Toon posts:

[DIY] actieve sub

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.046 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, na me vorige projectje begon het weer te jeuken om iets nieuws te maken, maar dan beter met de opgedane kennis en ervaring. Ook is dit een mooi test projectje voordat ik me aan frontspeakers waag :p

Ik hab nadat ik een nieuwe sub voor me auto heb gemaakt een JBL GT2 12'' woofer over, zonde om onder het stof te laten komen zitten he :p denken jullie niet?
Dus maar iets mee doen.

Ik wil hiermee ter aanvulling van me gewone versterker en speakers een actieve sub maken.

Oké, ik heb al een heleboel zitten brain stormen en heb een paar dingen bedacht (heleboel eigenlijk :p), maar ik heb nog ongeveel net zoveel dingen waar ik over twijfel als dat ik bedacht heb :/

Wat ik tot nu toe in gedachten heb:

Ik zit nu te denken aan een B+R downfiring sub met de poort aan de zijkant.
Ik heb eens zitten simuleren met WinISD beta en heb tot nu toe het volgende in gedachten:
Volume: 60L
Tuning frequentie: 28 Hz
Baspoort diameter: 0,082m
baspoort lengte: 0,271m

Dit levert de volgende grafieken op:
Gain:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/JBL-BR-GAIN.JPG
SPL:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/JBL-BR-SPL.JPG
Phase plot:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/JBL-BR-PHASE.JPG
Group delay:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/JBL-BR-GD.JPG

Op zich niet verkeerd volgens mij.
* -3 Db bij 38 Hz
* 140 graden fase verschuiving bij 38 Hz, is dit veel? Dit heeft toch het effect van de lange na-bas/na-dreunen?
* Group delay 11 mS bij 30Hz, dat is toch het verschil tussen de toon van de woofer en waneer dit uit de poort komt? Dit is goed toch?

Als ik dit in LSPcad box litle probeer kan ik zowiezo niet alle s/m parameters juist invoeren (veranderd op het gegeven moment z\elf dingen als je naar het volgende gegeven gaat :? ). Ook stelt hij dan (met de waarden die lukken in te voeren) een kortere poort voor :/

Ik ga dus uit van WinISD beta.

Wat ik me nog meer afvraag....

-Dat de woofer en de poort in een ander vlak ziiten gemonteerd onder een hoek van 90 graden maakt niets uit toch?
-Ik heb nu wel een leuke poort maar hoe zit het met de lucht snelheid daar in? Als die te hoog word krijg je dus een gesloten kast effect toch? En als je die dan groter zou maken en de lengte dan weer zou afstemmen, wat heeft dat dan weer voor effect op het gluid bij laag/midden volume?
Ik zie in LSPcad met een poort van 8cm en 24,9cm een piek met 14m/s bij 60Hz, maar aangezien ik dit even niet vertrouw door de gebrekkige gegevensinvoer....
Kan iemand dit voor mij uitrekenenen?
-Zijn er grote tegen argumenten tegen downfiring, het concept bevalt me wel :)

Ik heb het gevoel dat ik nog wat vragen vergeet :/ , maar daar kom ik dan wel op terug.

Volgens mij zijn hier genoeg mensen (laat me raden wie... Wekkel en Play :p) die ervaring hebben met het simuleren van kasten en hiervoor de juiste software hebben en mij graag zouden helpen met het simuleren van een goede kast en toebehoren (baspijp)... slijm slijm :p

Wie oh wie weet dit nog te verbeteren?

De gegevens van de woofer (zo compleet als ik heb...) zijn:

JBL GT2 12"
Qts = 0.42
Vas(l) = 114.9
Fs (Hz) = 29.5
Qms = 9.35
Qes = 0.44
Cms = 0.297
Mms (g) = 97.340
Xmax = 8.0
Bl = 11.6
Sd = 522.8
Re (ohm) = 3.3
Le = 1.60
SPL = 90
Pe (W) = 225 (dit is RMS, max = 450W)
Sensitivity = 94 dB
Nom. Imp = 4 Ohm
Dia- 25,8 cm
Z = 4,0 ohms
no = 0,618%
Sens- 90,11 dB (1 watt)

Als versterker moduul heb ik deze in gedachten, maar ik ben nog niet veel tegen gekomen ook :(

Afbeeldingslocatie: http://www.speakerland.nl/images/hs80kaal.jpg

Met de spec's:
Dempingsfactor bij 100 Hz = 350
Puit bij 100 Hz en 8 Ohm = 70 Watt
Puit bij 100 Hz en 4 Ohm = 95 Watt
Volume regeling
Crossover frequentie traploos regelbaar van 50-150 Hz
Regelbare bass-boost; zowel amplitude 0-6dB als frequentie 20-50 Hz
Fase-schakelaar
Standby schakeling
Cinch-ingang en Power ingang
Afmetingen (HxB) 22 x 19 cm
Inbouwmaat (H x B) 19 x 16 cm
Prijs € 185,-

95W lijkt me wel genoeg voor me kamer :p en de opvolger vindt ik net iets te duur voor dit project.
Weet iemand nog andere goede versterker modulen (die online verkocht worden?) en sites met die daar op?
Is dit een goede keuze evt. ?

Hoop informatie, ik hoop dat alles compleet is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Play heeft ook een down-firing sub gebouwd, [rml][ Zelfbouw subwoofer]Gaat dit werken? Pics![/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb deze woofer ook, welke goed diensten doet in de rode ferrari van moeders ;) Ik heb laatst ook al zitten rekenen aan deze woofer voor iemand anders en ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat deze woofer eigenlijk alleen maar goed is voor free-air toepassingen, danwel toepassing in een gesloten box met veel volume (62,7liter). Voor basreflex heb je liters en nog meer liters nodig.

Ter illustratie het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/jblset.jpg

Gesloten (geel) versus bas reflex. Je ziet dat gesloten bijna hetzelfde doet met evenveel liters als basreflex. Mijn enige conclusie kan dan ook maar zijn dat je toch vooral gesloten moet kiezen als je echt maar 60 liter kwijt wil zijn. Deze speaker werkt gewoon niet echt lekker met basreflex. Je moet overigens ook een behoorlijk lange baspijp gaan gebruiken als je toch basreflex wil gebruiken.

Als je basreflex gebruikt, kan je beter voor het echte werk gaan. Zatte 124 liter en de JBL gaat zich pas echt goed voelen in basreflex. Check die diepgang ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/jblset2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/jblset3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Dat de woofer en de poort in een ander vlak ziiten gemonteerd onder een hoek van 90 graden maakt niets uit toch?
Nee, dit verschil zal je niet merken.
-Ik heb nu wel een leuke poort maar hoe zit het met de lucht snelheid daar in? Als die te hoog word krijg je dus een gesloten kast effect toch? En als je die dan groter zou maken en de lengte dan weer zou afstemmen, wat heeft dat dan weer voor effect op het gluid bij laag/midden volume?
Dat klopt ook, maar aan de gegevens die Wekkel al heeft gegeven kan ik zien dat dat wel mee gaat vallen.
-Zijn er grote tegen argumenten tegen downfiring, het concept bevalt me wel
Nope, er zijn wel een paar kleine verschillen met andere concepten, maar ook dit ga je niet echt merken. Wel moeten er natuurlijk een paar centimeters ruimte tussen de vloer en de driver zitten, maar dat had je zelf waarschijnlijk ook wel bedacht ;)

Aan de hand van Wekkels grafiekjes kan ik je aanraden om voor het kleinere gesloten concept te gaan, of voor het grote B-R concept. Niet voor de kleine B-R kast, deze geeft een erg grote piek, die bij Home hifi niet lekker zal klinken.

Je hebt nu een nieuwe sub voor je auto gemaakt, en wil nu van de afgedankte woofer een Hifi-sub gaan maken (vindt ik al een foute volgorde :P ). Daar wil je vervolgens een versterker van 185 euro in gaan stoppen. Vindt je dit niet een beetje uit porporties?

Ik zou of voor een goedkopere amp gaan (Conrad 109 euro) of wat geld in een betere woofer steken.

Je kan natuurlijk ook een goede passieve sub maken en nadat je set ge-upgrade is, daar een Hypex oid in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KOLERE!

Je hebt wel gelijk :(

70 liter is ook nog niet echt een probleem, en daarbij nog wat volume vergroting ivm demping matjes en wol...

