People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.
Verwijderd
Spijtig genoeg kan ik dit jaar niet naar de 24 uur van Francorchamps gaan, de geboorte van mijn 2de zoontje heeft voorang dit jaar
70-300mm lens gebruikt.
Hoop dat het dit weekend even prachtig weer is...

weet iemand wat er hier gebeurd is, ik heb geen idee hoe die heldere ring in beeld is gekomen, heb de foto totaal niet bewerkt. Zou het kunnen dat de zonnekap die ik gebruik hier iets mee te maken heeft??

en dan nog een vette viper langs achter getrokken heb hem klikbaar gemaakt.

[ Voor 0% gewijzigd door Royale de Luxe op 24-04-2003 21:20 . Reden: tjonge.... ]
Als ik bij een waarzegster ga, weet zij dan ook op voorhand dat ik geen geld bij heb?
Verwijderd
Heeft iemand eens wat tips voor mij vwb het scannen van dia's en foto's? Resolutie, instellingen, nabewerken? Ik heb een Agfa Snapscan E52, lijkt me toch een prima scanner voor dit soort doeleinden? Ik mis toch altijd wat scherpte, terwijl de resolutie van het ding toch 1200dpi optisch is.
Zeker als ik nu geen grote vergroting moet maken, scan ik in op 1200 DPI (scanner gaat tot 2820), omdat ik dan veel minder last heb van Moiré.
Royale de Luxe: Hoe zit het met jou? Heb jij ook last van "korreligheid/grain moiré" op 2820 DPI? De foto's zijn weer erg mooi. De donkere ring waar je het over hebt is "vignettering", het donkerder worden van de foto in de hoeken. Ik heb er ook last van als ik mijn 28-80 op 28 mm gebruik. Misschien ook wat invloed van de zonnekap, zou kunnen.
[ Voor 22% gewijzigd door Devster op 25-04-2003 11:41 ]
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

