* KICK *
Oké, na een tijdje geen tijd en/of mogelijkheid gehad te hebben me subje af te maken (spuiten) ben ik er aan toe gekomen
Ik ben afgelopen zondag aan het spuiten geslagen.
Helaas moet ik zeggen dat dit helemaal mislukt is.
Ik stond ergens buiten in het zonnetje en had een bestelbus in de wind gezet als windscherm.
Toen ik begon met spuiten bleef de verf dof, het wou gewoon niet vloeien en er ontstond een sinasappel van hiet tot [waar jij wilt]. Ook vond ik de spuitbussen die ik aangeschaft had (motip) bar slecht, ze spoten teveel lucht en tewijnig verf, de wolk was te breed en onregelmatig en als je ff stopte en weer begon met spuiten zat de hele kast onder de spetters
Bah, dat was niet leuk. Toen hebben we (ik en me zwager) om de eerste laag lekker op te laten drogen en het 's avonds nog eens te proberen als het wat koeler was, we dachten dat de verf niet goed wou vloeien omdat het misschien te warm was en meteen (te)hard werd.
'S avonds zijn we terug gegaan naar de spuitplek (bij maggazijn, eerder te zien op pic's maar dan van binnen). Eerst heb ik de kas weer opgeschuurd mer waterproof 400 (vanwege de verf spetters) en opnieuw schoongemaakt en ontvet. Daarna ben ik weer begonnen met spuiten, maar weer presies het zelfde

, het wou niet vloeien. De spuitspetters keek ik wel voor uit en richtte de bus er naast als ik begon met spuiten. Als je het wou laten vloeien moest je zoveel spuiten dat je druipers kreeg, die er nu dus ook op zitten

.
Later met blanke lak aspuiten leverde ook niet veel mooier werk op, dus daar stopte ik maar meteen mee (was begonnen met de onderkant).
Niet echt geslaagd dus, misschien dat het beetje wind wat er was een oorzaakkan zijn?
De kast is nu opgedroogd en staat hier te spelen. Hij is wel gaan glanzen maar de sinasappel en de druipers zijn nog wel te zien van dicht bij (raar he

). Het ziet er iig beter uit als een kale MDF kast en op een afstandje valt het niet op, je moet het eigenlijk weten, maar ik weet het... en dat is het probleem
Ik ga nu het volgende doen...
Stap 1) Ik wacht 2 maanden en laat hem lekker zoals hij nu is spelen op me kamer, ik heb nu wel lang genoeg gewacht met luisteren

Stap 2) In de zomer schuur ik hem weer helemaal op en doe ik het overnieuw ZONDER wind, in de schaduw en met andere sppuitbussen.
Ik ben er nu achter gekomen dat ze hier (Alphen aan den Rijn) spuitbussen verkopen die zelf gevuld worden (heb er wel over gelezen hier op GoT en het scheen heel erg goed te werken). Het merk weet ik ff niet en ook niet het exacte adres, maar daar kom ik nog op terug! Me zwager heeft hier wel mee gewerkt en vond deze veel beter omdat het een veel betere nevel had door de hogere druk en betere spuitkop, je kon dan veel beter banen maken. De verf vloede echt 10x beter en het is ook meer een echte verf, het moet ook heel lang drogen i.p.v. een paar uurtjes met motip. Deze moet echt een dag drogen volgens hem.
Al met al genoeg redenen om het later nog eens opnieuw te proberen, maar niet nu.
Ik heb helaas geen pic's omdat na 1 pic met me (klote)camera de batterijen weer op waren. En het erge is dat die pic mislukt was