En ja, de gesloten kast komt bijna in het zelfde bereik als een B+R kast met het zelfde volume, maar die B+R kast heeft daar wel wat meer Db's en komt nét iets lager.
Of is die bult nu juist dta het boomy gluid veroorzaakt? Het is wel de bedoeling dat het een beetje een muzikale sub wordt.

Ik ben niet tegen een gesloten kast of zo hoor... maar ik wil wel de keuze goed afwegen. en DAMN, ik wou nu juist wel eens met een B+R kast expirimenteren :(
Maar uiteindelijk is het uiteindelijke gluit wat ontstaat de doorslag uiteraard.

Wat ik dus was vergeten, een Visaton mat geeft een vergroting van 1,1X heb ik gelezen. Is dit werkelijk zo en als dat zo? Ik moet, neem ik aan, alleen de buitenwanden bekleden met Visaton matten toch? Dus geen tussen schotten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b]Verwijderd schreef op 26 February 2003 @ 20:56Aan de hand van Wekkels grafiekjes kan ik je aanraden om voor het kleinere gesloten concept te gaan, of voor het grote B-R concept. Niet voor de kleine B-R kast, deze geeft een erg grote piek, die bij Home hifi niet lekker zal klinken.
1 vraag beantwoord, beter voor de gesloten dus.
Je hebt nu een nieuwe sub voor je auto gemaakt, en wil nu van de afgedankte woofer een Hifi-sub gaan maken (vindt ik al een foute volgorde :P ). Daar wil je vervolgens een versterker van 185 euro in gaan stoppen. Vindt je dit niet een beetje uit porporties?
Dan heb ik meteen een goede amp, en kan ik die later nog eens gebruiken voor een betere sub :p
Ik zou of voor een goedkopere amp gaan (Conrad 109 euro) of wat geld in een betere woofer steken.
Toch maar eens kijken bij conrad...
Je kan natuurlijk ook een goede passieve sub maken en nadat je set ge-upgrade is, daar een Hypex oid in zetten.
Hypex?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hypex?????
als in Hypex HS-80

check je picje... :X

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2003 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ooops, ik had eigenlijk helemaal niet naar het merk gekeken (eigenlijk, niet onthouden) omdat het me toch niets zegde |:( |:(

Verwijderd

Topicstarter
Ben toch gaan twijfelen, mischien toch maar beter een andere woofer zoeken.
de gesloten kast met die JBL presteerd niet echt gewldig en ik wil toch graag een B+R kast.

Vanavond maar eens flink gaan simuleren dan :)

Iemand nog sugesties voor een mooie/geschikte woofer (bij speaker & co tekoop) ?

Verwijderd

Jazeker :)

Moet wel even weten wat het mag gaan kosten en of je gaat voor een erg muzikale sub of voor brute basbower (Muziek of HT dus).

Verwijderd

Ik zal wel losbranden, kan je kiezen ;)

Seas W254D + SP 25R, kosten €217 euro, 25cm basdriver met 25cm passive radiator, kan je veel bas van verwachten en zal ook vrij muzikaal zijn.

Peerless XA 10s: XLS 10 + XLS 10 slave €230, zelfde concept als boven, erg veel gedaan en blaast heerlijk laag (Moet je voor de gein even op GoT zoeken), tevens is er ook een XA12s, met een grotere woofer en radiator.

Peerless CSX 257 W, €110, Mooie woofer om een bassreflex sub van te maken. Ken het geluid verder niet.

Seas W 215 NAL €116 21cm Alu membraam, voor muziek een absolute aanrader, pas gehoord (basreflex) en klonk echt prachtig. Misschien wat minder geschikt voor brute baspower, maar zeker een aanrader.

Verder heb je nog de:
Vifa 30 WD 300 €131
Vifa M22WR €116
Vifa M26WR € 133
Seas WA 254 D €149
Seas WD 255 €119
Adire Shiva, deze ken ik niet maar hoor er wel eens wat over, schijnt echt een prachtige woofer te zijn voor sub gebruik, wie kan er wat meer over zeggen?
Visaton W 250s €69
Visaton W 300s €114
Allemaal ook goed geschikt om in een B-R behuizing te plaatsen.

Natuurlijk zijn er nog meer mogelijkheden maar zal het even hier bij houden, met elk van deze woofers zal je in ieder geval een stuk muzikaler resultaat krijgen dan met je Carsub.

Deze woofers kan je trouwens allemaal (behalve de Adire) bij S&C krijgen. Een paar sub's kan je daar ook beluisteren.

Edit: 't zijn er wel een beetje veel geworden, maar het lijstje is (al zeg ik het zelf) ook erg compleet. Ga lekker simuleren met de woofers die je wel aanstaan. Zelf ben ik wel gecharmeerd van Seas, maar moet jezelf allemaal even bekijken. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 19:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
25cm passive radiator
Dat is toch een woofer zonder magneet en spoel toch? Een soort 2e driver die gebruik maakt van de lucht verplaatsing van de driver? (weet niet echt hoe ik het moet uitleggen)

Ik wil meer voor muziekaal

Ik ga eens met de Seas W 215 NAL simuleren :) tnx m8

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 19:41 ]

Verwijderd

Ja een Passive Radiator, ook wel auxiliary bass radiator en drone cone genoemd. Heeft ongeveer dezelfde functie als een bassreflex poort alleen dan zonder de nadelen ervan (poortruis bijvoorbeeld)

Deze tune je (resonantie frequentie veranderen) met extra gewicht. Door extra gewicht aan de conus te hangen (meestal in de vorm van gewichtjes die je aan de binnenzijde eraan kan schroeven), verlaag je de Fres (resonantie frequentie)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 19:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Crewl! Misschien ook leuk om eens te proberen, alleen wel een stuk duurder :(

Mmmmm, keuzes keuzes... :(

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 19:40 ]

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 17:01

DrDrax

Bacdafucup

/beetje off Top.
Misschien handig voor de kast te designen :? :?
http://www.backesljudbygg.se/probox.htm
Ik heb er ook een kist mee gemaakt werkt perfect _/-\o_
/beetje on Top.

[ Voor 11% gewijzigd door DrDrax op 27-02-2003 19:43 ]

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

Verwijderd

Omdat ik lekker ijverig ben vanavond ook een prijslijstje voor P-R's, kunnen alle mee lezende tweakertjes hun boodschappen lijstje uitbreiden :+

Seas:
SP 17 R (17cm, 19mm slag) €49
SP 21 R (21cm, 20mm slag) €58
SP 25 R (25cm, 25mm slag) €68

Peerless:
XA 10 S Slave (25cm, 22mm slag) €90
XA 12 S Slave (30cm, 24mm slag) €120

Verwijderd

Topicstarter
Seas W 215 NAL €116 21cm Alu membraam, voor muziek een absolute aanrader, pas gehoord (basreflex) en klonk echt prachtig. Misschien wat minder geschikt voor brute baspower, maar zeker een aanrader.
Ik neem aan dat je de W 21 NAL bedoeld? typo?

Die ziet er idd erg mooi uit, en als jij ook zegt dat hij fantaschtisch klinkt...
Ik neem aan dat ik die ook met een pasive radiator van 21 cm kan gebruiken?

Dat concept met die pasieve radiator lijkt me echt fantaschtisch, nog leuker als een B+R :)

Ik denk dat ik dus maar wat meer centjes uitgeef dan maar met een tevreden gevoel eindig :D

Dus:
1) W 21 NAL met een 21 cm passief membraan, kan dat ook?
2) Hoe moet ik nu de kast uitrekenen? Zelfde als een B+R kast?

BTW Play, bedankt voor alle inspanning die je doet! tnx m8 ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2003 20:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dr.Drax schreef op 27 februari 2003 @ 19:43:
/beetje off Top.
Misschien handig voor de kast te designen :? :?
http://www.backesljudbygg.se/probox.htm
Ik heb er ook een kist mee gemaakt werkt perfect _/-\o_
/beetje on Top.
Tip's zijn nooit overbodig ;)

Verwijderd

Goeie keus hoor, maaar zou toch ook even gaan luisteren. Strax is het nog niet naar je wens ;)

Ik weet niet of je in de buurt van R'dam woont, maar daar kun je hem dus beluisteren (in B-R). Een P-R kan je niet simuleren met een B-R programma, hij moet echt P-R ontwerpen kunnen simuleren. Een programma wat dat kan is LspCAD, dat is alleen niet gratis.

