Toon posts:

Bestaan geesten??...

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.711 views sinds 30-01-2008

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 00:21
En bovendien ligt de bewijslast nog altijd niet bij hem, maar bij ons.
Ons? Wtf? Sinds wanneer ben jij 'gelovig' Diadem??[quote]

Verwijderd

He CP je kunt mijn "ervaringen" ook verklaren als: toeval, tijdelijk electronisch mankement, etcetera, maar dan nog blijven deze gebeurtenissen in mijn ogen toch op z'n minst errug vreemd.....

Verwijderd

Wouw jongens/meiden...en dan zeggen ze dat het niveau onder de tweakers daalt??

Dit heet discussieren, en ik moet zeggen dat we aan het eind van deze topic nog niets opschieten qua antwoord op de vraag "bestaan geesten??..."

We zullen het pas weten wanneer we we elkaar tegenkomen in het GoG (Gathering of Ghosts). Wie weet discussieren we na onze dood wel over het het topic "Hebben we wel ooit een lijf van vlees en bloed gehad??...." lol

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:17

Elvhenk

Madam Mikmak

ROFL!! Goeie! Ja, bewijs maar eens dat je vroeger een lijfje had!!

Verwijderd

el_marcianito
Hé! Wat heb ik nou weer verkeerd gedaan?
Niks hoor. Jij bent voorzichtig genoeg om ons niet te laten merken dat je een alien bent :)
Niemand heeft iets door ofzo... :9

Verwijderd

Michelos:

Ik heb niet zoveel toe te voegen aan de reply van morgoth. Hoor je het ook eens van een ander...

En voordat je nou ook gaat roepen dat morgoth mijn holmaatje is... Ik heb geen idee wie morgoth is in real life, ben het ook meestal absoluut niet met hem eens, en ik weet alleen dat hij een van degenen is die hier al een tijdje komen en dus wel weet wat hier kan en niet kan...

Verwijderd

'...the problem of the soul's localisation.
There is a widespread belief that the departed ones haunt their familiar surroundings, although they are supposed to be concurrently present in their tombs and in the netherworld. Either it is asserted that a segment of the soul remains near the dwelling or the tomb, while the "essential" soul goes to the realm of the dead; or it is held that the soul tarries for some time in proximity to the living before ultimately joining the community of the dead in the netherworld.
...
The almost universal conviction that the dead are present both on earth and in a spiritual world is highly significant. It reveals the secret hope that, despite all evidence to the contrary, the dead are able to partake somehow in the world of the living.
...
...consciously or unconsciously, we are perpetually exploring the imaginary worlds of death and untiringly invent new ones. This also means we are anticipating death experiences even when we are, so to say, driven by the most creative epiphanies of life.'
-Mircea Eliade, Occultism, Witchcraft and Cultural Fashions.

• Morgoth
, ben het ook meestal absoluut niet met hem eens,
Ohnee? waarover dan wel niet allemaal? :P :)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 13:38

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Even een lichte noot in deze discussie. De definitie van "Ghost" uit dat veel te weinig bekende werkje, "The Devil's Dictionary" van Ambrose Bierce (1911). DISCLAIMER: Dit is HUMOR geen ARGUMENT.

Ghost: The outward and visible sign of an inward fear.

[...]

There is one insuperable obstacle to a belief in ghosts. A ghost never comes naked: he appears either in a winding-sheet or 'in his habit as he lived'. To believe in him, then, is to believe taht not only have the dead the power to make themselves visible after there is nothing left of them, but that the same power inheres in textile fabrics. Supposing the products of the loom to have this ability, what object would they have in excercising it? And why does not the appirition of a suit of clothes sometimes walk abroad without a ghost in it? These be riddles of significance. They reach away down and get a convulsive grasp on the very taproot of this flourishing faith.

En als we dan toch beig zijn:

Friendship:

A ship big enough to carry two in fair weather, but only one in foul.

:)

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
In deze thread komen precies al mijn redenen aan bod om niet (vaak) in W&L te posten.

De thread begint altijd met een slechtgeformuleerde vraag die in de eerste post al gepaard gaat met een dermate grote hoeveelheid onzinnige beweringen en begrippen die niet voorzien worden van een sluitende definitie, dat het vervolgens een hoop moeite kost om uberhaupt ook maar een definitie van een begrip uit iemand los te peuteren.

De vraag : "Bestaan geesten?" dient toch minstens voorzien worden van een duidelijke en vooral eenduidige definitie van het begrip "geest" alvorens men ook maar kan beginnen aan een discussie.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Ja, eerst moeten we het er enigszins over eens worden wat we onder geest verstaan.
Anders wordt het een wollig new age gedoe.

• 0rbit
Een wollig new-age gedoe! Exactement!

Wat verstaan jullie nou onder een geest? Wat is een geest? Structuur graag!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Een poging van een materialistische atheistische reductionist:

Een geest is een niet-materiele verschijningsvorm van een overleden persoon, die echter onder bepaalde omstandigheden waargenomen kan worden, acties kan ondernemen die de wereld beinvloeden, en die zowel de herinneringen als de persoonlijkheid van de overledene nog 'in zich heeft'.

Lord Daemon

• 0rbit
Kijk, daar kunnen we wat mee.

Graag zou ik de definitie echter wat ruimer willen zien, omdat er :

1) Mensen beweren paarden en wagens gezien te hebben die er later niet bleken te zijn.
2) Mensen zijn die beweren gebouwen waargenomen te hebben die er later niet bleken te zijn. (Soms stonden deze 'spook'-gebouwen zelfs in brand)

Laten we de voorwaarde dat de verschijning zijn omgeving kan beinvloeden even vallen, omdat dit misschien een ietwat suggestieve en voorbarige definitie zou zijn.

Zo dan : "Een geest is een niet-materiele verschijning van een materieel object, die onder bepaalde omstandigheden waargenomen kan worden." ?

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Dat vind ik wel een goeie Mr. A! Men hoeft niet dood te zijn om zich toch immaterieel te manifesteren (heb ergens nog een story paraat). Ergens mis ik in de definitie het woord energie, hoewel die misschien e.e.a onduidelijker maakt.

NB
Mag ik even van de gelegenheid gebruik maken om ze zeggen dat ik je sig hilarisch vind?!

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:59

faraway

Dank U...

Er zijn zo verschrikkelijk veel verschillende opvattingen van het woord 'Geest' dat je een definitie echt heel ruim zult moeten houden. Misschien is nonmateriële intelligentie/levensvorm al voldoende.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ok, we noemen dat van mij PersoonGeest (PG) en dat van Mr Atheist AlgemeenGeest (AG). Lijkt me handig.

Lord

Verwijderd

Kan nog ruimer...

Wat dacht je van: "nonmaterieel object."

Zit gelijk de energie er ook in :)

• 0rbit
Het betrekken van het woord energie zou denk ik indirect weer verkeerde associaties oproepen bij de mensen die deelnemen aan deze discussie.

Ik denk dat het zinvoller is om de definitie zo ver mogelijk uit te kleden van onbekende begrippen om misverstanden te voorkomen. Er kunnen begrippen binnen de definitie van "geest" gehaald worden mits deze begrippen voor eenieder duidelijk zijn. Anders heeft verderdiscussieren geen zin en komen we nooit op een zinnig antwoord op de vraag of "geesten" bestaan.

NB> Het is wel aardig om te horen dat iedereen de signature zo leuk vind. Naast geinig is de vraag ook nog eens gegrond. Zouden mensen in ieder mogelijk moordwapen waarmee de profeet vermoord had kunnen worden om hun nek gaan lopen als de betekenis van de moord net zo groot was geweest? :) Maar goed, laten we bij het onderwerp blijven.

• Morgoth
Een geest is een niet-materiele verschijningsvorm van een overleden persoon, die echter onder bepaalde omstandigheden waargenomen kan worden, acties kan ondernemen die de wereld beinvloeden, en die zowel de herinneringen als de persoonlijkheid van de overledene nog 'in zich heeft'.
Hmm nee
* Morgoth disagreed :)
Ik zou meer zeggen:
Een geest is een niet-materiele verschijningsvorm van een persoon, die echter onder bepaalde omstandigheden waargenomen kan worden, acties kan ondernemen die de wereld beinvloeden, en die zowel de herinneringen als de persoonlijkheid van de overledene nog 'in zich heeft'. En de geest kan zich scheiden van het lichaam tijdens het leven van het lichaam (maar dan is de geest nog wel verbonden met het lichaam) en word gescheiden bij het sterven van het lichaam.