.
Over het gluid:
Hij klinkt echt zoals ik gehoopt had!
Hij geeft de bassen werkelijk fantastisch weer. Hij vult de hele kamer perfect met gluid en hij is totaal niet te plaatsen op gehoor. Hij is nu afgefilterd op 80Hz.
Bassen in rock, rmb en rap geeft hij zeer mooi en diepgaand weer alleen de hele strakke drum bassen geeft hij wat zacht rollend weer in tegenstelling tot een superstrakke korte dreun zoals ik heb bij me auto sub (maar verschil mag er weze met een 2x 12" gesloten systeem), maar daarentegen klinkt het wel veel warmer als in me auto (t.o.v. een gesloten systeem dus). Bij club, techno en hardhouse klinkt het ook niet zo srak als bij een gesloten systeem maar in de dreunende en diepgaande bassen is hij koning, en ik moet zeggen dat dat behoorlijk goed klinkt!
Wat ik ook heel belangrijk vind en deze sub zeker goed doet is dat hij ook op laag volume zeer goed gluid geeft en duidelijk aanwezig is met alle diepgang die je normaal pas op wat hoger volume merkt. Dit mis ik vaak in gluid in een relatief grote ruimte, maar deze heeft hier totaal geen moeite mee. Hij is dus zeer makkelijk aanspreekbaar.
Van kast resonanties heeft hij totaal geen last, ik moet alleen nog even het speakersnoertje aan de binnenkant vast maken.
Het enige waar ik een beetje van schok is een superdiepe lage rollende bas in een nummer (helemaal aan het einde van "Skater Boy" van "Avril Lavigne"), ik had hem op een aardig volume staan en die bas trok hij niet helemaal volgens mij

.
Toen deze bas op het hoge volume er uit kwam hoorde ik op het hoogtepunt een soort piepend/sissen/fluitend gluid. Aan de uitslag van de conus te zien zat de speaker goed aan z'n Xmax en ging hij nogal vervormen, of zou dit een lekage langs de speaker of baspoort kunnen zijn? Of van de speaker inwendig (langs de fasekegel? Ik heb geen idee hoe dit afdichten geregeld is)? Het komt in ieder geval van voren. Ook bij een nummer van Christina Aguilera (can't hold us down) die een goede steviger en diepe bas heeft had ik dit op hoog volume. maar bij meer gangbare nummers heb ik dit niet en klinkt hij gewoon perfect. Daarbij komt nog dat ik hem na de SPL test nog een heel stuk zachter heb laten spelen t.o.v. de front speakers omdat het nog niet echt in verhouding was (ik wou gewoon de bas horen

, me freont speakers kende ik al

), dus misschien dat dit nu ook een hel stuk minder erg is op het zelfde volume als bij de eerste test. Helaas kan ik dit nu niet meer testen omdat me wat oudere huisgenoten (you know what I mean

) dan meteen boven aan de trap staan

.
Zoals boven te lezen is is het geen SPL monste maar echt een muzikale sub. Dat laaste is ook waar hij werkelijk een ster in is. toch verbaaste ik me wel over de diepgang en SPL die eigenlijk toch meer is in de lage regionen als ik verwachtte. Op het gegevenmoment hoorde ik iets tikken/kraken in de kast dus ging ik op onderzoek uit. Nadat ik me frontspeakers uit heb geschakeld kon ik het hoge tikkende/krakende gluid beter lokaliseren en ging ik bij de speaker luisteren waar ik aanvanklijk dacht dat het vandaan kwam. Het tegendeel bleek waar te zijn, het waren twee plastic speakersteunen die aan de andere kant van me kamer op een kast in de hoek stonden gestapeld die aan het trillen waren

