Het grote GeForce FX topic ( Deel 3 )

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 1.783 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:28

edward2

Schieten op de beesten

NV35 rumors, al zullen deze redelijk kloppen:

I've recieved, of course not in an official manner and I'm personally not under any NDA, the full NV35 feature list.
It's mostly PR talk, since it's pretty much the PR you'll get at launch, but it's still quite interesting.

I've used bold for everything I find noteworthy.

Quote:
 CineFX ( TM ) Shading Architecture
 Support for the Microsoft DirectX® 9.0 Pixel Shader 2.0
 Support for the DirectX 9.0 Vertex Shader 2.0
 Long pixel programs up to 1,024 instructions
 Long vertex programs up to 256 static instructions with up to 65,536 instructions executed
 Dynamic, conditional execution and flow control
 256-bit advanced memory interface combines a wider memory data path with next generation controller technology for superior performance and throughput.
 Full 128-bit, studio-quality floating point precision through the entire rendering pipeline with native hardware support for 32 bpp, 64 bpp and 128 bpp rendering modes
 Accelerated pixel shaders allow for up to 12 pixel shader operations/clock
 Up to 16 textures per rendering pass
 Support for sRGB texture format for gamma textures
 IntellisampleTM performance technology, a Hi-Res compression technology (HCT), increases performance at higher resolutions through advances in compression and anti-aliasing technology.
 Shadow Volume Accelerator – accelerates shadow volumes by maintaining them more accurately and discarding useless information.
 Full nViewTM multi-display technology capability
 Integrated NTSC/PAL TV encoder supporting resolutions up to 1024x768 without the need for panning with built-in Macrovision copy protection
 Microsoft® Video Mixing Renderer (VMR) creates support for multiple video windows with full video quality and features in each window
 DVD and HDTV-ready MPEG-2 decoding up to 1920 × 1080i resolutions
 Dual, integrated 400 MHz RAMDACs for display resolutions up to and including 2048 × 1536 @ 85 Hz
 Dual DVI ports for interfacing to external TMDS transmitters and external TV encoders
 Dual internal TMDS encoders (one single and one Dual link) able to drive next-generation flat panel displays with resolutions greater than 1600 × 1200
 Digital Vibrance Control 3.0
 0.13 micron process technology for higher levels of integration and higher operating clock speeds
 40 mm × 40 mm, BGA 1309 flip-chip package
 Comprehensive Microsoft DirectX® 9.0 (and lower) and OpenGL 1.4 (and earlier) support
 DirectX and S3TC texture compression

EDIT: I corrected one or two things which are probably typos in the info I recieved - beside that, it's as-is.

Please also note nVidia is not marketing any DDR-II in this feature list. This seems to imply the NV35 *does* use DDR-I.

The 12 PS ops/clock thing is rather vague, because you could actually describe the NV30 that way too. It's still interesting to see nVidia won't market it as a "8 pipelines" architecture, though.

Sounds like the "accelerated shadow volumes" stuff is what Carmack was rumored to be asking about.

Also, I'd like to thank my source for giving me all of this very tasty info! And no nVidia, I won' tell you who it is. Don't be too angry though - not like I see a good reason to be angry since it doesn't really harm anyone's business

Uttar

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Eigenlijk is die 256-bit geheugenbus + het gebruik van DDR1 toch wel de grootste verandering. En dat zag iedereen al aankomen. Beetje weinig andere veranderingen verder... :| Geen verbeterde kwaliteit van AA ofzo... nou ja, dat zal dan wel met NV40 komen.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote:

wat is de reden dat je je 8500 wegdoet De upgrade van 8500 naar 4200 is ook maar erg klein...

Daar vergis je je in, in UT2k3 op 1600x1200 met ingame details op max haal je toch nog zo'n 70fps op een 4200.
Kun je met een 8500 toch echt wel vergeten en al helemaal met zo'n herc LE variant die ik had.

Maar de grote reden dat ik de 8500LE verkocht heb is dat ik toch weer multimonitor support wil en sinds de geforce4 lijn met hun nview overtroeven ze toch de ati kaarten.
Mijn kaartje voor de 8500LE was overigens een radeonVE......

Affijn, ik heb hier dus een 22" monitor en denk dat ik beter voor meer fps kan gaan in hogere resoluties en speelbaar dan een minder hoge resolutie te draaien met wat mooier beeld.
Maar natuurlijk is de dx9 feature toch mooi om erbij te hebben.
Ik ben er overigens wel uit dat je voor een goed vergelijk een 5600U moet hebben en ik denk dat ik die de meerprijs tov. een 4200 niet waard vind.
Immers heb je een 4200 al voor 127 euro.
Jammer alleen dat de vivo versie nog zoveel duurder is.
Affijn, ik denk niet dat ik kan/wil wachten totdat de winkels vol liggen met de 5600U.
Jammer ook dat in al die benches bf1942 niet meegenomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 April 2003 @ 14:39:
quote:

wat is de reden dat je je 8500 wegdoet De upgrade van 8500 naar 4200 is ook maar erg klein...

Daar vergis je je in, in UT2k3 op 1600x1200 met ingame details op max haal je toch nog zo'n 70fps op een 4200.
Kun je met een 8500 toch echt wel vergeten en al helemaal met zo'n herc LE variant die ik had.

Maar de grote reden dat ik de 8500LE verkocht heb is dat ik toch weer multimonitor support wil en sinds de geforce4 lijn met hun nview overtroeven ze toch de ati kaarten.
Mijn kaartje voor de 8500LE was overigens een radeonVE......

Affijn, ik heb hier dus een 22" monitor en denk dat ik beter voor meer fps kan gaan in hogere resoluties en speelbaar dan een minder hoge resolutie te draaien met wat mooier beeld.
Maar natuurlijk is de dx9 feature toch mooi om erbij te hebben.
Ik ben er overigens wel uit dat je voor een goed vergelijk een 5600U moet hebben en ik denk dat ik die de meerprijs tov. een 4200 niet waard vind.
Immers heb je een 4200 al voor 127 euro.
Jammer alleen dat de vivo versie nog zoveel duurder is.
Affijn, ik denk niet dat ik kan/wil wachten totdat de winkels vol liggen met de 5600U.
Jammer ook dat in al die benches bf1942 niet meegenomen wordt.
Koop dan een 9500 pro ofzo.
ook dx9 veel sneller dan een 4200, wel iets duurder (€ 200)
Waarom zou multimonitor niet / minder goed werken op ati,
het draait anders perfect bij een vriend van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meer duidelijkheid omtrent specificaties van NV35

Meer duidelijkheid omtrent specificaties van NV35
Door Jan Laros - dinsdag 15 april 2003 - 17:38 - Bron: nV News - Submitter: VTec
De veelsbesproken NV35 komt steeds dichterbij en inmiddels is er ook enige duidelijkheid omtrent de specs van deze opvolger van nVidia's GeForce FX 5800 gekomen. Een duister figuur dat onder de naam Uttar schuilgaat, heeft naar eigen zeggen official specs op weten te duikelen. Volgens X-Bit is deze Uttar al langer een begrip in de wereld van geruchten over producten van nVidia. De belangrijkste specificaties worden kort aangestipt. Zo zal er onder andere CineFX Shading Architecture aanwezig zijn, evenals ondersteuning voor DirectX 9.0 Pixel en Vertex Shader 2.0 en een 256 bit geheugen-interface. Voor het complete overzicht moet je even op een van bovenstaande linkjes klikken. X-Bit betreurt het feit dat er niks over het aantal pipelines verteld wordt, maar wacht met spanning af

nieuws: Meer duidelijkheid omtrent specificaties van NV35 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote:

koop dan een 9500 pro ofzo.
ook dx9 veel sneller dan een 4200, wel iets duurder (€ 200)
Waarom zou multimonitor niet / minder goed werken op ati,
het draait anders perfect bij een vriend van me

Het is maar wat je "iets" duurder vind.
Kom toch al snel op zo'n 80 euro en dat vind ik toch echt niet "iets".
Verders overweeg ik een vivo model en dan is zo'n 4200 toch nog 40 euro goedkoper.
En 40 euro vind ik nog steeds "iets" te veel.

En wat multimonitor betreft ondersteund Ati geen opengl op de 2e monitor,
geen standaard multimonitor support in office,
en het per applicatie kiezen van op welke settings

http://www.tech-report.co...2q4/multimon/index.x?pg=1

Maar goed, als ik voor een 4200 met vivo ga is een 9500 pro nog wel te overwegen.

