Toekomst Ati & nVidia

Pagina: 1
Acties:

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
Sinds de introductie van de Radeon 9700 Pro lijkt het wel alsof nVidia een beetje aan het afzwakken is, terwijl Ati juist het omgekeerde doet. Begrijp me goed, nVidia heeft met de GeForce 4, de NV25 core, een mooie serie kaarten op de markt gebracht die het voor velen mogelijk maakte de nieuwste spellen op de hoogste resoluties te spelen. Maar de net iets sterkere R300 core zorgde ervoor dat het paradepaardje van Ati, de Radeon 9700 Pro, zonder al te veel moeite de troon afpakte van de GeForce4 Ti4600. De 256-bit brede geheugenbus heeft hierbij zeer zeker een handje geholpen; de NV25 met een 128-bit brede geheugenbus kan ondanks een hogere kloksnelheid van het geheugen minder bandbreedte leveren. Ati is, met de R300, nVidia, met de NV25, dus net een stapje voor. En zolang nVidia een 128-bit brede geheugenbus blijft gebruiken heeft Ati het voordeel dat een hoge bandbreedte mogelijk is zonder dat er snel geheugen gebruikt moet worden.

Laten we eens een blik werpen op de toekomstige producten van beide partijen. De R350 is eigenlijk een aangepaste R300. De R350 zal net als de R300 core een DirectX 9 core worden (DirectX 9.1 om precies te zijn). Hieruit kunnen we dus concluderen dat de Radeon 10000 niet tot de R350 zal behoren. Sterker nog, volgens de laatste gegevens gaat het om de Radeon 9900 en de Radeon 9900 Pro die de R300 familie moet gaan vervangen. Met de release van deze nieuwe racemonsters van Ati naast de deur, wellicht in Maart al, heeft de NV30, de GeForce FX, eigenlijk niet veel kans op slagen. Beide kaarten zullen voor ongeveer dezelfde prijs over de toonbank gaan en ook zo rond dezelfde tijd. Het enige verschil is dat de R350 kaarten een stuk sneller zullen zijn dan de NV30 kaarten. Dit gegeven is eigenlijk al bevestigd door de tegenvallende benchmarks van de NV30 en het gerucht dat nVidia niet meer dan 100.000 exemplaren van de GeForce FX zal produceren.

De NV35, een DirectX 9.1 core, zou volgens de geruchten een prima concurrent moeten worden voor de R400. Het enige probleem is dat de NV35 pas aan het einde van 2003 op de markt zal komen terwijl de R400 tegen die tijd al maanden te koop is. Het ziet er dus naar uit dat nVidia een moeilijke tijd door zal gaan. Zowel in de low-budget als de high-end videokaarten sector zal Ati een flinke positie innemen terwijl nVidia weinig terug kan doen. Wellicht kan nVidia in de chipset markt het aandeel behouden. Of zal nVidia een onverwachte zet doen en de naam "GeForce" in ere herstellen?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Ahum sinds 14-9-2002 bezit ik een Radeon 9700Pro
op 9-2-2003 is ie overleden.
ik wacht op vervanger sinds 10-2-2003

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 05:05:
Ahum sinds 14-9-2002 bezit ik een Radeon 9700Pro
op 9-2-2003 is ie overleden.
ik wacht op vervanger sinds 10-2-2003
ja leuk.......euh, offtopic zeg maar :Z

[Ontopic]

Ik hoop/denk dat Nvidia nog wel wat in hun mars heeft. :z
Ze hebben er de kennis/mensen/Financieen voor om een goed product te produceren.
Ze zullen zich idd na da GF FX flink achter de oren krabben, :o
maar gaan zeker hun uiterste best doen om met de NV40 terug te slaan.
Of ze dat gaat lukken weet ik niet, het lijkt mij het beste voor de markt
als de 2 (ATI & Nvidia) aan elkaar gewaagd blijven. :Y)
Toch hulde aan ATI voor wat ze tot nu toe gedaan hebben. _/-\o_
De gpu markt is nog nooit zo spannend geweest.

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 22:08
Hmm ik heb een klein nieuwtje gevonden over de nieuwe ATi R350 , het blijkt dus dat Ati met de koeling de zelfde kant een beetje uitgaat als de Geforce FX
Afbeeldingslocatie: http://news.mydrivers.com/upload/mm-2003-2-11-1.jpg

nou weet ik niet of dat ding ook zoveel lawaai maakt , maar als ik goed kijk zit het er toch in dat je hier ook een PCI slot voor moet op offeren.... :/

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Shit. Wat een koeler! En bestaat zo tezien uit een AGP en een PCI kaart?!
Ok, dat had ik nou niet verwacht. Als je na gaat dat dit een opvolger is van de R300 core :/

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 11:41

Scighera

swim-bike-run

dit lijkt me een zeer onwaarschijnlijk kaartje (4x zo groot als een 9700 AIW)

www.triathlete.nl

Verwijderd

manowar schreef op 11 February 2003 @ 08:52:
Hmm ik heb een klein nieuwtje gevonden over de nieuwe ATi R350 , het blijkt dus dat Ati met de koeling de zelfde kant een beetje uitgaat als de Geforce FX
[afbeelding]

nou weet ik niet of dat ding ook zoveel lawaai maakt , maar als ik goed kijk zit het er toch in dat je hier ook een PCI slot voor moet op offeren.... :/
Jeee, dat je zelf niet eens kan zien dat het nep is.

Hint: op de doos staat RV350, een code die je nooit op een doos tegen zal komen.
De overige 307 hints zal ik achterwege laten.

ontopic:
Tja, de wet van de remmende voorsprong dus. Nvidia zit alleen tegen een stukje silicium te kijken dat NV30 heet en op erg veel fronten tekort komt. Prestaties zijn redelijk, maar niet voldoende. Warmte etc is een weggevertje dat het wellicht niet al te gek efficient is.... alleen het geintje kostte wel $500.000.000 dus nu de keuze: Het chippie verbeteren met alle inefficienties van dien of opnieuw beginnen?

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
silentsnow schreef op 11 February 2003 @ 04:00:

De NV35, een DirectX 9.1 core, zou volgens de geruchten een prima concurrent moeten worden voor de R400. Het enige probleem is dat de NV35 pas aan het einde van 2003 op de markt zal komen terwijl de R400 tegen die tijd al maanden te koop is. Het ziet er dus naar uit dat nVidia een moeilijke tijd door zal gaan. Zowel in de low-budget als de high-end videokaarten sector zal Ati een flinke positie innemen terwijl nVidia weinig terug kan doen. Wellicht kan nVidia in de chipset markt het aandeel behouden. Of zal nVidia een onverwachte zet doen en de naam "GeForce" in ere herstellen?
Probleem van jouw redenering is dat het niet waarschijnlijk is dat in Maart al de R350 op de markt komt. Er is tot vandaag nog geen eens een papieren launch geweest, dus IK verwacht niet dat medio Maart overal in de wereld al veel R350's te krijgen zijn.

Hetzelfde geldt voor de R400, want als ATI met de R350 het absolute topproduct in handen heeft, en nVidia komt voorlopig met niets, waarom zo je dan na enkele maanden je eigen producten naar beneden halen door nieuwe producten uit te brengen?

Echter wat weer wel zo is, als de NV35 rond juni/juli wordt uitgebracht zal ATI wel moeten om weer de beste kaart te hebben. Het zal echter wel zo zijn dat eind maart, begin april de R350 te leveren is. Eind juni, begin Juli wordt de NV35 verwacht, terwijl nVidia tussen augustus en oktober weer op zijn 6 maanden cyclus overgaat door op dat moment de NV40 te lanceren.

Al met al, het zal allemaal wel goed komen. Zelf heb ik het liefst goede comcurrentie, dan is er namelijk de meeste drang om het BESTE en SNELSTE product te leveren. Met beste bedoel ik dan goede drivers, goede support etc. Die wil is er minder wanneer er sprake is van een monopolypositie.