. Toch een beetje subsonische SPL's dus

. De trompetpoort doet z'n werk goed want er is totaal geen poortruis te bekennen tot aan het limiet van de woofer, dat is dus ook geslaagd.
De amp:
De HS 130 presteerd echt beter als ik verwacht had. Hijj kan de speaker (125W RMS en 300W piek) op z'n sloffen aan. Ik kan hem over ze nek laten gaan (of het is toch een lek/fout in de woofer/aansluitngen?) terwijl de amp nog niet eens over de helft stond gesteld (niet dat ik denk dat de andere helft 2x zo hard zou zijn hoor). De amp heeft dus power zat en ik vraag me af of ik niet net zo goed een HS 80 had kunnen nemen qua vermogen, maar die heeft weer geen traploze fase instelling (180 graden traploos en switch van 180 gradendraaing). Ik heb wel even aan de fase zitten draaien maar hoor zo even niet de invloed hier van (wat zijn hier duidelijke kenmerken van?), wel heb ik de switch voor de fase 180 graden draaing (dus plus, min omgekeerd) zo gezet dat hij in fase staat, dit merkte ik wel duidelijk. Ik denk dat als hij op de uiteindelijke plaats staat en ik een tijdje geluisterd heb ik hier wel wat meer van zal horen.
Het filter benik zeer tevreden over! Hij is tussen de 50Hz en 150Hz traploos instelbaar en verzwakt 24dB/okt., dit is duidelijk te horen, hij kapt perfect af op de frequentie die je insteld. Een kleinde verdraaing heeft al invloed.
Op dit moment hangt de sub via een zeer dun line RCA kabeltje (om goedkope akai stereo componenten met alkaar te verbinden) aan de "rec out" van me goedkope Akai versterker. Ik heb de front speakers synchroon ingesteld met het volume van de sub, omdat de "rec out" niet geregeld wordt in volume, en regel nu het volume met me pc. Ik denk dus dat het nog wel beter gaat klinken als ik hem aan een goede amp hang op een "sub out" uitgang. Deze goede versterker komt er als ik me vakantiegeld heb (waarschijnlijk NAD C 320BEE), dus daar moet ik nog op wachten
Kosten:
Ik heb eigenlijk véél meer geld hier in gestoken als ik aanvanklijk van plan was. Me eerste plan was om van me oude auto woofer, de JBL GT12" een sub te maken met een HS 80 versterker. Maar omdat deze er eigenlijk totaal niet voor geschikt was ben ik bij Speaker & Co gaan luisteren en stuitte ik op deze sub en werd verliefd

. Het meeste geld zit in de dure amp, de Hypex HS 130. Die amp blijkt dik genoeg cappaciteid te hebben voor deze sub maar wellicht dat ik deze ooit nog eens ga gebruiken voor een bruut SPL monster met een veel zwaardere woofer
Het heeft wel beel gekost, en ik vraag me af af ik voor minder niet iets bijna gelijkwaardigs had kunnen bouwen. Ik denk dat ik deze driver niet met een goedkoper model (lees: ander model die wellicht goedkoper zou zijn want deze was relatief duur) had kunnen evennaren. De amp had een stuk goedkoper gekunt, maar omdat deze een dikke overcappaciteid heeft heb ik hier toch geen spijt van omdat ik dat vermogen in de toekomst wellicht nog eens ga benutten

Op de andere dingen had ik ook niet veel kunnen bezuinigen, dus...
Ik ben tevreden over het resultaat en de mogelijkheden die ik hiermee ook nog heb in de toekomst.
Kostenoverzicht: (schrik niet! Deed ik wel trouwens...)
Driver: Seas L 21 RNX P €128,-
Amp: Hypex HS 130 €250,-
Poort: Jet set trompet poort 28cm lang € 17,50
Pritex, schroeven, snoertje etc... € 4,50 (wat korting)
Spikes € 10,- (dacht ik?)
22mm MDF op maat gezaagd € 17,50
klein montage materiaal € 10,-
spuitbussen € 22,50
TOTAAL: € Teveel voor me portomonee (€450)
Conclusie:
Plus punten:
-Zeer muzikaal
-Geeft de diepe bassen zeer goed weer
-Geeft een heel warm gluid
-klinkt ook op laag volume zeer goed en is ook dan nog duidelijk aanwwezig
-totaal geen poortruis op hoog volume
-Amp heeft voldoende vermogen
-zal nog wel een paar dingen vergeten...
Min punten:
-Heeft veel meer gekost als aanvanklijk me bedoeling was (Me oude JBL GT12" met HS 80)
-De afwerking is in de soep gelopen

-Strakke bassen geeft hij wat "zachter" weer
-Achteraf gezien had een wooferklem nog positieve invloed kunnen hebben, maar op het moment dat ik dit realizeerde (Wekkel attendeerde mij er op) was het bouwprosses al in een te ver stadium.
-Had eigenlijk achteraf gezien wel randen willen frezen om de poort en woofer te laten verzinken in het front.
-zal ook wel wat vergeten
Nog te doen:
-Opnieuw spuiten
-schijfjes om aan de onderkant te monteren waar de spikes er onder komen
-Spikes monteren
-Spiegel op maat laten maken en hoeken rondlaten slijpen om als afdekking aan de bovenkant te gebruiken. (kost ook weer geld

)
Volgende project:
2 nieuwe 2-weg front speakers bouwen.
Ik heb het niet nagelezen dus excuus voor spelfouten