[DIY] actieve sub

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.014 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78969

wat je zou kunnen doen..............sluit hem anders eens aan op een kannaal van je tape out.
Dan krijgt je module wel het voledige signaal maar hij viltert het toch weg.
Het enigste nadeel hier van is dat het volume fixt is dus hij gaat niet harder als jij de versterker harder zet.
of je kunt hem paralel over je front speakers zetten (ik neem aan dat die module daa de mogelijkheid toegeeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Topicstarter
Hij heeft alleen een RCA ingang.

Later heb ik hem idd op de ''REC'' aansluiting van me versterker gezet, maar toen was de zekering (zoals later bleek) al gesprongen :+

Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het lijkt me toch sterk dat hij daardoor is door geslagen....................
Toen ik net begon met rommelen met geluid en subwoofers (laaaaaaaang lang geleden ;)) had ik een eltax subwoofer.
Ik had mijn eerste dolby prologic reciever en hij had dus zo een subwoofer uitgang.
Wat deed ik met mijn koeie kop.......ik sloot hem aan op de subout EN paralel op de speakers :D.
Nou dat blaasde wel lekker hehehe tot hij een beetje begon te roken :P.
Hij was wonder boven wonder niet beschadigd............

Daarom lijkt het mij sterk dat hij daardoor is door geslagen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vaag jah, maar goed, als hij meteen weer springt dan weet ik genoeg...
Oude zekering terug er in en meteen terug naar speaker & co om eens te babbelen ;)
Dan ga ik gewoon uit van een fabrieksfout. Ik had er nog naar gevraagd en ze gingen zelden stuk, maar als er heel af en toe een stuk ging werd deze zonder moeite omgeruild volgens hem.

Maar goed eerst maar eens andere zekering proberen :)
Toen ik net begon met rommelen met geluid en subwoofers (laaaaaaaang lang geleden ) had ik een eltax subwoofer.
Ik had mijn eerste dolby prologic reciever en hij had dus zo een subwoofer uitgang.
Wat deed ik met mijn koeie kop.......ik sloot hem aan op de subout EN paralel op de speakers .
CREWL :P, die combinatie had ik nog niet gehad.

Ik had eens een oude stereotoren met een platenspeler er op via de hoofdtelefoonuitgang op me mengpaneel aangesloten die weer aangesloten zat op me Akai versterker met daar aan 2 speakers parralel aan elkaar op 1 kanaal (en dat voor links én rechts, 4 speakers dus), op 4ohm dus.
Jaja, die amp heeft een hoop geleden in die tijd :p (alleen op hoog volume sloeg de hitte protectie in :/).

Maar goed, dat is lang geleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had eens een oude stereotoren met een platenspeler er op via de hoofdtelefoonuitgang op me mengpaneel aangesloten die weer aangesloten zat op me Akai versterker met daar aan 2 speakers parralel aan elkaar op 1 kanaal (en dat voor links én rechts, 4 speakers dus), op 4ohm dus.
Jaja, die amp heeft een hoop geleden in die tijd (alleen op hoog volume sloeg de hitte protectie in ).
hahahaha.............
Dat klinkt me heel erg bekend in de oren.
Dat zelfde had ik ook op een school feestje........daar stond popiejoopie frankie dan ff te draaie met mijn "FIRST HI FI" (ook een akai versterker btw).
En toen was het hoe meer hoe beter dus ik al mijn oude speakers van zolder gehaald en (jaja je raad het al) met 3 speakers op 1 kannaal (6 in totaal) 2 Ohm per kannaal op een huis tuin en keuken versterker hahahaha.........(EVIL)

En toen had mijn mengpanneel ook nog een +3dB knop dus dat knalde wel lekker door :P.
4uur lekker knalle met de volume knop over de helft............en ik zweer het...........bij het laatste nr was die versterker toch zo heet (dat ik mijn hand er bijna niet meer op kon houden) dat hij een EVIL DEAD tegemoed ging :P (ja het is wel evil langzaam en pijnlijk).

Ik snapte er niets van en til dat ding op en ik verbrande gewoon mijn vingers aan de onderkant waar de travo zat :B.

Gelukkig gebeurde het bij het laatste nr :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haha, die van mij kon je je hand ook niet meer op leggen >:)
Ok ben zelfs zo ver gegaan dat ik hem actief gekoeld heb met 2 230V ventilatoren van 10cm oid., kon hij weer iets harder >:)

Maar goed, nu weer on-topic... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Altijd grappig dat soord ervaringen ;)

Ik wacht in spanning af wat betreft je subamp!
Ik duim voor je mee dat hij het na vervaning van de zekering (kijk even op de print plaat wat voor 1 er in hoord messchien zat er wel een verkeerde in) weer gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

De units zijn binnen van Conrad, dat wordt deze week lustig afbouwen, die krengen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sjit, andere zekering er in gedaan madie springt ook meteen. Zelfs zonder dat er een signaalbron was aangesloten. Aangezien de woofer met snoer gewoon 6ohm is lijkt mij dat de versterker moduul gewoon stuk is :(

Maar weer terug naar Rotterdam dan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-06 19:02

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Als je nog een zekering hebt zou je kunnen kijken wat er gebeurd als je niks hebt aangesloten.
Geen speaker, geen signaal, alleen 220, springt ie dan ook?
Dan kan je zeker naar R'dam terug............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Wekkel schreef op 12 maart 2003 @ 14:32:
De units zijn binnen van Conrad, dat wordt deze week lustig afbouwen, die krengen :P
Das mooi, een paar picjes van het setje zou trouwens ook wel mooi zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:52

JWO

Coenen schreef op 12 March 2003 @ 16:19:
Als je nog een zekering hebt zou je kunnen kijken wat er gebeurd als je niks hebt aangesloten.
Geen speaker, geen signaal, alleen 220, springt ie dan ook?
Dan kan je zeker naar R'dam terug............
waarom zekering er tussen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 50944 schreef op 12 maart 2003 @ 17:46:
[...]
Das mooi, een paar picjes van het setje zou trouwens ook wel mooi zijn ;)
Rustig, ik ben net thuis (drukke dag gehad). Bij deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa07.jpg
Het pakketje. Inhoud: tweeter, woofer, filter (denk alleen highpass of zo), draad (van behoorlijke dikte en lengte, demping (heb ik al >:) ) en een aansluitterminal met schroefjes.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa08.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa09.jpg
Het woofertje is klein, maar behoorlijk netjes in elkaar gezet. Het conusmateriaal is vrij stug, ondanks de papieren opbouw. De ophanging is hard, hopelijk kan het wel wat klappen hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa10.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa11.jpg

Ter vergelijking de behuizing t.o.v. de woofer. Bouwen zal pas in het weekend lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm, wekkel, dat ziet er best goed uit, geen lullige magneet. En hij zal ook wel redelijk zijn opgebouwd.

Als je trouwens de conus indrukt vlakbij de surround, veert hij dan recht naar beneden? Dat is vrij belangrijk.

Ik ben nu echt beniewd geworden hoe het gaat klinken. Lekker bouwen van het weekend. Het leven is goed voor wekkel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hey eul das heel erg balen zeg!
Kan je weer helemaal terug naar rotterdam.

Nou ikheb vandaag ook even wat leuks mee gemaakt :(
Ik had dus hout besteld voor mijn zuilen alles klaar mijn vader alles opgehaald........
Wat denk je.............kloppen er 4 planke niet en dat voor dat geld.
Kan ik morge weer terug............

kan iemand mij trouwens vertellen wat de code is om een plaatje te laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

Anoniem: 78969 schreef op 12 March 2003 @ 20:09:
hey eul das heel erg balen zeg!
Kan je weer helemaal terug naar rotterdam.

Nou ikheb vandaag ook even wat leuks mee gemaakt :(
Ik had dus hout besteld voor mijn zuilen alles klaar mijn vader alles opgehaald........
Wat denk je.............kloppen er 4 planke niet en dat voor dat geld.
Kan ik morge weer terug............

staat in de FAQ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 50944 schreef op 12 maart 2003 @ 20:06:
Als je trouwens de conus indrukt vlakbij de surround, veert hij dan recht naar beneden? Dat is vrij belangrijk.

Ik ben nu echt beniewd geworden hoe het gaat klinken. Lekker bouwen van het weekend. Het leven is goed voor wekkel :+
Hij veert zo goed als recht naar beneden ;) Het leven is inderdaad goed voor Wekkel, zie: Wekkel in "de kadett gaat de deur uit!" .
Anoniem: 78969 schreef op 12 maart 2003 @ 20:09:
[img]hier_je_link.jpg[/img]

[ Voor 13% gewijzigd door Wekkel op 12-03-2003 22:07 . Reden: betere link naar de wagen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 15:19

Mad_Demon

de dokter

...te laat :P

[ Voor 97% gewijzigd door Mad_Demon op 12-03-2003 20:18 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
/61 gangers?