Ach, ik kijk wel hoe lang ik het vol hou met m'n matrox mystique 4mb pci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fout in driver nVidia kan kaart beschadigen

Uit Kroatië komt het opmerkelijke nieuws dat het mogelijk is om de GeForce FX te laten crashen door het draaien van een screensaver. Om dit na te doen heb je een computer nodig met daarin een GeForce FX 5800 Ultra, één van de laatste Detonator-drivers geïnstalleerd en Windows XP. Selecteer een zware 3D-screensaver, bijvoorbeeld die van de Matrix Reloaded. De OpenGL-screensavers in Windows XP zijn niet zwaar genoeg. Zorg ervoor dat deze uit zichzelf gaat draaien, in de preview werkt alles namelijk wel naar behoren. Let wel op dat je niet te ver doorgaat, omdat de GeForce FX hiermee onherstelbaar is te beschadigen.

Als de screensaver start gaat de fan op de GeForce FX draaien. Vijf tot tien seconden later stopt deze met draaien terwijl de screensaver nog gewoon doorgaat. De temperatuur van de videokaart neemt ondertussen toe tot een aangename honderd graden en er verschijnen artifacts in beeld. Als de screensaver gestopt wordt en er een demo uit 3DMark 2001 gestart wordt, gaat de fan weer draaien en wordt de videokaart weer gekoeld. Ook neemt dan het beeld op de monitor weer langzaam zijn oude vormen aan.

De mannen uit Kroatië hebben een klein onderzoek gedaan. Op één of andere manier beslist de driver dat de 3D-screensaver niet in 3D-modus draait waarop de fan uitgeschakeld wordt. De driver denkt dus dat er 2D-graphics weergegeven worden. Het vreemde hieraan is dat er niet gekeken wordt naar de temperatuur van de kaart, terwijl er wel een temperatuursensor op de kaart aanwezig is. De mannen van PC Ekspert denken dat nVidia hiervoor gekozen heeft om geluidsoverlast tegen te gaan: Answer might be that NVIDIA decided to minimize noise, and to do that decided the fan should not spin in 2D (or when the card thinks its in 2D) because it is very likely that the user will be doing something that does not produce much noise (for example writing a document in Word). When the user goes into 3D, to play a game, well then the game will produce lot of sound (explosions, music, you name it) that will diminish the noise that cooler on a GF FX 5800 Ultra card makes. I seriously hope this is not case. We'll never know, as I am sure NVIDIA won't admit such a thing even if it was true.

nVidia heeft contact opgenomen met PC Ekspert en hen verteld dat ze bezig waren om de situatie na te bootsen. Dit is hen gedeeltelijk gelukt. Tijdens het draaien van de screensaver stoppen inderdaad de fans en ook neemt de temperatuur van de kaart toe. Er verschijnen echter geen artifacts op het scherm. Over het feit dat de kaart erg heet wordt meldt het bedrijf dat dat totaal geen kwaad kan en dat de kaarten getest worden in een oven. Het commentaar uit Kroatië is echter vernietigend: Alles wat in een oven getest moet worden kent serieuze gebreken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 12:22
wanneer komen de fx kaarten die bugvrij zijn, en echte concurrenten zijn ivm de Radeons? ik ben opzoek naar een leuke fx kaart... maar door zoveel keus zie ik de bomen door het bos niet meer. Wie kan me er iets meer over vertellen en waar kan ik wat reviews lezen (als die er al zijn?!)

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En zijn er al mensen hier, die de GeForce FX 5800 ULTRA al hebben? Zo wel, ondersteund hij NV-Blur ?

[NV-Blur = De Glide versie van nVidia]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 13:58
Zullen we dit topic ook maar gebruiken voor de NV35 die er binnenkort aan komt? >:)

Vandaag kreeg ik te horen dat de eerste samples er binnen een paar weken aankomen, dus dan zullen waarschijnlijk ook de eerste benchmarks lekken (niet door mij hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehaktbal
  • Laatst online: 06-09 10:40
Ik zie nu al de prijzen van de NV31 rondvliegen...

pricewatch: Creative 3D GeForce FX5600 Ultra 128MB ULTRA Creative 257euro
pricewatch: Point of View GeForce FX5600 128MB NORMAAL Point of View 205 euro

Verder niet echt kunnen vinden. Toch best gewaagde prijzen... kweet et nog niet, maar ff hard gaan sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasib
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09-2024
Je bent echt gek als je nv31 gaat kopen, of maakt niet uit welke nVidia. De club 3d 9700 kost nu 259 en ownt de NV31 hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
The Source schreef op 24 April 2003 @ 20:01:
Zullen we dit topic ook maar gebruiken voor de NV35 die er binnenkort aan komt? >:)

Vandaag kreeg ik te horen dat de eerste samples er binnen een paar weken aankomen, dus dan zullen waarschijnlijk ook de eerste benchmarks lekken (niet door mij hoor)
De eerste samples doen al de rondes bij veel gamedevelopers. Developer-rounds noemen ze dat geloof ik. Zo wordt S.T.A.L.K.E.R. op dit moment op de NV35 ontwikkeld.

Maar het leuke is dat een andere zogenaamde nVidia game, Half Life 2, op de E3 in de ATi-booth wordt geshowed!! :)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
NVIDIA'S PARTNERS have decided to give the graphics chip giant one more chance with its high end products, following the well worn codename tradition we've come to love.

Most of this informations we knew much earlier but it was impossible to validate it till now.

At the end of January, Nvidia taped out this new chip and many people wondered whether this chip that it actually showed at CeBIT was all that it was claimed to be.

The NV30U/Geforce FX 5800 Ultra may well become a collectible in the same class as Intels' first Itanic, Sendo's Z100 Stinger Smartphone, the Alpha NT OS, or the mighty Voodoo 5 6000.

Terratec was the only Nvidia partner to our knowledge that shipped any Geforce FX 5800 Ultras and then it wasn't in vast numbers, all quickly gobbled up by rapacious German enthusiasts.

The NV35 will be a 0.13 micron part that will use DDR one memory not DDR 2 as many would expect, but this time it will have 256 bit memory bus, just like ATI uses in its Radeon 9700, 9800 product lines. DDR 2 memory is a Q4 product, very hot and very expensive so this will have to wait at least for a few quarters.

As you can read in other story, the NV35 will use 2.2 ns memory available from Hynix and Samsung capable of running at just above 900 MHz. For NV35 Ultra this will be the frequency as the card will be clocked at 450 MHz for the GPU and 900 MHz for memory.

Anyone familiar with the Dramurai biz knows that JEDEC decided that DDR 1 stops at 400 MHz so this memory will use some sort of overclocking to get it to work above the specification, apparently.

The cooling solution is obviously going to be more reasonable and not so loud as the FX racket was and the partners have high hopes for this Nvidia product.

There will be two versions of NV35, Ultra and non Ultra obviously.

The launch date is Los Angeles E3 between 12th and 15th of May and production time is sometime in June but this could easily mean late than early June, although more than a few Nvidia partners are quite optimistic about June. As for non-Ultra boards, the clock speed will be 425/850MHz and we know that these boards are in R&D shops for two weeks now. The possible name, that we still cannot confirm is Geforce FX 6800 Ultra and non Ultra. µ
http://www.theinquirer.net/?article=9174

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shyne
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:07
Hopelijk bied deze kaart wat meer tegenstand tegen een 9800pro :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehaktbal
Het wordt inderdaad eens tijd dat Nvidia nu voor de verandering de radeon zn kont kan gaan schoppen.
Een goedkopere en snellere radeon geniet nu namelijk mijn voorkeur boven een FX5600(ultra)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naast het feit dat ati sneller is (op dit moment) heb ik ook voor ati gekozen vanwege de veel betere tv-out. De is van veel hogere beeldkwaliteit dan de tv-out van nvidia?s...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nVidia geeft fout ontwerp GeForce FX toe

nVidia-topman Jen Hsun heeft toegegeven dat er fouten zijn gemaakt tijdens de ontwikkeling en marketing van de GeForce FX. Hij gaf aan dat de FX niet voldeed aan veel van de verwachtingen van zowel nVidia zelf, als de betrokken partners. Toen nVidia de GeForce FX introduceerde kreeg de pers de schuld in de schoenen geschoven van de slechte recensies. Naast het luidruchtige koelsysteem en de slechte beschikbaarheid is het gebruikte DDR II-geheugen erg slecht verkrijgbaar, waardoor de kaart duur is en nog altijd niet in groten getale in de winkels ligt. Ook bleek TSMC, die de FX-chips bakt, onverwachte problemen te ondervinden met de .13 micron-technologie die bij de FX voor het eerst gebruikt werd. nVidia zegt geleerd te hebben van de gemaakte fouten en heeft het volste vertrouwen in het succes van NV35, die waarschijnlijk in juni geïntroduceerd zal worden als GeForce FX 6800 Ultra,

nieuws: nVidia geeft fout ontwerp GeForce FX toe

Jeesz. Ik ben echt benieuwd hoe de GeForce FX 6800 Ultra (NV35) gaat presteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehaktbal
Kben ook erg benieuwd hoe deze zal gaan presteren. Zal Nvidia eindelijk ATi weer van de troon afschoppen? Dat Nvidia hun fout toegeeft en daarbij zegt dat de volgende wel veel sneller zal zijn heeft voor mijn gevoel wel iets goeds te betekenen.

