Cheap ass waterblokje #9

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 452 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/blokje_mkIII_cc.jpg
Waterblokje van een geplette 15mm buis.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/waterblokje_gat.jpg
Gat en zijkant (van een ander projectje met een 12mm buis).

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/platte-buis0001cc.jpg
Neem een stuk koperbuis en sla het plat tot een koker met een rechthoekige doorsnee (houd er een platte stalen staaf in tijdens het pletten). Voor een brede koeler zou ik 22mm buis nemen: 15mm buis wordt zo'n 20mm breed; 12mm buis 16mm.

Boor twee gaten in de bovenzijde. Als het je lukt zou ik een 'ril' in het boorgat houden om de buis tegen te houden (zie cirkel). Soldeert ook beter. De verzonken buisjes met de weggevijlde onderzijde blokkeren enigzins de waterstroom.

Soldeer er de twee buisjes in, en soldeer twee koperplaatjes tegen de zijkanten.
(Het solderen ging trouwens beroerd: ondanks vloeimiddel lijkt het koper de soldeertin wel af te stoten! :( )
Onderzijde vlakvijlen, schuren en polijsten.
Klaar.

Voor een serieuze processorkoeler niet goed genoeg (?), maar voor een chipset of videochip of geheugen wel...
Als je de buisjes door knietjes vervangt heb je een mooi compact videochipkoelertje...

Als je toegang hebt tot een wals o.i.d. kun je het veel mooier pletten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2003 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
IS de bodem mooi vlak? Of ga je die nog lappen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 11:11

glashio

C64 > AMIGA > PC

Ik zie geen bevestigingsgaten :?

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk die pics.. probeer het nog maar een keer zodat het op een normaal formaat zichtbaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:18
Dat lijkt me wel handig als bijvoorbeeld een koelblok om het geheugen van videokaarten te koelen. Jammer dat ik geen waterkoeling heb ;) En vastmaken kun je het met thermal adhesive van bijvoorbeeld Zalman of met Arctic Silver Adhesive

[ Voor 27% gewijzigd door Randy op 12-04-2003 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dude, als dat werkt is het geweldig!
glashio heeft een punt trouwens, hoe plak je em vast? met een elastiekje? ;)
nouja daar moet iets voor te fixen zijn.
interesting in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op 12 April 2003 @ 23:52:
dude, als dat werkt is het geweldig!
glashio heeft een punt trouwens, hoe plak je em vast? met een elastiekje? ;)
nouja daar moet iets voor te fixen zijn.
interesting in ieder geval.
dat kan met thermal adhesive :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 14:16

Erikie

www.erikie.nl

dr.lowtune schreef op 12 April 2003 @ 23:54:
[...]

dat kan met thermal adhesive :)
weet niet of dat verstandig is.

als het koelblokje niet werkt of net niet genoeg warmte geleidt krijgt, ben je dus je cooling systeem + cpu kwijt :*)

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Erikie schreef op 12 April 2003 @ 23:57:
[...]

weet niet of dat verstandig is.

als het koelblokje niet werkt of net niet genoeg warmte geleidt krijgt, ben je dus je cooling systeem + cpu kwijt :*)
maar ik mag toch aannemen dat je eerst test met iets anders voordat je het in je systeem hang? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm :) dan issie opeens niet zo cheap meer...
nouja op je CPU ga je em ook niet zetten toch?
ok maybe als t zo'n via C3 is ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
AUGUSTUS!!!!
hoe lang blijf je me nou nog lastig vallen met je kopergeknutsel!!! Ik wil het ook zo graag doen, maar ik moet gewoon aan mijn examens werken en dan ga jij steeds maar lekkere piccies posten }) })
grrrr
* bredend moet ff zn frustratie's kwijt om darna te concluderen:

"Ziet er netjes uit! Buisje lekker plat, slangtules er netjes op, niet te karig met soldeer ;) Ook de zeikanten zijn mooi arfgewerkt. toppie! Hopelijk ontwikkel je hem nog verder (buis aan bijde kanten rond houden) zodat je hem als mem koeler kan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fewture, wat is er ingodsnaam mis met dit plaatje? :?
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/waterblokje00010.gif
Het is maar 10KB groot (klein), en het is essentieel voor het topic: een soort bouwtekening.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/waterblokje0008.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/waterblokje0005-c.jpg
Zijaanzicht. Buis is 4mm hoog. Ja: de onderzijde is perfect vlak. Hoe meer je schuurt, hoe vlakker.

En wat de bevestiging betreft: bewerk een plastic of aluminium plaatje als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/bevestiging.gif

De doorstroming van het blokje is allezins redelijk (getest op de kraan). Maar ik heb geen zin om het op mijn processor te testen (dan moet ik mijn nú draaiende waterkoeling ontmantelen).

Hoe groot zijn northbridges en videochips?
Blokjes daarvoor zijn meestal 4x4cm.

Ik ontdek net dat er ook 28mm (en 35mm) koperbuis bestaat (is alleen behoorlijk prijzig).
28x3,14=88 ===> 88-(2x4mm hoogte)=80 ====> 80/2=40mm breed!
Dus sla 4cm van een 28mm buis plat voor een passende videochipkoeler of northbridgekoeler.
Komt eraan! :)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je plaatje vern**kt de layout.. Heb het al gefixed..voortaan even zelf doen ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2003 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat het solderen niet zo vlot ging...
kan dat niet te wijten zijn aan je techniek?
koper: sterk verhitten
vlam weg en dan het tin ertegen...
weinigen die dat goed doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als het lukt er bochten in te maken kan je ze zelfs gebruiken om de harde schijf mee te koelen, in een U vorm op een stuk koper solderen, en dat op de HD plakken.

Dit lijkt mij niet echt goed koelen, omdat je de waterflow aardig beperkt, maar voor kleine dingen (geheugen vid. kaart) is het goed te gebruiken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Resistor schreef op 13 April 2003 @ 14:09:
Dit lijkt mij niet echt goed koelen, omdat je de waterflow aardig beperkt, maar voor kleine dingen (geheugen vid. kaart) is het goed te gebruiken.
Waterflow maakt geen ruk uit, oppervlak wel.