Verwijderd

afbeelding
wat mij in 1 oogopslag opviel is dat de kaart daadwerkelijk langer is dan de doos waar hij opligt en uit zou moeten komen.
We kunnen concluderen dat de nieuwe generatie ati kaarten van een flexibel materiaal moet zijn, en dus overal tussenpast. dat is handig, dat kost je dan ook geen extra pci slot. B)

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
daarnaast heeft dat ding ook geen molex terwijl zijn voorganger dat wel heeft (dat hoeft niks te zeggen :+ )
en de agp connector vind ik een beetje vreemd eruit zien. Daarnaast zal een fabrikant nooit zo'n afschuwelijk lelijke cooler erop zetten :)

• MissingDog
  • Niet online
Is dat geen rolletje leukoplast ofzo? Ziet er niet echt uit als iets wat ook daadwerkelijk koelt....en waarom geen afvoer naar buiten? vindut wel leuk dat zo'n cheap plaatje zoveel teweeg brengt hoor :)

• manowar
Altijd leuk :9 , het plaatje kwam van www.warp2search.net af die hadden het weer van een russische site afgelpukt :) Als je goe kijkt is op de voor kant geen VGA of DVI connector maar een LPT poort en een PS2 poort te zien >:) maar het idee mag er wel wezen hehehehhehe :X

[ Voor 43% gewijzigd door manowar op 11-02-2003 10:20 ]

Verwijderd

MissingDog schreef op 11 February 2003 @ 10:03:
Is dat geen rolletje leukoplast ofzo? Ziet er niet echt uit als iets wat ook daadwerkelijk koelt....en waarom geen afvoer naar buiten? vindut wel leuk dat zo'n cheap plaatje zoveel teweeg brengt hoor :)
inderdaad!! t is een rol plakband! :o
net echt! 8)7

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 08:35
manowar schreef op 11 February 2003 @ 08:52:
[afbeelding]

HOAX !!!!!!!!!!!! Denk je echt dat die kaart er zo uit gaat zien. Na die ramp met de FX lijkt het me dat ATI niet zo dom is om dat te doen. het kan wel zijn dat powercoller die cooler zelf heeft ontworpen voor die kaart. en door die 50 mhz meer wordt de kaart techt zo zo veel warmer dat dat nodig is. Ati zou met de huidige cooler in koper uitvoering als meer dan genoeg hebben.
Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 09:15:
[...]

Jeee, dat je zelf niet eens kan zien dat het nep is.

Hint: op de doos staat RV350, een code die je nooit op een doos tegen zal komen.
De overige 307 hints zal ik achterwege laten.

ontopic:
Tja, de wet van de remmende voorsprong dus. Nvidia zit alleen tegen een stukje silicium te kijken dat NV30 heet en op erg veel fronten tekort komt. Prestaties zijn redelijk, maar niet voldoende. Warmte etc is een weggevertje dat het wellicht niet al te gek efficient is.... alleen het geintje kostte wel $500.000.000 dus nu de keuze: Het chippie verbeteren met alle inefficienties van dien of opnieuw beginnen?
ER staat ook build by ati terwijl het powered by ati moet zijn. Dus zoals ik al zij HOAX en de lengte van de doos natuurlijk ook stom.

Maar goed Nvidia zal met de NV 35 de Radeon 9900 PRO flinke klappen geven. Aangezien de 9900 maar 375-400 MHz ( werw8t ) te halen. DAn moet die DDR II wel veel gaan helpen willen ze dat gaar redden. De FX wordt geen probleem maar de NV 35 moet zo snel worden als de NV 30 eigenlijk was bedoelt.

[ Voor 40% gewijzigd door Astennu op 11-02-2003 10:37 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• joostdevriesede
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-08 16:41
Dat ding op dat plaatje lijkt meer op een toiletrolhouder dan een videokaart. Genoeg redenen om te zien dat dit een nep is:
1. RV350 op de doos ipv R350.
2. Kaart is langer als de doos waar die in hoort.
3. De 2 rare aansluitingen (zou je zeker 2 AGP sloten nodig moeten hebben)
4. het kabeltje wat er bijgeleverd zit.
5. De rare uitgangen op de kaart!

Joost de Vries

• Astennu
joostdevriesede schreef op 11 februari 2003 @ 10:37:
Dat ding op dat plaatje lijkt meer op een toiletrolhouder dan een videokaart. Genoeg redenen om te zien dat dit een nep is:
1. RV350 op de doos ipv R350.
2. Kaart is langer als de doos waar die in hoort.
3. De 2 rare aansluitingen (zou je zeker 2 AGP sloten nodig moeten hebben)
4. het kabeltje wat er bijgeleverd zit.
5. De rare uitgangen op de kaart!
Jah wat moet je met een printer poort op je vga kaart :D

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• manowar
manowar schreef op 11 februari 2003 @ 10:10:
Altijd leuk :9 , het plaatje kwam van www.warp2search.net af die hadden het weer van een russische site afgelpukt :) Als je goe kijkt is op de voor kant geen VGA of DVI connector maar een LPT poort en een PS2 poort te zien >:) maar het idee mag er wel wezen hehehehhehe :X
dat is wat oik al schreef in een andere post |:(
maar leuk is ie wel :9
offtopic:
volgens mij had ik hier beter een nieuw topic voor kunnen openen ,want het lijkt me niet dat silentsnow hier op staat te w8en

[ Voor 5% gewijzigd door manowar op 11-02-2003 10:43 ]

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Astennu schreef op 11 February 2003 @ 10:38:
[...]

Jah wat moet je met een printer poort op je vga kaart :D
Geen beeldscherm nodig, je printer print alles uit :P talk about PrintScrn 8)

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Beetje off-topic:

Maar de doos heeft een lengte en een breedte, de kaart ligt over de breedte (dat weet je anders zou de doos die er boven staat er ook ongeveer in moeten donderen. Neemt niet weg dat de kaart wel wat hoog lijkt voor de doos (en kost je ook zo'n 2-3 PCI slots).
Geen molex: weet je niet zeker (kan er tussen), maar hij kan nu stroom van de PCI halen :+
ik weet ook wel dat het nep, maar je moet er geen vage argumenten voor gebruiken

Vervolgens over het geluid: de GFFX maakt dan misschien herrie (THG had geen FINAL product), maar naar ik meen is op de nieuwere versie de fan UIT is in 2D-modus. Die GFFX is dan dus extreem stil, dat doet je Radeon niet na. De GFFX zou ook stiller zijn in 3D, maar daar schijnt nog meer af te moeten (voordat het niet meer storend is), maar tijdens 3D staan meestal je speakers aan/hard.
manowar schreef op 11 February 2003 @ 10:40:
offtopic:
volgens mij had ik hier beter een nieuw topic voor kunnen openen ,want het lijkt me niet dat silentsnow hier op staat te w8en
't Is wel een enigszins interessant topic, maar er is eigenlijk niets te discussieren (ik bedoel dus: de kans op offtopic is aanwezig). We weten niet hoe lang het duurt voordat nVidia met een nieuwe kaart komt, we weten hoe snel een R350 is. Er is meer dan alleen snelheid: bijv. beeldkwaliteit en features (je kan nou wel gaan roepen dat de Radeon daar beter in is, maar heb je een GFFX ?).

Daarnaast: ook de NV10 en NV20 waren niet echt super (vergeleken bij wat er op de markt was) toen ze uitkwamen. Een paar zaken hebben die kaarten beter gemaakt: drivers, hun ultra varianten en hun opvolger-gebaseerd-op-dezelfde-techniek (NV15 en NV25 dus). Er is dus een kans (historisch gezien) dat de NV35 best een goede kaart wordt. Moet nVidia wel de drivers optimalizeren en de opvolger uitbrengen (en het redelijk snel doen, zonder het af te raffelen). Kan je leuk gaan speculeren, maar dat zijn meningen (ook leuk). Zegt de ene helft ATi en de andere nVidia.

[ Voor 44% gewijzigd door Jake op 11-02-2003 11:18 . Reden: 2e stuk met quote, daana typo's ]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-08 13:22

KneoK

Not in a million lightyears

Astennu schreef op 11 February 2003 @ 10:33:
[...]

HOAX !!!!!!!!!!!! Denk je echt dat die kaart er zo uit gaat zien. Na die ramp met de FX lijkt het me dat ATI niet zo dom is om dat te doen. het kan wel zijn dat powercoller die cooler zelf heeft ontworpen voor die kaart. en door die 50 mhz meer wordt de kaart techt zo zo veel warmer dat dat nodig is. Ati zou met de huidige cooler in koper uitvoering als meer dan genoeg hebben.

[...]

ER staat ook build by ati terwijl het powered by ati moet zijn. Dus zoals ik al zij HOAX en de lengte van de doos natuurlijk ook stom.

Maar goed Nvidia zal met de NV 35 de Radeon 9900 PRO flinke klappen geven. Aangezien de 9900 maar 375-400 MHz ( werw8t ) te halen. DAn moet die DDR II wel veel gaan helpen willen ze dat gaar redden. De FX wordt geen probleem maar de NV 35 moet zo snel worden als de NV 30 eigenlijk was bedoelt.
Maar volgens mij zal de R350 niet worden uitgebracht als de tegenhanger van de NV35. Zie het meer als een GF3 --> GF4Ti update. De R350 gaat concureren met de NV30.
De R400 moet het gaan opnemen tegen de NV35.