Zier er wel goei uit die speakertjes, en als ik ze zo op die kasten zie... krijgen ze een heleboel ruimte om te spelen ;)
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor je vriendelijke hulp!
Zie hier!
Alvast een voorproefje van wat er gaat komen!
De tekening is niet op schaal gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/frankel1983/frank/Zuil01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Leg mij nou eens uit hoe je dat allemaal gaat filteren. Ga je die W130 op laten komen rond de 70 Hz (dat zou in deze constructie volgens mij het ideale punt zijn)? Dan moet je wel hele dikke componenten hebben voor je filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat ziet er uit al een mooi kastje, ik denk ook wel dat dat bandpass concept goed gaat uitpakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78969 schreef op 12 March 2003 @ 20:34:
Bedankt voor je vriendelijke hulp!
Zie hier!
Alvast een voorproefje van wat er gaat komen!
De tekening is niet op schaal gemaakt.

[afbeelding]
Mooi ontwerp, kan een erg mooie speaker worden (nog steeds denk ik dat nautilus niveau niet te redden is ;) ) maar dit zal in ieder geval een lekkere zuil worden denk ik zo.

Kloppen trouwens alle verhoudingen, die W130 lijkt op de front tekening wel erg groot.

Oja Wekkel, gefeliciteerd met je APK :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 22:27
Anoniem: 61284 schreef op 01 March 2003 @ 19:59:
Hij moet ook als bijzet tafeltje kunnen dienen dus +/- 45 á 50 cm hoog zijn.

/laat :P

Afbeeldingslocatie: http://www.apexjr.com/images/subwoofer_back.jpg

zoiets? Dit vind ik namelijk een heule mooie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dankje...........
Hoe ik dat allemaal ga vilteren?
Dat is in dit geval niet moeilijk.............
we beginnen onderin bij de bandpass.
De truuk en het mooie van bandpass is juist dat je NIETS hoeft te filteren.
Dit omdat de kast alles al acoustisch filterd!
Alleen een speol van 1mH in serie is hier gewensd voor staande golfen.

Dus het laag lijkt me logisch........

Nu het hoog en het midden.
De tweater moet iets afgeremd worden inverband met het rendement.
Verder is het een 15 liter geslote kast waar de W130sc4 heel langzaam op komt met een Q van 0,5 (dat is heeeeeeeeeeel laag voor een geslote kast) en begint recht te lopen op 110 Hz net wat ik moest hebben.

Dan krijgen we dus zo een diagram:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/frankel1983/frank/totempaal.jpg

Een kleine uitleg.........
Die witte top is de bandpass wofer met een q van 0,5.
Als we kijken zien we dat hij een -3dB punt heeft van ongeveer 42Hz.
Maar in praktijk ligt die een stuk lager.
Dat komt omdat ze geslote kast zo een lage Q heeft.........hierdoor blijft hij enegie afgeven op bijv 30Hz.

Die groene lijn is het midden en hoog met een Q van wederom 0,5.
Zoals je ziet STRAK van 50 tot 22Khz (zijn eind -3dB ligt op ongeveer 17Khz)

Dit alles word op een bi wire terminal aan gesloten (ik wil de subwoofer gaan scheiden van de rest)
Mooi ontwerp, kan een erg mooie speaker worden (nog steeds denk ik dat nautilus niveau niet te redden is ) maar dit zal in ieder geval een lekkere zuil worden denk ik zo.
Nee het was een doel ik weet wel zeker dat het vergezocht is.;)
Maar ik ben er al bijna een jaar mee bezig om iets moois als dit te maken.
Ik heb eerst de bandpass woofers gemaakt en getest (daarom weet ik dat hij in praktijk veel lager zal gaan).
Die heb ik verkocht zodat ik verder kon met mijn overzoek.
Daar heb ik een 2 weg van gemaakt.
Deze viel me eerst tegen omdat hij zo geknepen klonk.
Het was een basreflex kastje van 6L deze heb ik later afgesloten zodat hij een geslote kast werd en een Q van ongeveer 0,7.
Toen klonk hij ineens heel open omdat ik hem uit het laag ontlaste.
Nu de geslote kast nog groter word verwacht ik een kleine verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je filtert dus onderin eigenlijk niets?

Dan ga je dus onderin feitelijk op 4 Ohm draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, niet zo'n groot bijzet tafeltje. Meer iets dat er als een bijzet tafeltje uit ziet maar er niet voor gebruikt wordt ;) (raar maar zo zie ik het voor me).

Wat is nu eigenlijk de ''Q'' van een gesloten kast? Waar staat die eenheid voor? Wat doet het (lager of hoger?)

Welk proggie is dat btw voor het uitrekenen van het filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 61284 schreef op 12 maart 2003 @ 22:40:
Wat is nu eigenlijk de ''Q'' van een gesloten kast? Waar staat die eenheid voor? Wat doet het (lager of hoger?)

Het is een dimensieloze eenheid. Dus iets heeft een Q van 0.5. En niet een Q van 0.5 kilogram, ohm of wat dan ook, dimensieloos dus.

Q staat voor Quality, kwaliteit dus. Een beetje een vage term, die ik in het begin ook maar niet kon snappen en ook nu vind ik het nog steeds moeilijk te snappen.

Het is een term die uit de filtertheorie stamt. EL mensen spreken over de Q (of kwaliteit) van een filter. En dan bedoelen ze niet de kwaliteit zoals wij dat bedoelen, maar de selectiviteit.

plaatje (hopelijk werkt'ie):
Afbeeldingslocatie: http://lookinside-images.amazon.com/Qffs+v35lepqvtip8AQuXyy9nJULXB2UZ2IWgn21YGey3O3docoJ9Y3Eaum9BeYGHV56yQPX3MulFIfPwC1MGSSWpOGG5Gyk3MzQpYb2GLP7s89F9Zzpt2X9gXwBgsVySeSg/w11SAkn0//sSn8Yl4W6tsLSZOW2MyZIYOKvrBCtQMhRskxfYguFciLpo/vH

Hoe hoger de Q, hoe smaller en hoger die "bult" wordt.
De Q bij speakers doet ongeveer hetzelfde, maar dan gaat'ie over "die bocht" in het laag. Een luidspreker met een lage Q valt dus heel langzaam af, hoe hoger de Q hoe steiler hij afvalt en als je erg hoog komt, krijg je zelfs eerst een bult.

Zie bovenstaande plaatjes daarvoor :)

Veel duidelijker kan ik het niet maken, want ik vind het zelf ook maar lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb net de woofer even een testrun gegeven. Geplaatst in een grote vaas, in een kartonnetje gelegd en doek in de vaas viel het me bepaald niet tegen qua diepgang. Het is een vrij stug opgehangen conus, het komt best vooruit. Volgens mij zit de resonantiefrequentie ongeveer rond de 55-60.

Spelen met de tonengenerator was fun, bij 40 Hz valt met iets extra vermogen (want nu gesloten vorm!) nog wel iets redelijks eruit te halen, 30 Hz echt veel vermogen erin en 20 Hz hoor je wel, maar niet als 20 Hz. Het is meer een soort geflapper of zo.

Maar goed, ik met 20 Hz en flink wat vermogen maar eens kijken wat er in de verschillende hoeken van mijn computerhok voor bas gegenereerd werd. Snif snif, holy mozes, stond die woofer bijna weg te roken! He he :P De langzame martelgang van 100 Hz naar uiteindelijk vrij vol 20 Hz voor 30 seconden werd 'm iets te veel. Een licht brandluchtje en een opwarmend geheel deden de poging snel staken :) De stofkap was al voelbaar warm geworden.

Enfin, alles doet het nog, maar voortaan toch maar iets voorzichtiger op die ultralage frequenties. Daarna nog even goed getest, maar zo te horen is het allemaal heel gebleven. Ha ha, nOOb die ik ben..

Anyway, ik geloof wel in dit speakertje. Het zal wel goed resoneren @ 100 Hz, maar ik zie het wel. Met baslijnen heeft ie minder moeite dan met korte, diepe klappen. Viel te verwachten. Grootste vraag is even de belastbaarheid, hoe hard kan ik dit zetten. Zeker genoeg voor het normale gebruik, lijkt mij zo na de eerste sloopluistersessie, maar echte beukers zullen het wel nooit worden.

edit:
Voor de onbegrijpende, bij een gesloten behuizing wordt een Q van 0,7 als ideaal gezien. Een hogere Q levert meer een 'boom' effect op, maar gaat ten kosten van de diepgang. Een lagere Q levert een betere diepgang op, maar kost belastbaarheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Wekkel op 12-03-2003 23:15 . Reden: Q ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat een verhaal. Snap inderdaad wel of je beniewd was waar je de 20hz wél zou horen. :+

zou best gaaf zijn, een woofertje die inkoop iets van 5 euro kost, een beukende sub van kunnen maken die 20hz trekt oftewel what where you thinking :P

In ieder geval leeft het beestje nog, ik hoop voor je dat hij nog net zo hard werkt als die andere, de spreekspoel zal wel goed beschadigd zijn.