Dit blok zou opzich wel een athlon kunnen koelen, ik denk dat je de prestaties krijgt van een goeie luchtkoeler.
Je moet alleen zorgen dat ie niet kan kantelen op je core, aangezien je geen steun hebt aan die schuimrubber voetjes.

Maar op je videokaartgeheugen past het perfect.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornNatron
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09-2024
:P ik heb hier koper pijp van 54MM leggen eens kijken wat ik daar mee kan maken :P anders maar 32 mm halen op de zaak of 28

My Xbox360 Gamercard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ook al bezig met HDD-waterkoeling. De bedoeling is dat mijn lawaaiige IBM-schijf tussen de platte stukken geklemd wordt, en in een geluidsisolerende behuizing komt.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/waterblokje0009cccc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/waterblokje0010cc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/waterblokje0011ccc.jpg
(Die U-buis is een ouder ontwerp dat je gewoon klemvast tussen je schijven en bracket schuift).
De 12mm boor hapte in een gat dus moet ik er nu een klein koperringetje extra overheen leggen (rechts op de ronde buis). 'Knoeier' is my middle name! >:)

Bladerunner maakt steeds hele mooie waterkoeling voor videokaart-geheugen, maar ik vind het nogal over the top. Ik denk dat zoiets ook met een platgeslagen buis gemaakt kan worden.

Ik soldeer op het gasfornuis. De ene keer lukt het direct en perfect - de andere keer wil het soldeer niet uitvloeien. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Een harddisk heeft zeer weinig oppervlak aan de zijkant, omdat daar vaak verdikkingen zitten bij de schroefgaten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

best wel mooi gedaan

zelf kan ik zo iets niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornNatron
54 mm gaat dus niet lukken die gaat dubbel in het midden of ik moet grotere ruimte houden ik heb ook al geprobeert de onderkant te lappen maar dat werd ook niks zelfs met te scheur borstel in de boor maschine werd het niet recht :( dan van de week maar 28 of 32 mee nemen en daarmee testen voor cpu blokje hoop dat het gaat lukken anders maar 1 kopen

My Xbox360 Gamercard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Dit is gewoon uber1337 :D

Zeer origineel bedacht.

Dit brengt mij op ideeen voor geheugen koeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ bobo1on1:
Een schijf waterkoelen via de zijwanden werkt echt! Is ook commercieel te krijgen.

Ik kreeg geluidsdicht ingepakte schijven op 25~35°C - in serie met het CPU-waterblokje. Zonder waterkoeling knalde de temperatuur omhoog.

@ CornNatron:
Een 54mm koperbuis heeft een omtrek van 2.Pi.r = 170mm.
Met een bodemvlak van 50mm breed zouden de opstaande randen dus 170 - 50 (bodem) - 50 (top) = 70 ===> 70/2 = 35mm hoog worden. (Dat wordt een erg hoog blokje!)
Dan moet je een staaf van c. 35mm in de buis stoppen om hem niet dubbel te slaan. Ik heb geen 35mm dikke stalen balk. Misschien lukt het met een houten balkje van c. 35mmx35mm. Ik zou trouwens beginnen met een balkje van c. 45mm.
Bij een grondvlak van 6cm breed worden de opstaande randen 25mm hoog, en heb je uiteindelijk dus een c. 25mm hoog balkje nodig.

Je moet ook rustig hameren, en niet in één keer de buis willen plat slaan. En de buis moet op een vlak aambeeld o.i.d. liggen. Bij mij is de kant van het aambeeld (= de bodem) al helemaal glad: ik hoef alleen maar wat bij te schuren.

Misschien kun je een hele grote buis (met een balkje erin) eerst pletten in een bankschroef.

Ik denk dat je lagere zijkanten (~4mm) beter kunt afsluiten met een dubbelgevouwen stukje koper (wigvormig) zodat er wat meer kontaktoppervlak is voor de soldeerverbinding dan bij een vlak plaatje (slechts c. 0,5mm!).
Zoiets:
_____
>____

Laat de wig wat uitsteken en vijl dat later mooi bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornNatron
Ik ga zo nog eens proberen :P heb hier nog 1,5 meter leggen van 54 anders neem ik woensdag 32 mee en 28 en een stuk koper plaat voor afdichting :P

My Xbox360 Gamercard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

wel niet vergeten dat als je hdd koeling in serie met je cpu koeler zet dat je dan wel vet je water aan het opwarmen bent met die hdd. dus stevige radiator gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornNatron
Het ging dus weer mis omdat ik weer dunner wouw maar nu kwam me pa met ander idee wat ook super zal zijn denk ik dan heb ik ook maze :p gewoon 6mm koper pijp van airco installaties en daar dan maze van leggen en daar dan 2 koper plaatjes op solderen zal woensdag kijken er naar moet morgen naar school :)

My Xbox360 Gamercard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:55

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

mooi blokje geworden! zeer netjes gemaakt. Wat ik me echter afvraag is of dit wel voldoende koelt voor een processor? kan je hem niet beter op een chipset oid knallen? en ik raad jou aan om nog een extra test watercooler te maken om je blokjes te testen, die je dus gewoon buiten een kast hebt :) ga zo door man! maybe kun je nog geheugen coolers maken, gebruik je gewoon ultra dunne slangetjes die je met een soort splitter op je andere slangen koppelt zeg maar, of is dat idee niet te realiseren?

