Toon posts:

[Ervaringen]Philips 109p40 convergentiefouten/garantievragen

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:
  • 847 views sinds 30-01-2008

• halfgaar
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 27-08 01:38
Mijn 202P40 begint nu ook alweer kuren te vertonen. Purity problemen in de rechterbovenhoek en linksonder. Van moiré heb ik gelukkig geen last. Zodra ik auto calibrate gebruik wordt het beeld beroerder. Met de hand afstellen blijkt toch beter te gaan. Over het algemeen zorgt auto calibrate voor verkeerde kleuren, geen true black en een algehele "zachte waas". OVerigens zag ik bij een kennis een van de "nieuwere" p40's. Ook deze had dezelfde klachten als wij tot nu toe hebben gehad. De betreffende kennis stoorde er zich niet aan. Ik heb het draaien van de nokia test tool niet eens aangedruft. Blijkbaar is niet iedereen zo kritisch.
Ik had met mijn 109P ook dat de hoeken gingen verkleuren. Het rare was, zodra ik het menu in ging, trok het bij, zonder ook maar iets af te stellen.

En je autocalibrate. Ik vind het raar dat al jou exemplaren het niet goed doen. Ik vond de beeldkwaliteit er altijd beter van worden, zelfs bij een gloednieuwe monitor. Heb jij de brightness wel op 0 staan? Dat moest ik namelijk wel doen. Maar dat moest ik ook doen als ik autocalibrate niet gebruikte. Met autocalibrate was zwart mooier zwart trouwens.

• Bor
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:14

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

halfgaar schreef op 14 October 2003 @ 19:05:
[...]

Ik had met mijn 109P ook dat de hoeken gingen verkleuren. Het rare was, zodra ik het menu in ging, trok het bij, zonder ook maar iets af te stellen.

En je autocalibrate. Ik vind het raar dat al jou exemplaren het niet goed doen. Ik vond de beeldkwaliteit er altijd beter van worden, zelfs bij een gloednieuwe monitor. Heb jij de brightness wel op 0 staan? Dat moest ik namelijk wel doen. Maar dat moest ik ook doen als ik autocalibrate niet gebruikte. Met autocalibrate was zwart mooier zwart trouwens.
De brightness op 0 :? Natuurlijk niet... Dan kan ik geen kip van een kat meer onderscheiden in donkere games ed.

Frontpagemoderatie Forum

• Frietsaus
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Ik ga nu wel een beetje offtopic,
Maar mijn 109S40 is ook een rotding.
Afwijkingen, paarse strepen...
Heb nu al 5 anderen gehad :O
Allemaal hetzelfde probleem.
Philips i h8 u! :P

• ViolatoR
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12-10 11:07
Heb er ook 1 besteld, lijkt me ( van wat ik gezien heb ) erg mooie monitor, hopelijk heb ik meer geluk dan meeste hier :P

Krijg hem morgen binnen, zal mijn bevindingen wel ff posten ;)

fotoblog

• Bor

Bor

Ik hoop het voor je. Leuk om te zien dat er toch nog mensen de moed hebben om een 109P40 te bestellen. :)

Overigens was ik vandaag bij een vestiging van Norrod waar ALLE P40's die er stonden de bekende problemen hadden.

Frontpagemoderatie Forum

• ViolatoR
@Bor: weet je wat het is, het is verder een prachtige monitor IMO, in vergelijking met andere modellen die ik zag( weet zo types niet, maar bijv Iiyama, Hansol, LG ).

Moet ie het alleen wel ff goed doen natuurlijk :-)

Heb op het moment een Hansol 920D, en ben er toch niet meer zo tevrede mee, heb wel 's dat beeld onder verschuifd enzo, en dat het beeld niet 100% stil staat :s

fotoblog

• Bor

Bor

ViolatoR schreef op 16 October 2003 @ 19:18:
@Bor: weet je wat het is, het is verder een prachtige monitor IMO, in vergelijking met andere modellen die ik zag( weet zo types niet, maar bijv Iiyama, Hansol, LG ).
Daar heb je helemaal gelijk in. Er zijn weinig monitoren met deze specs voor deze prijs. Jammer van de kwaliteit alleen..

Frontpagemoderatie Forum

• ViolatoR
:) IK laat morgen wel ff weten hoe mijne is, als hij niet bevalt, gaat ie net zo hard weer terug :)

fotoblog

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Er is hoop hoor, de mijne is echt goed :)

• Tentacle1
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17-09-2017

Tentacle1

60% Puur Sap!

Heb ik net voor mn pa een 107P40 besteld bij zn computer.. wijst een vriend van me op dit topic :X

Zijn deze problemen ook aanwezig bij de 17" versie?

System specs

• Bor

Bor

Tentacle1 schreef op 16 oktober 2003 @ 23:56:
Heb ik net voor mn pa een 107P40 besteld bij zn computer.. wijst een vriend van me op dit topic :X

Zijn deze problemen ook aanwezig bij de 17" versie?
Tot nu toe heb ik alleen gehoord van problemen met de 109P40 en de 202P40.

Frontpagemoderatie Forum

• Frietsaus
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Bor_de_Wollef schreef op 17 oktober 2003 @ 11:05:
[...]

