Verwijderd schreef op 27 april 2003 @ 16:01:
In de bios staat ie aan, het lampje gaat ook branden.
" vervolgens ga je bios in en ... safe en exit.. reboot --> "FF"
vervolgens opstart met Insert key ingedrukt .. geeft ie weer bla bl abl abhla " nee, vervolgens boot het bios maar een os installeren lukt niet. Inmiddels kom ik echter wel verder lijkt een beetje op kapotte a drive.
Kan ook mijn nieuwe harddrive niet vinden enige suggestie ? Heb 50 uur gespendeerd aan het leren hoe ik dat ding moet overclocken maar een simpele hd installeren weet ik niets van
thnx voor de hulp, ik laat nog even weten hoe het verder gaat. Zal m nu toch maar niet onverhoopt naar RMA sturen

Teneerste je kan met een windos xp cd opbooten (moet je in de bios instellen dat cdrom voor hd komt

)
hd installeren = simpel maar ik vrees dat je diskete station moet hebben
hier zijn de stappen
1) sluit hd aan, let hierbij op
kijk op de hd staan er jumper setting op ! MAster --> als ie alleen op een IDE-channel zit / of je hem als hoofd van de channel wilt hebben.
Slave --> als je hem bij een master bij gooit..
Master --> sluiit je op de kabel op het einde vast !!
Slave --> middelste connector..
Bij UDMA kabels is de connector die in de mobo gaat blauw .. anders kan je ook zien aan de afstand van de middelste connector tot de einpunten. Degene waarbij de afstand het LANGST is die connector moet in de mammaplank
Dus :
Master (eind) -Slave(middel) - blauw (mammaplank )
2) vervolgens zet je pc aan, kijk dat de bios hem ziet..
nee

--> ga bios in en check of de ide channel geactiveerd is (moet op auto staan)
nog steeds niet --> ga maar weer naar stap 1 check kabels etc..
Ja, U mag verder
3) Stop de bootdiskette(win98) in (als je geen windows hebt, de hard-way)
4) boot naar dos, type vervolgens in "fdisk"
5) controleer dat je de juiste schijf hebt door : te kijken naar groote (voor de veiligheid kan je ook je ander schijven ontkoppelen.)
6) In fdisk --> creer je een "primaire bla bla" (optie 1 in fdisk dacht ik) mag een geheel zijn of gedeeltelijk (vb 20% van je hd )
7) vervolgens ga je naar optie 2, "Creer een secondairy :?" ik weet dat de namen die ik nu noem verkeerd zijn..tenminste secundairy.. die maak je maximale groote (dus rest van de schijf) .

hij vraagt je zodra je klaar bent met dat of je logische stations wilt creeren
JA --> dit worden de andere partities .. creer zoveel stations je wilt (D, E, bla blab) groote moet je zelfs bepalen .. maximaal dacht ik dat het 28 Gb per partitie (FAT32) mogen zijn.
9) dat gedaan , activeer je primaire partitie en reboot je...
10 ) boot weeer op met bootdisk( naar dos ) p.s zorg dat je format.com erop hebt.
Als je winxp cd hebt kan je nu beginnen met installeren (laat je xp formateren), zoniet moet je verder met dit.
11) Type in: format "partitieletter die je wilt formateren" !!! let op dat je wel de juiste formateert he
12) installeer software !