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:33
DAMAGE schreef op 15 April 2003 @ 14:07:
mooi blokje geworden! zeer netjes gemaakt. Wat ik me echter afvraag is of dit wel voldoende koelt voor een processor? kan je hem niet beter op een chipset oid knallen?
Voor een serieuze processorkoeler niet goed genoeg (?), maar voor een chipset of videochip of geheugen wel...
Als je de buisjes door knietjes vervangt heb je een mooi compact videochipkoelertje...
:z :)

[ Voor 26% gewijzigd door spokje op 15-04-2003 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Dit blokje kan toch zeker wel een athlon op standaard snelheid koelen hoor, maarja, waterkoeling en standaard snelheid gaan niet samen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

CornNatron schreef op 14 April 2003 @ 20:07:
Het ging dus weer mis omdat ik weer dunner wouw maar nu kwam me pa met ander idee wat ook super zal zijn denk ik dan heb ik ook maze :p gewoon 6mm koper pijp van airco installaties en daar dan maze van leggen en daar dan 2 koper plaatjes op solderen zal woensdag kijken er naar moet morgen naar school :)
ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, maarre if i may suggest:
Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/concepje.jpg
als je dan dat buisje met goed veel tin aan het onderplaatje soldeert, krijg je volgens mij best een redelijk werkend dingetje. Zo goed dat ik het ook wel eens wil proberen, binnenkort eens wat materiaal in huis halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Tin geleid warmte helemaal niet goed. Kan je beter de onderkant van de buis door midden zagen en de randen erop solderen. EVT nog een klein kanaaltje in het grondblokje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

bredend schreef op 15 April 2003 @ 19:12:
Tin geleid warmte helemaal niet goed. Kan je beter de onderkant van de buis door midden zagen en de randen erop solderen. EVT nog een klein kanaaltje in het grondblokje maken.
mjah, ik weet dat tin niet zo goed geleid, maar daar moet je jezelf niet blind op staren, tin geleid nog altijd 100x beter dan Arctic silver. Ik zit wel nog te denken aan het wat plat slaan van de buis om het contact te verbeteren. beetje schuren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornNatron
AtomicShockwave schreef op 15 April 2003 @ 19:02:
[...]

[afbeelding]
als je dan dat buisje met goed veel tin aan het onderplaatje soldeert, krijg je volgens mij best een redelijk werkend dingetje. Zo goed dat ik het ook wel eens wil proberen, binnenkort eens wat materiaal in huis halen.
zuks zoord design had ik dus ook maar dan wat meer slingers omdat het tamelijk dun is 6 mm en is ook heel buigzaam denk met stukje draad er in voor het buigen
zodat het niet knikt

My Xbox360 Gamercard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

CornNatron schreef op 15 April 2003 @ 20:01:
[...]

zuks zoord design had ik dus ook maar dan wat meer slingers omdat het tamelijk dun is 6 mm en is ook heel buigzaam denk met stukje draad er in voor het buigen
zodat het niet knikt
ik meende dat je het met schelpenzand moest vullen tegen het knikken. Daar weet DaBit alles van met zijn PhaseChange systeem, maar als het kan ga ik morgen nog een buis zoeken. en de gasbrander van me maat lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornNatron
ik neem alles van de zaak mee :P ff kijken of we nog oud hebben leggen anders nieuw spul was ook met 2de design bezig :P

My Xbox360 Gamercard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
En het solderen, hoe ga je dat doen? Ga je met een brander het tin smelten en dat er op laten lopen met vloeimiddel of maak je het koper heel heet zodat je het tin erop kan smeren zoals een pritt stift oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornNatron
het solderen is geen punt dat doe ik dagelijks ik kan koper zelfs hard solderen dat is met asytileen brander of zo weet niet hoe je dat schrijf maar daar heb je tamelijk wat ervaring voor nodig maar w8 maar af kijk wel of ik pics kan maken anders moeten jullie w8ten op OCdagen dan ben ik er waarschijn lijk ook als het gelukt is teminste met me blokie :P

My Xbox360 Gamercard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Haha, hoe handig kan een school zijn :) (stage studie werk)

Marruh, spelling is goed. Interpunctie is bagger. Op GoT is goed schrijven wel belangrijk, misschien is dat op ..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

bredend schreef op 15 april 2003 @ 22:11:
Haha, hoe handig kan een school zijn :) (stage studie werk)

Marruh, spelling is goed. Interpunctie is bagger. Op GoT is goed schrijven wel belangrijk, misschien is dat op ..... ;)
nee het is Acetyleen

:P daluk is dat ook nog fout :D

ik ga het iig met een gewoon propaan brandertje proberen, je weet wel zo'n ding met zon wegwerp camping patroon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
AtomicShockwave schreef op 15 april 2003 @ 19:02:
[...]

[afbeelding]
Als je de onderkant van het buisje nou eens platmaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornNatron
6mm pijp is 7 mm geworden maar ik ga zo ff kijken of ik het beetje netjes kan beugen heb denk 1,5 meter ;)

My Xbox360 Gamercard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

ik ben ook eens aan het klooien gegaan. ik heb toch maar geen zigzag motiefje gemaakt, veel te veel geklooi, ik heb nu gewoon een koperen 12mm buis in een U-vorm gebogen met cement erin, dus nu issie bij het buigen niet dichtgeknikt, onderste stuk platgeslagen en mooi vlak gemaakt, very soon er maar eens effe een plexi plaatje voor maken, wat slang eraan, aan de kraan dat ding! pics komen nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
achja, pleur dr maar wat cement in, vind je het gek dat ie niet knikt ;)

Weet je al hoe je het plaatje wil gaan maken? Moet natuurlijk wel stevig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

bredend schreef op 16 April 2003 @ 20:11:
achja, pleur dr maar wat cement in, vind je het gek dat ie niet knikt ;)

Weet je al hoe je het plaatje wil gaan maken? Moet natuurlijk wel stevig zijn...
een plexiglazen plaatje
heb et nu aan et buisje gekit, hehe et ziet er niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Dat zei je al ja :) Maar hoe ga je dat stabiel laten aandrukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog eentje. Van 4cm 28mm buis.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/40x40-waterblokje_ccc.jpg

Resultaat is een grondvlak van 39x34mm. Denk dat dat net te smal is voor een northbridge of videochip (wie weet de maat van een videochip?)
Hij had dus nog iets platter gemoeten.