Tot nu toe heb ik alleen gehoord van problemen met de 109P40 en de 202P40.
Niet bij de 109S40? :P
Ik heb er zo super veel problemen mee!.
Ik neem een Lite On 19" Black/Sliver
http://se.pricerunner.com/img/u2/8/9/7/160469l.jpg
Kwam als een van de besten uit de test :O

• ViolatoR
w00t hij's binnen en werkt perfect :P, zie geen moire, geen convergentie problemen, en is overal scherp :)

Heb ik toch een keer geluk :P

fotoblog

• begintmeta
  • Niet online
Moire kun je vast wel zien hoor, je moet alleen de juiste frequentie vinden. Maar voor de anderen misschien leuk om te horen dat ik niet de enige ben met een goed exemplaar. Er is wellicht nog hoop.

• ViolatoR
Heb verschillende resoluties/refresh rates geprobeert, en nergens moire te bekennen.

fotoblog

• begintmeta
  • Niet online
Vermoedelijk kun je als je goed zoekt wel een resolutie/h&v-refresh-rate/beeldformaat-combinatie vinden waarbij je moire ziet, volgens mij heeft vrijwel elke monitor wel "plekken" waarop moire optreed, natuurkundig bepaald.

Maar misschien heb ik het wel mis...

[Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 17-10-2003 18:27]

• ViolatoR
Dat zal best kunnen, maar de resoluties + hoogst mogelijke refreshrates die ik daarop gebruik werkt het goed en daar gaat 't om :)

fotoblog

• Bor

Bor

Hoe is het beeld bij 100Hz? Heb je de nokia test tool gedraaid? Zo nee, dan zou ik maar niet te snel roepen dat ie goed is... Sorry als ik een beetje pessimistisch over kom, maar na series foute P40's heb ik er niet veel hoop meer in. Welke res + freq gebruik je?

Nokko: nee, een S serie is geen apperture grill maar een schaduwmasker. Dat is een hele andere techniek. De P serie is een hele andere klasse monitor, en daarom ook een stuk duurder. Jammer om te horen dat jouw S serie ook niet bevalt.

Frontpagemoderatie Forum

• ViolatoR
Nee had andere tool ( geloof dat die ook wel in dit topic is voorbij gekomen ) gebruikt, rondjes waren rond, lijnen recht, geen gekleurde schaduw's ernaast, whatever. Alles over het hele scherm scherp zoals het hoord :).

Ik gebruik trouwens 1600x1200 @ 85Hz. Ontdekte overigens wel een resolutie/refreshrate ( 1154x864 ofzo ) waarbij het scherm links-/rechtsboven beetje krom gaat.

@Bor: Ik kan het me heel goed voorstellen hoor, als ik al 4 monitoren zou hebben gehad en NOG geen 1 die goed is, zou ik ook knap pissed zijn. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een andere monitor, of naar een winkel gaan, ze een monitor aan laten sluiten en daar kijken totdat je er 1 vind die goed is :P

fotoblog

• Bor

Bor

ViolatoR schreef op 18 October 2003 @ 10:22:
@Bor: Ik kan het me heel goed voorstellen hoor, als ik al 4 monitoren zou hebben gehad en NOG geen 1 die goed is, zou ik ook knap pissed zijn. Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een andere monitor, of naar een winkel gaan, ze een monitor aan laten sluiten en daar kijken totdat je er 1 vind die goed is :P
Waren het er maar 4 ...

Frontpagemoderatie Forum

• ViolatoR
OMG :P

Meende zoiets vernomen te hebben, maar dat's idd gewoon schandalig :s

fotoblog

• Bor

Bor

ViolatoR schreef op 18 October 2003 @ 18:23:
[...]

OMG :P

Meende zoiets vernomen te hebben, maar dat's idd gewoon schandalig :s
Dank U voor het medeleven... Helaas zijn er meerdere personen zoals mij. Gelukkig lijken de "eerste" nieuwe series wel goed te zijn. Hopelijk voor de gebruikers en voor philips zijn de problemen achter de rug.

Frontpagemoderatie Forum

• ViolatoR
Ja hoop 't ook, hoe zit het nu dan? Heb je inmiddels een goede? of nog steeds waardeloos? Of wacht je op volgende

fotoblog

• halfgaar
Nokko schreef op 17 October 2003 @ 15:00:
[...]

Niet bij de 109S40? :P
Ik heb er zo super veel problemen mee!.
Ik neem een Lite On 19" Black/Sliver
[afbeelding]
Kwam als een van de besten uit de test :O
Die tests zijn natuurlijk allemaal relatief. Vooral de consumentbond kan er wat van. Ze gaan allemaal uit van een prijs/kwaliteit verhouding. Ze gaan niet in op of hij ook goed is.
Bor_de_Wollef schreef op 14 October 2003 @ 19:15:
[...]

De brightness op 0 :? Natuurlijk niet... Dan kan ik geen kip van een kat meer onderscheiden in donkere games ed.
Met de brightness op 0 ziet alles eruit zoals de Nokiatest tool wil, alle lichtintensiteiten zijn dan goed. Bij mij was dat tenminste zo. Ben jij er dan zo een die het hele beeld wit wil hebben in spellen? Dan ziet het er toch niet meer uit? Dan kan je netzo goed een ABC monitor kopen naar mijn mening.