De prijs zal denk ik wel erg schirkbarend zijn.. hopelijk komt er ook een FX 6200 en 6600 uit fzow.. wat meer betaalbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Ik mag hopen dat NV35 flink kont schopt met het huidige topmodel van ATi, want ik ben bang dat ze het anders niet zullen kunnen bolwerken tegen de nieuwe ATi-chip met de codenaam "Loci" (=R390/R420) die in de herfst te krijgen zal zijn. "Loci" zal volgens de eerste berichten 2x zo snel zijn als een R300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ schreef op 28 April 2003 @ 15:12:
Ik mag hopen dat NV35 flink kont schopt met het huidige topmodel van ATi, want ik ben bang dat ze het anders niet zullen kunnen bolwerken tegen de nieuwe ATi-chip met de codenaam "Loci" (=R390/R420) die in de herfst te krijgen zal zijn. "Loci" zal volgens de eerste berichten 2x zo snel zijn als een R300.
Hmmm, heb je bron of iets dergelijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehaktbal
CJ schreef op 28 April 2003 @ 15:12:
"Loci" zal volgens de eerste berichten 2x zo snel zijn als een R300.
Mjah waar hebben we dat eerder gehoord :Z
Tlijkt wel een rage om te beweren dat de nieuwe chip 2 keer zo snel is... :Y)
(of misschien zouden we SNELHEID heel betrekkelijk moeten opvatten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-09 13:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Nostalgie, had zo'n GF 256 DDR, ya know de snelste uit de serie.

Ventilator ( ding maakte toch all nooit veel geluid ) liep aan en dus verwijdert....hoefde er alleen maar een slotkoeler op te richten ( thanx Q-Tec, leuk spul ) en hij kon weer het zwaardere werk aan!

Dat ze met de FX series een 70db halen is gewoonweg niet gamers vriendelijk! Die kaart is met zo'n geluids niveau niet te gebruiken in ongeveer 90% van de pc's

[ Voor 25% gewijzigd door swampy op 29-04-2003 13:52 ]

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 April 2003 @ 16:04:
[...]

Hmmm, heb je bron of iets dergelijk? :)
===
2x das beetje onzin denk ik zo, hoeveel sneller zou de 9800 pro zijn tov de 9700 pro ?? het wordt gewoon een 9700/9800 met DDR2 geheugen, thats all.
Ik denk dat de NV35 zeker sneller zal zijn dan de 9800 pro ! en tegen het eing v/h jaar komen ze wederom met een opvolger dus het zit wel snor met NVIDIA, alleen jammer van de nv30, hoewel de kaart niet slecht is maar alleen een herrie maakt :(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2003 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

swampy schreef op 29 April 2003 @ 13:42:
Dat ze met de FX series een 70db halen is gewoonweg niet gamers vriendelijk! Die kaart is met zo'n geluids niveau niet te gebruiken in ongeveer 90% van de pc's
Idd..
Als die kaart niet met een stille koeler komt of te koelen is door een 8/12 cm fan op de sink te richten overweeg ik die kaart niet eens... Ik heb geen zin in hoog gepiep dat m'n pc uitkomt, hij's net zo lekker stil! :)
Dus eerst horen, dan geloven, wat de FX2 betreft :D
Ik denk dat het met de prestaties wel snor zit btw :)
Maar hoe het zit met geluid, oc-en en gesjoemel met drivers...

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Gehaktbal schreef op 29 april 2003 @ 13:28:
[...]

Mjah waar hebben we dat eerder gehoord :Z
Tlijkt wel een rage om te beweren dat de nieuwe chip 2 keer zo snel is... :Y)
(of misschien zouden we SNELHEID heel betrekkelijk moeten opvatten)
Je vergeet dat het hier om ATi gaat en niet om nVidia met hun loze PR-bullshit. :7

R100 -> R200: 2x zo snel
R200 -> R300: 2x zo snel (en meer met AF en AA)
R300 -> R420: 2x zo snel (en meer met AF en AA)

Je vergeet ook dat R420 een overgangsarchitectuur is en qua rauwe specs zou het volgens insiders 2x met gemak moeten halen. Volgens die specs zit 3x er ook in, maar ze houden het netjes door te zeggen dat het ongeveer 2x zo snel zou moeten zijn.
Verwijderd schreef op 29 April 2003 @ 13:47:
[...]

===
2x das beetje onzin denk ik zo, hoeveel sneller zou de 9800 pro zijn tov de 9700 pro ?? het wordt gewoon een 9700/9800 met DDR2 geheugen, thats all.
Ik denk dat de NV35 zeker sneller zal zijn dan de 9800 pro ! en tegen het eing v/h jaar komen ze wederom met een opvolger dus het zit wel snor met NVIDIA, alleen jammer van de nv30, hoewel de kaart niet slecht is maar alleen een herrie maakt :(
Ja hallo. Je haalt hier nou toch echt dingen door elkaar. Radeon9800Pro zou 10 tot 15% sneller worden dan de 9700Pro en dat is gebeurd, mede dankzij de hogere kloks en de optimaliseringen. En met AA en AF is het verschil soms nog wel groter tot 30%.

De R350 met DDR2 geheugen is een compleet ander iets dan de "Loci" oftewel R390/R420. R350 met DDR2 is gewoon een opgewaardeerde Radeon9800Pro met sneller geheugen en hogere clocks. De R350 core is niet alleen geoptimaliseerd wat betreft F-Buffer en Pixelshaders, maar ook is er intern gesleuteld aan de memory-controller zodat-ie beter om kan gaan met DDR2.

Maar de R390/R420 is een tussenvorm die de transitie moet vormen richting de R500 (de vroegere R400) .

NV35 zal zeker sneller zijn dan de gewone Radeon9800Pro, en waarschijnlijk ook in de meeste gevallen sneller dan de nieuwe Radeon9800Pro. Maar de eerste berichten zeggen dat er ook gevallen zijn waarin de Radeon9800Pro sneller is. Het zal dus weer stuivertje wisselen worden met ATi.

Van NV35 moet je in ieder geval niet verwachten dat de imagequality wat betreft AA sterk vooruit is gegaan. Dat is waarschijnlijk gewoon overgeheveld van de NV30 en zal dus minderwaardig zijn aan de AA van ATi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm volgens mij staat hij in overall performance gelijk aan de Radeon 9800 Pro, kijk maar met de vergelijking van de Radeon 9700Pro en GeForce FX 5800 ULTRA, de FX is heel snel zonder FSAA en AF maar daar tegen over is de 9700Pro soms wel twee keer zo snel als de FX met Max FSAA en AF, dus ik denk dat ze dan gelijk staan en ATi heeft ook veel meer ervaring met DDR 256Bit mem dan nvidia. Dat is wel bewezen met de 9700Pro :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inno3D Tornado GeForce FX 5200 128MB review

Op Techseekers is een review te vinden van de Inno3D Tornado GeForce FX 5200 grafische kaart met 128MB geheugen. In een flink aantal testen moet deze kaart het opnemen tegen een GeForce4 Ti4200 met 64MB. Zoals de meeste andere GeForce FX 5200 kaarten is ook deze kaart alleen maar voorzien van een passieve koeler. Doordat de core en het geheugen van de FX lager geklokt zijn als die van de Ti4200 ligt de snelheid ook een stuk lager in de meeste tests. Behalve als de DirectX 9 functies van de FX gebruikt kunnen worden. Als de FX dan ook nog eens van een actieve koeler voorzien wordt, dan blijkt hij ook nog eens aardig over te klokken:

In short, although the Geforce FX 5200 is the baby of the family it offers adequate performance for the casual gamer with good overclocking potential yielding a 10%-15% performance increase in most games on a typical P4 2.53Ghz. With an expected retail of around the €120-€140 euro mark, it represents very good value for money

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1051638642.jpg

Bron: nieuws: Inno3D Tornado GeForce FX 5200 128MB review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shyne
Leuk budget kaartje die inno3dfx5200 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 14:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik ben echt zwaar benieuwd naar de NV35 en hoop ook dat hij halverwege Mei al te bewonderen valt. Ik heb nu een geforce 4 ti4400 en wil voor de zomervakantie iets nieuws halen. Mijn keuze ging eerst naar een Ati 9800 Pro i.c.m. zalman passive cooling :).