Verwijderd

morgoth:
dat twee keer gescheiden op het laatst kan duidelijker. definitief erbij bij de laatste keer misschien?
dan wordt het dus:

Een geest is een niet-materiele verschijningsvorm van een persoon, die echter onder bepaalde omstandigheden waargenomen kan worden, acties kan ondernemen die de wereld beinvloeden, en die zowel de herinneringen als de persoonlijkheid van de overledene nog 'in zich heeft'. En de geest kan zich (tijdelijk?)scheiden van het lichaam tijdens het leven van het lichaam (maar dan is de geest nog wel verbonden met het lichaam) en wordt bij het sterven van het lichaam definitief ervan gescheiden.

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Hohoho!

Dat geesten waargenomen kunnen worden is een stelling die niet thuishoort in de definitie van geest.. Dat zou betekenen dat de 'geest' die, volgens de christenen, uit je lichaam opstijgt naar de hemel geen geest is...

Idem voor de hypothese dat een geest zich tijdelijk kan scheiden van het lichaam tijdens het leven.

Dit zijn eigenschappen van een geest. Die zul je ook moeten definieren wil je er over discussieren, maar ze zijn geen deel van de definitie van een geest op zich. De ene persoon zal een geest andere eigenschappen toedichten als de andere, maar ze geloven, in principe, allemaal ingeesten.

In deze discussie sta ik bv. in principe aan de kant van de 'gelovers', maar dat betekent nog niet dat ik het met alle postings eens ben! Zeker niet! net zoals je Christenen en hindoes niet op 1 hoop kunt gooien kun je dat hier ook niet doen.

Morgoth:
Ons? Wtf? Sinds wanneer ben jij 'gelovig' Diadem??
Al behoorlijk lang. Een van de eerste draden in dit forum ging over reincarnatie. Ik weet niet of je er toen al was, maar daar al heb ik, samen met Elvhenk iirc (weet ik niet zeker meer, kan ook iemand anders zijn, die hier niet meer komt), een lange discussie gevoerd tegen de 'nietgelovers' :)

Dat doen we binnenkort nog wel een keer over. Ik heb op dit moment niet echt tijd voor een discussie over reincarnatie (tentamens), maar over 2 weken begin ik wel een draad :)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Jag
  • Laatst online: 15-12 20:49

Jag

Zo, daar ben ik weer.

Even m'n steun betuigen aan CP, die ondanks felle aanvallen (waar hij zelf mee is begonnen), toch vaak weer sterke argumenten levert.

Ik ben zelf een materialistische, reductionistische atheist, en "geloof" dus absoluut niet in geesten.
Maar ik zou er wel eens een test mee willen doen, ik sta namelijk overal open voor als er aanwijzingen voor zijn. Misschien dat ik en LD, met behulp van aanwijzingen van de kenners, een keertje voorzichtig glaasje kunnen gaan draaien.
Wat jij LD?

Jag

Verwijderd

Ik had op pagina 3 al een duidelijke (voor mij en meerdere heb ik gemerkt althans )samenvatting gegeven wat GEEST is.

Nog maar es dan voor degene die alleen de laatste posts lezen.

Volgens mij:
In werkelijkheid zijn er 3 . Bewustzijn , ziel en Geest. Als die drie zijn versmolten ben je zuivere energie,zuivere ziel.
De geest is de ziel die zich zowel in de stoffelijke (aardse) wereld ALS in de atmosfeer (aardse dimensie ) van onze wereld manifesteert. Het is het VOERTUIG.
Het bewustzijn is verbonden met de ziel en is tevens ook de intelligentie van de ziel.
Vaak hoor je ook nog termen:Astraalichaam en etherisch lichaam. Astraal lichaam = Geest. Etherisch lichaam noemen ze ook wel de mantel van de ziel.
Bewustzijn is verbonden met de ziel, Geest is verbonden met het lichaam ,de ziel is onafhankelijk.

Elke planeet heeft dus zijn atmosfeer waarin de overleden mensen zich in verzamelen. Dit kan iets heel gelukzaligs zijn,of je kan ergens erg donker rond zweven. Want, omdat je in feite los bent van je lichaam en de stoffelijkheid , ben je in zekere zin wel vrij, behalve het verstand kan je nog 'tricken'. Omdat alles op gedachten is gebaseerd zijn de zwaar psychisch onevenwichtige mensen dan NOG niet vrij , en gaan ook 'boven' door met een circeltje van hun foute bezigheden . De liefde kunnen ze gewoonweg niet omarmen, omdat ze te diep weggezakt zijn, ook al probeert die liefde hen wel te bereiken. Iemand die desperate zelfmoord pleegt kloot zich altijd zelf. Buiten het feit dat ie zijn levensdoel niet verwezenlijkt, is dit meestal zo'n verdorven daad dat ook na zijn dood hij met dezelfde problemen blijft sleuren. Dat is nl. de grote fout die mensen vaak maken hierbij: als je dood gaat verandert alles;niet waar, je eigen persoontje/ziel/bewustzijn blijft hetzelfde en precies waar je je psychisch/emotioneel/spiritueel bevond, daar ga je boven mee verder. Als je dus HELDER genoeg bent kun je al het goeds ( vriendschap, levenslessen, liefde die je gehad hebt)meenemen en er je lessen uit trekken, en verder alle aardse zaken die er feitelijk niet toe doen ( Geld, carriere, imago/status) achter je laten . In die zin zul je VRIJ zijn. Verlaat je de planeet dan zul je van nog meer verstrikkingen bevrijdt worden. Want ook de 'hemel' rond de aarde bevat genoeg rotzooi om nog niet waarlijk vrij te zijn. Ook geesten kunnen zwaar in de war zijn (klopgeesten e.d.) of verslaafd zijn aan materie en stoffelijke zaken (Drugs,sex,eten).

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Wat jij LD?
Ik vindt het goed Jag... maareh, we moeten wel voorzichtig zijn! Voor je het weet worden we door een kwade geest achtervolgd. ;)

Ok, maar nu even volledig serieus. Laten we 'geest' als een hypothese zien die een klasse van waarnemingen moet verklaren. Dit zijn waarnemingen van mensen die op een of andere wijze een geest hebben gezien. De Christelijke begrippen van een onzichtbare ziel zijn geen waarnemingen en hoeven dus ook niet verklaard te worden.

Wij gaan de geest-hypothese tegenover de psychologische hypothese zetten. Ik zal beide even geven:

De geest-hypothese: De waarnemingen van geesten kunnen het best verklaard worden door het feit dat geesten bestaan. Dit zijn immateriele entiteiten die waargenomen kunnen worden en de wereld kunnen beinvloeden.

De psychologische hypothese: De waarnemingen van geesten kunnen het best verklaard worden door zulke processen als verbeelding, hallucinatie, selectief geheugen, geloof, angst en andere processen in de menselijke hersenen.

De geest-hypothese lijkt het meest natuurlijk, maar loopt op enkele problemen die ik zo zal geven. De psychologische hypothese is gebaseerd op feiten: het is zo dat mensen zichzelf van alles kunnen wijsmaken. Mensen hebben heilig geloofd in elven, vampieren, gnomen etc. en deze ook gezien. Mensen hebben alle verschillende en elkaar uitsluitende goden gezien. Dit bewijst natuurlijk op geen enkele wijze dat geesten ook niet bestaan, maar bewijst wel dat de psychologische hypothese niet zo maar verworpen kan worden.

Waar het dus om gaat is het bewijs voor de geest-hypothese: is deze sterker dan de psychologische?