Gisteren nog gekeken hoe snel ik een prutswoofertje uit een oude box om het leven kon helpen, viel me echt zwaar tegen, kreeg hem niet thermisch overbelast. Dus toen moest ik me versterker maar even laten clippen, en ja dat was genoeg >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 50944 schreef op 12 March 2003 @ 23:28:
In ieder geval leeft het beestje nog, ik hoop voor je dat hij nog net zo hard werkt als die andere, de spreekspoel zal wel goed beschadigd zijn.
Ik denk dat het wel meevalt. Het ging om een raar luchtje, niet om rookpluimen ;) De luistersessie daarna gaf geen reden tot ongerustheid. Is ie meteen bij de les :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 01:48
He wekkel, lekkere burn-in gegeven. Misschien kan je 'm nu wel verder overklokken!
Wel leuk om te zien dat je een fantastisch mooie kast met veel stabilisatie bouwt voor een speaka-tje. Zou de producent in Den Haag wonen van dat spul?

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Wekkel, wat voor toongenerator heb je gebruikt?
Een of ander pc proggie en je geluids kaart??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Anoniem: 61284 schreef op 12 maart 2003 @ 22:40:
Nou, niet zo'n groot bijzet tafeltje. Meer iets dat er als een bijzet tafeltje uit ziet maar er niet voor gebruikt wordt ;) (raar maar zo zie ik het voor me).

Welk proggie is dat btw voor het uitrekenen van het filter?
De Q van een gesloten kast heeft alles te maken met de acoustische demping. Hoe groter de kast des te kleiner de Q. Meestal hebben hoge Q's (rond de 1,0) een bult bij 100hz en lopen daarna vrij stijl af. Subs met hogere Q's hebben vaak beter impulsgedrag en minder sublaag. Lage kasten met lage Q's hebben 'kwalitatief' beter basgeluid. Maar het impulsgedrag wordt wat minder en de speaker krijgt vaak meer op z'n donder met lage tonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Coenen schreef op 13 March 2003 @ 08:24:
Wekkel, wat voor toongenerator heb je gebruikt?
Een of ander pc proggie en je geluids kaart??
De toongenerator in WinISD. Dit weekend ga ik ze even fysiek afmaken, dus als je thuis bent kan je even koekeloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-off-topic-

GVD!!!!!!!!!!!!!!
Ze hebben mijn computer te grazen genomen.
Ik was bezig een repley te plaatsen liep mijn hele systeem in 1 klap vast!
Nou rebooten..............wat denk je geen beeld :(
Mijn bios is op de een of andere vreemde wijze leeg en het is geen normaal eprom wat er op zit maar zo een klein plat dingetje GVD.
Ik heb alles al getest):(:(:(:(

-off-toppic-
Je filtert dus onderin eigenlijk niets?

Dan ga je dus onderin feitelijk op 4 Ohm draaien?
Precies onderin word er niets gefiltert.
En de impendantie van de speaker blijft 8Ohm.
Alleen die midden toner word 4 Ohm dus hij zal in totaal rond de 6Ohm blijven.
Maar goed, ik met 20 Hz en flink wat vermogen maar eens kijken wat er in de verschillende hoeken van mijn computerhok voor bas gegenereerd werd. Snif snif, holy mozes, stond die woofer bijna weg te roken! He he De langzame martelgang van 100 Hz naar uiteindelijk vrij vol 20 Hz voor 30 seconden werd 'm iets te veel. Een licht brandluchtje en een opwarmend geheel deden de poging snel staken De stofkap was al voelbaar warm geworden....................
AU.................
hahaha ik moest er wel even om lachen eerlijk gezegd.
Toch nog een mooi pak laag wat je er uit haald!
55Hz is al behoorlijk laag!

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

En eul is het al gelukt met je subamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar kun je die Q van de kast nu zelf bepalen/veranderen? Of wordt aan een bepaalde kast nu gewoon een Q gekoppeld (soort verhoudings getal)? Of zit ik nu verkeerd te denken?

Nee, ik moet nog terug naar Rotterdam met dat ding, dat doe ik zaterdag denk ik, dus ik moet nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee een Q kan je niet veranderen.
Het is eigenlijk een soord van voorspelling van hoe jou speaker zal reageren in de kast.
Dus aan de hand van de Q kan je precies zien hoe zijn reactie is in een geslote kast.

Maar er zijn speakers waar je wel de Q van de speaker kan tunen.
Als je nou wilt kijken wat ik bedoel moet je eens die speaker pakken en naast je oor een tik op de conus geven.
Dan hoor je een lekkere doffe klap zeg maar.
Op het momment dat jij de polen van die speaker kort sluit en het zelfde doet hoor je helemaal geen doffe klap meer maar een heel stroeve vaste klap.
Probeer het eens dat weet je wat ik bedoel .
Wat betreft die speakers waar je Q mee kan tunen.............
Dat zijn speakers met dubbele spreek spoelen (zoals de adire shiva) als je dan de ene spoel normaal aansluit en op de andere spreek spoel een potmeter zet kun je zo de Q tunen.

Voor dat verhaal moet je even op de Adire site kijken daar word het helemaal goed uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
YEAH!

Ik ben terug geweest naar speaker & co en ik heb gewoon een nieuwe moduul gekregen :)

Ik ben meteen naar huis geraced en zit nu naar me subje te luisteren en hij klinkt *fantastisch*. Gewoon geen woorden voor!
Ongelovelijk wat een diepgang dat ding heeft.

Wat nog mooier is, met die sub er bij klinken die jamo speakers van mij ook niet zo slecht meer :)

Ik ben nu al tevreden over het resultaat!
Nu nog afwerken en goed opstellen, want ik heb wel gemerkt dat de positie er van heeel veel invloed heeft op het gluid, maar nu staat hij gewoon naast me in de kamer te spelen. Dus dat kan bijna alleen maar beter worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ondertussen hebben wij nog geen pics :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Haha, die kon ik verw88 he...

Nou, 2 pic's dan zoals hij nu aan het spelen is :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub22.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub23.jpg

Ik heb net even grondverf gehaald en heb al polyesterplamuur (2 componenten, in +/- 30 min uitgehard) dus morgen ga ik plamuren, schuren en gronden. Dan w88 tot me loon weer is gestort vooradat ik weer verder kan :(

Heb ook het boek ''luidsprekerkasten ontwerpen'' van V. Dickason gehaald om de tijd te doden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi resultaat, ziet er goed uit. :)

De poort lijkt alleen dankzij het trompet stuk een stuk groter in diameter als het S&C exemplaar, waar ze geloof ik gewoon PVC voor hadden gebruikt (afvoer type)

Ik had alleen persoonlijk de amp omgedraaid, maar das het vermelden eigenlijk niet waard.

Nog wat extra pics, en een uitgebreidere review en ik ben tevreden. Kijk bijvoorbeeld met de WinISD toongenerator hoeveel hertz hij nog redelijk weergeeft.

Gisteren ook lekker mee zitten spelen in combinatie met me sub. Wat een super gezicht is dat zeg wanneer je bij 20HZ, de knop open draait, horen doe je niks, maar die woofers maken slagen dan! Niet normaal :D

30Hz was trouwens goed te horen, en niet alleen op me kamer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

Anoniem: 50944 schreef op 15 maart 2003 @ 19:26:
Mooi resultaat, ziet er goed uit. :)

De poort lijkt alleen dankzij het trompet stuk een stuk groter in diameter als het S&C exemplaar, waar ze geloof ik gewoon PVC voor hadden gebruikt (afvoer type)

Ik had alleen persoonlijk de amp omgedraaid, maar das het vermelden eigenlijk niet waard.

Nog wat extra pics, en een uitgebreidere review en ik ben tevreden. Kijk bijvoorbeeld met de WinISD toongenerator hoeveel hertz hij nog redelijk weergeeft.

Gisteren ook lekker mee zitten spelen in combinatie met me sub. Wat een super gezicht is dat zeg wanneer je bij 20HZ, de knop open draait, horen doe je niks, maar die woofers maken slagen dan! Niet normaal :D

30Hz was trouwens goed te horen, en niet alleen op me kamer ;)
is dat niet slecht voor een sub ? zo'n toongenerator op een te hoog volume ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In principe niet, maar je moet goed uitkijken hoever je erin gaat. Als je hem bijvoorbeeld op 20hz grote slagen laat maken belast je de woofer enorm en heb je niet snel in de gaten dat je tever gaat.

Een gevaar is dus dat je bijvoorbeeld de spreekspoel beschadigd doordat je gewoon te lang de woofer zwaar belast, zo krijg je hitte problemen. Nu moet je niet denken dat dat zo snel gebeurt, in feite is het gewoon een monotoon geluidsfragement. Het is dus niet alsof je woofer iets laat doen wat hij normaal nooit doet.

Wekkel heeft laatst bijna 1 van z'n Speaka woofertjes om het leven geholpen. Dit gebeurde doordat hij te lang en te hard de woofer bastonen liet spelen. Kan even de post niet vinden., maar je snapt het idee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

[rml]Wekkel in "[ DIY] actieve sub"[/rml] At your service ;)

Ik was inderdaad op weg een speakertje op te branden. Gelukkig liet ie op tijd merken dat het wat warm aan het worden was. Dat is de ellende met sinustonen, het is continue signaal die je speaker flink aan het werk houdt.