De rest is niet echt bijzonder, er zit ook weinig actie in zeg maar..
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.
Toch wel, je kon dat ook al zien op mijn voorbeeld scan die ik voor je had ingescand, maar niet zo dat het stoort, trouwens ik scan zelden zo hoog in, ik gebruik ze meestal op schermresolutie, vindt dat nette settings en de kwaliteit hoeft niet echt veel groter, ik dacht dat je dan op 1440Dpi inscande.Devster schreef op 25 april 2003 @ 11:39:
Royale de Luxe: Hoe zit het met jou? Heb jij ook last van "korreligheid/grain moiré" op 2820 DPI? De foto's zijn weer erg mooi. De donkere ring waar je het over hebt is "vignettering", het donkerder worden van de foto in de hoeken. Ik heb er ook last van als ik mijn 28-80 op 28 mm gebruik. Misschien ook wat invloed van de zonnekap, zou kunnen.
Als ik voor afdrukkwaliteit ga print ik toch nooit groter dan een a4'tje af en daar heb je geen zichtbare korreligheid.
Wat wel wil helpen is je foto een klein beetje resizen, dan gaat die korrel een beetje vervagen.
Als ik bij een waarzegster ga, weet zij dan ook op voorhand dat ik geen geld bij heb?
Vond dit persoonlijk leuke foto's, tja mijn smaak, heb er veel waar je bv aan de Busstop chicane staat waar inhalen veel gebeurd, zal vanavond nog eens gaan snuisteren in mijn negatieven.willem169 schreef op 25 April 2003 @ 11:42:
Als ik eerlijk mag zijn, vind ik dit de enige aardige die er tussen zit:
[afbeelding]
De rest is niet echt bijzonder, er zit ook weinig actie in zeg maar..
Wie weet zit daar meer in.
Ik dacht in eerste instantie dat de korreligheid kwam door de korrel van de film..Royale de Luxe schreef op 25 April 2003 @ 14:00:
[...]
Toch wel, je kon dat ook al zien op mijn voorbeeld scan die ik voor je had ingescand, maar niet zo dat het stoort, trouwens ik scan zelden zo hoog in, ik gebruik ze meestal op schermresolutie, vindt dat nette settings en de kwaliteit hoeft niet echt veel groter, ik dacht dat je dan op 1440Dpi inscande.
Als ik voor afdrukkwaliteit ga print ik toch nooit groter dan een a4'tje af en daar heb je geen zichtbare korreligheid.
Wat wel wil helpen is je foto een klein beetje resizen, dan gaat die korrel een beetje vervagen.
Ik ben aan het experimenteren met de DPI setting, het hangt sterk van de film af.
Resizen helpt inderdaad, vooral de resize van IrfanView is erg goed, die gebruik ik nu vaker dan die van Photoshop!
Persoonlijk gebruik ik zoals devster een Minolta dimage dual scan IIIVerwijderd schreef op 25 April 2003 @ 11:08:
Ik zie hier allemaal van die hele goeie scans!
Heeft iemand eens wat tips voor mij vwb het scannen van dia's en foto's? Resolutie, instellingen, nabewerken? Ik heb een Agfa Snapscan E52, lijkt me toch een prima scanner voor dit soort doeleinden? Ik mis toch altijd wat scherpte, terwijl de resolutie van het ding toch 1200dpi optisch is.
Wat je nodig hebt is veel geduld bij de juiste manier van scannen heb je al geprobeerd van misschien je hand eens op je scannerdeksel te leggen, zodat de druk op het glas iets hoger is, het kan dat je deksel niet genoeg duwt op je foto zodat het resultaat onscherp is. Had dit probleem met mijn canonscan ook.Verder kan je veel doen met een goede software om je foto's te bewerken. Bv. photoshop op paintshop pro, je kan ook al redelijk resultaten bereiken met PS elements.
Een beetje geduld bij het zoeken van de juiste settings doet ook wonderen.
Verwijderd
Die tip met het scannerdeksel zal ik eens proberen. Klinkt trouwens leuk, die Minolta, maar ik ga niet nog meer geld aan scanners uitgeven.... Deze Afga was al duur genoeg.
Maar ik begrijp ook een beetje dat het 'all about' software is? Ik verwacht eigenlijk gewoon een goeie scan uit de scanner, eventueel een unsharp maskje erover en klaar. Is dat naief?
Ik vrees van wel, als je een scanner laat doen kan je verkeerde color levels krijgen,Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 19:39:
Hey Royale en Devster!
Die tip met het scannerdeksel zal ik eens proberen. Klinkt trouwens leuk, die Minolta, maar ik ga niet nog meer geld aan scanners uitgeven.... Deze Afga was al duur genoeg.
Maar ik begrijp ook een beetje dat het 'all about' software is? Ik verwacht eigenlijk gewoon een goeie scan uit de scanner, eventueel een unsharp maskje erover en klaar. Is dat naief?
te donker en/of te licht, daarom dien je met de software van je scanner al heel wat oefenen tot je krijgt wat je zelf mooi vindt. wat je zelf mooi vindt is al redelijk wat, vergeet niet dat je zelf de meest kritische persoon bent.
In het begin neemde ik er altijd de originele foto bij tot ik op mijn scherm een even goede kwaliteit zag, naar verloop is dit veranderd en ga je zelf zien wat goed genoeg is voor jou. Oefenen is hier het devies tot je gelukkig bent met de resultaten. En laat je niet afschrikken door de software, speel ermee tot het gewenste resultaat.
Dan zal je zien dat je scanner ineens veel meer kan dan je had gedacht.
Ik gebruik een goedkoop Canoscan flatbedscannertje (van m'n broer), en daarbij heb ik bij gewone afdrukken vaak verschrikkelijke moiré-achtige rasters in m'n foto's. Erg raar. De kleuren zijn ook erg lastig goed te krijgen. En de parallele verbinding valt ook wel eens weg. Toch maar eens zelf een échte scanner kopen (zal wel USB 2.0 worden).Devster schreef op 25 April 2003 @ 11:39:
Ik heb dus speciaal voor dit doel een Dia/NegatiefScanner gekocht (Minolta Dimage Scan Dual III). Een fijn en snel apparaat. Het enige waar ik nu tegenaan loopt is "Grain Moire". Ik heb hier een stukje over geschreven op DPZ: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=405
Zeker als ik nu geen grote vergroting moet maken, scan ik in op 1200 DPI (scanner gaat tot 2820), omdat ik dan veel minder last heb van Moiré.
En is zo'n filmscanner nou echt dat geld waard? Zijn de scans zichtbaar beter dan die van een afdruk? Moet haast wel lijkt mij...
Vignettering/lichtafval in de hoeken is inderdaad wel erg duidelijk waar te nemen bij een aantal van die foto's van Royale de Luxe. Door een zonnekap kan dit natuurlijk nooit komen, tenzij je een zonnekap voor tele op een groothoekobjectief hebt zitten.
Maar lichtafval kun je alleen tegengaan door te diafragmeren, wat natuurlijk lang niet altijd kan (te lange sluitertijden).
Wel ik kan je zeggen dat ik hiervoor een canoscan FB630u gebruikte... en de scans waren afschuwelijk, altijd overgesatureerd, je had veel nabewerking om toch een goede foto te krijgen, nu volstaat het over het algemeen met autolevels.Aham brahmasmi schreef op 29 April 2003 @ 17:17:
[...]
Ik gebruik een goedkoop Canoscan flatbedscannertje (van m'n broer), en daarbij heb ik bij gewone afdrukken vaak verschrikkelijke moiré-achtige rasters in m'n foto's. Erg raar. De kleuren zijn ook erg lastig goed te krijgen. En de parallele verbinding valt ook wel eens weg. Toch maar eens zelf een échte scanner kopen (zal wel USB 2.0 worden).
En is zo'n filmscanner nou echt dat geld waard? Zijn de scans zichtbaar beter dan die van een afdruk? Moet haast wel lijkt mij...
Vignettering/lichtafval in de hoeken is inderdaad wel erg duidelijk waar te nemen bij een aantal van die foto's van Royale de Luxe. Door een zonnekap kan dit natuurlijk nooit komen, tenzij je een zonnekap voor tele op een groothoekobjectief hebt zitten.Bij zonnekappen staat meestal op de verpakking voor welk branpuntsafstandsbereik ze geschikt zijn.
Maar lichtafval kun je alleen tegengaan door te diafragmeren, wat natuurlijk lang niet altijd kan (te lange sluitertijden).
Hieronder nog een scan van een wegwerpcameraatje dat ik gekregen had van AGFA. negatieven zijn 4 jaar oud en dan zie je dat er toch mogelijkheden zijn met een negatieven scanner. heb hem wel Z/W gemaakt omdat er gewoon te weinig kleur in de foto was. Wegwerpbrol hé. Foto is getrokken in Spanje in "La ciudad encantada" heel groot domein waar de rotsen zijn uitgesleten door de prehistorische zee die er toen was in het centrum van Spanje. Let vooral op mijn broer die er voor zit. Het zijn gigantische monumenten.

