Weer eens wat anders!
Ik heb zelf geen digicam, maar wel de toegang tot een
telescoopje. Luite heeft een Canon D60, dus de krachten maar eens gebundeld en 2 nachten geprutst.
De telescoop is een 8" (20cm) f/10 (dus 2 meter brandpuntsafstand) lenzentelescoop. Handgeslepen, 100 jaar oude lens met flink wat chromatische abberaties

.
De meeste objecten zijn gestacked (dat wil zeggen dat je meerdere foto's maakt met een bepaalde belichtingstijd, en ze middelt), omdat ten eerste de camera niet veel langer dan 5 minuten kan meten zonder erg veel last te krijgen van hot pixels en donkerstroom, en ten tweede de volgmotor niet erg nauwkeurig is.
Van de foto's met een belichtingstijd langer dan een seconde is een zogenaamde "darkframe" vanaf getrokken alvorens te stacken. Een darkframe is een foto met dezelfde sluitertijd, maar met de kap dicht, dus er komen geen fotonen van de bron op je CCD. Je meet zo dus de thermisch losgeslagen electron-gat paren. Voor alle foto's heb ik 4 darkframes gemiddeld voor ze ervan af te trekken.
Foto's van zwakke objecten zijn vaak wat gelevelled en gamma corrected (2.22). Ik heb sommige objectnamen clickable gemaakt voor wat meer informatie erover (ik neem aan dat jupiter en de maan bekende objecten zijn

)
Je zult zien dat de laatste objecten nog veel ruis bevatten. De pixels van de canon zijn eigenlijk veel te klein voor dit type telescoop en de seeing condities. Daarnaast is bayer interpolatie niet ideaal voor dit soort foto's, de meeste astro foto's worden dan ook gemaakt door een speciale, watergekoelde CCD chip zonder bayer filters eroverheen. Per kleur wordt dan een foto gemaakt door er een filter voor te schuiven, en vaak nog eentje met een breedbandig filter voor het contrast. Als laatste moet ik nog zeggen dat deze foto's midden in Nijmegen gemaakt zijn, met veel stadslicht en daardoor erg veel ruis.

Jupiter met 3 maantjes.
2 stacks van 1/15 seconde (om ruis te verminderen).

De maan.
1/8e seconde.
M13, Great Hercules Globular Cluster.
4 stacks van 5 minuten.
M42, The Orion Nebula
6 stacks van 3 minuten.
M51, Whirlpool Galaxy
10 stacks van 4 minuten.
M81, Bode's Galaxy
5 stacks van 4 minuten.