Nu dus de NV35 voor het einde van de zomer, dus zullen we eens kijken wat daar uit komt. Koeling wordt tenminste weer normaal en hoop dat de zalman passieve koeling er weer op kan :)

* We Are Borg kan niet wachten, volgende maand hopelijk meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KI2000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Heeft er hier eigenlijk iemand al zo een geforce fx 5800 in bezit? En wat zijn de bevindingen? Gelukkig mee, of zware miskoop?

One Man Can Make A Difference.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We Are Borg schreef op 29 April 2003 @ 20:44:
Ik ben echt zwaar benieuwd naar de NV35 en hoop ook dat hij halverwege Mei al te bewonderen valt. Ik heb nu een geforce 4 ti4400 en wil voor de zomervakantie iets nieuws halen. Mijn keuze ging eerst naar een Ati 9800 Pro i.c.m. zalman passive cooling :).

Nu dus de NV35 voor het einde van de zomer, dus zullen we eens kijken wat daar uit komt. Koeling wordt tenminste weer normaal en hoop dat de zalman passieve koeling er weer op kan :)

* We Are Borg kan niet wachten, volgende maand hopelijk meer info
Begin maar alvast met sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 14:58

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op 30 april 2003 @ 15:46:
[...]

:D

Als dat ding net zo duur wordt als de FX toen hij net uitkwam (700 euro) dan geef ik mijn geld liever uit aan een ATI kaart. Time will tell :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasib
We Are Borg schreef op 30 April 2003 @ 15:59:
[...]

:D

Als dat ding net zo duur wordt als de FX toen hij net uitkwam (700 euro) dan geef ik mijn geld liever uit aan een ATI kaart. Time will tell :)
700 euro was een pre order prijs, dus was eigenlijk niet echt verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:25

Pubbert

random gestoord

Shyne schreef op 29 April 2003 @ 20:28:
Leuk budget kaartje die inno3dfx5200 :)
na leuk dat hij passief gekoeld is en dx9 maar meer ook niet
trager als een ti4200, en voor die prijs (lager zelfs) heb je al een r9500 64mb (club3d) die is sneller, dx9, ook passief te coolen, en ook nog eens bijna 2x zo snel in fsaa en aniso

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom's Hardware bespreekt Gainward CoolFX

Bij Tom's Hardware is een review verschenen over een waterkoelingsset voor GeForce FX-videokaarten. Zoals bekend heeft nVidia's laatste videokaart de vervelende gewoonte om een ongezonde hoeveelheid geluid te produceren. Gainward claimt de oplossing in huis te hebben met hun CoolFX-systeem. Deze set bestaat uit koperen koelblokken voor de GPU en het geheugen, en een pomp/radiator module. De module kan in een 5,25"-bay geplaatst worden en geeft de gebruiker de mogelijkheid om de snelheid van de ventilator aan te passen of verschillende temperatuurgegevens uit te lezen.

Het blijkt dat de kit goed presteert: met de ventilator op de laagste snelheid (26 dBA) blijft de temperatuur nog altijd twintig graden onder die van een luchtgekoelde GeForce FX 5800 Ultra. De reviewer is dan ook positief over het product, maar merkt wel op dat het een beperkte doelgroep heeft met een prijskaartje van circa € 200,-:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1051780459.jpg

Bron: nieuws: Tom's Hardware bespreekt Gainward CoolFX :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel een dik blok, zul je ook wel weer een pci slot mee verliezen, maar ziet er verder wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 mei 2003 @ 11:50:
Wel een dik blok, zul je ook wel weer een pci slot mee verliezen, maar ziet er verder wel goed uit.
Volgens mij stond er toch echt dat het in een 5,25" Bay moest :S Dus nu ben je een 5,25"bay kwijt en 1 PCI slot das jammer:S Maar goed, het is leuk voor de concurrentie (goed voor de prijzen dus voor ons) dat nvidea (hopelijk deze keer wel) met een goede kaart uitkomt.

Wie weet misschien gaan ze ons toch nog verrassen :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2003 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 April 2003 @ 15:46:
[...]

hmm, ik neem aan dat ze nu wel beter weten, en aangezien ze geen ddr II geheugen gebruiken moet het toch ook wel goedkoper worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srblackbird
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 03:28

srblackbird

ThinkGEEK

NV35 will be called the Geforce FX 6800 Ultra
Geforce FX 6800 is going to be faster than FX 5800 Ultra and it will outperform Radeon 9800 Pro
Samples of NV35 for the loyal NDA signing press are already out there, so you can expect some reviews on the 14th when the shields of NDA lift
NV35: Goodbye to the Dustbuster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 08:59
de 14e, das wel redelijk snel :P
ze zeggen dat hij sneller wordt dan de R9800pro, maar dan nog, ati komt ook weer met een nieuwe kaart....Ik ben benieuwd wat het gaat worden

over die L inno3dfx5200, maybe wel een leuke vervanging voor mijn ti4200..gewoon ff actieve cooling er op en beetje klokken, dx9, wel vetjes voor een geinige prijs :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Let wel, voor die geinige prijs heb je waarschijnlijk 64bit mem interface. En dan is zo'n 30% trager tov een 128bit mem interface... vandaar dat zie prijs zo laat is. Daarnaast is een fx5200 geen vervanging voor een 4200, maar voor het mx segment. Je zult aan een FX5600 moeten denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 05-08 20:22
Ik heb een Club3d GeForce FX 5200 128MB kaartje gekocht voor m'n server (win2k3). verder nog niets mee kunnen testen kon iig wel gewoon de laatste WHQL drivers installen.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:18
mad_dog schreef op 02 May 2003 @ 20:13:
de 14e, das wel redelijk snel :P
ze zeggen dat hij sneller wordt dan de R9800pro, maar dan nog, ati komt ook weer met een nieuwe kaart....Ik ben benieuwd wat het gaat worden

over die L inno3dfx5200, maybe wel een leuke vervanging voor mijn ti4200..gewoon ff actieve cooling er op en beetje klokken, dx9, wel vetjes voor een geinige prijs :D
Tuurlijk sneller dan een R9800pro ;)
De FX zou 35% sneller zijn dan de R9700pro, bleek achteraf gelijk te presteren en soms wel meer dan 10% MINDER. Wil real time benchmarks zien voordat ik ook maar 1 persbericht met benchmarks van/over nvidia's NV35 wil geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasib
Miki schreef op 03 May 2003 @ 18:06:
[...]

bleek achteraf gelijk te presteren en soms wel meer dan 10% MINDER. Wil real time benchmarks zien voordat ik ook maar 1 persbericht met benchmarks van/over nvidia's NV35 wil geloven.
Bleek soms gelijk te presteren als 9700pro en meestal 10% meer, de 5800ultra was niet echt slecht.Maar hij is duur door ddr2 en maakt veel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die GeForceFX maakt meer geluid dan een stofzuiger met een F16 motor! dat alleen is voor mij al een reden om hem links te laten liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
KaMiKaZe schreef op 03 mei 2003 @ 18:00:
Ik heb een Club3d GeForce FX 5200 128MB kaartje gekocht voor m'n server (win2k3). verder nog niets mee kunnen testen kon iig wel gewoon de laatste WHQL drivers installen.
128MB in een server :? wat moet je in godsnaam met 128MB in een server :? :P. 8MB is toch wel zo'n beetje voldoende.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 05-08 20:22
ShotGun schreef op 04 May 2003 @ 02:17:
[...]