Overigens lijkt mij het verhaaltje een beetje overdreven. Heeft nVidia al goede stabiele drivers ? Weet je nog dat je zelfs nu met driverupdates nog snelheidswinst krijgt ? Weet je dat mijn Radeon9700Pro ook nooit volledig benut is totdat er goede drivers uitkwamen en de score ineens omhoogschoot ?

Mijn advies is (en blijft): wacht op de gebruikerservaringen. Dan pas kun je oordelen over de snelheid van een kaart.
Je kunt afgaan op een aantal tests die zijn uitgevoerd voordat de kaart zelfs maar is uitgebracht maar daar blijft zoveel onduidelijk. Welke drivers gebruiken ze ? Zijn die drivers goed of zijn ze net stabiel en snel genoeg om 1 of 2 keer 3dMark te draaien ? En ga zo maar door...

Ik heb overigens niets tegen Ati en niets tegen nVidia, ik ga gewoon voor de snelste. En na een aantal jaren nVidia is Ati op dit moment even aan de beurt, en ik moet zeggen dat ik er nog geen moment spijt van heb gehad. Maar mocht ik over een paar maanden denken, goh, die nieuwe nVidia kaart :9~ :9~ :9~ en het geld is er voor dan haal ik die...

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

OK, TRUG ontopic kinders :P
Nvidia moet nu met iets groots terugkomen en zodirect de r350 verslaan OF eerder komen meet een kaart die de r300 hard verslaat...
Het is btw niet zo dat ze ontzettend veel verdienen met de highend kaarten volgens mij, maar wel wordt het imago opgebouwd mbv de highend kaarten.

Dus als ze de snelste kaarten hebben nemen mensen aan dat GeForce kaarten goed zijn en dan stijgt de verkoop van lowend GeForces ook (inclusief mx-series brr.... :P) en daar moet nvidia t qua geeld van hebben denk ik :)

Er is btw ook al wat over gediscussieerd in het grote FX topic deel 2, even kijken wat ik daar ook al weer gezegd heb :P (ja, t is nog vroeg, he 8)7)

Het klinkt misschien gek, maar ik hoop dat de r350 een grote vertraging oploopt, want iedereen zal er onder lijden als nvidia de race uitgetrapt wordtm inclusief ATI-fans...
Ati heeft dan immers minder reden meer om a. de prijzen steeds snel te verlagen b. vaak nieuwe drivers uit te brengen en c. snel nieuwe kaarten te ontwikkelen.
Concurrentie is nodig! En ik zou dus graag zien dat nvidia binnenkort ATI weer verslaat en dan mag ATI weer :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• manowar
Ja maar 70 DB is best wel hard ook al zit mje in 3D modus , i denk dat die gainward Geforce FX het toch beter gaat doen dan die reference disign van Nvidia
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/short/2k3-02/ch30-4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/short/2k3-02/ch30-1a.jpg
en dit ziet er ook nog leuker uit voor case modder's :)
nou zie je op dit plaatje dat het toch nog een PCI slot moet worden opgeofferd maar ik vind dit echt stukken beter uitzien of ben ik dat alleen :?

offtopic:
wazig net kreeg ik de plaatjes nog te zien |:( en nu doen ze het weer 8)7

ik geef gewoon het URL waar de pics opstaan er staan er trouwens nog meer op :) http://www.digit-life.com/news.html?1197#1197

[ Voor 43% gewijzigd door manowar op 11-02-2003 11:23 ]

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

manowar schreef op 11 February 2003 @ 11:14:
Ja maar 70 DB is best wel hard ook al zit mje in 3D modus , i denk dat die gainward Geforce FX het toch beter gaat doen dan die reference disign van Nvidia
[afbeelding]
[afbeelding]
en dit ziet er ook nog leuker uit voor case modder's :)
De plaatjes werken niet :)

Maar er was een model waarbij 7 dB werd genoemd, dat was de gainward dacht ik idd, maar ik zag gister in t FX topic ook een Chaintech, die zou 30 dB zij, daar valt mee te leven denk ik zo :)
Die was btw lichtgevend....PAARS :D
Maarja, dat valt natuurlijk wel te veranderen >:)

Alone at last
Just nostalgia and I

• Jake
  • Niet online
7 dB kan dus bijna niet he, maar dat is een andere discussie (die geloof ik ook al op GoT staat). Als het 7 dB zou zijn, dan hoor je hart erover heen...

30 dB voor een videokaart, in 3D modus, is heel goed te doen. Moet je alleen wel hopen dat ie in 2D modus uitstaat (anders zijn er zat mensen die liever 40-50 dB in 3D hebben, maar ultieme rust in 2D).

• Astennu
BioWEB schreef op 11 februari 2003 @ 11:09:
[...]

Maar volgens mij zal de R350 niet worden uitgebracht als de tegenhanger van de NV35. Zie het meer als een GF3 --> GF4Ti update. De R350 gaat concureren met de NV30.
De R400 moet het gaan opnemen tegen de NV35.

Overigens lijkt mij het verhaaltje een beetje overdreven. Heeft nVidia al goede stabiele drivers ? Weet je nog dat je zelfs nu met driverupdates nog snelheidswinst krijgt ? Weet je dat mijn Radeon9700Pro ook nooit volledig benut is totdat er goede drivers uitkwamen en de score ineens omhoogschoot ?

Mijn advies is (en blijft): wacht op de gebruikerservaringen. Dan pas kun je oordelen over de snelheid van een kaart.
Je kunt afgaan op een aantal tests die zijn uitgevoerd voordat de kaart zelfs maar is uitgebracht maar daar blijft zoveel onduidelijk. Welke drivers gebruiken ze ? Zijn die drivers goed of zijn ze net stabiel en snel genoeg om 1 of 2 keer 3dMark te draaien ? En ga zo maar door...

Ik heb overigens niets tegen Ati en niets tegen nVidia, ik ga gewoon voor de snelste. En na een aantal jaren nVidia is Ati op dit moment even aan de beurt, en ik moet zeggen dat ik er nog geen moment spijt van heb gehad. Maar mocht ik over een paar maanden denken, goh, die nieuwe nVidia kaart :9~ :9~ :9~ en het geld is er voor dan haal ik die...
Jah klopt de Radeon 9700 PRo is tegen de GF bedoelt want de 8500 moet tegen de GF 3. Maar de Radeon 9700 pro is wel van dezelfdegeneratie als de GF FX. Verder moet de R350 dus tegen de FX. De R350 krijgt in elk geval dx 9.1 of de NV 35 dat krijgt is de vraag. Ik wil in elk gevl wel zo.n 9900 Pro mijn huidige 9700 Pro doet nu 425-400 maar is nog niet genoeg voor Unreal II soms dropt i toch naar 30 op 1600-1200 alles max. verder zal die 9900 Pro ook DDR II krijgen wat de FX nu al eheeft. en de mensen met leuke cooling voo vga kunnen op naar de 500 MHz dat ga ik in elk geval wel probeeren zodra i er is. Alleen wel jammer dat i niet 0.13µ is. voordeel daarvan is wel dat i minder warm wordt dus makkelijk voor oc. Nadeel is dat door de lage y-field de MHz niet zo hoog is. mischien wel lager dan de vertrouwde 0.15µ. Maar als ATi een langere tijd met 0.13µ werkt krijg je wel een kaart die makkelijk 500 MHz core kan 8)

• Astennu
Okyah schreef op 11 February 2003 @ 11:09:
Nvidia moet nu met iets groots terugkomen en zodirect de r350 verslaan OF eerder komen meet een kaart die de r300 hard verslaat...
Het is btw niet zo dat ze ontzettend veel verdienen met de highend kaarten volgens mij, maar wel wordt het imago opgebouwd mbv de highend kaarten.

Dus als ze de snelste kaarten hebben nemen mensen aan dat GeForce kaarten goed zijn en dan stijgt de verkoop van lowend GeForces ook (inclusief mx-series brr.... :P) en daar moet nvidia t qua geeld van hebben denk ik :)

Er is btw ook al wat over gediscussieerd in het grote FX topic deel 2, even kijken wat ik daar ook al weer gezegd heb :P (ja, t is nog vroeg, he 8)7)

Het klinkt misschien gek, maar ik hoop dat de r350 een grote vertraging oploopt, want iedereen zal er onder lijden als nvidia de race uitgetrapt wordtm inclusief ATI-fans...
Ati heeft dan immers minder reden meer om a. de prijzen steeds snel te verlagen b. vaak nieuwe drivers uit te brengen en c. snel nieuwe kaarten te ontwikkelen.
Concurrentie is nodig! En ik zou dus graag zien dat nvidia binnenkort ATI weer verslaat en dan mag ATI weer :)
Wat een gelul zeg :? Ati mag van mij blijven staan NVidia heeft nu al 2 jaar of 3 jaar boven aan gestaan met de snelste kaart. Nu krijgen ze een keer en trap en dan wordt er gezecht dat het slecht is. Nou en dan moeten ze beter hun best gaan doen. Als je ziet wat die lui voor een markt aandeel hebben gewoon niet normaal. In bijna alle merk pc's zitten Geforce kaarten waarom? omdat die toen het snelste waren iedereen kend de Geforce als snelste kaart. en nu verandert dat. Half got is van mening dat de FX geflopt is: TE heet Te veel herrie . Maar net iets sneller dan de 9700 Pro En te Duur. Ik vind het zo wel mooi kan NVidia gewoon moeite gaan doen om hun plaats terrug te krijgen en ATi laat dat huis niet zo maar gaan dus lang leven de concurentie.

• manowar
Astennu daar moet ik eigenlijk wel gelijk in geven :) maar dat de Gefroce FX een totale Flop is -> nee , Want de Quadro FX (2000)die schop toich redelijk kont tegenover de Ati variant d8 de X1/ Z1 , daar zie je toch echt dat dat Nvidia het aan de betere kant heeft

[ Voor 18% gewijzigd door manowar op 11-02-2003 11:57 ]

• sapphire
  • Laatst online: 00:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Okyah schreef op 11 February 2003 @ 11:09:

kijk eens in een willekeurig krantje( bv, block megapool) de meeste van die zaken verkopen pc's met een GF 4 MX erin, eigenlijk zijn ze gewoon overgestapt van de GF 2mx naar de 4 MX.
Maar weer ontopic, toen ik me net begon te intereseeren voor pc's stonden de ATi kaarten zo ongeveer bekend als halfgare 2e rangs kaarten en liep bijna iedereen met een GF rond. Misschien ligt het ook wel aan mij maar ik vind wel dat Nvidia een beetje arrogant is geworden de laatste 1,5 jaar met hun grote bek over hun geweldige GF FX die eigenlijk niet zo geweldig bleek te zijn, ik vind het daarom ook volkomen terecht dat ATI nu eens de betere kaarten heeft

Gabriël AM5

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Astennu schreef op 11 February 2003 @ 11:46:
[...]

Wat een gelul zeg :? Ati mag van mij blijven staan NVidia heeft nu al 2 jaar of 3 jaar boven aan gestaan met de snelste kaart. Nu krijgen ze een keer en trap en dan wordt er gezecht dat het slecht is. Nou en dan moeten ze beter hun best gaan doen. Als je ziet wat die lui voor een markt aandeel hebben gewoon niet normaal. In bijna alle merk pc's zitten Geforce kaarten waarom? omdat die toen het snelste waren iedereen kend de Geforce als snelste kaart. en nu verandert dat. Half got is van mening dat de FX geflopt is: TE heet Te veel herrie . Maar net iets sneller dan de 9700 Pro En te Duur. Ik vind het zo wel mooi kan NVidia gewoon moeite gaan doen om hun plaats terrug te krijgen en ATi laat dat huis niet zo maar gaan dus lang leven de concurentie.
Gelul? :/
Kdacht t niet...
Nvidia staat op t punt de afgrond in te verdwijnen als dit zo door gaat...
Het ziet er namelijk niet naar uit dat de nv35 eerder uit zal zijn dan de r350 of dat hij de r350 finaal verslaat...
En dan gaat nvidia's reputatie beswel omlaag en ook hun verkoopcijfers...
En ik ben dus ook voor concurrentie, maar ik zie t liefste een nek-aan-nek race eerlijk gezeg. Dat is het veiligst voor de consument, namelijk :)

Ik zeg ook niet dat het goed is van nvidia dat ze een trage kaart uitbrengen, ik heb al meerdere keren gezegd dat ik het onbegrijpelijk vind dat ze niet overnieuw zijn begonnen met een nieuwe core/zich toelegden op de nv350, toen ze de prestaties van de r300 core te zien kregen...

En kan je btw met iets betere zinnen op de proppen komen voordat je probeert mij de grond in te boren? ;)

Alone at last
Just nostalgia and I

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

dat Nvidia meteen in een afgrond verdwijnt vind ik echt te overdereven, ze vinden altijd wel een manier om om te overleven. Want nu Nvidia de een keer niet aan kop staat gaan ze echt niet gelijk failliet, kijk maar naar wat ATI de laatste jaren gedaan hebben

Gabriël AM5

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

sapphire schreef op 11 februari 2003 @ 13:53:
dat Nvidia meteen in een afgrond verdwijnt vind ik echt te overdereven, ze vinden altijd wel een manier om om te overleven. Want nu Nvidia de een keer niet aan kop staat gaan ze echt niet gelijk failliet, kijk maar naar wat ATI de laatste jaren gedaan hebben
Ja, ik zie het misschien een beetje te pessimistisch in idd..
Maar ik zie graag stevige concurrentie :)
En dat de concurrenten elkaar wel ontlopen, maar het liefst (gemiddeld) om en om.
Nu heeft nvidia ook al afspraken met MS, iets dat ze misschien voor wat gevaar behoedt, maar ik wil ze niet graag uit de pc-videokaarten-race zien vertrekken :)
Als je zodirect enkel de keus zou hebben tussen ATI en matrox, waar is de keus dan heen :P

Maarja, ik zie het misschien allemaal wat te somber in.. :)

Alone at last
Just nostalgia and I

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
sapphire schreef op 11 February 2003 @ 13:53:
In dit topic mag je vermelden hoe nVidia volgens jouw zal overleven. Laten we niet specifieke kaarten afkraken (GeForce FX bijvoorbeeld), kom met goede mogelijke plannen van Ati en nVidia.

nVidia kan zich bijvoorbeeld meer gaan richten op de budgetmarkt en chipset sector terwijl Ati het high-end segment pakt. Wellicht kan nVidia met de NV35 weer een stuk van de high-end terugpakken waarop Ati weer een deel van het budget segment pakt.

The trade of the tools

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

door bijvoorbeeld zich meertoe te leggen op proffesionele videokaarten of het maken van kaarten voor laptops, en contracten zoeken voor het maken van chips voor in console's

Gabriël AM5

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

silentsnow schreef op 11 februari 2003 @ 18:53:
[...]

In dit topic mag je vermelden hoe nVidia volgens jouw zal overleven. Laten we niet specifieke kaarten afkraken (GeForce FX bijvoorbeeld), kom met goede mogelijke plannen van Ati en nVidia.

nVidia kan zich bijvoorbeeld meer gaan richten op de budgetmarkt en chipset sector terwijl Ati het high-end segment pakt. Wellicht kan nVidia met de NV35 weer een stuk van de high-end terugpakken waarop Ati weer een deel van het budget segment pakt.
en dat kan alleen met de magische drie woorden: marketing, marketing en marketing :P
er is geen enkele Dell of compaq koper die ook maar ene drol verstand heeft van videokaarten, dus ze kunnen net als intel van die gare commercials maken en dan verkopen ze weer.

Het maakt niet uit hoe goed je bent als tweaker, er zijn toch zelden mensen die naar je luisteren laat staan begrijpen, dus reclame is het enige wat helpt

P.S. er mag daarnaast ook wel een beetje product worden neergezet, maar in principe maakt het niet uit, kijk maar naar de 1,3Ghz Willamette :X

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

Toen Ati de Radeon 9700 uitbracht was het een prachtkaart, hij presteerde (bijna) overal (veel) beter in dan de 4600. En in die tijd was de 4600 nog ongeveer even duur als de 9700, dus die keuze was snel gemaakt, nu word de 4600 wel wat goedkoper dan de 9700, maar kwa prijs/kwaliteit ligt Ati met hun 9700 nog wel voor.

Toen bracht nvidia (eindelijk) hun geforce FX uit. Het leek mij bij de previews een geweldig snelle kaart, hij had goede specs, op de 128 bits bus van het mem na, maar wel DDR II en 1 ghz memory. Ook had die kaart een enorme koeler, die kun je cool vinden en het geeft de kaart uitstraling, maar het neemt wel weer een pci slot in, dat is voor sommige mensen niet erg handig. Ook kwamen we later te weten dat de kaart maar liefst 70 (!) decibel produceerde, dat was enorm veel. Toen kwam Gainward met een stillere oplossing, maar deze was dan ook wel weer veel duurder. Toen er eindelijk benchmarks van de geforce FX kwamen blijkte dat de kaart maar wat tegenviel. Hij presteerde in de meeste games nauwelijks beter dan de 9700 en in quality tests (AA en AF) scoorde de Ati soms zelfs nog beter.