Met sinusgolven worden ook de hoogste dB waarden gehaald met dB drags >:)

Het probleem met testen met een toongenerator is dat je vaak een wegvallend signaal op gaat vangen door 't harder te zetten. Op een gegeven moment staat je versterker voluit om nog een redelijk hoorbaar signaal op lage frequentie eruit te pompen. Die speaker krijgt dat allemaal te verwerken. In normale omstandigheden hoeft een sub echt geen 30 seconden lang voluit 20 Hz te pompen ;)

Vanmiddag ga ik weer bij mijn ouders klussen. De batterij van de cam is weer vol, dus pics in het vooruitzicht. De laatste houtbewerkingen voor de SpeaKa staan op de agenda. Daarna nog het elektrische gedeelte door de week en het afmaken qua schilderwerk door mijn lieftallige assistente. Hopelijk zijn ze volgende week klaar. Ik weet niet of een testrun er vandaag al inzit.

[ Voor 21% gewijzigd door Wekkel op 16-03-2003 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jah idd Wekkel. Ik begon rere piepgluiden te horen met die toongenerator op 20 Hz, dus ben ik maar METEEN gestopt.
Testen met een toongenerator doe ik dus niet meer, ik luister gewoon voortaan ;)

Ik ben nu bezig met het schuren, plamuren, daarna weer schuren, fijn plamuren, fijn schuren en gronden van de kast. Daarna nog een keer schuren en gronden.

Hier een picje van hoe het er nu uit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub25.jpg

Hier zijn alle randen en naden zo gelijk mogelijk geschuurd, zijn de schroefgaten met polyesterplamuur geplamuurd (2 componeneten, na 40 min volledig uitgehard) en de naden van de planken met snel plamuur besmeurd ;)

Strax alles weer glad schuren en waar nodig nog eens met snelplamuur over doen. Daarna schuren en gronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zozo............

Ik zie dat iedereen erg actief is geweest!
Ziet er allemaal indruk wekkend uit!

Ik heb zelf ook niet stil gezeten.
Ik heb nu 1 zuil af..........
Maar er klopt iets niet helemaal, want de bandpass woofers werken niet correct :(.
Alles klopt...........ik heb het 4 keer nagekeken.
Ik mis gewoon de helft van die dingen.........ik weet die omdat ik deze al eens eerder heb gebouwd.
Met die woofers zette ik de hele kamer hier op zijn kop als ik de haunting zat te kijken.
Dat zit er bij deze helemaal niet in!
Ze klinken veel zachter en ze gaan minder laag (lijkt wel).
Het enigste wat anders is het ontwerp waar de woofers in gebouwdt zijn.
Deze is in de hoogte gebouwd en die andere waren in de diepte gebouwd.
Zou dat uitmaken?
En maakt het uit hoever de speaker van de basspoort staat?

Ik ben hopeloos en radeloos de weg kwijt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo Eul, je hebt nog een hoop te schuren zie ik. Ik hoop dat je de naden goed strak krijgt, dit zal moeilijker zijn dan je denkt. Is erg moeilijk om het echt strak te krijgen. Mij is het gelukt met kwastplamuur, waarmee ik de kast grondde. 2 lagen bleken goenoeg voor een echt gladde ondergrond.

Waarmee ga je het trouwens als laatste mee behandelen? Kleur? Spuitverf?

@frankel
Tja jammer dat het zo tegenvalt. Weet je zeker dat het niet afwijkt van je vorige werk, dan heb ik het over de bracing, houtdikte enz. Het zou kunnen dat hij een hoop energie verliest aan de kast, maar dit lijkt me eigenlijk sterk.

Heb je niet wat foto's voor ons, zo is het een beetje moeilijk om te beoordelen. ;)

o, en kan je die duppelpost niet even leeg halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, die naden heb ik ook geplamuurd en vlak geschuurd.
Ik ga hem nu eerst gronden (morgen denk ik) en dan fijn schuren en dan kijken of er nog kleine gaatjes zichtbaar zijn, die evt. opvullen en dan nog een keer gronden.
Ook heb ik nog wat spuitplamuur over van het spuiten van me scooterkappen, die zou ik ook nog na de eerdte grondlaag over de naden kunnen spuiten en dan pas schuren.

Als laatste ga ik hem hoogglans zwart spuiten en met blanke lak afspuiten. Op de bovenkant komt een spiegel met afgeronde randen.

@frankel, de dimenties van de kast maken volgens mij niet uit (tot in zekere maten), als het volume en de baspijp maar het zelfde zijn.

Staan die speakers op dezelfde amp?
Heb je geen pritex er in en bij de ander wel gehad oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben net klaar met spuiten. Hier een pic: http://www.mijnwebsite.com/image/details.php?image_id=25
Pootjes eronder geschroefd. Ben nu bezig hem weer in elkaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

Anoniem: 62484 schreef op 16 March 2003 @ 20:01:
Ben net klaar met spuiten. Hier een pic: http://www.mijnwebsite.com/image/details.php?image_id=25
woei die pootjes :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Frankel, kom eens met plaatjes en wat meer feitelijke specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484 schreef op 16 March 2003 @ 20:01:
Dat concept van jou spreekt me echt zo erg aan. Voor redelijk geld staat dit boven aan mijn wish list (op sub gebied dan).

Helemaal top zijn natuurlijk die wat duurdere woofers van Adire, maar die Shiva is ook al een beest. Je bent trouwens erg goed aan het afwerken, word super!

Kan het niet laten om toch even met de Tumult te gooien, wat een sub driver is dat zeg, niet normaal wat een bas je hier mee kan produceren. Xmax van een centimeter of 7 (p-p) :9

Dat moet ik echt eens vol aan het werk zien, 7 centimeter!!!! en horen in een kastje met 2 PR 15's :9~

Picjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.adireaudio.com/diy_audio/drivers/adire/TumultSide.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.creativesound.ca/images/product/TumultRear.jpg

Wie bied er meer op HT sub gebied? ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 16-03-2003 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 50944 schreef op 16 March 2003 @ 20:42:
Wie bied er meer op HT sub gebied? ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.jlaudio.com/subwoofers/images/enlarged/13W7_FLT.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jlaudio.com/subwoofers/images/enlarged/12W7_rlt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.jlaudio.com/subwoofers/images/enlarged/10W7.jpg

Jlaudio W7 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hehe _/-\o_ Tumult _/-\o_ Ik denk dat dit simpelweg de bruutste woofer is die er bestaat in die maat.

Maar goed hij kost wel 1000 euro -slik-

Hij is nu helemaal af hier is een foto van het resultaat:

http://www.mijnwebsite.com/image/details.php?image_id=26

Eul je kast ziet er retestrak uit ben beniewd hoe het eindresultaat gaat zijn.

Die JL is ook niet mis, Maar de tumult is toch echt een tandje beter.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 16-03-2003 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Juist lampje dat zijn de posts waar ik op hoopte ;)

Heb net even op gezocht, maar volgens mij is het een Car-audio woofer. Hij is maximaal te krigen in 13.5 inch, maar ze beweren een groter effectief oppervlakte te hebben dan een normale sub-13.5 inch driver. De 13.5" driver heeft een Xmax van 64mm, helemaal niet kinderachtig.

Toegegeven het membraam is mooier, maar eerlijk gezgd vind ik de Tumult een stuk bruter, helemaal al als je kijkt naar de korf, die is echt :9~

Adire heeft trouwens ook een car woofertje, ook niet bepaald lullig

Afbeeldingslocatie: http://www.acoustic-visions.com/images/B12/Bhrama12Side.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.cardomain.com/installs/201000-201999/201270_46_full.jpg

Adire Brahma

Trouwens walter, behalve die schroeven is hij echt prachtig geworden, heel mooi afgewerkt, misschien nog een picje van de onderzijde? Of staan die er al op?

Zou hem graag eens horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

ik zou em niet graag willen tillen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooie sub walter maar hij zal waarschijnlijk veel mooier klinken ;)

Mijn vorige subwoofer met de W170sc was het zelfde als deze gebruikte subwoofer.
Alleen de dimensies van de kast van zijn anders.
De baspoort daarin tegen is het zelfde gebleven.

De dimensies van die vorige kast zijn : (geslote kamer) h32,7 x d19 x b20
(gefentileerde kamer) h37 x d16,2 x b20

De dimensies van de nieuwe kast zijn : (geslote kamer) h52,4 x d12 x b20 (dit is een halfe liter groter maar dat komt omdat ik de steun balken heb mee gerekend)
(gefentileerde kamer) h56,6 x d11 x b20

De inhoud is bij allebei precies 12liter.
Verder gebruik ik in deze kast een dubbele bafle (dat is dus 3,6cm dik).

De reciever is een Harman Kardon AVI250.