Het pletten is dus in stappen gebeurd: eerst met een beitel (2cm) in de buis, toen met drie stalen staafjes (1,2cm), toen met 2, toen met 1....
Als je de beschikking hebt over een stevige bankschroef kun je hem daarin waarschijnlijk mooier plat krijgen. (Gebruik dan ook twee plankjes tegen krassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

bredend schreef op 16 April 2003 @ 21:25:
Dat zei je al ja :) Maar hoe ga je dat stabiel laten aandrukken?
hmm, ik moet nog boutjes hebben met wat veertjes, dan kan ik het eens serieus proberen, ik heb net wat zitten kloten maar dat ging toch niet echt lekker, Heb met het gehannes een hoekje van mij core gebroken :( werkt nog prima gelukkig. Maar ik krijg dat blokje er wel goed op enzo, maar als die slangen er aan hangen, van die zware tuinslangen dan gaat het echt mis, dat ken die core echt niet hebben in ze eentje, dus ik moet nog maar even wachten totdat ik dat uitgedoktert heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornNatron
leg je case ff plat neer en draai dan ff ;)

Oja ik heb ff wat brakke pics gemaakt van het brakke koelertje

Afbeeldingslocatie: http://vulcanus.its.tudelft.nl/~phantom/up/images/997.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vulcanus.its.tudelft.nl/~phantom/up/images/998.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vulcanus.its.tudelft.nl/~phantom/up/images/999.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vulcanus.its.tudelft.nl/~phantom/up/images/1000.jpg

heb alleen nog geen pompje om te testen of het wat werkt en zo :( moet ik van de week maar ff langs sloop ff ruiten sproeier gedeelte halen met klein pompje die op 12 volt zit en de zelfde pijp diameter heb :)

[ Voor 103% gewijzigd door CornNatron op 16-04-2003 21:56 ]

My Xbox360 Gamercard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm, kheb ideeetje,als je er 40x40 mm (goede maat?) op die blok soldeer, dan heb je ook zelfgemaakte coole proc koeler.

kheb wel eerst nog een klein vraagje, voor me is geen probleem om op dat te solderen, alleen of het warmte wel goed geleidt van die blok naar soldeertin/contact van de heatsink/blok en dan die koperen plaatjes?

als het mogelijk is, maak je ook nog fucking goedkope proc koeler, dan bestel ik alleen waterpomp/reservoir/radiator als het werkt, en misschien nog beter als je een lawaailoze 40x40/60x60 fan op die zelfgemaakte heatsink plaatst?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2003 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornNatron
het plaatje is 60X60 en pijp diameter is 7mm ik kan heleaas nog niet testen maar dat koper staat direct in kontact met andere koper en dat soldeer tin gelijk heel erg goed zoals eerder al gezecht beter als artic silver :P ik kan niet w88 om te testen ik wil wel eens weten of ie beetje koelt

My Xbox360 Gamercard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Ziet er strak uit jongens! Misschien kan ik morgen wel mijn heatsink+heatpipe combinatie posten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zeker weten dat hier nog (voldoende) water doorheenstroomt?

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/PICT0014cccc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/naamlooscc.jpg

En heb je de onderzijde goed gevlakt?

Zie ook hoe verkleinde gecropte plaatjes weinig KB nodig hebben, en toch duidelijk zijn!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Ik pakte zojuist de buis die ik door mijn heatsink wil stouwen: 12mm. Maar hoe kan ik zo'n groot gat door mn alu heatsink maken? Alu is vrij zacht dus een soort speedboor zou kunnen. Maar de boor kan iig geen 12mm boren hebben en voor zover ik weet hebben we geen boren met een dunnere schacht.

Zou een buisje met 3mm binnendiameter kunnen werken? Of is dat te dun? (zonder wick)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornNatron
test 1 is geslaagd als ik gewoon koud water er door heen laat lopen en er een aansteker tegen aan houd dan blijft me blokie koud maar dat is met stromend water nu nog kijken met circuit of zo

My Xbox360 Gamercard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Circuit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Ik heb al lang een HD cooler gemaakt, koperen plaat met daartegenaan een koperen buis. Dat 2 keer en verbinden met slang en L stukjes, neemt minder ruimte in. IK zal nog pics maken, waarschijnlijk morgen, weet ik niet zeker. Waarschijnlijk heb ik dan hier een digicam. En dit beperkt m'n waterflow niet. En m'n hd wordt helemaal niet warm, stevig ingepakt in schuim nu hoor je hem echt _niet_ :)
Solderen was kwestie van minuten met gasbrander erbij in de tuin.Buis is geloof ik 13mm, kan ik zo slang overheen schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Zijn dat de zijkanten of de bovenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En weer een! ;)
(Work in progress!!)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/videoblokje_zij+buis_CC.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/videoblokje-gaten_CC.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/videoblokje-gaten-frontaal-CC.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/videoblokje-inlaat_CC.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/videoblokje-zijkant+top_CC.jpg

Ik heb een 35mm buis gehamerd in een druppelvorm. Ik wilde een gelijkbenige driehoek maar dat lukte niet...
Dit kreeg ik i.i.g. niet in één keer perfect vlak: er moet nog veel gevijld en geschuurd worden. (Misschien met beter gereedschap?).
35mm en 1,5mm wanddikte is voor mij ook wel de limiet: veel en zwaar werk.

Waarom zo moeilijk?
Je wilt een bodem van 40x40mm. Mijn in/uitlaatbuizen zijn 12mm dus moet de zijde 12mm+(2x1,5mm wanddikte)=15mm zijn. Totale omtrek van een rechthoek: 40+40+15+15=110mm. Dat is precies de omtrek van een 35mm buis. Als je die hoeken maar 90° kreeg: nee dus.
Daarnaast is het wel mooi als de in/uitlaatbuis schuin omhoog staat zodat de slangen niet tegen elko's o.i.d. aanliggen.