Nu heeft Ati alweer aangekondigt om een 9900 (pro) uit te brengen, dit gaat allemaal erg snel. Nvidia heeft daarentegen nog steeds geen Geforce fx geleverd aan winkels, en er gaan geruchten dat dit helemaal niet zal gebeuren. Dit zal dus een flinke tegenvaller zijn voor Nvidia, ze hebben er veel geld ingestopt en zullen er geen geld aan terug verdienen. Wel kunnen ze sommige dingen meenemen naar hun NV 35, waar de FX dus juist wel goed in was.

Verder heb ik het gevoel dat Nvidia nog lang niet verloren gaat, ze verkopen nog steeds de meeste kaarten, bij de meeste systemen zit er nog steeds een Nvidia kaart in ipv een Ati kaart. Al komen er wel steeds meer mensen met een Ati kaart op dit moment. Zelf heb ik altijd het gevoel dat Nvidia veel meer geld heeft te besteden dan Ati omdat ze veel meer verkopen, dan vind ik het toch erg goed van Ati dat ze zo sterk uit de hoek zijn gekomen met hun 8500 tot 9700. Maar Nvidia zal natuurlijk blijven proberen de marktleider te blijven, en de strijd is imo nog lang niet over.

Zelf hoop ik dat Nvidia weer sterk terugkomt, concurrentie is altijd goed. We hebben dan keuze, en de bedrijven proberen onder de prijs van de concurrent te blijven ivm verkoop.

Verwijderd

Kick.

Waarom reageert er nu niemand meer, ik vond dit zo'n leuk topic, reageer ik, zakt het topic weg uit de lijst ;(

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

omdat we het denk ik met je eens zijn ?
ps. toen de Matrox parhilia uitkawam hoopte ik daarom stiekem wel dat het een onwijs goeie kaart zou worden, dat alleen vanwege de concurentie.
Maar zoals je uit de posts hier kunt opmaken: er is leven na high-end :)

Gabriël AM5

Verwijderd

sapphire schreef op 12 February 2003 @ 21:09:
omdat we het denk ik met je eens zijn ?
ps. toen de Matrox parhilia uitkawam hoopte ik daarom stiekem wel dat het een onwijs goeie kaart zou worden, dat alleen vanwege de concurentie.
Maar zoals je uit de posts hier kunt opmaken: er is leven na high-end :)
De Parhelia hebben we het inderdaad ook nog niet over gehad. Ik dacht in het begin inderdaad dat het een redelijk snelle kaart zou worden, maar het nooit gedacht dat het echt de snelste werd, Matrox maakt niet echt kaarten die voor games zijn bedoeld, dan zou het vaag zijn als ze ineens een kaart maakten die in games zeer snel zou zijn, hun kaarten zijn beter voor photoshop progs en alles wat te maken heeft met beeldkwaliteit.

Toch viel de prijs en de snelheid mij wel erg tegen, maar ik was toch nooit van plan deze kaart te kopen. Maar ik denk dat matrox verder nooit echt een gevaar gaat worden voor Ati en Nvidia, matrox houdt zijn vaste klanten wel, namelijk de mensen die echt goede beeldkwaliteit nodig hebben.

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Grote discussie over snelle en dus dure kaarten, en ik heb nog een GF2 GTS/PRO. Er zijn nog zat mensen met een langzamere kaart. Het kan wel mooi zijn al die kaarten, maar de meesten hebben niet sneller dan een GF2. Ik heb zelf nogsteeds spijt mijn TNT2 M64 te hebben verkocht. Concurrentie is goed, maar het moet niet te snel gaan. Als Ati nu een tijdje wacht, en Nvidia door blijft klooien dan blijft het ook wat stiller rondom programma's die de functies van de kaart echt gebruiken. Het ging de laatste tijd gigantisch snel mede door ATI. ATI is opzicht goed bezig, mooi voor de mensen met het geld voor hun producten, maar de mensen die het niet kunnen betalen/ het geld er niet voor over hebben zien alles voorbij stuiven. Je wordt bijna verplicht om nu minstens een GF3 of R8500 te hebben. Volgende week zit ik met een P3 500 en een TI4200. Vette overkill, maar ik moet toch wat, ik heb nu de kans om er een snellere kaart in te doen, gratis, maar ik blijf met die P3 500. Je upgrade tot je blut bent, en met de snelheid waarmee dingen worden ontwikkeld schiet het wel op. Ik hoop ook dat het nu nog even stil blijft bij de pc's, al was het maar om nog even nieuwere dingen te kunnen draaien. Hoe sneller de pc's, hoe sneller de programma's, doe je niet mee dan ben je direct achterop :(

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Verwijderd

GiSaE schreef op 12 February 2003 @ 21:26:
Grote discussie over snelle en dus dure kaarten, en ik heb nog een GF2 GTS/PRO. Er zijn nog zat mensen met een langzamere kaart. Het kan wel mooi zijn al die kaarten, maar de meesten hebben niet sneller dan een GF2.
Klopt, maar als die grote en dure kaarten er niet zijn dan komen er ook nooit minder snelle en goedkopere ;)
Ik heb zelf nogsteeds spijt mijn TNT2 M64 te hebben verkocht. Concurrentie is goed, maar het moet niet te snel gaan. Als Ati nu een tijdje wacht, en Nvidia door blijft klooien dan blijft het ook wat stiller rondom programma's die de functies van de kaart echt gebruiken. Het ging de laatste tijd gigantisch snel mede door ATI. ATI is opzicht goed bezig, mooi voor de mensen met het geld voor hun producten, maar de mensen die het niet kunnen betalen/ het geld er niet voor over hebben zien alles voorbij stuiven. Je wordt bijna verplicht om nu minstens een GF3 of R8500 te hebben.
Ik krijg inderdaad ook vaak het gevoel dat je tegenwoordig een duurdere videokaart nodig hebt dan vroeger, maar misschien komt dat ook wel omdat ik vroeger niet altijd de nieuwste games had en de resolutie met niet zoveel boeide, en ik let nu ook meer op de framerate.
Volgende week zit ik met een P3 500 en een TI4200. Vette overkill, maar ik moet toch wat, ik heb nu de kans om er een snellere kaart in te doen, gratis, maar ik blijf met die P3 500. Je upgrade tot je blut bent, en met de snelheid waarmee dingen worden ontwikkeld schiet het wel op. Ik hoop ook dat het nu nog even stil blijft bij de pc's, al was het maar om nog even nieuwere dingen te kunnen draaien. Hoe sneller de pc's, hoe sneller de programma's, doe je niet mee dan ben je direct achterop :(
Het is misschien een overkill, maar bekijk het van de positieve kant, je kunt die kaart meenemen naar je volgende systeem, hij is dan nog steeds redelijk snel :)

[ Voor 2% gewijzigd door Pollewob op 12-02-2003 21:33 ]

Verwijderd

ja ,het is op het moment echt crisis bij nvidia,dat merk je aan alles.
het eerste wat ze nu volgens mij moeten doen, is hun eigen pr-afdeling het zwijgen opleggen.
ik moet zeggen dat ik best een beetje nvidia fan ben(goede linux ondersteuning,onder windoos ook uitstekend),maar dit begint echt vervelend te worden.
op technisch gebied ben ik een leek (correct me if i'm wrong),maar volgens mij hebben je te hoog gegrepen met ddr2.
te nieuw,nog te traag,& die 128 bus??.
(wie ooit een tnt"gewoon" & een tnt "m64" heeft zien lopen weet genoeg.bus = snelheid.)
maar ik denk (en hoop) dat de techneuten,bij nvidia beter kunnen.(ik vind dat ze tot de fx prima werk hebben afgeleverd ,op wat schoonheidsfoutjes na)
en ati dan,
tja die hebben het natuurlijk heeel goed gedaan,knappe inhaalslag.
die hebben in tegenstelling tot nvidia een solide basis om op voort te bouwen.
klasse.(dit gaat me flames opleveren maar die drivers !moeten! beter,om over linux nog maar te zwijgen)
maar het gaat een spannende tijd worden.
nvidia voeld zich ongemakkelijk en slaat wild om zich heen.
ben benieuwd wat daar op termijn uit komt rollen,want een ding is duidelijk,ze nemen geen genoegen met de tweede plaats.
/edit /typos

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 23:20 ]

Verwijderd

Okyah schreef op 11 February 2003 @ 13:41:
[...]

