Tests buiten Ntest zijn gedaan met een witte achtergrond in windows.
- Als je een window over het beeld sleept, met natuurlijk "show windowcontents while dragging" aan, verandert dan de kleur van het window op verschillende plaatsen van het beeld? Met andere woorden, is de whitebalance goed?
Nope er veranderd niets met de 109P had ik last van horizontale (geblurde) lijnen over het scherm, als ik met dit scherm een window sleep blijft de rest van het scherm mooi egaal wit.
- In Ntest, bij de regulatietest die het scherm van helemaal donker naar helemaal wit knippert, hoever verplaatst dan die lijn aan de rand van het beeld? Hou echt je hoofd goed dicht bij je scherm om het te zien. Ik verwacht natuurlijk dat hij blijft staan.
Blijft netjes staan
- Hoe correct is de geometrie op verschillende resoluties die je nog niet in het geheugen hebt ingesteld. Volgens tomshardware was dat bij de T765 heel goed. En werkt die auto-sizing goed, wordt het beeld helemaal opgevuld?
Ik heb hem ingesteld op 1280x960 en het beeld is perfect aan te passen, mooi 'vierkant' dus, autosizing werkt prima alleen heb ik het beeld zelf nog iets groter ingesteld zodat alles opgevuld wordt.
- Is het glas helemaal plat? Dit kan betekenen dat het beeld hol lijkt. Je bent gewend aan de philips, dus ik denk niet dat jouw hersens een plat beeld nog steeds voor hol aanzien. Maar is het dus echt "papierplat beeld"?
Zo plat als een dubbeltje
- Zijn de onderkant van de taakbalk en de bovenkant van het beeld parallel aan het plastic van de behuizing?
Yup
- Is het een aperture grill beeldbuis met twee van die horizontale lijnen? In de specificaties stond iets over een deflection tension mask, is dat dus hetzelfde? Ik wil namelijk wel een AG beeldbuis, vanwege de helderheid.
Horizontale lijnen Ik heb het ding wat minder helder gezet want hoe fel deze monitor kan zijn is echt niet normaal meer.
- Is het beeld goed helder en is alles zichtbaar als je de brightness zo instelt dat zwart echt zwart is? Ik vond de hoeveelheid licht van de 109p namelijk heel mooi bij zwart beeld en ik zou toch verwachten dat de Eizo het minstens zo mooi heeft. Bij de 109p had ik de brightness altijd op 0. Is de ruimte waar je dat in test trouwens dan wel goed donker?
Zwart kun je echt als zwart instellen, ik heb het alleen iets lichter staan aangezien ik anders tijdens mijn dagelijkste counterstrike lame sessions niks zieHet is hier donker genoeg om zwart van niet zwart te onderscheiden
- Hoe zien de kleuren eruit in het Ntest startscherm? Mooi diep? En is grijs grijs en niet bruin? Ik heb namelijk een andere monitor hier waar grijs bruin is.
Grijs is grijs bij deze monitor.
- Valt het op dat hij een variabele dotpitch heeft, dus zijn de randen wazig?
Ik zie het niet iig, heb een winamp skin gebruikt om dit te testen, de rand van de skin bestaat uit een zwarte lijn van 1 pixel breed. Heb de skin over het hele beeld gesleept maar de lijn wordt nergens minder zwart of wazig.
- Hij heeft als het goed is geen of matige uniformity(purity) controls. Is dat erg? Ik bedoel, heb je ze nodig omdat de hoeken een verkeerde kleurtoon hebben?
Nou ik deze vraag lees ga ik eigelijk pas op zoek naar deze controls en ze blijken er niet te zijn.. hoeken zijn perfect gekleurd, netjes wit zoals de rest van het scherm.
- Uiteraard de convergentie. Zijn alle lijnen in het Ntest hoofdschem mooi paars? En de convergentietest zelf, geeft die ook een goed resultaat? Die convergentietest vind ik trouwens ook handig om de focus te testen. Zijn de lijnen daar echt strakke lijnen, of zweven er allemaal vlekken ofzo onder en boven?
Helemaal rechts aan de rand van het scherm wil er bij mij een klein blauw streepje langs sluipen, zelfde rechtsboven met rood.. maar voor de rest is het over het hele scherm perfect. Het is trouwens niet zo dat als ik een window naar rechtsboven sleep dat er dan blauw en rood verschijnt langs het window, het is zo'n kleine afwijking dat het niet zichtbaar is zonder het paarse lijnen test scherm te gebruiken.
Lijnen in de test zijn haarscherp, maar ga hier niet te lang naar kijken want moet dalijk nog werken en dat gaat niet als ik nog met een grid in mn zichtsveld rondloop
- Al die movie modes en verschillende contrastsettings, zijn die nuttig? Bij de 109p is mijn kleurinstelling ook altijd general, die settings voor games enzo vind ik onnodig en lelijk.
Ik heb ze nog niet gebruikt, heb momenteel gewoon alles mooi afgesteld via het tooltje waarmee je via windows je monitor af kunt stellen. De movie mode is denk ik wel handig, de brightness en contrast zijn dan echt leip hoog, is net alsof je monitor een tv na doet