Ik heb ook al eens een hardeschijfkoeler gemaakt van koperplaat en een buis:
lekker simpel, goedkoop, en werkt nog goed ook. :)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/hddkoeler_CC.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/hddkoeling3cc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornNatron
hmzz was net op een site aan het kijken en daar vond ik een design die ik ook al in me hooft had om te maken maar dan met pijpjes in elkaar solderen

Afbeeldingslocatie: http://webplaza.pt.lu/ftg60/waku362.jpg

My Xbox360 Gamercard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat blokje is gefreesd: de warmte van de processor komt in het koper én in de 'schotjes' en daarom werkt zoiets heel goed.

Als je nu zo koperpijpjes op een koperplaat gaat solderen verlies je veel van het effect. Hoewel waterblokjes natuurlijk altijd wel goed zijn.
Je zult aan de zilversoldeer moeten om het verlies enigzins te beperken, en ook een 5x5cm of 6x6cm koperplaat van 4~5mm dik als bodem moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 16:27
Verwijderd schreef op 17 april 2003 @ 22:32:
Ik heb ook al eens een hardeschijfkoeler gemaakt van koperplaat en een buis:
lekker simpel, goedkoop, en werkt nog goed ook. :)
[afbeelding]
[afbeelding]
Uhm..koper geleid dus stroom en de onderkant van een hdd is niet afschermd, dus krijg je kortsluiting of raakt het kopen je printplaat+onderdelen niet??

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Creatief met koper!

Even patsen! ;)

Uitgangspunt:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/videoblokje-inlaat_CC.jpg
Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/waterblokje0000000000.jpg
Het is gewoon een holle 'druppel' met 1mm dikke bodem: absoluut géén Hi-Tech blokje! (Hoewel de Swiftech ook gewoon een hol doosje was).
Er moeten nog montagegaatjes geboord worden.

Het is nog behoorlijk lastig om 5 stukjes koper aan elkaar te solderen op het gasfornuis zonder dat er iets verschuift... Zie hier.
En ik ben uren aan het schuren geweest! Ik zaag de stukken iets ruimer, maar dan ben je veel te lang bezig met bijvijlen/schuren.

Preview blokje#11
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/waterblokje-0001c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi zo _/-\o_. Maar ga je deze ook gebruiken of is het gewoon voor het plezier van het solderen :9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

hehe, augustus begint er een kunst van te maken. Ik heb al snel gevonden dat ik eens wat andere diameters buis nodig heb want dit wordt niet alles :P

over die buis, daar stroomt echt genoeg water doorheen, want het gaat bij waterkoeling toch niet om het aantal liters per uur. 400l/u is al zat. alhoewel sommige mensen toch eigenwijs zijn en een Eheim 1200l/u pomp kopen, heb je wat aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtomicShockwave schreef op 27 April 2003 @ 23:57:
alhoewel sommige mensen toch eigenwijs zijn en een Eheim 1200l/u pomp kopen, heb je wat aan :P
hangt er ook vanaf hoeveel hoogteverschil je in je setup hebt...mijn rad komt in de kelder...dat red ik niet met een eheim 1046....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 00:20:
[...]

hangt er ook vanaf hoeveel hoogteverschil je in je setup hebt...mijn rad komt in de kelder...dat red ik niet met een eheim 1046....
idd dat is een ander verhaal, maar ik heb het over het aantal liters dat door dat blokje gaat, koelt echt niet beter als het sneller stroomt ofzow :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

zien er best prof uit die blokkies van jou hoor, prachtig hoe je ze steeds weer maakt..

Ik heb nog een idee voor geheugen cooling. Als je nou echt extreem wilt gaan met je geheugen moet je er gewoon voor zorgen dat je maar 1 reep geheugen in je systeem hebt hangen. Dan kun je er tenminste een waterblokje op zetten, gewoon een platte buis die je met van die epoxy er op gooit... als je gewoon 1 reep van 512 mb in je systeem hebt zitten zou het gewoon moeten kunnen denk ik

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ oc4ever:
Het gaat mij om de lol van het 'uitdenken'.
Het máken vind ik eigenlijk vervelend en zwaar werk. Neem alleen al die soldeerdampen! :(
Maar íemand moet toch een prototype maken! ;)
Of ik het ook echt ga inbouwen? Kweenie.

----
@ damage
Ik heb ook al nagedacht over geheugenkoeling:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/geheugenkoeling.gif
Groter formaat.

Eén aansluitbuisje zit verder van de rand waardoor de aansluitingen elkaar niet in de weg zitten bij tweezijdig-geheugenkoeling. Bevestigen gebeurt dan met een soort stevige paperclip o.i.d.
Ik denk alleen dat dit een beetje over the top is: een koperplaatje met bovenaan een buis erop gesoldeerd werkt volgens mij al goed genoeg.
Zo dus:
|O
|
|
|

De platte-buiskoeling lijkt mij wél weer goed voor zwaar OC'ed videokaartgeheugen (i.p.v. Bladerunners gefreesde blokken).

Waar het mij om gaat is dat je uitgaande van standaard materiaal met eenvoudig gereedschap (elektrische boor, hamer, (kapotte) bankschroef, vijl, gasfornuis) en veel en vlijtig schuren, waterblokjes kunt maken die - durf ik te beweren - voldoende koelen voor GPU en Northbridge en misschien ook wel voor een overgeklokte CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op 28 april 2003 @ 20:09:
@ oc4ever:
Het gaat mij om de lol van het 'uitdenken'.
Het máken vind ik eigenlijk vervelend en zwaar werk. Neem alleen al die soldeerdampen! :(
Maar íemand moet toch een prototype maken! ;)
Of ik het ook echt ga inbouwen? Kweenie.

----
@ damage
Ik heb ook al nagedacht over geheugenkoeling:

[afbeelding]
Groter formaat.

Eén aansluitbuisje zit verder van de rand waardoor de aansluitingen elkaar niet in de weg zitten bij tweezijdig-geheugenkoeling. Bevestigen gebeurt dan met een soort stevige paperclip o.i.d.
Ik denk alleen dat dit een beetje over the top is: een koperplaatje met bovenaan een buis erop gesoldeerd werkt volgens mij al goed genoeg.
Zo dus:
|O
|
|
|

De platte-buiskoeling lijkt mij wél weer goed voor zwaar OC'ed videokaartgeheugen (i.p.v. Bladerunners gefreesde blokken).

