Zo, na me vorige projectje begon het weer te jeuken om iets nieuws te maken, maar dan beter met de opgedane kennis en ervaring. Ook is dit een mooi test projectje voordat ik me aan frontspeakers waag 
Ik hab nadat ik een nieuwe sub voor me auto heb gemaakt een JBL GT2 12'' woofer over, zonde om onder het stof te laten komen zitten he
denken jullie niet?
Dus maar iets mee doen.
Ik wil hiermee ter aanvulling van me gewone versterker en speakers een actieve sub maken.
Oké, ik heb al een heleboel zitten brain stormen en heb een paar dingen bedacht (heleboel eigenlijk
), maar ik heb nog ongeveel net zoveel dingen waar ik over twijfel als dat ik bedacht heb 
Wat ik tot nu toe in gedachten heb:
Ik zit nu te denken aan een B+R downfiring sub met de poort aan de zijkant.
Ik heb eens zitten simuleren met WinISD beta en heb tot nu toe het volgende in gedachten:
Volume: 60L
Tuning frequentie: 28 Hz
Baspoort diameter: 0,082m
baspoort lengte: 0,271m
Dit levert de volgende grafieken op:
Gain:

SPL:

Phase plot:

Group delay:

Op zich niet verkeerd volgens mij.
* -3 Db bij 38 Hz
* 140 graden fase verschuiving bij 38 Hz, is dit veel? Dit heeft toch het effect van de lange na-bas/na-dreunen?
* Group delay 11 mS bij 30Hz, dat is toch het verschil tussen de toon van de woofer en waneer dit uit de poort komt? Dit is goed toch?
Als ik dit in LSPcad box litle probeer kan ik zowiezo niet alle s/m parameters juist invoeren (veranderd op het gegeven moment z\elf dingen als je naar het volgende gegeven gaat
). Ook stelt hij dan (met de waarden die lukken in te voeren) een kortere poort voor 
Ik ga dus uit van WinISD beta.
Wat ik me nog meer afvraag....
-Dat de woofer en de poort in een ander vlak ziiten gemonteerd onder een hoek van 90 graden maakt niets uit toch?
-Ik heb nu wel een leuke poort maar hoe zit het met de lucht snelheid daar in? Als die te hoog word krijg je dus een gesloten kast effect toch? En als je die dan groter zou maken en de lengte dan weer zou afstemmen, wat heeft dat dan weer voor effect op het gluid bij laag/midden volume?
Ik zie in LSPcad met een poort van 8cm en 24,9cm een piek met 14m/s bij 60Hz, maar aangezien ik dit even niet vertrouw door de gebrekkige gegevensinvoer....
Kan iemand dit voor mij uitrekenenen?
-Zijn er grote tegen argumenten tegen downfiring, het concept bevalt me wel
Ik heb het gevoel dat ik nog wat vragen vergeet
, maar daar kom ik dan wel op terug.
Volgens mij zijn hier genoeg mensen (laat me raden wie... Wekkel en Play
) die ervaring hebben met het simuleren van kasten en hiervoor de juiste software hebben en mij graag zouden helpen met het simuleren van een goede kast en toebehoren (baspijp)... slijm slijm 
Wie oh wie weet dit nog te verbeteren?
De gegevens van de woofer (zo compleet als ik heb...) zijn:
JBL GT2 12"
Qts = 0.42
Vas(l) = 114.9
Fs (Hz) = 29.5
Qms = 9.35
Qes = 0.44
Cms = 0.297
Mms (g) = 97.340
Xmax = 8.0
Bl = 11.6
Sd = 522.8
Re (ohm) = 3.3
Le = 1.60
SPL = 90
Pe (W) = 225 (dit is RMS, max = 450W)
Sensitivity = 94 dB
Nom. Imp = 4 Ohm
Dia- 25,8 cm
Z = 4,0 ohms
no = 0,618%
Sens- 90,11 dB (1 watt)
Als versterker moduul heb ik deze in gedachten, maar ik ben nog niet veel tegen gekomen ook