En kan je btw met iets betere zinnen op de proppen komen voordat je probeert mij de grond in te boren? ;)
En kun jij een beetje naar iemand zn sig kijken ? ;)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04
GiSaE schreef op 12 februari 2003 @ 21:26:
Grote discussie over snelle en dus dure kaarten, en ik heb nog een GF2 GTS/PRO. Er zijn nog zat mensen met een langzamere kaart. Het kan wel mooi zijn al die kaarten, maar de meesten hebben niet sneller dan een GF2. Ik heb zelf nogsteeds spijt mijn TNT2 M64 te hebben verkocht. Concurrentie is goed, maar het moet niet te snel gaan. Als Ati nu een tijdje wacht, en Nvidia door blijft klooien dan blijft het ook wat stiller rondom programma's die de functies van de kaart echt gebruiken. Het ging de laatste tijd gigantisch snel mede door ATI. ATI is opzicht goed bezig, mooi voor de mensen met het geld voor hun producten, maar de mensen die het niet kunnen betalen/ het geld er niet voor over hebben zien alles voorbij stuiven. Je wordt bijna verplicht om nu minstens een GF3 of R8500 te hebben. Volgende week zit ik met een P3 500 en een TI4200. Vette overkill, maar ik moet toch wat, ik heb nu de kans om er een snellere kaart in te doen, gratis, maar ik blijf met die P3 500. Je upgrade tot je blut bent, en met de snelheid waarmee dingen worden ontwikkeld schiet het wel op. Ik hoop ook dat het nu nog even stil blijft bij de pc's, al was het maar om nog even nieuwere dingen te kunnen draaien. Hoe sneller de pc's, hoe sneller de programma's, doe je niet mee dan ben je direct achterop :(
Tsjah, als je gewoon geen zin hebt om geld uit te geven aan je pc dan moet je ook niet raar opkijken als je ineens ver achterloopt. Zelfde geld voor het wachtsyndroom uiteraard, waarom nu een 9700pro kopen als er over 2 maanden een 9900 pro komt. Koop gewoon het ene jaar een goede mobo/cpu combinatie en het andere jaar een nieuwe videokaart, zo blijf je redelijk bij en blijft het leuk. Je 'oude' spul is nog niet helemaal waardeloos en daarom makkelijk verkoopbaar, dus qua geld is dat voor de meeste mensen wel te behappen denk ik. Met een goed spul bedoel ik overigens NIET top-of-the-bill spul zoals een 9700pro of TI4600. Ga er net een stapje onder zitten, bijvoorbeeld een 9500pro of Ti4200. Scheelt je gewoon bakken met geld terwijl je toch een goede performance hebt, zelfde geld uiteraard voor je proc.....

Mij kan de ontwikkeling van nieuwe hardware niet snel genoeg gaan btw. De software komt er zoals altijd achteraan, maar als de hardware zich minder snel ontwikkeld krijgen de heren softwareontwikkelaars misschien het idee dat ze zich wat minder hoeven te haasten. En dat is helemaal niet de bedoeling uiteraard... :P

[ Voor 8% gewijzigd door stylezzz op 12-02-2003 22:55 ]

• The Source
  • Laatst online: 18:23
Ik denk dat er een beetje kortzichtig geredeneerd wordt. Op dit moment merk ik dat de nVidia sales totaal nog niet afgenomen is of ook maar enige tekens vertoont van afname.

De 9700 / 9700 pro is leuk maar dat is een high end product wat totaal een paar procent van de totale VGA sales van ATI beslaat. Daarnaast zijn er nog genoeg winkels of winkel ketens in Europa (ken helaas enkel europese markt) die enkel nVidia video kaarten voeren. Daarbij ken ik er geen die enkel ATI kaarten voeren.

De 9500 / 9500 pro is een interessant product wat qua prijs en snelheid erg competetief is tov de TI4200/TI4400 van nVidia. Echter worden de producten niet in volume op de retail markt geschoven omdat de OEM business (zoals altijd) voorrang krijgt. In de OEM business maakt een merk totaal niets uit, deze zijn niet zichtbaar in het uiteindelijke product. Daarbij is het de meeste klanten die een A-brand kiezen een zorg of er een ATI of een nVidia videokaart in zit.

De 9000 / 9000 pro is voor nVidia op de grootste bedreiging. Dit zijn de kaarten voor de volume markt en zijn moeten het opnemen tegen de mx440SE en mx440 videokaarten van nVidia. Echter zijn de meeste kopers in dit segment de no-no's (mensen die geen zak verstand hebben van computers) en zij laten zich leiden door merk bekendheid. Dus als zij in de retail outlet door een verkoper voor de keuze worden gesteld; ATI of Nvidia zullen ze vaak gaan voor de GeForce4 mx want dat is immer bekend.

Uiteraard dient ATI niet onderschat te worden, het marktaandeel van ze is ongeveer even groot maar ze zijn vooral groot in de OEM business. Daarnaast hebben ze ook jarenlang ervaring en expertise. nVidia zit op dit moment in een dipje maar vergis je niet, die gasten zijn zo super professioneel en aggressief. Als zijn bij enkel grote retailers wat zakken geld op tafel zetten dat is de keus snel gemaakt. De NV30 is misschien een flop, maar de opvolgers zijn ook reeds klaar en zullen niet lang op zich laten wachten. Het zijn immers dezelfde GPU's waar wat in gesneden is.

just my 2 cents :)

en btw voor diegene die denken dat ik een nVidia fan ben... ik heb een ATI 7200 en Matrox G400 :)

Dan nog over (het gerucht) dat nVidia maar 100k aan GeForceFX produceert... Laten we even rekenen. Een fabrikant als Asus deed in 2002 ongeveer 6.000.000 videokaarten. De NV30 heeft een levensduur van ongeveer 4 maanden. Dus 6miljoen / 12 * 4 = 1.500.000 stuks in 4 maanden tijd. Stel dat een super high end kaart ongeveer 1% van je totale VGA sales in beslag neemt. Dan zijn dat ongeveer 15.000 GeForceFX kaarten. Fabrikant MSI deed vorig jaar dubbel zoveel VGA als Asus, dus 11.5miljoen... zijn krijgen zeg maar 30k GeForceFX kaarten. Dus de twee grootse VGA fabrikanten hebben in totaal ~45k kaarten te verkopen, de rest is voor overige fabrikanten als Leadtek, Gainward en de kleine vissen zoals Chaintech en weet ik wie dan ook...

Dus er zullen (volgens de geruchten nogmaals) niet veel geforceFX kaarten geproduceert worden maar ze zullen gezien de korte levensduur volop verkrijgbaar zijn voor de personen die er een van willen bemachtigen.

[ Voor 20% gewijzigd door The Source op 13-02-2003 01:34 ]

Verwijderd

Wat je volgens mij wil zeggen is, dat de volume markt nog wel een groot terrein is voor Nvidia omdat mensen (de niet GoTters ;)) nog steeds het woord 'geforce' horen rinkelen en daar naar kopen?
Ik denk namelijk inderdaad dat dat het geval is. ATi zegt heel weinig mensen wat terwijl mensen die weinig van pc's weten en een videokaart willen hebben, snel overtuigd zijn van de aankoop van een Nvidia kaart.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Verwijderd schreef op 13 februari 2003 @ 04:11:
Wat je volgens mij wil zeggen is, dat de volume markt nog wel een groot terrein is voor Nvidia omdat mensen (de niet GoTters ;)) nog steeds het woord 'geforce' horen rinkelen en daar naar kopen?
Ik denk namelijk inderdaad dat dat het geval is. ATi zegt heel weinig mensen wat terwijl mensen die weinig van pc's weten en een videokaart willen hebben, snel overtuigd zijn van de aankoop van een Nvidia kaart.
Ja dat hoor je erg vaak:
Leek: "Jo man, ik grijg een super goede kaart!!!"
Tweaker: "Kewl :P , welke ? De Radeon 9700Pro toch niet he"
Leek: "WTF is een Radeon man, ik krijg een supersnelle Geforce4 !!!" Tweaker: "Welke versie?"
Leek: "Geforce4 MX440!!!"
Tweaker: "mmm :X , ok"

Maar in de Dixons precies hetzelfde: "Meneer, ik kan u de Geforce4 Ti4200 aanraden (er staat een 9500Pro naast die 20 euro duurder is)" --> als je hem vraagt wat hij van de Radeon ernaast vindt zegt hij: "Das ook een prima kaart, maar het gebruikersgemak van de Geforce is hoger meneer" --> ATI hun drivers zijn ondertussen toch echt wel goed, maar dat moeten VEEL mensen nog begrijpen !!!

Ikzelf ben inderdaad om, ik heb 5 NVIDIA kaarten gehad (TNT, TNT2, Geforce2 MX, Geforce2 Ti en nu Geforce4 Ti4200) maar de volgende wordt een ATi Radeon 9700Pro (als hij onder de 300 euro gezakt is koop ik hem bij een nieuw systeem) --> omdat ik het gewoon een beest vind en daarmee uit :9 :9~

Verder is het zo dat NVIDIA alles behalve uit het veld is gemept, tuurlijk baln ze als een enorme stekker dat de GeforceFX niet echt goede kritieken krijgen, maar aan ieder minpunt zit een pluspunt! Ze leren hier van en zullen volgende keer toch weer met een goede kaart komen (hopelijk niet zoveel herrie) --> ENIGE IS: ALS ZE HET MAAR SNEL DOEN !!!