Ik heb het toevallig en heb al wat geprobeerd, ik kon niet aan betrouwbare gegevens over de W 21 NAL komen dus deze grafiek is onder voorbehoud, maar geeft wel aardig aan wat je kan verwachten.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/LspCADNALP-R.jpg

Deze kast is 100 liter en het kastje wat ik bij S&C heb beluisterd was gok ik 40 liter, het verschilt nogal dus. Waarschijnlijk hebben zij wat liters ingeleverd wat ten koste gaat van de diepgang, maar de sub wel sneller en dus beter voor muziek geschikt maakt. Langsgaan dus ;)

Kan je ook meteen de Peerless beluisteren (ook P-R)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zeker nog even langs om te luisteren :)

Staan hier nog dingen die ontbraken?

Impedanz Zn [Ohm]: 8
Nennbelastbarkeit Pn [W]: 110
Musikbelastbarkeit Pmax [W]: 300
Kennschalldruck SPL [1W,1m,dB]: 87
Äquivalentvolumen VAS [dm³]: 55
mechanische Güte QMS: 2,51
elektrische Güte QES: 0,47
Freiluftgesamtgüte QTS: 0,40
Resonanzfrequenz fs [Hz]: 28
Nenn-Frequenzbereich [Hz]: 28-1500
Gleichstromwiderstand [Ohm]: 6,0
Aufhängungsnachgiebigkeit Cms [mm/N]: 1,2
effektive Membranfläche Sd [cm²]: 220
bewegte Masse Mms [g]: 28
Schwingspulendurchmesser Dvc [mm]: 39
Spulenwicklungsstärke Lvc [mm]: 18
Luftspalthöhe Hag [mm]: 6
Schwingspuleninduktivität Le [mH]: 1,0
Kraftfaktor BL [N/A]: 8,7
Durchmesser [mm]: 215,4
Einbaudurchmesser [mm]: 186,6
Einbautiefe [mm]: 85

Zou jij aub voor mij kunnen kijken wat het oplevert met een kast van 50, 60 liter en 70 liter?
Dan krijg ik een beetje een idee van wat ik kan verwachten met de inhoud die ik kan offeren :)

b.v.b.d. !

Verwijderd

Nope dit wist ik al, heb wel 1 waarde aangepast (verklaard de hogers SPL)

Laatste simulatie, loop die film nou al een uur uit te stellen ten behoeve van je topic :(

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/LspCADNALP-R2.jpg

Dit is dus bij 50 liter en je kan zien dat hij wat minder laag gaat, maar de grafiek nog keurig linear is.

Nu eerst luisteren voordat je me weer aan het werk zet ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oké, tnx voor het uitstellen dan :)

Ziet er nog steeds mooi uit jah.

Ik ga zaterdag eerst maar eens even langs daar en ga wat inspiratie opdoen zoals je aanbeveeld, ik denk dat ik er een stuk wijzer terug kom (en misschien wel met de benodigde materialen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed idee, ben benieuwd

Misschien kom ik je nog tegen, ze hebben deze week nog een bezoekje van me tegoed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Met WinISD Alpha, gratis, kan je passive radiator simuleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké. tnx. Meteen ff naar-beneden-gehaald ;)

Idd wel beter als de beta, teminste... als er ook wat meer met de gegevens gedaan wordt die je extra invoerd ;)

Ik ga zaterdag ochtend/middag dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 11:15
Trouwens, die conrad module, die play ergens meldt (300518) lijkt verdacht veel op partsexpress 300-792. Iemand ervaring mee?

[ Voor 15% gewijzigd door Redheinz op 28-02-2003 18:21 ]

Zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand de QMS van het passiefe membraan van Seas (SP 21 R) of hoe ik dat kan uitrekenen of achter komen? (gokken? +/- ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hmm, Die Conrad sub versterker, mensen met ervaring?

De prijs en specs zijn best leuk zo te zien, en het is een stuk goedkoper dan een HS200.
Maar zou die m'n peerless xls10 goed kunnen aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben zelf natuurlijk ook rete benieuwd naar de versterker, maar ben er een beetje sceptisch over. Hij is gewoon te goedkoop.

Denk trouwens niet dat hij de XLS goed kan aansturen, hij zal wel werken natuurlijk, maar echt zuiver blijven op hogere volumes?

Aan de andere kant zou het natuurlijk een super koop zijn, hier wat info:
Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/4B/4BF9CF3DDE8268B2E10000000A010251.JPG

productomschrijving:
Deze hoogwaardige versterkermodule verandert iedere passieve subwooferbox in een actieve bass-power-machine met veel vermogen

Uitvoering:
Mono-eindversterker in een gekapselde behuizing · Cinch- en luidsprekerin- en uitgangen · Level en scheidingsfrequentie traploos instelbaar · Faseomkeerschakelaar · Automatische in- en uitschakelfunctie · Aansluiting van de luidsprekers via de platte stekkerhulzen · Kortsluitings- en thermobeveiliging

Technische spec.:
Voedingsspanning 230 V~/50 Hz · Vermogensopname in de stand-bymodus 10 W · Vermogensopname bij volledig vermogen 320 W · Uitschakelvertraging ca. 20 min. · Ingangsimpedantie 20 kW (Cinch), 150 W (luidsprekeringang) · Uitgangsvermogen 1 x 100 W/8 W, 1 x 150 W/4 W · Scheidingsfrequentie 40 - 160 Hz (instelbaar) · S/N-ratio 76 dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, vanmiddga bij speaker & co langs geweest en met wat leuks terug gekomen :)

Ik begon over een speaker met een passief membraan en ze zeiden dat dat een hele grote kast zou worden dan, maar hij had wel een mooi subje staan met een lekkere seas woofer er in. Dit was een L 21 RNX/P woofer in een 31 Liter kast (zo klein jah, niet eens ruimte die de pijp in nam er af gehaald!) en 7 cm poort van 28 cm.

Dit is de woofer:
Afbeeldingslocatie: http://users.classicfm.net/williamshart/H0956.jpg

en hier kun je de spec's zien.

Deze heb ik geluisterd in combinatie met een HS200 moduul.
Hij klonk echt fantaschtich, echt muziekaal en kristal helder, maar later verging mijn lust naar deze even. Toen ik hem even hard zette hoorde ik hem even klapperen :( (btw leuk gezicht als die verkopers dat ook horen >:) ).
Toen heb ik maar eens de cinemasub 6 (geloof ik) aangesloten met de peerless XLS 10 en bij behordend passief membraan. In de eerste instantie vondt ik dat deze veel beter klonk en hij produceerde ook wat meer spl's (die ik toch ook wel een beetje wil voor de dvd's), maar ook deze ging klapperen :(.
Toen heb ik de andere sub met de seas terug gekoppeld en eens naar de instellingen gekeken, ow... de basboost stond vol open :(. Deze even normaal gezet en weer gaan luisteren... toen was ik verkocht!
In vergelijking met de peerless klonk deze zo veel frisser en natuurlijker en de woofer laat zich veel makkelijker aanspreken, dat merk je pas als je naar iets anders hebt geluisterd.

Ik heb toen die woofer genomen met een HS130 versterker moduul, aangezien de HS200 hem makkelijk over ze nek kon laten gaan, is de HS130 ook wel genoeg (en als ik echt SPL's wil, dan ga ik wel een rondje in me auto rijden >:) ).

Hierbij heb ik dan ook nog een mooie poort met trompet uiteinde, pritex, snoer en spikes.
Ook heb ik 2 losse tulp connectors er bij gekocht die ik aan me potmeters van me amp moet knutselen, aangezien ik geen apparte sub uitgang heb. Wat ook zou kunnen is op de hoofdtelefoon aansluiting zetten (tijdelijk!).