Die W130 die ik nu als middentoner gebruik in een geslote kast gaat nog dieper volgens mij :?
Dit is iig niet de subwoofer die ik toen gebouwd had :(

Maar hoe bedoel je energie verliezen in de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij weegt niet zo heel erg veel hoor. Een kilo of 30/40 schat ik. Er zitten aan de voorkant inbusbouten in geen schroeven. Ik zit er aan te denken om er zwarte in te steken. Nou de kast beter luchtdicht klinkt ie toch ietwat strakker.
Die Brahma was de eerste woofer met de XBL2 motortechniek.
De Xmax van die JLaudio W7 is 32mm

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 16-03-2003 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23375

Wat een mooie subs en ideeen komen hier voorbij :9~ _/-\o_
Erg inspirerend allemaal, helemaal omdat ik zelf DIY plannen voor een sub heb.
Moet er dan wel een worden voor HT en eentje die ruim onder de 30 Hz komt (anders kunnen m'n frontspeakers het wel aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484 schreef op 16 March 2003 @ 22:14:
Hij weegt niet zo heel erg veel hoor. Een kilo of 30/40 schat ik. Er zitten aan de voorkant inbusbouten in geen schroeven. Ik zit er aan te denken om er zwarte in te steken. Nou de kast beter luchtdicht klinkt ie toch ietwat strakker.
Die Brahma was de eerste woofer met de XBL2 motortechniek.
De Xmax van die JLaudio W7 is 32mm
Ja I know, maar ze blijven metaalkleurig. Zwarte zouden idd mooier zijn volgens mij :)

Verder is de linieaire uitslag 32mm, de Xmax (peak to peak) is dus 2x32mm.

Verder was hij toch 80 liter?
Anoniem: 23375 schreef op 16 maart 2003 @ 22:32:
Wat een mooie subs en ideeen komen hier voorbij :9~ _/-\o_
Erg inspirerend allemaal, helemaal omdat ik zelf DIY plannen voor een sub heb.
Moet er dan wel een worden voor HT en eentje die ruim onder de 30 Hz komt (anders kunnen m'n frontspeakers het wel aan).
Juist, nu ben je prachtig voer voor een kwijl topic geworden. Als je nou ook nog een mooi budget hebt om ook een echte mooie woofer te halen ;)

Ik denk trouwens dat een Adire Shiva + PR al aan al je wensen zal voldoen, maar een tempest of tumult is natuurlijk helemaal voer voor een super sub :)

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 16-03-2003 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 78969 schreef op 16 March 2003 @ 22:13:
Alleen de dimensies van de kast van zijn anders.
De baspoort daarin tegen is het zelfde gebleven.
Dit is iig niet de subwoofer die ik toen gebouwd had :(
Ik begrijp er eigenlijk maar weinig van. Volgens mij gebruik je de verkeerde literinhouden. Hier jouw setup, waarbij ik voor het gemak de resonantiefrequentie zo gekozen heb, dat de top weer enigzins plat is (bij 10 cm doorsnee 29,8 cm).

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Visatonoudgoed.jpg

Hier de graph, die als ideaal eruit rolt. Je ziet dat beide kamers, vooral de gesloten kamer, flink groter is geworden. Met een baspijp doorsnee 10 cm heb je maar liefst 41 cm lengte nodig. Met 6,8 cm poort nog maar 16,7cm, waarbij de vent mach keurig binnen de perken blijft ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Visatonoudgoed2.jpg

Stel je voor, dat je 12/12 liter draait met een winkelstandaard pijp 10cm van 15 cm lang. Dan krijg je dit soort resulaten.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Visatonoudgoed3.jpg

:X Het lijkt er op, dat je weer overnieuw kan gaan bouwen :P Gelukkig valt er nog een oorzaak aan te wijzen, zodat je nog met een gerust hart een nieuwe poging kan doen. Let wel, de gesloten kamer reageert niet zo aggressief op een litertje meer of minder. De vented kamer wel. Een litertje smokkelen kan, maar 2 liters ga je wel merken in de (ideale) grafiek). Het lijkt echter weinig bouwkritisch te zijn. Spaanplaat en nog maar een testrun, me dunkt.

Jij moet gerust kunnen slapen vandaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23375

Anoniem: 50944 schreef op 16 March 2003 @ 22:33:
[...]
Juist, nu ben je prachtig voer voor een kwijl topic geworden. Als je nou ook nog een mooi budget hebt om ook een echte mooie woofer te halen ;)

Ik denk trouwens dat een Adire Shiva + PR al aan al je wensen zal voldoen, maar een tempest of tumult is natuurlijk helemaal voer voor een super sub :)
Budget zal nog even op zich laten wachten :'(
Maar ik wacht liever iets langer en heb een toereikend budget (het valt toch altijd duurder uit dan dat je in 1e instantie denkt ;) ) dan nu m'n geld steken in iets wat later toch tegen valt (ja, je hebt dan wel weer meer ervaring).

Ik denk nog in de richting van een Peerless sub zoals hervaz heeft of dit maar ik hou m'n opties open (tijd zat) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Geen dagje klussen zonder pica's, uiteraard ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa13.jpg
Vooruitgang. Het voorschotje zit er nu ook in, evenals de wooferklem.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa14.jpg
De klem van dichtbij. Niet erg professioneel, maar it will do ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa15.jpg
Hier zie je 'm goed van voren. Hij zit al dicht achter de voorplaat. Kleine woofertje, eeh.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa16.jpg
Het waanzinnige 6dB filter op zijn plek. Een korte check leek goed wat betreft het risico van meetrillen. Ik denk dat het wel goed gaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa17.jpg
De eerste zit zo goed als dicht. Morgen de achterwand maar plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa18.jpg
Het is best een handzaam speakerformaatje geworden, vind ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa19.jpg
Raamwerk, en nog eens raamwerk. Ik heb expres niet al te veel gedempt. Het zou een enorm gedoe worden de hele speaker fraai te bekleden met al die schotten erbij. De grote wanden hebben dempsel, evenals de bovenkant. Dat moet voldoende zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa20.jpg
De speaker staat klaar voor ontvangst van zijn SpeaKa's ;)

De kast is enorm strak. De achterwand zit er nog niet in, maar een gemiddeld vlak is niet breder dan 15 cm zonder dat er een tussenschot tegenaan zit geklemd (de lengte van boven-beneden natuurlijk niet meegerekend). Waarschijnlijk een tikkeltje overkill voor de 10cm 'topwoofers', maar ieder beetje is welkom, zeker met deze budgetjongens.

Als alles straks klaar is, volgt het schilderwerk. Ik geloof dat dat vrij secuur gaat gebeuren, dus de uiteindelijke soundcheck zal nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Mooi, mooi, je bent weer lekker bezig geweest.
Ik ben wel benieuwd hoe ze uit eindelijk gaan klinken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey wekkel

Bedankt voor het mee denken...
Het vreemde van alles is juist dat mijn andere bandpass subwoofer precies het zelfde is als deze kwa inhoud en baspoort.
En die deed het perfect.
Van de week ga ik die woofer weer even op halen en eens nakijken........
Ik gebruik het programma speakerpro6.xx dat is een programma van visaton met hun eigen database en melisa files van hun speakers.
dat programma moet dan ook wel correct zijn zoals je ziet........

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/frankel1983/frank/totempaal.jpg
Zie je de witte top heel mooi vlak.
Dat is met die inhoud berekend!

Ik denk dat het toch in de kast zit dus heb ik al wat bedacht.
Ik ga die bafle van de subwoofer horizontaal monteren.
Ik hoop dat ik hem nog los krijg met als dat hout lijm.
Dan speelt die W170 wel naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het komt overeen met wat ik (gecorrigeerd) met 12/12 kan bereiken. Het zou dus wel een werkbaar en aanhoorbaar resultaat moeten geven. Dan zou je toch nog eens de constructie goed moeten bekijken. Weet je zeker dat je baspijp correct is (btw, wat zijn de afmetingen daarvan)?

Ik kan me niet voorstellen waarom de baffle omdraaien zou helpen, maar het is natuurlijk een poging waard. Ik neem aan dat je de vented kamer niet gedempt hebt? Zo ja, gooi de demping daar eens totaal uit ;)

De door mij voorgestelde behuizing is wel iets groter, maar komt ook flink dieper. Is dat geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet niet hoe het zit met de gevoeligheid van de basunit, maar in frenkels behuizing vallen de woofer en hooggedeelte wel mooi samen waardoor je een mooie liniaire lijn krijgt.

Toch denk ik dat je de woofer moet proberen in een andere behuizing, dan kan je later altijd nog kiezen hoe je de zuil gaat aanpassen.

Wekkel, je speaker ziet er goed uit, voortaan alleen de schroeven in de baffle wat minder strak aandraaien. Je ziet nu dat het MDF wat naar buiten staat op de plek van de schroeven.

Ben echt super beniewd hoe het klinkt, en je gaat mij niet vertellen dat je nog niet stiekem hebt zitten luisteren. Dus kom op met je impressie! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb nog niet zitten luisteren, de achterwand zit er nog niet in. Vanavond gaan beiden volledig in elkaar (met achterwand dus). Dan volgt een impressie >:)

Van dat schroeven, dat weet ik. Ik had te dicht bij het randje voorgeboord ;(

Het zal mij benieuwen. De R&B low sweeps en de mp3 cd van Wouter19 worden vast klaargelegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oef, dat zal dan weer hard werken worden voor de woofertjes.