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:29
Een huisgenoot van me heeft begin dit jaar een Philips 109P40 gekocht, hij moest hem 2 keer omruilen, eenmaal vanwege een kras midden op zijn scherm, eenmaal vanwege een irritante piep. De derde die hij kreeg was perfect. Recentelijk gaf mijn 19" A(L)DI er de brui en had ik een nieuw scherm nodig, na wat rondgezocht te hebben kwam ik hier uit, ik heb wat gelezen en werd een beetje bang van al die problemen.
Uiteindelijk heb ik vandaag toch maar bij Paradigit het apparaat gekocht, eerst even in de winkel gekeken of hij een beetje behoorlijk was, hij gaf daar perfect beeld, op standaard-instellingen. Dus, ik heel blij ermee naar huis, aangesloten, afgeregelen was alleen een klein beetje geometrie en brightness. Verder heb ik op dit moment alleen nog wat last van ghosting maar ik denk dat ik dat met een BNC-kabel op kan lossen.
Even samengevat: Ik ben heel blij met het ding, het geeft een beeld als een huis en het enige dat ie niet perfect doet denk ik redelijk eenvoudig op te lossen. Ik heb geen last gehad van de problemen die hier genoemd worden. Ik denk dat Philips weer op de goede weg is met monitoren maken.

• Bor

Bor

BeF-Bacchus schreef op 07 november 2003 @ 23:47:
Verder heb ik op dit moment alleen nog wat last van ghosting maar ik denk dat ik dat met een BNC-kabel op kan lossen.
Ik denk niet dat een BNC kabel uitmaakt. Ik gebruik er zelf ook een. Heb meerdere geprobeerd, allemaal geven ze dezelfde beeldkwaliteit als de normale monitorkabel. De BNC ingang is niet van betere kwaliteit dan de normale ingang kwam ook uit veel testen naar voren. Jammer dat ook jouw vriend hem 2 keer om moest ruilen.

[Voor 17% gewijzigd door Bor op 07-11-2003 23:58]

Frontpagemoderatie Forum

• begintmeta
  • Niet online
Een update:

Mijn exemplaar draait nu alweer een tijdje probleemloos met een (bijna) perfect beeld op 1344x1008@100. Een keer joeg de monitor mij wel de stuipen op het lijf: een erg harde 'tik' met schakelen naar de standby-mode. Aan en uit zetten was de remedie. Na deze gebeurtenis doet het scherm het alweer een tijdje als 'vanouds'. Bij Philips kon men mij niet zeggen wat het geweest kon zijn. Heeft iemand anders ook zo een hard geluid uit zijn 109P40 gehoord(en toen ook wegval van het beeld gehad)?

Verder weinig posts in deze thread, kopen nog maar weinigen deze monitor of zijn de nieuwere exemplaren allemaal wat beter dan de schele oude serie?

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik ben me ook op een nieuwe monitor aan het orientereren en kwam na lezen van dit topic nog het volgende linkje tegen wat de hiergenoemde problemen nog ns bevestigd. Het gaat alleen over de 109p20

http://www.bobulous.net/imho/philips109P20crackles.html

Verder is Philips is bezig met een refresh van de CRT lijn. Zelf ga ik niet voor de Aperture Grill / Trinitron oplossing omdat ik het a) te duur vind en b) ik er een minder goede ervaring mee heb.
Ik zit dus te denken aan de 109b50.

Ik heb ongeveer een jaar geleden een EIZO T765 gekocht en deze viel me ook erg tegen en heb hem daarom doorverkocht.
Als je de Nokia monitor test opstart heb je een test waarbij over het hele scherm het woordje "fullscreen staat" Bij de EIZO waren de letters niet allemaal goed scherp en zwart wat een heel onrustig beeld geeft op je monitor.

Anyway ook EIZO is niet altijd top.

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

• halfgaar
begintmeta schreef op 17 november 2003 @ 22:36:
Een update:

Mijn exemplaar draait nu alweer een tijdje probleemloos met een (bijna) perfect beeld op 1344x1008@100. Een keer joeg de monitor mij wel de stuipen op het lijf: een erg harde 'tik' met schakelen naar de standby-mode. Aan en uit zetten was de remedie. Na deze gebeurtenis doet het scherm het alweer een tijdje als 'vanouds'. Bij Philips kon men mij niet zeggen wat het geweest kon zijn. Heeft iemand anders ook zo een hard geluid uit zijn 109P40 gehoord(en toen ook wegval van het beeld gehad)?
Ik heb wel eens gehad dat hij bij het mode-switchen ineens een krakend en krassend geluid maakte en volgens mij verdween mijn beeld toen ook, maar dat weet ik niet meer. Toen ik de resolutie weer veranderde, was het weer goed. Verder nooit last van gehad.
Ik heb ongeveer een jaar geleden een EIZO T765 gekocht en deze viel me ook erg tegen en heb hem daarom doorverkocht.
Als je de Nokia monitor test opstart heb je een test waarbij over het hele scherm het woordje "fullscreen staat" Bij de EIZO waren de letters niet allemaal goed scherp en zwart wat een heel onrustig beeld geeft op je monitor.

Anyway ook EIZO is niet altijd top.
Vertel mij wat. Ik ben nu met de Eizo distributeur aan het onderhandelen en nieuwe monitoren steeds proberen. Ik heb de T766. Convergentie/focus is shit, op een nieuwe model dat ik heb getest lijkt de taakbalk een halve cirkel. Het is niet best. Ik had een Eizo gekocht om van mijn Philips problemen af te komen, maar dat hielp dus ook niet. Volgens mij raffelen beeldbuisfabrikanten de CRT's af, omdat TFT doorkomt.

Misschien kan je me helpen trouwens. Heb je wel eens color restoration uitgevoerd op dat ding? Wat zag je? Ik zie heel even een grijs vlak en dat was het. Iemand uit dit forum heeft ook een T766 en die laat voor RGB duidelijke veranderingen zien. Bij de mediamarkt ik Groningen staat ook een T766 die RGB duidelijk veranderd. Verder heb ik (en de distributeur) alleen maar modellen gezien die alleen even dat grijze vlak laten zien. Ze hebben het aan Eizo gevraagd en die zeggen dat dat normaal is. Ik heb er alleen mijn twijfels over.

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

halfgaar schreef op 20 november 2003 @ 17:54:
[...]

Ik heb wel eens gehad dat hij bij het mode-switchen ineens een krakend en krassend geluid maakte en volgens mij verdween mijn beeld toen ook, maar dat weet ik niet meer. Toen ik de resolutie weer veranderde, was het weer goed. Verder nooit last van gehad.

[...]

Vertel mij wat. Ik ben nu met de Eizo distributeur aan het onderhandelen en nieuwe monitoren steeds proberen. Ik heb de T766. Convergentie/focus is shit, op een nieuwe model dat ik heb getest lijkt de taakbalk een halve cirkel. Het is niet best. Ik had een Eizo gekocht om van mijn Philips problemen af te komen, maar dat hielp dus ook niet. Volgens mij raffelen beeldbuisfabrikanten de CRT's af, omdat TFT doorkomt.

Misschien kan je me helpen trouwens. Heb je wel eens color restoration uitgevoerd op dat ding? Wat zag je? Ik zie heel even een grijs vlak en dat was het. Iemand uit dit forum heeft ook een T766 en die laat voor RGB duidelijke veranderingen zien. Bij de mediamarkt ik Groningen staat ook een T766 die RGB duidelijk veranderd. Verder heb ik (en de distributeur) alleen maar modellen gezien die alleen even dat grijze vlak laten zien. Ze hebben het aan Eizo gevraagd en die zeggen dat dat normaal is. Ik heb er alleen mijn twijfels over.
Helaas heb ik zo'n test niet gedaan.

Ik ben ook vrij kritisch maar niet kritischer dan gerechtvaardigd is gezien de uitspraken die fabrikanten over hun produkten doen en de prijzen die zij ervoor rekenen.

Wel is het zo dat een top 19 inch als de 109p40 volgens de pricewatch momenteel nog maar zo'n EUR 300 kost. Dit is zo'n NLG 660,=.
Ik herinner me dat ik voor mijn Iiyama 17 inch, niet eens het topmodel, 5a 6 jr. geleden zo'n NLG 1200,- betaalde. (misschien nog wel meer).

Een CRT mag dan wel "oude" technologie zijn maar een goede CRT maken is echt niet eenvoudig.
M.n. de zeeeeeeeeeeer belangrijke eindafregeling met magneetjes is arbeidsintensief en het lijkt me dus niet erg waarschijnlijk dat voor die NLG 660 dit nog op voldoende niveau kan gebeuren.

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

• Bor

Bor

Help!!!! schreef op 20 november 2003 @ 18:51:

Een CRT mag dan wel "oude" technologie zijn maar een goede CRT maken is echt niet eenvoudig.
M.n. de zeeeeeeeeeeer belangrijke eindafregeling met magneetjes is arbeidsintensief en het lijkt me dus niet erg waarschijnlijk dat voor die NLG 660 dit nog op voldoende niveau kan gebeuren.
De Illyama's gaan ook voor dit soort prijzen en komen veelal / altijd veel minder uit de testen dan deze serie. Verder zijn technieken goedkoper geworden, inclusief arbeidsloon (door verplaatsing naar het buitenland). Op een gegeven moment worden alle "nieuwe"technieken goedkoper naarmate ze ouder worden.

Helaas laat philips de monitoren in het buitenland maken en is een apperture grill heel erg gevoelig voor schokken / trillen. Wellicht kan dit veel van de defecten verklaren.

Overigens begint mijn 202p40 nu ook alweer minder te worden (purity probleem in rechterbovenhoek). Wat een miskoop dit zeg.

[Voor 12% gewijzigd door Bor op 20-11-2003 22:27]

Frontpagemoderatie Forum

• halfgaar
Help!!!! schreef op 20 november 2003 @ 18:51:
[...]
Mijn Eizo 19" CRT kostte 660 euro ofzo, dus daar verwacht ik (bijna-)perfectie. Daar staan ze ook om bekend. Maar blijkbaar valt de praktijk tegen. Smerig trouwens, want op tomshardware hadden ze ooit een T765 getest en daar was de convergentie, ik citeer, "flawless". Eizo zoekt dus mooi het beste exemplaar eruit om te laten testen door reviewers.

• begintmeta
  • Niet online
Ik denk dat de spreiding in de kwaliteit van CRTs groter is dan die bij TFTs. Als je al in dit topic kijkt, heel veel mensen met een 109P40 met convergentieproblemen, terwijl mijn exemplaar (hopelijk nog héél lang) op wat afwijkingen in de kleurverdeling perfect is. Bij CRTs is er misschien gewoon meer dat net niet goed afgeregeld kan worden. Een TFT heeft werkende pixels of niet, maar pixelafstanden enz liggen gewoon vast.

• Bor

Bor

Hoe is het met iedereen? Zijn de problemen inmiddels opgelost of is iedereen dit topic gewoon uit het oog verloren?

Mijn 202p40 doet het tot nu toe nog steeds goed gelukkig. Ik merk wel dat ik de purity in de hoeken soms opnieuw moet afstellen...

Frontpagemoderatie Forum

• begintmeta
  • Niet online
Ha, de wolf stookt weer wat onrust in het kippenhok (of doet de vos dat eigenlijk?;)). Met de monitor hier is nog steeds alles perfect, ik draai inmiddels ook regelmatig 1600x1200@100hz - beeld is erg goed:scherp en helder. Geen last van convergentieproblemen (alleen nog wel die hele licht verschillen in kleur/helderheidsverdeling)

Deze monitor is echt een grote aanrader (voor minder dan € 300), maar misschien kopen nog maar weinig mensen zo'n CRT. (en degenen die met de problemen te kampen hebben zijn van hun monitor verlost)

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 01-06 20:25

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Laat ik Philips dan ook even een hart onder de riem steken. Mijn 109P40 is welhaast perfect. Helder en nauwelijks last van convergentie fouten. Ik zeg met opzet nauwelijk omdat het vrijwel onmogelijk is voor een CRT om perfect te zijn. Die van mij valt binnen alle redelijke specs en ben er bijzonder blij mee aangezien dit m'n eerste monitor is die ik nog niet heb omgeruild. Enigszins kritisch ben ik dan ook zeker maar je moet wel redelijk blijven.
Ik heb de machine iets meer dan een jaar en heb er volgens mij iets van 500 euro voor betaald.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• halfgaar
Ik heb dan geen 109p40 meer, maar toch rapporteer ik even.

Ik heb van de importeur van Eizo al heel wat andere modellen grekregen en getest, allemaal een stuk slechter dan deze. Deze is twee keer gerepareerd door teleplan (de eerste keer was hij alleen maar slechter) en ik heb een van de monteurs gesproken en die zei dat hij nu beter is dan hoe T766's uit de fabriek komen. En het klopt, want al die nieuwe modellen waren echt slecht. De colorrestoration (wat bij de 109p40 color calibration is) doet het toch (ik dacht eerst dat het niet werkte). Er zitten dan nog wat foutjes in mijn scherm, maar dat kan denk ik niet anders. Van alle monitoren die ik heb gezien is dit verruit de beste. Ik ben er dan ook tevreden mee, het is alleen jammer van die foutjes. Maar, wat Disciplus-Simplex zegt, het is vrijwel onmogelijk om perfect te zijn.

begintmeta: heb jij een 109p40? Die kan geen 1600x1200x100Hz. 85 Hz is het meeste (ietsje meer eigenlijk, maar die staat niet in het standaard lijstje van windows).

• begintmeta
  • Niet online
Ja hoor het is een 109p40, maar ik heb nog even gecontroleerd er staat ook echt 100 hz, maar Win XP heeft inderdaad een fout gemaakt, want het on screen menu van de 109P40 geeft netjes 106khz en een refresh van 85hz aan... windows... FreeBSD, Linux&m'n mac doen dat soort dingen tenminste niet.

1344x1008@100 of 1400x1050@100 gebruik ik toch het meest...

• Henning
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 28-03 20:32

Henning

Hoogvlieger...

Ik heb hier oop een 109p40 en daar heb ik boven en onder in het scherm een vage streep lopen, bij alles.

Videokaart is een 9800 PRO

Henning

40D 35/2 50/1.8 17-40/4L 70-200/4L | Ricoh KR-10X 35-70/3.4-4.5 | JansenKlomp.nl

• begintmeta
  • Niet online
Bedoel je met die vage streep een dun donkerder verticaal lijntje, ongeveer 2/7 van de boven en een op ongeveer dezelfde afstand van de onderkaant van het scherm? Dat zullen de verstevigingsdraden van de aperture grille zijn, helaas een schijnbaar onvermijdelijk "foutje" bij dat type monitor.

• Henning
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 28-03 20:32

Henning

Hoogvlieger...

ja idd...

mmmm klote iedereen heeft het duzzzz...

Henning

40D 35/2 50/1.8 17-40/4L 70-200/4L | Ricoh KR-10X 35-70/3.4-4.5 | JansenKlomp.nl

• halfgaar
Ik zit er zelf niet mee, met die damperwires. Het mooiste zou natuurlijk zijn geweest als ze er niet waren, maar met deze beeldbuis technologie moet je wel. Liever dit dat een shadowmask.

• Bor

Bor

halfgaar schreef op 01 januari 2004 @ 15:40:
Ik zit er zelf niet mee, met die damperwires. Het mooiste zou natuurlijk zijn geweest als ze er niet waren, maar met deze beeldbuis technologie moet je wel. Liever dit dat een shadowmask.
Gelijk heb je, die wires zie je niet eens na een tijd gebruik of je moet er naar op zoek gaan.

Frontpagemoderatie Forum

• begintmeta
  • Niet online
Ben het er ook geheel mee eens, (dode pixels zijn voor mij trouwens wel behoorlijk irritant, maar dat heeft ermee te maken dat die niet onvermijdelijk (meer) zijn denk ik. )

• WC Eend
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
Die stabilisatordraden accepteer je, maar zien doe je ze altijd op een licht opvlak, zoals in Word of IE. Het is gewoon een soort trade-off die je maakt. Scherper en helderder beeld voor 2 draadjes die je ziet op een licht vlak.

Er is nog een derde alternatief, slot mask, dat een hybride vorm van AG en shadow mask is. Heeft geen stabilisatiedraden nodig, maar de brightness schijnt in het algemeen ietsje minder te zijn dan bij AG beeldbuizen.

Ik heb er toevallig eentje besteld van LG die binnen een week binnen moet zijn. We zien wel wat beter bevalt.
begintmeta schreef op 01 januari 2004 @ 16:37:
[...]

dode pixels zijn voor mij trouwens wel behoorlijk irritant, maar dat heeft ermee te maken dat die niet onvermijdelijk (meer) zijn denk ik.
Leg eens uit, hier snap ik niets van. Geen enkel artikel gezien over beeldbuizen waarin wordt gesproken over dode pixels.

[Voor 19% gewijzigd door WC Eend op 01-01-2004 18:01]

• begintmeta
  • Niet online
Ik heb het dan eigenlijk over mijn ervaringen met TFTs met dode pixels, CRTs met dode pixels heb ik nog niet gezien. De analogie die ik zie tussen dode pixels en de stabilisatiedraden van AG-CRTs is dat ze beide een verstoring van het beeld vormen, waar sommigen zich wel en anderen zich niet aan storen.

Verder zijn er hier op GoT wel wat posts waarin sprake is van CRTs met "dode pixels" - beschadigingen van de fosforlaag denk ik dan.

Ik had zelf ook nog gedacht aan zo'n LG, maar ben toch wel tevreden met mijn goede 109P40. Laat maar weten wat de ervaringen met de slotmask zijn.

edit:
Philips zal het wel weten, al dacht/denk ik ook wat halgaar iets verderop post

[Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 02-01-2004 18:25]

• Bor

Bor

begintmeta schreef op 01 januari 2004 @ 18:46:

Verder zijn er hier op GoT wel wat posts waarin sprake is van CRTs met "dode pixels" - beschadigingen van de fosforlaag denk ik dan.
Dat heeft niets met de fosfor laag te maken maar met de electronica in de monitor verzekerde philips mij toen ik mijn 3e of 4e 108p40 terug stuurde (deze had dead pixels).

Frontpagemoderatie Forum

• halfgaar
Bor_de_Wollef schreef op 01 januari 2004 @ 18:50:
[...]

Dat heeft niets met de fosfor laag te maken maar met de electronica in de monitor verzekerde philips mij toen ik mijn 3e of 4e 108p40 terug stuurde (deze had dead pixels).
In de CRT faq op www.repairfaq.org staat geloof ik wel dat het beschadiging van de fosfor is. Ik vraag me ook af hoe dat electronisch het geval kan zijn. Ik bedoel, die electronenstraal wordt gewoon gevoed door de analoge invoer van de videokaart, zoals een versterker gevoed wordt door een CD speler bijvoorbeeld. Het is niet zo dat als de afbuigingsspoelen op 50% staan, dat dan het signaal ineens wegvalt, of zie ik hier iets verkeerd?

• Fliereluiter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12-01-2004
Ik heb het een en ander gelezen omdat ik laatst een Philips 109B5 (109B50) heb aangeschaft.
Was een lichtelijk verbaasd want dit beeldscherm is prima.
Had wat problemen met ghosting maar dat bleek door een verlengkabeltje te komen. Er tussenuit gehaald en het was verholpen.
Heb de Nokia-test gedaan en heb totaal geen problemen.
Haarscherp beeld en geen convergentiefouten.
Heb hem nu twee weken in bezit en ben er erg blij mee!

Toch weer een hart onder de riem van Philips.
Jammer alleen dat er toch mensen zijn die problemen hebben met andere crt-monitoren van Philips die, naar ik vind, niet goed opgelost worden.

Sterkte hiermee.

Een tevreden philips-gebruiker

Flierefluiter

• Bor

Bor

De B serie is geen apperture grill maar een goedkope schaduwmasker monitor. De problemen die je hier leest doen zich juist voor met de apperture grill serie (P).

Frontpagemoderatie Forum

• TimmyUt
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:10
Een beetje een tegenhanger van de meeste posts hier maar toch:

Ik heb de 109p40 nu al 3 weken, mijn 17 inch iiyama was ter ziele gegaan, en ik heb niets dan lof voor dit TOP scherm. Ik ben naar Paradigit gegaan en allerlei TFT en CRT schermen naast elkaar laten zetten op dezelfde configuratie en deze stak echt met Kop en Schouders boven de rest uit.... >:)

Perfecte kleuren, flat screen (was bol gewend) en totaal geen last van convergentie of onscherpte (had dit eerst wel toen ik er een verlengkabel tussen had deze toen verwijderd en de kabel zoveel mogelijk van electriciteits draden vandaan gehouden: perfect), bovendien ook nog 30 euro korting gekregen omdat het een demo model met een kras op het plastic was....... :)

@Flierefluiter:
Waar staat die nokia test....??

Groeten Timmy.

• Bor

Bor

TimmyUt schreef op 09 januari 2004 @ 16:56:

@Flierefluiter:

Groeten Timmy.
Eerst testen voordat je gaat roepen dat het scherm perfect is leert ons de praktijk

offtopic:
groeten doen we niet aan op GoT

Frontpagemoderatie Forum

• TimmyUt
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22:10
@Bor_de_Wollef

Hmmm volgens mij staat er toch duidelijk dat ik in de winkel een uitgebreide test heb gedaan volgens mij hebben mijn ogen redelijk goed in de gaten als er enige convergentie of foute kleuren optreden.....

Was gewoon benieuwd waar die test staat en wat ie doet ;)

• Fliereluiter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12-01-2004
Fliereluiter had eigenlijk fliereFluiter moeten zijn.
Maar ach, het bleek later een typefoutje.
De naam slaat nergens op.

De Nokia-test kan je makkelijk downloaden van de site die ik via Google.nl heb gevonden.
De site-naam? Zoek het maar even op via google.

Nog even voor Bor:

Oké, de B-serie is misschien goedkoper maar heeft zoals ik al schreef voor mij geen problemen opgeleverd.
Zijn jouw problemen nu opgelost? Gewoon nieuwsgierig.

Flierefluiter

Flierefluiter

• Bor

Bor

TimmyUt schreef op 12 januari 2004 @ 01:02:
@Bor_de_Wollef

Hmmm volgens mij staat er toch duidelijk dat ik in de winkel een uitgebreide test heb gedaan volgens mij hebben mijn ogen redelijk goed in de gaten als er enige convergentie of foute kleuren optreden.....

Was gewoon benieuwd waar die test staat en wat ie doet ;)
Dat had ik wel gelezen echter is het testen van een monitor met bv alleen een windows desktop heel erg moeilijk. Draai de Nokia (of philips) tool maar eens en je ziet vaak een wereld van verschil. Die tests zijn er juist op gemaakt om problemen met monitoren te identificeren. Natuurlijk gaat het om het uiteindelijke resultaat, maar het is vaak mogelijk met zo'n test-tool problemen makkelijker en eerder waar te nemen.

Flierefluiter -> mijn problemen zijn half opgelost. Ik heb zoals je kunt lezen een 202P40 gekregen / 22" gekregen. Deze leek in het begin aardig goed maar begint nu weer problemen te veroorzaken. De purity in de rechterbovenhoek wisselt enorm.

Ik snap dat de B-serie voor jouw geen problemen geeft echter zoals ik al aangaf is de P serie (apperture grill) een hele andere serie met eigen typische problemen. De P-serie is philips' professionele segment. Mensen kiezen een apperture grill specifiek voor zijn eigenschappen (scherper / hoger contrast etc).

Frontpagemoderatie Forum

• twinkey
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15-09 12:55

twinkey

Support Specialist

TimmyUt schreef op 09 januari 2004 @ 16:56:
Een beetje een tegenhanger van de meeste posts hier maar toch:

Ik heb de 109p40 nu al 3 weken, mijn 17 inch iiyama was ter ziele gegaan, en ik heb niets dan lof voor dit TOP scherm. Ik ben naar Paradigit gegaan en allerlei TFT en CRT schermen naast elkaar laten zetten op dezelfde configuratie en deze stak echt met Kop en Schouders boven de rest uit.... >:)

Perfecte kleuren, flat screen (was bol gewend) en totaal geen last van convergentie of onscherpte (had dit eerst wel toen ik er een verlengkabel tussen had deze toen verwijderd en de kabel zoveel mogelijk van electriciteits draden vandaan gehouden: perfect), bovendien ook nog 30 euro korting gekregen omdat het een demo model met een kras op het plastic was....... :)

@Flierefluiter:

Groeten Timmy.
http://www.google.com/sea...F-8&oe=UTF-8&q=nokia+test

Zelf heb ik sinds gister ook een 109P40, en ik heb de test ook gedaan... Wat zou er in de test niet goed moeten zitten? Want alles ziet er gewoon super strak uit.

Bij de convergentie test word ook alles perfect weergegeven. Het enige wat mij opvalt is dat je die twee horizontale strepen houd, maar dat is normaal en dat hoort zo.

Weer een tevreden gebruiker van een Philips 109P40, echt een TOP monitor!

P.S. Ik draai nu 1600 x 1200 @ 32 bits 85 Hz, dit heb ik tijdens de Nokia test ook gehad.

[Voor 3% gewijzigd door twinkey op 21-02-2004 14:35]

• Bor

Bor

twinkey schreef op 21 februari 2004 @ 14:35:
[...]

http://www.google.com/sea...F-8&oe=UTF-8&q=nokia+test

Zelf heb ik sinds gister ook een 109P40, en ik heb de test ook gedaan... Wat zou er in de test niet goed moeten zitten? Want alles ziet er gewoon super strak uit.

Bij de convergentie test word ook alles perfect weergegeven. Het enige wat mij opvalt is dat je die twee horizontale strepen houd, maar dat is normaal en dat hoort zo.