Met de spec's:
Dempingsfactor bij 100 Hz = 350
Puit bij 100 Hz en 8 Ohm = 70 Watt
Puit bij 100 Hz en 4 Ohm = 95 Watt
Volume regeling
Crossover frequentie traploos regelbaar van 50-150 Hz
Regelbare bass-boost; zowel amplitude 0-6dB als frequentie 20-50 Hz
Fase-schakelaar
Standby schakeling
Cinch-ingang en Power ingang
Afmetingen (HxB) 22 x 19 cm
Inbouwmaat (H x
19 x 16 cm
Prijs € 185,-
95W lijkt me wel genoeg voor me kamer
en de opvolger vindt ik net iets te duur voor dit project.
Weet iemand nog andere goede versterker modulen (die online verkocht worden?) en sites met die daar op?
Is dit een goede keuze evt. ?
Hoop informatie, ik hoop dat alles compleet is....
Ik hab nadat ik een nieuwe sub voor me auto heb gemaakt een JBL GT2 12'' woofer over, zonde om onder het stof te laten komen zitten he
Dus maar iets mee doen.
Ik wil hiermee ter aanvulling van me gewone versterker en speakers een actieve sub maken.
Oké, ik heb al een heleboel zitten brain stormen en heb een paar dingen bedacht (heleboel eigenlijk

Wat ik tot nu toe in gedachten heb:
Ik zit nu te denken aan een B+R downfiring sub met de poort aan de zijkant.
Ik heb eens zitten simuleren met WinISD beta en heb tot nu toe het volgende in gedachten:
Volume: 60L
Tuning frequentie: 28 Hz
Baspoort diameter: 0,082m
baspoort lengte: 0,271m
Dit levert de volgende grafieken op:
Gain:
SPL:
Phase plot:
Group delay:
Op zich niet verkeerd volgens mij.
* -3 Db bij 38 Hz
* 140 graden fase verschuiving bij 38 Hz, is dit veel? Dit heeft toch het effect van de lange na-bas/na-dreunen?
* Group delay 11 mS bij 30Hz, dat is toch het verschil tussen de toon van de woofer en waneer dit uit de poort komt? Dit is goed toch?
Als ik dit in LSPcad box litle probeer kan ik zowiezo niet alle s/m parameters juist invoeren (veranderd op het gegeven moment z\elf dingen als je naar het volgende gegeven gaat

Ik ga dus uit van WinISD beta.
Wat ik me nog meer afvraag....
-Dat de woofer en de poort in een ander vlak ziiten gemonteerd onder een hoek van 90 graden maakt niets uit toch?
-Ik heb nu wel een leuke poort maar hoe zit het met de lucht snelheid daar in? Als die te hoog word krijg je dus een gesloten kast effect toch? En als je die dan groter zou maken en de lengte dan weer zou afstemmen, wat heeft dat dan weer voor effect op het gluid bij laag/midden volume?
Ik zie in LSPcad met een poort van 8cm en 24,9cm een piek met 14m/s bij 60Hz, maar aangezien ik dit even niet vertrouw door de gebrekkige gegevensinvoer....
Kan iemand dit voor mij uitrekenenen?
-Zijn er grote tegen argumenten tegen downfiring, het concept bevalt me wel
Ik heb het gevoel dat ik nog wat vragen vergeet

Volgens mij zijn hier genoeg mensen (laat me raden wie... Wekkel en Play
Wie oh wie weet dit nog te verbeteren?
De gegevens van de woofer (zo compleet als ik heb...) zijn:
JBL GT2 12"
Qts = 0.42
Vas(l) = 114.9
Fs (Hz) = 29.5
Qms = 9.35
Qes = 0.44
Cms = 0.297
Mms (g) = 97.340
Xmax = 8.0
Bl = 11.6
Sd = 522.8
Re (ohm) = 3.3
Le = 1.60
SPL = 90
Pe (W) = 225 (dit is RMS, max = 450W)
Sensitivity = 94 dB
Nom. Imp = 4 Ohm
Dia- 25,8 cm
Z = 4,0 ohms
no = 0,618%
Sens- 90,11 dB (1 watt)
Als versterker moduul heb ik deze in gedachten, maar ik ben nog niet veel tegen gekomen ook

Met de spec's:
Dempingsfactor bij 100 Hz = 350
Puit bij 100 Hz en 8 Ohm = 70 Watt
Puit bij 100 Hz en 4 Ohm = 95 Watt
Volume regeling
Crossover frequentie traploos regelbaar van 50-150 Hz
Regelbare bass-boost; zowel amplitude 0-6dB als frequentie 20-50 Hz
Fase-schakelaar
Standby schakeling
Cinch-ingang en Power ingang
Afmetingen (HxB) 22 x 19 cm
Inbouwmaat (H x
Prijs € 185,-
95W lijkt me wel genoeg voor me kamer
Weet iemand nog andere goede versterker modulen (die online verkocht worden?) en sites met die daar op?
Is dit een goede keuze evt. ?
Hoop informatie, ik hoop dat alles compleet is....