Ontzie je ze een beetje, aangezien je al bijna een spreekspoeltje in de fik hebt gezet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

In een kastje is de kans op ellende vast minder. De toongenerator laat ik wel even voor wat het is. Lager dan 40 hz zal het wel niet worden met de testrun. Grootste probleem wordt de woofer goed vastleggen omdat er nog niet geschroefd kan worden.

Ik vermoed dat de bas wat zompig gaat klinken. Zoiets bespeurde ik al met de eerste testrun, maar een group delay van 33 ms @ 40 Hz gaat ook niet meewerken :P Ach, voor EUR 15 moet ik niet gaan klagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb inderdaad dempings materiaal in die geventileerde kamer gedaan.
Dat zou ik er eventueel uit kunnen halen (zal toch moeten als ik het strax anders in elkaar zet).
Die simulatie van jou met winISD klopt niet naar mijn idee, want ik heb ze al een paar keer met elkaar vergeleken en dan krijg ik hele andere resultaten (toch bedankt).
De baspoort is 22,94 lang en de oppervlakte is 48,88.

Dat het niet in de geslote kamer kan zitten ben ik met je eens, want bandpass werkt als een geslote kast en een baspoort aan de voorkant van de subwoofer zodat hij de hoge tonen kan cut offen.
Dus de baspoort en de voorste kamer zijn wel van belang.
Ik heb het gevoel dat hij hem wel goed cut of maar geen energie afstraald in het laag!
Een kleine uitleg.........
Die witte top is de bandpass wofer met een q van 0,5.
Als we kijken zien we dat hij een -3dB punt heeft van ongeveer 42Hz.
Maar in praktijk ligt die een stuk lager.
Dat komt omdat ze geslote kast zo een lage Q heeft.........hierdoor blijft hij enegie afgeven op bijv 30Hz.
Dus hij gaat laag genoeg en wat ik juist mooi van aan die subwoofer is dat hij zo mooi strak bleef.

Wat mij op viel gisteren was dat je de laag tonen wel hoorde maar niet uit de subwoofer maar uit de middentoner.
Daarom klonk het zo zacht het vreemde is dat er wel veel lucht uit de subwoofer verplaatst word.

Het is mij een gods raadsel maar donderdag komt die oude subwoofer weer even terug dan kan ik goed verschil horen.
Zoals de woofer nu klinkt is het geen subwoofer.
Btw die W130 kan wel ongelovelijk klappen maken man!

En wekkel die kasten van jou zien er wel stevig uit ben benieuwd hoe jij het strax vind klinken!

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 78969 op 17-03-2003 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eul je kast ziet er retestrak uit ben beniewd hoe het eindresultaat gaat zijn.
Tnx, die van jou ook!

Ik heb besloten dat ik maar wat meer tijd ga steken in de afwerking dan ik aanvanklijk van plan was, er zijn nog 2 of 3 kleine dingetjes waar ik me een beetje aan erger (op te lossen met wat extra plamuren en schuren). Daarna pas gronden.

Ik kan me toch pas weer spuitbussen veroorloven als ik me volgende salaris heb :o, ik stond in de bouwmarkt en kon niet eens me grondverf meer met PIN betalen :(, gelukkig had ik nog wat contant ;).

Helaas wel wat aan de kast waar ik wijnig meer aan kan doen :(
Tijdens het schuren van het front panneel brobeerde ik zoveel mogelijk stof weg te houden van de openingen en daardoor ben ik wat teveel op de bovenste hoeken gaan leunen met de schuurmaschine waardoor deze lichtelijk gerond zijn geworden :(. Dit met plamuur weer herstellen is echt niet te doen, dus ik zal er mee moeten leven. Alhoewel... ik ben al wat dingen aan het bedenken om het een beetje te verdoezelen voor het oog, maar echt lelijk om te zien is het ook weer niet.

@Wekkel: Ziet er ook retestrak uit die kast :D, die woofertjes weten niet wat ze mee gaan maken, zo verwend... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 78969 schreef op 17 maart 2003 @ 11:49:
Ik heb inderdaad dempings materiaal in die geventileerde kamer gedaan.
Dat zou ik er eventueel uit kunnen halen (zal toch moeten als ik het strax anders in elkaar zet).
Die simulatie van jou met winISD klopt niet naar mijn idee, want ik heb ze al een paar keer met elkaar vergeleken en dan krijg ik hele andere resultaten (toch bedankt).
De baspoort is 22,94 lang en de oppervlakte is 48,88.
48,8 cm(2) oppervlak, dat is een baspijp van 7,9 cm doorsnee. Ik kom op het volgende plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Frankelbad.jpg

Als je je baspijp nou verkort naar 16,2 cm krijg je deze plaat, die al een stuk beter is.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Frankelgood.jpg

Alsnog blijft de diepgang met 50 Hz triest beperkt ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@ frankel83, raar dat je laag zoek is, ik zag dat play wat had lopen simuleren, wat me opviel is dat er nogal wat verschil zit tussen een 4 Ohm speaker en een 8 Ohm speaker, hij had hele andere resultaten dan ik had.
Ik had alles met 8 Ohm speakers gedaan, Play met 4 Ohm, vandaar dat ik verschillen zag.
Vergelijk met WinISD een W170 S 4 maar eens met een W170 S 8.
De 8 Ohm uitvoering gaat in een Band Pass behuizing ongeveer 5 Hz lager, bij een behoorlijk grotere inhoud.
Misschien heb je de verkeerde speaker meegekregen.

Waar ik ook nog aan zat te denken; heb je je speakers misschien verkeerd aangesloten?
Midden en Bas omgedraaid, dit omdat je zoveel bas uit de W130 krijgt.
Het lijkt me sterk, ik vraag het maar voor de zekerheid.

Wat ook nog zou kunnen is dat je een van de speakers in tegen fase hebt aangesloten, dat zou ook een gebrek aan bas kunnen verklaren.

Als dit het niet is wordt het waarschijnlijk toch wachten tot donderdag......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben blij dat jullie allemaal zo hard met me mee denken
Dus alvast bedankt!

uit wanhoop heb ik de + en de - omgedraait ook dit mocht niet helpen.
Gisteren had ik de kast enkel vast geschroefd ik dacht nou hij is zo lek als een mandje zal het daar wel aan liggen maar ook dat is het niet, want ik heb hem nu pot dicht zitten.
daarvoor nog even na gemeten en van mijn vorige tekening de inhoud berekend maar ook dat mocht niet helpen........
Ik heb alles bi-wired aangesloten en daarbij de woofer van de rest gescheiden......

Op de doos staat dat het een 8 Ohm versie is en op de stikker van de speaker zelf ook :(

Ik heb hem na dat ik hem heb dicht gelijmd nog eens gebechmarked met de film de haunting.......
Ik weet niet of iemand die film hier wel eens gezien heeft maar dan heb je die scene dat ze wakker word en er keihard op de deur gebonkt word.
Bij deze woofer voel ik niets en klinkt die dreun heeeeeeeeeeeel zacht.
Bij mijn vorige woofers ging het zo..........ik zat op mijn bank en toen kwam die dreun........nou ik werd bijna van de bank geblazen.
Dan hoor je dat monster zeg maar nog eens zuchte en ik voelde de druk gewoon........niet normaal.
Dat mis ik nu allemaal dus er klopt geen hout van.
Grappige is dat hij wel die cut off ongeveer goed doet (naar mijn idee dan) maar dat het laag er gewoon niet is...........wat een af gang............
Ik zal het donderdag wel merken.

Ik heb een harman kardon AVI250 reciever (is THX gecertificeerd) dus daar zou het ook niet in kunnen zitten.
Het lijkt wel of ik een hele andere speaker heb mee gekregen dan de vorige keer.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zo, ik heb de kasten nu volledig dichtgeschroefd. Uiteraard mocht een korte soundcheck niet uitblijven >:) Enfin, de boel er provisorisch in, begeeft m'n tweeter het zo ongeveer instantly. De aansluitingen daarvan zijn onmogelijk, dus maar pielen en pielen, want ik kreeg 't maar niet aangesloten. Toen eindelijk wat herrie, maar na wat gerommel met losschietende draadjes en bijbuigen van aansluitingen niet meer, stilte :?

Toen de andere tweeter maar eens gepakt. Ook een hoop gepruts met aansluiten (wie maakt nou in godsnaam een lipje tussen front en magneetrand 8)7) en wederom stilte na wat getjilp. Controle aan een vers signaal mocht niet baten. Wederom een tweeter down, grrr. Dat wordt dus maar tonsil tweetertje voor een paar euro halen, OMG.

Toen maar alleen met woofer getest en 't klonk, nou ja, niet echt al te best. Ik stond bij wijze van spreke al een Visatond W100S te simuleren om deze bagger toch nog tot een goed einde te brengen ;) De bas klonk rommelig en overdone. Veel resonantiepieken en weinig vastheid van de bas. Niet echt prettig om naar te luisteren.