Waar het mij om gaat is dat je uitgaande van standaard materiaal met eenvoudig gereedschap (elektrische boor, hamer, (kapotte) bankschroef, vijl, gasfornuis) en veel en vlijtig schuren, waterblokjes kunt maken die - durf ik te beweren - voldoende koelen voor GPU en Northbridge en misschien ook wel voor een overgeklokte CPU.
daar heb ik ook nog inbreng voor, voor die ramcooling

Afbeeldingslocatie: http://as.gdries.com/ramcooling.jpg
2 gebogen plaatjes met een buis, et zou kunnen natuurlijk, maar je hebt een klein buisje nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ziet er heel leuk uit, maar ik kan dat thuis écht niet maken (hoe buig je een buis 180 graden met een straal van c. 3mm?) en je kunt met de buizen zo pal naast elkaar geen slangen aansluiten.
Het 'klem'-idee is wel slim.

Ik denk dat één buis in de lengte al voldoende is.
Buig een koperplaatje in een (omgekeerde) U-vorm, en soldeer een buis in de top (of er bovenop) zodat beide zijden gelijke koeling krijgen.

. _
./O\
| . |
| . |
| . |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan ik ook bestellen?
en lever je in belgie :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op 28 april 2003 @ 21:53:
Ziet er heel leuk uit, maar ik kan dat thuis écht niet maken (hoe buig je een buis 180 graden met een straal van c. 3mm?) en je kunt met de buizen zo pal naast elkaar geen slangen aansluiten.
Het 'klem'-idee is wel slim.

Ik denk dat één buis in de lengte al voldoende is.
Buig een koperplaatje in een (omgekeerde) U-vorm, en soldeer een buis in de top (of er bovenop) zodat beide zijden gelijke koeling krijgen.

. _
./O\
| . |
| . |
| . |
mjah vergeet niet dat de koelingsindustrie hele kleine buisjes gebruikt, je hebt buisjes zelfs met een binnendiameter van 1.5mm

maarreuh, dat idee van jouw is idd wel een stuk praktischer, maar dan heb je nog een dun buisje nodig :P

[ Voor 9% gewijzigd door AtomicShockwave op 29-04-2003 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kun je een koperbuis eigenlijk in een bankschroef pletten, of vereist dat teveel kracht?

Dus 4 cm buis over z'n gehele lengte tussen de bankschroefbekken - tussen twee plankjes tegen het krassen en met een platte staaf ín de buis tegen het dichtvouwen - en dan aandraaien... Lukt dat?
Misschien lukt het met de buis in de breedte (12~15~22~28~35mm) en dan stukje-bij-beetje stap-voor-stap pletten?
Of eerst 'voor-pletten' in de breedte, en daarna pas pletten over de gehele lengte?
Of zul je hiervoor toch echt een zware pers nodig hebben?

*
Het is ook aan te bevelen om gaten vooraf te boren omdat je bij de geplette buis weinig 'boordiepte' hebt.

@tumor: zelf maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Creatief met koper! :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/geheugen.gif

Op deze manier kun je ook grotere diameters buis gebruiken.
Die methode links kan ik thuis ook wel maken. (Rechts vereist buigtechnieken die ik niet beheers ...hoewel... als je een ronde staaf als 'aambeeld' gebruikt...).

En terugkomend op het hoofdonderwerp van dit topic: als je (iets) geplette buis gebruikt krijg je weer een groter contactoppervlak met de koperplaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/geheugen22.gif

Hoe 'dik' is dubbelzijdig geheugen eigenlijk? 4mm?
8mm buis is standaard 'op rol' in elke bouwmarkt te koop. Garages verkopen remleiding van c. 6mm buis. 8mm buis sluit goed aan op 10mm OD benzineslang. Ik zou daarom voor 8mm buis gaan - als je niet wilt gaat pletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 13:24:
Creatief met koper! :)

[afbeelding]

Op deze manier kun je ook grotere diameters buis gebruiken.
Die methode links kan ik thuis ook wel maken. (Rechts vereist buigtechnieken die ik niet beheers ...hoewel... als je een ronde staaf als 'aambeeld' gebruikt...).

En terugkomend op het hoofdonderwerp van dit topic: als je (iets) geplette buis gebruikt krijg je weer een groter contactoppervlak met de koperplaat:

[afbeelding]

Hoe 'dik' is dubbelzijdig geheugen eigenlijk? 4mm?
8mm buis is standaard 'op rol' in elke bouwmarkt te koop. Garages verkopen remleiding van c. 6mm buis. 8mm buis sluit goed aan op 10mm OD benzineslang. Ik zou daarom voor 8mm buis gaan - als je niet wilt gaat pletten.
dat begint al ergens op te lijken idd! ik denk dat dubbelzeidig geheugen iets van 3,5 mm dik is... 1 geheugen chipje schat ik op zon 1 mm.. het pcb op 1,5 dus 2 chips = 2 mm en 1 pcb is 1,5 mm dus dat maakt 3,5 mm... dat is in mijn opzicht een dubbelzeidig rammetje.. ik heb ook even gekeken naar de weerstandjes die er op zitten, dat kan namelijk een probleem vormen. niet dus. De weerstandjes zijn allemaal lager als een geheugen chip, echter de rom wat op het geheugen zit, is wel hoger dan een geheugen chipje... daar zou je dan even rekening mee moeten houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:45

dj_dysaster

Stoom \o/

Kun je een koperbuis eigenlijk in een bankschroef pletten, of vereist dat teveel kracht?
ik heb het gewoon in een keer in de bankschroef geplet. Nu nog ergens een brandertje weghalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 12:50:

Dus 4 cm buis over z'n gehele lengte tussen de bankschroefbekken - tussen twee plankjes tegen het krassen en met een platte staaf ín de buis tegen het dichtvouwen - en dan aandraaien... Lukt dat?
Misschien lukt het met de buis in de breedte (12~15~22~28~35mm) en dan stukje-bij-beetje stap-voor-stap pletten?
Of eerst 'voor-pletten' in de breedte, en daarna pas pletten over de gehele lengte?
Of zul je hiervoor toch echt een zware pers nodig hebben?