Ik laat het aandragen van bewijs aan de 'gelovigen', en zal zelf een aantal knelpunten aangeven:
- Waarnemingen van geesten zijn in tegenspraak met elkaar: sommigen spreken over lichtgevende menselijke verschijningsvormen, anderen over bloeddorstige schimmen, weer anderen over onzichtbare inteligenties, weer anderen over zielen, weer anderen over gekleurde vlekken, etcetera. Deze waarnemingen kunnen niet allemaal waar zijn. Er moet dus een goede reden bedacht worden om sommige verschijningsvormen qua waarschijnlijkheid boven andere uit te tillen.
- De geest moet kunnen communiceren met de wereld. Dit impliceert dat de geest uit materie moet bestaan. Hoe kan een materiele geest bestaan? Of hoe kan een immateriele geest de wereld beinvloeden?
- Waaruit bestaat een geest indien deze niet uit materie bestaat? Wat zijn de eigenschappen van niet-materie?
- Wanneer ontstaat een geest? Bij bevruchting, geboorte, dood?
- Hoe kan een geest alle eigenschappen van de persoonlijkheid van iemand hebben terwijl alles erop wijst dat deze eigenschappen in de hersenen bepaald worden?

Deze knelpunten moeten in ieder geval min of meer opgelost worden voordat de geest-hypothese aanvaard kan worden. Men hoeft niet te bewijzen dat immateriale dingen bestaan, maar het moet toch zeker aannemelijk gemaakt worden. Veel succes.

Lord Daemon

• Crusader
  • Laatst online: 19:57

Crusader

Arc Nature

Ehh LD en Jag, op zich een leuk idee dat glaasje draaien en misschien dat jullie dan inderdaad anders over geesten gaan denken, maar ik vind dat niet de juiste methode.
LD doet een beetje lacherig over achtervolgd worden door kwade geesten, maar het is écht link om daarmee te experimenteren!
Op zich ben ik natuurlijk voorstander van het verzamelen van bewijsmateriaal, maar ik vind dit niet de juiste manier.
Jullie moeten het natuurlijk helemaal zelf weten, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Waar het dus om gaat is het bewijs voor de geest-hypothese: is deze sterker dan de psychologische?
Helder omschreven LD... nou het antwoord nog. ;)
Ik zou zeggen: in veel gevallen niet. Volgens mij is inderdaad vaak de psychologische achtergrond het vaakst aanwezig. Maar ook dat valt moeilijk te controleren. Ik blijf erbij dat het moeilijkste punt is om dit onderwerp in een soort algemeenheid/wetmatigheid te vangen. Het valt of staat met persoonlijke ervaring. Ikzelf heb een aantal ervaringen, toch heb ik vaak mijn vraagtekens bij die van anderen. Niet van iedereen, en daarbij oordeel ik vooral op basis van mijn eigen inschatting van die persoon, of diegene emotioneel wel fris is. En daarmee kom je op het psychologische verhaal. Ik ken ook mensen die rustig met het verhaal komen met verhalen dat engelen de wereld gaan redden enzo. Crap.

Over dat immateriële dat de materiële wereld beïnvloedt: dat zit 'm in de energie. Energie heeft geen fysieke manifestatie en zit overal in. It makes the world go round. En dan bezie ik dat filosofisch, anders kom je er niet uit.

( :? :? :? Wordt het hier duidelijker van??? Ik vraag het me af. Toch maar posten)

Verwijderd

vanuit de psychologische hypothese
kun je niet verklaren dat de ziener een persoon omschrijft die hijzelf nog nooit heeft gezien maar wel door derden word herkend, alszijnde een persoon die op die plek overleden is..

dat op zich is al een bewijs voor de geest hypothese

dat mensen zoveel verschillende vormen van geesten zien is zwaar overdreven
de overeenkomsten zijn veel groter dan de verschillen

ze zien er zelfs zo echt uit dat de ziener pas naderhand doorheeft dat het een geest was... nadat de geest plots is verdwenen
en meestal zie je de geest niet eens maar merk je alleen wat van z'n acties

maarre aangezien elvhenk 1e hand ervaring hiermee heeft vraag ik effe aan haar :

elvhenk :) in welke vorm heb zie jij ze meestal ?

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Crusader, wees maar niet bang. Die boze geest zal er een harde kluif aan hebben om mij psychisch te terroriseren.

Lord Daemon

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Dat zeg je nu. Je praat heel anders als het je écht overkomt.
Maar goed, aan de andere kant hoop ik dat jullie het gaan doen, ben namelijk wel erg benieuwd naar de uitkomst :P

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Die boze geest zal er een harde kluif aan hebben om mij psychisch te terroriseren.
Als je door een boze geest geslagen wordt, dan kan dat alleen omdat je zelf eerst een stok hebt aangereikt. Dus in dat opzicht valt er niet zoveel bang te zijn.

Aan de andere kant, de "ingang" bij jou die entiteiten weten te vinden is meestal m.b.v. je eigen angsten, het verdrongen soort enzo. Daarom is het lastig om op bewust nivo dit soort dingen in de gaten te houden. Angsten zitten meestal op onderbewust/ emotioneel/ fysiek nivo.

Flamez, wat mijn waarnemingen betreft, daar zijn de volgende mogelijkheden:
- of ik zie iemand letterlijk met m'n ogen, meestal in schaduwvorm en/of vanuit een ooghoek
- of ik zie iets voor mijn "geestesoog". Dat is net zoiets als je aan een bekende denkt, dan kan je die ook voor je zien.
- of ik krijg beelden net voor ik in slaap van.
- of ik ruik iets... specifiek voor diegene, meestal in de categorie overleden voorvader, bepaalde parfum of sigaretten (dat was 1 keer).
- of ik voel een aanwezigheid, al dan niet gepaard gaande met kou en/of flakkerende lichten (extreem geval)
- of de kat ziet wat, en ik niet! Erg irritant als die tijdenlang gebiologeerd naar iets achter je kijkt! Katten zijn wel een goede indicatie trouwens, dat maakt mij ook altijd alert.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Eh, Crusader, kan jij misschien uitleggen hoe het moet dan?

Lord Daemon

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Wat moet ik precies uitleggen, hóe je moet glaasje draaien of hoe je bewijsmateriaal verzamelt?
In het eerste geval zou ik er niet eens aan beginnen en in het tweede geval kan ik je helaas niet aan een antwoord helpen ;)

Je staat er in elk geval voor open, da's een goed teken. Ik zou als ik jou was eens op internet zoeken naar ervaringen van mensen met glaasje draaien en je eigen conclusie trekken of je er aan wilt beginnen of niet.
Je kent mijn standpunt, maar keuzes moet je toch echt zelf maken. Ik zal wel ff wat proberen te zoeken, als ik wat heb post ik het wel ff...

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Er is hier toch wel iemand die aan mij en Jag kan uitleggen hoe je moet glaasje draaien? Of voor mijn part welke andere manier om contact te leggen met geesten ooit?