Toen kwam ik op het idee om de bas eens massaal omlaag te gooien. Winampbas omlaag en tevens op de versterker hard in de min qua bas. Dat bleek een goede zet, want het zompige ging er af en de 'dubbele' bas verdween grotendeels. Met minder bas is het absoluut geen klagen over basopbrengst, terwijl de aanhoorbaarheid tenminste gewaarborgd blijft.

Korte bassen komen er heel behoorlijk uit. Het echte afrondvompje helemaal onderin de bastonen komt er net niet lekker uit, maar 't klinkt geenzins plokkerig. Met house gaat dit woofertje zelfs prima los. Met R&B komen de meeste problemen voort uit vage, vrij hoge baslijnen en extreem lage bassen, die er gewoon niet lekker uitkomen. Met 'gewone' muziek zijn het ook baslijnen, die eventueel trouble geven. Een goede regelbare basknop is dus plicht bij deze budgetwoofer ;)

Al met al dus klote van die tweeters, maar de woofer staat zijn mannetje voor het lage bedrag. Met een moderate basbehoefte gaat ie best aardig los met dus wat rommelige bas bij moeilijke muziek. De overall impressie is echter niet negatief, ik moet er nog even goed naar luisteren als beiden af zijn en de woofers goed vastzitten en ook het hoog aanwezig is. Missie vooralsnog geslaagd, al is het devies dus duidelijk: dit nooit weer :) Als je ooit aan zoiets als dit begint, bouw dan gewoon gesloten (sterker nog, spaar even door). Minder gezeur, waarschijlijk zo goed als dezelfde bas ;)

Ik ben benieuwd als het af is, even stereo in de huiskamer luisteren. Nu komt het schilderen (en bestellen van verse tweeters), dat zal wel even duren. Dan laat ik er weer wat sinustonen op los om de echte diepgang te testen (en ditmaal zal ik voorzichtig zijn :P ).

De Tonsils naast de pc weer aansluiten was een genot voor het oor, het zachtjes meeboomen kan weer verder gaan.

edit:
Tonsil tweeters zijn besteld, het project is weer gered. Coenen, dit moet je gehoord hebben })

[ Voor 8% gewijzigd door Wekkel op 18-03-2003 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

klinkt het veel beter dan een pc-speaker setje van +/- 30 euro ? (labtec ofzo :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb hier een labtec setje. Die kostte wel EUR 50, maar dan heb je dus wel actieve versterker :P

Het klinkt zeker beter (dikkere bas) en straks met geweven tweeter (ja ja :7 ) nog beter, maar dan moet je ook nog langs cash convertors voor een tweede hands versterker. Zoals gezegd, de tweeters die met het pakket meekomen zijn behoorlijk ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jammer wekkel van die tweeters, beetje jammer dat de tweeters van Tonsil zo'n hog fres hebben, zinvol inzetten onder de 5000hz is er dus niet bij.

Maar wat heb je met die tweeters gedaan, het kan toch niet dat ze het zo snel opgegeven?

Verder lijkt me de prijs/kwaliteit me toch een beetje tegen te vallen, voor 10 euro meer had je bijvoorbeeld een Visaton W 130 S, ik hoef jou geloof ik niet te vertellen wat een relaxed woofertje dat is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik ben zeer benieuwd hoe die speakers klinken.
Na jouw verhaal ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm jammer wekkel. Ik heb vroeger ook eens een keer budget woofers in een veels te grote kast gestoken, het klonk voor geen meter. Maar goed je hebt wel vette kasten gebouwd mischien kunnen er met wat kleine aanpassingen wat betere componenten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Laatst online: 30-06 14:09
Coenen schreef op 09 March 2003 @ 13:41:
Kennen jullie misschien de Amplimo versterkermodules?
http://www.amplimo.nl/amplimo.html

[afbeelding]

151.73 Euro voor 120 Watt in 4 Ohm

Voeding, speaker en ingangsignaal aansluiten en spelen maar.
Helaas geen filters ed. wel lekker simpel.

@ Wekkel, wanneer is de luistersessie :)
En of ik die ken, hij zit momenteel aangesloten om mijn DIY subje :) Tis een tijdelijke versterker, ben bezig een grotere 240watter te bouwen, als het een beetje meezit krijg ik daarvan binnen een zeer korte tijd de onderdelen van, uiteraard zal ik wat pics hiervan posten...

Ff 2 picjes van mijn tijdleijke amplimo-subwoofer versterker:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jwnijenhuis/sub/2eserie/10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jwnijenhuis/sub/2eserie/11.jpg

Er zit momenteel een passief eerste orde filter in om de boel te filteren, niet echt zo al te best dus, maar wel regelbaar :)

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Anoniem: 50944 schreef op 18 March 2003 @ 00:25:
Verder lijkt me de prijs/kwaliteit me toch een beetje tegen te vallen, voor 10 euro meer had je bijvoorbeeld een Visaton W 130 S, ik hoef jou geloof ik niet te vertellen wat een relaxed woofertje dat is ;)
Yep, maar het is dan ook een kadootje. Het moest niet te duur worden. Voorlopig heeft 't me alleen erg veel tijd gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tijd is geld ;) (vertel mij wat :D).

Ik zie dat je aardig je best heb gedaan wekkel indruk wekkend!
Ligt dat minder goede laag niet aan de maximale excursie van die driver?

En...........
Ik ben er uit waarom mijn bandpass niet werkt!
Ik had het laten zien aan een kennis en die vertelde me dat hij ook weleens dat probleem gehad heeft.

Wat is er nou aan de hand.........
De poort en Unit zitten te dicht op de achterwand van de kast.
Het uit einde van de poort is 5,6cm verwijderd van de achterwand en de unit is 11 cm verwijdert van de achterwand.
Hierdoor kan de poort zijn functie niet meer uitvoeren en word al het laag direct gedempt!
FUCK dacht ik nu kan ik weer op nieuw beginnen maar ik ga nog eens proberen om de plank horizontaal te monteren IPV verticaal.

Dit beweist wel dat bandpass een heel precies en gevoelig systeem is!
Jammer dat ik deze fout heb moeten onder vinden maar ja ben ik weer een ervaring reiker :D
Ik ben in iedergeval blij dat ik eruit ben..........

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 78969 op 18-03-2003 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo, hoop dan dat het lukt met het horizontaal plaatsen van die wand en dat het dan beter klinkt. Ik maakte me er ook een beetje zorgen over bij mijn sub maar bij mij is het allemaal goed gekomen gelukkig :D.

Jammer van die tweeters wekkel, zit er geen fout in het filter oid?
Maar als je het gel waard vind, dan is het toch ok :), je bent ook weer een DIY ervaring rijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De tweeteraansluiting zelf doet het wel, dat heb ik getest. Het filter doet het dus wel. Die tweeters, die zijn verrot. De DIY ervaring was leerzaam, kan ik je vertellen, en hopelijk gaan die tonsil tweeters een mooi partijtje meedoen. Mijn handen zijn vrij verrot van al dat schroeven en zagen.

Het geld was het op zich wel waard, mits die tweeters bruikbaar zijn waren ;( . Als er twee meteen verrot gaan na een beetje aansluiten, kan daar voor gevreesd worden. Zodra de boel echt rond is met de verse tweeters en al volgt nog wel een eindplaatje met dito review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@ DustMan4u, bedankt voor de reaktie, je bent zo te zien wel tevreden.
Hoe ga je de 240 Watter bouwen, twee maal een 120 Watt module gebrugd?

@ Frankel83, ik hoop dat je het nog mooi kan oplossen, gelukkig een duidelijke reden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

Wekkel schreef op 18 maart 2003 @ 18:05:
De tweeteraansluiting zelf doet het wel, dat heb ik getest. Het filter doet het dus wel. Die tweeters, die zijn verrot. De DIY ervaring was leerzaam, kan ik je vertellen, en hopelijk gaan die tonsil tweeters een mooi partijtje meedoen. Mijn handen zijn vrij verrot van al dat schroeven en zagen.

Het geld was het op zich wel waard, mits die tweeters bruikbaar zijn. Als er twee meteen verrot gaan na een beetje aansluiten, kan daar voor gevreesd worden. Zodra de boel echt rond is met de verse tweeters en al volgt nog wel een eindplaatje met dito review.
als je je tonsil tweeters er in heb, willen wij wel weer een pics ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustMan4u
  • Laatst online: 30-06 14:09
Coenen schreef op 18 March 2003 @ 18:10:
@ DustMan4u, bedankt voor de reaktie, je bent zo te zien wel tevreden.
Hoe ga je de 240 Watter bouwen, twee maal een 120 Watt module gebrugd?
Nee, gewoon, complete zelfbouw :D :D

Ben al een beetje begonnen... afgelopen vrijdag....

Hier alvast ff een pic om erin te komen :9~ (clickable)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/bandablaze/xtraimage/verst1.jpg

Van links naar rechts... Voedingsprint voor voorversterker, voorversterker met bass boost, eindtrap van 240 watt

Enjoy :)

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hebben jullie messchien goede ideen om vast gelijmde plank weer los te krijgen?
Ik heb hem al geprobeerd los te wringen maar die zit muur vast.
Ik zat zelf te denken dan maar met een bijtel de plank los tikken tussen de verbindingen.

