Alles in 1 keer maar...
CrusaderDe houding van Captain Proton begin ik een beetje irritant te vinden. Zo'n (in mijn ogen) arrogante houding vind ik hier ongepast en getuigt van een weinig respectvolle houding ten opzichte van andere deelnemers aan deze discussie.
Eerst Diadem, nu ik... arrogantie begint hier een soort geuzennaam te worden

Het stoort mij dan ook dat de enige grond waarop CP bepaalde meningen botweg als onzin afdoet, het feit is dat het niet te bewijzen is.
Achgot, stoort het je? Wat zielig nou...
Maar laat ik voor de grap eens aannemen dat alles wat hier op dit forum naar boven gebracht wordt waar is.
Dat zou betekenen dat wij allen afstammen van atlantiers en van aliens, en bovendien dat we door god geschapen zijn. Verder hebben wij allen dan een onsterfelijke ziel die zowel reincarneert als na de dood voor altijd in de hemel komt, Wij kunnen telepatisch communiceren, voorwerpen bewegen met onze geest, praten met de doden, tijdreizen, ons niet houden aan de natuurwetten, en bovendien zou dan ook nog het spook-dat-dingen-verstopt-en-later-op-dezelfde-plek-weer-teruglegt bestaan! (die laatste is de enige van dit rijtje waar ik soms wel in geloof

) "God" is hier al gedefinieerd als alles, liefde, een strenge oude man, als ratio, en als Lilith.
Als je dit rijtje zo terugleest, zie je natuurlijk wel dat bepaalde dingen elkaar gewoon uitsluiten. Ook jij moeten de meeste dingen afwijzen als je tenminste een consistent beeld wil hebben van hoe de wereld werkt.
Nou zou ik echt niet kunnen zeggen of god nou een wijze oude man is of dat hij de ratio is, of dat hij de liefde is. En dat kan jij ook niet, of tenminste: je kan het proberen, maar je komt tot een heel andere conclusie dan de meeste van je medetweakers.
Wat je dan dus eigenlijk doet is vrij willekeurig stellingen afwijzen. Kiezen voor je eigen wereldbeeld. Daar ontkom je niet aan zolng je gelooft in (enkele van) de bovengenoemde dingen.
Je kan ook kiezen om ze allemaal af te wijzen. Dit heeft niet zulke grote gevolgen: de meeste wees je toch al af. Ook het wereldbeeld wat je dan hebt blijft logisch en consistent: voor "bovennatuurlijke gebeurtenissen" is altijd wel een rationele verklaring te verzinnen. Prober het maar eens...
Ik persoonlijk vind dat je wel wat verder mag kijken dan je neus lang is. Waarom moet je alles en relatie brengen met de hedendaagse wetenschap?
Waarom? Omdat je anders een beetje vaag "ins blaue hinein" gaat lullen over dingen die wel zo zouden kunnen zijn of niet, maar waarvoor je geen enkel bewijs hebt. Het kan ook net zo goed precies andersom zijn.
Bovendien, wat is er mis met een rationele verklaring? Dat de wereld er saai van wordt?
Stel dat je nietsvermoedend op straat loopt. Je loopt alleen. Opeens staat er een vent met een pistool tegen je hoofd en eist je geld. Je weet te ontkomen en vlucht naar het dichtstbijzijnde politieburo om je verhaal te doen. Je verteld de agenten wat je is overkomen.
Je kunt niet BEWIJZEN dat er een vent je bedreigt heeft. Zeggen die agenten dan ook tegen jou dat die vent niet bestaat omdat het niet te bewijzen is? Dat zou wat zijn zeg!
Maar het is wel AANNEMELIJK te maken... en dat is nou net waar het wat mij betreft bij het onderwerp geesten ook om gaat. Het is dan misschien (nog) niet te bewijzen, maar het is wel aannemelijk te maken.
Ik zal deze analogie eens verder uitbouwen. De politiebeambte slaat onmiddellijk alarm en geeft aan alle agenten door dat ze op een man met een bepaald signalement moeten letten en arresteren. De agenten gaan zoeken naar die man, maar vinden niets. Helemaal niets. Op het bureau wordt er een aantekening gemaakt en iedereen gaat verer met zijn werk.
Een week later sta jij daar weer. Weer ben je bedreigd. Opnieuw gaat de politie zoeken, en opnieuw vinden ze niks. Maar volgende week sta je er weer.
Denk je nu echt dat ze nog een keer gaan zoeken? En weer niks vinden? En nog een keer niks vinden? De verschijning laat geen enkel spoor na, pleegt ook geen echte misdaad, want dan zouden er sporen zijn. Dit soort dingen zijn al zo vaak onderzocht en keer op keer wordt er niets gevonden...
Denk je nou werkelijk dat al die mensen op de wereld met dezelfde ervaringen en die elkaar niet kennen, die verhalen uit hun duim gezogen hebben? Dat lijkt mij heel sterk.
Dat is het nu juist. Die verhalen KOMEN NIET OVEREEN!!!
Die verhalen sluiten elkaar uit, en zijn vaak incompleet of intern inconsistent. En altijd niet te verifieren.
En waarom is het zo onmogelijk dat ze uit de duim gezogen worden? Mensen zijn allemaal ongeveer hetzelfde, kunnen onderverdeeld worden in hokjes. (daarop berust de hele truuk van waarzeggerij. Bepaal het hokje en je kan die persoon precies zeggen wat ie wil horen. Lees Sylvia Brown nog maar eens...)
Mensen zijn niet zo origineel in hun fantasieen. En concepten als "de dood" zijn moeilijk te bevatten en worden daarom al gauw in het mystieke getrokken, ook al omat mensen er bang voor zijn.
Bovendien kennen de mensen elkaar misschien niet persoonlijk, maar door de massamedia orden deze ideeen wel degelijk verspreid. In welk land kan je nou geen X-files kijken? En internet barst van de sites die claimen de eeuwige waarheid te verspreiden. En internet wordt overal ter wereld gebruikt, zelfs in het armste afrikaanse land zijn er nog internetcafes.
Ik vind ook dat mensen zoals CP ervoor zorgen dat mensen niet vertellen over hun ervaringen omdat ze alleen maar voor gek worden uitgemaakt.
Iemand die het echt zeker weet laat zich echt niet door mij ervan weerhouden te posten hoor, zo iemand is toch overtuigd van zijn eigen gelijk. Kijk maar om je heen... Alleen iemand die er niet zo zeker van is zou wel eens kunnen luisteren naar mijn argumenten ja, ik ben tenslotte degene die alles beargumenteert in deze discussie...
En waarom geesten zich misschien niet laten zien bij sceptici?? Simpel, omdat sceptici dan niet meer sceptisch zijn over geesten en bepaalde ervaringen die erbij horen.
Je snapt geloof ik niet helemaal wat scepticisme inhoudt. Scepticisme houdt in dat je ALLES sceptisch bekijkt, dus ook wetenschap en alles waar je zelf wel in gelooft. Als jij ervan overtuigd bent dat geesten bestaan, kan je nog teeds scepticus zijn. Alleen dan moet je niet alles zomaar aannemen, maar zelf alleen die dingen geloven waarvoor je het bewijs kent.
Ze weten dan dat er toch meer moet zijn dan ze tot dan toe hebben aangenomen aan de hand van de wetenschap waar ze zo aan vast hielden...
een scepticus die vasthoudt aan de wetenschap is geen scepticus... Een echte scepticus houdt zich namelijk helemaal NERGENS aan vast (behalve misschien aan Descartes)
Of de sceptici doen een eventuele gebeurtenis af als iets dat ze zich verbeeld hebben en dan heb je er nog niets aan.
Is dat fout dan? Als je met je verstand tot de conclusie komt dat het verbeelding is of een tochtend raam of te hard knijpen in gloeilampjes?
ElvhenkOver dogmatisch, misschien gebruik ik het woord verkeerd. Ik bedoelde het volgende te zeggen: ik vind het kortzichtig om alleen zg. wetenschappelijke feiten te accepteren.
Ik vind het kortzichtig om zomaar dingen aan te gaan nemen op grond van een vaag gevoel...
Ik vind het bijna sneu, omdat er dan zoveel aan je voorbij gaat./quote]
waarom heb ik het gevoel dat ik deze al zo vaak gehoord heb? Het argumnt van de gelovige: "als je god niet kent, kan je niet gelukkig zijn."
Geloof me, dat gaat prima...
[...]
Tja... Onze wereld is nou eenmaal niet zo mooi als die van onze fantasie. Maar om dan de echte wereld maar aan te passen... Dat gaat me toch iets te ver.
Maar al te vaak vinden mensen, door een gebrek aan inlevingsvermogen in anderen, dat ze zelf heel bijzonder zijn. maar voor een buitenstaander zijn ze dat helemaal niet, gewoon een ander mens.
De logische conclusie voor sommigen is dan dat ze ook meer kunnen dan andere mensen. Aangezien ze nergens echt goed in zijn (of beter gezegd: op elk terrein is er wel een mens ergens beter in) verzinnen ze dan een terrein waarop ze zelf het beste zijn, zoals magie of telepathie of noem maar op.
[...]
deze analogie is fout... een wetenschapper zou op die hand/kat/whatever aflopen, het beest oppakken, en zeggen: zie je: 4 poten. geblaf: het is een hond.
miauwt en krabt het beest, dan zou ie zeggen. Heej, een kat!
[...]
zoek een bosje uit... de rest kan je wl lezen in ander threads.
Jij sluit bij voorbaat dit onderwerp uit van discussie... Of beter gezegd, van logica. Maar logica valt niet te ontkennen zonder ALLES te ontkennen. Immers, wanneer logica niet meer opgaat, is zinnig taalgebruik ook onmogelijk, Want woorden verliezen hun betekenis.
[...]
Dit is een drogreden. Je kan hier niet over discussieren, namelijk omdat je er niet over kan discussieren, dat is wat jij zegt. Dit klinkt verdacht veel als die moeder die bij elke vraag van haar kind antwoord met "omdat".
[...]
In dat geval zou ik zeggen: slaap lekker verder, ik zal je niet meer storen
Michelos[...]
maak je geen zorgen, ik trek me er niks van aan... beledigd worden door mensen die je toch niet kent, ach, so what...
[...]
So now I'm waiting for the end of time
to hurry up and arrive...

[...]
de intentie is er hoor, maak je geen zorgen. Maar nu de reden nog...
[...]
Ik neem alleen iets aan al ik het bewijs ervoor ook heb...
[...]
Ben jij dan niet nieuwschierig naar hoe deze wereld werkt, maar dan ook naar de redenen daarachter? Als je bereid bent om zomaar aannames over atlantiers te gaan doen omdat dat wel cool klnikt kennelijk niet...
[...]
LOL!
Mijn ouders hebben me altijd volledig vrij gelaten in mijn religieus/spirituele ontwikkeling. Zijn met me naar de kerk gegaan toen ik daarom vroeg, ook al kwamen ze daar zelf al jaren niet meer, en ze hebben nooit geprobeerd om me een kant op te duwen.
Ook mijn school niet. Ik heb op een basisschool gezeten die toen ie gesticht werd (in zeewolde) de enige was en daarom een school probeerde te zijn waar iedereen terecht kon. Men presenteerde dit soort dingen daar gewoon, zonder er een oordeel aan te verbinden.
[...]
deze opmerking zelf ook
{quote]In welk hol leef jij eigenlijk? Tegenwoordig is het meer dan ooit in het nieuws en houdt het meer mensen dan ooit bezig.
ik leef in het hol dat aarde heet. Een planeet vol met mensen die nog maar net ontsnapt zijn aan de klauwen van religie, zich ontworteld voelen, en daarom de meest vreemde dingen gan geloven als die een beetje leuk klinken.
UFO's, X-files, Aliens, Geesten, Paranormaal, films. Het is al een tijdje op z'n hoogtij.
Ik geloof ook niet in Startrek of in GTST. Dat is allemaal fictie, bedoeld als amuzement. niet als levensles.
Je bet wel heel zielig vind ik als je feit en fictie niet kan scheiden.
Een hoop is opgeblazen
gebakken lucht bedoel je?

en hoop is gewoon echt (geloof het of niet)
ik geloof het niet.
Wist je dat meer dan 60% van de Amerikanen al in Buitenaards leven geloven.
Dat geloof ik, en daarin hebben ze gelijk ook. Ik geloof ook in buitenaards leven. De kans dat ALLEEN op aarde leven is ontstaan, is welhaast oneindig klein... en het is dan ook naief te denken dat er niet ergens nog meer leven zou kunnen zijn. Waarom op een andere planeet evolutie niet zou werken dus.
Of we het zouden herkennen is een andere vraag.
Niet het goede topic maar het hang allemaal samen.
het hangt er alleen mee samen als je ook gelijk gelooft in vreemde dingen als aliens die mensen ontvoeren en onethische tests doen. En bovendien, het bewijs dat de kans op aliens hee lhoog is, is vrij hard. Gewoon de formule invullen. Heb hem nu niet bij de hand, stuur ik nog wel eens op...
Lees eens de kranten/tijdschriften ( niet alleen Natuur en Techniek, daar staat dat niet in.. no offense , geod blad, lees ik ook hoor) praat eens met de mensen om je heen. Sta in het leven ( ).
Die bladen die het hier wel over hebben komen niet met bewijzen. Daarin staat alleen maar hoe het is maar nooit waarom. En in het volgende blad staat het allemaal weer helemaal anders... Wat moet je daarmee???
Edit: ff quote-codes goed gezet...