Lord Daemon

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Ik heb meer informatie kunnen vinden.
Bron: De site van JHK (zeer goede site overigens!)
www.gironet.nl/home/jhk2/
Glaasje Draaien.
Dit onderwerp zal velen niet onbekend zijn, maar wat vaak wel onbekend is, zijn de gevolgen ervan die "kunnen" optreden, wanneer men gaat exspirimenteren. Laten we een voorbeeld nemen, men gaat met b.v. 4 personen aan een tafel zitten, met daarop een laken met symbolen met de tekens. letters en cijfers erop. In het midden staat een glas op z'n kop. Men legt daarop met z'n allen een vinger op het glas. Terwijl dit wordt gedaan, wordt door 1 van de personen een vraag gesteld. Men hoopt op een antwoord op die vraag. Het glas beweegt zich dan naar een letter of een cijfer. Gelijdelijk aan komen de woorden en cijfers te voorschijn. 1 van de personen noteert dit alles, om later alles te kunnen nalezen. Het kan voorkomen dat er meer sessie's nodig zijn voor er een antwoord komt. Maar is dat antwoord ook goed?. Beste lezer/lezeres daar zit het gevaar, want veel vooral onervaren personen denken dat die antwoorden goed zijn. Of tenminste als teken van de gene zijde wordt beschouwd, en daarom als juist wordt beschouwd. Dat is niet zo, en waarom dan niet?. Dit komt omdat er ook van alles "langs" kan komen, geesten (intelligenties) die zelf nog niet eens weten dat ze zijn overgegaan (overleden) of niet zo nauwkeurig zijn op het geven van "eerlijke" antwoorden. Zij zijn zelf vaak op sensatie uit, en zorgen daardoor voor antwoorden die de deelnemers "graag" willen horen of er komt soms onzin uit de antwoorden. Ik zal nu trachten uit te leggen waarom glaasje draaien nu zo wordt afgeraden. Tijdens zo'n sessie komen er voor onze ogen "onzichtbaar" van alles en nog wat langs. Op helderzienden na, zien we in principe niets, maar wat wel kan is het "aanvoelen" dat er iets is. Let op: voelt het rustig en goed aan, dan is het waarschijnlijk goed. Maar door de "sensatie" die de deelnemers aan tafel "uiten" wordt DAT opgemerkt door niet zo vriendelijke personen die zijn "overgegaan". De "goeien" zullen juist weten dat het glaasje draaien niet de juiste methode is om "contact" te maken met overleden mensen, en daarom meestal afzien van het geven van een reaktie. Bovendien is men op dat moment geesten aan het oproepen, wat juist niet moet. Als ze willen komen ze toch wel. Als het ware zitten de deelnemers aan tafel te trekken aan iets, om antwoord te krijgen. En die krijgt men, maar NIET van de goeie intelligentie's. Op dat moment kan men vooral "plotseling" overleden personen aantrekken, en die zijn niet zo nauwkeurig in de hier aan tafel doorkomende antwoorden. Of men trekt zwervers aan, die nog niet kunnen accepteren dat ze allang zijn overleden. En juist dit soort mensen (intelligentie's) komen heel graag op dit soort gelegenheden af, want ze zijn dan dolblij dat ze eindelijk weer contact met de aarde te hebben, en mede daarom blijven ze plakken. In hun visie gezien hebben ze lange tijd ergens in hun sfeer rondgezworven, om eindelijk een groep mensen te treffen, die toevallig "glaasje" aan het draaien zijn. Vaak geven ze zich dan uit voor een persoon die door de "deelnemers" aan de seance tafel wordt opgeroepen. De deelnemers denken nu met een bekend persoon te doen hebben, en gaan daarop door. En op dat moment kunnen problemen ontstaan, omdat men denkt met een vertrouwd persoon te maken te hebben, en men daarom maar de doorkomende antwoorden als goed gaan beschouwen. Ik maak de lezer/lezeres er op attent dat de antwoorden waar ook vandaan eerst met logica moeten worden beoordeeld. Immers je neemt toch ook niet zomaar van je kennis, vriend, ouder, of wie dan ook maar alles aan. Dus wat je moet doen, is dit nuchter benaderen. Van een "aards" persoon neemt men zeker niet alles aan. Nou doe dat dan ook niet van een "niet aards" persoon. Beschouw ze net als wij, onderwerp ze gerust aan kritiek als het moet, zorg er voor dat je logica ook daar wordt toegepast. De mensen die pas zijn oveleden weten ook nog niet altijd waar ze aan toe zijn, en de "zwervers" ook nog niet. Het is juist zo dat HUN hulp nodig hebben, en die wordt ook vaak gegeven door, sommigen onder ons, n.l. de mediums, paragnosten, en die mensen die er gevoelig voor zijn. Met wijsheid en met liefde worden ze dan "opgevangen" en naar het licht begeleid. Maar wat nu, dan maar geen glaasje draaien ?. Inderdaad, beter van niet, maar als men perse toch moet, let dan op het volgende:
1 - Neem nooit zomaar iets van wat dan ook aan, let op je intuitie.
2 - Voelt het onrustig aan, dan opletten, wees kritisch.
3 - Voelt het duidelijk niet goed aan, direct stoppen, en je afsluiten.
4 - Zorg er voor dat je logica en je eigen wil de baas blijft.
5 - Drink geen alcohol, en gebruik beslist geen drugs. Dit kan zeer gevaarlijk zijn tijdens het glaasje draaien. Wil men toch kontakt, dan kan men zich het beste wenden tot een erkende paragnost. Deze komen vaak bij spirituele stichtingen. Vraag daar ernaar, of ga in mijn link pagina op zoek, daar staan een aantal links naar home pagina's van paragnosten, regressie terapeuten, en diverse stichtingen, en ook andere alternatieve genezers indien van toepassing. Je kunt ook onderin mijn hoofdpagina terecht. Daar staat een link naar vele andere sites die leiden naar de gewenste personen. Heb je in dit geval vragen, mail me gerust, dan zal ik meestal wel een antwoord kunnen geven, en leest de bovenstaande stukken eens door, als je dat nog niet heb gedaan, het kan je veel inzicht geven. Heel veel sterkte ermee - JHK

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Helder verhaal, mee eens en bedankt voor de link.

• Jag

Jag

Ok, dank je voor het verhaal.

Maar toch nog een paar vragen:
-hoe maak je nou contact. Is alleen je vinger op een glas leggen voldoende?
-kan je gewoon praten met degene met wie je contact hebt?
-wat doe je als er gewoon helemaal niets gebeurt?
-nog speciale tips om ongelukken te voorkomen?

Als we het gaan doen, dan gaan we wel online, kunnen we vertellen hoe het gaat.

Jag

• Diadem

Diadem

fossiel

Maar ik zou er wel eens een test mee willen doen, ik sta namelijk overal open voor als er aanwijzingen voor zijn. Misschien dat ik en LD, met behulp van aanwijzingen van de kenners, een keertje voorzichtig glaasje kunnen gaan draaien.
Wat jij LD?
Mogen ik en CP dan ook meedoen? Hebben jullie er 1 'gelover' tussen zitten, maar wel de meest rationalistische die je kunt vinden denk ik (*ahum*) :)

Ik heb zelf ook totaal geen ervaring met dit soort dingen btw...

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Diadem

Diadem

fossiel

btw, ter zelfverdediging:

'geloven' is een veel te sterk woord in mijn geval. Ik hou gewoon sterk rekening met de mogelijk dat het bestaat, en ik acht de kans dat de hypothese 'geesten bestaan' juist is groter als 50%...

Verwijderd

Kei goed uitgelegd Crusader.Vooral dat stuk over dat vanalles zich kan presenteren , maar vooral het kwaadaardige dit soort kansen meestal aanpakt, en het Goede dat liever andere manieren gebruikt. Chapeau.

Alleen, dat glaasje draaien is voor sommige misschien niet echt nodig.Volgens mij zitten hier al een paar mensen met boze geesten in hun nabijheid >:) .Men neemt nl. wel erg vaak het negatieve als tres importante.

Ik zeg het ook nogmaals: er zijn echt heel veel mensen die ertegen waarschuwen, die hier echt into the materie zijn (alternatieve ingestelde mensen die er dagelijks mee bezig zijn): je weet niet met welke krachten je hier van doen hebt, doe dit NOOIT, hoor je heel vaak.

Lord Demon ( ;) ), je ziet geen geesten en ben niet echt in de materie thuis, maar denkt wel dat je die Wereld aankan mocht er iets gebeuren? Hmm. Naief. Maar goed. Als jullie het echt doen: so be it, maar don't say als je over 3 jaar in een mental hospital zit voor geestesaandoeningen dat wij je ertoe aangezet hebben. Hopelijk gaat het goed, Moge God je ervan weerhouden though.

Succes.

• Jag

Jag

Ja is goed, maaruh, we gaan het wel in Bunnik doen hoor, en dat ligt naast Utrecht :). Ik heb LD nu aan de telefoon, en die vindt het ook goed. Maaruh waar wonen jullie?

Jag

Verwijderd

leuk hoor dat glaasje draaien, maar daarmee kun je ook heel goed gaan zitten fucken..
hoe moeten wij dan weten dat jullie niet zomaar wat lopen te lullen na de een of andere uitkomst?

• Diadem

Diadem

fossiel

Ik weet niet op CP wil meedoen hoor, heb hem nog niet gesproken. Maar ik dus wel iig.

Ik woon in Enschede.

Maar waarneer wou je dat gaan doen dan? Want ik heb komende week tentamens, heb dus op de korte termijn weinig tijd.

• Diadem

Diadem

fossiel

el_marcianito:

Ik denk dat Jad en LD best betrouwbaar zijn. Dus daar zou ik je geen zorgen om maken..