[ Voor 2% gewijzigd door Royale de Luxe op 29-04-2003 22:15 . Reden: verbetering van plaats ]
Zelf had ik anders hiervoor gekozen, maar doordat ik die 630U al heb zag ik het er direkt het nut niet van in, die 630U is meer dan voldoende om tekst en andere documentjes in te scannen.
Ik heb ook mijn rolletjes Velvia binnen. Ze liggen uiteraard al in de koelkast

Tja, 50 ISO en lenzen die niet zo best werken met het diafragma vol open... ik hou mijn hart vast en zal mijn statief alvast maar afstoffen...
Hierna toch maar weer terug naar Superia-II en Sensia-II

Je hebt wel winkels/postorderbedrijven waar je dergelijke films goedkoper kunt krijgen als je er minimaal 10 neemt ofzo, en hetzelfde geldt voor camerabatterijen (toen een 2CR5 lithiumbatterij van fl. 30 bij de fotozaak, fl. 25 bij de kijkshop vond ik al goedkoop, maar bij een postorderbedrijf kon ik ze krijgen voor fl. 12,50 per stuk (10 stuks in een keer dan)).
Ok, 't zijn er maar 6;
Allen geschoten met m'n Nikon F50, d 5.6
1

Ondanks de beweging in de foto vond ik de plaat wel aardig.
2

3

4

Deze was in Z/W leuker.
5

6

Hier staat de Lubitel met z'n objectief gericht op de lamp boven de tafel. Dit kijkgat spiegelt 't beeld; Beetje lange sluitertijd, desondanks toch leuk plaatje..
[1]De "IJzeren Man" bij Vught

[2]Ook vlak bij de "IJzeren Man"

[3]De Loonse en Drunense Duinen, vlak bij "De Rustende Jager"

[4]Op dezelfde plek, even uitrusten....

[5]Vlak bij "De Kaatsheuvelse IJsbaan"

[ Voor 5% gewijzigd door Devster op 02-05-2003 23:38 ]
[1] De St. Johannes de Doper (wij zeggen gewoon Sint Jan) te Waalwijk, gebouwd in 1924-1925 in Neo-Byzantijnse stijl

[2] Het gesloopte in de schaduw, de kerk in de ochtendzon.

[3] De grootste koepel. Helaas is bij een zware storm het oude, groen uitgeslagen koper eraf gewaaid. Het nieuwe koper wordt niet meer groen

[4] De toren van de Sint Jan, behangen met kleurrijke vlaggen vanwege het 700-jarig bestaan van de stad Waalwijk.

[5] Een van de beelden bij de hoofdingang van de kerk.

't Was meerendeel baggerweer, dus 't is niet allemaal fantastich..
Alles op Agfa Vista 200 ISO film met diafragma 5.6 .. op de Nikon F50