128MB in een server :? wat moet je in godsnaam met 128MB in een server :? :P. 8MB is toch wel zo'n beetje voldoende.
omdat ie passief gekoeld is en dan kan ik ook nog gamen op die bak als er iemand op bezoek komt ;)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:37
vreemd dat mensen niet gewoon kopen wat op dat moment gewoon de beste prijs/prestatie verhouding heeft, maar zich zo vastklampen aan "merken".
ik bedoel: als ik nu een nieuwe GFX kaart koop wil ik toch minstens AA&AF gebruiken op een redelijke resolutie. en dan kom je via een een paar simpele reviews op dit moment gewoonweg bij ATI terecht....

waarom zo aan een merk vasthouden? dief van eigen portemonnee zijn kan ook op een leukere manier toch? ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasib
Puppetmaster schreef op 04 May 2003 @ 18:25:
vreemd dat mensen niet gewoon kopen wat op dat moment gewoon de beste prijs/prestatie verhouding heeft, maar zich zo vastklampen aan "merken".
ik bedoel: als ik nu een nieuwe GFX kaart koop wil ik toch minstens AA&AF gebruiken op een redelijke resolutie. en dan kom je via een een paar simpele reviews op dit moment gewoonweg bij ATI terecht....

waarom zo aan een merk vasthouden? dief van eigen portemonnee zijn kan ook op een leukere manier toch? ;)
Sommige willen gewoon geen andere merken.kijk, of je nu 9800pro of 9700pro koopt, de verschil zal je niet echt merken(10-15%).Maar fx is niet slecht, maar is te duur en maakt te veel lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hasib schreef op 04 May 2003 @ 18:44:
[...]

Sommige willen gewoon geen andere merken.kijk, of je nu 9800pro of 9700pro koopt, de verschil zal je niet echt merken(10-15%).Maar fx is niet slecht, maar is te duur en maakt te veel lawaai.
Idd, als je nu een 9800 Pro neemt ga je niet echt verschil merken met de 9700 Pro. FX is wel slechter dan er verwacht werd, maar top-kaart mag tie wel wezen, alleen maakt hij idd te veel lawaai, te groot, duur en heeft niet de mogelijkheid om DIE-Hard over te klokken, tenzij je die cooler eraf rukt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

KaMiKaZe schreef op 03 mei 2003 @ 18:00:
Ik heb 'n i740 in mijn non dedicated Office/server bak
BP6 win98 Win2K-AS

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

SuperG schreef op 04 May 2003 @ 20:07:
[...]

Ik heb 'n i740 in mijn non dedicated Office/server bak
BP6 win98 Win2K-AS
Nuttige mededeling :?

Ben benieuwd naar de nieuwe kaarten die eraan komen :) nv35 en R350 ddr2 en r390 aka r420 :) (hoewel die laatste nog wel even zal duren) Maar wat word nou de echte naam van de nv35? 6800? 5900?

Als ik nvidia was dan had ik van de FX naam afgestapt (iig het high end model) want de klanten die die kaart kopen (de nv35 met FX naam dus) hebben vaak wel een beetje verstand van videokaartland en zullen de flop van de 5800 wel kennen imo.

[ Voor 31% gewijzigd door Pubbert op 05-05-2003 08:25 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasib
Dond3r schreef op 05 May 2003 @ 08:23:
[...]

Ben benieuwd naar de nieuwe kaarten die eraan komen :) nv35 en R350 ddr2 en r390 aka r420 :) (hoewel die laatste nog wel even zal duren) Maar wat word nou de echte naam van de nv35? 6800? 5900?

Als ik nvidia was dan had ik van de FX naam afgestapt (iig het high end model) want de klanten die die kaart kopen (de nv35 met FX naam dus) hebben vaak wel een beetje verstand van videokaartland en zullen de flop van de 5800 wel kennen imo.
De naam is 6800ultra/non ultra.
Van r350 ddr2, verwacht ik niks.Waar ik wel naar benieuwd ben is nv35 en r390 en r420.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
De naam van NV35 is dus 5900 en 5900Ultra.

Op Warp2Search had iemand de nieuwe gelekte 50.xx van Compaq ontleed. En daar stond dus in: GeForce FX 5900 en GeForce FX 5900Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Yep 5900 & 5900 Ultra.
Info van http://www.vr-zone.com :
• NV35 won't be using DDR-II though it supports the standard should Nvidia choose to adopt it in the future
• 450/850Mhz core/memory clock (10% slower clock and a 15% slower memory core than NV30)
• 256-bit memory interface
• Two versions : GeForceFX 5900 Ultra with a projected retail price of $499 and GeForceFX 5900 for a price of $399
Two cards are identical in core speed, but the 5900 Ultra will carry an additional 128MB of RAM (for a total of 256)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:56

Q-bone

Dusss...

btw al iemand met een fx5200 non ultra boven de 10000 3d marks (2001) gekomen?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FF een vraagje zal ik met mijn ati radeon 8500@300 mem@630 nog een jaartje mee voor uit kunnen ?
Anders is zon fx5200ultra of 5600ultra wel intresant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 20:18:
FF een vraagje zal ik met mijn ati radeon 8500@300 mem@630 nog een jaartje mee voor uit kunnen ?
Anders is zon fx5200ultra of 5600ultra wel intresant.
Zie @ FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (18/11/02)
Ik zou nog een jaartje wachten, tenzij je een die-hard-gamer bent, maar dit is een beslissing die je zélf moet nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deamn wat zou ik nou doen..

een GeForce FX 5200 128 DDR of een GeForce4 Ti4200-8X 128 DDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 22:44:
deamn wat zou ik nou doen..

een GeForce FX 5200 128 DDR of een GeForce4 Ti4200-8X 128 DDR
Ik zou in ieder geval geen FX5200 nemen. Dan maar een 5200 Ultra of hoger.

De Ti4200 is in de meeste gevallen (veel) sneller dan de FX5200, behalve dan in een aantal gevallen met 4xAA en 8xAF. Zelfs een Radeon9000/9200 kan 'm er nog uit trekken.

De FX5200 is dan wel DX9 compliant maar dat zegt in dit geval absoluut niets. Het is de budget lijn.. de vervanger van de GF4MX 440... en op pure kracht wint de GF4MX het zelfs nog in een aantal benchmarks van de FX5200.... Als er straks spellen uit komen die intensief gebruik maken van DX9 dan is de FX5200 daar toch niet krachtig genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Degene die er verstand van hebben zullen na het lezen van enkele reviews ook wel weten hoe de NV35 zich verhoudt tov de NV30 wat de prestaties betreft en geen rekening houden met de naam. Ik denk dat de naam ervan eerder invloed heeft op mensen die er iets minder mee begaan zijn. Die zullen bvb. denken 'Wow, een Geforce, die ga ik me kopen! Radeon? Wat is dat?', enkel en alleen door de grote naamsbekendheid die nVidia opgebouwd heeft in al die jaren.

Verder ben ik wel heel benieuwd naar wat er over een half jaartje op de markt zal zijn van videokaarten, 'k ga me immers een high-end kopen op een nieuw athlon 64-platform. Benieuwd wat dat zal geven. 'k Ga gewoon voor de beste. Ik ben al enkele jaren bij nVidia, maar als de R390/420 beter presteert dan de NV35, dan koop ik gewoon een Radeon, zo eenvoudig is het. Ik kijk naar de prestaties op hoge resoluties en met veel eyecandy, dan is het imo van geen belang of het een kaartje van ATI of nVidia is, een goede of slechte naam heeft. Nu zou ik een 9800 Pro kopen, maar eerst nog wat sparen en dan zien wat er in het najaar te krijgen is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasib
Wat is dit dan, http://www.tweakers.net/nieuws/26710 hier staat toch dat hij 6800 gaat heten ipv 5900.Mij maakt het echt niks uit of het een 5900/6800 is, als hij maar goed presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

[...]

Had wat uitgebreider gekunt ja
maar sloeg hier op:
KaMiKaZe schreef op 03 May 2003 @ 18:00:
De punt is de 5200 is een budged DX9 3Dgame kaart uiteraardt ook bruikbaar voor 'n server maar s3Trio voldoet net zo goed, mijn punt dus 'n 2de hands i740 2D en wat antieke 3D goed genoeg voor een servertje in principe is elke onbaord VGA zooi voldoende.
En daar ga je natuurlijk géén gamers kaart voor kopen met de neieuwste DX versie ook al is het een koopje.