En mij zou je natuurlijk helemaal moeten vertrouwen ;(

Verwijderd

Ik ken iemand die het vroeger in zijn jeugd heeft gedaan en die is gewoon fucked up.

Bij deze dus wat mij betreft: jullie geloofwaardigheid wordt er niet beter op als jullie het achter de rug hebben ( ik zeg trouwens al bij deze , dat jullie het niet doen, jullie gaan iets verzinnen ). Alles wat je zegt kan dan ingegeven worden door je donkere gedaante. >:) Je lult maar zijn verhaal na. Plus: je bent jezelf niet meer.

Maar goed. Nog een vraag: als je hier echt serieuze waarschuwingen ziet waarom dan toch doen?

Als je iemand je zegt dat je niet in een zwembad moet gaan zwemmen omdat daar chemische rotzooi in zit die je eigen systeem/gezondheid zwaar kan aantasten doen jullie het dan ook? Of denken jullie dat dit een andere kwestie is.

Oja. Neem het effe op met een camera. Bewijs last. En zet het filmpje op een site voor te downloaden. Anders geloof ik je niet. Geen cam? Huur effe een . Small amount of money.
Jullie wil toch later ook bewijs hebben va iets dat jullie leven omver kan werpen , jullie kennende , nietwaar.

:) Gotcha.

(ps: zijn jullie nou toch allemaal vriendjes van elkaar....explains alot here)

Verwijderd

he damn, moet ik nou ook weer gaan troosten?? naja, vooruit dan maar :)

[troost mode]
rustig maar hoor...
[/troost mode]

• Diadem

Diadem

fossiel

* Bedankt el_marchianito

He, voor 1x in zijn leven heeft Michelos een idee wat niet eens slecht is!

Ik vind opnemen op camera helemaal geen verkeerd idee!

Alleen uit privicy overwegeningen wil ik dan wel onherkenbaar gemaakt worden :9

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Michelos en Elvhenk, bedankt voor jullie complimentjes, maar ik wil toch nog even benadrukken dat ik die info niet van mezelf heb, maar van ons welbekende JHK. Ik hoop dat hij nog lang zal doorgaan met zijn site!
Overigens ben ik het er zelf wel 100% mee eens ;)

Verwijderd

Diadem>>>

Ga nou eerst die tentamens leren voordat je aan het glaasje draaien begint. Anders wordt pa of moe nog boos en wordt het nooit wat met die carriere van je.

Trouwens. Mag ik even jouw adres of telefoon nummer? Ik heb jou PERSOONLIJK wat te vragen als VERANTWOORDELIJKE moderator.

• Jag

Jag

Wat een wantrouwen zeg.
Opnemen op zich is al lastig, want ik ken niemand met een camera, en bovendien moet het gedigitaliseerd worden als jullie eriets aan willen hebben. En daarvoor heb je zo'n video capture kaart nodig, en ook daarvoor ken ik niemand.

Jag

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik zweer hierbij op alles wat mij lief is, inclusief mijn intellectuele integriteit, dat ik niet ga zitten liegen over de uitkomst van het 'glaasje draaien'. Ik mag hopen dat dit voldoende is om jullie wantrouwen weg te nemen; zo nee, dan zie ik niet in waarom het opnemen met een camera dat wel zou doen. Ik vind het uberhaupt een beetje vreemd dat jullie ons zo niet vertrouwen. :(

En qua aangevallen worden door een geest: ik denk dat ik mijn Wisdom-check wel haal... (Damn, weer te veel AD&D zitten spelen :) )

Lord Daemon

Verwijderd

jag:
die van mij was meer een geintje. maar ik ben toch benieuwd of jullie het nog gaan doen...

michelos:
daar heb je een profile voor (meest linkse figuurtje rechts)

• Jag

Jag

El_marcianito: we hadden het dan ook niet tegen jou :).

Jag

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Is er al een tijdstip bekend waarop het experiment gaat plaatsvinden?

Verwijderd

el_marc>>

Bij die profile staat geen tel-nr of adres.

Verwijderd

jag:
hihi, ok :)

michelos:
nee, maar het probleem??
je kunt toch best een mailtje sturen?
diadem heeft toch ook recht op wat privacy?

• Jag

Jag

Crusader:
Nee. Als Diadem en CP willen meedoen, dan kan het ook nog wel ff duren. Anders vrij binnenkort.

Jag

Verwijderd

el_marc>>>

Nope. Ik wil hem van man tot man iets vragen.

Volgens mij is dat aardig legitiem, aangezien hij de sys-op hier is. Althans zo deed hij zich eerder al voor.

Iemand die zo'n functie heeft moet toch wel z'n verantwoording kunnen nemen , niet?

• Jag

Jag

Michelos, maak ik hieruit op dat je het niet aan ons wilt vertellen?

Jag

Verwijderd

ik kan me heel goed voorstellen als ie die gegevens niet wil geven. dat hij mod is wil nog niet zeggen dat hij geen recht heeft op privacy.
ik zie het probleem van icq of mail niet, maar goed, dat zal dan wel aan mij liggen. volgensmij is ie trouwens makkelijker te bereiken via die twee dan via de telefoon.
maar goed, ik heb hem nog nooit geprobeerd te bellen.

• Morgoth
* Morgoth heeft te veel angst aan jagende eo documentaires erover gezien dus ik laat het maar voor wat het is :)

Ik ga liever uittreden....

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik wil je nu niet bang maken (ik ben ook niet zo eng als een eo-serie) maar bij uittreden stel je jezelf aan dezelfde zaken bloot als bij glaasje draaien.

Dus een gewaarschuwd mens... enzo...

Verwijderd

Nope. Ik wil hem van man tot man iets vragen.
Volgens mij is dat aardig legitiem, aangezien hij de sys-op hier is. Althans zo deed hij zich eerder al voor.

Iemand die zo'n functie heeft moet toch wel z'n verantwoording kunnen nemen , niet?
natuurlijk is dat legitiem. Maar heb je iets tegen icq?
Een icq nummer heb je binnen tien minuten... Als je een beetje snel kan downloaden. Verder geeft icq je dezelfde privacy en directheid als een telefoontje.

Ik zou nou eenmaal zelf niet graag mijn telefoonnummer op een internetpagina posten. (nog afgezien van het feit dat ik een gezamenlijke telefoon heb met de rest van mijn afdeling en dus alles via icq doe...)

Maar goed, da's mijn mening...

• Morgoth
Ik wil je nu niet bang maken (ik ben ook niet zo eng als een eo-serie) maar bij uittreden stel je jezelf aan dezelfde zaken bloot als bij glaasje draaien.
Ik wist dat je dat ging zeggen :P

Uh in principe wel, maar daarover heb ik geen gedramatiseerde eo docu's over gezien, en als ik m'n grote vriend robert monroe moet geloven zijn de gevaren gelijk aan de kans dat je een komeet op je kop krijgt :)

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik wist dat je dat ging zeggen
Ach, ben jij nou ook al paranormaal begaafd??? :P

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Ik heb een boek over uittredingen van Robert A. Monroe nu toevallig bijna uitgelezen, maar volgens mij is de kans dat het misgaat toch wel ietsjes groter dan het voorbeeld dat je gaf.
Je zou (net als Monroe) bijvoorbeeld per ongeluk in een ander lichaam terechtkomen dan je eigen lichaam. Da's balen. Hij is er wel weer uitgekomen, maar dat ging niet makkelijk. Of andere entiteiten kunnen jou tijdens je reizen lastigvallen, en da's niet zo prettig wat ik erover gelezen heb.
Daarnaast zou het volgens mij ook nog eens kunnen (al ben ik het nog niet in het boek tegengekomen) dat tijdens je uittreding een andere geest gebruik maakt van jouw lichaam. Lijkt me ook niet leuk. Maar goed, het enige dat ik er tot nu toe van weet is datgene dat ik gelezen heb in Monroe's boek en wat info op internet (de pagina's van JHK en Sten Oomen bijvoorbeeld).