En als die plank dus horizontaal komt te staan gaat de W170 downfiring spelen.
Denken jullie dat dit kan?
Hij is Bi ampt aan gesloten dus voor een dip hoef ik me geen zorge te maken (de dip komt als de W170 dus naar beneden valt en terug komt waar hij meer vermogen voor nodig heeft waar door de W130 minder kan uitslaan omdat die te kort komt aan vermogen.......)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, eenmaal gelijmd met houtlijm blijft gelijmd is mijn ervaring. Loshalen heeft weinig zin, je kan bijkans beter opnieuw bouwen, lijkt mij (of je moet wel heel erg van schuren houden). De W170 downfiring lijkt mij niet zo'n probleem. Het is maar een kleine lichte conus, dus dat zal vast wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja inderdaad......
Maar ik ga ze ook wel opnieuw bouwen alleen wil ik het even proberen dus dan maakt het niet uit dat het wat slordig gedaan is.
Met een paar kieren gaat de kwaliteit wel achteruit van het geluid maar je hoord als het goed werkt wel direct het verschil waardoor ik weet dat het dan wel werkt

Dus ik ga het gewoon proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Om maar even een kleine kick te geven, de Tonsil tweeters zijn binnen. Ik ben op dit moment even een heel muziekrepertoire er doorheen aan het jassen. Hmm, ik denk dat het met twee complete speakertjes nog best wat vuurwerk geeft. De lineariteit, daar hebben we het maar even niet over :) Genoeg power in het basbereik om een niet al te kritische luisteraar te doen genieten van een stevig stukje muziek. Alleen mega lage sweeps alla Warren G - Regulate, worden echt niet lekker opgepakt. Maar ja, je kan niet alles hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*KICK*

Zo daar ben ik dan eindelijk weer........
Zoals ik had verteld kreeg ik donderdag weer even mijn oude subwoofer terug.
Dus ik aangesloten en muziek gaan spelen...................wat blijkt.........
WEEEEEEEEEER niet goed dus toen lag het toch echt aan mijn reciever.
En blijkbaar had ik in de management van mijn decoder de bas gecanceld..........
Tja dan zeg ik wel even tegen me mezelf dat ik zo stom ben als een ezel dat ik dat nog niet eerder had gezien.
Toen rolde de klappen er wel even heel mooi uit!
Lekker diep (lage sweeps zoals wekkel het noemt) en strak.......je hoord gelijk wat je mist zonder subwoofer!
Toen dus nog eens die zuil proberen..........en ja hoor ook werken :).
Vooral bij Sade (een live cd), en dan het nr slave song...........wat een heerlijk laag rold er dan uit!
Maar aankomde donderdag toch nog even de impendantie pieken door meten om te kijken of ze (de subwoofers in de zuilen) nou echt goed werken.

Verder klinkt het met de rest (dus met de tweeter en de middetoner) heel mooi open en rustig.
Ik wil alleen het mid/hoog nog een dB afremmen met een weerstand zodat die strakke bas nog iets meer naar voren komt.

Al met al helemaal gelukt en ik ben super blij met het helemooie resultaat van zowel het laag als het mid/hoog.
de Tonsil tweeters zijn binnen. Ik ben op dit moment even een heel muziekrepertoire er doorheen aan het jassen. Hmm, ik denk dat het met twee complete speakertjes nog best wat vuurwerk geeft.
Zozo wekkel het is dus toch nog tot een goed eind gekomen!
Gelukkig maar het is wat he als het even niet wild werken ;)

Btw ik zal van de week ook even een digitale camera lenen bij een vriend en een paar foto's maken van met name de binnen kant dat ziet er namelijk wel indruk wekkend uit met zo een bandpass woofer erin!

Toen was mijn geluid helemaal compleet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Blij om te horen dat alles toch nog goed is gekomen. Ik zie de pica's graag tegemoet (ook een lieftallige assistente? ;) ).

Het is een leuke contructie, zo'n bandpass behuizing, zeker in een full range speakersysteem. Ik blijf het alleen moeilijk vinden met de filtering van dat alles. In 4 Ohm in het basbereik werken en weer 8 Ohm bovenin, daar heb ik niet zo'n trek in. Even doorsparen, dan kan ik transmissielijn gebeun met de 170 starten :)

De schuur- en schilderwerkzaamheden aan de SpeaKa's zijn eindelijk gestart. Hopelijk is het klaar tegen het einde van de week, waarop ik jullie weer 'trakteer' op wat pics en wederom een uitgebreide review :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blij om te horen dat alles toch nog goed is gekomen. Ik zie de pica's graag tegemoet (ook een lieftallige assistente? ).
Bedankt!

Deze tweaker is weer vrijgezel :D maar heeft genoeg leuke vriendinnen die wel even de camera of de speaker vast kunnen houden hahaha.
Het is een leuke contructie, zo'n bandpass behuizing, zeker in een full range speakersysteem. Ik blijf het alleen moeilijk vinden met de filtering van dat alles. In 4 Ohm in het basbereik werken en weer 8 Ohm bovenin, daar heb ik niet zo'n trek in. Even doorsparen, dan kan ik transmissielijn gebeun met de 170 starten
Bandpass is (vind ik persoonlijk) een van de mooiste systemen voor de lage tonen.
De truuk (en dus de schoonheid) van bandpass zit hem in de acoustisch filtering.
Zo heb je dus geen vilter componenten nodig die je geluid niet altijd ten goede komt.
Door de geslote kast komt hij heel langzaam op waardoor hij zelfs op 30Hz energie afgeeft (dus hij gebruikt het voordeel van de geslote kast).
De cutof word gedaan door de poort die sluit alle hogetonen af van het systeem (dus je hebt geen vilter componenten nodig).
Zo zie je dat ik helemaal niets gefilterd heb, alleen een spoel dan voor de hoge tonen uit de speaker :).

Het hangt er naturlijk ook vanaf wat voor speaker je gebruikt (die bepaalt tenslotte de kwaliteit van de woofer) in dit geval een W170 sc 8 Ohm (hoe kom je eigenlijk aan 4 Ohm onderin bij de lage tonen wekkel :?).
Deze maakte het mogelijk om de kast zeer klein te houden (namelijk 2x 12 liter) en de bass ongelovelijk strak te houden en toch heel laag te gaan.

Wekkel bij jou project met de W170 zou ik even rekening houden met de cone excursie!
Die is zelfs op 50w al te groot als je hem door trekt tot 30Hz!

Suc6 ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Wekkel schreef op 24 March 2003 @ 14:59:
Blij om te horen dat alles toch nog goed is gekomen. Ik zie de pica's graag tegemoet (ook een lieftallige assistente? ;) ).

Het is een leuke contructie, zo'n bandpass behuizing, zeker in een full range speakersysteem. Ik blijf het alleen moeilijk vinden met de filtering van dat alles. In 4 Ohm in het basbereik werken en weer 8 Ohm bovenin, daar heb ik niet zo'n trek in. Even doorsparen, dan kan ik transmissielijn gebeun met de 170 starten :)

De schuur- en schilderwerkzaamheden aan de SpeaKa's zijn eindelijk gestart. Hopelijk is het klaar tegen het einde van de week, waarop ik jullie weer 'trakteer' op wat pics en wederom een uitgebreide review :P
Check de visaton CT 142 dat is een 1/4 transmissionline met de w 170s die ondergetekende heeft gehad, wel aardig speakertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ziet er goed uit, maar ik kan geen bouwplan zien. Overigens probeer ik het maar gewoon met mijn eigen berekeningen. Lekker zelf prutsen, daar hou ik wel van :)

@frankel83, voluit 30 hz pompen is in tegenstelling met wat jullie van mij denken, zie het SpeaKa sloopverhaal ;) , niet mijn doel. Ik kan al die klapperende subverhalen niet plaatsen in mijn realiteit, aangezien ik geen ruzie met mijn buren wens te hebben. Pure SPL (het ontbreken van) is dus voor mij echt niet zo'n ramp. De dagen dat ik mijn 20 cm Tonsils echt zie bewegen zijn zeldzaam, zeer zeldzaam.

50 watt, dat is een reusachtige berg vermogen voor Home-hifi in mijn beleving. In de auto hebben we het uiteraard over andere dingen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Wekkel op 24-03-2003 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ wekkel

Hehehe.........SPL is voor mij ook niet zo een probleem.
De zuilen die ik gebouwd heb spelen op 85dB.
Dat wil je echt niet hard hebben spelen bovendien speel ik nooit zo hard het gaat mij om de zuiverheid van de speakers.

Bij een Hometheater sub is het wel leuke :).
Maar daar kunnen deze subwoofers ook wel iets heel leuks van maken ;)

Kan iemand mij een impendantie grafiek laten zien van de visaton CT 142.
Ik kan hem niet vinden op Inet.
Pagina: 1 2 3 Laatste