Ik ben een enorme ' hater ' ( :r ) van papieren launches, dus nu ben ik beetje geirriteerd door NVIDIA. De Radeon was gewoon prima leverbaar (al is de 9500Pro niet echt super te verkrijgen). Al met al zal het ECHT wel goedkomen :)

Ik wens ze wel bijde succes !!!! :*)

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

marzzman schreef op 13 februari 2003 @ 09:09:
[...]

Ja dat hoor je erg vaak:
Leek: "WTF is een Radeon man, ik krijg een supersnelle Geforce4 !!!" Tweaker: "Welke versie?"
Dit heb ik dus ook vaak. Iemand vroeg een vriend van mij wat voor videokaart hij had, dus hij zegt, "een geforce 4 mx". Dus die gast helemaal van, wauw, wat een sneller kaart.

Bij de meeste mensen klinkt Geforce heel erg goed in de oren, en Geforce klinkt ook wel snel aan. En Ati is gewoon niet zo bekend en zal daarom niet zo snel worden gekozen.

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 11:41

Scighera

swim-bike-run

dat komt nog wel, ati maakt steeds meer naam.
I lees ook altijd met verbazing advertenties voor gamer-pc's (GF4 MX440, 5400rpm HD etc)

www.triathlete.nl

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Verwijderd schreef op 13 februari 2003 @ 10:05:
[...]

Dit heb ik dus ook vaak. Iemand vroeg een vriend van mij wat voor videokaart hij had, dus hij zegt, "een geforce 4 mx". Dus die gast helemaal van, wauw, wat een sneller kaart.

Bij de meeste mensen klinkt Geforce heel erg goed in de oren, en Geforce klinkt ook wel snel aan. En Ati is gewoon niet zo bekend en zal daarom niet zo snel worden gekozen.
moet je voor de gein eens vragen waar die dingen gemaakt worden :P :+

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

casemodderpoel schreef op 13 February 2003 @ 12:55:
[...]

moet je voor de gein eens vragen waar die dingen gemaakt worden :P :+
:?

• Jake
  • Niet online
marzzman schreef op 13 February 2003 @ 09:09:
Ja dat hoor je erg vaak:
Als je denk dat een MX440 een supersnelle kaart is, dan zit je er inderdaad naast. Maar als je denk dat er niets mee kunt, dan zit je er nog verder naast. Niet omdat ik er nou toevallig zelf een heb hoor, maar het is net als je nu een GF2Ti hebt (maar dan met dual-ramdac en nog wat andere zut), daar kan je echt wel wat mee.

Maar je punt is dat sommige mensen denken (of beter zeggen te denken) dat het superkaart is, maar dat is het type mensen dat genaaid WIL worden. Je kunt mij niet wijsmaken dat ze ECHT zo dom zijn dat ze niet weten dat een duurdere kaart beter is (en dan zeker een van het zelfde merk). Nee, die mensen maken gewoon een keuze voor een wat goedkopere kaart (en hebben inderdaad geen idee HOE snel/langzaam alles is). Daarnaast worden ze natuurlijk wel "wat" beïnvloed door de verkoper en marketing.
Maar in de Dixons precies hetzelfde: "Meneer, ik kan u de Geforce4 Ti4200 aanraden (er staat een 9500Pro naast die 20 euro duurder is)" --> als je hem vraagt wat hij van de Radeon ernaast vindt zegt hij: "Das ook een prima kaart, maar het gebruikersgemak van de Geforce is hoger meneer" --> ATI hun drivers zijn ondertussen toch echt wel goed, maar dat moeten VEEL mensen nog begrijpen !!!
ATi drivers zijn (heel) goed, maar nVidia drivers zijn gewoon beter. Niet dat ze sneller zijn of zo, DAT kan je niet echt vergelijken, maar er zijn gewoon minder games met troubles. Dat komt misschien ook wel door het marktaandeel van nVidia, maar het feit is gewoon dat die verkoper daar niet helemaal ongelijk mee heeft.

Dixon verkoper gaat er waarschijnlijk niet vanuit dat je bij elk nieuw spel je videokaart drivers update.

[ Voor 7% gewijzigd door Jake op 13-02-2003 14:11 ]

• We Are Borg
  • Laatst online: 21:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Astennu schreef op 11 February 2003 @ 11:40:
[...]

Jah klopt de Radeon 9700 PRo is tegen de GF bedoelt want de 8500 moet tegen de GF 3. Maar de Radeon 9700 pro is wel van dezelfdegeneratie als de GF FX. Verder moet de R350 dus tegen de FX. De R350 krijgt in elk geval dx 9.1 of de NV 35 dat krijgt is de vraag. Ik wil in elk gevl wel zo.n 9900 Pro mijn huidige 9700 Pro doet nu 425-400 maar is nog niet genoeg voor Unreal II soms dropt i toch naar 30 op 1600-1200 alles max. verder zal die 9900 Pro ook DDR II krijgen wat de FX nu al eheeft. en de mensen met leuke cooling voo vga kunnen op naar de 500 MHz dat ga ik in elk geval wel probeeren zodra i er is. Alleen wel jammer dat i niet 0.13µ is. voordeel daarvan is wel dat i minder warm wordt dus makkelijk voor oc. Nadeel is dat door de lage y-field de MHz niet zo hoog is. mischien wel lager dan de vertrouwde 0.15µ. Maar als ATi een langere tijd met 0.13µ werkt krijg je wel een kaart die makkelijk 500 MHz core kan 8)
OMFG, Astennu _/-\o_

Eindelijk kan ik het met iemand vinden na al mijn frustraties in Is 3DMark 2003 representatief? . Iedereen die de 9700 vergelijkt met de 4600 en zegt dat ATI de laatste tijd veel beter doet dan de concurrent |:( . Als je dan zegt dat de toekomst van ATI beter wordt, doe het dan met de juiste argumenten. Echt ontzettend veel mensen vergelijken de 9700 met de TI4600 terwijl je moet vergelijken met de FX. Ook de topicstarter maakt die vergelijk, jammer. De geforce 4 ti4600 was in maand X. 9700 kwam 3 maanden later dan maand X. Dan kan je dat toch nooit vergelijken! Drie maanden is veel tijd. En ja, de FX was weer wat later dan de ATI 9700 en daarom valt het me tegen dat de FX niet veel beter presteerd dan de 9700. En dat is positief voor ATI

Astennu, jij snapt hoe het werkt :> :P

Nee, ben geen slijmbal, maar ik word zo gek van die [censuur] die de verkeerde vergelijkingen maken en daar conclusie's uit trekken |:(

[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 13-02-2003 14:32 ]

Verwijderd

Ik blijf het een beetje onozele discussie vinden, just like amd vs intel.

Iedereen blijft een beetje zijn eigen voorkeuren houden.
Intel bakt een leuke CPU en AMD moet er weer overheen enz enz.
nVidia maakt een leuke videokaart en Ati maakt een betere,

nVidia heeft een lange tijd boven aan gestaan en ati heeft op dit moment die plek over genomen, met de radeon9700 serie. ( verder is er niet zoveel over tezeggen )

Nu is het gewoon weer w8te op de next generation, waar komt ati strax mee en wat zal de reactie van nVidia erop zijn.
Ennuh me really likes ati by the way :)
De concurentie tussen die beide is gewoon erg leuk voor de consument, mooie scherpe prijzen voor goeie kaarten :D

Blijft gewoon een kat en muis spel............

Verwijderd

We Are Borg schreef op 13 February 2003 @ 14:27:
[...]