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

morgoth heeft te veel angst aan jagende eo documentaires erover gezien dus ik laat het maar voor wat het is
Waarom kijk je dan ook naar angstaanjagende EO-documantaires? :? De laatste EO-documantaire die ik heb gezien ging over UFO's, en was niet zo zeer angstaanjagend als wel zeer lachwekkend. Wat een lompe presentator hadden ze daar voor! |:( En een wetenschapper die, wat ze vast niet hadden afgesproken, geloof in God gelijk stelde aan geloof in UFO's, en het beide dom vond. :)

Lord Daemon

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Idem, Crusador. Bij uittreden ga je uit je lichaam. Dat heeft als nadeel dat jij niet meer het voordeel hebt van de sterke energiebron die je lijf nu eenmaal is. Ten tweede kan je buiten je lijf lastig gevallen worden, door entiteitjes die wel in hun element zijn en jij niet. En ten derde: er zit een "gat" in je energieveld: jij was eruit immers en wil er straks weer in. Een openstaande deur is uitnodigend voor insluipers. En dat gebeurt bij bosjes, geloof me.

Verwijderd

Monroe zou een autoriteit op het gebied van uittredingen moeten zijn? Zo iemand dat al kan zijn? En dan is er nog het verschil tussen 'astraal dubbel' en 'etherisch lichaam'. (of astraal lichaam en ethersich dubbel)

• Morgoth
Ach, ben jij nou ook al paranormaal begaafd???
Neuh, ik weet gewoon alles ;)
Ik heb een boek over uittredingen van Robert A. Monroe nu toevallig bijna uitgelezen, maar volgens mij is de kans dat het misgaat toch wel ietsjes groter dan het voorbeeld dat je gaf.
Je zou (net als Monroe) bijvoorbeeld per ongeluk in een ander lichaam terechtkomen dan je eigen lichaam. Da's balen. Hij is er wel weer uitgekomen, maar dat ging niet makkelijk. Of andere entiteiten kunnen jou tijdens je reizen lastigvallen, en da's niet zo prettig wat ik erover gelezen heb.
Daarnaast zou het volgens mij ook nog eens kunnen (al ben ik het nog niet in het boek tegengekomen) dat tijdens je uittreding een andere geest gebruik maakt van jouw lichaam. Lijkt me ook niet leuk. Maar goed, het enige dat ik er tot nu toe van weet is datgene dat ik gelezen heb in Monroe's boek en wat info op internet (de pagina's van JHK en Sten Oomen bijvoorbeeld).
Ik weet niet welk boek je gelezen hebt, hij had er zover ik weet 3 en in de laatste van die 3 kwam hij iig tot de conclusie dat er weinig gevaarlijks bijkijken. Het geval dat ie in iemands anders lichaam kwam heb ik niet gelezen, wel dat ie ineens ergens was en toen zat ie in een soort van kubus (onzichtbaar) vast en kon nergens meer heen. Na een tijdje kon ie er weer uit, ook werd ie een keer vastgehouden door 2 wezens. En hijzelf zei ook nog dat de kans dat er iemand anders in jou lichaam beland heeeel klein was. En in 90% van z'n reizen waar hij binnen deze fysieke wereld bleef kwam hij niemand tegen, tenminste zoiets zei hij in z'n laatste boek.
Waarom kijk je dan ook naar angstaanjagende EO-documantaires? De laatste EO-documantaire die ik heb gezien ging over UFO's, en was niet zo zeer angstaanjagend als wel zeer lachwekkend. Wat een lompe presentator hadden ze daar voor! En een wetenschapper die, wat ze vast niet hadden afgesproken, geloof in God gelijk stelde aan geloof in UFO's, en het beide dom vond.
Ik werd gedwongen!! :) nee grapje :P
Ow dat waren van die blaat verhalen van de eo wat er allemaal wel niet zo slecht was aan glaasje draaien enzo... standaard verhaaltjes :)
Een openstaande deur is uitnodigend voor insluipers. En dat gebeurt bij bosjes, geloof me.
Volgens monroe niet :) Maarja, die vent is inmiddels al overleden :)

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Tja, als hij als enige authoriteit voor jou geldt, dan probeer je gewoon eens. Dan kom je er vanzelf achter. En inderdaad, je gaat er niet dood van ofzo.

• Diadem

Diadem

fossiel

Michelos:

Als je mij iets wilt vragen dan heb ik ICQ. En email. Ik heb niet voor niets zowel mijn ICQ UIN als mijn emailaddress ingevuld op GoT.

Ik ga mijn telefoonnummer, of andere prive gegevens van mij niet zomaar aan iedereen doorvertellen, dus dat krijg je niet.

Als je geen ICQ hebt is er email.

btw: ik ben geen sysop hoor. Ik ben moderator.

Jag:

Ik wil dus graag meedoen als het kan ja. of CP dit ook wil weet ik nog steeds niet btw. Ik heb het deze week vrij druk, maar misschien heb ik vrij snel daarna tijd. Hoop ik. Kennen jij en LD elkaar trouwens irl?

Elvhenk

Je gaat er niet dood aan zeg je zelf, wat is dan het probleem? "Anything that doesn't kill you makes you stronger"

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Je gaat er niet dood aan zeg je zelf, wat is dan het probleem? "Anything that doesn't kill you makes you stronger"
Neah, zo simpel is het ook weer niet. Als ik jou vraag: heb je zin in een fikse keelontsteking met alles erop en eraan? Dan heb je daar - neem ik aan - ook geen zin in.
Het mogelijke risico is dat mensen er mee overboord gaan qua geestelijke gezondheid, maar dat zal bij dit gezelschap op zich wel meevallen.
En het andere puntje is loslopend wild wat je mogelijk tegenkomt: een soort energievampieren (aaah!!! Nieuw eng woord). Daarmee bedoel ik dat er wel degelijk anderen op jouw energie kunnen teren. Je hebt ook mensen die energievampieren zijn, je kent ze vast wel: als je een tijdje met hun hebt gesproken, voel je je helemaal leeg gelopen. Ze moeten ook meestal dichtbij staand en aan je zitten.

(....?
Nou, ik ken ze wel) Kortom, alles valt of staat met persoonlijke ervaring

• Morgoth
Ik zeg niet dat robert monroe de waarheid spreekt, alleen is het dan niet vreemd dat hij totaal andere ervaringen heeft als andere mensen? Ennuh volgens mij heeft ie meer ervaring met astraal reizen als jou elvhenk, of nie? Is geen persoonlijke aanval ofzo hoor :)

Verwijderd

elvhenk -->
Je hebt ook mensen die energievampieren zijn, je kent ze vast wel: als je een tijdje met hun hebt gesproken, voel je je helemaal leeg gelopen. Ze moeten ook meestal dichtbij staand en aan je zitten.
*grin*
mensen die bij mij komen worden spontaan slaperig (niet omdat ik zo saai ben hoor) terwijl ik me dan juist meestal wat energieker begin te voelen >:)

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Elvhenk, als er dan inderdaad een andere geest in jouw lichaam heeft plaatsgenomen, kun je er zelf dan nog wel in? En zo ja, hoe kom je dan weer van zoiets af?

Verwijderd

ik mag hopen dat jullie glaasjedraai-experiment op een groot fiasco uitdraait. ik heb het niet zo op dat geesten verhaal namelijk.

en mocht het niet zo zijn dan verwacht ik een logische verklaring :P

Verwijderd

Met dat hele gedoe rond dat glaasje draaien ben ik nog eens gaan nadenken.. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar kan me wel vaag foute verhalen van anderen herinnen (alleen ook niet meer wat er precies allemaal zo eng aan was) Over gevolgen op hun persoonlijkheden kan ik niet al te veel zeggen, daarvoor is het veel te lang geleden (jaar of 7) maar er was in elk geval niemand extreem getraumatiseerd.
Wat ik met nog wel kan herinneren was een verhaal over drie kaarsen, waarvan de buitenste twee opgebrand waren, maar de middelste niet, die was alleen maar zwart geworden. Er waren trouwens meer mensen met zo'n verhaal. Iemand een verklaring?? :?

Verwijderd

Mwoah, dat glaasjedraaien is het uit handen geven van controle. Experimenten als automatisch schrijven kunnen ook op nare fiascos uitdraaien vanwege het uit handen geven van je eigen motorische beheersing. Hoeven niet per se kwade spoken te zijn. Een vet complex op zoek naar een uitlaatklep kun je ook mee lachen/huilen...

Energievampieren: de 'leukste' zijn incubi en succubi die zich voeden met de energie die vrijkomt tijdens natte dromen en fantasieen. Menstruatiebloed is weer wat anders, is volgens diverse hocuspocus fanaten (beoefenaars van sexmagie etc.) een goede basis voor 'materialisatie' van geesten of andere invloeden.

Verwijderd

solidsurfer>>>

Alleen het weggeven van motorische beheersing is toch wel zwak uitgedrukt. Je geeft je Geest en bewustzijn ook over.

Over die porno-vampieren : Wazig. Voor mij. Wat heeft hun komst met menstruatiebloed van doen.

OK.

Nog even dit over diegene die ik ken die het hebben gedaan (glaasje draaien ):

Buiten het feit dat een persoon dus psychisch niet in orde is , heeft hij me een aantal dingen toevertouwd : Bij de relatie die hij had met een vriendin , die heel erg into deze dingen was ( glaasje draaien,zwarte magie hekserij en whatever else) is ie werkelijk door het oog van de naald gegaan. Zelfmoordpogingen, totale uitputting (psychisch) , contact met je ouders/familie verliezen en alles wat daar tussen zit. DIt meisje beweerde zelf dat ze wist welke levens dat ze geleefd had en mat zich hieruit een bepaalde houding aan die erg CREEPY was. Ik heb er vaak genoeg gesproken en moet zeggen dat ze op z'n minst erg weird kon zijn.

Die jongen heeft me zelf gezegd dat ie de DOOD in haar ogen heeft gezien, voor hem een van de meest angstaanjagende dingen die hij ooits had meegemaakt. Die meid heeft hem tot in de diepste dalen getrokken en nog heeft ie er last van zegt ie (inmiddels 5 jaar geleden ).
Eenmaal is hij totaal overstuur mij komen vertellen dat hij haar een voorwerp heeft zien - laten - bewegen zonder aanraking ( geestkracht of psychokinese ofzo ). Zoals hij het vertelde kon ik het moeilijk niet geloven , eerlijk gezegd .
Of het waar is of niet, al die dingen die met die mensen is gebeurt en al die trubbels/overlast die ze zelf en anderen in de nabije omgeving ervan hebben gehad is aardig omvangrijk. Ik zelf heb hem meerdere malen een hart onder zijn riem moeten steken , toen ie nog een goeie vriend was (inmiddels zit ie aan de drugs...).

Of het nu wel of niet komt door het glaasje draaien, of zijn psychische toestand: het een kan ook gewoon het ander veroorzaakt hebben.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Elvhenk, als er dan inderdaad een andere geest in jouw lichaam heeft plaatsgenomen, kun je er zelf dan nog wel in? En zo ja, hoe kom je dan weer van zoiets af?
Er kunnen wel meerdere bewoners van 1 lijf zitten, dus dan kan je zelf ook nog wel bij. Soort bezetenheid, maar dan niet per definitie superopzichtig. Meer een soort mee-eter uit de grote ruif. Dat gaat dan wel ten koste van jezelf.
Hoe kom je ervan af, zodra je je ervan bewust bent, kun je dat wel loslaten hoor. Op de 1 of andere manier is die entiteit er vooral op uitnodiging, in de meeste gevallen. Voor een grote opruiming kan je wel meer hulp nodig hebben, beetje regressie-therapie bijvoorbeeld. Maar dat voert nu wat ver. Je kan me wel mailen hierover.

Morgoth, wat betreft ervaring, mijn eerste reactie was te zeggen van "ja dat zal wel dat ie Monroe meer ervaring heeft". Maar bij nader inzien weet ik dat niet zo zeker. Ik geloof dat ik per ongeluk wel eens wat rondreis. En bovendien is meer ervaring niet altijd een pre. Ik heb wel meer mensen ontmoet met veel ervaring en dat waren geen tiepjes om jaloers op te zijn.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Of het nu wel of niet komt door het glaasje draaien, of zijn psychische toestand: het een kan ook gewoon het ander veroorzaakt hebben.
Typisch voorbeeld ja. Wat was er nou het eerst? Dit komt overeen met wat ik bij anderen ook heb gezien. Mensen die hier het diepst in gaan - en er kennelijk ook heel goed in zijn - zijn emotioneel onstabiel. Dus ik vermoed dat ze dat al waren, en door al dat paranormale gepeuter nog gekker zijn geworden. Sommigen weten het nog aardig te verhullen ook met een autoritaire houding en veel rationaliseren.
[edit: wat geraaskal van gisteravond verwijderd.. ;) ]

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Kennen jij en LD elkaar trouwens irl?
Ja. En erger nog, we wonen allebei even ten oosten van Utrecht. Dus als je mee wilt doen zul je je toch op de een of andere manier naar Bunnik of Houten moeten verplaatsen. :) Nu het goede nieuws: beide hebben een station.

Lord Daemon

• Morgoth
Morgoth, wat betreft ervaring, mijn eerste reactie was te zeggen van "ja dat zal wel dat ie Monroe meer ervaring heeft". Maar bij nader inzien weet ik dat niet zo zeker. Ik geloof dat ik per ongeluk wel eens wat rondreis. En bovendien is meer ervaring niet altijd een pre. Ik heb wel meer mensen ontmoet met veel ervaring en dat waren geen tiepjes om jaloers op te zijn.
Naja, we hebben het er nog wel eens over en we zullen maar stoppen met off-topic te wezen :)
Ja. En erger nog, we wonen allebei even ten oosten van Utrecht
Ten westen van utrecht ruled veel meer ;) >:)

Verwijderd

Op maandag 27 november 2000 22:05 schreef Michelos het volgende:
solidsurfer>>>

Alleen het weggeven van motorische beheersing is toch wel zwak uitgedrukt. Je geeft je Geest en bewustzijn ook over.

Over die porno-vampieren : Wazig. Voor mij. Wat heeft hun komst met menstruatiebloed van doen.
Het bloed staat voor leven.
Geesten en demonen kun je dus helpen/dwingen zich te laten materialiseren of manifesteren dmv wierook, bloed, en ook wel sperma, al is het werken met sexuele energie nog lastiger door de subjectieve aard ervan. Vandaar die wazigheid;).
Die jongen heeft me zelf gezegd dat ie de DOOD in haar ogen heeft gezien, voor hem een van de meest angstaanjagende dingen die hij ooits had meegemaakt. Die meid heeft hem tot in de diepste dalen getrokken en nog heeft ie er last van zegt ie (inmiddels 5 jaar geleden ).
Die arme jongen, zo zie je maar: liefde maakt meer kapot dan drank goed kan maken. Maar au serieux: er zijn nou eenmaal de zgn zwakkere broeders die erg vatbaar zijn voor suggestie. Deze mensen moeten dus enigzins beschermd worden voor lieden die ze als speelgoed beschouwen, al is dat niet altijd mogelijk. De oprichter vd satanskerk in de VS, Lavey, stelt ergens in zijn geschriften dat zulk soort mensen tot instrumenten worden (om de wil te doen van kwaadwillende lieden of demonen) vanwege hun totale gebrek van wilskracht. Slaaf van eigen lusten en die van anderen, zoiets.
Op maandag 27 november 2000 22:19 schreef Elvhenk het volgende:
Er kunnen wel meerdere bewoners van 1 lijf zitten, dus dan kan je zelf ook nog wel bij. Soort bezetenheid, maar dan niet per definitie superopzichtig. Meer een soort mee-eter uit de grote ruif. Dat gaat dan wel ten koste van jezelf.
Hoe kom je ervan af, zodra je je ervan bewust bent, kun je dat wel loslaten hoor. Op de 1 of andere manier is die entiteit er vooral op uitnodiging, in de meeste gevallen. Voor een grote opruiming kan je wel meer hulp nodig hebben, beetje regressie-therapie bijvoorbeeld.
Die entiteiten wil je dus lekker weghebben in zo'n geval, lijkt me. Gaten id aura dicht en zo. Dat kan dus alleen door meditatie/gebed/ritueel, hoe zie je regressie daar een rol in spelen, tenzij het een kwestie is van complexen/groepen neuroses die hun eigen voordeel najagen ten koste van het conglomeraat dat het totaal vh individu is?

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Die entiteiten wil je dus lekker weghebben in zo'n geval, lijkt me. Gaten id aura dicht en zo. Dat kan dus alleen door meditatie/gebed/ritueel,
Ik ben met je eens dat gaten dichten e.d. en dicht houden het beste gaat d.m.v. meditatie/visualisatie.
hoe zie je regressie daar een rol in spelen, tenzij het een kwestie is van complexen/groepen neuroses die hun eigen voordeel najagen ten koste van het conglomeraat dat het totaal vh individu is?
Ik denk dat ik regressie in vrij ruime zin van het woord bedoel. En dan is dat meer het aanspreken van reeds aanwezige entiteiten. Dat kan dus van alles zijn en die kun je ook wel aanspreken zodra iemand in een lichte trance is. Je kunt vragen wat diens doel van de aanwezigheid is. En dan kan daarop het antwoord zijn (voorbeeldje) "de gastheer/vrouw extra lekker in de shit douwen zodat die geen verantwoordelijkheid hoeft te nemen". In zo'n geval worden dus altijd twee doelen gediend: die van de entiteit en die van de gastpersoon. De entiteit omdat hij lekker mee kan liften en energie afsnoept. De gastpersoon kan ook redenen hebben om authoriteit af te geven (wentelen in slachtofferrol, aangeleerde machteloosheid) etc.
Afijn, wil iemand dat soort patronen doorbreken, dan kan het nuttig zijn om naar entiteiten te zoeken, naast overige emotionele achtergronden van de persoon zelf.

Genoeg gegoogd...

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Diadem, gaan wij jou ooit zien in Bunnik, of moeten Jag en ik het samen gaan proberen? Nog even een vraag aan iedereen: helpt het om spookachtige muziek te draaien tijdens het glaasje draaien?

Lord Daemon

Verwijderd

Op vrijdag 01 december 2000 13:35 schreef Lord Daemon het volgende:
helpt het om spookachtige muziek te draaien tijdens het glaasje draaien?

Lord Daemon
neuh maar je icoon op je voorhoofd krassen wel :P

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Moet ik dan ook gaan ronddraaien? :) En denk je echt niet dat wat goede Gothic geesten zal lokken? Zwarte kaarsen?

Lord Daemon

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Ja, zwarte gothic kaarsen... haha

LOL

Verwijderd

Ik denk dat geesten bestaan, maar er zijn goede en slechte. De slechte zijn demonen, zij horen bij de duivel en zijn klein en zwart. En de goede zijn engelen, zij horen bij God en zijn groot en wit en zijn sterker dan demonen! Als jij God vraagt of hij jou beschermt met zijn engelen zal hij dat doen.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

welnee

Verwijderd

Wel ja

Verwijderd

Witte en zwarte hoeden, whahahahaaaaa!!*D
Sla eens de Sleutels van Salomon open, dan zie je dat er zat demonen zijn in alle soorten en maten. Bijna net zoveel als goden... of engelen. Enzo. Maar alleen als je dus enig vertrouwen hebt in de traditionele demonologie. En laten we wel wezen, wie heeft dat nou niet? :7

• Crusader

Crusader

Arc Nature

LD, heeft het experiment inmiddels plaatsgevonden?

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
mochten er mensen gaan glaasje draaien, dan wil ik daar graag aan meedoen.

ik heb er veel over gehoord, en een tijdje geleden er ook een thread over gestart. ik kreeg alleen reacties die het afraadden om redenen die hier ook genoemd worden. redenen waar ik niks aan heb, omdat ik niet in geesten geloof. ik zie er dus ook geen gevaar in, en ik wil het graag een keer proberen.

mocht ik daarna denken dat geesten bestaan, dan is dat op zich waarschijnlijk een grotere schok voor me dan een of andere kwade geest achter me aan. die kan er dan ook wel bij.

ik stel overigens mijn kamer volledig ter beschikking voor een meeting als we gaan glaasje draaien. is alleen wel in enschede, niet echt centraal.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op maandag 27 november 2000 22:05 schreef Michelos het volgende:
solidsurfer>>>

OK.

Nog even dit over diegene die ik ken die het hebben gedaan (glaasje draaien ):

Buiten het feit dat een persoon dus psychisch niet in orde is , heeft hij me een aantal dingen toevertouwd : Bij de relatie die hij had met een vriendin , die heel erg into deze dingen was ( glaasje draaien,zwarte magie hekserij en whatever else) is ie werkelijk door het oog van de naald gegaan. Zelfmoordpogingen, totale uitputting (psychisch) , contact met je ouders/familie verliezen en alles wat daar tussen zit. DIt meisje beweerde zelf dat ze wist welke levens dat ze geleefd had en mat zich hieruit een bepaalde houding aan die erg CREEPY was. Ik heb er vaak genoeg gesproken en moet zeggen dat ze op z'n minst erg weird kon zijn.

Eenmaal is hij totaal overstuur mij komen vertellen dat hij haar een voorwerp heeft zien - laten - bewegen zonder aanraking ( geestkracht of psychokinese ofzo ). Zoals hij het vertelde kon ik het moeilijk niet geloven , eerlijk gezegd .
Of het waar is of niet, al die dingen die met die mensen is gebeurt en al die trubbels/overlast die ze zelf en anderen in de nabije omgeving ervan hebben gehad is aardig omvangrijk. Ik zelf heb hem meerdere malen een hart onder zijn riem moeten steken , toen ie nog een goeie vriend was (inmiddels zit ie aan de drugs...).

er zijn niet alleen van glaasjedraaien mensen gek geworden. sommige mensen worden gek geboren, anderen worden door bepaalde ervaringen in hun leven gestoord. de menselijke geest heeft als eigenschap dat je jezelf vrij makkelijk wat kan inbeelden, bijvoorbeeld zien wat er niet is en gebeurtenissen herinneren die nooit gebeurd zijn.

ik kan me overigens goed voorstellen dat ik van glaasjedraaien gek zou worden, als er echt geesten bestaan.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Aatos:
...de menselijke geest heeft als eigenschap dat je jezelf vrij makkelijk wat kan inbeelden...
Je spreekt jezelf wel erg tegen. Jij gelooft toch niet in geesten?
Overigens ben ik het met het laatste stukje totaal niet eens. Sommige mensen gooien een gebeurtenis wel heel erg snel op "ach, ik zal het me wel ingebeeld hebben". Jammer, als dat nou eens minder snel gebeurde, dan gingen mensen op onderzoek uit, onderzoeken waar zo'n gebeurtenis nou vandaan komt.
Doordat mijn moeder een bijna dood ervaring heeft gehad, ben ik zaken gaan onderzoeken. En ik heb geen moment gedacht "ach, dat zal ze zich wel ingebeeld hebben". Alleen door die gebeurtenis ben ik nu een stuk wijzer geworden, ik hoop dat meerdere mensen een stuk wijzer zullen worden op dit gebied.

Oh ja, ik acht de kans heel erg groot dat indien er inderdaad "iets" gebeurd tijdens jullie experiment glaasje draaien, dat jullie conclusie heel snel zal zijn dat het onbewuste spierbewegingen zijn of wat dan ook.
Want geesten, daar geloof je toch zeker niet in?
Afijn, dan zijn we nog geen steek verder.

Verwijderd

Ik heb toen ik 14 was met een groepje glaasje gedraait, nou kan je dat niet erg serieus nemen, maar dr gebeurden toch wel creepy dingen. En de vriendin waarbij we t deden beweerd dat er nog steeds gare dingen gebeuren in haar huis. Weet niet of ik t moet geloven, maar op dat moment weet ik wat ik gezien heb en zal t zekers nooit meer doen.

Ik geloof dus wel in geesten.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Bedankt voor je bijdrage Sanniej.
Voor mij hoeft er geen experiment plaats te vinden. Maar de mensen die het tóch willen proberen, laat dit nogmaals een waarschuwing zijn. Deze berichten komen echt niet uit de lucht vallen en ik geloof ook niet dat het verzonnen of ingebeeld is.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.