Tenzij het een nondedicated servertje is.
Tja 't beestje moet een naam hebben.
De nV30 FX is een hele krachtige kaart Hype en MArketing en ATI presents in de markt hebben hem een "flop" gemaakt

Maar dat is niet juist Hype als je daar in trapt vooral na PArhilia Marketing als je daar ook intrapt dan blijft er van de flop niet veel over dan dat ie te veel lawaai maakt en veel vermogen zuigt voor 'n fabriek af geOC GPU.

De FX is duidelijk veel sneller dan de Gf4Ti

Wat voor disaster zou de G3 Classic dan niet moeten zijn tov de Gf2Ultra toen ie pas uitkwam dan hadden ze toen al geforce naam moeten laten vallen zoals volgens jouw FX.

Matrox liep ook lang achter totdat Pharilia in aantoch was en de enthousiasme was groot ondanks g200 g400 verleden kwa game performance . tot ie er kwam flop.

Als de nV35 de snellste allround kaart wordt is hun laaste "flop"vergeten en vergeven

Aangezien consumenten hun aankoop, over 4 á 8maanden, van een R500, nV40 kaartje niet baseren op 'n nV30 Flop en dat zullen ze ook niet doen bij de nV35.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 20:25
de meeste consumenten baseren hun aankoop niet op het merk videokaart maar pc. De kaarrt die al in hun pc zit kunnen ze misschien niet of misschien hebben ze alleen van geforce gehoord.

Dit is net zoiets als amd versus intel het gaat alleen om naamsbekenheid.

En of de FX een flop is ik weet het niet. Het is een leuke kaart zolang er maar een stille koeling op zit. Maar ik neem aan dat degene met een beetje kennis van zaken toch voor ati gaan. Dit alleen maar omdat die nu het snelste is. En dat de 9800 pro niet zo erg veel sneller is dan de 9700 pro tsja ach er zit ook niet veel verschil in de core het is een door ontwikkelde kaart. Het verschil tussen de geforce 2 pro en ultra is ook niet zoveel als je er nu naar kijkt.

En er zijn weinig mensen die zich op een flop baseren lijkt me. Sluit me dus aan bij SuperG
Je koopt gewoon het snelste of wat het beste bij je past afhankelijk van je budget :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upke dupke
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Upke dupke

Oompa Loompa

Ook licht het vaak aan de winkels welk merk ze kopen.

Kennis koopt PC. Will er een aantal spellen op gaan spelen. Heeft dat ook aangegeven in de winkel. Hij komt thuis, en plug de pc in. 2 weken naarderhand komt hij bij mij langs. "Spellen lopen niet goed, en zien er niet uit." Ik met hem mee. Bij hun kijken. Oje, zit er een sis onboard video kaart in. Een of anderflut ding. Ik zeg "dat wordt een andere, deze is niks waard" Dan komt de vraag welke dan. Hij wilde er niet veel aan uitgeven maar wel goed spelletjes mee spelen. Ik heb hem toen een Radeon 9000/9100 geadviseerd. Ik heb hem op zo veel manieren uitgelegd waarom deze zo geschikt is voor hem. Ook heb ik hem gewaarschuwd voor de Geforce MX-en.

Een aantal dagen later kwam hij bij mij. Hij had een nieuwe kaart gekocht. Raad maar welke... Geforce 4 MX 440-8x. Ik vroeg waarom hij niet zo'n andere had gekocht. Wat bleek nu, de verkoper had hem gezegd dat:

-Geforce garant staat voor goede kwaliteit.
-Radeon drivers brak zijn.
-Spellen op de Geforce het mooiste er uit zien.
-De Geforce sneller is.

Ik heb nog nooit zo'n onzin gehoord. Ik heb hem dan ook geadviseerd niks meer in die winkel te kopen. Dit is toch te zot voor woorden. Zijn dochter is verzot op Wolfenstein (naast andere spellen) Ze will binnenkort RTCW kopen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Zal wel weer mopperen zijn.

Dan zat ik nog te denken, NV36, dat is toch de goedkopere NV35? Wat denken jullie dat we daar van kunnen verwachten? Tussen FX 5600 en 5200 in? (5400, ook kwa snelheid? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:53
wolfenstein loopt goed op een geforce 4 mx.. maar ja hangt ook af van wat voor systeem dat dat ding hangt. Heb hier een xp2000 en met een 4mx en ut2k3 doet ie perfect op high 1024/768 32 bit..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Da Monkey schreef op 07 May 2003 @ 02:11:
wolfenstein loopt goed op een geforce 4 mx.. maar ja hangt ook af van wat voor systeem dat dat ding hangt. Heb hier een xp2000 en met een 4mx en ut2k3 doet ie perfect op high 1024/768 32 bit..
Het gaat om het principe dat de winkel zo pro-nvidia is. Klant vraagt een veel snellere Radeon 9100 of 9000 en koopt een GeForce4 MX. Zeker in de wat nieuwere spellen kan de Radeon wel eens zo snel zijn. En daar betaald je 20 euro meer voor.

Ik :r op dat soort winkels, toen ik stage liep bij vobis heb ik tegen mijn collega verkoper ook gezegd dat het eens moest stoppen met die onzin over slechte drivers van ATi. Dat een winkel (vobis bijv.) alleen nvidia willen verkopen moeten ze natuurlijk zelf weten :) maar van die onzin net als hierboven word ik moe.

De rage128 drivers waren mischien kut, en radeon 7000 drivers ook niet optimaal, maar de Catalyst is een prima driversetje. ATi komt zelfs in tegenstelling tot nvidia elke 3 weken met een nieuwe whql driver uit. Terwijl het bij nvidia beperkt blijft tot elke 2 weken een beta driver. en af en toe een whql.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira
  • Laatst online: 10-08 02:06

Godjira

To infinity and beyond!

Ik WAS van plan een MSI FX5600-VTDR128 te gaan kopen. Maar als ik het hier allemaal lees kan ik in feite net zo goed ook een GeForce4 Ti4800Se kopen. Die zal waarschijnlijk dezelfde prestaties nog leveren. Zoveel verschil zit er niet eens tussen kwa snelheden.

Ik denk toch dat ik ga wachten totdat nVidia uitkomt met de NV35.

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Godjira schreef op 07 May 2003 @ 11:22:
Ik WAS van plan een MSI FX5600-VTDR128 te gaan kopen. Maar als ik het hier allemaal lees kan ik in feite net zo goed ook een GeForce4 Ti4800Se kopen. Die zal waarschijnlijk dezelfde prestaties nog leveren. Zoveel verschil zit er niet eens tussen kwa snelheden.

Heb je wel zin in om dar op te w88 ?
Je weet dat ie er gaat komen, maar waneer is nog de vraag.
Ze zeggen altijd een datum,
maar meestal duurt het dan nog wel ff voor ie werkelijk te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Godjira schreef op 07 May 2003 @ 11:22:

Je kunt ook een Radeon 9700 non pro kopen. Die is sneller als de FX 5600, sneller als Ti4800. Is al vanaf 255 euro te krijgen :)

Vind je het duur? Ga dan voor een 9500 Pro van 200 euro. Sneller als een Ti4800 en je hebt dx 9. Ik weet niet hoe hij presteerd tegen over de 5600 maar volgens mij loopt hij hem met FSAA er iig al uit.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Dond3r schreef op 07 May 2003 @ 13:05:
[...]

Je kunt ook een Radeon 9700 non pro kopen. Die is sneller als de FX 5600, sneller als Ti4800. Is al vanaf 255 euro te krijgen :)

Vind je het duur? Ga dan voor een 9500 Pro van 200 euro. Sneller als een Ti4800 en je hebt dx 9. Ik weet niet hoe hij presteerd tegen over de 5600 maar volgens mij loopt hij hem met FSAA er iig al uit.
En hoe zit het met de 9600 Pro? Is die sneller dan de 9500 Pro, of is die juist langzamer?

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Godjira schreef op 07 May 2003 @ 15:24:
[...]

En hoe zit het met de 9600 Pro? Is die sneller dan de 9500 Pro, of is die juist langzamer?
9600 Pro is idd iets langzamer als een 9500, maar kan wel veel goedkoper geproduceerd worden, en is (omdat hij 0.13 micron procede is) lekker ver te overcloken zonder drastische cooling. Dus je zou er nog meer uit kunnen halen.

9600 zal wel tussen 150 euro en 200 euro komen liggen.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Dond3r schreef op 07 May 2003 @ 15:30:
[...]