De rest (~50) is te vinden op:
http://www.xs4all.nl/~meinesz/photo-galore/fryslan-2003/
Probeer eens Kodak Elitechrome Extracolor 100 - Slide, uiteraard. Ook wel de "Velvia van Kodak" genoemd, echter zonder sommige van velvia's extreme kleurweergaven, en beschouw ik zelf als een goede mix tussen velvia en provia 100F.Devster schreef op 18 April 2003 @ 09:43:
[...]
ThanksOp die foto staat een Silver Gumtree (Eucalyptus) op het land van mijn oom in Australië. Ik vond het zilver in combinatie met de blauwe lucht erg mooi.
Qua diafilm hangt er van af wat je wil, Fuji Sensia (consumer grade) geeft een neutraal kleurbeeld en Velvia is kleurrijker en erg gewild onder landschapsfotografen.(Peter Lik fotografeert alles met Velvia, http://www.peterlik.com). Nadeel kan zijn dat Velvia er voorlopig alleen als 50ASA is, de 100ASA komt dit najaar.
Astia is geschikt voor portret en modefotografie, Provia is een all-round daglicht film (Professional grade), RTP II is voor kunstlichtopnamen (Tungsten).
De prijzen bij kamera-express (per 10 rolletjes van 36 opnamen):
SENSIA 100 - 31,50
SENSIA 200 - 49,00
SENSIA 400 - 59,00
VELVIA 50 - 74,00
ASTIA 100 - 92,00
PROVIA F 100 - 68,00
PROVIA F 400 - 92,50
RTP 64 II - 82.90
Ik zou gewoon eens met Fuji Sensia (of een ander merk als dat je voorkeur heeft) beginnen en kijken hoe het bevalt.
Hij is niet goedkoper dan provia 100F, maar ik vind het zeker een interessante DIA kijkende naar de resultaten, en als goede vervanging van Velvia als 100 ASA film.
Dat laatste natuurlijk nu iets minder, aangezien fuji met een Velvia 100 er aan komt.
Software maakt veel uit. De bijgeleverde sofware is meestal niet zo denderend; vooral op het gebied van kleurweergave.Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 19:39:
...Maar ik begrijp ook een beetje dat het 'all about' software is? Ik verwacht eigenlijk gewoon een goeie scan uit de scanner, eventueel een unsharp maskje erover en klaar. Is dat naief?
Waarom probeer je VueScan (www.hamrick.com) niet eens? Dit is alternatieve scan software voor Windows, Apple en Linux en werkt uitstekend. De software spreekt de scanner direct aan, zonder twain, waardoor je tijdens het scannen van je plaatjes al met de reeds gescande plaatjes aan de gang kunt gaan.
Verwijderd
Ik ga het vanavond meteen eens proberen! Misschien dat dat al betere plaatjes oplevert dan de ScanWise software van Agfa.-RenE- schreef op 05 May 2003 @ 12:23:
Software maakt veel uit. De bijgeleverde sofware is meestal niet zo denderend; vooral op het gebied van kleurweergave.
Waarom probeer je VueScan (www.hamrick.com) niet eens? Dit is alternatieve scan software voor Windows, Apple en Linux en werkt uitstekend. De software spreekt de scanner direct aan, zonder twain, waardoor je tijdens het scannen van je plaatjes al met de reeds gescande plaatjes aan de gang kunt gaan.
Ik heb eens op Photosig gezocht naar scans met de Snapscan E52 en het is me duidelijk dat ik veel betere images moet kunnen produceren. Ik hoop dat de E52 ondersteunt wordt....
Verwijderd
Ben je ook in Punakaiki geweest? Bij the Pancake Rocks?Verwijderd schreef op 10 April 2003 @ 12:36:
Nog een paar van mijn favoriete foto's. Gescand van Fuji Sensia 200 ASA, Canon EOS3000 met Canon 50mm f/1.4 USM.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Daar moet je hele mooie fotos gemaakt kunnen hebben. Of anders Milford Sound of The Catlins? Picton dan?
Maar ook een spiegelreflex cam ( minolta xg-1 ) oud 2e hands cameratje.
Nu wil ik daarmee eens gaan experimenteren, en vraag me alleen wat voor 'n film het beste is om aan te schaffen.
Ik zou gewoon lekker een rits films bij je locale groothandel halen, bijvorbeeld een 6-pack Kodak 200ISO bij de macro.
De resultaten daarmee zijn ruim voldoende voor normaal gebruik.
Ik werk al jaren met zulk soort films en alle hier gepostte foto's zijn met Fuji 100ISO negatieffilm of Kodak 100/200ISO negatieffilm gemaakt.
Tsja, als je die niet mooi vindt dan zul je gelijk met Velvia (diafilm) moeten beginnen
Ik weet niet eens wat voor 'n voordeel ik zou hebben om dat te gaan doen.
Ik wil vooral leren omgaan met zo'n camera, en weten wat de verschillen zijn met digitale camera's.
En 128mb digicam geheugen is zo vol in 'n weekje.
Zeker het proberen waard.
Verwijderd
Ik heb Vuescan geprobeerd, en wat schetst mijn verbazing! Er komt een haarscherpe scan uit met een boel contrast. Ik moest de levels en colorbalance nog wel wat oppoetsen in PS, maar verder zag het er goed uit!Devster schreef op 05 mei 2003 @ 14:17:
Ook met VueScan zul je nog het een en ander moeten bijstellen waarschijnlijk, al heeft Vuescan als voordeel dat je er over het algemeen veel meer mee kunt regelen en instellen dan met de standaard software. Gewoon proberen, de demoversie zet wel een "watermark" op de gescande resultaten.
Die achterlijk ScanWise software van Agfa veroorzaakte dus het probleem!
Allemachtig, dat ik daar nu pas achter kom na al dat gemodder. Vind alleen de prijs van die software een beetje te gortig, dus ik ga op zoek naar een alternatief (oa onder Linux......). Maar ik weet nu dat het niet aan de scanner ligt, dat is een geruststelling.
Verwijderd
Ha, da's allemaal Zuid-Eiland. Punakaika vond ik niet zeer fascinerend, Milford wel. Ik heb daar een 4-daagse tocht gemaakt (de beroemde Milford Track), en een rondvaart over de Sound, met zeldzaam mooi weer. Ik zal met mijn nieuwe scannersoftware eens wat foto's plaatsenVerwijderd schreef op 05 mei 2003 @ 17:30:
Ben je ook in Punakaiki geweest? Bij the Pancake Rocks?
Daar moet je hele mooie fotos gemaakt kunnen hebben. Of anders Milford Sound of The Catlins? Picton dan?
Nieuw Zeeland
Catlins heb ik niet gezien, Picton geloof ik wel (pfff, zoveel gezien...). Wat bij mij ook indruk heeft gemaakt is het zwemmen met de dolfijnen in Kaikoura en het hele gebied rond Rotorua en Tongariro.
Totaal heb ik ca. 700 dia's gemaakt (alles Sensia 100&200), waarvan 90% gewoon goed gelukt is, en ongeveer 60% bijzonder goed.
Verwijderd
Diafilm kan je ook afdrukken. Dan heb je het voordeel gecombineerd van een lage prijs, en diepere kleuren en scherpere foto's. Ideaal! Enige nadeel is dat je een dia-projector moet aanschaffen, maar die heb je 2e hands al voor ca 40 euro.
[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2003 11:10 . Reden: dubbelpost, van de nood een deugd gemaakt ;) ]
De software van mijn Minolta Scanner vind ik vrij goed en makkelijk werken en ik kan er in principe net zo veel instellen.
gewoon lekker het cheapste van het cheapste halen (alleen geen Kruidvat!).graaf schreef op 06 mei 2003 @ 10:15:
Ik wil vooral leren omgaan met zo'n camera, en weten wat de verschillen zijn met digitale camera's.
Het is meestal niet zozeer de film die slechte foto's aflevert maar de ontwikkelcentrale die de zaak opfokt.
Voorbeeldjes van een cheape Kodak-bij-de-macro-gehaald film:

Slechtste ervaring: Kodak Ultra 400 laten afdrukken bij Kruidvat: Te veel rood, flets...
(Kruidvat laat afdrukken op Kodak papier btw)
[ Voor 3% gewijzigd door Devster op 06-05-2003 11:49 ]
Ben zowiezo niet zo'n kruidvat-fan, laatste tijd bij de Hema gebracht en die zijn mooier.
Bovenstaande foto's zijn allen bij de Hema ontw./afgedrukt.
Verwijderd
Hema schijnt al jaren bij de beste ontwikkelcentrales af te drukken (volgens de tests). Ik kom niet graag bij de Hema dus ga gewoon naar de fotograaf. Daar drukken ze ook af op Fuji, dus prima in orde lijkt me.Hangloozz schreef op 06 May 2003 @ 11:54:
hmm, ik heb hele slechte ervaringen met Fuji en Kruidvat: veel blauwzweem..
Ben zowiezo niet zo'n kruidvat-fan, laatste tijd bij de Hema gebracht en die zijn mooier.
Bovenstaande foto's zijn allen bij de Hema ontw./afgedrukt.

