Hier zijn de specs van mijn computer (zit nu niet thuis dus niet alle specs zijn compleet, maar hopelijk wel compleet genoeg om advies te krijgen):
Mobo: MSI MS-6309
RAM: 128MB (weet helaas niet welk merk)
Grafische kaart: Riva TNT2
Brander: Acer
CD-rom: 48 speed
Harddisk 1: 7GB
Harddisk 2: 15GB
Voeding: 250Watt
Software die ik meestal gebruik (al dan niet gelijktijdig):
Office XP, Dreamweaver, Flash, Photoshop, Paint shop pro, Corel Draw
PC gebruik:
Voornamelijk webdesign, foto's bewerken, surfen op internet, office (spreekt voor zich neem ik aan) en wat oudere games.
Nu het verhaal:
Een nieuwe mobo, proc, voeding etc is op dit moment
GEEN optie !!!
Dit vanwege verschillende redenen. Misschien aan het einde van het jaar maar dat is nog maar afwachten. Vandaar deze upgrade. Dus ik wil niet al te veel geld uitgeven. Budget komt aan het einde van mijn verhaal.
Prijzen zijn van de site van MyCom, aangezien ik daar waarschijnlijk al mijn spul ga halen.
1) Mijn pc loopt traag als ik meerdere dingen tegelijk draai. Dit heeft de maken met mijn RAM, te weinig zoals je kan zien aan de specs en mijn pc gebruik.
Oplossing: meer RAM, echter dit zijn 168 pin modules.
Wat is het beste aan te raden? 512 MB of 256MB upgrade?
512MB gaat mij ongeveer 95 euro kosten en 256MB ongeveer 47 euro
Die wil ik dan dus naast mijn huidige 128MB gaan gebruiken door hem ernaast te prikken in DIMM1 en de 128MB te verhuizen in DIMM2. Zodat ik totaal 128MB + nieuwe RAM = ??? heb.
Het mobo ondersteunt Table Free memory, dan klopt mijn beredenering toch?
2) Mijn cd-rom is dood dus een nieuwe erin, dat zal een dvd-rom worden.
Namelijk een Aopen van 49 euro.
3) Mijn 2e harddisk is aan het overlijden. Hoe ik dit weet? Ik heb een tijdje geleden tijdens het opstarten de volgende fout melding gehad:
Primary slave drive S.M.A.R.T. error, en toen kon Windows mijn harddisk voor 2 weken NIET vinden. Op dit moment wordt de harddisk wel gevonden maar ik neem geen risico dus ouwe eruit en een nieuwe erin.
Daarnaast is het zo dat mijn mobo Ultra DMA van 33 of 66 ondersteunt.
Zal die nieuwe harddisk het wel goed doen?
De keuze is als volgt: een western digital 8MB, 7200RPM, IDE ATA/100 van 80GB of 120GB ???
De 80GB gaat me 119 euro kosten en de 120GB 159 euro.
Ten slotte wil er nogmaals bij zeggen dat ik
misschien van plan ben om aan het einde van het jaar een nieuwe mobo, proc en voeding te gaan kopen. Maar dat het op dit moment [/b]GEEN[/b] optie is.
De harddisk en dvd speler en de andere oude meuk zijn dan herbruikbaar dus dat is denk ik geen probleem.
Het probleem is dat ik dan dus weer opnieuw RAM moeten kopen als ik mijn mobo ga updraden, vandaar dat ik zit te twijfelen tussen een 256MB of 512MB RAM.
Het maximale budget is in mijn geval 300 euro.
Tijdsbestek: wil misschien morgen of overmorgen al die zooi halen.
Alvast bedankt voor de hulp.
[
Voor 3% gewijzigd door
FongWan op 22-05-2003 13:04
]
| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |