Op vrijdag 15 december 2000 16:10 schreef Codin het volgende:
Interessante threads allemaal onder deze topic hoor.
/me is ook niet vies van het betere denkwerk waar je zelf gek van wordt
/me maakt even een (objectieve) observatie:
Wat ik wel jammer vind, is de wijze waarop mensen hier met elkaar communiceren. Aan de ene kant zijn er de fanatieke gelovers, voor wie het stuk voor stuk erg belangrijk is dat ze hun gelijk behalen. Aan de andere kant zijn er de nuchtere niet-gelovers, die de verhalen van de andere partij afdoen als klinkklare onzin.
ik denk inderdaad dat de verhalen van de gelovers of niet kloppen of gewoon te verklaren zijn zonder het bestaan van geesten, maar ik doe niets zomaar af als klinkklare onzin, ik probeer argumenten te geven tegen die verhalen.[quote]
Ikzelf probeer dan ook altijd in het midden te staan. Ik sta open voor alles. Ik ben iemand die niet zal beweren dat geesten/God/UFO's wel bestaan, maar ook niet dat ze niet bestaan. Dit omdat ik het zelf ook niet weet. Ik kan geen bewijzen voor of tegen aanleveren. Verder zou ik mezelf behoorlijk voor lul voelen staan als ik op een gegeven moment wel wordt geconfronteerd met bewijs voor/tegen voor iets paranormaals.
[quote]
in het midden gaan staan betekent dus gewoon zeggen dat je er niks van weet of over denkt. dat vindt ik erg vreemd. je hebt toch wel in ieder geval een idee over hoe de wereld in elkaar zit? je geeft wel aan dat je er over nadenkt.
mocht het tegendeel van wat ik denk bewezen worden, dan voel ik me niet voor lul staan. ik zal dan gewoon accepteren dat ik geen gelijk had. maar geen mening hebben, omdat je bang bent dat je ongelijk zal krijgen, vindt ik veel erger.
Verder wil ik erbij zeggen, dat het me aan de ene kant wel onwaarschijnlijk lijkt dat er leven na de dood is. Je zou zeggen dat mensen zichzelf dit wijsmaken als zoetmakertje. Het niet willen accepteren dat het gewoon helemaal afgelopen is met je na de dood, en dat je in feite helemaal niet bestaat maar dat alleen maar denkt.
in grote lijnen mee eens.
Aan de andere kant vind ik mensen, die beweren dingen te kunnen zien, en die vertellen over paranormale zaken, altijd erg geloofwaardig overkomen. Wel es Tineke en de paranormale wereld gekeken? Daar kwamen doodnormale dikke huisvrouwen hun verhaal doen, zonder veel overbodige bewegingen te maken en zonder al te veel met de ogen te knipperen, zoals het een ware leugenaar betaamt.
ik denk ook niet dat die mensen 'liegen', waarmee ik bedoel is dat ze zelf wel in hun eigen verhaal geloven. dan is het makkelijk om het overtuigend te brengen. het betekent niet dat ze gelijk hoeven te hebben.
Ook reageren de gelovers heel fel op de niet-gelovers. Wellicht doordat ze zich niet gerespecteerd voelen? Ik weet wel dat ik mezelf ook heel gefrustreerd zou voelen als ik wist van een leven na de dood, en als mensen dit niet van mij zouden geloven. Denk je eens in : wil je goed doen voor de wereld, en wordt je simpelweg niet geloofd. Frustraties alom.
die frustratie zal voor een deel terecht zijn. ik heb namelijk inderdaad weinig respect voor bijvoorbeeld het geloof, omdat ik het als een achterlijk barbaars iets zie. maar dat is mijn mening.
ik kan me overigens best voorstellen dat je gefrustreerd raakt als je denkt iets zeker te weten, maar niemand gelooft je.