een groot deel bestaat dit uit cosmetische problemen van niet lekker lopende window decors en teksten die langer zijn dan bedoeld. Maar een deel is ook gewoon nog niet af of enkel nog in duits.

Concluderend:
Als je bereid bent deze release echt als een preview voor de final te zien waar nog wel wat werk aan gedaan moet worden en je het leuk vind om een t-shirt te krijgen is dit echt een aanrader. De final versie kun je dan later voor enkel verzendkosten kopen en heb je nu toch al wat om mee te werken. Voor ieder die enkel direct goede waar voor zijn geld wil kan beter nog even wachten met de aanschaf.

Hier nog wat screenshots om een impressie te krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://www.sci.kun.nl/infstud/~marijnle/Zeta/zeta1s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sci.kun.nl/infstud/~marijnle/Zeta/zeta2s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sci.kun.nl/infstud/~marijnle/Zeta/zeta3s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.sci.kun.nl/infstud/~marijnle/Zeta/zeta4s.jpg

edit:
ps meer screenshots zien? vraag ze aan :)

• BezurK
Werkt het goed op die (toch wel vrij snelle) CPU? Ik beschik namelijk sinds een poosje over een 3ghz CPU en ik kwam tot de minder leuke ontdekking dat BeOS 5 dat niet echt leuk vindt. :( De klok loopt bijvoorbeeld veel te hard...

Is dit nu over met Zeta?

• Grijns
BezurK schreef op 11 november 2003 @ 00:27:
[...]

Werkt het goed op die (toch wel vrij snelle) CPU? Ik beschik namelijk sinds een poosje over een 3ghz CPU en ik kwam tot de minder leuke ontdekking dat BeOS 5 dat niet echt leuk vindt. :( De klok loopt bijvoorbeeld veel te hard...

Is dit nu over met Zeta?
Ik heb het ff getest en ... het lijkt goed te werken :)

Mijn desktop pc is een PIV 2.8 (geen HT) met 512 Mb geheugen. De installatie cd start en in kleur (ik heb een geforce4 ti4600 dus ook goed nieuws op video kaart gebied) maar daarna houd het voor mij op. Dat is echter omdat de hardware raid kaart zo excotisch is dat dat niet echt vreemd is maar ik vermoed dat ook de verdere installatie prima zou gaan.

Houd echter wel rekening mee dat het geheugen niet meer dan 768 MB mag zijn, dit door een nog aanwezige beperking in de kernel die in de toekomst aangepakt zal (moeten) worden.

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

En, om maar ff een korte vraag te stellen, wat bied BeOS Zeta meer dan BeOS 5? Want op je screenschot en uit je verhaal haal ik niet echt vernieuwende zaken :)

• Grijns
CT schreef op 11 november 2003 @ 10:17:
En, om maar ff een korte vraag te stellen, wat bied BeOS Zeta meer dan BeOS 5? Want op je screenschot en uit je verhaal haal ik niet echt vernieuwende zaken :)
Er zitten wat nieuwe door yellowTab gemaakte apps bij en er is betere ondersteuning voor nieuwe hardware zoals de PIV ed. Daarbij is de oude netwerk code NET_server vervangen door BONE, iets wat voorheen ook wel verkrijgbaar was maar nu is het legaal. Ook zit het gewon tsjok vol met BeOS apps (en games) en dat is natuurlijk altijd goed. Het Gobe Productive 2.0 is een mooi voorbeeld van een app die anders gewoon gekocht moet worden.

Toch moet ik toegeven dat als je geen BeOS fan bent en de (gratis) max edititie prima draait je beter nog even kunt wachten op de final. Voor alle fans is dit natuurlijk wel een echte must have, al was het alleen al voor het T-shirt. :)

• Morph666
  • Laatst online: 28-11-2025
Grijns zou je wat openGL games kunnen testen?

ben benieuwd of die gewoon runnen
.exe is niet ondersteund toch :? Hoe start je zoiets op Wine for Zeta? :P

• Grijns
Morph666 schreef op 11 november 2003 @ 13:28:

.exe word idd niet ondersteund het is immers geen windows maar Zeta (BeOS), openGl games zijn niet echt anwezig omdat gaming nog niet echt ontikkeld is voor Zeta/BeOS. Er zijn veel 2d spelletjes maar op 3d gaming moet dus nog ff gewacht worden.

ik kan vannacht wel wat screenshotjes van spelletjes maken.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Dit wordt mijn eerste post onder Zeta, had problemen met chello en mijn mac adress dus kreeg I-net niet eerder aan de praat onder Zeta.