*
Het is ook aan te bevelen om gaten vooraf te boren omdat je bij de geplette buis weinig 'boordiepte' hebt.

@tumor: zelf maken!
je kunt koperbuis MAKKELIJK met een bankschroef pletten, je kunt em zelfs helemaal dicht pletten als je wilt. dus das geen probleem

[ Voor 7% gewijzigd door AtomicShockwave op 29-04-2003 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is volgens mij de makkelijkste methode:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/naamloos22.gif

Eén geplette 12mm buis met ronde uiteinden, en dan twee plaatjes koper tegen de zijkanten gesoldeerd (op het gasfornuis - je hebt geen brander nodig).
Alleen zul je dan de plaatjes nog wat tegen elkaar moeten 'knijpen' (in een bankschroef?) want een geplette buis is 3~4mm dik (anders houdt je geen doorstroming over) en het geheugenprintje is minder dan 3mm dik.

Dit wil je uiteindelijk krijgen: Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/rondcc.jpg
Een ronde aansluiting op een platte buis.

Een geplette 8mm buis geeft bijna geen doorstroom-oppervlak. Misschien lukt het met een 10mm buis. (Heb ik niet).
Een geplette 12mm buis haalt nog c. 20~30mm² dus zou ik voor een 12mm buis gaan (en er desnoods een stukje 8mm insolderen voor aanpassing aan 8mm ID benzineslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
Leuk al die 'creatief met koper' verhalen. Ik kreeg meteen zin om zelf ook te gaan experimenteren. Al heb ik helemaal geen waterkoeling......

Maargoed, dus meteen naar zolder gerend om te kijken of er nog koperbuis lag: 1 (lange) 12mm buis, en nog een stuk 15mm buis. Meteen ook ff geprobeerd te pletten in de bankschroef. Met die 15mm buis krijg je al een leuk oppervlak!

Toch nog eens nadenken over toepassing zónder waterkoeling. Iemand een idee? Iets met heatpipes o.i.d. misschien...... :)

Ik ga nog ff brainstormen..... :D

[ Voor 3% gewijzigd door Tweeke op 29-04-2003 16:08 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 15:00:
Dit is volgens mij de makkelijkste methode:
[afbeelding]

Eén geplette 12mm buis met ronde uiteinden, en dan twee plaatjes koper tegen de zijkanten gesoldeerd (op het gasfornuis - je hebt geen brander nodig).
Alleen zul je dan de plaatjes nog wat tegen elkaar moeten 'knijpen' (in een bankschroef?) want een geplette buis is 3~4mm dik (anders houdt je geen doorstroming over) en het geheugenprintje is minder dan 3mm dik.

Dit wil je uiteindelijk krijgen: [afbeelding]
Een ronde aansluiting op een platte buis.

Een geplette 8mm buis geeft bijna geen doorstroom-oppervlak. Misschien lukt het met een 10mm buis. (Heb ik niet).
Een geplette 12mm buis haalt nog c. 20~30mm² dus zou ik voor een 12mm buis gaan (en er desnoods een stukje 8mm insolderen voor aanpassing aan 8mm ID benzineslang.
ik heb hier nog een eind 12mm liggen, maar hoe kom ik aan die plaatjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

dank je :( ik wil nu ook :)

Ik wil met deze techniek met HD's gaan koelen :)
parallel zodat ik niet teveel verlies van flow heb...

ik zal eens kijken wanneer ik de tijd vrij kan maken :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
www.goudengids.nl
www.detelefoongids.nl

====> oud metaal & plaatsnaam of
====> metaal & plaatsnaam

Soms vind je koperplaat in bouwmarkten, bij dakdekkers (koperdaken), in kunstenaarswinkels (etsen), bij modelbouwwinkels...

Wat je ook kunt doen is een 12mm buis overlangs doorzagen en dan openbuigen en mooi platslaan: 2.pi.r = 2.3,14.6 = 37mm (min de zaagsnede).
Vraag mij niet hoe je dat voorelkaar krijgt! >:)

Wat misschien ook nog wel slim is voordat je platen erop soldeert: boor 10mm gaten in de platte zijden. Dan loopt het water daar direct langs de koperplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Verwijderd schreef op 13 April 2003 @ 15:09:
knip***
Ik soldeer op het gasfornuis. De ene keer lukt het direct en perfect - de andere keer wil het soldeer niet uitvloeien. :?
je moet het sokje/bochtje en het pijp uiteinde schoonschuren met schuurpapier(120)tot het blank is,dan pasta rood of s 39 oid. erop ;) werkt altijd
ik kan het weten :D

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 21:11:
Wat misschien ook nog wel slim is voordat je platen erop soldeert: boor 10mm gaten in de platte zijden. Dan loopt het water daar direct langs de koperplaten.
jaja en dan maar hopen dat je netjes kunt solderen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n 12mm hardeschijfkoeler gesoldeerd en even aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/blokje0013cc.jpg

Conclusie: de waterdoorstroming wordt ongeveer gehalveerd.

Je moet dit systeem dus niet in serie met je CPU-blokje zetten, maar parallel. Of je neemt een 15mm buis met een verloop naar je slangdiameter.
Ook het blokje van het eerste plaatje halveert de waterstroom - de andere blokjes hebben een hele goede doorstroming.

