@Jazzper: [lang verhaal]
Mee eens. Ik ben zelf begonnen met een Praktica (met een 50 mm F1.8 lens), die helaas vrij snel kapot ging (transportmechanisme). Daarna kocht ik een oerdegelijke Canon Ftb-QL en sindien is Canon míjn 'favomerk'.

Nikon vond ik altijd al minder aantrekkelijk; neem nou bijvoorbeeld de AF-motor die in de camerabody zit.

Ja ik weet dat er ook allang Nikon objectieven zijn die een interne AF-motor hebben (zelfs een 'hypersonic motor'; hoezo kopie van Canon's USM?

). Ik heb met mijn Canon Ftb om m'n nek ook wel eens de opmerking gekregen "Waarom heb je geen Nikon, da's het beste merk wat je kunt krijgen.".

Ben ik het natuurlijk niet mee eens... in (professionele) objectieventesten zie je vaak dat Canon en Nikon elkaar niet veel ontlopen; Nikon wint misschien net iets vaker maar is meestal ook iets duurder (nieuwprijs iig). Maar als je naar een merk als Leica

of Contax kijkt, dan zit je toch echt nog weer in een andere prijs- en kwaliteitsklasse!
Inmiddels heb ik sinds een jaar of 4 een Canon EOS 600, tweedehands (van een kennis) gekocht. Ook een superdegelijke camera. Veel degelijker dan bv. de nieuwere Canon EOS 300n. Die nieuwe camera's zijn lichter en hebben idd veel meer plastic ipv metaal. Je hebt zelfs standaardzooms met kunststoffen bajonetvattingen.
Die EOS 600 heeft maar 1 scherpstelpunt, maar dat vind ik meer dan genoeg.

Eerst het scherpstelpunt bepalen, dan in detail naar de compositie kijken, belichting en scherptediepte instellen... en afdrukken. Het zijn allemaal belangrijke stappen in het nemen van een opname, die niet perse bij elkaar gestampt hoeven te worden om het makkelijker te maken. Daarom vind ik AF met 45 punten of zelfs ooggestuurde AF in de eerste instantie onzin (tot ik het uitprobeer waarschijnlijk

). Ik kan iig perfect doen wat ik wil met mijn huidige niet-spliksplinternieuwe camera -- en ik heb een degelijk toestel dat er niet uitziet als een stuk speelgoed (zoals de moderne toestellen die je voor dezelfde prijs koopt).
[
Voor 6% gewijzigd door
Aham brahmasmi op 02-06-2003 16:51
]