Nu begint de echte uitdaging, een kast ontwerpen naar me zin :)

Hij moet ook als bijzet tafeltje kunnen dienen dus +/- 45 á 50 cm hoog zijn. Ik ben van plan de hoeken en zijkanten (hoeken) mooi rond te frezen en hem hoogglanz zwart te spuiten met als klap op de vuurpijl in de bovenkant een speigelglas (verzonken uiteraard ;) ). Dit lijkt mij echt mooi in mijn intrieur passen en stijlvol oogen :P

Ik houd jullie op de hoogte :)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 20:53 . Reden: Even verkeerde link gefixt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even 2 vragen:

1) De poort die ik heb mee gekregen had precies de 28cm lengte die ik nodig had, maar dit is het middenstuk, als ik de trompetten er op zet wordt de totale lengte 35cm. Ik denk niet dat de verkoper bij speaker en co tegen mij had gezegd dat hij precies de goede lengte had en de trompetten vergat (hij demonteerde de trompetten en meette de buis, hij concludeerde dat hij presies de juiste lengte had (28cm) en monteerde hem weer en gaf hem aan mij..).
Hier uit concludeer ik dat de trompetten niet mee gereken horen te worden, waarschijnlijk omdat de diameter vanaf dat stuk veranderd (groter wordt).
Maar toch even een second opinion :p

2) De lengte van de buis is dus 35cm, als deze in het 22mm MDF zit is dit nog (afgerond >:) ) 33cm. Als ik de diepte van de kast nu 43cm maak (10 cm langer als de buis, is dit toch zat?
Niet dat het uiteinde van de buis te dicht op een wand zit oid.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat de afstand tot de achterwand minimaal de diameter van de buis moet zijn, en dat is dit dus...
Wat denken julie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 19:56:
<knip>

2) De lengte van de buis is dus 35cm, als deze in het 22mm MDF zit is dit nog (afgerond >:) ) 33cm. Als ik de diepte van de kast nu 43cm maak (10 cm langer als de buis, is dit toch zat?
Niet dat het uiteinde van de buis te dicht op een wand zit oid.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat de afstand tot de achterwand minimaal de diameter van de buis moet zijn, en dat is dit dus...
Wat denken julie?
Je hebt toch nog steeds 35 cm buis? alleen steekt hij maar voor 33cm in de speakerkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik kan toch echt de specs niet vinden van die Seas driver in het geleverde overzicht. Die module van Conrad ga ik binnenkort eens bestellen, kijken wat ie doet.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Razorfist schreef op 03 March 2003 @ 20:08:
[...]

Je hebt toch nog steeds 35 cm buis? alleen steekt hij maar voor 33cm in de speakerkamer.
Duh... :p dat bedoelde ik dus ;)

Als je op de link drukt wordt je doorgelinkt naar een PDF file, misschien gaat het daar mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zie in die PDF geen L21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OOPS |:( |:(

verkeerde :( DIT is hem wel :)

foutje bedankt :o

Edit: Heeft iemand nog antwoord op mijn 2 vragen? Dit dit wel snor?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 21:01 . Reden: Even edit gedaan om niet te spammen en het overzichtelijk te houden... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan ook het trompetstuk aan de achterkant weg laten, dat scheelt ruim 2,5cm. Het voordeel zou zijn dat ik de kast iets korter, maar wel breder kan maken. Puur voor het gezicht.

Maar wat is het nadeel?
Verminderd het trompetstuk poortruis of iets dergelijks?
Als dit zo is, of er zit een ander groot voordeel aan de trompet dan doe ik uiteraard mét trompet.

Iemand die hier iets van af weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha, zie dat je bent uitgekomen op de W 21 NAL (ja dat is hem echt ;) )

echt een goede keus, was er zelf ook echt positief over, heerlijk muzikaal subje inderdaad.

Je moet idd de trompet stukken mee simuleren, maar weet alleen hoe dit moet bij LspCAD. Het voordeel van deze poorten ligt idd in het feit dat ze minder snel poortruis produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trompet zorgt voor betere airflow dus minder poort ruis.
B&W heeft zoiets ook maar dan met het golf bal effect erin.........
Dus ik zou hem er aan laten!
Als hij te lang is zaag je toch een stuk van de andere kant eraf?

Over de lengte.........gewoon totale buis lengte nemen......ze hebben het uiteinde alleen afgerond voor betere air flow.

Ik ben benieuwd hoe je subbie eruit gaat zien :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 22:10:
Trompet zorgt voor betere airflow dus minder poort ruis.
B&W heeft zoiets ook maar dan met het golf bal effect erin.........
Dus ik zou hem er aan laten!
Dan doe ik dat, omdat ik hier al vanuit ging heb ik hier tot nu toe nog steeds rekening mee gehouden met de tekeningen :)
Als hij te lang is zaag je toch een stuk van de andere kant eraf?
Over de lengte.........gewoon totale buis lengte nemen......ze hebben het uiteinde alleen afgerond voor betere air flow.
Het middenstuk van 7cm is precies 28cm, het zelfde als de sub die ik beluisterd heb. Omdat die gewoon perfect klonk laat ik dit dus zo.
Ik ben benieuwd hoe je subbie eruit gaat zien :)
Ik ook :P

Ik ben op dit moment nog bezig met het bepalen van de exacte maten die hij moet krijgen, maar ben aardig op weg. Voor het breedte probleem (te smal naar me zin) heb ik denk ik iets gevonden :)
Als ik de maten bepaald heb post ik ze wel.

Ik vind het wel een groot voordeel dat ik zo'n sub al beluisterd heb, hoef ik me iig niet te haasten omdat ik nieuwschierig ben naar het gluid ;)
Alleen mijn sub moet wel mooier worden als die ik beluisterd heb :P

bedankt voor het antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag gedaan!

Hij is wel lekker compact al zeg ik het zelf......
Heb je messchien wat specs van bijv: rendement, -3dB enz.......

De Unit zelf ziet zeer goed uit!
Hij heeft wel wat weg van mijn favoriet de W170 van visaton.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seas-sub.JPG
Zo ziet de GAIN plot er uit met een box van 32L en een tuning frequency van 31Hz.
Bij 1W op 1m 86,5dB bij 40Hz.

Die minimale dip tussen 50-80Hz kan ik met de amp een beetje compenceren, maar zoals ik al zei... minimale dip :)

Als ik de amp in een klein compartiment stop, zal deze dan last van hitte krijgen?
Hij heeft wel een beveileging, maar toch kl*te als je daar later achter komt (hoewel ik niet continu het uiterste er van zal vragen..., maar het oet natuurlijk wel kunnen als ik dat wil >:) )
Ruimte zal 2,5L worden (17cm hoog, 6,8 diep en 21,6 breed. Hij zal hier dwars in komen.), zal dit genoeg zijn om de warmte kwijt te kunnen? Ik denk dat ik het maar gok ?¿ Of beter niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zal denk ik niet zo een probleem worden.
De meeste sub modules zijn aan de achterkant lucht dicht gemaakt dus daar kunnen ze zoiezo hun warmte niet kwijt.
Het koel element zit aan de buitenkant dus daar zal hij zijn warmte verwerken.

En de kwaliteit van HYPEX is goed dus ik denk dat je je daar geen zorge over hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wat kost die Seas driver eigenlijk? De grafiek geef een aardige diepgang met 31 liter :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja idd!
Komt in de buurt van de W170 he wekkel ;)

alleen heb je voor die W170 een iets grotere kast nodig.........
Alleen ga de W170 dieper >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De W170 gaat inderdaad nog dieper >:) maar ik hou mijn opties graag open. Het is natuurlijk wel leuker bouwen aan een push pull :P

Gisteren weer hard zitten schroeven aan de SpeaKa behuizingen voor de 10cm budgetwoofertjes. Helaas is het pakket nog niet binnengekomen. Ik ben erg benieuwd wat ik uit dat pakketje kan toveren met een forse kast t.o.v. een zeer goedkoop pakketje met zeer kleine wooferdiameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren weer hard zitten schroeven aan de SpeaKa behuizingen voor de 10cm budgetwoofertjes. Helaas is het pakket nog niet binnengekomen. Ik ben erg benieuwd wat ik uit dat pakketje kan toveren met een forse kast t.o.v. een zeer goedkoop pakketje met zeer kleine wooferdiameter
Welke woofertjes zijn dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/CC/CCB35E3C766FD60EE10000000A010251.JPG
productomschrijving:

Kleine, universele allround luidspreker voor beginners. Dit bouwpakket met een aangenaam klankbeeld zal u zeker bevallen, of u het nu gebruikt als satelliet, als effectluidspreker in een thuisbioscoop, als multimedia component of als autoluidspreker.
Bouwpakket onderdelen: 2-weg gesloten · Geadviseerde behuizing 5· Chassisuitrusting 1 x SpeaKa 8-10, 1 x SpeaKa Ht 60-80
Technische spec.: Sinus- en muziekvermogen 60/80 W · Impedantie 8 W · Geluidssterkte93 dB.
Toebehoren: Frequentiescheidingsfilter · Kabel · Terminal · Schroeven · Isolatiemateriaal · Met Nederlandstalige gebruiksaanwijzing. Luidsprekerbouwpakketten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De achterkant van de Hypex is open, en er zitten geen koelribben aan de achterkant. Hieruit kan ik natuurlijk ook concluderen dat deze amp totaal geen warmte problemen heeft.