info: http://herron.50megs.com/ZE.htm
Ik heb helaas niet zo'n goede scanner
Voor vertrek op schiphol, dat is het vliegtuig waar we mee vlogen:

Uit het vliegtuig raam toen we er bijna waren:

Er was een bosbrandje in de buurt, en er kwam een heli aanvliegen, ik rende snel het appartement binnen pakte de camera en wist nog net een kiekje te maken

We gingen op een Jeep-safari, dit is een kiekje van onderweg:

Onderweg kwamen we langs dit huisje:

En langs een tapijtweverij:

Weer terug op bestemming een ondergaande zon:

Verwijderd

Op zich vind ik de software van mijn CanoScan 5000F wel prima, maar toch wilde ik VueScan of Silverfast eens proberen. Helaas werken die niet met deze scannerDevster schreef op 06 mei 2003 @ 11:07:
De software kan veel verknallen of goedmaken. VueScan en Silverfast worden vaak genoemd.
De software van mijn Minolta Scanner vind ik vrij goed en makkelijk werken en ik kan er in principe net zo veel instellen.
Iemand een idee welke software ik ook nog eens zou kunnen proberen?
"If you don't know where you are going, any road will take you there"
Ik heb zelf pas een rolletje fuji superia extra (400) geprobeerd. Dat is een normale negatief film die ook vrij harde kleuren oplevert.graaf schreef op 06 mei 2003 @ 10:15:
Dia schieten vind ik weer iets _te_ om mee te beginnen.
Ik weet niet eens wat voor 'n voordeel ik zou hebben om dat te gaan doen.
En 128mb digicam geheugen is zo vol in 'n weekje.
Ik was er best over te spreken (resultaten komen er aan)
Dia's hebben een beperktere constrast marge. De belichting is dus veel kritischer dan bij negatief schieten (en dat heb ik gemerkt
Maar misschien heb je gelijk... beginnen met negatief kan beter zijn.
@Charly: Superia 400 is een prima film, ik heb er vorig jaar op Tenerife prima platen mee geschoten.
Superia 800 viel mij ook niet tegen:

[ Voor 28% gewijzigd door Devster op 07-05-2003 11:39 ]
Inderdaad, ik mag die harde kleuren welDevster schreef op 07 mei 2003 @ 11:36:
@Charly: Superia 400 is een prima film, ik heb er vorig jaar op Tenerife prima platen mee geschoten.
Superia 800 viel mij ook niet tegen:
[afbeelding]
Ps - Ben nu opzoek naar een lekker korrelige zwart wit film om een paar 'ruige' portretten mee te schieten (buiten) ... Iemand suggesties?
[ Voor 20% gewijzigd door Charly op 07-05-2003 12:31 ]
Voor zwart wit gebruik ik altijd Illford fxp 200, leuke film om te schieten en levert goed resultaat. de ilford Fplus is ook zeer goede film.Charly schreef op 07 May 2003 @ 12:27:
[...]
Inderdaad, ik mag die harde kleuren welHeb zelf ook zo'n foto (maar dan gewoon in Utrecht *hehe*) waar het groen echt zo'n beetje uit knalt.
Ps - Ben nu opzoek naar een lekker korrelige zwart wit film om een paar 'ruige' portretten mee te schieten (buiten) ... Iemand suggesties?
Voor kleuren op gewoon negatief gebruik ik fuji superia 400
[ Voor 8% gewijzigd door Royale de Luxe op 07-05-2003 12:50 . Reden: Foutjes en bijgevoegd ]

Enne...deze is dus gescanned met een Canoscan 3000F ...en geprobeerd nog in photoshop de kleur en heldherheid te verbeteren....

[ Voor 31% gewijzigd door majic op 08-05-2003 01:03 . Reden: even wat fotos geupdate ]
En dat voor zo'n primitive scan-methode
Die 2e (surfer) is er niet mooier op geworden moet ik eerlijk zeggen.
Hier nog wat.. 't is niet veel en geweldig.