OMFG, Astennu _/-\o_

Eindelijk kan ik het met iemand vinden na al mijn frustraties in Is 3DMark 2003 representatief? . Iedereen die de 9700 vergelijkt met de 4600 en zegt dat ATI de laatste tijd veel beter doet dan de concurrent |:( . Als je dan zegt dat de toekomst van ATI beter wordt, doe het dan met de juiste argumenten. Echt ontzettend veel mensen vergelijken de 9700 met de TI4600 terwijl je moet vergelijken met de FX. Ook de topicstarter maakt die vergelijk, jammer. De geforce 4 ti4600 was in maand X. 9700 kwam 3 maanden later dan maand X. Dan kan je dat toch nooit vergelijken! Drie maanden is veel tijd. En ja, de FX was weer wat later dan de ATI 9700 en daarom valt het me tegen dat de FX niet veel beter presteerd dan de 9700. En dat is positief voor ATI

Nee, ben geen slijmbal, maar ik word zo gek van die [censuur] die de verkeerde vergelijkingen maken en daar conclusie's uit trekken |:(
Ik vergelijk altijd de kaarten met elkaar die ongeveer tegelijk uit komen, dat is dus voor mij 4600 tegen 9700. Het duurde niet lang toen de 4600 er was dat de 9700 uit kwam. En het heeft heel lang geduurt voordat de FX er was. Dan kan Ati wel zeggen dat ze met de 9700 tegen de FX strijden, maar de FX is gewoon veel later uitgekomen, dan zou Nvidia een te groot voordeel hebben. Dat is gewoon mijn beredenering, op de tijd tussen kaarten dus :)

Verwijderd

De bedoeling van de FX was om weer boven maybe zelfs (ver) boven de r9700 uit te komen en dat is ze niet erg goed gelukt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 February 2003 @ 14:41:
Ik blijf het een beetje onozele discussie vinden, just like amd vs intel.

Iedereen blijft een beetje zijn eigen voorkeuren houden.
Intel bakt een leuke CPU en AMD moet er weer overheen enz enz.
nVidia maakt een leuke videokaart en Ati maakt een betere,
Dat zien we wel weer met de Geforce FX, die is nauwelijk beter dan de 9700, dus jouw theorie klopt niet.

[qoute]
Nu is het gewoon weer w8te op de next generation, waar komt ati strax mee en wat zal de reactie van nVidia erop zijn.
Ennuh me really likes ati by the way :)
De concurentie tussen die beide is gewoon erg leuk voor de consument, mooie scherpe prijzen voor goeie kaarten :D
[/quote]

Nu ben je toch zelf ook al je mening aan het geven? Terwijl je dit topic eerst maar niets vond.
Blijft gewoon een kat en muis spel............
De FX bewees dus dat het niet zo werkt.

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:03
Ik ben altijd al een sinds de radeon best wel een ati fan geweest, vanwege de goedkope kaarten (ze zijn altijd goedkoop en moeilijk leverbaar op het moment dat ik een nieuwe kaart nodig heb :P ), maar van mij mag nvidia gezond blijven concurreren, ik denk dat niemand behalve ati zelf erbij gebaat is dat er een winnaar uit de bus komt, want dan krijg je de situatie van tijdens de geforce 1 en eerst ook 2 dat er maar een echte snelle en vooral dure kaart op de markt is :( Alleen zal dat nu aan de kant van ati zijn...
Dus ik hoop wel dat ze weer terug komen met een voordelige niet zo'n herriemakende kaart. Gelukkig heeft nvidia inmiddels wel wat gespaard, althans dat hoop ik :)

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:03
We Are Borg schreef op 13 februari 2003 @ 14:27:
[...]

OMFG, Astennu _/-\o_

En waarom mogen we de 9700 niet vergelijken met de 4600, misschien niet helemaal qua features, maar voor mijn part vergelijk je een geforce FX met een rage 128. Waar moesten we dan al die maanden de 9700 vergelijken :?
Het is toch logisch dat je de snelste kaarten met elkaar vergelijkt, vooral als ze ook nog eens in dezelfde prijsklasse zitten, iets wat je van de FX niet echt kan zeggen, we kunnen beter de r9900 (pro) gaan vergelijken met de FX imho

• We Are Borg
  • Laatst online: 21:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
DarkShadow schreef op 13 februari 2003 @ 16:13:
[...]

En waarom mogen we de 9700 niet vergelijken met de 4600,
Mag wel, maar dan niet zeggen, " zie je, de ATI is snellerrrrr" , want dat is logisch als je dat doet. Ik kan ook de FX vergelijken met de R8500, heeft weinig nut.

Vergelijken mag dus, maar of het nut heeft, nee

• manowar
Jongen ik heb nog een stukje toekomst gevonden over Nvidia Genaamd De NV40 :D
-=Het grote NV40 Topic=- :)

Verwijderd

manowar schreef op 14 February 2003 @ 11:43:
Jongen ik heb nog een stukje toekomst gevonden over Nvidia Genaamd De NV40 :D
-=Het grote NV40 Topic=- :)
Maar dat vind ik wat te ver gezocht, Nvidia heeft de NV30 nog niet in de winkel liggen en dan wil jij al naar de NV40 gaan. Daar is ook nog niet normaal over te discuseren omdat er nog bijna niks van de kaart is bekend en alles daaraan nog kan veranderen.

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Lachen dat plaatje met die oude kaart met een rol plakband ;)

NV heeft gewoon probs om voldoende yields uit 0,13 mcr. te hallen, er zal wel heel snel een refresh komen in de vorm van een NV35, die gaat waarschijnlijk wel blazen en niet alleen de fan :D

ATI heeft er verstandig aan gedaan om te wachten totdat het 013-proces is het uitgerijpt, aan de andere kant zat er misschien voor het design zoals nv had niets anders op.
Je begint jaren terug met een design en gaat uit van bepaalde ontwikkelingen op de markt, in dit geval 0,13 micron en stel je ontwerp daarop vast.

Maar eerlijk gezegd zijn de yields waarschijnlijk niet het enige minpuntje, de FX persteert per klok duidelijk minder dan de R9700 vooral met FSAA, of dat dit komt door de 128 bits brede membus of door door nog niet uitgetunede LMA3 in de drivers of beiden zou ik niet durven zeggen, misschien is de core wel minder efficient..

[ Voor 23% gewijzigd door edward2 op 14-02-2003 15:19 ]

Niet op voorraad.

• manowar
nu ff serieus tegen over mn eerste Pic post .
er zou dus wel verschil zijn tussen RV350(groen) en een R350 (rood)
Afbeeldingslocatie: http://www.darkcrow.co.kr/image/news/0302/R350.jpg

Ik zou het wel misschien met een korreltje zoutnemen maar ziet er echt genoeg uit :9

[ Voor 24% gewijzigd door manowar op 16-02-2003 20:19 ]

Verwijderd

TYFUS wat een mega kaart heb je dan als je die rechter hebt :P

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Topicstarter
We Are Borg schreef op 13 februari 2003 @ 14:27:
[...]

OMFG, Astennu _/-\o_

Het mag dan wel de bedoeling zijn dat de Radeon 9700Pro concurrentie vormt voor de GeForceFX, maar als er zo'n groot tijdsgat tussen zit dat met de introductie van de GeForceFX Ati ook al een nieuwere kaart introduceert ga ik me toch afvragen of de oorspronkelijke bedoeling wel uitgekomen is.

Zelfs al wil Ati dat de Radeon 9700Pro tegen de GeForceFX concurreert, er zit meer dan een half jaar tussen de release van de twee kaarten! Misschien wel acht maanden. Kortom, technisch gezien zitten de 9700Pro en de FX misschien wel op dezelfde hoogte, maar in de praktijk is het niet de 9700Pro die een concurrent voor de Ti4600 is.

The trade of the tools

Verwijderd

Ik wacht wel tot dat de kaarten er zijn.. dan ga ik er pas een ordeel over geven..

Want Nvidia gaat echt geen kaart uit brengen die langzamer is dan de kaart van ATI..
Toch hebben ze met de MX's aardig wat geld binnen gehaalt.

Verwijderd

We Are Borg schreef op 13 February 2003 @ 14:27:
[...]

OMFG, Astennu _/-\o_

oke dan ga ik eens nu de radeon 9700 pro vergelijken met de geforce fx, zoals ik je al eerder heb uitgelegd ( in de topic waar jij de link naar legt), en nu ook ineens zelf zegt, dat de fx later is uitgekomen dan de 9700 pro, en hij presteert bagger, en de fx is niet WAT later uitgekomen, maar 5 maand later, dan vindt ik het heel slecht van nvidia dat ze dan niet beter presteren, en de 9700 pro wordt wel degelijk met de 4600 vergeleken, want de fx was er toen nog niet (duurde nog 5 maanden) dus waar moet je de 9700 pro dan mee vergelijken, en toen bleek dat de 9700 pro nvidia billenkoek gaf, toen moest ineens de 9700 pro met de fx (toen nog nv30, de naam fx was nog niet eens bekend) worden vergeleken, want de fx zal de 9700 pro wel even wegblazen, en nou dat dat dus niet gebeurd is, beginnen alle nvidia boys allerlei uitwegen te zoeken, ati heeft gewoon deze slag DIK gewonnen, straks wint nvidia mischien wel weer, maar dan ga ik heel goed op de nvidia mensen letten, wat ze dan zeggen. ken nog heel mooi worden dan.

en nee je bent heus geen slijmbal, je mag het best met iemand eens zijn. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2003 18:59 ]

Pagina: 1