Buiten dit topic vallend (geen geplette buis): blokje#11. Gewoon een stuk buis+deksel op een koperplaatje vol dabits. Doorstroming is natuurlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn er ook al oc resultaten van graka of cpu ?
kwil mss ook wel eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

temps :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Misschien is het interessant om al je blokjes eens te testen op een testplank. Maak je een CPU na met een verwarmingsspiraal erin die 60-70W verbruikt. Aangezien je al op #11 zit, en wellicht nu ik dit schrijf al op #12 of verder ;)
Ik heb nog wel mijn twijffels over de zuiverheid (en dus warmtegeleiding) van die koperen buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin
  • Laatst online: 30-07 10:54

Odin

¯¯¯¯¯

door het solderen verliest het koper wamte geleidings capaciteit of niet?

En hoe soldeer jij op het gasfornuis ofzow? Hoe precies, want die memkoeling met platte buis en 2 koper plaatjes spreekt mij heel erg aan, dat is heel goedkoop te maken en de resultaten zullen wel zeer goed zijn denk ik.

Edit: En om terug te komen op de memkoeling hoe wil je dat bevestigen? Als de plaatjes eenmaal gesoldeerd zijn moet je die koeling helemaal over je mem schuiven en dan loopt de pasta uit of valt dat mee, en als je secondelijm gebruikt, misschien kan dat alleen aan de onderkant van de memchippies zodat dat niet naar beneden wordt geschoven

[ Voor 37% gewijzigd door Odin op 05-05-2003 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/waterblokje.jpg

Dit is het 40x40x4mm waterblokje op een Duron.
De standaardclip past precies! ;)
Het resultaat viel tegen: luchtkoeling 45°C, water 49°C.
Het was een proefopstelling, maar ik heb geen idee waarom de temperatuur hoger was. (Scheef op de core?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Zeer netjes!
Ik denk dat het resultaat tegen valt omdat je geen puur koper gebruikt. Met een hol stukje hout met een stuk blik op de onderkant haal je misschien wel dezelfde temps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

mmm... je water heeft maar weinig contact oppervlak met het koper... Alleen de buitenkant van die buis die tegen de processor aan zit... Daarom zitten in andere blokje's ook altijd patronen verwerkt waar het water door stroomt = meer contact oppervlak.. jouw blokje's zijn gewoon niet echt goed genoeg gemaakt om goed te koelen...

Ziet d'r wel leuk uit btw... :D

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 21:46:
Update:

[afbeelding]

Dit is het 40x40x4mm waterblokje op een Duron.
De standaardclip past precies! ;)
Het resultaat viel tegen: luchtkoeling 45°C, water 49°C.
Het was een proefopstelling, maar ik heb geen idee waarom de temperatuur hoger was. (Scheef op de core?)
gooi er eens een shim onder! dit vind je core niet fijn :X
over die temps: je hebt wel een hoge weerstand door de dimensies van dat blokje

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 09:29
Koelpasta al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat is de samenstelling van standaard koperbuis?
Zachtkoper is zo samengesteld: koper 99,85%; fosfor 0,015-0,040%, las ik. Uitstekend voor waterkoeling, dus.
Koperbuizen hebben waarschijnlijk ook een 'harder'-component (tin?) maar ik kan nergens een 'normblad' met informatie vinden.
Toch denk ik dat dat de koeling niet zó erg verslechtert.
Ik had toch minder dan 45°C verwacht.

Ik denk dat de warmteafvoer niet 100% is omdat de bodem maar 1mm dik is.
De doorstroming van het 'blokje' is uitstekend, maar de warmte van de core kan zich alleen maar door die 1mm dikke bodem verspreiden naar de rest van het koude blokje. Bijna alle hitte moet dus via de 1cm² koper boven de core afgevoerd worden. Misschien dat een inlaat direct boven de core beter koelt.

Hoewel een heatspreader van de Pentium4 ook maar 1mm dik (aluminium!?) is.
Een Northbridge of videochip (met heatspreader) wordt natuurlijk wel goed (genoeg) gekoeld - zeg ik even zonder bewijs.

Een shim is alleen noodzakelijk voor onhandige tweakers. >:)
Koelpasta gaat in tegen mijn principes (Die-hard). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Verwijderd schreef op 21 juni 2003 @ 13:30:
Wat is de samenstelling van standaard koperbuis?
Zachtkoper is zo samengesteld: koper 99,85%; fosfor 0,015-0,040%, las ik. Uitstekend voor waterkoeling, dus.
Koperbuizen hebben waarschijnlijk ook een 'harder'-component (tin?) maar ik kan nergens een 'normblad' met informatie vinden.
Toch denk ik dat dat de koeling niet zó erg verslechtert.
Ik had toch minder dan 45°C verwacht.

Ik denk dat de warmteafvoer niet 100% is omdat de bodem maar 1mm dik is.
De doorstroming van het 'blokje' is uitstekend, maar de warmte van de core kan zich alleen maar door die 1mm dikke bodem verspreiden naar de rest van het koude blokje. Bijna alle hitte moet dus via de 1cm² koper boven de core afgevoerd worden. Misschien dat een inlaat direct boven de core beter koelt.

Hoewel een heatspreader van de Pentium4 ook maar 1mm dik (aluminium!?) is.
Een Northbridge of videochip (met heatspreader) wordt natuurlijk wel goed (genoeg) gekoeld - zeg ik even zonder bewijs.

Als dat ding er scheef op zit krijg je slechte temps idd. Een anti-crush plaatje helpt wel om het recht te houden en zo betere temps. En aangezien het platslaan wel eens niet exact plat zou kunnen zijn zou ik toch maar artic silver ofzo pakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:23

Epsilon

Verwijderd schreef op 21 June 2003 @ 13:30:
En dan gek vinden dat je hoge temps hebt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Nu kan je trouwens wel mooi testen hoe het met flow zit. Doe eens een wasknijper op de slang. Zou leuk zijn als de temp ineens omlaag gaat 'omdat het water dan meer tijd heeft op op te warmen' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

netjes man dat blokje ik vind die temp nog niet eens zo raar, je hebt nml wel een heel stuk minder kabaal in je kast hangen met zon blokje! top werk dat kan ik erg bewonderen zo iets home made :)

Pagina: 1 2 Laatste