Dual motherboard en processoren

Pagina: 1
Acties:

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 14:33
Ik heb een Abit VP6 met 2 PIII 1000 mhz processoren erop kunnen bemachtigen .

Het lijkt mij erg leuk om hier eens wat mee te gaan stoeien .

Maar nu vraag ik mij af als ik dit ga gebruiken en ik draai win xp pro en wat moderne games zoals generals en wat moderne programmas zoals norton software enzo heb ik dan wat aan die tweede processor ?

Ik zit er zelfs over te denken om mijn Amd xp 2100 + in de kast te leggen omdit bordje in mijn systeem te doen of zo dit erg dom zijn ?

Of kan ik er gewoon maar beter een voeding en een kleine hdd op gooien en een koe en hem dan verder niet gebruiken omdat het zwaar verouderd is ?

Kortom ik heb een hoop vragen die allemaal er een beetje op neer komen : Word er tegenwoordig gebruik gemaakt van die extra 1000 mhz of is dit nog steets leuk spul voor een server en koe en verder niks ?

Asus RTX 5090 OC - AMD 9-9950 X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 16:02
Nut van Dual Proc ?!?
Dual Pentium III
~ Dual P-3 of AMD single CPU??~
wat is sneller dual P3 Single P4
nut van dual.....

Dit zou je al een eind op weg moeten helpen :)

Ik denk dat jij meer hebt aan die single +2100 dan aan die 2 1 gigs :)

[ Voor 11% gewijzigd door Azrael op 11-02-2003 03:30 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:42

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ga er maar vanuit dat die Athlon XP 2100+ een stuk sneller is dan de dual PIII-1000. Het verschil in kloksnelheid (1,67GHz vs 1GHz) wordt niet goed gemaakt door SMP. De Athlon had al een betere IPC dan de PIII ten tijde van de Thunderbird en presteert tegenwoordig nog beter dankzij DDR SDRAM, verbeterde chipsets en de optimalisaties die sinds de Palomino core zijn ingevoerd. In applicaties waarbij SMP'en wel heel erg veel voordeel oplevert, zoals 3D rendering, kan de Athlon beschikken over een superieure FPU. Games gaan niet sneller op een dual, eerder trager.

[ Voor 24% gewijzigd door Femme op 11-02-2003 04:09 ]

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-07 14:33
Hee bedankt voor de linkjes en de tips ik denk dat ik er dus maar een koe op ga draaien }:O

Maar eerst ga ik die linkjes ff aanklikken .

Asus RTX 5090 OC - AMD 9-9950 X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
En zie ook deze: "Technische PMG FAQ: SMP" :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb gister mn 2e VP6 in de vuilnisbak gekieperd. De 1e was al een tijdje geleden dezelfde weg gegaan. 2 jaar geleden 2 systemen met de VP6 gebouwd en na een tijdje begonnen de problemen. Eerst in spelletjes, later in windows (2k/xp). Onverklaarbare redenen, geen overclocking oid, gewoon, crashes met stop errors die niet voor zouden moeten komen (pagepool errors, van die hele enge :) ). Ik had 1 bewaard van die 2 VP6 boards, gister een bak daarmee opgetuigd met de 2 P3's die ik nog had liggen. Hij wilde wel aan, maar kwam niet door zn post heen. met geen mogelijkheid. Na 3 uur allerlei dingen proberen heb ik het maar opgegeven. Een vriend van me heeft van de week ook zn VP6-board maar vervangen, vanwege rare problemen die at random de kop op staken. Je bent gewaarschuwd :)

oh, wat Femme zegt mbt die games is absoluut waar. Games gebruiken veelal niet veel threads, dus zullen op 1 proc belanden. De soundsystems draaien veelal wel in een andere thread, maar die zijn niet de vertragende factor in games. Wel is bv XP pro veel en veel sneller op een dual bak, omdat de XP kernel is geoptimaliseerd voor SMP en voorzien is van een ander type 'spinlock' waardoor er erg weinig kernellocking plaatsvindt. Het verschil is echt enorm tov een single p3. Wat Femme al aanvoert: je blijft met een SDR oplossing zitten, die max iets van 1GB/sec kan leveren. Nu hebben die P3's daar meer dan genoeg aan, maar verwacht niet P4 2Ghz benchmark resultaten :).

[ Voor 30% gewijzigd door EfBe op 11-02-2003 09:35 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-08 15:35

Ruudjah

2022

Toch is het zo dat een dual systeem wel een merkbaar voordeel heeft tov single: threads worden verdeeld over de procs. Dus de game krijgt meestal een proc volledig toegewezen, terwijl de andere alle windows threads afhandeld. Als je je PC tweakt op het spelen van games, zul je hier weinig van merken bij een single proc systeem. Wel is het zo, dat als je bijvoorbeeld switched bij een spel windows direct reageerd, hij heeft immers een proc 'over', die geen 100% CPU load heeft. Draai je veel programma's op de achtergrond, dan heeft een dual systeem dus zeker wel een merkbaar voordeel (spreek uit ervaring).

TweakBlog

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ruudjah, het geval is alleen dat er voor single cpu's snellere chipsets en geheugentype's beschikbaar zijn waardoor een dual in nagenoeg alle gevallen het onderspit delft tegen een single op game-performance gebied. Dan tel ik de SMP overhead er nog geen eens bij op (waardoor het gros v.d. games nóg weer iets minder snel draaien op een dual doos).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Weleens aan nieuwe condensatoren gedacht? Ik heb gehoord dat Abit daar problemen mee had, gingen misschien lekken?

Edit: Wat heb je trouwens met de processoren gedaan?
Misschien heb ik wel interesse...

Enorme lappen quoten is niet nodig en wil je daarnaast ook het edit-knopje gebruiken? Monologen kunnen irritant overkomen, helemaal al als je 20 regels tekst quote en dan daaronder 2 regeltjes zet.

[ Voor 84% gewijzigd door BalusC op 11-02-2003 20:24 ]

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 februari 2003 @ 19:25:
[...]
Weleens aan nieuwe condensatoren gedacht? Ik heb gehoord dat Abit daar problemen mee had, gingen misschien lekken?
Die consendatoren waren niet lek oid. Ik heb geen idee wat mis was. Zo'n EL techneut ben ik nu ook weer niet :)
<font color=blue>Edit:</font> Wat heb je trouwens met de processoren gedaan?
Misschien heb ik wel interesse...
http://www.tweakers.net/aanbod/84354/all

De andere 2 heb ik verdeeld over de 2 systemen (ik heb beide VP6 bordjes vervangen door i815 bordjes.)

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Pagina: 1