LOL, ben enigszins blij om te zien dat mijn probleem niet alleen mijn probleem is.
Ik had de 802.11b Sweex LB200010 gekocht in 2003 op de HCC. Ik had geen 11g nodig, 11b (11Mbps) is snel genoeg, puur voor internetpagina's en wat streaming radio.
Maar zodra ik 2 pc's aansluit via de poorten en mijn laptop via de wireless, dan kregen de pc's vaak te zien dat de lan connectie werd verbroken. Kwam de verbinding terug, dan hadden ze soms weer connectie. Soms was het echter zo, dan de connectie er wel was, maar internet onbereikbaar. Toen bleek dat de pc's ook geen ip-adres meer kregen van de router. Een routerreset was de enige optie.
Als ik alleen mijn laptop via wireless gebruikte ging alles goed, maar met meerdere pc's dan kreeg ik problemen. Ik vermoed dat het ding het verkeer of zo niet aankan.
Zelfs een firmware upgrade naar de laatste van Sweex 2.61 veranderd de situatie niet. Er zijn alleen wat meer security WPA opties erbij gekomen.
Is het jullie opgevallen dat het update van instelling op de router ook zo traag gaat. Het duurt soms een of twee minuten voordat de router terugmeldt dat de aanpassing is geaccepteerd. Mede hierdoor vermoed ik dat het systeempje het allemaal moeilijk aankan.
Ik zit nog te denken of ik een firmware van een ander merk erin kan zetten, maar of dit het probleem oplost.... geen idee.
De Edimax BR-6104WB lijkt er precies op, althans de web-layout. Mijn collega heeft hem en de webpagina is precies hetzelfde, net zo alle instellingen. Volgens mij komen zelfs de specs overeen. Dus misschien dat de firmware ook wel overeen komt, alleen de nummering is anders.
Sweex: LB200010_firmware_2.61.zip
Edimax: BR-6104WBV257.zip
Grtjs Arjan