Ik mail Hypex wel ff ;)

Die woofer was wel prijzig (teminste... niet voor een seas maar er zijn goedkopere alternatiefen), hij was 128 euro.

Idd een lekkere diepgang he :)
Ik was ook verbaasd toen ik na thuiskomst eens ging simuleren, ik had hem wel gehoord maar wou de grafiek er wel eens bij zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmmmmmmmmmmm dat vind ik wel erg prijzig...........
Dan zou ik persoonlijk toch de W170 kiezen :D
Maar je hebt hem nu al dus je bent er zeker niet op achteruit gegaan! :P
Oh ik dacht dat die hypex juist wel geslote was en koelribben had :S neem me niet kwalijk voor deze onduidelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/Subwoofer.JPG
Niet lachen, dit is een schets tekeningetje, de maten zijn niet exact op schaal oid.

Mijn vraag, de onderkant van het compartiment voor de amp zit een klein beetje op de hoogte als de trompet, en nog minder, de werkelijke 7cm buis. Deze afstand is 5cm, en zijdelings zit de trompet 4,5cm van een wand. Als hierop ook nog pritex zit wordt dit wel heel klein (had genoeg gezet in de tekening, maar dit realizeerde ik me pas nu). Onder is ook maar een cm ruimte.

Langs de zijkanten kan dus lucht verplaatst worden en via de bovenkant (ik neem aan dat pritex niet belemmerd). het is volgens mij ook niet zo snel tewijnig omdat het meet om de druk gaat dan om verplaatsing van lucht. Als er maar druk verschil komt gaat de lucht vanzelf stromen.

Is dit krap aan of kan dit wel?

Op zich kan het wel anders, maar dan moet ik hem langer maken en smaller, niet echt wat ik nu graag zou willen :(

De ruimte om de buis is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Het is wat krap, maar echt een levensgroot probleem vind ik het nog niet. Ik heb ook wel eens krap een baspijp in zitten bouwen, wat eigenlijk geen merkbare problemen heeft gegeven. Je zou de baspijp iets kleiner van diameter kunnen maken. Daarmee kan de lengte ook iets korter. Zolang het binnen de grenzen blijft van luchtverplaatsing in de baspijp, is dat een mooie tussenweg, die je mogelijke probleem in ieder geval uit de weg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet die trompet zeg maar wel aan de buiten kant maken
Verder ziet het er goed uit..........
Ik denk dat het niet zo een probleem gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een trompet voor én achter. Ik zou de buis ook wel 1 cm korter kunnen maken, dat scheelt toch, en door de trompetten is hij toch al langer.
Dunner is geen optie, ik heb hem al dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook doet hou die trompet iig aan de voorkant heeft het verhaaltje (minder poortruis) geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het gewoon zo doe:

Ik maak de kast als ik hier heb verteld en dan probeer ik gewoon hoe hij klinkt mét en zonder trompet aan de achterkant. Zoals hij het beste klinkt wordt het dan ;)
Als zich het probleem waar ik bang voor was voordoet dan merk ik dat zeker en zal hij zonder trompet aan de achterkant beter klinken (en verder door het leven moeten). Immers, de sub die ik beluisterd heb had ook geen trompet poortden, dus kan het zonder nooit zo erg zijn (heel goed zelfs).

Probleem opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Antwoord op mail naar Hypex voor de vraag hoe groot de minimale inbouw grootte moet zijn van de HS130 i.v.m. koeling:

Beste Eul, <-- even aangepast voor GoT :P

Alleen de koeling aan de buitenkant van de HS130 is echt van belang. De inbouwdiepte draagt nauwelijks bij aan de koeling van het moduul. Voor wat extra inbouwtips wil ik je verwijzen naar bijv. Speaker & Co. Zij hebben erg veel ervaring met het inbouwen van onze modules.

Met vriendelijke groeten,

Jorrit Mozes

Ik kan de kast dus zo maken als ik nu ontworpen (klinkt heel interesant en technisch als ik het zo zeg :) ) heb en ga nu dus de definitieve maten vast stellen en de maten van de planken op papier zetten.
Daarna ga ik een bouwmarkt zoeken die beweerd op de mm nouwkeurig te kunnen zagen (geen GAMMA in Alphen aan den Rijn dus!), en als ze liegen proberen ze het maar net zolang opnieuw totdat het goed is >:) (of geen doekoes voor ze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey eul!

Woon je in de buurt van alphen a/d rijn?!
Ik woon in Nieuwveen messchien zegd je dat wat maar iig in Nieuwkoop zit een "doe het zelf land" oid.
Daar laat ik het altijd zagen en gaat op de MM precies!
Messchien kan je daar eens langs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sterker nog, ik woon in Alphen aan den Rijn :)
Nieuwveen ken ik wel en neiuwkoop ook, paar min rijden allemaal.

Ik probeer het eerst eens bij wat zaakjes hier (Hubo) en anders weet ik nu dus een goed zaakje te vinden :)
tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Nieuwveen, de Penelope. Geen leven zonder een MT5 :P

ik begrijp dat "de snor" van de Hills inmiddels lekker renteniert op Ibiza? :P

Tijd voor pics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hubo?
waar zit dat precies?
Je moet eens vragen hoeveel het gaat kosten voordat je het daa laat zagen.
Daar ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje offtopic

HAHAHAHAHA

Peneloop is wel lachuh hoor!( nou ja de laatste tijd is het er maar matig)
ik begrijp dat "de snor" van de Hills inmiddels lekker renteniert op Ibiza?
Met hills bedoel je die ouwe discotheek in Nkoop......
Die is er al zeker 7 jaar niet meer voglens mij.

Waar mag Dhr wekkel wonen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

A'veen, zat in Uithoorn op school. Great, kunnen we luistersessies bij elkaar houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hubo zit in de ridderhof (winkelcentrum) in Alphen aan den Rijn. Dit is een beetje een klein zaakje waar nog mensen werken die verstand hebben van wat ze verkopen, en geen uitzendvakkenvullers als bij de gamma die niet eens weten hoe je een plank moet doorzagen.

Die man daar zegt dat het exact op de mm noukeurig kan, en als ik het niet meteen nodig heb (paar dagen tijd heb) hij als het rustig is wat extra aandacht er aan besteed. De prijs is afhanklijk van de hoeveelheid MDF die er voor nodig is, maar als het uit een 122x122 kan zal het nooit duurder zijn als een 122x122 plank.

Ik ga nu de definitieve maten van de planken bepalen en breng ik morgen weg om te laten zagen. Als ik de planken binnen heb begin ik met het voorbereiden van de planken (gaten maken voor driver, B-R pijp en gaten (en B-R doorvoer) in tussen schotten) en als dat klaar is ga ik rustig aan de kast monteren.
Zodra ik kan beginnen neem ik veeel pic's en ik probeer even een betere camera te lenen als ik heb, vooral om het lak gedeelte vast te leggen :)

Als hij klaar is zijn Wekkel, Frank83 en Play als hij wil (als überhaupt iemand wil/durft :P) welkom voor een luistersessie :), hoewel de rest van me hifi installatie nog niet veel voorsteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2003 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey dat klinkt goed he!
Geef je hem gewoon wat extra de tijd dan weet je zeker dat het goed gaat!
Ik heb trouwens in Alphen elektrotechniek gehad op het ashram college.

Wat betreft die luister sesie...........
Your wellcome!

Ik kreeg vandaag een mailtje dat mijn W170sc8 binnen zijn.
Afgelopen zondag heb ik mijn bouwtekeningen afgemaakt dus die ga ik morge bij de doeland boer brengen.

Ik gok dat het over een maand helemaal af is.