Weer een tevreden gebruiker van een Philips 109P40, echt een TOP monitor!

P.S. Ik draai nu 1600 x 1200 @ 32 bits 85 Hz, dit heb ik tijdens de Nokia test ook gehad.
Waarom maar 85 Hz? Kan de 109P40 geen 100 Hz aan op die resolutie (ben het even kwijt, heb zelf mijn 109p40 gelukkig niet meer).

Frontpagemoderatie Forum

• twinkey

twinkey

Support Specialist

85 Hz is het maximum inderdaad... ik heb net even gekeken, maar in windows worden bij mij refresh rates boven de 85 Hz niet aangegeven.

Vind ik zelf ook niet echt nodig.

Videokaart is trouwens een Sapphire Radeon 9600 Pro

• Bor

Bor

Hoger dan 85 Hz kan hij inderdaad niet op 1600x1200. Kies eens een lagere resolutie en dan 100Hz; doe daarna de testen nog eens opnieuw. Hoe nauwkeurig kijk je naar het convergentiebeeld? Ik heb namelijk nog nooit een monitor gezien die het helemaal goed heeft (echt helemaal goed) en nog nooit een 109P40 (ik heb er heel wat gehad en gezien) die er ook maar dichtbij komt over het hele scherm (midden en de 4 hoeken).

Frontpagemoderatie Forum

• fraggie
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15-08 00:34
Perfecte convergentie heb ik wel eens gezien /zelf zo gezet

Maar noooit bij philips! (hoofdzakelijk Sony crt's)

• twinkey

twinkey

Support Specialist

Frag_lag schreef op 21 februari 2004 @ 22:37:
Perfecte convergentie heb ik wel eens gezien /zelf zo gezet

Maar noooit bij philips! (hoofdzakelijk Sony crt's)
Hoe zitten jullie dan te kijken, echt heel aandachtig te turen of je ook maar iets van een afwijking kan vinden ofzo?

Als ik na alle hoeken bekeken te hebben alle kleuren gewoon goed weer gegeven zie, dan is dat gewoon goed. Is het misschien mogelijk om is een voorbeeld te geven, op een foto of zoiets... van een convergentiefout? Dan zal ik eens gaan proberen of ik zoiets kan vinden.

En wat betreft 1280 x 1024 @ 100 Hz... als ik bij beeldschermeigenschappen ga kijken, dan zie ik toch echt 85 Hz als maximum staan... bij alle resolutie's overigens.

Morgen ga ik het even proberen! Ik hou jullie op de hoogte.

• Bor

Bor

Convergentie heeft niet echt direct met het weergeven van kleuren te maken, dat is de puriteit of purity (die je ook kunt instellen in het OSD van de 109p40). Bij een convergentietest worden er horizontale en verticale witte lijnen weergegeven. Bij een perfecte convergentie zullen de lijnen over het hele scherm heen strak wit zijn (op de zwarte achtergrond). Een convergentiefout is te herkennen als je een rood / blauwig of groene "schaduwlijn" ziet op delen van het scherm. Bij de 109P40 komt dit vooral in de hoeken voor.
De convergentie is het exact samenvallen van de drie elektronenstralen voor het rode, groene en blauwe kleurgedeelte op één punt. Wanneer die niet klopt, ontstaan er kleurranden en wordt de beeldscherpte minder. Bij magenta werken alleen de blauwe en de rode 'straal', die normaal gesproken het verst van elkaar af liggen. Fouten zijn ook met het blote oog goed te herkennen aan rode en blauwe randen langs de lijnen. Bij grotere fouten in de convergentie lopen de rode en de blauwe lijnen los van elkaar.
Wat mij opvalt is (en dat is niet als flame bedoelt) dat iedereen die hier roept dat zijn 109P40 wel goed is niet weet waar hij op moet letten tijdens de tests / het gebruik. Veel weten niet eens wat en waarvoor de draaglijnen in het beeld zijn. Ik vraag me persoonlijk af of deze mensen echt voor een apperture grill monitor hebben gekozen of gewoon voor een "goede" en "goedkopere" monitor hebben gekozen.

[Voor 50% gewijzigd door Bor op 22-02-2004 10:17]

Frontpagemoderatie Forum

• vieux
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
he maak er maar van:

"iiyama sucks, philips ruled.

Want ik heb zelf nog nooit problemen gehad met philips maar die vision master 454 monitoren van iiyama zuigen echt hard, gaan na 2 maanden al onscherp worden :/

JUHQOKG

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vieux schreef op 22 februari 2004 @ 10:21:
he maak er maar van:

"iiyama sucks, philips ruled.

Want ik heb zelf nog nooit problemen gehad met philips maar die vision master 454 monitoren van iiyama zuigen echt hard, gaan na 2 maanden al onscherp worden :/
Wat een trieste noot om deze topic op te eindigen :/

Dit was een serieus ervaringentopic, niet een plek om zo hard (en ongefundeerd) mogelijke oneliners te plaatsen...

Maar goed, topic is dus duidelijk over de 500 posts, dus gaat hij dicht. Er mag, mits er behoefte aan is, een nieuwe deel gestart worden, maar laat alsjeblieft dit soort kinderachtige posts achterwege :z

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee