majic schreef op 16 March 2003 @ 18:19:
Dit is een techniek waar ik al een tijdje mee bezig ben (toegepast op blaadjes meest), nu dus op andere onderwerpen ook..en met succes, al zeg ik het zelf.
[
afbeelding]
[
afbeelding]
De kleuren sprongen er echt uit vandaag ...!
[
afbeelding]
Heerlijk contrast tussen het frisse groen en de bordaux bomen..
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Vind dit een lastige, maar interessante compositie. Het citroenteken lag in de auto (wrak, midden in 't bos) .
[
afbeelding]
Ik nomineer mezelf nu als de gelukkige vinder van de eerste vlinder van 't jaar 2003 :-)
[
afbeelding]
Hier gewerkt met wat abstractere contouren, wat natuurlijk uitlokt met het felle groen en zwart.
[
afbeelding]
Omdat ik geen polarizer had niet een frontaaltje geprobeerd maar de kleuroverloop in beeld gebracht (dat zijn overigens visjes in het water)
[
afbeelding]
M'n gewoonlijke semi-macro stijl met veel kleur en vormen er in..
[
afbeelding]
En de afsluiter van deze serie ...lekker boerenland uitzichtje.
[
afbeelding]
Toch maar een keertje commentaar geven op Majic
Allereerst wil ik ffkes kwijt dat je toch aardig op weg bent met het maken van ongelooflijke goede foto's, zowel wat compositie als wat kleur betreft, maar ik ga toch ffkes lekker miereneuken
Wat ik veel eerder zou doen nml, en ik fotograffeer nog lang niet zo goed en zo lang als jij dat doet, is veel meer fotosessies maken die over 1 onderwerp gaan, jij gaat nu op pad en fotograffeert alles wat los en vast zit

(en dat doe je ongelooflijk goed, echt waar, en dat komt ook niet door die kleine fotootjes en de witte rand

) Ik zou op een vrije dag een keer bijvoorbeeld alle sloopgebouwen uit je omgeving fotografferen oid

tot zover je onderwerp
ffkes wat opmerkingen over de foto's zelf (neem ze niet al te letterlijk, ik ga gewoon ongelooflijk weg zeuren) ik neem aan dat je iig met de "techniek" bedoelt dat je de voorgrond scherp doet en dan ongelooflijk veel dofblur probeert te krijgen, ik zie nml niets anders overeenkomstig in je foto's alleen dat ze ongeveer vanaf dezelfde plek komen.
http://www.xs4all.nl/~majic/2003/16mar/blauwbruin.jpg
doet het bij mij niet

Typisch geval van een "gewone" foto van een mooie omgeving. Je hebt het onderwerp ietwat naar links verplaatst (std techniek) en dan ongeveer op de gulde snede verhouding (std techniek) en je hebt een leuk dof effect gecreerd, erg mooi allemaal, maar het is al een mooie omgeving, je had er meer uit kunnen halen door de volgende punten..
1. het was of te laat of te vroeg om de foto te maken, je had de zon een beetje tegen. de lucht kan nog velen malen blauwer, aan de kleuren van de omgeving te zien was het of vroeg in de ochtend of redelijk laat, een gekleurde lucht was dus erg mooi geweest.
2. De voorgrond is te kaal, een lading zand is niet veel aan om te kijken, en als je dit wel wilt laten dan had er meer lucht op gemoeten, de foto is ietwat uit verticale verhouding, hier is het wel voordelig als je je onderwerp in het midden laat.
3. verder vind ik het bord erg storend, ik weet dat je het moeilijk weg kunt halen, maar tis jammer dattie erop staat

De fietsers staan er daarentegen mooi op, toeval? of heb je er op gewacht?

4. ik had iets meer van het water willen zien, het heeft nml een abnormaal blauwe kleur, ik weet niet of je het bewerkt heb, maakt ook geen bal uit, maar het ziet er erg speciaal uit

ik had er meer van willen zien, al helemaal met een gekleurde lucht eigenlijk...
5. De schuur achter het bruggetje is storend, het had er ook niet op gemoeten, maar ook daar kan je weinig aan doen

Wauw erg mooi
1. onderwerp had ietwat verder naar links gekund...
2. 6hoekjes zijn koel

ik mis ze op de achtergrond
3. erg mooie kleuren, maar jammer van het spinneraggetje

4. misschien was het mooier geweest als je het hele blaadje scherp had, maar dan was het weer moeilijker geweest om die achtergrond zo mooi wazig te krijgen...
Verder weinig opmerkingen

Vinnik wat minder...
1 Het gras had in z'n geheel wat meer naar beneden gemoeten, liefst in het midden... dat geeft nml een ietwas surrealistich effect omdat je dat normaal nooit zo ziet als je gewoon rondloopt... nu heeft het wat normaals, en dat is niet positief

2 schaduw vooraan is eeuwg zonde, het stoort enorm.
3 wacht tot de zomer

het gras is helemaal niet groen, het is veel te vaal (daar heb je natuurlijk ook photoshop voor

)
4 zoals het gras groener mag, mogen de bomen paarser...
5 vooraan is niet mooi onscherp... ik had denkik liever de achtergrond onscherp(er) en de voorgrond gewoon scherp. geeft ook meer een diepte effect dan...
6 er staat een groene kerstboom tussen de paarse berken

deze had weg gemogen

Wederom erg mooi! kleuren zijn fantastisch!
opmerkingen

1. de op 1 na scherpste tak is te scherp

(die aan de linkerkant) het was mooier geweest als die net zoals de de rest van de achtergrond ook niet veel meer dan een streep was... nu is het geheel wel erg overheersend aan de linkerkant, omdat je onderwerp daar ook al staat.
2. je hebt of sharpen toegepast of unsharpmask, of je hebt gewoon verkeerd verkleind, de bolletjes in het onderwerp vertonden te grote witcontrasten, dit ziet er onnatuurlijk uit, het is een gevolg van sharpening...
3. het kleine takje linksonderin is storend, het hoort er niet op.
4.wederom :ZESHOEKJES! geen witte waasvlekken

5. jammer dat achter je onderwerp(die bolletjes) nog een takje loopt, je had het er af kunnen breken, er lopen nu teveel takken daar, je raakt het overzicht kwijt.

gewaagd

dus makkelijk af te kraken

ik ben er niet kapot van, maar ik kan inzien wat je wil laten zien met de foto...
enige opmerking die ik maak is dat het citroeen logo veel meer had mogen opvallen... de rest is van" het mag wat blauwer, de kleur van de bekleding is oerlelijk enzo... ik neem aan dat je dat zelf ook wel doorhad

ongetijfeld de mooiste foto van de sessie...
Fabuleuze kleuren!
misshcien had de vlinder wat groter gemogen. het is nu wel erg veel zand, contrast is super! misshcien is hier de omgeving z/w maken wel erg mooi

coole schaduw onder de vlinder!
nog een opmerkingkje is dat ik de witte vlekken in het zand niet helemaal kan plaatsen, het lijkt wel perongeluk gefilled in photoshop

mwah
1 beetje verkeerd gefocussed, die zwarte stang is nou niet om over naar huis te schrijven

2 kleurcontrast erg mooi, maar die kale vlek lichtblauw(van de lucht) in je foto is toch wel erg overheersend...
3. lelijke schaduw loopt over de schroef heen
4. veel te veel grijs van het metaal, had je eraf moeten croppen
verder wel erg apart, mooie abstracte foto...

rare foto, te veel contrast, niet natuurlijk.
wel erg leuk effect hoor

zwart maakt de foto erg dood, het klopt niet, het had ook gewoon met een gum gemaakt kunnen zijn

maar 1 kleur, erg eentonig...
mmz ik ga steeds meer over in telegramstijl

ben een beetje typmoe

volgende keer minder foto's maken majic

idd mooie kleuren en vormen.
Maar er ontbreekt een onderwerp, en de compositie is niet om over naar huis te schrijven. Te veel achtergrond te weinig voorgrond. Weinig interessante voorgrond.
Achtergrond is wel mooi daarentegen

maar een alleen onscherpe foto blijft niet mooi

en zeshoekjes ...(ik zie er 1

)

Whoehoe! het onderwrrp aan de rechterkant

(bij de vlindr ook trouwens)
1 De kruiwagen is te groot! zo interessant issie niet hoor

het staat ook ietwat teveel in het midden.
2 hetkje is zwart, dit gefft een mooie compositie, maar maakt het wel erg onrealistisch...
3 kruiwagen staat niet vetticaal in het midden
4 horizon is te hoog, vale lucht
5 weinig afwisselende en spectaculaire kleur...
6 wederom schaduw op de foto van een object dat niet op de foto staat, minder...
Ik hoop dat je er wat aan hebt

Het meeste is slechts mijn mening, er zijn echter ook dingen bij waar min of meer gewoon regeltjes voor zijn die komen uit de wereld van grafisch ontwerp die je kunt toepassen op foto's... je hebt soms nogal wat dingen op de foto staan die er niet op horen...
ook fotograferen is soms de kunst van het weglaten
[
Voor 70% gewijzigd door
Verwijderd op 16-03-2003 20:17
]