Wel grappig dat we niet zo ver uit elkaar wonen :P

@Eul Suc6 er iig mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yep, wereld lijkt soms klein :)

Als ik weer een keer naar speaker & co ga oid meld ik het wel, dan kunnen we misschien wel in gezeldschap ;)

Nu ontopic: Ik heb de maten voor de planken weg gebracht. Voor het MDF + zagen ben ik 18 euro kwijt. Niet echt duur vindt ik, ik had op meer gerekend. Dus dat is weer een meevaller.

Heb een betere camera kunnen regelen zodat ik jullie beter op de hoogte kan houden en ook details kan laten zien :P

Nu is het wachten op het hout en gaan met die banaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zozo!

Dat is een zachte prijs!
Ik ging vanmiddag mijn bouw tekeningen weg brengen en het koste mij alles in totaal €60 :S
Nou gaat het wel 30 planken voor een vloer staander.

Ben benieuwd hoe je project afloopt!

Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacht dat tweakers contactgestoord waren? :? :+

affijn, mooi geregeld met dat hout en hopen dat het ook echt nauwkeurig wordt.

Verder ben ik natuurlijk wel geinteresseerd in een meeting oid, maar zal denk niet gaan omdat ik echt bar weiig tijd heb, check me posthistory van de laatste dagen maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jah, 30 planken (en zullen ook wel grotere zijn als mijne)
Bij mij zijn het wel minder planken hoor, het zijn er 10 van ongeveer, 2x 40x45, 6x 40x20, 1x 20x20 en 1x 7x20 (dit is ongeveer).

Maar goed, alles is nu voorbereid. Nu nog wachten tot ik kan beginnen en vooral geduld opbrengen.

Play, die laagjes hout op die sub van jou (dat zijn toch dunne laagjes hout?), hoe duur was dat, hoe heb je die vast geplakt (kit, lijm oid?) en hoe heb je dat in verstek gekregen?
Misschien dat ik hier (toch) wel een mogelijkheid in zie :)

En ehhh, omdat ik een meeting aan durf... ben ik nu nog wel een echte tweaker :/ (vertel me dat het zo is boehoe)?? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Play, die laagjes hout op die sub van jou (dat zijn toch dunne laagjes hout?), hoe duur was dat, hoe heb je die vast geplakt (kit, lijm oid?) en hoe heb je dat in verstek gekregen?
Misschien dat ik hier (toch) wel een mogelijkheid in zie
Dat zou je ook kunnen doen met echt hout fineer ik weet echter niet zeker hoeveel dat kost maar ik heb gehoord dat het 35 € voor een vierkante meter kost.
Als je het netjes kan doen is het wel erg mooi.
Ik zit er zelf over te denken om hem zwarte met hoog glans te schilderen of fineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat wou ik ook eerst doen, of nog steeds. Maar omdat ik hem geheel met een spiegelplaat afdek kan ik de zijkanten ook makkelijk met fineer (dat woord zocht ik naar) afwerken.
Maar de optie van hoog glans zwart houd ik ook open :)

Was gewoon weer wat aan het brainstormen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reken voor fineer ongeveer op een 25 tot 35 (en meer) euro per meter, prijzen hangen af van dikte en houtsoort. Ook zijn er zaken die het alleen in standaard maten verkopen (2440x1220)

Ik heb voor het afwerken van de sub gebruik gemaakt van 4 laags multiplex van 4mm dik. Dit is heel makkelijk te plakken (met houtlijm) maar erg moeilijk goed in verstek te krijgen. Ik had de beschikking over een decoupeerzaag die 45 graden kon zagen en een tafelcirkelzaag, maar met beide was het resultaat bedroevend. Uiteindelijk heb ik met de cirkelzaag van m'n buurman de klus op een redelijk nette manier geklaard. Deze heb ik geleid langs een deel laminaat, maar daar kan je in principe alles voor gebruiken.

Het resultaat was best aardig, maar fineer is vele malen mooier (zeker op de naden). Voordeel van het multiplex is toch wel de prijs, voor een plaat van 600x1200 (standaard maat) betaalde ik namelijk 5 euro. Als je het netjes zaagt kan het resultaat echt heel mooi zijn, maar dat vereist wel wat skills. Misschien dat het met een dikkere plaat makkelijker gaat (9 mm bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MMmmm :/

Of juist dunner, dan kun je het snijden. Hoe dun is fineer?

De planken waren vandaag al klaar :), kosten: 17,50 euro. Netjes vindt ik (22mm MDF).

Aangezien ik nu alle materialen heb om de kast zelf te bouwen ga ik dus moren vroeg beginnen en kunnen jullie morgen pic's zien :), ik heb alleen nog niet de betere camera omdat ik niet verw8 had dat het hout vandaag al klaar zou zijn. En om nu morgenochtend 9 uur bij die gast aan te bellen om ze camera te lenen :/, niet zo smart. Dus zal ik het nog even met de oude moeten doen. Maar voor het groffe houtwerk is die ook wel voldoende, voor de afwerking regel ik die ander wel weer.

Dus, na een hele tijd... eindelijk pic's in aantocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 01:14:
Dus, na een hele tijd... eindelijk pic's in aantocht :)
Inderdaad, SpeaKa tijd :P

Ik heb het pakket nog niet binnen, maar het hout ligt hier al 2 weken. Stukje bij beetje ben ik het maar vast in elkaar aan het zetten. Megaveel werk steken in een kast voor een setje van EUR 15,50 elk :P

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa1.jpg
De kasten heb ik half in elkaar zitten. Met het binnenwerk had ik vier zijranden tegen de binnenwanden in gedachten. Ik had echter ook meteen aan tussenschotten kunnen denken. Resultaat is nu dat een zijversteviging te klein is om een tussenschot te vormen 8)7

Dat wordt dus maar een extra reepje ertussen duwen als ook de andere zijwand geplaatst is.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa3.jpg

Je verzameld wel een hoop stof op zo'n dagje :7 Vriendin niet blij mee, volgende keer ga ik wel weer in de schuur van pa en ma klussen ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus jij hebt ook lekker geknutseld vandaag :)

Nu van mij pic's !!!!!!!!!!!!!!!

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub1.jpg
Zo, eerst even alles nagemeten :), alles klopte precies (gelukkig).

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub2.jpg
Eerst even alles aftekenen voordat we gaan zagen :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub3.jpg
Makita, het lekkerste electrische gereedschap waar ik ooit mee gewerkt heb!

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub4.jpg
Toch maar een pic'je met mij er op dan :/, ik ben hier gaten aan het boren om zo het zagen van de gaten in de tussen schotten te vergemakkelijken :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub6.jpg
Hier da gaten voor de woofer, basreflex pijp, versterker moduul en de gaten in de tussen schotten. De ronde gaten in de tussenschotten zijn als doorvoer voor de basreflexpijp, de grote rechthoekige in het midden puur voor constructieve redenen (waar ik later gezien minder aan heb als ik hoopte :( ). Je kan wel zien dat ik nu eigenlijk een middenstaander heb en 2 dwars balken heb gekregen. Dat shut do it dacht ik zo.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub8.jpg
Even stiekem kijken hoe het er uit gaat komen te zien van bunnen :)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub9.jpg
Hier 1 tussenschot opgespannen zodat hij loodrecht staat op de onderkant en ik de gaten kan boren van onder.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub10.jpg
Hier bespaar ik me de moeite van het boren van de gaten voor de tussen schottende onderkant en neem ze gewoon over van de ondekant ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub12.jpg
Hier heb ik de tussen schotten vast gezet op de bodem.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub13.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub16.jpg
Hier zit de zijkant er op en het compartiment voor het versterker moduul zit er ook al op. Voor de sier even de voor- en achterkant er bij gezet.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub17.jpg
Hier de onderkant er op gezet.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub18.jpg
Hier nog tussen de woofer en basreflexpijp een versteveging die tussen het front en het eerste tussenschot zit gelijmt. Dit had ik niet van tevoren bedacht maar het kwam precies uit en zit gewoon perfect op die plek!

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub19.jpg
Hier komt de versterker moduul in.

Zo, laat maar weten wat jullie er van vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ziet er uitermate gelikt uit. Het is een lang kreng, maar het binnenwerk ziet er uitermate goed uit. Misschien dat je nog bij de tussenschotten kan komen, want met een beetje resthout (ik zie pallets zat ;) ) zou je de tussenschotten nog prima kunnen verbinden en op spanning kunnen zetten door daartussen ook een schotje te zetten (net als tussen front en eerste tussenschot.

Wanneer is de eerste luistersessie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Eul!

Good job!
Dat zit er zeer stevig uit!
Dus als dat nog gaat rammelen :P...............
Ik ben nog steeds benieuwd hoe hij er nou uit komt te zien als hij in elkaar zit.
En zo te zien is dat probleem met die baspijp waar jij eerst over inzat niet echt iets om overin te zitten.
Ik denk dat het helemaal goed gaat komen met jou woofer :).

Verder.................
Wekkel wat voor dirvers komen er in die kasten van jou te zitten (die W170??)?
Die baspijp construcite die jij maakt zou je makkelijker kunnen doen.
Je zou een sleuf constructie kunnen maken.
Verder ziet dat van jou er ook wel indruk wekkend uit!
Ben benieuwd!

Verder :D
Vrijdag mijn woofertjes op gehaald (W170sc8).
En mijn hout was vandaag al klaar maar ik was te laat thuis van mijn werk :(.
Ik kan het donderdag pas op halen.
Ik zal zeker ook een topic openen!

iig suc6 mensen van de goede subwoofers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik ga nu zeker voor de W170S in isobaric. Eerst even kijken hoe de financien lopen en dan volgende maand toeslaan >:)

Verder moeten de SpeaKa's natuurlijk eerst af zijn. Het was een kadootje, waarmee ik nu dus al veels te laat ben. Meer pics en een uitgebreid verslag van de luistersessie als het zover is, komen er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je messchien kunnen vertellen welke drivers je gebruikt?

Ik had trouwens gisteren eens die W170sc8 gewoon in free air aan gesloten om te kijken of alles wel correct werkt.
En ik kan je dit alvast vertellen....
Ze kunnen ongelovelijke klappen maken voor een 16,5cm speakertje en wat ik nog veel indruk wekkender vond was het afstraal gedrag van dat speakertje.
Hij was snel, direct en heel mooi open (mooi open dankzij het goede afstraal gedrag).
Dit maakt hem ook een mooie midden toner!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2003 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Vertel mij wat. Ik heb de W170S in actie gehoord en ik onderschrijf je bevindingen volledig. Zatte 30 Hz uit een 16,5 cm speaker, je moet het gehoord hebben om het te geloven. Ik leg mij al volledig toe op een TL met dit woofertje :P

Die SpeaKa heeft de MT 80/100 unit van SpeaKa, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 08 March 2003 @ 21:48:
Ziet er uitermate gelikt uit. Het is een lang kreng, maar het binnenwerk ziet er uitermate goed uit. Misschien dat je nog bij de tussenschotten kan komen, want met een beetje resthout (ik zie pallets zat ;) ) zou je de tussenschotten nog prima kunnen verbinden en op spanning kunnen zetten door daartussen ook een schotje te zetten (net als tussen front en eerste tussenschot.
Ik heb de laatste zijplaat nog niet vast gezet dus ik kan nog prima bij die tussenschotten komen. Ik denk dat ik dan idd nog een paar steunbalkjes monteer tussen de 2 tussenschotten en het 2e tussenschot en de achterkant.
Wanneer is de eerste luistersessie?
Ik moet nu dus nog de steunbalkjes maken, de wanden met pritex bekleden, de pijp vast maken in de tussenschotten, de draad er in geleiden en de zijplaat vast lijmen en kitten. Dan is het een kwestie van de woofer er in en de amp er in en eens proefdraaien :)

Daarna moet ik hem nog afwerken. daarover later meer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand btw een goeie manier om het pritex vast te zetten? Dubbelzijdig tape? Ik heb het wel eens gedaan met een nietmachine, maar ik denk niet dat ik die nog heb :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hou ons op de hoogte, het ziet er enorm uit..

Pritex deed ik altijd met houtlijm, wat op zich werkt als het verse Pritex is. Nu ga ik liever op safe (ik bouw tegenwoordig een stuk ingewikkelder, je komt er niet meer bij met al die tussenschotten als het dicht is) en ram alles vast met krammen.

[ Voor 74% gewijzigd door Wekkel op 08-03-2003 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik denk dat ik ook maar krammen ga gebruiken, ik kan er idd niet meer bij komen als hij eenmaal dicht zit dus...

Pritex is nu op maat, dus weer een stapje dichterbij :) (morgen pic, nu te donker :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Over Isobaric nogmaals, een leuk dingetje gevonden:

http://www.jlaudio.com/tutorials/isobarik/
The fourth and final condition is a subtlety that most probably won't be familiar with. One of the nice little side-effects of using a face-to-face (or back-to-back) loading arragements is the cancellation or driver non-linearities. This will be explored a little later though.
Over woofermagneet inklemmen:

http://www.speakerbuilding.com/content/1011/page_9.php
Fastening the driver magnet to the cabinet has a very good effect on the sound quality of both woofers and midranges. The driver will stay very firmly in place this way, and yield a far more detailed midrange, and a tighter, harder bass. The best condition for a driver is that only the cone is to move -- and nothing, nothing, nothing else. Fastening drivers this way will do more for precise sound reproduction than any cable investment.
Zo leer je nog eens wat ;)

Ik neem aan dat je jouw woofermagneet ook even een handje helpt met stilzitten dmw van een wooferklem? Ik heb dat ook gedaan, zie pics, en heeft het niet gebaat, het heeft ook zeker niet geschaad :7

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/TOnsil15.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/TOnsil17.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Wekkel op 09-03-2003 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KIJK!!!!!!!

Dat zocht ik dus!
Dat verhaal met die magneten is erg belangrijk.........
Toen ik die bandpass woofers bouwde met die W170sc8 ging die magneet op hoge frequentie heel erg resorneren :( .
Ik kreeg dan zo een heel schelle tuut dwars door mijn mooie laag te horen :(.
En dacht dat het altijd te maken had met die kap die om die magneet zit om hem magnetisch af te schermen.

Blijk baar kun je dat hiermee oplossen.

Thnx voor die tip!

En Eul..............

Pritex zette ik altijd vast met 2 componenten lijm.
Dat gaat nooit meer los tenzij jij het los SCHEURD.
Dus dat is messchien ook een idee

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2003 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 19:22

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Kennen jullie misschien de Amplimo versterkermodules?
http://www.amplimo.nl/amplimo.html

Afbeeldingslocatie: http://www.amplimo.nl/media/a120.jpg

151.73 Euro voor 120 Watt in 4 Ohm

Voeding, speaker en ingangsignaal aansluiten en spelen maar.
Helaas geen filters ed. wel lekker simpel.

@ Wekkel, wanneer is de luistersessie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo wekkel en Eul, ik zie dat er weer lekker ge DIY'ed is. Goede zaak :Y)

Beide een lekker gematrixede binnenkant. Ik zag dat Eul maar even een magazijn had gevorderd voor z'n zaagwerk, en Wekkel had misschien daar ook maar beter een plaatsje kunnen huren getuige z'n mooi witte t-shirt. ;)

Eul, dat wordt een erg mooi subje en zou eigenlijk ook wel een foto van de driver willen zien (of lees ik nu ergens overheen). Je wist waarschijnlijk al dat ik goed te spreken was over deze driver en hoop ook dat het eindresultaat je zal bevallen.

Misschien in de verre toekomst als je een echte hifi freak bent geworden, nog eentje bouwen om je front speakers bij muziek in stereo te ondersteunen :9

Wekkel, leuk om te zien dat je weer lekker bezig bent met een vette overkill kast voor die drivertjes >:) , ach ja ze gaan er vast niet slechter van klinken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ziet er weer netjes uit ! Vette pics allemaal, dat komt zeker goed. :)
Ik ben nog steeds bezig met het verven plamuren schuren :( Maar goed dat moet ook gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten alleen het pritex achter het achterste schot vast te krammen, de rest doe ik met dubbelzijdig tape (heb getest en plakt goed). De voorste kamers kan ik toch nog met de hand bij als het moet en het pritex blijft ook door ze eigen klemkracht al op ze plaats zitten, dus ik ben niet bang dat dat los gaat.