9600 Pro is idd iets langzamer als een 9500, maar kan wel veel goedkoper geproduceerd worden, en is (omdat hij 0.13 micron procede is) lekker ver te overcloken zonder drastische cooling. Dus je zou er nog meer uit kunnen halen.

9600 zal wel tussen 150 euro en 200 euro komen liggen.
OK, ik ben van mijn GeForcejes afgestapt, heb veel info bekeken over ATi RadeOn kaarten en ze zien er zowiezo beter uit kwa prestaties dan GeForce kaarten.

Alleen nu kwam ik er wel achter dat bijvb. SAPPHIRE een Atlantis (RadeOn) 9500 Pro heeft die volgens mij sneller is dan die van Club3D. Tenminste, dat haal ik uit de specificaties. Welk merk levert feitelijk de betere ATi RadeOn kaarten? Of maakt het merk voor de prestaties weinig uit?

Het is voor het eerst dat ik een duurdere kaart wil kopen, dus vandaar dat ik met deze vragen kom. Uitzoekwerk vind ik niet erg, dus als iemand me verteld waar ik bij de ATi RadeOn reeks op moet letten vind ik dat ook prima.

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Godjira schreef op 07 May 2003 @ 15:39:
[...]

OK, ik ben van mijn GeForcejes afgestapt, heb veel info bekeken over ATi RadeOn kaarten en ze zien er zowiezo beter uit kwa prestaties dan GeForce kaarten.

Alleen nu kwam ik er wel achter dat bijvb. SAPPHIRE een Atlantis (RadeOn) 9500 Pro heeft die volgens mij sneller is dan die van Club3D. Tenminste, dat haal ik uit de specificaties. Welk merk levert feitelijk de betere ATi RadeOn kaarten? Of maakt het merk voor de prestaties weinig uit?

Het is voor het eerst dat ik een duurdere kaart wil kopen, dus vandaar dat ik met deze vragen kom. Uitzoekwerk vind ik niet erg, dus als iemand me verteld waar ik bij de ATi RadeOn reeks op moet letten vind ik dat ook prima.
Je zult wel een Pro en een non pro vergeleken hebben :)

Een non pro is idd trager, maar ook weer goedkoper.

De snelheid van de kaarten onderling zijn miniém. Het prijsverschil word meestal bepaald door betere overclock functies, veel software erbij, betere cooling erop.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Dond3r schreef op 07 May 2003 @ 15:42:
[...]

Je zult wel een Pro en een non pro vergeleken hebben :)

Een non pro is idd trager, maar ook weer goedkoper.

De snelheid van de kaarten onderling zijn miniém. Het prijsverschil word meestal bepaald door betere overclock functies, veel software erbij, betere cooling erop.
Onwijs bedankt! Ik ga voor een Sapphire of Club3D RadeOn 9500 Pro. Ik ben ervan overtuigd dat dit een goede koop zal zijn. In ieder geval zal ik spellen beter kunnen draaien dan op mijn huidige kaart en ik kan ook weer een tijdje vooruit.

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Toch nog een laatste vraag.

Welke van deze 2 zou jij nemen Dond3r?

Sapphire Atlantis 9500 Pro €209
Connect3D RadeOn 9500 Pro €189

De prijzen zijn namelijk aardig verschillend. Waaraan ligt dat precies, ik kon het niet direct vinden, maar ik denk persoonlijk aan de koeling.

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online

CJ

(overleden)
Godjira schreef op 07 May 2003 @ 16:10:
Toch nog een laatste vraag.

Welke van deze 2 zou jij nemen Dond3r?

Sapphire Atlantis 9500 Pro €209
Connect3D RadeOn 9500 Pro €189

De prijzen zijn namelijk aardig verschillend. Waaraan ligt dat precies, ik kon het niet direct vinden, maar ik denk persoonlijk aan de koeling.
Lol. Radeon handel in een GeForce FX topic. :o :D

Beide merken zijn goed. De Connect3D kaartjes komen toch uit de Sapphire fabriek. Alleen stopt Sapphire op de kaarten die ze onder haar eigen naam verkoopt een andere cooler (die naar eigen zeggen beter is dan de reference ATi-cooler). Je hebt aan beide wel een goede koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

CJ schreef op 07 May 2003 @ 16:13:
[...]

Lol. Radeon handel in een GeForce FX topic. :o :D

Beide merken zijn goed. De Connect3D kaartjes komen toch uit de Sapphire fabriek. Alleen stopt Sapphire op de kaarten die ze onder haar eigen naam verkoopt een andere cooler (die naar eigen zeggen beter is dan de reference ATi-cooler). Je hebt aan beide wel een goede koop.
Bedankt! Ik ga denk ik voor de Connect3D vanwege zijn goedkopere prijs. Alleen als ik die wil overclocken zal ik heatsinks op het geheugen moeten zetten. Dat zie ik tegen die tijd wel weer.

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dond3r schreef op 07 mei 2003 @ 07:56:
[...]

Het gaat om het principe dat de winkel zo pro-nvidia is. Klant vraagt een veel snellere Radeon 9100 of 9000 en koopt een GeForce4 MX. Zeker in de wat nieuwere spellen kan de Radeon wel eens zo snel zijn. En daar betaald je 20 euro meer voor.

Ik :r op dat soort winkels, toen ik stage liep bij vobis heb ik tegen mijn collega verkoper ook gezegd dat het eens moest stoppen met die onzin over slechte drivers van ATi. Dat een winkel (vobis bijv.) alleen nvidia willen verkopen moeten ze natuurlijk zelf weten :) maar van die onzin net als hierboven word ik moe.
Inderdaad. Anderhalf jaar geleden wilde ik een GF3 kopen, de winkelier had dat niet en stelde me voor een Kyro te kopen! Hij zei dat Kyro-chips enkel het zichtbare gedeelte renderen en de GF3 de hele scene. Is wel zo, maar blijkbaar was zijn winstbejag sterker dan de wil om een deftige uiteenzetting te geven over de features van beide kaarten. GF3 was uiteraard véél sneller dan de Kyro indertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was van plan een Geforce 4Ti 4200 128mb te gaan kopen maar nu viel mijn oog op een Geforce FX 5600 128mb.
De vraag is welke is er nu beter?
(de prijs is ± gelijk :?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 20:47:
Ik was van plan een Geforce 4Ti 4200 128mb te gaan kopen maar nu viel mijn oog op een Geforce FX 5600 128mb.
Vergelijk hem gewoon eens met de Ti4200. Hier heb je alvast een review van de 5600 :

http://www.3dgpu.com/reviews/5600u_2.php

Bij google vind je zat van de 4200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 20:47:
Kijk ff hier.

Ik denk dat de FX5600 zich tot de Ti4200 verhoudt zoals de FX5600 Ultra tot de Ti4600. (FX5600 Ultra is opgeschroefde FX5600 en Ti4600 is opgeschroefde Ti4200).

De FX5600 is DirectX 9 en de Ti4200 slechts DirectX 8, laatstgenoemde is wel gemiddeld €50 goedkoper. Maar met het oog op de toekomst zou ik toch voor de FX5600 gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry, dubbelpost...

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand al een redelijk stil en goed koelertje gezien voor de FX 5800 Ultra? Hoe zou je anders die stofzuiger het zwijgen opleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 00:05:
Heeft iemand al een redelijk stil en goed koelertje gezien voor de FX 5800 Ultra? Hoe zou je anders die stofzuiger het zwijgen opleggen?
Waterkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upke dupke
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Upke dupke

Oompa Loompa

Ik dacht dat die FX redelijk slecht presteerde, soms sneller, maar vaak ook langzamer dan een TI 4xxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 14:36
Net voor de grap een Club3d FX5800 getest in 3dmark2k3 en de eerste score viel nog niet eens tegen. 4500 3dmarks wil ik niet slecht noemen althans.... :P

Het geluid van de koeler viel me ook 100% mee! Het kaartje werd op zich wel vrij warm maar de koeler bleef toch stil, waarschijnlijk is alleen de ultra versie de herrieschopper. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hasib
dominator schreef op 08 May 2003 @ 11:43:
Net voor de grap een Club3d FX5800 getest in 3dmark2k3 en de eerste score viel nog niet eens tegen. 4500 3dmarks wil ik niet slecht noemen althans.... :P

Het geluid van de koeler viel me ook 100% mee! Het kaartje werd op zich wel vrij warm maar de koeler bleef toch stil, waarschijnlijk is alleen de ultra versie de herrieschopper. :)
Gemiddelde 9700pro haalt 4500, en jij haalt al 4500 met 5800nonultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hasib schreef op 08 May 2003 @ 12:25:
[...]