De rest ~14 op http://www.xs4all.nl/~meinesz/photo-galore/07-05-2003/

Mooie foto's! vooral die van dat stadje op die 2 sprong!
Mooie hoek alleen niet helemaal symetrisch, daar hou ik zelf wel van, maar goed
complimentent!
Zo een digitiser wil ik ook wel
Is die foto met die eenden en ganzen echt zo onscherp op vele plaatsen door het digitizen of is het echt de foto zelf?
Dat heeft te maken met de scherptediepteRoyale de Luxe schreef op 08 May 2003 @ 21:15:
Majic knappe foto's
Zo een digitiser wil ik ook wel
Is die foto met die eenden en ganzen echt zo onscherp op vele plaatsen door het digitizen of is het echt de foto zelf?
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
2e hands Minolta XG-1
Basislens: Minolta MD 50 mm 1:2 + UV filter
Zoomlens: Sigma 1:4,5 70 - 210 mm
Vanmiddag eventjes wat rolletjes halen en dan kan het experimenteren beginnen
Alles gedaan met de zoomlens, 'k dacht .. zonnig weer .. kan best..
Foto's vielen opzich wel tegen eigenlijk, ook pas 1e keer dat ik schiet met spiegelreflex.
De kleuren vielen me wat tegen. En veel foto's beetje donker.
Sluitertijd gebruikt van 1/1000 misschien te kort ?
Maar verder laat ie ergens iets licht door naar binnen, volgens fotozaakmeneer.
Veel licht strepen over foto's & negatief.
Na laten kijken in winkel, was niets mis mee. Alleen achterkant die iets speling had.
Geen plaatjes gedigitalizeerd (oid) nog.
Bij de achterwand moet je goed kijken of het ruber/schuim/fluweel in de sponning nog wel overal aanwezig is.
Tsja, en dat je eerste serie niet direct van het majic niveau is kan natuurlijk gebeuren.
Mijn eerste serie met de D60 was ook dramatisch terwijl ik al aardig kon lezen en schrijven met de EOS 300 (analoog)
Al doende leert men..
ff over die 1/1000e:
als het goed is zit er iig een belichtingsmeter in die in de zoeker laat zien of de belichting in balans is, dat wil zeggen als je diafragma F8 ingesteld hebt en je kiest slutertijd 1/1000, dan moet er een naald oid bewegen richting over-, onder- of juiste belichting..
Maar omdat ik het wel interessant vind om te weten wat anderen doen, tips en truuks zeg maar, wil ik een fotocursus gaan doen, weet iemand een goede? via loi ofzo, of kan ik het beter vragen bij de foto-handel in de buurt? (woon in Utreg btw)
Verwijderd
LOI of iets dergelijks kost je inderdaad klauwen met geld. Je zou ook eens bij fotoclubs kunnen informeren.
Over het lekkende licht, ik heb zelf niks kunnen vinden en de eigenaar van fotospeciaalzaak bij mij om de hoek ook niet. Hij kon me alleen vertellen dat ik voor de zekerheid maar een stukje tape moest gebruiken om de achterwand vast te tapen. Gezien ie een paar mm 'speling' heeft.Hangloozz schreef op 11 May 2003 @ 22:31:
naast dat de achterwand licht lekt heb je kans met een canvas sluitergordijn dat de naden los gaan laten waar dan lichtlekkage optreedt.
Bij de achterwand moet je goed kijken of het ruber/schuim/fluweel in de sponning nog wel overal aanwezig is.
...
ff over die 1/1000e:
als het goed is zit er iig een belichtingsmeter in die in de zoeker laat zien of de belichting in balans is, dat wil zeggen als je diafragma F8 ingesteld hebt en je kiest slutertijd 1/1000, dan moet er een naald oid bewegen richting over-, onder- of juiste belichting..
Inwendig is de cam ik goede staat.
Belichting... hmm ik zal eens gaan kijken daarnaar. Het is mij zelf nog niet opgevallen in de zoeker dat er iets van een naald oid zit te bewegen.
Ik moet sowieso eens goed gaan verdiepen op wat voor momenten de juiste diafragma & sluitertijd te gebruiken is.
Zojuist de manual gevonden op minolta usa site.
Als ik em op Auto mode zet, dan zoekt ie zelf de sluitertijd uit en doet de over of onder belichting indicator het ook.
[ Voor 9% gewijzigd door Graaf op 12-05-2003 13:56 ]
Als zo'n toko dan zegt " mja de achterwand zit los maar hij is in goede staat hoor" dan is dat toch niet zo?
Zo'n lichtstreep kan toch maar mooi je killer-master-all-time-foto vernaggelen...
Ik zeg ook niet dat je um gelijk moet laten reviseren hoor maar ik zou toch zeker proberen te achterhalen wat nou werkelijk de oorzaak is.
Wat betreft de sluiter: dat kun je zelf vrij eenvoudig testen:
- zorg dat er geen film inzit
- koppel de lens af
- open de achterwand
- spoel de 'film' door (zodat de sluiter gespannen wordt)
- houdt de body richting een felle lamp en kijk of het gordijn lichtpuntjes oid doorlaat.
- ontspan de sluiter (gewoon afdrukken dus)
- kijk weer of er lekkage is
Checken of de achterwand lekt is moeilijker omdat je niet weet of het lekt zodra de film de koker verlaat, voor de sluiter zit of dat de film de spoel opdraait.
Andere tip: wissel je film niet in fel licht. Als je defim uit de camera haalt druk dan de fluwelen borsteltjes bij de filmopening van de koker nog even aan.
En kon niets vinden aan 'lichtlekkage'.
De lichtstrepen stonden op willekeurige foto's van boven tot benenden. Soms bijna niet zichtbaar.. soms wel goed.. en zo'n anderhalf tot 2 cm breed ( 10x15 formaat foto's ). en dan weer een aantal foto's totaal niet.
Meestal op ongeveer de zelfde plek. zo'n anderhalf tot 2 cm van de linker kant af. of aan allebij de randen een stuk links en rechts.
Als je fotografeert en een stuk of 5 opnames achter elkaar maakt dan heeft het licht veel minder lang de tijd om in te weken, gevolg: geen of lichte strepen
Remedie is dan om je camera zo goed mogelijk donker op te bergen.
Of een schademodel kopen en daar de achterwand van over prakken, maar dat garandeert geen lichtdichtheid...
Kon ik maar half zulk artwork maken..
Toch jammer dat van een rolletje van 12 er maar 3 de moeite waard waren (de laatste krijg ik niet langs onze paranoide firewall) Maargoed, dit was mijn 2e rolletje op een spiegel reflex ook pas.
D’r is nog hoop

[ Voor 4% gewijzigd door Charly op 13-05-2003 10:14 ]
Deze ook:

@ devster > Nee gebalanceerd op een randje ... Vandaar dat ie iets bewogen is ...
**UPDATE**
Hier ook nog wat kiekjes van mijn eerste rolletje, om iedereen er ff aan te herinneren dat alle begin moeilijk is ... ofzo ...
(Gebruikte film - Ilford hp5 ... 400 geloof ik)

Deze was niet optimaal belicht, maar de scanner heeft het nog erger gemaakt

Retro.