Hier nog een picje met het pritex op ze plaats en de B-R pijp er in.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub20.jpg

En hier nog 1 van de driver:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dettm012/avatars/seassub21.jpg

Het is btw géén W21NAL play, heb het nog even nagekeken. Deze heeft onderandere een lagere Fs (23Hz). Dit is de L 21 RN4X/P.

Zo meteen nog even die steunbalkjes er in zetten. Een magneetklem gaat nu nog moeilijk worden denk ik :(, had ik beter van tevoren kunnen bedenken :(. Weer wat te verbeteren en reden om nog niet met deze hobby te stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik ben inmiddels ook weer wat verder gekomen. Het blijft echer beperkt met het uitblijven van de uiteindelijke units. Sorry voor de brakke pics, geen zin in flits en het licht is karig ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa5.jpg
Aan het dwarse tussenschot is een klein stukje toegevoegd. Daarmee kan ik het tussenschot aan de andere zijwand verbinden straks. Het schot voor de achterkant is ook al geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa6.jpg
Twee broeders naast elkaar van de (open) achterkant gepakt. Zatte 25 liter in opbouw. De baspijp zie je onderin liggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa7.jpg
Aan het voorvlak komt ook nog een schot te staan, zodat uiteindelijk een kruis onstaat. Wel zal daar dwars van links naar rechts (of vice-versa ;) ) nog een magneetklem tussenkomen. Die moffel ik wel op een of andere manier tussen het voorvlakschot. Omdat de units er nog niet zijn, kan ik daar nog niet aan rekenen.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKa8.jpg
Hier zie je goed de baspijp en het achterschot. Uit de losse pols heb ik maar een opening gelaten achter de baspijp, zonder het schot helemaal van zijn voet te ontdoen. De laatse schotstukken zijn overigens geheel met lijm geplaatst, geen schroeven ditmaal (niet nodig). Wel moet ik een vers potje houtlijm halen :P

Zoals Play al zei, overkill voor de speakers die erin gaan. Echter, met toch nog 86-87 dB @ 40 hz volgens de simulatie vind ik het zonde om niet wat tijd en energie in de kast te steken. Dat heeft me met het projectje voor vriendinlief ook geen windeieren gelegd.

Eul, overwin je luiheid en maak gewoon alsnog die wooferklem. Je hoeft alleen maar een plaatje te maken met een paar gaten en een paar smalle repen pritex weg te snijden. Het is nu echt zonde om dat maar over te slaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo Wekkel, dat ziet er idd stevig uit. Nu ben ik echt super benieuwd naar je simulatie aangezien ze bij Conrad een 5 liter gesloten behuizing aanraden. Ook vroeg ik me af waar je de parameters van dat kitje hebt gevonden.

Wel een lekker project, om van een absoluut budget kitje toch nog een geslaagde luidspreker te maken, ik ben benieuwd :)

Eul, over de driver. Ik heb het de indeling van Seas eigenlijk nooit gesnapt. De enigste correcte bron op internet is hun site, en daarop staan 2 alu woofers van boven de 20 cm, eentje van 21 en eentje van 22cm. De typenummers zijn resp. L21RNX/P(H955) en L22RN4X/P(H1208).

In mijn catalogus heet de H955: W 21 NAL, zo heet hij ook in het Speakerenco boekje. Erg onduidelijk allemaal, maarja in ieder geval zal je er een lekker subje van kunnen maken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De parameters zijn gewoon te vinden via Conrad.

http://www.produktinfo.co...speaka_chassis_80_100.pdf

Geeft een enorme bult bij 100 Hz (+2 dB), maar haalt dan ook met een kronkel wel 40 Hz. Het is cheap, het zal wel een bonker worden, maar een redelijke diepgang gaat ie wel krijgen.

5 liter gesloten raadt Conrad aan, ik weet het. De enige manier om niet met een rare kronkel te worden opgezadeld. Ik waag het er gewoon op. Degene, die deze speakers krijgt, zal het toch worst zijn. Ik ben straks weer een ervaring rijker en hoef er niet dagelijks naar te luisteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo is het maar net Wekkel ;)

Over die magneetklem, het is niet echt luiheid, maar ik denk dat ik het volume van de tussenschotten toch al een beetje krap had genomen. Als ik er nog meet volume vanaf snoep voor een verbetering hier, dan lever ik aan de andere kant weer in :(. Ook heb ik geen MDF om dit van te maken, en ben stiekem ook wel een klein beetje nieuwsschierig hoe het klinkt en om dat te horen moet hij *dicht* :/
Als ik er eerder aan had gedacht had ik het zeker gedaan, maar nu zie ik dat niet helaam meer zitten.

Pritex zit nu vast geniet :) perfecte manier om het vast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Play, zie bijgaand de graph voor het projectje. De group delay van 33 ms @ 40 Hz vergeten we maar even :X ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/SpeaKaGraph.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FUCK FUCK FUCK!!!

Ik wou hem net proberen, alles netjes aangesloten, aan zetten.... er gaat een lampje aan, oké, dan het volume wat opdraaien... ik hoor maar niets :?. Ik weer kijken op de versterker, lampje uit :?, stand bye mode oid :?. Ik een ander signaal gegeven, nog steedts niets :?

Dan maar even netsnoer checke.. alles ok. Zekering er uit draaien... KAPOT :( :(

Waardoor het kwam weet ik niet :?, slecht signaal van die kut amp van mij misschien :?
Morgen maar ff een nieuw glaszekeringetje halen en eens op de Harman & Kardon hier beneden proberen, weet ik zeker dat hij een goed signaal krijgt.

BALEN :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Balen eul! Check even of de woofer niet kortsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wekkel schreef op 11 maart 2003 @ 00:05:
Play, zie bijgaand de graph voor het projectje. De group delay van 33 ms @ 40 Hz vergeten we maar even :X ;)

[afbeelding]
Pff, ja dat zal idd niet een erg audiofiel speakertje worden.

Wel ben ik onder de indruk van de bas, weet je zeker dat de woofer dat gaat trekken (maximale uitslag oid).
Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 20:20:
FUCK FUCK FUCK!!!

Ik wou hem net proberen, alles netjes aangesloten, aan zetten.... er gaat een lampje aan, oké, dan het volume wat opdraaien... ik hoor maar niets :?. Ik weer kijken op de versterker, lampje uit :?, stand bye mode oid :?. Ik een ander signaal gegeven, nog steedts niets :?

Dan maar even netsnoer checke.. alles ok. Zekering er uit draaien... KAPOT :( :(

Waardoor het kwam weet ik niet :?, slecht signaal van die kut amp van mij misschien :?
Morgen maar ff een nieuw glaszekeringetje halen en eens op de Harman & Kardon hier beneden proberen, weet ik zeker dat hij een goed signaal krijgt.

BALEN :(
Ik kan geen pics vinden maar ik ga ervan uit dat hij een high power in heeft die je gebruik hebt.

Weet je zeker dat je geen fouten hebt gemaakt met het aansluiten? en heeft hij misschien een 110/230 schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey das balen man!

Hoe had je hem aangesloten dan (op de amp, want die driver kan je moeilijk fout aan sluiten volgens mij :?)?
Messchien zat het wel in die module en is het een fout uit de fabriek.
Het is wel vaag dat de zekering zomaar door slaat.

Over die speaker van wekkel

Die speaker heeft wel een bult rond de 100Hz...............dat is niet echt gewild.
Dan krijg je van die druk golfen op je gehoor.
Het is een beetje moeilijk uit te leggen.......leuk die extra ervaring maar je zegd het zelf al...........blij dat je er niet naar hoeft te luisteren :D.
Toch grappig dat je dat uit zo een goedkoop zetje kan halen.
Dat is ten slotte de kunst..............

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2003 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had hem aangesloten op de hoofdtelefoonaansluiting van de versterker met een kabel die naar RCA ging. Niet echt de bedoeling, maar ik heb geen sub uitgang en ik heb al zo vaak dingen op die manier aan elkaar gekoppeld (lang lang lang geleden ;) ) en dat ging altijd goed. De GAIN van de AMP stond op nul.

Ik heb de weerstand van de speaker + draden gemeten en deze is 6ohm, volgens specificaties. Dus dit zit wel goed.

Maar goed, in het verleden ging het altijd goed, nu niet dus (vermoed ik).
Morgen maar op een echte versterker proberen dan :)
Pagina: 1 2 3 Laatste