Gemiddelde 9700pro haalt 4500, en jij haalt al 4500 met 5800nonultra.
Ja, dat kan. Het is een Non-Ultra eh ;) Die wat lagere klok/memsnelheden heeft dan de Ultra. Terwijl de Ultra met wat punten boven de Ati 9700 Pro steekt. :) Dus is het een leuke/aardige score. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een paar leuke reviews

Hier wordt een geforce fx5800 overklockt naar een ultra probleemloos!!
http://www.vr-zone.com/reviews/Inno3D/FX5800/

Hier een geforce fx5600 met 256 ddr geheugen.
http://tech-report.com/re...forcefx-5600/index.x?pg=1

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 19:21
is dit:
Asus V9900/TD-Ultra GeforceFX 128MB DDR DVI & TV out
hetzelfde als de FX5800 Ultra :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Crash-Override schreef op 08 mei 2003 @ 22:20:
is dit:

[...]

hetzelfde als de FX5800 Ultra :?
Jup. Staat ook wel op de asus site btw.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://www.xbitlabs.com/n...splay/20030508151057.html
NVIDIA NV35 Specifications Revealed!

Now I Mean Some Real Specs.
by Anton Shilov
05/08/2003 | 03:12 PM

Let today will be an NVIDIA Day since later the corporation will announce its financial results, while now we have here the first real specifications of the long awaited GeForce FX 5900-series also known as NV35 GPU published by a web-site. Only on Tuesday, the 13th of May, NVIDIA will officially uncover its new graphics processors, but fortunately we can share this information with you now.

As X-bit labs told you a couple of months ago, the NV35 aka GeForce FX 5900 GPU does not have too many differences from its predecessor, the GeForce FX 5800. As we expected, the main performance booster of the part is its 256-bit memory bus that will skyrocket speed of the graphics card compared to the previous high-end solution from NVIDIA. Probably ATI’s RADEON 9800 PRO in its current implementation will also be slower than NVIDIA’s flagship offering by up to 80%, according to NVIDIA, though, wait for our very own review to find out more exact performance figures of both products.

The GeForce FX 5900 will use 4x2 or 8x0 configuration of rendering pipelines and texture units depending on task, just like the GeForce FX 5800 GPU. For the sake of truth I should mention that NVIDIA GeForce FX 5900 will still have a few new features implemented. First of all, NVIDIA claims that floating-point pixel shader speed on the new GPU will be twice as fast compared to the original GeForce FX 5800. In this case it may even be as fast as on the RADEON 9800 PRO VPU depending on the code. NVIDIA calls its new pixel shader engine as CineFX 2.0 architecture. Besides, this architecture also has an interesting technology called UltraShadow that should improve performance of shadow calculations in next-generation of computer games. In order to further improve performance and maybe quality of FSAA and anisotropic filtering, NVIDIA offers another batch of optimizations it calls as HCT. Unfortunately, there is almost no information about the new patterns now, so, wait till our very own Tim reveals everything in his article for you.

Because graphics processors are extremely complex these days, ordinary PR and marketing materials cannot provide us any really in-depth information, so, please come back next week when we may reveal something more about NVIDIA GeForce FX 5900 graphics processing unit.

As always, NVIDIA will offer a number of graphics solutions based on its flagship technology. There will be three different types of graphics cards coming out from NVIDIA’s AIB partners this Summer based on the GeForce FX 5900 processor:

GeForce FX 5900 Ultra: NVIDIA NV35 GPU clocked at 450MHz and 256MB of DDR SDRAM clocked at 850MHz and utilizing 256-bit bus. All graphics cards will be equipped with DVI-I, D-Sub and VIVO connectors. The ESP for the part is 499 Euros or Dollars, expected time of availability if June.
GeForce FX 5900: NVIDIA NV35 GPU and 128MB of DDR SDRAM utilizing 256-bit bus. Lower GPU and memory frequencies. All graphics cards will be equipped with DVI-I, D-Sub and TV-Out connectors. The ESP for the part is 399 Euros or Dollars, expected time of availability if June.
GeForce FX 5900 Value: NVIDIA NV35 GPU and 128MB of DDR SDRAM utilizing 256-bit bus. Lower GPU and memory clocks. All graphics cards will be equipped with DVI-I, D-Sub and TV-Out connectors. The ESP for the part is 299 Euros or Dollars, expected time of availability if June.
One more important thing about the GeForce FX 5900-series. Forget about the FlowFX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 19:21
Dond3r schreef op 09 May 2003 @ 08:31:
[...]

Jup. Staat ook wel op de asus site btw.
ok, dan heb ik het toch goed gelezen :)
dank u voor de bevestiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Probably ATI’s RADEON 9800 PRO in its current implementation will also be slower than NVIDIA’s flagship offering by up to 80%
:O

zo'n verhalen hoorde we 6 maanden terug ook >:)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Laatst online: 12:34
Eerst zien dan geloven :+

Momenteel ben ik van Nvidia overgestapt naar ATI

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shyne
nieuws: nVidia GeForce FX 5900 foto's en benchmarks
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1052474117.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1052474119.jpg
De Franse site X86-secret, die zich normaal niet buigt over het laatste GPU-nieuws, heeft die gewoonte dit maal laten varen door nieuws en foto's te publiceren van nVidia's GeForce FX 5900 Ultra. De FX 5900 Ultra is de eerste videokaart die gebaseerd wordt op de NV35-chip en moet de opvolger worden van de minder succesvolle FX 5800-serie. Volgens de Fransen zal de FX 5900-serie op veertien mei officieel aangekondigd worden en begin juni in de winkels liggen, in zowel een Ultra- als een non-Ultra-versie. De FX 5900 Ultra wordt uitgerust met een core-snelheid van 450MHz en 256MB GDR-geheugen op een snelheid van 850MHz (2x 425MHz). De non-Ultra FX 5900 krijgt 'slechts' 128MB GDR-geheugen mee, waarbij de core op 425MHz loopt en het geheugen op 800MHz of 850MHz.

Een van de belangrijkste verbeteringen aan de NV35-chip is de geheugenbus, die nu 256-bits breed is. Hiermee moeten de bandbreedte problemen van de FX 5800-serie opgelost zijn, waardoor de prestaties niet meer beperkt worden door het geheugen. nVidia lijkt te hebben geleerd van de rel rondom de koeling van de FX 5800-serie, die uiterst luidruchtig bleek. De FX 5900-kaarten halen hun verse lucht niet meer van buiten de kast, maar hebben weer een 'conventionele' heatsink die de core en de geheugenchips bedekt. Aangezien het AGP-slot niet genoeg stroom kan leveren aan de kaart, is er een molex-connector aanwezig op de videokaarten. Daarnaast worden er ook prijzen genoemd; de FX 5900 Ultra moet $499 gaan kosten, de FX 5900 $399 en een eventuele Lite-versie, waarvan nog geen specificaties bekend zijn, moet voor $299 over de toonbank gaan.

Bij TT Hardware, een andere Franse site, zijn inmiddels benchmarks verschenen van de FX 5900 Ultra. De Fransen hebben de getalletjes naar eigen zeggen van een contact uit Litouwen. De FX 5900 Ultra is getest met Detonator 50.xx-drivers, maar ook met drivers die dichter in de buurt liggen van de drivers die we tijdens de introductie zullen zien. Deze twee getallen worden vervolgens vergeleken met de prestaties van de FX 5800 Ultra en de ATi Radeon 9800 Pro. De 3DMark03-prestaties van de FX 5800 Ultra zijn overigens uit Futuremarks' database gehaald, omdat de kaart niet voor handen was. Hoewel de FX 5900 Ultra met 'gewone' drivers al wint van de andere twee kaarten, is het prestatieverschil met de toekomstige 50.xx-drivers groot te noemen. TT Hardware is wel zo eerlijk om te vertellen dat de NV30-kaarten een vertekend beeld kunnen geven in 3DMark03, met als oorzaak beperkingen in Floating Point-berekeningen. Deze problemen zijn in de FX 5900 Ultra waarschijnlijk opgelost, waardoor het verschil wellicht groter lijkt dan het is.
:)
Benchmarks zien der goed uit :9
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.