Al deze foto's zijn voor cursus - Deze moest met tegenlicht.
[ Voor 61% gewijzigd door Charly op 13-05-2003 15:09 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Klopt, ik ben sinds kort wegverhuisd uit lombok, maar ik ga ook zeker nog wel een keer een rolletje schieten daar wat er zijn nog veel meer mooie kiekjes te maken.Jazzper schreef op 16 mei 2003 @ 16:16:
heeeeee charly, die zwart wit fotoos hier vlak boven: dat is dat geniale sluisje in Oog en Al in Utrecht, niet? Ik heb daar ook een rolletje op geschoten tijdje terug, zal ik wat posten? Even zoeken hoor, komt eran!

Ik zou zeggen: kijk in de bieb. Daar heb ik, toen ik een jaar of 13/14 was alle fotografieboeken meerdere keren geleend en gelezen. Een fotografieboek kopen lijkt mij niet echt noodzakelijk. De naam van de auteur van een van de beste fotografieboeken in de bieb (in Lelystad) die mij tebinnen schiet is 'John Hedgecoe'. Zijn boek heb ik wel 3/4x geleend, echt een mooi boek, bijna A3-formaat.thaBeerbuster schreef op 12 mei 2003 @ 10:10:
yah dat dacht ik zelf ook al, weet iemand een paar goede foto-boeken?
Maar ik zou gewoon alle boeken die er een beetje aantrekkelijk uitzien en die niet alleen mooie foto's hebben maar ook de methodes/technieken om ze te maken. Ik heb echt mijn basiskennis uit die boeken en ook de inspiratie gekregen om mijn eerste (spiegelreflex)camera te kopen.
Een analoge spiegelreflex is wel de beste methode om te leren fotograferen, omdat je met zo'n apparaat de gelegenheid hebt om bekend te worden met combinaties van sluitertijden en diafragma's en de bijbehorende scherptediepte.
Simpele dingen zoals welke sluitertijd je minimaal moet nemen bij bv. een 200 mm lens, die kun je zo in die boeken vinden. Mijn broer die heeft nu een jaartje of 2/3 een AF-spiegelereflex, maar dit soort simpele dingen vraagt soms vaak aan mij; hij kent de basis gewoon niet echt omdat hij die boeken nooit gelezen heeft.
Edit: ik heb ook een vrij lange tijd het tijdschrift Foto+Doka, dat nu 'Fotografie' heet (er gebeurt te weinig met Doka tegenwoordig

[ Voor 22% gewijzigd door Aham brahmasmi op 23-05-2003 14:00 ]
Verwijderd
Deze met film in ieder geval
Chili (patagonia)

Chili (Santiago)

Chili (patagonia)