De installatie van 10 minuten werkte perfect, maar ik heb eigenlijk maar 1 echt probleem met zeta en dat is dat ik de vidcard in safe mode moet draaien (wel 1024x768 16bit) maar het scrollen en dergelijke van webpagina's gaat nu wat traag.

Klopt ook wel want mijn fx5600Go wordt nog niet ondersteund, er zijn al wel werkende drivers voor maar zoals ik heb begrepen zit hier nog geen ondersteuning voor tft bij, en de waarschuwing die er bij stond voor eventuele beschadiging ervan was duideljik genoeg voor mij om ze nog even niet te proberen. ;)

Het enige andere nadeeltje (niet echt storend) is dat ik tijdens het opstarten even muliprocessor support moet uitzetten, anders beland ik tijdens het booten al in KDL. Het zou misschien aan mijn PIV kunnen liggen (wel HT) dat is tenminste het enige logische wat ik kan bedenken.

Ik ben een absolute Beos/Zeta n00b dus ik moet nog even kijken of ik dat permanent ergens kan uitschakelen.

Mijn Wifi wordt nog niet herkent, maar ik heb ook nog niet gezocht naar drivers ervoor. Voor de rest heb ik een volledig ende 100% werkende laptop. (acer aspire 1705 SCI )

Ik heb nog niet veel tijd gehad om de bijgeleverde software allemaal te proberen, maar zoals het er nu naar uitziet heb ik alleen xp nog nodig om een enkele keer een spelletje te spelen, a l moet ik zeggen dat ik me al wel eventjes goed heb kunnen vermaken met de fantastisch classic games die er bijgeleverd zijn.

Dus ondanks de gloednieuwe hardware heel weinig problemen er mee., en ik ben gunstig gezind over de eerste release die gaat komen.

Ohja en mijn touchpad werkt nog niet. :)

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Okay dat was dus me 2e vraag, wireless en 3com pcmcia ondersteuning :P
Maar dat zit er dus nog niet in :P

Nou.. dan zie ik idd nog compleet geen reden tot aankoop.
Maar hopelijk!!! zit het in de final release!! want samen met java2 sdk erin.. wordt beos me primaire ontwikkel os :) lekker light.

• Grijns
Game plaatjes uit Zeta rc1 met service pack 1
Op verzoek enkele plaatjes van de games uit Zeta rc1, veel plezier. Als er andere verzoekjes zijn hoor ik het wel.

Afbeeldingslocatie: http://www.infstud.sci.kun.nl/~marijnle/Zeta/zeta5s.png
Afbeeldingslocatie: http://www.infstud.sci.kun.nl/~marijnle/Zeta/zeta6s.png
Afbeeldingslocatie: http://www.infstud.sci.kun.nl/~marijnle/Zeta/zeta7s.png

Verwijderd

Morph666 schreef op 11 november 2003 @ 13:28:

BeWine voor BeOS en misschien ook Zeta
http://bewine.loungenet.org
Geen idee of het werkt, het project ziet er een beetje.. dood.. uit.
Zie ook http://www.winehq.com/hypermail/wine-devel/2003/03/0288.html

Dan heb je nog BeBochs
http://bebochs.dreamhost.com
Om Windows of een Windows app vervolgens te draaien heb je itt WINE een Windows licentie nodig. Bochs is niet een retesnelle VM, en ook niet makkelijk te configureren (BeBochs: dunno) maar wel erg portable. Dus op het moment dat Zeta populair wordt of je zelf zin hebt om te hacken aan (Be)Bochs heb je een mooie kans van slagen.

Ik denk dat Windows apps draaien @ BeOS/Zeta vanzelf (weer) komt wanneer BeOS/Zeta weer populair wordt. En ik zie een aantal spelletjes die ik ook op mijn GNU/Linux bakken heb omdat ze Free software zijn. Bijvoorbeeld SDL Bomber (en ook SDL) en XGalaga (en ook X). Dus Zeta plukt ongetwijfeld vruchten van Free software.. 8) hopelijk geven ze ook iets terug, in de vorm van documentatie bijv. Daar heeft OpenBeOS dan weer wat aan.

Grijns bedankt voor de shots en review.

Verwijderd

Grijns, ik wil je effe bedanken voor het schrijven van de review :)

• Grijns
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 21:52:
Grijns, ik wil je effe bedanken voor het schrijven van de review :)
graag gedaan.

Hier is ook nog een veel uitgebreidere review te lezen.(in het engels) Veel tekst en plaatjes, zeker een aanrader om te lezen.

[ Voor 13% gewijzigd door Grijns op 13-11-2003 09:45 ]

Pagina: 1 2 Laatste