Nu gaan we fijn verder met de Canon 10D
BaKMaN
Mijn oude camera (analoog knake ding, geen slr) heeft de geest gegeven. En ik wil toch eigenlijk wel mooie foto's maken. Ook wil ik de mogelijkheid hebben om onweer te fotograveren.
Geen probleem dus eigenlijk, maar ik heb niet bijster veel geld. Ik ben dus op zoek naar een tweede hands slr. Maar wat zijn dan goede camera's ?
Welke ik vaak tegen kom, en ook betaalbaar is is de canon e3000 (ofzo, ook in dit topic genoemd door iemand). Hebben jullie nog andere tips wat betreft de aanschaf ??
And now the most interresting part of deze grot
Ik heb zelf een Canon EOS 300. Niet erg duur, goed tweedehands te krijgen, en heeft eigenlijk alle 'geavanceerde' features die je nodig hebt.mr_fragle schreef op 25 May 2003 @ 12:49:
Welke ik vaak tegen kom, en ook betaalbaar is is de canon e3000 (ofzo, ook in dit topic genoemd door iemand). Hebben jullie nog andere tips wat betreft de aanschaf ??
[ Voor 34% gewijzigd door 8-Track op 25-05-2003 13:19 ]
Is dat alleen een must voor 'hogere' fotografie, of eigenlijk ook al bij mooie vakantiefoto's/sport/onweer ?
Ik ben vorige maand ook in Praag geweest, maar die plakkaten aan de zijkanten van de meridiaan waren weggehaald denk ik, want ik zag alleen een stalen lijn in de grond.Letatcest schreef op 19 maart 2003 @ 13:24:
Btw, ooit gemaakt in Praag op het grote plein: dit is de vroegere nul-meridiaan van Praag, met een doodordinair zakcameraatje van canon (wel met lichtmeting).
Het repoussoir wordt gevormd door voeten en benen van touristen (waarbij ik het dus heel belangrijk vond dat dit donker afgedrukt werd, terwijl de vergroting dus te licht was)
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Damn, dat is zeker een mooie foto. Zal eens kijken of die filters beetje te betalen zijn, en tweede hands te verkrijgen.8-Track schreef op 25 May 2003 @ 13:42:
Met alleen een polarisatiefilter kom je al een heel eind, daar maak je de lucht mooi donker me zoals in deze foto. Het haalt daarnaast spiegelingen in water en ruiten e.d. weg...
Ik zal zelf te denken aan 150-200 Euro. Is dit realistisch?
hij is eerder deze pagina door majic gepost.
Ik kijk net op eBay en daar staat een Eos300 met twee lenzen, 28-90mm en 75-300mm voor €300. Een polarisatiefilter kost je niet meer dan €20 a €30 voor een beetje normale maat en zonder belachelijk dure coating.Zal eens kijken of die filters beetje te betalen zijn, en tweede hands te verkrijgen.
Ik zal zelf te denken aan 150-200 Euro. Is dit realistisch?
Zal ook eens hier in de beurt wat winkels aflopen en kijken wat daar nog tweede hands ligt
die deed het dus nog.. maaar hoe kan ik het beste een foto van een foto maken zodat ik hem dus op me pc krijg ik heb geen scanner... een foto met me digicam er van maken wordt dat mooi ??
Canon EOS 80D En wat glaswerk
Ik zit redelijk into die shit daar ik cameras spaar. Zie ook http://www.geocities.com/jasperleunk
Ik zit dagelijks op sites als marktplaats.nl, fotoapparatuur.nl, 2dehands.nl en ebay rond te neuzen.
Ik heb er zelf een vrij stellige mening over: ik vind dat je voor het geld voor een 2 jaar oude Eos300 bv (een instapmodel!) veel beter een noem es wat 5 of 10 jaar oudere camera kan kopen die toendertijd veel hoger in de hierarchie stond van cameras. Mijn eigen situatie. Ik had niet bijster veel over daar ik altijd gewend ben/was met bijna gratis stokoude spiegelreflexen te schieten (mijn backup camera op pad is nog steeds een Cosina CT-7). Dus ik dacht 2 a 300 euro moet ik iets moois krijgen. Dan kan ik een Eos300 of nikon (mijn favo merk) F55 kopen. Maar ik kocht dus een Nikon F-601, een camera uit 1991 met alles (lees alles) erop en eraan. Schadevrij. Dat is geen instapmodel maar een model voor serieuze amateurs schurkend tegen prof aan. Geen discussie waardig ook niet mega belangrijk overigens maar goed. 28-85 erbij (een superlens, van nikon zelf, staat erg hoog aangeschreven). Hele set voor 250 euro. Ik denk nieuwprijs body 700 euro ofzo en die lens is ook zeker 2 a 300 euro waard (toen). Voor 90 nog een 70-210 Sigma AF lens erbij en klaar was ik. Nog steeds boterverliefd op die set zeg maar. Alles metaal en glas. Goed wat wil ik nou zeggen met dit verhaal. Kijk verder dan de instapmodellen van canon (en nikon en minolta). Of als je nog geen SLR hebt gebruikt, koop dan voor 50 euro ofzo een setje op marktplaats.nl en stap dan over. Het argument dat je met zo'n instapmodel kan upgraden gaat namelijk ook niet helemaal op. Voor de body wel maar de lenzen niet helemaal (simpele dinkies vaak). Al zag ik hier of elders op een forum wel een gast met een Eos3000 (kuch) met een USM lens haha dat vind ik wel weer klasse daar de body niets anders doet dan luikje open en dicht (hoe kort kan ik hier effe door de bocht gaan maar goed). en de lens het doet.
my 2 cents
[ Voor 4% gewijzigd door Jazzper op 26-05-2003 16:00 ]
door het digitaliseren met een digicam is de scherpte en kleur ongeveer 30% vermindert zie ik nu

Canon EOS 80D En wat glaswerk
Mee eens. Ik ben zelf begonnen met een Praktica (met een 50 mm F1.8 lens), die helaas vrij snel kapot ging (transportmechanisme). Daarna kocht ik een oerdegelijke Canon Ftb-QL en sindien is Canon míjn 'favomerk'.
Ben ik het natuurlijk niet mee eens... in (professionele) objectieventesten zie je vaak dat Canon en Nikon elkaar niet veel ontlopen; Nikon wint misschien net iets vaker maar is meestal ook iets duurder (nieuwprijs iig). Maar als je naar een merk als Leica
Inmiddels heb ik sinds een jaar of 4 een Canon EOS 600, tweedehands (van een kennis) gekocht. Ook een superdegelijke camera. Veel degelijker dan bv. de nieuwere Canon EOS 300n. Die nieuwe camera's zijn lichter en hebben idd veel meer plastic ipv metaal. Je hebt zelfs standaardzooms met kunststoffen bajonetvattingen.

Die EOS 600 heeft maar 1 scherpstelpunt, maar dat vind ik meer dan genoeg.
[ Voor 6% gewijzigd door Aham brahmasmi op 02-06-2003 16:51 ]
http://users.pandora.be/computers/stuff/luchtfoto/lucht2.jpg
Heb ik gemaakt met mijn 5-6 jaar oude Olympus. Voor het type zou ik ff moeten kijken (vraag me maar als je het echt wilt weten
De foto's heb ik gescand met een HP Scanjet 3400.
[ Voor 14% gewijzigd door Dupje op 26-05-2003 21:15 ]
Pas trouwens voor het eerst zelf in de doca aan de slag geweest, zal het resultaat in de loop van volgende week wel eens posten. Echt gaaf hoe je in het afdrukken nog zo veel aan een foto kan doen! Dat kan met PS natuurlijk ook, maar het voelt toch een stuk 'echter' als je in zo'n bakje met chemicalien zit te turen en daar opeens je foto tevoorschijn komt.
Wederom Nikon F50, Agfa Vista 100 ISO dia film met een diafragma van 4.5

De rest uit deze serie is te vinden op
http://www.xs4all.nl/~meinesz/photo-galore/28-05-2003/
Ben bezig met het scannen van de foto's van m'n Schiphol- uitje. Zitten leuke tussen, be prepared
more to come...
Maar schiet maar raak
Voorproefje Schiphol photoshoot...

Hit me
PS
1 en 3 geschoten met Canon EOS 500, Agfa Vista 400 ISO film op diafragma 5.6 en 2 met de Nikon F50, zelfde film, diafragma 4.5; Niet echt onwijs verschil dus
[ Voor 23% gewijzigd door Willem op 03-06-2003 13:03 ]